Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Taisi olla vuosi - 72 kun Aleksi Tuovinen vankilomalla lojautti kirveellä kuoliaaksi kaksi juoppoa Lahdessa. Tämän jälkeen vankien lomia alettiin tiukentamaan. Muistaako Rundi tai Never, ettei yhteen aikaan 70- luvulla päässyt lomille kuin 3- 4 kk ennen tuomion loppua, jos oli huume. tai väkivaltarikoksista tuomiota?

Rundi
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Su Huhti 25, 2021 12:27 am
Taisi olla vuosi - 72 kun Aleksi Tuovinen vankilomalla lojautti kirveellä kuoliaaksi kaksi juoppoa Lahdessa. Tämän jälkeen vankien lomia alettiin tiukentamaan. Muistaako Rundi tai Never, ettei yhteen aikaan 70- luvulla päässyt lomille kuin 3- 4 kk ennen tuomion loppua, jos oli huume. tai väkivaltarikoksista tuomiota?
Aleksi joo meinasi pilata koko lomajärjestelmän, mutta Lång oli armeliaampi, että poikkeustapaus.

Loma käytäntö vaihteli vuosien saatossa. Yhteen aikaan oli Sörkassakin, että huumetuomioiset ei päässeet lomille
välttämättä ollenkaan, etenkin jos oli risannut talossa ja rundeillut, ja väkivaltaisillekin oli tiukka seula.

Kakola oli kai kivuliain talo Karpelan aikaan. Siksi sieltä ukot halusi lusimaan muualle, että saivat loma pään auki,
niin kuin usein saivatkin, jos onnistuivat vaihtamaan taloa. Sekään ei ollut helppoa.
Toisaalta lomatyssit saattoivat muuttua Vahossa ja loma pää aukesi.

Tuomion eka lomahan oli yleensä se, jota monet sai jännittää saako vai ei? Sitten kun hoiti sen kunnolla, ei jatkossa ollut vaikeuksia.
Omaan aikaan ei päässyt lomille kuin sen vakio 4 kk välein. Hoidin aina ok. Myöhemminhän sitä on voinut pätkiä.

hutkivajournalisti
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja hutkivajournalisti »

Rundi kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 12:47 am

En ole ymmärtänyt koskaan koko korvaushoito juttua, että narkkipaskat pidetään koukussa johonkin subuun vuosi tolkulla.
Eikä se subu riitä heille. Lisukkeeksi vetävät kaikkea muuta krääsää. Ei niissä ja korvauspiireissä monikaan yritä OIKEASTI tosissaan päästä irti.
Ehkä yksi sadasta?

Käytäntö pitäisi olla sama kuin viinakatkolla - no ehkä narkeille pari viikkoa vieroitus ja yksi resepti siihen päälle - että katkaisuun
mennään katkaisemaan se kierre. Mitä katkaisua se on, että addiktion ylläpitoa jatketaan pitkäaikaisilla muilla kemikaaleilla.

Viinakatkaisuun on pahimmat saaneet lyhytaikaisen diapam reseptin ja jopa saaneet putken poikki. Vastaavasti narkit, jotka eivät tyydy lyhyt reseptiin, ei niillä ole edes aikomusta katkaista vetoja.
Ihan sama, kuin alkoholisteille alettaisiin antamaan valtion varoista kaljaa ja viiniä entisten kirkkaiden käyttön sijaan. Jos narkkari tekee rikoksia rahoittaakseen käyttönsä, se on hänen valintansa. Luultavasti tarpeeksi linnareissuja heitettyään tulee mieleen, että joko alkaisi riittämään. Raitistumisprosentti voisi olla paljon parempi kuin korvaushoidossa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vankilomista mitä se oli joskus. Lomat eivät olleet koskaan itsestään selvyys, mielestäni loman saaneelle luottamuksen osoitus. Lomat oli
4. kuukauden välein. Tosin ainakin 80- luvulla lomaa pystyi siirtämään kuukauden eteen- tai taaksepäin. Oli myös teknisesti mahdollisuus käyttää
1 vrk. ja kuukauden kuluttua se 2 vrk. Tämä hienosäätö ei ollut kaikkien tiedossa. Lomat olivat 3 vrk + matkat. Sitten oli syy- loma. Pätevällä syyllä pääsi tietyksi aikaa lomille. Saatettu loma oli vielä mahdollisuus. Joku pääsi hautajaisiin saatettuna. Itse kävin vartijan saattamana ostamassa ennen ensimmäistä lomaa kaupungilta vaatteita.

