Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Paljonkohan on maahanmuuttajien osuus tänä päivänä vangeista.Omat vierailut taloihin tapahtui -80 luvulla,silloin oli muutama ulkomaan elävä istumassa ja nekin olivat pohjoisen pallon puoliskon väkeä.Oli kyllä yksi kaveri Chilestä mutta siinä ne olikin.Ruotsissa lienee vielä isommat prosentit kuin meillä.

hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Mopo-Ukko kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 6:24 am
Paljonkohan on maahanmuuttajien osuus tänä päivänä vangeista.Omat vierailut taloihin tapahtui -80 luvulla,silloin oli muutama ulkomaan elävä istumassa ja nekin olivat pohjoisen pallon puoliskon väkeä.Oli kyllä yksi kaveri Chilestä mutta siinä ne olikin.Ruotsissa lienee vielä isommat prosentit kuin meillä.
Ulkomaalaisia vankeja oli vuonna 2018 päivittäin keskimäärin 482 ja osuus kaikista vangeista 17 prosenttia.
https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/ ... angit.html

Tuossa toki vain ulkomaalaiset. Eivät kaikki mamutaustaiset.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

hutkivajournalisti kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 8:59 am
Mopo-Ukko kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 6:24 am
Paljonkohan on maahanmuuttajien osuus tänä päivänä vangeista.Omat vierailut taloihin tapahtui -80 luvulla,silloin oli muutama ulkomaan elävä istumassa ja nekin olivat pohjoisen pallon puoliskon väkeä.Oli kyllä yksi kaveri Chilestä mutta siinä ne olikin.Ruotsissa lienee vielä isommat prosentit kuin meillä.
Ulkomaalaisia vankeja oli vuonna 2018 päivittäin keskimäärin 482 ja osuus kaikista vangeista 17 prosenttia.
https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/ ... angit.html

Tuossa toki vain ulkomaalaiset. Eivät kaikki mamutaustaiset.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kovasti ovat tilastot muuttuneet esimerkiksi nuorisovangeista. Nupiksessa oli vajaa 100 paikkaa, Vanhalla talolla kymmeniä. Tämän lisäksi oli tutkintolaisena monta kymmentä. Rangaistukset ovat lieventyneet. Nykyisin uskoisin, että jo nuorissa on melkoinen osa loppuunpalaneita.

Ainoa joukko on elinkautiset. Ennen niitä oli selvästi vähemmän. Mielentilatutkimuksia sen sijaan tehtiin enemmän, myös omaisuusrikoksisia tehneille.

Vuonna 2018

Elinkautisvankeja vuoden 2018 alussa 195 (edellisvuonna 200).
Elinkautisten rangaistusten pituus on ollut keskimäärin 14,5 vuotta.
Nuoria alle 21-vuotiaita oli päivittäin keskimäärin 83 (95).
Naisvankeja oli päivittäin keskimäärin 218 (230).
Sakkovankeja oli päivittäin keskimäärin 59 (55).
Tutkintavankeja oli päivittäin keskimäärin 547 (597).

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 2:00 pm
hutkivajournalisti kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 8:59 am
Mopo-Ukko kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 6:24 am
Paljonkohan on maahanmuuttajien osuus tänä päivänä vangeista.Omat vierailut taloihin tapahtui -80 luvulla,silloin oli muutama ulkomaan elävä istumassa ja nekin olivat pohjoisen pallon puoliskon väkeä.Oli kyllä yksi kaveri Chilestä mutta siinä ne olikin.Ruotsissa lienee vielä isommat prosentit kuin meillä.
Ulkomaalaisia vankeja oli vuonna 2018 päivittäin keskimäärin 482 ja osuus kaikista vangeista 17 prosenttia.
https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/ ... angit.html

Tuossa toki vain ulkomaalaiset. Eivät kaikki mamutaustaiset.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kovasti ovat tilastot muuttuneet esimerkiksi nuorisovangeista. Nupiksessa oli vajaa 100 paikkaa, Vanhalla talolla kymmeniä. Tämän lisäksi oli tutkintolaisena monta kymmentä. Rangaistukset ovat lieventyneet. Nykyisin uskoisin, että jo nuorissa on melkoinen osa loppuunpalaneita.

