Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Kirjoitit näin että viimeisessä passissasi oli lukemat 6 vuotta ja risat.Muokkasit eli poistit sen sitten.Muokkaus näkyy ed sivun viestissäsi.Ei siinä mitään,hetken mielijohteesta voi ärsyyntyneenä skrivata tekstiä minkä haluaakin kohta poistaa.
Se on siitä,kliffaa että vanhat ruunat alkavat ärhennellä,panit näköjään minut myös ”lähestymiskieltoon” Pärjäillään!

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 10:34 pm
Kirjoitit näin että viimeisessä passissasi oli lukemat 6 vuotta ja risat.Muokkasit eli poistit sen sitten.Muokkaus näkyy ed sivun viestissäsi.Ei siinä mitään,hetken mielijohteesta voi ärsyyntyneenä skrivata tekstiä minkä haluaakin kohta poistaa.
Se on siitä,kliffaa että vanhat ruunat alkavat ärhennellä,panit näköjään minut myös ”lähestymiskieltoon” Pärjäillään!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Terve Never. En todellakaan ole laittanut sinua mihinkään kieltoon. En tiedä kuinka se edes tapahtuu, se lähestymiskielto. Kirjoitin vuodet hetken mielijohteesta, ja ajattelin; mitäpä se hyödyttää.

*poistettu pyynnöstä turhia löpinöitä*t:mode

Toivottavasti tavoitat tämän. Katson kyllä onko oma postilaatikko täynnä, jos syy on siinä. Ps. Ei ollut täynnä.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Aikoinaan vankiloissa ilmestyi vankien omia painotuotteita.
Sörkassakin Kiven Sisällä joista paria lehteä olin jopa toimittamassa.
Pakinaa, runoja, piirroksia...
Ei niihin kuitenkaan osallistunut kovin moni, vaikka kuulin aktiivisiakin aikoja olleen joskus.
Kuinkahan monessa talossa on vankien oma lehti ilmestynyt?

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Rundi kirjoitti:
Su Huhti 17, 2022 1:36 pm
Aikoinaan vankiloissa ilmestyi vankien omia painotuotteita.
Sörkassakin Kiven Sisällä joista paria lehteä olin jopa toimittamassa.
Pakinaa, runoja, piirroksia...
Ei niihin kuitenkaan osallistunut kovin moni, vaikka kuulin aktiivisiakin aikoja olleen joskus.
Kuinkahan monessa talossa on vankien oma lehti ilmestynyt?
Jotenkin muistelen että Riksussa tehtiin 70-luvun alussa muutama lehdykkä.Jokin Toveri-niminen tai vastaava.Kirjoitin jonkin runonkin ko lehtiseen,se oli semmoinen vaatimaton parisivuinen lehdykkä..Omalla vankinumerolla jutut kirjoitettiin,ei nimellä.Silloin siellä oli tämä toverikuntatoiminta aktiivisimmillaan.Se oli silloin ihan uutta ja Riksun senaikainen toverikunnan pj oli tosi aktiivinen.
Näistä jokusesta aktiivista lähti myös tämä KRIMIN perustaminen.Sehän teki vapautuvien vankien eteen ihan hyvää duunia

