Vankilassa oloa ja kulttuuria

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 10:27 pm
Never kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 10:14 pm
Joo,oon ollut Sörkassa sekä Koskisen että K.Hagertin kanssa.En helposti kehu mustalaista enkä ole väkivaltamies mutta Kari oli kyllä hurja mies.Kyllä se osasi olla ihan asiallinen ja normaali,riippuu vähän miten itse suhtaudut tyyppiin.Kun olet itse joutunut vankilaan,paha on lähteä arvostelemaan muita.Raiskaajat,pedarit jne on eri asia.Kari kiipesi kevyesti kerroksen välin käsillään ja oli kyllä melkoisen sähäkkä kaveri.Kuten alan miehet tietävät,putsarit toimittivat siihen aikaan kirjeenvaihtoa eri
osastojen välillä,kirjeet vaihdettiin toisen putsarin kanssa ruuanhakumatkalla keijttiössä.Useat kirjeet välitin esim Koskisen,Karin H:n sekä esim Kulon Karin pyynnöstä.Olin silloin pohjoisen putsarina ja myös aamukokkina.
Koskinen ja Hagert tekivät selliryöstön Kakolassa nimimiehelle,taisi olla jokusen pankinkin tyhjentänyt,vähän mainekin kärsi tässä tapahtumassa.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#" Koskinen ja Hagert tekivät selliryöstön Kakolassa nimimiehelle,taisi olla jokusen pankinkin tyhjentänyt,vähän mainekin kärsi tässä tapahtumassa." Kirjoittaa Never.

Tuo on totta. En viitsi laittaa nimeä. Mies on jo kuollut. Maine sai tahran, mutta oli silti nimimiehiä. Todella hankalaan tilanteeseen joutui.
Jos tarkoitatte kaveria K L joka kuoli Kakolassa (1995) liian tuhtiin aineeseen kun veti ränniin, tunsin hänet todella hyvin siviilistä. Meillä oli paljon yhteisiä intressejä esimerkiksi "piilopaikkojen" suhteen ja aina kohtasimme, jos olimme vapaana yhtä aikaa. Meillä oli yhteinen "varma nakki" joka hoiteli kätkentä puolta ja diilausta, oli se rahaa tai tavaraa. (Tosin minulla oli omiakin luukkuja pari varmaa) K L:n kanssa kummallakin oli silti oma ura, vaikka K L ehdotti pariinkin kertaan, "pitäisi lähteä käymään tiskillä nostamassa rahaa, lähdetkö mukaan". Kieltäydyin omiin periaatteisiin ja omiin suunnitelmiin vedoten ja se oli sillä selvä reilujen miesten puhetta.

Pian K L lähti tiskille ja pian oli lehdissä. Hänelläkin rupesi tiili puremaan siten, että suu ei pysynyt ihan supussa 70-luvun lopulla. Hän saattoi olla 17 vuorokautta putkassa "en kommentoi" kiistoilla, mutta jossain toisessa tai kolmannessa rosiksessa yllättäen tunnustikin esim Turun sataman ja Juvanmalmin kop kop ryöstöt. Sen aikaisen sen koplan heikkous oli naisystävät ja liian avoin setelien levittely.

Muun muassa Stadin skoude Sillanpää kertoi K L persoonasta: pöytäkirjoihin mies kiisti kaiken jyrkästi ja niin päin pois. Mutta pöytäkirjojen ulkopuolella rallatteli mitä vaan ja kehui teoillaan...

