Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Hesarissa oli ansiokas tai hieman paljastava juttu (maksumuurin takana) nykyisistä vankilaosastoista
eli tehostetun valvonnan (Teva) osastoista, jotka tarpeen monessa mielessä. Eli jengiytymistäkin on edelleen vaikka mopokerhoja on lakkautettu.
Lainaan pätkän tähän:

""UUDET, vankilaturvallisuutta vaarantaville vangeille tarkoitetut tehostetun valvonnan osastot perustettiin reilu vuosi sitten. Osastoja on kaikkiaan neljässä suljetussa vankilassa Riihimäellä, Turussa, Mikkelissä ja Sukevalla. Tehostetussa valvonnassa istuu yhteensä noin 100 vankia.

Osastojen perustamisen taustalla oli Risen tekemä selvitys ja huoli vankilaturvallisuuden huonontumisesta. Tilanne näkyi muun muassa vankiloissa lisääntyneenä huumekauppana, vankien välisessä väkivallassa ja vankien värväämisenä jengitoimintaan.

Risen selvityksen mukaan syynä oli niin sanottuihin liivijengeihin kuuluvat vangit. Liivijengeillä tarkoitetaan perinteisiä järjestäytyneen rikollisuuden jengejä, kuten nyt jo lakkautettuja United Brotherhood- ja Cannonball MC -liivijengejä.
Teva-osastot syntyivät tarpeesta rajata turvallisuutta vaarantavat vangit pois ”tavallisten vankien” luota, jotta kaikille vangeille voidaan taata turvallinen vankeusaika, tulokset ovat olleet lupaavia osastojen tuoreudesta huolimatta""

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Vastauksia ”Kirjoittaja Aldrig" teksteihin...

- Mikä siinä olikin, että juuri juhannus oli eräänlainen vedenjakaja lusimiskulttuurissa.
Melkein kukaan ei halunnut olla bosessa tai lusimassa juhannuksena.
Jos oli tehnyt jekkua tai tiesi, että hakuja on perässä tai että hovissa roikkui juttuja, niin sitä kesän kynnyksellä vaan toivoi, ”kunhan saisi olla vielä juhannuksen vapaana” Muista juhlapäivistä viis 😁

- Joo kyllä laitostuneitakin on ollut kautta vuosikymmenten. Mutta ei kaikkien kohdalla ollut kysymys siitä. Sitä vaan piti asettaa itsensä lusimismoodiin alkuvitutuksen ja alkukankeuden jälkeen eli hyväksyä kakku itselleen suoritettavaksi ja yrittää tehdä sellistä ankeutta viihtyisämpi pienillä yksityiskohdilla. Vaikka matto lattialla ja verhot kalteri-ikkunan eteen. Kuvia ja postikortteja tauluun ja ehkä jonkunlainen pöytäliina peittämään kulahtaneita sellipöydän kansia. Ei siihen paljon tarvinnut.
Vastaavasti ne itse laitostuneet, vähänkin pitkäkakkuiset saattoivat olla tosi mustasukkaisia selleistään, koska heillä muuta kotia ei ollut ikinä ollut. Jos he olivat laittaneet sellinsä hienoksi, sinne ei saanut ”melkein mennä” kuin ehkä ovelle juttelemaan. Sellaisiakin oli. Ja näin.

- Totta sekin, että paljon oli niitä ahkeria duunareita, jotka olivat ammattitaitoisia vankilan eri töihin ja pärjäsivät linnassa siviili koodissa seitsemältä töihin ja neljältä selliin. Mutta siviili työurat maksimissaan pikku keikkoja ahtaajana satamassa tai muussa päivän kaksi töissä. Muu elämä juopottelua ja kilinkali keikkoja ja ritsaamisia.

Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7185
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Vanki hyökkäsi vartijan kimppuun Helsingin vankilassa, toinen vanki meni väliin
MTV Uutisten tietojen mukaan vanki hyökkäsi vanginvartijan kimppuun Helsingin vankilassa. Toinen vanki puuttui tilanteeseen ja vartija onnistui hälyttämään apua.
Helsingin vankila vahvistaa MTV Uutisten tiedot.
– Meillä on tällainen tapaus selvittelyssä, sanoo turvallisuudesta vastaava apulaisjohtaja Tero Uuranmäki.

MTV:n tietojen mukaan hyökkäys tapahtui viikko sitten maanantaina yksintyöskentelytilanteessa. Vanginvartija oli naispuolinen ja niin kutsuttu kokelas, eli suoritti vasta vartijakurssia.
Äkisti eräs vanki ryhtyi työntämään väkivalloin vartijaa erääseen huoneeseen ja oli juuri lyömässä häntä, kun toinen vanki meni tilanteeseen väliin. Tässä kohtaa vartijan onnistui hälyttämään muuta henkilökuntaa avukseen.
Tilanteeseen puuttunut vanki oli niin kutsuttu "putsari", joka saa liikkua vankiosastolla muita vankeja vapaammin.
– Vartijakokelas toimi todella hienosti tilanteessa. Tämä oli poikkeuksellinen tapahtuma ja käsittääkseni ensimmäinen, jossa henkilökuntaan on kohdistunut Helsingin vankilassa suora hyökkäys, Uuranmäki kertoo.

Vankila selvittää asiaa
MTV:n tietojen mukaan vanginvartijan kimppuun hyökännyt vanki kertoi motiivikseen sen, että halusi seksiä.
– Kuten sanottua, asia on meillä selvittelyssä. Jos epäilemme asiassa rikosta, tutkinta siirretään poliisille, Uuranmäki toteaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv ... #gs.123i0q

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundi kirjoitti:
Ti Kesä 13, 2023 11:48 am
Vastauksia ”Kirjoittaja Aldrig" teksteihin...

- Mikä siinä olikin, että juuri juhannus oli eräänlainen vedenjakaja lusimiskulttuurissa.
Melkein kukaan ei halunnut olla bosessa tai lusimassa juhannuksena.
Jos oli tehnyt jekkua tai tiesi, että hakuja on perässä tai että hovissa roikkui juttuja, niin sitä kesän kynnyksellä vaan toivoi, ”kunhan saisi olla vielä juhannuksen vapaana” Muista juhlapäivistä viis 😁

- Joo kyllä laitostuneitakin on ollut kautta vuosikymmenten. Mutta ei kaikkien kohdalla ollut kysymys siitä. Sitä vaan piti asettaa itsensä lusimismoodiin alkuvitutuksen ja alkukankeuden jälkeen eli hyväksyä kakku itselleen suoritettavaksi ja yrittää tehdä sellistä ankeutta viihtyisämpi pienillä yksityiskohdilla. Vaikka matto lattialla ja verhot kalteri-ikkunan eteen. Kuvia ja postikortteja tauluun ja ehkä jonkunlainen pöytäliina peittämään kulahtaneita sellipöydän kansia. Ei siihen paljon tarvinnut.
Vastaavasti ne itse laitostuneet, vähänkin pitkäkakkuiset saattoivat olla tosi mustasukkaisia selleistään, koska heillä muuta kotia ei ollut ikinä ollut. Jos he olivat laittaneet sellinsä hienoksi, sinne ei saanut ”melkein mennä” kuin ehkä ovelle juttelemaan. Sellaisiakin oli. Ja näin.