Vapautuville vangeille järjestettettiin asuntoja,kuten Stadissa Pengerkadun asuntola jne.Myös vankien lomajutut lähtivät pyörimään näiden aktiivien alullepanemina.Itsekin olin -71 Riksusta ekoilla lomilla joita vangeille myönnettiin.
Siis kysymyksessä ei ollut työnhaku-hautajajaiset tms loma.
Valitettavasti KRIM:in toimintaan tuli myös mukaan venkuloita jotka kusivat omaan pesäänsä.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Riksussa oli kohtuullisen aktiivista toimintaa muutenkin 70 -luvun alussa noin niinkuin liikunnallisessa mielessä.
Pelattiin osastojen/kerrosten välisiä lentisturnauksia,pingisturnauksia,koronakisoja jne.Myös osastojen välisiä pikashakki kisoja oli.keväisin oli oli talonympärijuoksukisat kiinteistö oli melko suuri,veikkaan että n 2-3 km tuli kun se kierrettiin kahdesti. Olin aika liikunnallinen ja voitinkin yhden kerran,toisella kerralla neljäs.Juhannuskisat järjestettiin läheisellä urheilukentällä,ei siis vankilan alueella.
Sinne ei ihan kaikki päässeet karkausuhan takia.Lajeina olivat ainakin 100 m,400 m juoksut,pituus ja kuula sekä osastojen välinen pikaviesti.Se oli tosi kliffaa ja kaikki kannusti,ainakin omiaan.Ihan kuin olisi isommassakin tapahtumassa.
Pelasimme fudismatseja minun aikanani kaksi kertaa RIihimäen Palloseuraa vastaan heidän kentällään.Olin itse vetäjänä erään Pietarsaarelaisen kundin kanssa ja minun piti toimittaa hyvissä ajoin nimilista pelaajista apukallelle..Kenellä oli yli 3 v jäljellä yleensä hylättiin,RIPS:Ile hävittiin niukasti,molemmilla kerroilla..Niillä oli oikeat nappulakengät jne,meillä vankilan ”tennarit”Se oli jo siviilipelaajille etu kun me liukasteltiin.Käsittääkseni täällä kirjoittelevista ainakin Rundi on 70-luvulla istuskellut Riksussa,oliko noita perinteitä sinun aikanasi.Myös muut vanhat Riihimäellä lusineet voisivat kertoa,olisi mukava kuulla.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Täytyy vielä tähän lisätä että ei se lusiminen suljetussa talossa silloinkaan mitään herkkua ollut vaikkakin näistä ed kertomisesta toiminnoista voisi sellaisen kuvan saada.Silloin sattui vaan että Riksun johto antoi meidän hyvin lyhyillä ”vapaa-ajoilla” harrastaa jotain.Ja vankiaines oli siihenaikaan tod näk erilaista kuin tänäpäivänä.Ei ollut mitään ryhmittymiä eikä muuta sellaista.Huuumepuolikin oli loppupeleissä melko vähäistä. Mitä nyt ryynejä joskus liikkui ja kekseliäimmät vähän kiljua yrittivät väsätä.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Urheilun merkeissä niin otan itsekin osaa. Nupiksessa oli jalkapallokenttä siinä edessä. Vartijoilla oli jokin keskinäinen jalkapallon peliturnaus. Mieleen jäi kun Kakolan pamput pelasivat Keravan pamppuja vastaan. Keravan pamput koittivat kysellä kuinka he tulevat Kakolan vankien kanssa toimeen, johon Kakolan pamput vastasivat: Johan me vanhojen hörhöjen kanssa pärjätään, mutta miten te nuorten poikien kanssa?

Yhdessä näistä Suomen vankiloista olin paljonkin lentopallopeleissä mukana. Opiskelin ja menin ensimmäiselle tunnille huomaten, että pelimiehet olivat luokassa vaisuja. Kysyin syytä, mikä nyt, tänäänhän on pelipäivä. Mitä kun jätkät ovat päissään, tuli vastaus. Oli epäkiitollinen tehtävä olla yhdysmiehenä, kun nämä itsensä huumanneet tulivat kysymään syytä miksi nimi ei ole pelaajien listassa. Ei koskaan tapahtunut mitään ruumiillista, mutta pieni jupina oli näissä hommissa aina luontaisetuna.

Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Sen vähän mitä oon vankilassa ollu, hörhöjen kanssa tulee toimeen mutta aina tulee kukkopoikia yrittämään miten kynnet pitää. Joo, kanalinnuilla on ne veitset siinä jalassa ennenkuin joku rupee viisastelemaan. Kukkotappelut ovat suosittua sporttia joissain maissa.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Su Huhti 17, 2022 6:45 pm
Täytyy vielä tähän lisätä että ei se lusiminen suljetussa talossa silloinkaan mitään herkkua ollut vaikkakin näistä ed kertomisesta toiminnoista voisi sellaisen kuvan saada.Silloin sattui vaan että Riksun johto antoi meidän hyvin lyhyillä ”vapaa-ajoilla” harrastaa jotain.Ja vankiaines oli siihenaikaan tod näk erilaista kuin tänäpäivänä.Ei ollut mitään ryhmittymiä eikä muuta sellaista.Huuumepuolikin oli loppupeleissä melko vähäistä. Mitä nyt ryynejä joskus liikkui ja kekseliäimmät vähän kiljua yrittivät väsätä.
Muistan hyvin sen Krimin toiminnan kuukahtamisen.
Yhden nimen olen täällä maininnutkin, joka ryssi juttuja omalta osaltaan.

