Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17094
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Aivan kuin olisimme jo unohtaneet Kuopion bussiturman. Tämäkin uutinen jo kuukauden vanha, mutta "kuittaamatta" vaan jäi. Ehkä joku kirjoittajista näki Johanna Tukiaisen ja keskustelu siitä vei mielenkiinnon useita kuolonuhreja vaatineeseen tapaukseen:
Savon Sanomat: Kuopion bussiturman rikostutkinta etenemässä syyttäjälle

Kuljettajaa epäillään useista törkeistä kuolemantuottamuksista ja vammantuottamuksista.

Poliisi on saanut valmiiksi viime vuoden elokuussa Kuopiossa sattuneen bussiturman rikostutkinnan, kertoo Savon Sanomat

Moottoritien rampilta suistuneen linja-auton kuljettajaa epäillään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, 22 vammantuottamuksesta sekä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Bussi suistui moottoritien rampilta junaradalle, jolloin neljä matkustajaa kuoli. Bussissa loukkaantuneita oli 17 ja viisi loukkaantunutta oli risteyksessä olleissa henkilöautoissa, joihin bussi törmäsi ennen suistumista. Rikoksista epäilty on ylitorniolainen 68-vuotias mies.

Onnettomuustutkintakeskus on kertonut aiemmin oman turvallisuustutkintansa perusteella, että miehellä oli pitkäaikaissairaus ja onnettomuushetkellä takanaan raskas ajomatka, ja hänellä oli vähäinen kokemus kyseisestä bussityypistä.

Poliisilta asia siirtyy syyttäjälle parin viikon kuluessa.
YLE
8.11.2019 klo 05.32 päivitetty 8.11.2019 klo 05.32

Vastaajalle mahdolisuus vankilareissuun. Toivottavasti sen oletetun ja kuvitellun sairauden ei katsota olevan vähentämisperuste kun tuomiota ynnätään.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17094
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kuopion bussiturman esitutkinta valmistui: Kuljettajaa epäillään useista rikoksista

Tapaus siirtyy nyt syyteharkintaan.

Bussi suistui sillalta ratakuiluun elokuussa 2018. (KUVA: AKSELI MURAJA)
Bussi suistui sillalta ratakuiluun elokuussa 2018. (KUVA: AKSELI MURAJA)
Kemin_Liikenne_Kuopiossa.jpg (126.61 KiB) Katsottu 3755 kertaa

POLIISI on saanut Kuopion bussiturman esitutkinnan valmiiksi. Turmassa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui 22, kun linja-auto osui muihin autoihin ja suistui sillalta ratakuiluun elokuussa 2018.

Esitutkinnan mukaan linja-auton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja 12 törkeästä vammantuottamuksesta. Kuljettaja loukkaantui itsekin turmassa. Muita henkilöitä ei epäillä rikoksista.

”Bussin nopeus oli liian suuri. Tutkinnassa ei ole selvinnyt yhtä, selvää syytä sille, miksi nopeus oli niin suuri. Se jää myöhemmin syyttäjän ja tuomioistuimen arvioitavaksi”, sanoo rikoskomisario Pekka Jäntti.

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut jo aiemmin oman raporttinsa turmasta ja sen syistä. Onnettomuustutkijoiden mukaan turma tapahtui, kun tilausajobussi lähestyi Kalixin laulukerholaiset kyydissään moottoritien ramppia noin 90 kilometrin tuntinopeudella.

Kun kuljettaja havaitsi rampilla edessä olevan risteyksen, hän ymmärsi ajavansa liian nopeaa vauhtia. Kuljettaja on kertonut yrittäneensä tällöin jarruttaa siinä onnistumatta.

Onnettomuustutkintakeskuksen aiemman tutkinnan mukaan ei ole mahdollista selvittää, mitä kuljettaja tällöin tarkalleen ottaen teki. Yksi vaihtoehto on se, että hän ei osunut jalallaan jarrupolkimeen.

Linja-auto kulki vielä risteysalueellakin vähintään 50 kilometrin tuntinopeutta, kun se törmäsi henkilöautoihin ja suistui sen jälkeen sillan kaiteen läpi. Auto päätyi ilmalennon jälkeen junaradan kallioleikkauksen päälle. Keula jäi nojaamaan kallioleikkauksen yläosaa vasten, mutta peräosa putosi vasen kylki edellä radalle.