Ainoa joukko on elinkautiset. Ennen niitä oli selvästi vähemmän. Mielentilatutkimuksia sen sijaan tehtiin enemmän, myös omaisuusrikoksisia tehneille.

Vuonna 2018

Elinkautisvankeja vuoden 2018 alussa 195 (edellisvuonna 200).
Elinkautisten rangaistusten pituus on ollut keskimäärin 14,5 vuotta.
Nuoria alle 21-vuotiaita oli päivittäin keskimäärin 83 (95).
Naisvankeja oli päivittäin keskimäärin 218 (230).
Sakkovankeja oli päivittäin keskimäärin 59 (55).
Tutkintavankeja oli päivittäin keskimäärin 547 (597).
Ulkomaalaisia vankeja oli päivittäin keskimäärin 482
Elinkautisvankeja vuoden 2018 alussa 195 (edellisvuonna 200). Rangaistuksen pituus keskimäärin 14,5 v
Nuoria alle 21-vuotiaita oli päivittäin keskimäärin 83 (95).
Naisvankeja oli päivittäin keskimäärin 218 (230).
Sakkovankeja oli päivittäin keskimäärin 59 (55).
Tutkintavankeja oli päivittäin keskimäärin 547 (597).
Vankeusvankeja ollut päivittäin keskimäärin 1372.

Kaikki vangit yhteensä 2 956

Luku on maltillinen verrattuna meidän aikoihin jolloin vankiluku tinttasi jatkuvasti yli 5000.

Ulibubba
Nikke Knakkertton
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2021 2:17 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Ulibubba »

Vaikka vapaus onkin menetetty siinä vaiheessa kun vankilaan joutuu, täytyy sanoa että ainakin suomalaisissa avovankiloissa tuntuu palvelu pelaavan. Juuan leirikeskuksessa järjestettiin patikointi- ja makkaranpaistoretkiä Kolille, elokuvailtoja Nurmeksen elokuvateatteriin, kesäisin kalastelureissuja Juuan satamaan. Jos työnteko ei huvita, voi ikävät telttapajareissut skipata näppärästi ilmottautumalla opiskelemaan, eli istumaan muutaman tunnin viikossa yläkerran opetushuoneeseen kuuntelemaan peruskoulutasoista englantia ja ruotsia. Loppuajan voikin sitten pelailla konsolilla, käydä punttisalilla tai lenkillä, grillata pihakodassa ja ennenkaikkea nauttia erittäin kattavista keittiön antimista. Yleinen vitsi olikin että pahin rangaistus on hengiltä syöttäminen. Muistaakseni vankilan ruokalassa sai aiemmin käydä myös siviilit syömässä kuten normaaleissa lounasravintoloissa mutta vankilan lounaasta tuli niin suosittu että ruuhkan takia palvelu lopetettiin. Hetkittäin sitä tosissaan mietti että mikä ihmeen rangaistuslaitos, varsinkin kun Juuan piti olla ”tiukimpia” avotaloja.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Tatuoinnit kuuluivat ennen oleellisena osana vankilaan. Komeimmat kuvat on tehty vankilassa Rotring tussilla ja hyönteisneuloilla. Tanskalaiset koneella tehdyt samaa luokkaa. Linnassa ei neuloja vaihdettu, vaan kuvia hakattiin samoilla neuloilla. Niin tekivät myös ennen Tanskassa. Itsellä oli ennen vankilaa jotain suttua kyynärvarsissa, ja jo nuorena pummin merkit, mitkä näkyvät yhä. Tuo oli joskus jokin alakulttuurin merkki, ja sellainen saattoi olla kenellä ei ollut muita kuvia.

Kun omat käsivarret olivat peitetty paremmilla kuvilla, oli vuorossa selkä. Tein muille kuvia itsekin. Itsellä ei ole ns. hihoja, vaan yksittäisiä kuvia ranteesta ylös asti. 80- luvun puolivälissä, vielä ehdonlaisessa olevana teimme vaimon kanssa ulkomaan matkan. Tuolloin ei ollut juuri kokemusta turistimatkoista. Meillä oli ainakin puolihoito, ja samat pöydät missä söimme. Vieressä istui vanhan piian perikuva, kuka kysyi näyttäen tatuointejani: Kaduttaako? Ei kaduta oli vastaus. Tämä jatkoi: Häntä kyllä kaduttaisi. Siinäpä katukoon toisen tatuointeja jos ei ole muuta mietittävää.