Oli Sörkassakin aktiiviset toverikunnat 70-luvulla ja aina 80-luvun alkuun saakka.
1980 vai 1981 olin mukana muutaman hengen toverikunnassa. Suunniteltiin kaikkia uudehkoja tapahtumia. Sitten "puheenjohtaja" läksi lomalle ja jäi sille tielleen.
Kesän ehti olla ja kun syksyllä jäi kiinni, lensi Kakolaan.
(Hänen nimensä oli tuttu sittemmin siviili tapahtumissakin ja aikanaan hän irtaantui linnoista)

Onhan näitä ollut sitten myöhempien aikojen tietoina, että Sörkan toverikunta aatteet ovat jatkuneet enemmän tai vähemmän.
Ja etenkin kun on ollut pitkäaikaisvankeja, niin toverikunnat pysyneet pystyssä kauemminkin. Ettei se täysin kuollutta ole. Onhan se varma tapa vaikuttaa edes vähän vankilan arkeen, vaikka jääkin lakien ja sääntöjen alle.

Riksussa oli varmaan tosi aktiivista toimintaa, näin ymmärsin. Itse en ehtinyt siellä olla kuin 1973 muutaman kuukauden ja kohtuullisen suljettuna "kusikongilla". Koronaa pelattiin kusikongin mestaruudesta :D
Elikkä Never en ehtinyt osallistua noihin kisoihin, vapauduin jo kesäkuussa.
Aika aktiivisesti siellä oli iltavalvojana "voimamies" pamppu, en millään jaksa muistaa nimeä, harrasti puntteja. Joku oliko Saari...jotain? Mukava tyyppi.

Yksi stadilainen liimatukka rupesi kerran isottelemaan voimamiehelle kesken korona matsin, sanoi, et pärjäisi hänelle, etkä saisi selliin. No, painiksihan se meni ja pamppu otti tyypin kainaloon, linkosi selliin ja pisti oven säppiin ja sanoin "en minä turhaan nostele painoja". Tunnin kuluttua pamppu avasi liimatukan oven ja sanoi, joko olet rauhoittunut? Olihan se ja kaikki oli kuin ei mitään olisi tapahtunut. Liimatukka luimuna kävi hakemassa vettä termariin ja painui takaisin selliin.

Joku kuulotuntuma on, että Konnulla tai Sukevallakin olisi ilmestynyt joku vanki julkaisu. Kakolasta en ole varma.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Joku kuulotuntuma on, että Konnulla tai Sukevallakin olisi ilmestynyt joku vanki julkaisu. Kakolasta en ole varma.
[/quote] Rundi kirjoittaa.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kyllä lehti ilmestyi muuallakin. En muista nimeä, oliko Kaplauutiset vai mikä, mutta kuitenkin.

Toverikunnassa olen myöskin ollut. Jäin pois siitä, sillä tällä toverikunnalla ei ollut juurikaan sanomista kuin ehdottaa mitä kanavaa yleisestä telkkarista katsotaan. Vähän niinkuin oli vuokralaisena vuokratalossa talotoimikunnassa. Krimiin liityin aika kauan sitten ja maksoin sen
3 markkaa.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Rundi kirjoitti:
Su Huhti 17, 2022 11:00 pm


Muistan hyvin sen Krimin toiminnan kuukahtamisen.
Yhden nimen olen täällä maininnutkin, joka ryssi juttuja omalta osaltaan.

Oli Sörkassakin aktiiviset toverikunnat 70-luvulla ja aina 80-luvun alkuun saakka.
1980 vai 1981 olin mukana muutaman hengen toverikunnassa. Suunniteltiin kaikkia uudehkoja tapahtumia. Sitten "puheenjohtaja" läksi lomalle ja jäi sille tielleen.
Kesän ehti olla ja kun syksyllä jäi kiinni, lensi Kakolaan.
(Hänen nimensä oli tuttu sittemmin siviili tapahtumissakin ja aikanaan hän irtaantui linnoista)

Onhan näitä ollut sitten myöhempien aikojen tietoina, että Sörkan toverikunta aatteet ovat jatkuneet enemmän tai vähemmän.
Ja etenkin kun on ollut pitkäaikaisvankeja, niin toverikunnat pysyneet pystyssä kauemminkin. Ettei se täysin kuollutta ole. Onhan se varma tapa vaikuttaa edes vähän vankilan arkeen, vaikka jääkin lakien ja sääntöjen alle.

Riksussa oli varmaan tosi aktiivista toimintaa, näin ymmärsin. Itse en ehtinyt siellä olla kuin 1973 muutaman kuukauden ja kohtuullisen suljettuna "kusikongilla". Koronaa pelattiin kusikongin mestaruudesta :D
Elikkä Never en ehtinyt osallistua noihin kisoihin, vapauduin jo kesäkuussa.
Aika aktiivisesti siellä oli iltavalvojana "voimamies" pamppu, en millään jaksa muistaa nimeä, harrasti puntteja. Joku oliko Saari...jotain? Mukava tyyppi.