- Totta sekin, että paljon oli niitä ahkeria duunareita, jotka olivat ammattitaitoisia vankilan eri töihin ja pärjäsivät linnassa siviili koodissa seitsemältä töihin ja neljältä selliin. Mutta siviili työurat maksimissaan pikku keikkoja ahtaajana satamassa tai muussa päivän kaksi töissä. Muu elämä juopottelua ja kilinkali keikkoja ja ritsaamisia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Joskus yksi vanki sanoi; kun on ollut puolivuotta kiinni, pääsee lusiminen käyntiin. Hän oli tuon sanoessa tutkintolainen kuten minäkin.
Mitä linnassaolon alkuun tulee, ei itseä juurikaan keljuttanut. Pikilattiassa oli tapana teroittaa selliveitset, vaikka niitä hyvin harvoin tarvittiin, meinaan tappelussa. Vankeusvankina tuolloin olin putsari niin yksi vanha pyttyläinen tuli luokseni ja raivosta punaisena sanoi: Älä poika ikinä tee toisten tuota temppua. Olin laittanut keitetyn kananmunan hänen pöytäliinan päälle enkä lautaselle. Jutkut nippelisäännöt tuli opittua noin, "kantapään kautta". Tämä oli paljuselliaikaa, johon jokainen sopeutui. Tietenkin nykyisin on parempi kun on suihkut, pöntöt sun muut sellissä, mutta ei paljuaikana osannut niitä kaivata. Tuolloin oli lähes kaikkien vankilat suljettuja. Elimistökin oppii elämään kellonaikojen mukaan.

Sigmanen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 146
Liittynyt: La Joulu 19, 2020 7:12 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Sigmanen »

Rundi kirjoitti:
Ti Kesä 13, 2023 11:28 am
Hesarissa oli ansiokas tai hieman paljastava juttu (maksumuurin takana) nykyisistä vankilaosastoista
eli tehostetun valvonnan (Teva) osastoista, jotka tarpeen monessa mielessä. Eli jengiytymistäkin on edelleen vaikka mopokerhoja on lakkautettu.
Lainaan pätkän tähän:

""UUDET, vankilaturvallisuutta vaarantaville vangeille tarkoitetut tehostetun valvonnan osastot perustettiin reilu vuosi sitten. Osastoja on kaikkiaan neljässä suljetussa vankilassa Riihimäellä, Turussa, Mikkelissä ja Sukevalla. Tehostetussa valvonnassa istuu yhteensä noin 100 vankia.

Osastojen perustamisen taustalla oli Risen tekemä selvitys ja huoli vankilaturvallisuuden huonontumisesta. Tilanne näkyi muun muassa vankiloissa lisääntyneenä huumekauppana, vankien välisessä väkivallassa ja vankien värväämisenä jengitoimintaan.

Risen selvityksen mukaan syynä oli niin sanottuihin liivijengeihin kuuluvat vangit. Liivijengeillä tarkoitetaan perinteisiä järjestäytyneen rikollisuuden jengejä, kuten nyt jo lakkautettuja United Brotherhood- ja Cannonball MC -liivijengejä.
Teva-osastot syntyivät tarpeesta rajata turvallisuutta vaarantavat vangit pois ”tavallisten vankien” luota, jotta kaikille vangeille voidaan taata turvallinen vankeusaika, tulokset ovat olleet lupaavia osastojen tuoreudesta huolimatta""
Tää artikkeli olisi kiinnostava, voisiko joku postata sen tänne?

dippainssi
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 8:05 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Vetelikö vangit entisaikaan toisiaan perseeseen?
70, 80 ja 90-luvuilla?
Allahia ei ole olemassa.

Aldrig
Nikke Knakkertton
Viestit: 184
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2022 4:40 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