Normi lomille pääsi kun tuomiosta oli istuttu puolet. Lomapään auetessa jos tuomiota oli jäljellä yli vuosi, se kävi VAHO,ssa ja siellä lopullisesti myönnettiin tai kiellettiin loma. Talo puolsi tai ei puoltanut. Itsellä oli joskus yli vuosi vielä istuttavaa, ja laitoin loma-anomuksen sisään. Talo puolsi, mutta VAHO ei. Tätä peliä sitten jatkui monta kuukautta. Kun tuomiota oli jäljellä vuosi, pystyi talon johtaja vastuullaan päästämään vangin lomille. Tuolloin pääsin itsekin, ja hyvin meni, kuten myös kaikki sen jälkeiset lomat. Mitä 70- luvulla oli lomia, ei voi sanoa, että hyvin meni.

Jo 80- luvun lopulla tuli jonkinlaisia uudistuksia tuohon 4. kk,n välein lomille. Parantuivat mutta en muista miten. Nyky lomista en tiedä yhtään mitään. Ainakin ennen kun palasi lomilta sekunnin aikataulua myöhemmin, se saattoi olla este seuraavaan lomaan.

Myös tapaamisissa oli sitä sekuntipeliä. Kävimme vaimon kanssa tapaamassa yhtä vankiloiden kanta-asukasta. Mielestäni tapaaminen meni hyvin ja siihen olin tottunut itsekin aikoinaan. Vaimo, kuka on täytin eri taustoista kauhisteli henkilökunnan tylyä käytöstä. En tiedä johtuiko se vangista ketä kävimme tapaamassa. Kävin yksin Riihimäellä tapaamassa tuttua vankia. Ilmottautuessa tapaamaan, oli henkilökunnan käytös tylyä. Tapaamisessa sitten ei. Se meni kuten pitikin.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Kun vankilomat 70 luvun alkupuolella alkoivat,ei ollut todellakaan itsestäänselvyys että loma-anomus menisi läpi vankilan johtajalta tai sitten Vahossa. Missään tapauksessa ei saanut olla rundikäyntejä tai muita rikkeitä.Itse olin ensimmäisten joukossa kun pääsin Riihimäeltä -71 lomille.Oli loppukesää ja kyllä oli hienoa.Seuraavan kerran olen päässyt lomille Sörkasta -79 ja se oli joulunpyhät.Väliin mahtuu parit tyssit,niiden syy oli mm kiljun valmistus,parin pillerin löytyminen termospullon kuoriin piilotettuna jne ”pikkujuttuja”.Tämä valvomattoman vankiloman mahdollisuus alkoi K.J.Långin ollessa Vahon johtaja.Lomilta palaamatta jääminen johti myös lisärangaistukseen kuten myös jurrissa palaaminen.Nykyään kai pääsee lomille vaikka olisi ns rikkeitä lusimisaikana eikä myöskään sovitusti palaamatta jääminen johda lisätuomioon. Itse olen palannut lomilta takaisin ohjeiden mukaisesti.70 luvulla sekä Kriminaalihuolto että vankiloissa toimivat vankien toverikunnat voimakkaasti painottivat lomille lähtijöitä että älkää jääkö palaamatta/rikkoko sääntöjä.Pelko oli suuri että lomaoikeus vangeilta poistetaan.Eli näitä sääntöjä rikkoneita vankeja eivät muut ” tunnolliset” vangit hyvällä silmällä katsoneet.