Tapaus siirtyy nyt syyteharkintaan.
10.1. 12:19
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3073
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Kuopion turmabussin kuljettajaa vastaan nostettiin syytteet 18 törkeästä rikoksesta

Turmassa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui yli kaksikymmentä.

Julkaistu: 11:18

KUOPION bussiturmasta on nostettu syytteet linja-autonkuljettajaa vastaan. Syyttäjä vaatii turmabussin kuljettajalle rangaistusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja 13 törkeästä vammantuottamuksesta.

Rikosnimikkeet pysyivät syyteharkinnassa samoina kuin poliisin esitutkinnassa, mutta epäiltyjen rikosten määrä kasvoi yhdellä. Törkeän vammantuottamuksen osalta kuljettaja sai syytteet 13 rikoksesta, kun esitutkinnassa hänen epäiltiin syyllistyneen 12 törkeään vammantuottamukseen.

Syytteiden sisältö tulee julkiseksi, kun oikeudenkäynti alkaa myöhemmin Pohjois-Savon käräjäoikeudessa.

Turmassa kuoli neljä ihmistä ja loukkaantui yli kaksikymmentä, kun linja-auto osui muihin autoihin ja suistui sillalta ratakuiluun elokuussa 2018.

Vuonna 1951 syntynyt kuljettaja loukkaantui itsekin turmassa.

ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS on julkaissut jo aiemmin oman raporttinsa turmasta.

Onnettomuustutkijoiden mukaan turma tapahtui, kun tilausajobussi lähestyi Kalixin laulukerholaiset kyydissään moottoritien ramppia noin 90 kilometrin tuntinopeudella.

Kun kuljettaja havaitsi rampilla edessä olevan risteyksen, hän ymmärsi ajavansa liian nopeaa vauhtia. Kuljettaja on kertonut yrittäneensä tällöin jarruttaa siinä onnistumatta.

Onnettomuustutkinnan mukaan ei ole mahdollista selvittää, mitä kuljettaja tällöin tarkalleen ottaen teki. Yksi vaihtoehto on se, että hän ei osunut jalallaan jarrupolkimeen.

Linja-auto törmäsi henkilöautoihin ja suistui sen jälkeen sillan kaiteen läpi. Auto päätyi ilmalennon jälkeen junaradan kallioleikkauksen päälle.

Auton keula jäi nojaamaan kallioleikkauksen yläosaa vasten, mutta peräosa putosi vasen kylki edellä radalle.

ONNETTOMUUSTUTKINNAN mukaan turmalla oli useita taustasyitä. Yksi niistä oli varsin lyhyt ramppi, jolla ei ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin risteyksen lähellä ollut taajamamerkki.

Moottoritien ja rampin välinen puusto rajoitti näköalaa risteykseen.

Kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat hänen vireystilaansa. Kuljettajalla oli vain vähän kokemusta turma-ajoneuvosta, ja hän tunsi sen hallintalaitteet heikosti.

Kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka vaikutti onnettomuustutkijoiden mukaan turman syntymiseen yhdessä varhaisen aamuherätyksen ja pitkän ajopäivän kanssa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006461425.html
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17094
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kuopion bussiturman oikeudenkäynti käynnistyy vihdoin marraskuussa – kuljettaja vastaa raskaisiin syytteisiin vapaalta

Kaksi vuotta sitten tapahtuneen tuhoisan bussionnettomuuden oikeudenkäyntiin on varattu jopa kaksi viikkoa aikaa.

Otkes_kuvaus.jpg
Otkes_kuvaus.jpg (92.92 KiB) Katsottu 2044 kertaa
Neljän ihmisen hengen vaatineen Kuopion bussiturman oikeudenkäynnin on määrä käynnistyä vihdoin marraskuun puolivälissä.

