Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Lisään vielä edelliseen että myös ohivetäjän tai muuten ”rottailijan” lusiminen voi olla pirun hankalaa

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
La Touko 21, 2022 8:04 pm
Joopa,mikäli on rikoksien teille lähtenyt niin pitäisi myös miettiä mitä kiinni jäädessään kertoilee.Itsensä voi vasikoida,siitä ei vihamiehiä juuri tule.Jokusen vankilan elämässäni olen kierrellyt ja koskaan ei ole tarvinnut miettiä sitä että voi kun en joutuisi samaan taloon ” jonkun” kanssa.Vasikan maine vankiloissa on aika paha,mikäli nimim.Niinuski tarkoittaa sitä.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mielestäni ei ole vasikointia jos tunnustaa teon omalta kohdaltaan. Jos polttaa muita, se on vasikointia.

Ennen ainakin joku otti syyt niskoilleen ja puhui muut ulos. Olen puhunut pidätettynä muut ulos, ja minut on puhuttu ulos. Ei ole itselläkään tarvinnut pelätä tai kiertää ketään, että peiliin pystyi katsomaan toisenkin kerran.

Onko kukaan ajatellut, että vankilan sisällä voi viedä rutinalapun jossa on vasikointikirje?

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
La Touko 21, 2022 9:14 pm
Never kirjoitti:
La Touko 21, 2022 8:04 pm
Joopa,mikäli on rikoksien teille lähtenyt niin pitäisi myös miettiä mitä kiinni jäädessään kertoilee.Itsensä voi vasikoida,siitä ei vihamiehiä juuri tule.Jokusen vankilan elämässäni olen kierrellyt ja koskaan ei ole tarvinnut miettiä sitä että voi kun en joutuisi samaan taloon ” jonkun” kanssa.Vasikan maine vankiloissa on aika paha,mikäli nimim.Niinuski tarkoittaa sitä.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mielestäni ei ole vasikointia jos tunnustaa teon omalta kohdaltaan. Jos polttaa muita, se on vasikointia.

Ennen ainakin joku otti syyt niskoilleen ja puhui muut ulos. Olen puhunut pidätettynä muut ulos, ja minut on puhuttu ulos. Ei ole itselläkään tarvinnut pelätä tai kiertää ketään, että peiliin pystyi katsomaan toisenkin kerran.

Onko kukaan ajatellut, että vankilan sisällä voi viedä rutinalapun jossa on vasikointikirje?
Kyllä rutinalappuvasikointeja on tapahtunut kautta aikain ja tapahtuu varmaan edelleen.
Tai sitten pelkuri / tai lörppö menee Ylivartijan juttusille.
Puhtailla olen saanut lusia aina. Ei ole tarvinnut kavahtaa kongeja.

Niinuski
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 2:19 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Niinuski »

Never kirjoitti:
La Touko 21, 2022 8:04 pm
Joopa,mikäli on rikoksien teille lähtenyt niin pitäisi myös miettiä mitä kiinni jäädessään kertoilee.Itsensä voi vasikoida,siitä ei vihamiehiä juuri tule.Jokusen vankilan elämässäni olen kierrellyt ja koskaan ei ole tarvinnut miettiä sitä että voi kun en joutuisi samaan taloon ” jonkun” kanssa.Vasikan maine vankiloissa on aika paha,mikäli nimim.Niinuski tarkoittaa sitä.
Ei ole vasikoinnista ollut kyse, mietittiin muuten vain yleisesti miten noi menee.

Ja mitä poikia tiedän (en tunne kuin kaksi välillä kaidalta tieltä poikkeavaa), eivät ole muiden asioista koskaan kuulusteluissa puhuneet ja omatkin rötökset taitavat kovasti kiistää.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Niinuski kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 4:55 pm
Never kirjoitti:
La Touko 21, 2022 8:04 pm
Joopa,mikäli on rikoksien teille lähtenyt niin pitäisi myös miettiä mitä kiinni jäädessään kertoilee.Itsensä voi vasikoida,siitä ei vihamiehiä juuri tule.Jokusen vankilan elämässäni olen kierrellyt ja koskaan ei ole tarvinnut miettiä sitä että voi kun en joutuisi samaan taloon ” jonkun” kanssa.Vasikan maine vankiloissa on aika paha,mikäli nimim.Niinuski tarkoittaa sitä.
Ei ole vasikoinnista ollut kyse, mietittiin muuten vain yleisesti miten noi menee.