Clarence kirjoitti näistä vangin tapaamisista.Joo,kyllä oli joitakin mulkkuja vartijoita.Vaimoni kävi minua tapaamassa mm Riksussa sekä Sörkassa ,puhun nyt 70-80 luvun ajoista.Oli vartijoita jotka kyykyttivät tapaajaa kaikilla mahdollisilla keksimisillään tavoilla,joskus vaimo sai istua ja odottaa useita tunteja vaikka ei ollut ruuhkaa,tehtiin älyttömiä tarkastuksia,
istuttiin aivan vieressä,ei saanut edes kädestä ottaa kiinni.Sitten taas toiset vartijat pitivät ihan ihmisinä ja olivat kohteliaita.
Vaan meitähän on moneksi,niin vartijoita kuin vankejakin.Itse olen sitä mieltä että monelle vangin omaiselle on melkoinen kärsimys ja alennustila käydä omaistaan tapaamassa vankiloissa,ja yleensä nämä omaiset ovat syyttömiä,ei siinä vartijan tarvitse enää omaa vittumaista egoaan nostaa.

Sienisalaatti
Javier Pena
Viestit: 1827
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

Muruhermanni kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 12:10 am
...
Yhteiskunta katsoo että tulee halvemmaksi ylläpitää narkomaniaa kuin mitä haitta se on. Varastavat kaupoista ja vievät mummoilta omaisuudet.
...
No siis, tätähän tämä. Kylmän taloudellisesti laskettu juttu, vähän samaa kuin esimerkiksi terveysneuvontapisteet ja puhtaiden neulojen jako. Ilman korvaushoitojärjestelmää ja muita vastaavia systeemejä tulisi paljon enemmän kuluja ihan vain poliisin, ensihoidon, oikeuslaitoksen, risen, erikoissairaanhoidon jne. palveluiden korkeammasta kuormituksesta.

Toki korvaushoidosta ja edes jotakuinkin asiallisesta elämäntilanteesta käsin on helpompi vieroittautua opiaateista kokonaan pois, kuin pahimman tivolin keskeltä, mutta eivätpä taida nykyään enää tähdätä sellaiseen samalla intensiteetillä kuin joskus ennen.

Kaiketi vähiten huonoin ratkaisu tässä nykyisessä yhteiskuntamallissa, niin kauan kun tyyliin pakkotyöleirit ja ysimillinen burana eivät kuulu keinovalikoimaan, vaan ovat vain silkkaa voimafantasiointia.
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Su Huhti 25, 2021 7:16 pm
Kun vankilomat 70 luvun alkupuolella alkoivat,ei ollut todellakaan itsestäänselvyys että loma-anomus menisi läpi vankilan johtajalta tai sitten Vahossa. Missään tapauksessa ei saanut olla rundikäyntejä tai muita rikkeitä.Itse olin ensimmäisten joukossa kun pääsin Riihimäeltä -71 lomille.Oli loppukesää ja kyllä oli hienoa.Seuraavan kerran olen päässyt lomille Sörkasta -79 ja se oli joulunpyhät.Väliin mahtuu parit tyssit,niiden syy oli mm kiljun valmistus,parin pillerin löytyminen termospullon kuoriin piilotettuna jne ”pikkujuttuja”.Tämä valvomattoman vankiloman mahdollisuus alkoi K.J.Långin ollessa Vahon johtaja.Lomilta palaamatta jääminen johti myös lisärangaistukseen kuten myös jurrissa palaaminen.Nykyään kai pääsee lomille vaikka olisi ns rikkeitä lusimisaikana eikä myöskään sovitusti palaamatta jääminen johda lisätuomioon. Itse olen palannut lomilta takaisin ohjeiden mukaisesti.70 luvulla sekä Kriminaalihuolto että vankiloissa toimivat vankien toverikunnat voimakkaasti painottivat lomille lähtijöitä että älkää jääkö palaamatta/rikkoko sääntöjä.Pelko oli suuri että lomaoikeus vangeilta poistetaan.Eli näitä sääntöjä rikkoneita vankeja eivät muut ” tunnolliset” vangit hyvällä silmällä katsoneet.