dippainssi kirjoitti:
La Kesä 17, 2023 9:58 am
Vetelikö vangit entisaikaan toisiaan perseeseen?
70, 80 ja 90-luvuilla?
Mielestäni tämä perseeseenveto vankiloissa on kyllä melkoista liiottelua.Itse oon ollut ekan kerran n 18 v ja siitä sitten alle nelikymppiseksi jokusessa talossa ja ei ole koskaan kukaan tunkenut iholle.En ole myöskään nähnyt tällaista tapahtuvan.Kyllähän silloinkin jokunen homppeliksi tiedetty äijä oli lusimassa mutta näillehän vaan naureskeltiin.Pedarit on eri asia. Kyllä silloin oli joillakin pitkäaikaisvangeilla tai nimimiehillä joku nuori kundi sellikaverina ,sitä sanottiin sellimorsiammeksi tai Liisaksi.Eli kyllä siellä varmaan sitten pantiin ja imettiin mutta ei se silloin julkista ollut.Puhun omasta ajastani 60-lopulta 80 -luvun alkuun.
Ollessani jonkin aikaa Norrtäljessä lusimassa niin siellä kyllä näki ulkoilussa poikapareja käsikynkkää kävelemässä .Mutta se onkin Ruotsi
En tiedä sitten onko nykyään homoja tai ”sekakäyttäjiä” enemmän kuin mainitsemillani vuosikymmenillä kun homous on nousee niin usein esiin näissä tämän päivän vankilatarinoissa,

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Myös vankilassa on juhannus. Ennen nykyisiä osastointeja ja sekakäyttäjä aikoja lähes koko talon vangit pääsivät juhannuksena iltaulkoiluun. Juhannuksena oli vaikka mitä kilpailuja, juoksusta tikanheittoon, ja tietenkin lentopalloa. Joissakin vankiloissa oli voittajalle pieni palkinto. Monta juhannusta vankilassa viettäneenä tiedän noista jotain.

Yksi asia on, enkä ole juurikaan kuullut muilta, vangin kesäloma duunista. Kun oli tietyt vuodet tai ajan ollut vankeusvanki, oli oikeutettu kesälomaan. Itse vietin kahden viikon kesäloman ainakin kun olin viimeisen kerran vankilassa. Noissa ei tarvitse olla lipari tai ruskekielinen, vaan ottaa paperi ja kirjoittaa se vankilan henkilkunnalle, kuka näistä lomista päättää. Oliko peräti vankilan johtaja (?) en muista Jos oli ollut töissä ja vanha vankinumero, kaikki eivät ehkä halunneet lomaa, mutta osa ei edes tiennyt tuosta oikeudesta.

Aldrig
Nikke Knakkertton
Viestit: 184
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2022 4:40 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

Clarence kirjoitti:
To Kesä 22, 2023 4:16 pm
Myös vankilassa on juhannus. Ennen nykyisiä osastointeja ja sekakäyttäjä aikoja lähes koko talon vangit pääsivät juhannuksena iltaulkoiluun. Juhannuksena oli vaikka mitä kilpailuja, juoksusta tikanheittoon, ja tietenkin lentopalloa. Joissakin vankiloissa oli voittajalle pieni palkinto. Monta juhannusta vankilassa viettäneenä tiedän noista jotain.

Yksi asia on, enkä ole juurikaan kuullut muilta, vangin kesäloma duunista. Kun oli tietyt vuodet tai ajan ollut vankeusvanki, oli oikeutettu kesälomaan. Itse vietin kahden viikon kesäloman ainakin kun olin viimeisen kerran vankilassa. Noissa ei tarvitse olla lipari tai ruskekielinen, vaan ottaa paperi ja kirjoittaa se vankilan henkilkunnalle, kuka näistä lomista päättää. Oliko peräti vankilan johtaja (?) en muista Jos oli ollut töissä ja vanha vankinumero, kaikki eivät ehkä halunneet lomaa, mutta osa ei edes tiennyt tuosta oikeudesta.
Joo,tämä vangin ”kesälomaoikeutus” on tullut vasta 80- luvulla voimaan.Ei ehtinyt meikäläiselle.Lopettelin juuri ”urani” 80-luvun alkupuoliskolla.Vankien lomaoikeus tuli 70-luvun alussa ja niitä kyllä pääsin nauttimaan muutaman kerran ,tosin aika huonoilla lopputuloksella.Eli ei olisi pitänyt edes anoa.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Aldrig kirjoitti:
Pe Kesä 23, 2023 3:42 pm
Clarence kirjoitti:
To Kesä 22, 2023 4:16 pm
Myös vankilassa on juhannus. Ennen nykyisiä osastointeja ja sekakäyttäjä aikoja lähes koko talon vangit pääsivät juhannuksena iltaulkoiluun. Juhannuksena oli vaikka mitä kilpailuja, juoksusta tikanheittoon, ja tietenkin lentopalloa. Joissakin vankiloissa oli voittajalle pieni palkinto. Monta juhannusta vankilassa viettäneenä tiedän noista jotain.