Aluesyyttäjä Heikki Ylisirniö Itä-Suomen syyttäjäalueelta vahvistaa Iltalehdelle, että oikeudenkäynnin pääkäsittely käynnistyy Pohjois-Savon käräjäoikeudessa Kuopiossa maanantaina 16. marraskuuta.
– Pari viikkoa on varattu. Aloitetaan ainakin Kuopiossa. Katsotaan miten tämä korona sitten vaikuttaa asiaan. Asianomistajiahan on useita Ruotsissa Kalixisissa, Ylisirniö sanoo.

Turmabussissa oli kyydissä kalixilainen eläkeläisten karaoke-harrastajien ryhmä, joka oli matkalla Rauhalahden kylpylään Kuopioon. Juuri ennen perille pääsyä ryhmää kuljettanut bussi suistui ulos moottoritien rampista päätyen pitkän pudotuksen jälkeen rautatiekiskoille. Matkustajista neljä menehtyi ja 17 loukkaantui. Lisäksi viisi henkilöautoissa ollutta ihmistä, sekä bussinkuljettaja loukkaantuivat tilanteessa.

Pohjois-Savon käräjäoikeuden laamanni Juha Nieminen kertoo, että oikeudenkäynnissä pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon etäyhteyksiä.
– Se on ihan selvä tässä korona-aikana ja muutenkin pyritään käyttämään etäyhteyksiä, koska asianomistajia asuu niin paljon Ruotsissa asti.

Niemisen mukaan myös ylitorniolaista bussinkuljettajaa saatetaan kuulla etäyhteyden välityksellä.
– Sekin on vielä harkinnassa, hän toteaa.

Pitkä poliisitutkinta
Noin 70-vuotias linja-autonkuljettaja joutuu oikeudessa vastaamaan raskaisiin syytteisiin. Aluesyyttäjä Ylisirniö kertoi huhtikuun alussa vaativansa miehelle rangaistusta neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, sekä kolmestatoista törkeästä vammantuottamuksesta.

Syytteissä on huomattava määrä törkeitä vammantuottamuksia, koska bussimatkustajista peräti 17 sai hoitoa vaatineita vammoja. Ulosajossa loukkaantui lisäksi viisi ihmistä, jotka olivat henkilöautoissa, joihin linja-auto osui ennen junakiskoille suistumista.

Loukkaantuneiden vammat olivat hyvin eriasteisia. Osa loukkaantuneista vammautui kolarin takia pysyvästi ja heillä odotetaan olevan mittavia korvausvaatimuksia vammautumisensa takia.

Laamanni Nieminen vahvistaa, että kuljettaja vastaa syytteisiin vapaalta jalalta.

Tuhoisa onnettomuus tapahtui 24. elokuuta vuonna 2018 Kuopiossa valtatie viiden Kolmisopen liittymässä. Turmaa ovat tutkineet sekä Itä-Suomen poliisi, että onnettomuustutkintakeskus.

Poliisi sai pitkään kestäneen esitutkintansa valmiiksi lopulta viime vuoden marraskuussa. Poliisi on ollut tutkinnasta vaitonainen, eikä ole esimerkiksi kertonut mitä kuljettaja on todennut turman syistä. Esitutkintaa johtanut rikoskomisario Pekka Jäntti perusteli tutkinnan poikkeuksellisen pitkää kestoa muun muassa kuultavien runsaalla määrällä.

Sairaus ja ajomatka
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) sai oman selvitystyönsä valmiiksi viime vuoden huhtikuussa.

Otkesin mukaan turman taustalla oli useita tekijöitä, joista tärkeimmät olivat kuljettajan terveydentila, kokemattomuus onnettomuusajoneuvosta ja olosuhteet.

Otkesin mukaan ylitorniolaisella freelance-kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka ei ollut johtanut erityisiin toimenpiteisiin ajokorttitarkastuksessa eikä muissa terveydenhuollon kontakteissa. Turmahetkellä kyseessä ei kuitenkaan ollut sairauskohtaus.