Clarence kirjoitti näistä vangin tapaamisista.Joo,kyllä oli joitakin mulkkuja vartijoita.Vaimoni kävi minua tapaamassa mm Riksussa sekä Sörkassa ,puhun nyt 70-80 luvun ajoista.Oli vartijoita jotka kyykyttivät tapaajaa kaikilla mahdollisilla keksimisillään tavoilla,joskus vaimo sai istua ja odottaa useita tunteja vaikka ei ollut ruuhkaa,tehtiin älyttömiä tarkastuksia,
istuttiin aivan vieressä,ei saanut edes kädestä ottaa kiinni.Sitten taas toiset vartijat pitivät ihan ihmisinä ja olivat kohteliaita.
Vaan meitähän on moneksi,niin vartijoita kuin vankejakin.Itse olen sitä mieltä että monelle vangin omaiselle on melkoinen kärsimys ja alennustila käydä omaistaan tapaamassa vankiloissa,ja yleensä nämä omaiset ovat syyttömiä,ei siinä vartijan tarvitse enää omaa vittumaista egoaan nostaa.
Kyllä siitä kuuli aika säännöllisesti, että joillakin oli ongelmia tapaamisten suhteen.
Syynäystä, kyyläystä, jopa käännytyksiä tai tahallista pitkittämistä - odotuttamista.
No, eipä viime jaksolla ollut montakaan tapaajaa, tapaamista, kun olin "puhdistanut" pöydän ja rauhoittanut tuomion omalle lusimiselle.
Ne muutamat, jotka kävi, pari kirjeystävää ja joku yksityinen, ei kokeneet käytäntöä kauheaksi.
Aiemmilla kausilla naisystävillä ei ollut ongelmia, paitsi joskus ruuhkaa, niin joutuivat odottamaan sen vuoksi.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Joku kesä ennen koronaa kauppatorilla oli romanian kerjäläiset parissa eri paikassa haitareineen. Kauppatorin reunalla oli myös kanta-suomalainen mies kitaroineen. Usein laulavalla ja kitaraa soittavalla on jonkinlaista karismaa tai stailia. Tällä soittajalla oli keskinkertainen lauluääni, ja vajaa karisma. Silti mies sai pari- kolme vanhemman puoleista naista kuulijakseen. Naiset olivat soittajan lumoissa jostain itselle tuntemattomasta syystä, ja ukko paahtoi menemään.

Monia vuosia aikaisemmin eri vuosikymmenellä myös torilla, mutta eri paikassa oli juoppoja silloin tavanomainen määrä. Joukossa oli vanhoja hörhöjä hyvin edustettuna. Jotain riitaa siellä oli, sillä eräs Kalle puheli enemmän itsekseen kuin minulle, kuka satuin kohdille; pitääkö hänen vielä pamauttaa jotain toista kun ei kerrasta usko. Ajattelin, siellä on kova hierarkia, ja oma lajissaan. Aika oli 70- lukua ja tuolloin silloin tällöin itsellä oli Carbrital kapseleita. En jaellut niitä, mutta Kalle oli poikkeus. Olin nähnyt kun Kalle oli aiemmin pamahtanut juoppohulluksi, niin hänelle olin suosiollinen. Kalle oli linnan miehiä, ollut jo kauan. Tietäen, että minulla oli Carbritaleja, Kalle pyysi pari eri kertaa, että saa nukuttua. Annoin heti kapselin edes miettimättä yhtään, sillä olin nähnyt millainen mies oli unettomana.

