Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
SherlockBitch
Lauri Hanhivaara
Viestit: 130
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 1:42 am

Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja SherlockBitch »

Poliisi epäilee lentokapteenin syyllistyneen ilmaliikennejuopumukseen eilen Helsinki-Vantaan lentokentällä, kertoo MTV.
MTV:n mukaan poliisi sai ilmoituksen juopumusepäilystä kentältä, ja poliisipartio puhallutti koneen koko henkilökunnan. Muille alkometri näytti nollaa, mutta kapteeni puhalsi puolitoista promillea.

Itä-Uudenmaan poliisi ei kerro, mistä lentoyhtiöstä oli kyse eikä myöskään kapteenin kansallisuutta tapauksen keskeneräisyyden vuoksi.

Lentokone ei vielä ollut lähdössä, vaan lähtöselvitysvaiheessa. Kapteeni ei vielä istunut koneen ohjaamossa tekemässä lähtötarkastuksia.
Ilmaliikennejuopumuksesta voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta
Kyllä tässä mielestäni ihmisten henki on ollut vaarassa. Entäs jos kukaan ei olisi kutsunut poliisia puhalluttamaan ja kyseinen kapteeni olisi aiheuttanut vaaratilanteen lennolla?

Edit: Kyseisessä uutisessa ei ollut vielä paljastettu lentokapteenin olleen Finnairin työntekijä, mutta myöhemmässä uutisessa Finnair oli myöntänyt tämän.
Väkivallantarkastaja
Roger Murtaugh
Viestit: 899
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2018 12:28 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Väkivallantarkastaja »

Kummelin "normipäivä". :lol:
Marttyyrikohtaloni on verrattain mitätön. En viitsi uhriutua.
DemlaMinfo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1460
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:20 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja DemlaMinfo »

Puhumattakaan siitä, että eihän sisäinen prosessi Finnairilla toimi, jos siellä on lentäjä 1,5 promillen nousukiidossa, tai vielä pahempaa laskeutumassa suuremmista lukemista. Prosessi toimisi silloin, jos päihtynyt lentäjä olisi käännytetty ovella kotiin nukkumaan krapulaa ja päälle kuukauden pakkolomautus, että ehtii miettiä yli 100 ihmisen hengen vaarantamistaan kunnolla. Ilman palkkaa.
Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Omasta mielenterveydestään voi pitää huolta ja omia voimavarojaan vahvistaa. Psykologin kanssa keskustelu voi auttaa pääsemään eroon harhaluuloista ja kuuloharhoista.
Väkivallantarkastaja
Roger Murtaugh
Viestit: 899
Liittynyt: Ke Kesä 20, 2018 12:28 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Väkivallantarkastaja »

Pitää varmaan ryhtyä lentokenttäpoliisin pitämään puhallutusratsioita portilla.
Marttyyrikohtaloni on verrattain mitätön. En viitsi uhriutua.
loikkari

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja loikkari »

DemlaMinfo kirjoitti:Puhumattakaan siitä, että eihän sisäinen prosessi Finnairilla toimi, jos siellä on lentäjä 1,5 promillen nousukiidossa, tai vielä pahempaa laskeutumassa suuremmista lukemista. Prosessi toimisi silloin, jos päihtynyt lentäjä olisi käännytetty ovella kotiin nukkumaan krapulaa ja päälle kuukauden pakkolomautus, että ehtii miettiä yli 100 ihmisen hengen vaarantamistaan kunnolla. Ilman palkkaa.
Näinhän se oli mennytkin, muu lentohenkilökunta oli ilmoittanut kapteenin kännin kun olivat olleet valmistelemassa lentoa. Siis sinne kentälle mennään n tuntia aikaisemmin ja jossain huoneessa käydään tuleva lento läpi ennekuin edes mennään koneeseen.