————————————————————————————————————__—————————————————————————————————————————

Eikös se sosiaalineuvoksen tittelin saanut Maukka P ollut myös KRIM:in toiminnassa jonkin aikaa ja taisi olla myös Kid.

Rundin mainitseman voimamiehen muistan hyvin.Sillä oli kiharahko tukka ja pirunmoiset lihakset.Kesäisin kun punttilava oli ulkoilualueen reunalla niin tämä pamppu nosteli rautaa yhdessä KIviojan Ilkan kanssa.Eipä siihen ollut juuri muilla menemistä hyvä että olisi saanut ilmaan nostettua.Tämän vartijan nimeä en muista minäkään mutta se oli käsittääkseni koht huippunostaja ihan kisailijanakin.Muistaakseni sillä oli joskus urheiluseuran paita/verryttelytakki jossa luki Riihimäen Kisko.

Dope Boy
Axel Foley
Viestit: 2021
Liittynyt: To Marras 17, 2016 10:52 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Dope Boy »

mulle on sanottu että linnassa on nykyisin ainakin turvallisempaa olla kun esim. yöaikaan helsingin keskustassa, miten oli teidän vanhanliiton miesten aikaan?
"If you aim for a king, you better not miss"

Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Kun istui vaan omaa tuomiotaan toisin sanoen piti huolen vaan omista asioistaan ei mitään ongelmia.Olihan siellä sitten niitä säätäjiä kanssa ja tahtoi sitten olla heillä välillä ongelmia.Omat istumiset istuttu -80 luvulla eli en nyt oikein tiedä siitä vanhasta liitosta.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Dope Boy kirjoitti:
Ma Huhti 18, 2022 2:34 pm
mulle on sanottu että linnassa on nykyisin ainakin turvallisempaa olla kun esim. yöaikaan helsingin keskustassa, miten oli teidän vanhanliiton miesten aikaan?
Kyllähän linnassa on ollut turvallista niin ennen kuin nykyäänkin, etenkin jos on lukkojen takana.
Vanhan liiton aikaan ei ollut jengiytymiä. Ja nahistelutkin pieniä ja harvinaisia. Että sinällään rauhallista.
90 luvulla kai on ollut jotain yhteenottoja kongi reviirien puolustamisessa mopojengit vastaan venkulat.

Helsingin katukuva tuskin on muuttunut vuosikymmenissä. Ja niin sanotut "vaarallisuudet" on aina keskittynyt lähinnä Rautatieaseman kulmille ja nykyisin kai Kamppiinkin. Silti suurin osa porukoista on harmittomia lorvijoita, nuoria ja tappavat aikaa.
Eniten kai alkaa olla maahanmuuttojengiytymää, mutta heitähän on paljon Itä-Helsingissä koska asuvatkin siellä.

Joskus vanhaan aikaan 70-luvulla sanottiin yleisesti, että Asematunneli ja Kaisaniemen puisto ovat vaarallisia paikkoja.
Se riippui kyllä siitäkin, millaisia venkuloita oli vapaana juopottelemassa ja mahdollisesti ryöstämässä jonkun onnettoman humalaisen.
Niitä vaarallisempaa oli joutua käsirysyihin punkkarien, diinareiden, discohileiden ja hämyjen kanssa, jotka tulivat keskustaan ympäri Espoota, Vantaata, Keravaa jne kun halusivat notkua jossakin. Tappelivat yleensä keskenään. Ei venkulat ja hörhöt niitä pelänneet.

Vuosituhannen vaihteessa tein yökeikkaa ja aamuyön hommia ydinkeskustassa. Eipä siellä ollut mitään. Kuollutta muutamaa asunnotonta vaeltelevaa juoppoa tai mielenterveys tapausta lukuun ottamatta. Kyllä porukat lakoo muualle viimeistään 01 - 02 kun mestat menee kiinni.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundi kirjoitti:
Ma Huhti 18, 2022 3:32 pm
Dope Boy kirjoitti:
Ma Huhti 18, 2022 2:34 pm
mulle on sanottu että linnassa on nykyisin ainakin turvallisempaa olla kun esim. yöaikaan helsingin keskustassa, miten oli teidän vanhanliiton miesten aikaan?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nykyään vankiloissa on jokapaikassa kameravalvonta, niin tapahtuu luulisin vähemmän.

Viranomaisten mukaan suurimmassa vaarassa Helsingissä on aamuyön tunteina yksin kävelevä nuorimies.

Vastaa Viestiin