Onnettomuustutkintakeskus listasi tutkinnan päätteeksi viisi tärkeintä asiaa turman syistä. Ne olivat:
– Onnettomuuden kuljettajalla oli ajamiseen vaikuttava pitkäaikaissairaus.
– Kuljettajalla oli takanaan raskas noin 700 kilometrin ja noin kymmenen tunnin ajosuoritus. Hänellä oli vain vähän kokemusta kyseisestä onnettomuusajoneuvosta.
– Näkyvyys risteysalueella oli huono, moottoritien ramppi oli lyhyt ja alueella ei juuri ollut hidastamiseen kannustavia merkkejä.
– Linja-autossa ei ollut onnettomuuteen vaikuttavia teknisiä vikoja.

Otkesin mukaan ajomatkalla Ruotsista Kuopioon lepoaikoja ei rikottu, mutta ajosuorite oli varsin pitkä.

Linja-auton nopeus on ollut moottoritiellä 90 kilometriä tunnissa, mutta kuljettaja ei ole onnistunut rampille tultaessa juurikaan hidastamaan vauhtia. Hän itse kertoi jarruttaneensa, mutta tutkijat eivät löytäneet tästä todisteita.
Iltalehti
22.8.2020 22:13
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Onnettomuustutkintakeskuksen raportti.

Tiivistelmä ja linkit koko raporttiin kuvineen ja liitteineen:
Y2018-04 Neljän ihmisen kuolemaan johtanut linja-auto-onnettomuus Kuopiossa 24.8.2018

Tutkintanumero: Y2018-04
Onnettomuustyyppi: Tieliikenneonnettomuudet
Julkaisupäivä: 29.4.2019


Kuopiossa tapahtui 24.8.2018 onnettomuus, jossa moottoritien liittymästä poistunut linja-auto päätyi sillalta alas junaradalle. Neljä matkustajaa kuoli. Vakavasti loukkaantui yhteensä yhdeksän ihmistä ja lievästi kymmenen.

Linja-auto lähestyi moottoritien ramppia noin 90 km/h nopeudella rajoituksen ollessa 100 km/h. Rampilla linja-auton nopeus hidastui vain vähän. Kun näkemä risteykseen avautui kuljettajalle, hän huomasi nopeutensa olevan aivan liian suuri ja vasemmalle kääntyvien kaistalla olevan autoja. Kun kuljettaja havahtui tilanteeseen, hän yritti kertomansa mukaan jarruttaa siinä onnistumatta. Törmäyksiä välttääkseen kuljettaja käänsi risteyksessä oikealle.

Linja-auton nopeus risteysalueella oli niin suuri, että se kaarsi loivasti yli keskisaarekkeen ja törmäsi sillalla liikennevaloissa odottaneisiin henkilöautoihin. Tämän jälkeen linja-auto suistui vinosti sillan kaiteen läpi päätyen ilmalennon jälkeen junaradan kallioleikkaukseen.

Onnettomuuden taustalla oli useita tekijöitä. Ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen. Kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat vireystilaa. Kuljettaja ajoi kyseisen yhtiön autoja satunnaisesti, hänellä oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta ja hän tunsi sen hallintalaitteet huonosti. Yhdessä nämä tekijät vaikuttivat vaaratilanteeseen ajautumiseen, toiminnan epäonnistumiseen ja vakaviin seurauksiin. Autosta ei löydetty onnettomuuteen vaikuttavia teknisiä vikoja.

Useimmista linja-autoyrityksistä puuttuu dokumentoitu turvallisuusjohtaminen, joka ohjaisi turvallisuuteen liittyviä käytäntöjä. Myöskään tilaajilla ei ole keinoja tehdä turvallisuuteen liittyviä valintoja, joten keskeisin kriteeri tilaukselle on tyypillisesti hinta.

Tarvittaessa töihin kutsuttavien kuljettajien käyttö on tilausajoliikenteessä yleistä. Silloin mahdollisuudet arvioida työntekijän työkykyä ja valita soveltuvimmat työtehtävät eri henkilöille ovat heikot. Oman yrityksensä nimiin tai lyhyissä työsuhteissa ajavien kuljettajien työterveyshuolto ei välttämättä toteudu. Myös tuntuma ajamiseen ja kalustoon voi ajamattomuuden vuoksi heiketä.

Kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka ei ollut johtanut erityisiin toimenpiteisiin ajokorttitarkastuksessa eikä muissa terveydenhuollon kontakteissa. Ajoterveyden arviointiohjeissa havaittiin puute, mutta olennainen ongelma on lääkäreiden saama vähäinen liikennelääketieteen koulutus. Vaikka ajoterveyden arviointi nojaa pääasiassa ajokorttitarkastuksiin, niissä ei kunnolla oteta huomioon ammatin erityispiirteitä. Muutkaan terveydenhuollon kontaktit eivät välttämättä johda toimenpiteisiin, vaikka kuljettajan ammatti olisikin tiedossa.

Auton putoaminen korkealta johti vakaviin seurauksiin. Joissakin moottoritieliittymissä on vaaraa lisääviä erityispiirteitä. Niitä voivat olla ainakin näköesteiden vuoksi odotuksiin nähden yllätyksenä tuleva risteys, vähäiset indikaatiot nopeuden alentamiseen sekä korkealta putoamisen mahdollisuus. Nämä riskit voivat jäädä tunnistamatta erityisesti liikenneympäristön muuttuessa ajan myötä.

Törmäystutka ja automaattinen hätäjarrutus olisivat mahdollisesti estäneet onnettomuuden tai lieventäneet seurauksia. Ajoneuvojen turvallisuusvarusteet kehittyvät jatkuvasti. Henkilöautoilun turvallisuus on autotekniikan kehittymisen myötä parantunut huomattavasti. Vastaava kehitys on mahdollista myös raskaassa liikenteessä. Ajoneuvojen turvallinen kulku on tieliikenteessä liiaksi kuljettajan varassa, eikä käytössä ole samassa määrin turvajärjestelmiä kuin muissa liikennemuodoissa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että

• Liikenne- ja viestintäministeriö laatii säännökset, joiden avulla turvallisuusjohtamisjärjestelmä saadaan käyttöön koko linja-autoalalle.

• Lääkärikoulutusta antavat yliopistojen tiedekunnat huolehtivat, että lääkäreiden peruskoulutukseen, erikoistumiskoulutukseen ja täydennyskoulutukseen sisältyy ajoterveyden perusteet. Tavoitteena tulee olla erityisesti, että lääkärit tuntevat autonkuljettajien ammatin erityispiirteet, ajoterveysvaatimukset ja ajoterveyden vaikutukset turvallisuuteen.

• Liikenne- ja viestintävirasto lisää ajoterveysohjeisiin hyperglykemian tunnistamisen sekä sen aiheuttamat toimenpiteet erityisesti ammattikuljettajien osalta.

• Liikenne- ja viestintäministeriö tarkistaa linja‐autonkuljettajien terveydentilan seurantaan ja varmistamiseen liittyvät vaatimukset ja käytännöt sekä huolehtii, että toimintakyvyn menettämisen todennäköisyys ja seuraukset ovat samalla tavalla hallinnassa kuin muissa liikennemuodoissa. Huomioon tulee ottaa myös psyykkinen terveys ja väsymyksen hallinta.

• Väylävirasto kartoittaa tieverkolta paikat, jossa moottoritien rampin jatkeella on raskaan ajoneuvon putoamisen mahdollisuus, sekä suunnittelee niihin yhdessä kuntien ja ELY-keskusten kanssa korjaavat toimenpiteet. Niitä ovat esimerkiksi näkemäesteiden poisto, ohjaus sopivaan tilannenopeuteen, rampin ja risteyksen geometrian parantaminen sekä vauhtia hidastavat lisäkaiteet eri kohtiin.

• Liikenne- ja viestintävirasto edistää aktiivisesti kansainvälisessä yhteistyössään sitä, että markkinoille jo vakiintuneet törmäysvaroittimet, hätäjarrutusjärjestelmät, kaistavahdit ja kuljettajan vireystilaa valvovat laitteet yleistyvät linja-autoissa. Linja-autoille on suuren onnettomuuden mahdollisuuden vuoksi perusteltua vaatia enemmän turvallisuusvarusteita kuin muihin ajoneuvoluokkiin.

Y2018-04 Tutkintaselostus (pdf, 2.39 Mt)

Y2018-04 Liite 1 (pdf, 2.48 Mt)

Y2018-04 Liite 2 (pdf, 0.59 Mt)
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Ei saa bussista kiskobussia Kuopiossa nähdyllä menetelmällä. Siinä voi vaikka tulla vahinkoja. Niinpä OTKES suosittaa yhtä ja toista.