TKV: ssa 80- luvulla muuan Hannu nieli lusikan ja oli rundissa. Oli remmipedissä ja pakokauhuinen, koska huusi apua. Hannu ei oikein pysynyt siviilissä. Osa tekee rikoksen harkiten, Hannu taas oli sellainen, että luonteensa vuoksi jotenkin ajautui aina rikoksiin. Nuoresta iästään huolimatta Hannu oli myös poikiinpäin menevä. Asui joskus samalla kongilla ja mankui, että ottaisin sellikaveriksi. En ottanut. Se oli jyrkkä ei! Vapauduttuaan tuolta pitkältä tuomiolta mies korkkasi ja otti jonkun siipimiehen kotiinsa. Jotain siellä oli touhuttu, kun Hannu puheidensa mukaan meni myöhemmin illalla suihkuun. Tällä välin siipimies oli käynyt Hannun taskuilla. Suihkusta tullessaan Hannu huomasi tilanteen ja siipimies säntäsi karkuun. Alaovella Hannu riskinä miehenä juoksi siipimiehen kiinni, potkaisi ja löi seurauksella, että henki meni. Lyhyt oli sivilireissu.

Sienisalaatti
Javier Pena
Viestit: 1827
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

En nyt satavarmaksi tiedä, kuuluuko tämä ennemmin tähän ketjuun vai omaksi topiciksi, mutta menköön.

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/4125000
Vanki pahoinpiteli toisen vangin yllättäen – uhri tajuttomaksi

Asta Tenhunen


Varkaudesta kotoisin oleva 32-vuotias mies pahoinpiteli toisen miehen Sukevan vankilassa Sonkajärvellä toissa kesänä.

Vankeja oli juuri päästetty vankilan pihalle ulkoilemaan, kun vartija näki 32-vuotiaan miehen potkivan 47-vuotiasta vankia päähän. Uhri oli siinä vaiheessa jo kaatunut maahan.

Teko tallentui valvontakameroihin, joista näki nuoremman vangin ensin lyöneen uhria päähän.

Kun uhri lyönnin voimasta kaatui, häntä potkittiin noin kymmenen kertaa. Uhri menetti tajuntansa ja joutui hoitoon.

Kun vartija meni pysäyttämään tilanteen, hän näki vangin heittävän kädestään jonkin esineen aidan viereen.

Esine osoittautui teroitetuksi pistimeksi, joka oli tehty puusta ja siihen teipatusta kahvasta. Oikeuden mukaan valvontakameratallenteelta ei kuitenkaan näkynyt, että mies olisi iskenyt uhria pistimellä.

Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi 32-vuotiaan miehen pahoinpitelystä ja vangin varustautumisesta aseella vuodeksi ja yhdeksi kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen.

Uhri ei vaatinut mitään korvauksia.

Tiedossa ei ole, mikä oli pahoinpitelyn syy. Tuomitulla miehellä on rankkaa väkivaltarikostaustaa Varkaudesta. Myös uhri on kauan sitten tuomittu henkirikoksesta. Hänkin on viime vuosina asunut Varkaudessa ja syyllistynyt siellä pikkurikoksiin.
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vankilassa Suomessa on vangilla oikeus äänestää. Olen äänestänyt, mutta en muista montako kertaa. Monissa muissa maissa vankilassa olevalla ei tätä oikeutta ole.

Vankeusvangilla on myös oikeus kesälomaan vankilassa. Se oli töistä vapaata oliko kaksi viikkoa vai miten, kuitenkin olen tätäkin mahdollisuutta käyttänyt. Muistaako Rundi, Never tai joku muu tämän asian?

Vankilaoikeus pystyi katsomalleen nuorisovangille myöntää nuorisokasvatusta. Se oli 3 - 12 kk tuomion päälle, mikä piti istua. Usein se oli vain pohjia lisää, joskus vankila-aikaa vankilassa. Omana aikana tuo laki oli vielä voimassa, mutta sitä ei ollut käytetty 1970 vuoden jälkeen. Sitä ennen se tuli tutuksi monelle.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 5:59 pm
Vankilassa Suomessa on vangilla oikeus äänestää. Olen äänestänyt, mutta en muista montako kertaa. Monissa muissa maissa vankilassa olevalla ei tätä oikeutta ole.