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 10:57 pm
Nimiä on tosiaankin turha laittaa uteliaat löytää ne ehkä penkomalla.Muistatko Clarence tai Rundi Sörkasta semmosta pirun laihaa vartijaa kuin Elmeri,tai joku vastaavan tapainen? Se oli jotenkin taiteellinen ja tosi mukava ukko.Olin jollain reissulla
ruiskusssa puusepänverstaalla.Tämä oli inhimillinen mies,hyvät muistot.Sit oli semmoinen eteläpohjalainen,olisko Ylinen joka puhu oikeaa pohojanmaan murretta.Nyt Mietaa tuloo se huusi että koko puusepänverstas raikuikun Mieto hiihti jossain kisoissa mitalille.Sillä oli radio siellä omassa kopissaan.Sörkan pamput istui usein Kolmessa Kaisassa Kurvissa vapaa-ajoillaan.
Asuin itsekin Kurvissa niinä vuosina.
Ei ollut "elmeri". Luulen, että tarkoitat taikuri P K, laihan huiskea, pujoparta, joka oli Sörkässä ainakin puusepissä jonkun aikaa ja teki taikuri keikkoja vapaa-ajallaan jo silloin. Vartijana hän oli noin 1976 - 1977 (jolloin olin myös lusimassa 75-77) mutta lopetti koska hänellä oli tuolloin mm alkoholi-ongelma ja huonot intressit pamppu asioihin. Alkosta hän pääsi aikanaan eroon AA:n avulla.

Nimittäin törmäsin häneen myöhemmin siviilissä linja-auto-aseman kahviossa ja hän pyysi kämpilleen heittämään juttuja kun naisystävä oli iltavuorossa. Hulppea suku kämppä Töölössä. Oli siinä vuokralla.
Hän oli selvinpäin ja niin minäkin koska en ollut aktiivi juoppo silloinkaan; vain juhlan tai keikkojen kunniaksi :D

No joo. Hän kertoi vartija ajoistaan. Sanoi että kypsyi. Häntä vitutti seisoa kuin vahtina jossain verstaalla. Hän mieluummin seisoi siellä missä vangit työskenteli, kuin pamppujen kopissa.
Hän olisi halunnut kehittää ilmapiiriä, kehittää työyhteisöä, kontakteja vankeihin, järjestää ohjelmaa. "MUTTA se muu vartija aines oli jääriä ja mulkkuja." Mitään ei voinut ehdottaa tulematta tyrmätyksi "ei vangit mitään tarvitse".

No, hän otti loparit ja keskittyi kehittymään taikurina (ja siitä hänelle tulikin täysi työ ja pitkä ura).
Hänellä oli häkeissä niitä taikuri kyyhkyjä muutama. Minua nauratti kun yksi kyyhky oli kalju. P sanoi, että "harjoitus kappale". Kun hän veti niitä hihoistaan, tuli sulkasatoa ja yhdeltä kyyhkyltä oli lähtenyt karvat päälaelta :D Mukava kohtaaminen ja ilta..."Toivottavasti pysyt siviilissä, sinussa on potentiaalia" oli hänen toivotuksensa...
Valitettavasti jouduin vielä koettamaan onneani "talousmarkkinoilla" ja siitä tuli viimeinen pidempi reissu...
- Näimme myöhemminkin parit kerrat 80-luvulla. Kävin omien perheitteni ja lasten kanssa katsomassa hänen keikkojaan ainakin kaksi kertaa.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Rundi,justiinsa tämä laiha pujoparta,huono iho jne.Eikä se ollut kai mikään sellivartija tainnut ollakaan vaan työpajoilla päivisin.Ainakin puusepänverstaalla se oli.Jotenkin muistelen et se piirteli paljon aikansa kuluksi oli siinäkin melko taitava ja touhusi aina jotain omia pikku töitään.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 10:52 am
Rundi,justiinsa tämä laiha pujoparta,huono iho jne.Eikä se ollut kai mikään sellivartija tainnut ollakaan vaan työpajoilla päivisin.Ainakin puusepänverstaalla se oli.Jotenkin muistelen et se piirteli paljon aikansa kuluksi oli siinäkin melko taitava ja touhusi aina jotain omia pikku töitään.
Juu ei ollut koskaan sellivartijana. Verstailla. Oli kulttuuri suvusta. Nykyään 70 kymppinen ja saanut aikaan helevetin paljon. Nimittäin ura jatkuu vieläkin, jo yli 50 vuotta. On siis myös muusikko. Jne.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