Yksi asia on, enkä ole juurikaan kuullut muilta, vangin kesäloma duunista. Kun oli tietyt vuodet tai ajan ollut vankeusvanki, oli oikeutettu kesälomaan. Itse vietin kahden viikon kesäloman ainakin kun olin viimeisen kerran vankilassa. Noissa ei tarvitse olla lipari tai ruskekielinen, vaan ottaa paperi ja kirjoittaa se vankilan henkilkunnalle, kuka näistä lomista päättää. Oliko peräti vankilan johtaja (?) en muista Jos oli ollut töissä ja vanha vankinumero, kaikki eivät ehkä halunneet lomaa, mutta osa ei edes tiennyt tuosta oikeudesta.
Joo,tämä vangin ”kesälomaoikeutus” on tullut vasta 80- luvulla voimaan.Ei ehtinyt meikäläiselle.Lopettelin juuri ”urani” 80-luvun alkupuoliskolla.Vankien lomaoikeus tuli 70-luvun alussa ja niitä kyllä pääsin nauttimaan muutaman kerran ,tosin aika huonoilla lopputuloksella.Eli ei olisi pitänyt edes anoa.
Kyllä vangin vuosilomaoikeus oli olemassa viimeistään 1982 ellei ollut jo 1981 kesällä?
Joka tapauksessa yksi kollegoistani "juoksija Sarkkis" (ajat sitten edesmennyt eli Hakaniemessä 80-luvulla hukkunut) piti loman.
Siihen riitti esimiehen ilmoitus terävään päähän. Se oli 1981 tai 1982 jolloin olin viimeisen kesän Sörkassa. Elokuuhun saakka, sitten siviilikursseille.
Toisenkin tapauksen muistan, jäi lomalle kerroksilla niin kesähessu lukitsi oven. Tyyppi nosti perkeleenmoisen metakan ruokatunnilla, että jos hänen täytyy lusia loma lukkojen takana, hän lähtee takaisin verstaalle. Sitten ovi pysyi auki. En muista saiko lapun, että kesälomalla :D