Vankeusvangilla on myös oikeus kesälomaan vankilassa. Se oli töistä vapaata oliko kaksi viikkoa vai miten, kuitenkin olen tätäkin mahdollisuutta käyttänyt. Muistaako Rundi, Never tai joku muu tämän asian?

Vankilaoikeus pystyi katsomalleen nuorisovangille myöntää nuorisokasvatusta. Se oli 3 - 12 kk tuomion päälle, mikä piti istua. Usein se oli vain pohjia lisää, joskus vankila-aikaa vankilassa. Omana aikana tuo laki oli vielä voimassa, mutta sitä ei ollut käytetty 1970 vuoden jälkeen. Sitä ennen se tuli tutuksi monelle.
Kesäloma käytäntö tuli voimaan muistaakseni 1981 - ellei ollut jo vuotta aiemmin. Se oli kai vuoden lusineilla ja töissä olleilla 2 viikkoa. Puolesta vuodesta sai viikon. Lyhyemmillä tuomioilla lomaoikeutta ei ollut? Vai oliko niin, että lomaa sai päivä per lusittu kuukausi aina vuoteen saakka?

Vangeille tuli äänestysoikeus joskus 1969 - 1970, oliko sekin niin, että kun kansalaisluottamuksen menettäminen poistui?
2000- luvulla on vankien äänestysvilkkaus ollut jopa samaa tasoa kuin siviilissä.

JA LINNASSAHAN voi äänestää vaikka ALASTI :D

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ahtoap ... ka-alasti/

Löytyi tuollainenkin huvittava yksityiskohta. Muistelen äänestäneeni kerran koska silloin ei kiinnostanut politiikka.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Rundi kirjoitti:
La Touko 01, 2021 12:20 am
[quote=Clarence post_id=<a href="tel:1156964">1156964</a> time=<a href="tel:1619794772">1619794772</a> user_id=38520]
Vankilassa Suomessa on vangilla oikeus äänestää. Olen äänestänyt, mutta en muista montako kertaa. Monissa muissa maissa vankilassa olevalla ei tätä oikeutta ole.

Vankeusvangilla on myös oikeus kesälomaan vankilassa. Se oli töistä vapaata oliko kaksi viikkoa vai miten, kuitenkin olen tätäkin mahdollisuutta käyttänyt. Muistaako Rundi, Never tai joku muu tämän asian?

Vankilaoikeus pystyi katsomalleen nuorisovangille myöntää nuorisokasvatusta. Se oli 3 - 12 kk tuomion päälle, mikä piti istua. Usein se oli vain pohjia lisää, joskus vankila-aikaa vankilassa. Omana aikana tuo laki oli vielä voimassa, mutta sitä ei ollut käytetty 1970 vuoden jälkeen. Sitä ennen se tuli tutuksi monelle.
Kesäloma käytäntö tuli voimaan muistaakseni 1981 - ellei ollut jo vuotta aiemmin. Se oli kai vuoden lusineilla ja töissä olleilla 2 viikkoa. Puolesta vuodesta sai viikon. Lyhyemmillä tuomioilla lomaoikeutta ei ollut? Vai oliko niin, että lomaa sai päivä per lusittu kuukausi aina vuoteen saakka?

Vangeille tuli äänestysoikeus joskus 1969 - 1970, oliko sekin niin, että kun kansalaisluottamuksen menettäminen poistui?
2000- luvulla on vankien äänestysvilkkaus ollut jopa samaa tasoa kuin siviilissä.