En ole koskaan ollut leirillä. Avovankilassa kyllä, mutta se oli varavankila nimellä ja ikkunoissa vielä kalterit. Käsitykseni mukaan leiriltä luvatta lähteneellä paloi ne päivät, jos sieltä poistui luvatta. Pitääkö paikkaansa? Sama päti avovankilaan.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 3:20 pm
En ole koskaan ollut leirillä. Avovankilassa kyllä, mutta se oli varavankila nimellä ja ikkunoissa vielä kalterit. Käsitykseni mukaan leiriltä luvatta lähteneellä paloi ne päivät, jos sieltä poistui luvatta. Pitääkö paikkaansa? Sama päti avovankilaan.
Seutulassa ja Suomenlinnassa ei palanut päivät hukkaan, se oli vaan luvaton poistuminen.
Mutta ainakin aiemmin muissa työsiirtoloissa menetti päivät jos läksi "hatkaan". Se sääntö kyllä poistui kaikkialta jossain välissä. Eli vain lusiminen katkesi luvatta poistujalta, rinnastettiin lomavankeihin.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Kyllä paloi päivät ainakin siihen aikaan kun olin Röykässä-70 luvun alussa.En tiedä oliko kaikissa siirtoloissa sama käytäntö.
Ei kai siihen aikaan vielä näitä leirejä paljon vielä ollutkaan.Jossain Mänttä Vilppulassa sakkolaiset ja elatusmaksut laiminlyöneet ja irtolaisuudesta tuomitut kaivoivat ojia ym pakkotyötä.Esim Röykkään tultiin vain Riihimäen kautta ,siis se ei ollut sijoitusvankila noin niinkuin yleisesti .Eli sinne ei tultu lääninvankilan kautta..Sekin on tullut koettua yhdellä
saunareissulla.Ilmoittautuminen Nokalla,pari yötä matkasellissä , sitten junamatka Turun läänille,matkasellissä yö ja sitten Kleinbussilla Käyrään lasikuituveneitä tekemään.Siellä en kauaa sitten ollutkaan,sattui että uudenvuoden aatoksi oli kilju sopivasti valmistunut ja joku Turun rattijuoppo( niitähän siellä oli pääosa) vasikoi meidät pampuille ja illanmittaan sitten keskusradiosta kuului että vangit ne ja ne heti toimistoon.Arvattiin mistä oli kyse ja kaksi tyyppiä lähti välittömästi hatkaan.
Minä menin toisen kaverin kanssa toimistoon ja puhallustestihän siellä sitten suoritettiin.Promilleja oli hiukan yli yksi ja kamat samantien kasaan ja poliisiautolla Turun läänille.Kyllä vitutti kun ei ehtinyt edes kunnon jurriin.Hatkaan lähteneet ilmestyivät myös läänille noin viikon sisällä,eli lyhyt oli heidän vapaus.Itse sain rangaistukseksi kuukauden tyssit vapautumiseen.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 7:36 pm
Kyllä paloi päivät ainakin siihen aikaan kun olin Röykässä-70 luvun alussa.En tiedä oliko kaikissa siirtoloissa sama käytäntö.
Ei kai siihen aikaan vielä näitä leirejä paljon vielä ollutkaan.Jossain Mänttä Vilppulassa sakkolaiset ja elatusmaksut laiminlyöneet ja irtolaisuudesta tuomitut kaivoivat ojia ym pakkotyötä.Esim Röykkään tultiin vain Riihimäen kautta ,siis se ei ollut sijoitusvankila noin niinkuin yleisesti .Eli sinne ei tultu lääninvankilan kautta..Sekin on tullut koettua yhdellä
saunareissulla.Ilmoittautuminen Nokalla,pari yötä matkasellissä , sitten junamatka Turun läänille,matkasellissä yö ja sitten Kleinbussilla Käyrään lasikuituveneitä tekemään.Siellä en kauaa sitten ollutkaan,sattui että uudenvuoden aatoksi oli kilju sopivasti valmistunut ja joku Turun rattijuoppo( niitähän siellä oli pääosa) vasikoi meidät pampuille ja illanmittaan sitten keskusradiosta kuului että vangit ne ja ne heti toimistoon.Arvattiin mistä oli kyse ja kaksi tyyppiä lähti välittömästi hatkaan.
Minä menin toisen kaverin kanssa toimistoon ja puhallustestihän siellä sitten suoritettiin.Promilleja oli hiukan yli yksi ja kamat samantien kasaan ja poliisiautolla Turun läänille.Kyllä vitutti kun ei ehtinyt edes kunnon jurriin.Hatkaan lähteneet ilmestyivät myös läänille noin viikon sisällä,eli lyhyt oli heidän vapaus.Itse sain rangaistukseksi kuukauden tyssit vapautumiseen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#" joku Turun rattijuoppo( niitähän siellä oli pääosa) vasikoi meidät pampuille" Never kirjoittaa.