Ei sillä, uskoisin kapun lennelleen ennenkin kännissä mutta ei ole joko huomattu tai tohdittu ilmoittaa asiaa eteenpäin. Alkoholisti ei useinkaan narahda eka kerralla vaikka näin aina väitetään. Joten olen varma että prosessi on pettänyt jo aikaisemmin jossaain vaiheessa.
Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

SherlockBitch kirjoitti: Kyllä tässä mielestäni ihmisten henki on ollut vaarassa.
Siis jonkun henki siellä lähtöselvitystiskillä oli vaarassa?
Ilmaliikennejuopumuksesta voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta
Näin on, jos syyllistyy ilmaliikennejuopumukseen. Tässähän poliisi on nyt sormi suussa, koska mösjöön toiminta ei näy mahtuvan sen enempää rikoslain (ilmaliikennejuopumus) kuin ilmailulain (toimintakyvyn heikkeneminen alkoholin käytön takia) piiriin. Syyllinen on saatu kiinni, nyt pitäisi keksiä mistä häntä syytetään.
loikkari

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja loikkari »

Ilmaliikenne laki :
Mikäli henkilö ohjaa ilma-alusta tai toimii sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus tehtävän aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa tai että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut, katsotaan hänen syyllistyvän ilmaliikennejuopumukseen.
Eli ei ole tarvinnut ohjata metriäkään vaan lennon suunniteluvaihekin lasketaan kuuluvan tuon lain piiriin.
SherlockBitch
Lauri Hanhivaara
Viestit: 130
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 1:42 am

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja SherlockBitch »

Gagarin kirjoitti:
SherlockBitch kirjoitti: Kyllä tässä mielestäni ihmisten henki on ollut vaarassa.
Siis jonkun henki siellä lähtöselvitystiskillä oli vaarassa?

No mielestäni kyllä jo tässä vaiheessa ollut ns. vaarassa, sillä pienestä on ollut kiinni etteikö 1,5promillen humalassa ollut lentokapteeni olisi mennyt lentämään. Entäs jos kukaan ei olisi huomannut esim. outoa käytöstä ja jotain olisi sattunut lennolla. Tuskin sitä kumminkaan refleksit ja huolellisuus on samaa luokkaa humalassa kuin selvin päin. Nyt ei tietenkään ollut mitään käynyt kun muut olivat huomanneet ajoissa. Mtv oli nostanut vanhan uutisen tämän myötä pinnalle ja siinä oli juuri ollut kaksi lentäjää toinen muistaakseni jopa 2 promillen humalassa. Molemmat olivat käyttäytyneet muiden mukaan ihan normaalisti eivätkä olleet huomanneet mitään poikkeavaa. Näiden lentäjien ohjaama lentokone oli sitten pudonnut ja monta henkeä mennyt. Sama riski se tässäkin tapauksessa on ollut. Linkki juttuun mistä puhuin:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005793612.html
rumilus
Neuvoja-Jack
Viestit: 589
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 9:22 am

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja rumilus »

loikkari kirjoitti:Eli ei ole tarvinnut ohjata metriäkään vaan lennon suunniteluvaihekin lasketaan kuuluvan tuon lain piiriin.

Ilmeisesti. SInänsähän tuo on sivuseikka. Potkut tuloi nopeutetussa menettelyssä ja takaisin tuskin on asiaa mihinkään itseään kunnioittavaan lentoyhtiöön. Lainmukaiset rapsut on sitten aika pieni sivumauste enää tuohon.
Puhelinkortti
Jack Bauer
Viestit: 969
Liittynyt: Ma Helmi 15, 2010 3:09 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

Minusta lentäminen on sen verran yksikertaista puuhaa että siitä kyllä selviää pikku tuubassakin. :D
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1407
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Mielestäni polttoaine-, massakeskiö- ja muut reititykseen sisältyvät laskelmat sekä lisäksi sään vaikutuksen arviointi tulevaan lentoon saa olla ihan selvin päin tehty. Ei auta vaikka olisi kuinka juovuksissa.

Tosin pikku plenskassa on suurpiirteisempi...
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

rumilus kirjoitti:
loikkari kirjoitti:Eli ei ole tarvinnut ohjata metriäkään vaan lennon suunniteluvaihekin lasketaan kuuluvan tuon lain piiriin.

Ilmeisesti. SInänsähän tuo on sivuseikka. Potkut tuloi nopeutetussa menettelyssä ja takaisin tuskin on asiaa mihinkään itseään kunnioittavaan lentoyhtiöön. Lainmukaiset rapsut on sitten aika pieni sivumauste enää tuohon.
Tehdäänkö lentäjistä aina sellaiset taustojen tarkistamiset, että tällainen tapaus tulisi tietoon?
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1407
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Tackleberry kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
loikkari kirjoitti:Eli ei ole tarvinnut ohjata metriäkään vaan lennon suunniteluvaihekin lasketaan kuuluvan tuon lain piiriin.