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Muistelin niin, että olin vankilan töistä kesälomalla 1981. Normaalisti olivat ovet auki kun ne olivat auki, ja toimintoihin pääsi kuten muutkin. Jos ei, sehän olisi ollut rangaistus, jota ei kannattanut anoa. Näyttää, ettei tätä oikeutta palstalla ole muut kokeneet, mutta itse ainakin. Uskon, että monella tuon ajan vangilla ei yksinkertaisesti ollut koko kesälomasta tietoa. En muista millään miten asiasta kuulin, enkä sitä kenelle anomuksen kesälomasta jätin, joka myös hyväksyttiin. On sellaisia, kenellä on aina kaikki hyvin, itse en kuulunut siihen joukkoon.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Su Kesä 25, 2023 5:11 pm
Muistelin niin, että olin vankilan töistä kesälomalla 1981. Normaalisti olivat ovet auki kun ne olivat auki, ja toimintoihin pääsi kuten muutkin. Jos ei, sehän olisi ollut rangaistus, jota ei kannattanut anoa. Näyttää, ettei tätä oikeutta palstalla ole muut kokeneet, mutta itse ainakin. Uskon, että monella tuon ajan vangilla ei yksinkertaisesti ollut koko kesälomasta tietoa. En muista millään miten asiasta kuulin, enkä sitä kenelle anomuksen kesälomasta jätin, joka myös hyväksyttiin. On sellaisia, kenellä on aina kaikki hyvin, itse en kuulunut siihen joukkoon.
Minulla oli täysi lomaoikeus jo 1982 kesällä, olin ollut samassa työpisteessä 15 kuukautta. Mutta minulla pyöri myös siviililomat ja samaan aikaan säädin siviilityöhakemuksia ja kursseille pääsy natsasi. Joten en katsonut tarpeelliseksi sellilomaa ottaa. Työkään ei tuntunut työltä kirjoitella koneella ja täytellä joitakin kortteja, ei edes joka päivä ja täydet saunaoikeudet vaikka joka päivä :D Toki radion kuunteluakin ja soopan jauhamista parin kollegan kanssa.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Myös yksi harvinaisuus oli, että istui tuomion rullalle. Tuossa 70- luvun puolivälin kieppeillä yhdellä miehellä oli tuomio korkeimmassa. Sinne oli ja on vaikea saada juttu käsiteltäväksi. Täytyy olla ennakkotapaus- aiheinen, tai ennen yli 10 kk tuomio. Kuitenkin tämä mies oli ollut jo melkein kaksi vuotta tutkintolaisena ja kiinni. Sitten tuli ratkaisu ja mies pääsi heti vapauteen. Tuolloin olivat vankilat tupaten täynnä, ja usein joku oli sellissä lintsillä, eli kahdelle sängyt ja yksi patjan kanssa lattialla.

Itse olin ensimmäistä kertaa vankilassa. Tuolloin kuritushuone loppui, ja tuomion vuosimäärät muuttuivat vankeudeksi. Melko usein ne tippuivat. Myös tutkintolaisena lääninvankilassa sai odottaa koko sen kierroksen, mitä juttu oli alioikeudesta korkeimman ratkaisuun. Kohta sekin muuttui, ja heti hovin päätöksen jälkeen joutui sijoitusvankilaan. Silti saattoi juttu olla korkeimmassa. Yksi mies oli, kuka oli saanut alioikeudesta henkirikoksesta 8- vuotta. Hovi muutti rikosnimikettä ja tuomio tippui kolmeksi vuodeksi.

Eri kerralla itse istuin rullalle. Jotenkin hovissa oleva asia ja muut käytävät istunnot venyivät, ja myös kiinnioloaika venyi yli vapauttamispäivän. En oikein itsekkään ollut selvillä miten asia on kun menin kansliapäähän. Siellä sanoivat; sinähän pääset siviliin. Olin ällistynyt! Johtokunta kokoontui ja pääsin vapaalle.

Joskus ennen omia-aikoja kun valitti hoviin, eikä tuomio muuttunut, meni koko siihen asti tutkintolaisena olo hukkaan. Tuota aikaa ei katsottu hyväksi ollenkaan. Yhden tiedän kenellä oli näin käynyt. Yksi aikalainan kertoili, että juuri tuon hukkaan menon vuoksi hovi teki jotain kosmeettisia muutoksia, ettei olisi käynyt tuo pahin.

Oikeus ennen kaikkea
Sherlock Holmes
Viestit: 7185
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Millaista on seksi vankilassa? Yksityisiä kohtaamisia, mutta myös "huulihölkkää narkkarin kanssa", kertovat sisäpiiriläiset
Millaista on seksi vankilassa? Suora kysymys sai suoria vastauksia, kun ääneen pääsivät moottoripyöräjengi Cannonballin entinen jäsen, yli 10 vuoden vankeustuomion saanut Mika "Immu" Ilmén, Vankilamyytit-podcastia ex-jengipomo Janne "Nacci" Tranbergin kanssa tehnyt Jone Nikula, ja Riihimäen vankilan vartija Joni Salin.