Taitaa nykyajan vangit tehdä kuvat siviilissä. Tatuointiliikkeessä tai joku tuttu koneella lyö. Mitä itse olen niitä nähnyt, ei ole montakaan hyvää puhumattakaan kaunista kuvaa. Joskus jollakin on, mutta se on harvemmin. Ainakin itse huomaan vankila tatuoinnit aika helposti. Uskon myös muiden samaa ikäluokkaa olevien huomaavan. Joillakin on kiire saada kehonsa täyteen kuvia, niin se harvoin onnistuu. Vankilassakin tuli kuvat monen vuoden aikana, ettei ole hosuttu. Omissa kuvissa ei ole mitään muistoa mistään.

Meinaan kun nykynuorilla on joka kuvalle oma tarina. Ketä se kiinnostaa? Ei ainakaan itseä. Itsellä on mm. Kakolan ruusuja ja Kakolan verkkoa, että se puoli on kunnossa. Kun nykyään on niin tavallista kenen tahansa tehdä kuvia, ei nuorempi sukupolvi miellä kenenkään kuvia linnassa tehdyksi. Joillakin poliiseilla voi olla enemmän kuvia, mitä ennen monella vangilla. Aikoinaan tatuointi pampulla oli harvinaista, mutta sellaistakin joskus näkyi.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Aikoinaan tatuointeja oli vain merimiehillä ja linnan kundeilla.Merimiesten kuvat oli useimmiten tehty työmatkoilla koneellisesti esim Köpiksessä,Amsterdamissa ja Hampurissa.Venkuloiden kuvat oli hakattu pääosin itse tai sellikaverin auttamana.Paljon oli epäonnistuttu,mustattu vanhoja kuvia yli,varsinkin naisten nimiä ja sydämmiä.Olikin jo uusi rakkaus ja vanha sai mennä.Varsinkin uran alussa Nupiksessa hakatut kuvat olivat usein epäonnistuneita.Oli myös kavereita joille oli ketju/köysi hakattu kaulaan ja teksti ”tästä poikki” Paljon oli myös hyvin onnistuneita,taiteellisia,paljon työtä vaatineita.
Vaatimattomilla tarvikkeilla salaa pampuilta tehtyinä osa oli käsittämättömän hyvin onnistuneita.
Ennenvanhaan oli vaikeuksia päästä uimahalleihin ym yleisiin paikkoihin kun oli tatuointeja.Olen jossain jo kertonutkin että esim Kumpulan uimalaan ei päästy 70 luvulla muutaman Kurvin kundin kanssa ,syy oli tatuoinnit.
Tänä päivänä tatuoinnit eivät enää kerro mitään.Mielestäni on melko ikävän näköistä nähdä täyteen tatuoitu nuori nainen pikku lapsen kanssa leikkipuistossa.Tämähän on niin yleistä varsinkin nuorten naisten keskuudessa.Jopa ylioppilas-synttäri- joululahja
toive voi olla lahjakortti tatuointiliikkeeseen. En nyt sano että tatskat olisi merimiesten ja venkuloiden yksinoikeus mutta mielestäni nykyinen tatuointimuoti on jopa vastenmielistä.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
To Huhti 01, 2021 9:10 am
Aikoinaan tatuointeja oli vain merimiehillä ja linnan kundeilla.Merimiesten kuvat oli useimmiten tehty työmatkoilla koneellisesti esim Köpiksessä,Amsterdamissa ja Hampurissa.Venkuloiden kuvat oli hakattu pääosin itse tai sellikaverin auttamana.Paljon oli epäonnistuttu,mustattu vanhoja kuvia yli,varsinkin naisten nimiä ja sydämmiä.Olikin jo uusi rakkaus ja vanha sai mennä.Varsinkin uran alussa Nupiksessa hakatut kuvat olivat usein epäonnistuneita.Oli myös kavereita joille oli ketju/köysi hakattu kaulaan ja teksti ”tästä poikki” Paljon oli myös hyvin onnistuneita,taiteellisia,paljon työtä vaatineita.
Vaatimattomilla tarvikkeilla salaa pampuilta tehtyinä osa oli käsittämättömän hyvin onnistuneita.
Ennenvanhaan oli vaikeuksia päästä uimahalleihin ym yleisiin paikkoihin kun oli tatuointeja.Olen jossain jo kertonutkin että esim Kumpulan uimalaan ei päästy 70 luvulla muutaman Kurvin kundin kanssa ,syy oli tatuoinnit.
Tänä päivänä tatuoinnit eivät enää kerro mitään.Mielestäni on melko ikävän näköistä nähdä täyteen tatuoitu nuori nainen pikku lapsen kanssa leikkipuistossa.Tämähän on niin yleistä varsinkin nuorten naisten keskuudessa.Jopa ylioppilas-synttäri- joululahja
toive voi olla lahjakortti tatuointiliikkeeseen. En nyt sano että tatskat olisi merimiesten ja venkuloiden yksinoikeus mutta mielestäni nykyinen tatuointimuoti on jopa vastenmielistä.
Merimiehilläkin taisi jäädä tatuointikulttuuri 60-70 luvuille. Vankiloissa se kesti hieman kauemmin aktiivi harrastuksena.
Joskus 90 luvulla alkoi tatuoinnit yleistyä siviiliväestön keskuudessa, ensin miehet, kun tuli tatuointi pajoja. Sitten naiset.
Suurena edelläkävijänä taisi olla kestojulkkis Hantta Krause alias Wilma Schlizewski :D Jonka siviili nimi on Hannele Laineko se oli?