JA LINNASSAHAN voi äänestää vaikka ALASTI :D

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ahtoap ... ka-alasti/

Löytyi tuollainenkin huvittava yksityiskohta. Muistelen äänestäneeni kerran koska silloin ei kiinnostanut politiikka.
[/quote]



Ensimmäisellä tuomiollani Nupiksessa olen samalla menettänyt kansalaisluottamuksen.eli ei saanut esim äänestää No se ei nuoren koviksen elämää haitannut.Ihan sama oliko Kekkonen tai ei Kekkonen.Kekkonen oli kuitenkin synonyymi sanalle Suomen presidentti.Mut taisi olla 69 tai 70 kun tämä kansalaisluottamuksen evääminen loppui. Tämä kesälomajuttu on minulta mennyt ihan ohi.En oo koskaan saanut kesälomia enkä lomaltapaluurahojakaan! Saisikohan ne takautuvast? 68-83 välillä kuitenkin oon ollut senaikaiseen Vahoon työsuhteessa melkein vakinaisesti ja ihan vähän vielä jopa 2000 luvulla.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

#" Tämä kesälomajuttu on minulta mennyt ihan ohi. " Never kirjoittaa. - Niin se on mennyt monelta muultakin ohi. Joku kertoi tuon mahdollisuuden, ja anoin kesäloman ja sain. Muistaakseni täytyi olla ollut vuosi vankeusvankina, kun tuon mahdollisuus oli käyttää. Jos oikein muistan, olin ollut jo yli vuoden kun ensimmäisen kesäloman pidin.

Olihan eduskunta- ja kunnallisvaalejakin, missä pystyi äänestämään. Tosin ei ollut oikein tietoa hyvistä ehdokkaista, [ ei ole vieläkään ] mutta äänestin kyllä. Siviilissä äänestän kaikissa mahdollisissa vaaleissa missä saan äänestää. En silti ole fanaatikko, kuka yliarvioi oman äänensä merkityksen. Olen kannustanut muitakin äänestämään, ja saanut äänestämään omaa suosikkia.

Tämä on saatettu kertoa, mutta tässä tulee. Kaverini äänesti yhtä autonmyyjää syystä, että tämä oli lyönyt kaverille vastenmielistä henkilöä autokaupoissa linssiin.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1453
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Viimeinen "pikku kakku" kaksi päivää 95- oli Långholmenin vankilassa, joka on muutettu hotelliksi. Hotelli on missä oli ennen tutkintolaisia. Keskusvankila on purettu, ja siitä näkyi vain kuvia. Tutkintavankila lopetti toimintansa 1975. Joku palstalainen on saattanut olla siellä sen toiminta-aikana tutkintolaisena. Myös sinne oli jätetty pari selliä alkuperäiskuntoon. Suomalaisten nimikirjoituksia oli yhdessäkin sellissä ja sen kaapissa. Mietin, olikohan sattuma, vai tahallaan niin jätetty. Paikalla missä sijaitsi keskusvankila, on mahdollisuus yrittää mennä muurin yli. Köydessä ainakin tuolloin oli solmuja helpottamaan kiipeämistä. Jokainen voi yrittää miltä tuntuu ylittää muuri muutamassa sekunnissa. Vaikea uskoa, että hyvin syönyt turisti pääsee edes alle minuutissa ylös.

Olipa miten oli, käymisen arvoinen paikka. Nokan hotellissa en ole käynyt edes aulassa. En myöskään Café Kakolassa, vai onko se Kakolan Ruusu?

Vielä Långholmenilta. Kerroksilla marssi vanhoissa vangin vaatteissa joukko hotelliin majoittuneita. Hotellivirkailija nainen johdatti tuota kulkuetta. Ja kulkueessa olevilla on niin hauskaa. Onhan huvinsa kullakin, mutta itseä tympäisi. Usein tällaiset marssijat voivat olla pohjimmiltaan vanki vihamielisiä. On myös mahdollisuus, että ei.

Muruhermanni
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Su Syys 27, 2020 12:40 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Muruhermanni »

Miten muslimit vankilassa? R kioskin myyjä väitti että heille pitää järjestää uskonnolliset menot milloin aika heille sopii. Ei varmaan noin mutta jotain. Onko kellään tietoa?

Vastaa Viestiin