Minä en ymmärrä näitä vankila vasikoita!

Ilmeisesti suurrikollinen nimeltä rattijuoppo ei pidä rattia minään. Eihän sitä moni pidäkään. Mielestäni olivat vankiryhmässä sakkolaisia ylenpänä, mutta tavallisia rikosvankeja alenpana. Ratti ei ole mikääm harmiton huviajelu!

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 7:36 pm
Kyllä paloi päivät ainakin siihen aikaan kun olin Röykässä-70 luvun alussa.En tiedä oliko kaikissa siirtoloissa sama käytäntö.
Ei kai siihen aikaan vielä näitä leirejä paljon vielä ollutkaan.Jossain Mänttä Vilppulassa sakkolaiset ja elatusmaksut laiminlyöneet ja irtolaisuudesta tuomitut kaivoivat ojia ym pakkotyötä.Esim Röykkään tultiin vain Riihimäen kautta ,siis se ei ollut sijoitusvankila noin niinkuin yleisesti .Eli sinne ei tultu lääninvankilan kautta..Sekin on tullut koettua yhdellä
saunareissulla.Ilmoittautuminen Nokalla,pari yötä matkasellissä , sitten junamatka Turun läänille,matkasellissä yö ja sitten Kleinbussilla Käyrään lasikuituveneitä tekemään.Siellä en kauaa sitten ollutkaan,sattui että uudenvuoden aatoksi oli kilju sopivasti valmistunut ja joku Turun rattijuoppo( niitähän siellä oli pääosa) vasikoi meidät pampuille ja illanmittaan sitten keskusradiosta kuului että vangit ne ja ne heti toimistoon.Arvattiin mistä oli kyse ja kaksi tyyppiä lähti välittömästi hatkaan.
Minä menin toisen kaverin kanssa toimistoon ja puhallustestihän siellä sitten suoritettiin.Promilleja oli hiukan yli yksi ja kamat samantien kasaan ja poliisiautolla Turun läänille.Kyllä vitutti kun ei ehtinyt edes kunnon jurriin.Hatkaan lähteneet ilmestyivät myös läänille noin viikon sisällä,eli lyhyt oli heidän vapaus.Itse sain rangaistukseksi kuukauden tyssit vapautumiseen.
Joo, Röykän muistan esimerkiksi vuodelta 1973 kun olin Riksussa, että sitä kautta mentiin ja tultiin siirtolaan.
Proidi oli Röykässä mutta halusi loppu ajaksi suljettuun taloon ja vapautua sieltä. Niinpä hän matkasi Riksun kautta Sörkkaan, josta vapautui.
Ratit olikin / on pahimpia vasikoita, niitä kannatti / kannattaa varoa aina, koska eivät tunteneet oikeaa vankilakulttuuria kuinka käyttäydytään.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundi, Never ja Tiukkameno, ym ym, olette kuulleet tulomakkarasta. Tiedättekö onko joku mennyt vipuun?