No, joka tapauksessa Wilmakin perusti tatuointiliikkeenkin, jolloin myös naiset rohkenivat alkaa ottaa kuvia. Ensin joku pieni huomaamaton
olkapäähän tai käsivarteen.
Kunnes ryöpsähti kunnolla kun alkoi olla näitä netissä esiintyviä bloggaajia ja itse kukin esitteli kuviaan. Mikään ei ollut enää pyhää.

Me venkulat olemme jääneet noiden teräväpiirtokuvien pahaan varjoon. Kuvien jotka eivät kerro ainakaan meille yhtikäs mitään.
Nyky ajan tatuoinnit ovat jotain "vitun" animaatioita ja Gif fotoja. Käsityönä tehdyt vankila tatuoinnit sentään kertoo "tarinoita".

Olen kokenut 70-luvulla tuon saman: uimahallisyrjintä. Yhteen aikaan Espoossa suihkuun ja saunaan pääsi, hallin puolelle ei.
Heillä oli ohjekin - kolme pienehköä siistiä tatuointia sai olla. Kyllä nauratti.

Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Joo mutta oli turvallista käydä isommassa kaupassa kun vartija seurasi koko ajan,yhelle sanoin että työnnä joutessas tuota ostoskärryä,loppui kyllä shoppailu siihen.Tämä tapahtui -80 luvulla ja olin silloin sattumalta ihan selvinpäin.Mulla oli noita käsin tehtyjä kuvia mistä ei kyllä saanut selvää esittikö ne jotain,kaveri sitten -90 luvulla opetteli koneella niin annoin harjoitella ja ihan hyviähän noista tuli.Jos olisi tämän päivän järki ollut silloin niin ei olisi tullut kuvan kuvaa ja olisihan sitä monelta harmilta muutenkin säästynyt itse ja läheiset.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

En ole itse kohdannut tatuointisyrjintää uimahallissa. Se vaan, että siellä töissä ollut sanoi paljon myöhemmin, että olin ensimmäisiä tatuoituja, ketkä alkoi hänen aikana käymään.

Tatuoiminen on aina ollut vankilassa ehdottomasti kiellettyä.

Joku jopa karkasi suovankilasta tatuointivelkoja karkuun. Tatuoinneista maksettiin yleensä tekijälle korvaus. Tutun kauppaa sai halvemmalla, jopa ilmaiseksi. Kun kuvaa lyötiin, yleensä joku piti kongilla postia. Itselle oltiin lyömässä kakkosella kuvaa, ja postin pitäjä oli oven lähettyvillä. Muuan homoseksuaali Arttu tuli ja jutteli jotain postinpitäjälle. Postin pitäjä sanoi: Tuolla naidaan. Arttu oli kuulemma kuin kroolannut tiensä tirkistysläpälle, nähden pettymyksekseen vain tatuoimista.