Salin muistuttaa, että monissa vankiloissa osastot ovat pitkiä aikoja päivästä avoimia. Vangit voivat kulkea esimerkiksi keittiöissä ja toisensa selleissä melko vapaasti.
– Joskus aiemmin, jos halusit yksityisyyttä, laitoit pyyhkeen sellin oven päälle, mutta sellainen on mielestäni kadonnut. Eihän se (yksityisyyden haluaminen) laitonta ole, Salin sanoo.

"Syötäisiin elävältä"
Ilmén sanoo, että vankilan seksikoodisto on "hyvin heteronormaatiivinen". Rakkautta vankien välillä on hänen mukaansa harvoin – syy seksuaalisten tekojen taustalla on hyväksikäyttö, alistaminen tai kaupanteko esimerkiksi huumeiden saamiseksi.
– Ei siellä mitään pariskuntina olla. Jos siellä mentäisiin käsi kädessä ympäri linnakkeen pihaa, ne syötäisiin elävältä.
Tämä tarkoittaa sitä, että samaa sukupuolta olevien pariskuntien perhetapaamiset saattavat olla haasteellisia ja pelottavia vangeille. Toisaalta ne ovat haasteellisia myös vankiloille.
Jos samaa sukupuolta olevat saisivat luvan tavata turvallisuussyistä vankilan ulkopuolella, olisi sillä Ilménin mukaan välitön vaikutus.
– Sen jälkeen koko vankilan siipi on homo ja kaikki haluavat perhetapaamisen kotiin. Niitä käytettäisiin varmasti hyväksi.
Vankiloissa tapahtuu myös seksuaalista väkivaltaa. Ei ehkä niin paljon kuin mitä TV-sarjoista voisi päätellä, mutta tapahtuu kuitenkin.
– Yleensä se lähtee lapasesta se homma, kun ihminen halutaan kaikin tavoin alistaa toinen ihminen. Siinä muuttuu vanki raiskaajaksi, Ilmén sanoo.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mil ... #gs.2j38hk

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Ainakin ennen vankila kovetti. Pitkät tuomiota ja vankiloiden karuus kovetti. Aikoja sitten Pentti Aalto, jolla oli hyvin monta henkirikosta tilillään seisoi kongilla, jossa oli myös muita. Ylivartija siinä sanoi kaikkien kuullen: Tämä Aalto on saneerannut Suomea räyhääjistä. Asian kuulivat paikalla olleet vartijat ja vangit. Aalto otti tämän kehuna. Aalto oli homoseksuaali ja moni ei digannut koko ukkoa.

Toinen yksi monista vankilalaitosten jalostamista homoseksuaaleista oli muuan Manu, puukkomiehiä. Vaikea tapaus. Näytteli poikien kuvia, ja sanoi usean kohdalla; tää on hyvä jätkä. Manu iski silmänsä yhteen nuoreen vankiin. Kun saunaan lähtö tuli, Manu aivan kuin kroolasi vankien eteen, ettei vaan kukaan vie hänen tiettyään. Joskus kongilla jonkun matkan päästä näytin etusormea ja sanoin Manu, johon hän vastasi: Älä ammu tuttua miestä! Kävin välillä eri vankilassa, ja tullessa takaisin oli ollut joku puukkokärhämä. Tapahtunut kai jotain muutakin kun yhdellä putsarivangilla oli silmä mustana.

60- 70- luvulla oli vielä noita vankilahomoja. En sitten tiedä heidän suuntautumistaan ennen vankilaa. Nykyään arvelisin, ettei ole enään samanlaista. Uskon, että 60- luvulla ja 70- luvun alussa ja ennenkin jos joku on ollut vankilassa vanhan homo-hörhon morsian, mutta siviilissä naisen kanssa. Joka tapauksessa vankilassa tuskin on samaa kuten TV: ssä näkee Amerikan vankiloista.

Vastaa Viestiin