Ja mitä poikia tiedän (en tunne kuin kaksi välillä kaidalta tieltä poikkeavaa), eivät ole muiden asioista koskaan kuulusteluissa puhuneet ja omatkin rötökset taitavat kovasti kiistää.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
# " Ja mitä poikia tiedän (en tunne kuin kaksi välillä kaidalta tieltä poikkeavaa), eivät ole muiden asioista koskaan kuulusteluissa puhuneet ja omatkin rötökset taitavat kovasti kiistää. " Niinuski kirjoittaa.

Eivätkö nämä osaa vastata kysymyksiisi?

Heillä voisi olla paljonkin tuoreempaa tietoa nyky käytännöstä, sijoituksista sun muista.

Niinuski
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 2:19 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Niinuski »

Clarence, eipä ole tullut heidän kanssaan koskaan näistä juteltua ja ajankohtaiseksi mietteet tekee sen, että molemmat istuu tällä hetkellä.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Niinuski kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 9:46 pm
Clarence, eipä ole tullut heidän kanssaan koskaan näistä juteltua ja ajankohtaiseksi mietteet tekee sen, että molemmat istuu tällä hetkellä.
No mistä sinun huolestuneisuutesi sitten johtuu? Mitä väliä jos joutuvatkin samaan taloon? Onko mustasukkaisuutta ilmassa vai ?
Mikäli kundien välit ovat kunnossa niin sehän on mukava kun on saman kylän poikia pureskelemassa kakkua.

Niinuski
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 2:19 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Niinuski »

Never kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 10:31 pm
Niinuski kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 9:46 pm
Clarence, eipä ole tullut heidän kanssaan koskaan näistä juteltua ja ajankohtaiseksi mietteet tekee sen, että molemmat istuu tällä hetkellä.
No mistä sinun huolestuneisuutesi sitten johtuu? Mitä väliä jos joutuvatkin samaan taloon? Onko mustasukkaisuutta ilmassa vai ?
Mikäli kundien välit ovat kunnossa niin sehän on mukava kun on saman kylän poikia pureskelemassa kakkua.

Kaverin kanssa vaan tuli toisen istumassa olevan tilanne puheeksi ja minulta kysyi, ko. asiaa. Koska itsellä ei ole asiasta tietoa, ajattelin kysyä täältä. Ei siis liity mitään draamaa tai muuta.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Ihmettelin kun ruokailun yhteydessä sain maitoa puolet enemmän kuin muut, sekä paksumman makkarasiivun ja sulatejuustoa. Niin kyllä muutkin nuoret rikoksen tekijät. Kysyin siviilistä tutulta mieheltä asiaa, niin hän sanoi nauraen: Se on pilipali- juusto. Asia voi olla Neverille ja Rundille tuttu. Myöhemmin sama jatkui Keravalla ja myös aamupuuro. Aamupuurosta tuli itselle niin tärkeä, että hotellin aamupalalla on ollut vuosikymmeniä numero 1. puuro. Sen jälkeen vasta muut runsaasta valikoimasta. Kerran meille Nupikseen ei tullutkaan aamupuuro, ja syy oli perin inhimillinen. Vanhan talon keittiöltä vanhan talon luottovanki toi sen traktorilla, mutta tällä tuontireissulla oli ajanut ojaan ja sinne meni aamupuurot.

Eri vuosikymmenellä yhdessä vankilassa olin neljän hengen sellissä. En nyt muista kuka, mutta yksi ei syönyt jugurttiaan, ja jätti sen minulle. Yksi samassa sellissä asuva alkoi väittää, että jugurtti kuului jostain ihme syystä hänelle. Meillä oli pientä tinkausta, kunnes kumpikin lopetti. Jugurttipurkki oli kaltereilla varustetun ikkunan välissä. Tästä tuli periaatekysymys, eikä jugurttia lopulta syönyt kumpikaan.

tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1436
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:48 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

Puuro pitää miehentiellä.Tuli tuossa suetsun reissusta,missä olin suven jos toisenkin.sattu sana leviämään paikallisesta tyypistä,kuka dokaili,veti mitä tahojaan,jotta sai nuppisa tukkoon.Eihän siinä,jokainen tyylillään,mutta teki tuota jatkuvasti tunnukset päällä,ohessa avuton narkki vielä myi alaikäisile,sai omia piuhoja löysettyä.Ja sana lliikkui,nopiammin,kun lehdessä kirjoitellaan.Muistan vieläkiin niin elävästi,kun olin jonossa,samantien tarjosin koko ruokasetin kyseisen henkilön päälle.Ihan kehtaa yksityiskohtiin mennä,tulihan siitä lisää luettavaa,mutta kyseinen ihmiseksi luokiteltu ei myy pennuille kamaa,ei vermeet päällä,eikä muutenkaan.koetti vielä puhua kaikkien päälle.Otin siitä syyt omalle kontolle,ja jätin muut huomiotta.Omassta mielestä,jos myöntää tilanteen,mikä on satavarma,turhaako sitä kiistämään.Jos on ollut sivullisia,pitää turpansa tukossa,hyväksyy seuraukset.Ei ollut ommalla kohdalla en kommentoi,vaan myönsin kaiken.Miksipä en?Pidän turpani tukossa tietyissä asioissa,vaikka vedettäisi kieli irti.
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-

Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 264
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Tatuoidun nussijan viesti ei oikein auennut, oikoluvun puutettako.
Clarencen juttuun: Eikös tuo ollut nuorille ihan tavallista että maitoa, makkaraa ja sulatejuustoa sai enemmän.
Ihan selvää mun mielestäni. Maito on toi erikoinen suomalainen ruuanjatke jota mä en pidä minään. Kaupan maito on ihan pliisua kun vertaa siihen suoraan lehmästä lypsettyyn jota minäkin join mummulassa. Makkara, lihaa toki vaan millaista makkaraa se oli? Sulatejuusto. Sitä syötettiin mun intin aikaan varusmiehillekin ja hyvin maistui näkkärin päällä kun sissipakkauksesta sipaisi. Puuro, sitä en ole oikein hirveästi oppinut arvostamaan. Nyt vanhemmiten näitä kotitilan töitä tehdessä oon kyllä koittanut puuroa syödä että jaksan lounaaseen asti. Ei se veteen keitetty oikein maistu mut kun laittaa hilloa niin menee alas.

Valtiohan varmaan koitti pitää huolta pojistaan myös laitoksissa ja vankeudessa. Syötetään niitä kasvavia poikia että sais vaikka sotilaita.

Mun varusmiesaikana, 90-luvun alussa, neuvostoliitto oli jo hajonnut

Kysykää yydestään et kyttyy joku meinnän mumma

Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 264
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Tatuoidun nussijan viesti ei oikein auennut, oikoluvun puutettako.
Clarencen juttuun: Eikös tuo ollut nuorille ihan tavallista että maitoa, makkaraa ja sulatejuustoa sai enemmän.
Ihan selvää mun mielestäni. Maito on toi erikoinen suomalainen ruuanjatke jota mä en pidä minään. Kaupan maito on ihan pliisua kun vertaa siihen suoraan lehmästä lypsettyyn jota minäkin join mummulassa. Makkara, lihaa toki vaan millaista makkaraa se oli? Sulatejuusto. Sitä syötettiin mun intin aikaan varusmiehillekin ja hyvin maistui näkkärin päällä kun sissipakkauksesta sipaisi. Puuro, sitä en ole oikein hirveästi oppinut arvostamaan. Nyt vanhemmiten näitä kotitilan töitä tehdessä oon kyllä koittanut puuroa syödä että jaksan lounaaseen asti. Ei se veteen keitetty oikein maistu mut kun laittaa hilloa niin menee alas.

Valtiohan varmaan koitti pitää huolta pojistaan myös laitoksissa ja vankeudessa. Syötetään niitä kasvavia poikia että sais vaikka sotilaita.

Mun varusmiesaikana, 90-luvun alussa, neuvostoliitto oli jo hajonnut

Kysykää yydestään et kyttyy joku meinnän mumma

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Varvikello kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 9:05 pm
Tatuoidun nussijan viesti ei oikein auennut, oikoluvun puutettako.
Clarencen juttuun: Eikös tuo ollut nuorille ihan tavallista että maitoa, makkaraa ja sulatejuustoa sai enemmän.
Ihan selvää mun mielestäni. Maito on toi erikoinen suomalainen ruuanjatke jota mä en pidä minään. Kaupan maito on ihan pliisua kun vertaa siihen suoraan lehmästä lypsettyyn jota minäkin join mummulassa. Makkara, lihaa toki vaan millaista makkaraa se oli? Sulatejuusto. Sitä syötettiin mun intin aikaan varusmiehillekin ja hyvin maistui näkkärin päällä kun sissipakkauksesta sipaisi. Puuro, sitä en ole oikein hirveästi oppinut arvostamaan. Nyt vanhemmiten näitä kotitilan töitä tehdessä oon kyllä koittanut puuroa syödä että jaksan lounaaseen asti. Ei se veteen keitetty oikein maistu mut kun laittaa hilloa niin menee alas.

Syötetään niitä kasvavia poikia että sais vaikka sotilaita.

Mun varusmiesaikana, 90-luvun alussa, neuvostoliitto oli jo hajonnut

Kysykää yydestään et kyttyy joku meinnän mumma
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nyt on tapahtunut nim. Varvikello luetun väärinymmärrys. Kirjoitin pilipali- juustosta ja muusta, minkä saivat nuoret vangit, niin tutkintolaisena sekä Keravan nuorisovankilassa.