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Mahto Arttua vituttaa vai miten se nyt meni😂. Just ku ois päässy piikkipaikalle zoomaamaan.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vielä tänä vuonna 2021 joku siviili kertoo, kuinka oli joltain ex- vangilta kuullut, että jolllekin selkään oli tatuoitu traktori ja sontakärry. Saman jutun kuulin vankilassa 45- vuotta sitten. Siviilin kertomana odotan vain jutun loppua, loppua kuinka hehkutellen asian kertoo. Loppua odotan senkin vuoksi, että kertoja on valehdellut asian siviilille. En tiedä, onko alkujaan jutulla tosipohjaa, vai onko matkasellijuttuja?

Nuorehkolla naisella lastenvaunut mukana, ja tatuoinnit näkyvillä on vastenmielinen näky. Nuoret likat saavat lahjaksi lahjakortin tatuointiliikkeeseen. Se on yleensä 150- 200 euroa mitä olen itse nähnyt. Usein äitinsä on antanut sen, ja tuo summa on vielä sakilla koottu. Jokainen tatuointia kaipaava haluaa jonkin kauniin ja erikoisen kuvan, jota ei ole kellään muulla. Vaikea yhdistelmä. Tavallisilla keski-ikäisillä naisillakin voi olla selässä tai muualla kropassa tehtyjä haaleita mitään sanomattomuuksia. Kuntosaleillähan näitä näkee.

Nupiksessa oli yksittäisiä taideteoksia, mutta lähes kaikki muut pilalle menneitä susia. Usein tällaisen päälle myöhemmin tehtiin peitekuva. Kun sekin osottautui huonoksi, hakattiin verkkoa päälle. Kun sekään ei tyydyttänyt, koko kuva mustaksi. Yhdellä vangilla näin linnassa vain mustan käden. Ei yhtään muuta tatuointia kuin tuo musta käsi, joka oli kuin hanska kädessä. Nupiksessa olen ollut eikä siellä tehty itselle yhtään kuvaa. Nupiksessa oli tatuointi tarkastuksia. Ilmoitettiin, se ja se osasto ja saunan yhteydessä tatuointitarkastus. Jos oli tullut pienikin piste uutta kuvaa, oli 4 vuorokautta rundia.

Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Minä olen kuullut tuon tarinan -80 luvulla muodossa että olisi selässä sontakasa ja siinä talikko pystyssä,nähnyt en ole moista.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Mopo-Ukko kirjoitti:
Pe Huhti 02, 2021 5:20 am
Minä olen kuullut tuon tarinan -80 luvulla muodossa että olisi selässä sontakasa ja siinä talikko pystyssä, nähnyt en ole moista.
Juu. Tämä siviili se vasta iso matkaselli onkin.
Ja täällä ne jutut ja juorut paisuu kuin pullataikina.
Kaikki jutut. Myös rikokset. Joka kerran keksitään, sitä aina epäillään.

Itse en ollut paikallani koskaan niin kauan, että olisin joutunut silmätikuksi.
Ja lähiöissä, missä asuin kauemmin, sitä upposi massaan.
Ihmisillä oli jutut ja juorut omiksi tarpeiksi esimerkiksi paikallisista juopoista ja työttömistä.
Omat urani oli jo niin duuni täyteisiä, että en ollut paljon näkösällä silloinkaan.
Saati alkanut tehdä isompaa tuttavuutta kehenkään. Perhe riitti.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

#" Kylmäkosken vankilasta paennut on tuomittu 120 euron sakkoihin. Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi 1997 syntyneen miehen vangin karkaamisesta 20 päiväsakkoon, josta miehen tuloilla kertyy 120 euroa.

Oikeus otti lieventänä huomioon sen, että paon jälkeen vanki oli siirretty toiseen vankilaan ja joutunut olemaan varsin pitkään eristyksessä. "
YLE 14.4.221
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niin oli myös aina ennen ja uskon, että tulee olemaan. Mitä enemmän karkaa, sitä enemmän olot ja talot tiukentuvat.

Ennen vaikka pako olisi tyssännyt vankilan pihalle, tuomio oli vakio 3- 4 kk vankeutta. Jammu Siltavuori sai 10 kk vankeutta 60- luvulla vangin karkaamisesta. Tämä karkaaminen kiinnostaisi, jos jollakin on taitoa etsiä tietoa.

Vastaa Viestiin