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 1:20 am
Rundi, Never ja Tiukkameno, ym ym, olette kuulleet tulomakkarasta. Tiedättekö onko joku mennyt vipuun?
Tulomakkarahan oli kaiketi nuorille vangeille. Vai oliko?
Jotain etuja nuoret sai, esimerkiksi yhden annoksen kokoisia kolmio sulatejuustoja.
Oli niitä joskus normaalissakin jaossa ehkä viikonloppuisin.

Oliko niin, että läänilläkin nuoret tutkintovangit sai makkaran?
Olen tietoinen tulomakkara asiasta, itse en ole siihen törmännyt.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Rundi kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 1:41 am
Clarence kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 1:20 am
Rundi, Never ja Tiukkameno, ym ym, olette kuulleet tulomakkarasta. Tiedättekö onko joku mennyt vipuun?
Tulomakkarahan oli kaiketi nuorille vangeille. Vai oliko?
Jotain etuja nuoret sai, esimerkiksi yhden annoksen kokoisia kolmio sulatejuustoja.
Oli niitä joskus normaalissakin jaossa ehkä viikonloppuisin.

Oliko niin, että läänilläkin nuoret tutkintovangit sai makkaran?
Olen tietoinen tulomakkara asiasta, itse en ole siihen törmännyt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nuoret vangit saivat puolet enemmän maitoa, sekä juustoa, jota kutsuttiin pilipalijuustoksi. Usein myös paksun makkarasiivun.

Tulolenkki oli uusille jujutus. Mennä pyytämään sellaista keittiöltä. Yksi kaverini oli lentänyt lankaan, ja yhdelle vangille keittiön emäntä oli poikien kiusaksi antanutkin lenkin.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Itse olen kuullut että tulomakkaraa olisi ollut tarjolla uudelle,nuoremmalle vangille esim. saunassa vanhemmilta venkuloilta.
Ja nyt kun vankiaines on meillä kovasti kansainvälistynyt tarjolla olisi myös sekä käriste-että verimakkaraa.Tämä vankilaslangikin uusiutuu ja muuttaa muotoaan ihan kuten täällä siviilissäkin.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Never kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 10:59 am
Itse olen kuullut että tulomakkaraa olisi ollut tarjolla uudelle,nuoremmalle vangille esim. saunassa vanhemmilta venkuloilta.
Ja nyt kun vankiaines on meillä kovasti kansainvälistynyt tarjolla olisi myös sekä käriste-että verimakkaraa.Tämä vankilaslangikin uusiutuu ja muuttaa muotoaan ihan kuten täällä siviilissäkin.
Joo nykyään on Halai lihat ja arabian wokkipannut sun muut erikoisuudet. Läskisoossi nimeä enää tunnetakaan :D

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Vankilassa oloa ja kulttuuria

Viesti Kirjoittaja Never »

Rundi,kerroit tossa aiemmin (en saa koneellani lainattua tekstiä) että Kanaali lensi Sörkasta Kakolaan ” vasaroinnin” vuoksi.Vasarasta saanut tyyppi oli kutsumanimeltään Palovaara.Tästä voi myös päätellä oikean nimen,lempinimi tuli
vasikoinnista jossain jutussa ,kuulemma.Tämä muuten pääsi Sörkasta osallistumaan nyrkkeilyn SM-kisoihin.Taisi olla eka matsi ja eka erä kun Palovaara diskattiin ,antoi kenkää vanhalla katutappelijan refleksillä..Jos puhumme samasta ” vasaroinnista”,
tässä vasaroinnissa taisi olla myös mukana kaveri joka oli kaima eräälle Suomen euruviisuilijalle.Vasarasta saanut oli ulkoilussa ” turbaani” päässä pitkään päästyään sairaalasta.Myös Markkanen ja M. Salminen hölkkäsivät yhdessä ympyrää jokainen ulkoilu,piti saada kunto kohdilleen..Tuleva karkauspäivä oli jo pitkällä suunnittelulla,tämä oli noin 80 luvun vaihteessa.

Vastaa Viestiin