Ilmeisesti. SInänsähän tuo on sivuseikka. Potkut tuloi nopeutetussa menettelyssä ja takaisin tuskin on asiaa mihinkään itseään kunnioittavaan lentoyhtiöön. Lainmukaiset rapsut on sitten aika pieni sivumauste enää tuohon.
Tehdäänkö lentäjistä aina sellaiset taustojen tarkistamiset, että tällainen tapaus tulisi tietoon?
ATP lupakirja ei ole ajokortti.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

loikkari kirjoitti:Ilmaliikenne laki :
Mikäli henkilö ohjaa ilma-alusta tai toimii sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus tehtävän aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa tai että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut, katsotaan hänen syyllistyvän ilmaliikennejuopumukseen.
Eli ei ole tarvinnut ohjata metriäkään vaan lennon suunniteluvaihekin lasketaan kuuluvan tuon lain piiriin.
Siteeraat lakia (ilmaliikennelaki), joka on kumottu aikoja sitten. Oletan, että halusit käyttää ilmailulakia. Siinä on hyvin ratkaiseva ero tuohon vanhaan lakiin verrattuna, eikä se välttämättä tue tulkintaasi. Rikoslaki taasen tukee näkemystäsi. Miksi tällainen ristiriita?

Tässä ei voi olla huomauttamatta lainvalmistelun heikosta laadusta. Ilmailulaki säätelee ilmailua Suomessa kokonaisuudessaan, myös sitä kännissä työskentelyä. Rikoslaissa säädetään vain kännissä työskentelystä. Kun kaksi lakia käsittelee täsmälleen samaa asia, olisi kovin somaa, että käsitteet ja määritelmät olisivat yhtenäisiä, kuten ne ovatkin - paitsi yhdessä kohdassa. Ilmailulaki sanoo: "lentoturvallisuuteen vaikuttava tehtävä maaorganisaatiossa", rikoslaki sanoo "muu lentoturvallisuustehtävä". Aika ratkaiseva ero.

Ilmailuhallinto on antanut tästä rikoslain versiosta mielipiteen, jota Suomessa noudatetaan. Lentäjä suorittaa "muuta lentoturvallisuustehtävää" siitä lähtien, kun hän tulee lähtöpaikalle ja huikkasee "hyvää huomenta, tässä ollaan, mikäs onkaan kohdekenttä?".

Tämän tenunenän kohdalla emme tiedä tarkkaan missä vaiheessa hän narahti. Uutiset antavat ristiriitaista tietoa, koska toimittajat tuskin ymmärtävät asiaa. Oliko mösjöö ilmoittautunut pokkana hommiin, oliko hän vielä aamukahvilla kollegoiden kanssa, eksyikö hän pöllyssä naistenvessaan vai mitä? Kun ajaessani kuuntelin puolella korvalla radion viisauksia, niin poliisin edustajan kerrottiin sanoneen, että "tarkka ajankohta (kiinnijäämiselle)" on tutkinnan alla. Onko kysessä rikos vai ei, saattaa olla parista metristä kiinni.
Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Finnairin lentokapteeni 1,5 promillen humalassa työssään

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

Tackleberry kirjoitti: Tehdäänkö lentäjistä aina sellaiset taustojen tarkistamiset, että tällainen tapaus tulisi tietoon?
Olet oikeassa, kyllä tehdään. Liikenteen turvallisuusvirastolla on hyvin laajat tiedonsaantioikeudet. Jos tästä tulee rikostuomio, se menee automaattisesti kopiona Liikenteen turvallisuusvirastolle.

Koko liikenne-soppa on EU:n takia murroksessa. EU haluaa hallita mm. lentoliikennettä koko Euroopassa. "Vanhaan hyvään aikaan", eli vielä pari kuukautta sitten, tuollainen rikostuomio olisi tuonut automaattisesti 10 vuoden peruutuksen lentolupakirjaan. Työt olisivat loppuneet kuin seinään. Kesällä tämä säännös siirrettiin uuteen Liikenteen palvelulakiin. Tämän lain mukaan Liikenteen turvallisuusvirastolla on enemmän harkintavaltaa (=lievennysvaltaa) luvan peruuttamisessa. Säännös siis "pehmennettiin" ja jätettiin tapauskohtaisen harkinnan varaan. Lain esitöiden mukaan luvan peruuttaminen haittaa rikkojan elämää vallan kamalasti...
Vastaa Viestiin