# " Valtiohan varmaan koitti pitää huolta pojistaan myös laitoksissa ja vankeudessa. " kirjoitit ja osuit oikeaan. Juuri tästä oli kyse!

Kirjoittamani juuston, tuplamaidon ja makkaran saannit tapahtuivat 70- luvulla. Jugurttipurkki episodi taas 80- luvulla eri vankilassa. 70- luvulla ei Keravalla ollut sitä monitoimitaloa Nupiksen vieressä, ja ruoka syötiin osastoilla. Useat eivät syöneet parin- kolmen sentin makkarasiivua jättäen ne pöydälle. Me sisätöissä ja muuten vapaalla olleet paistoimme niitä herkutellen paistetulla makkaralla. En tiedä kuinka nykyajan nuoret rikoksen tekijät ruokailevat, mutta tuskin huonommin, päinvastoin.

Diabetesta sairastavat vangit joka paikassa saivat välipalaksi hyvän pussin, jossa oli hedelmiä, ruisleipää, makkaraa sun muuta. Veren sokerin oli hyvä olla tasapainossa. Itsellä ei ollut eikä ole vieläkään diabetesta.

Nykyään on parempi elintaso ja ihmisillä ostovoimaa, että tuon ajan luksus tuotteet ovat saatavilla kymmenkertaisesti, ja enemmän. Kirjoitan vain muistoja vanhan ajan vankiloista ja vangeista.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vankilat eivät ennen olleet niin osastoituja kuin nykyisin. Jonkinlaista osastointia kyllä oli. Asuin osastolla mistä pääsin eri kongille, mutta muualta sinne ei. Muuan Eikka sanoi; hän ei pääse tuonne, niin hae hänelle puolikas Vespa, Rike lupasi antaa. Asia oli itselle vastenmielinen, vaikkakin helppo toteuttaa. Kuitenkin asian ratkaisi se, että osastojen välinen ovi meni kiinni.

Ollessani eri kerralla eri osastolla, missä ruoka tuli selliin, yksi tuttu mies oli putsarina. Vastapäätä omaa selliä yksi vanki aukoi pahasti putsarille, tälle kamulleni päätä, ikäänkuin ruuan laatu olisi hänen vika. Kaverini oli kuin ei olisikaan. Katselin näytelmää ja mietin; itse tuskin olisin hiljaa kuunnellut tuollaista kieltä. Jokin itsessä nousi aina tuollaisesta vastakarvaan.

Ennen ei vankiloiden tapaamisissa ollut pleksejä sun muuta. Oli pöydät ja tuolit, missä tapaajat ja tavattava olivat. Riihimäellä kävin joskus katsomassa kaveria, jolla oli pitkä tuomio. Samat järjestelmät oli suurimmassa osassa vankiloita. Kerran tapaamisessa tai sen jälkeen itsellä paloi pinna todella pahasti. Pamppu antoi mielestäni liian vähän tapaamisaikaa, ja se oli syy. Suuttuminenhan ei ole rikos.

Joskus vankilan sisällä tapahtui rikos, jota poliisi tutki. Itse olin yksi epäilty ja minua kuulusteltiin. En jaksa muistaa kaikkia kuulustelijoita, oliko mikäkin poliisi vai vartiopäällikkö. Kuitenkaan en kertonut olevan syyllinen mihinkään. Tämä painostus jatkui vielä myöhemmin, mutta olin samalla linjalla, ja juttu osaltani raukesi.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Katselin netistä 2000- luvulla ollutta Raumanmeren juhannusta. Katsoessa yleisöä, se oli siistiä. Ei mitään suttua iholla niinkuin nykyään joka toisella. Toinen toistaan mauttomampia töherryksiä. Sanoinkin vaimolle sitä katsellessa; katso kuinka siistiä väkeä, aivan niinkuin minä. Ei ole tatuointeja, vaimo katkaisi haaveilun: Mutta sinulla on! Niin on.

Nyt on festareiden aikaa. Stadissa oli Kaisaniemessä joku festivaali ja koko kesä lisää tulossa. Kauan sitten, oman vankila historian aikana menin tutun miehen selliin. Hän seisoi patterilla ja ikkuna auki. Kertoi, että jos kuulisi jotain joka kesäisestä rock- tapahtumasta. Olisin tuolloin itsekin halunnut kuulla, mutta meidän kummankin elämäntavat olivat johdattaneet paikkaan, mistä ei päässyt mihinkään rokkiin. Ainakin itse nollasin asian toivottomana.

Vastaa Viestiin