OTKESin suosituksia ja sormenheristyksiä
Kuopion vakavan 24.8.2018 neljän hengen kuolemaan ja 19 henkilön loukkaantumiseen johtaneen linja-auto-onnettomuuden tutkinta valmis – koko linja-autoalan turvallisuutta parannettava

Liittyy tutkintaan Y2018-04 Nel­jän ih­mi­sen kuo­le­maan joh­ta­nut lin­ja-auto-on­net­to­muus Kuo­pios­sa 24.8.2018

Kuopiossa tapahtui 24.8.2018 vakava onnettomuus, jossa moottoritien liittymästä poistunut linja-auto päätyi sillalta alas junaradalle. Neljä matkustajaa kuoli. Vakavasti loukkaantui yhdeksän henkilöä ja lievästi kymmenen. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnan ja aikaisempien havaintojen perusteella linja-autoalan turvallisuudessa on puutteita, jotka voidaan ja tulee korjata koko toimialan, matkustajien ja kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden parantamiseksi.

Kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat vireystilaa. Sen vuoksi lähestyvän risteyksen havainnointi ja jarrutusyritys epäonnistuivat. Kuljettaja oli ajanut kyseisen yhtiön autoja satunnaisesti, hänellä oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta ja hän tunsi sen hallintalaitteet huonosti. Ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen. Yhdessä nämä tekijät vaikuttivat onnettomuuden syntyyn. Kuolemat ja vakavat loukkaantumiset olivat seurausta putoamisesta junaradalle noin kymmenen metrin korkeudesta. Linja-autossa ei ollut onnettomuuteen vaikuttavia teknisiä vikoja.

Kuusi turvallisuussuositusta koko linja-autoalan ja tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa
, että liikenne- ja viestintäministeriö laatii säännökset, joiden avulla turvallisuusjohtamisjärjestelmä otetaan käyttöön koko linja-autoalalle.

Useimmista linja-autoyrityksistä puuttuu dokumentoitu turvallisuusjohtaminen, joka mahdollistaisi systemaattisen turvallisuuden kehittämisen. Yritykset voisivat järjestelmän avulla arvioida keskeisimmät riskit ja laatia suunnitelman niiden pienentämiseksi. Tarvitaan esimerkiksi järjestelyt kuljettajan valitsemiseksi työtehtävän mukaan, kunnollinen työterveyshuolto, hyvä työvuorosuunnittelu ja mahdollisimman turvallinen kalusto. Hyvään järjestelmään kuuluu myös onnettomuuksista ja vaaratilanteista oppiminen.

- Dokumentoitu turvallisuusjohtamisjärjestelmä antaa kuljetusten tilaajille mahdollisuuden arvioida hinnan lisäksi palvelun turvallisuutta. Turvallisuusjohtamisjärjestelmien kehitys on linja-autoalalla ollut valitettavan hidasta. Muissa liikennemuodoissa kuten ilmailussa, raideliikenteessä ja vesiliikenteessä asia on edennyt paremmin. Turvallisuusjohtaminen olisi syytä laittaa ripeästi kuntoon myös linja-autoalalla, toteaa tutkinnanjohtaja Kai Valonen.

Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa
, että lääkärikoulutusta antavat yliopistojen tiedekunnat huolehtivat, että lääkäreiden perus-, erikoistumis- ja täydennyskoulutukseen sisältyy ajoterveyden perusteet. Tavoitteena tulee olla erityisesti, että lääkärit tuntevat autonkuljettajien ammatin erityispiirteet, ajoterveysvaatimukset ja ajoterveyden vaikutukset turvallisuuteen. Tällä hetkellä koulutus vaihtelee yliopistoittain ja on melko vähäistä.

Onnettomuuteen vaikutti se, että kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus. Asia oli ollut tiedossa terveydenhuollon kontakteissa ja ajokorttitarkastuksissa, mutta ne eivät johtaneet sairauden tarkempaan selvittämiseen ja tihennettyihin tarkastuksiin. Näyttää siltä, että linja-autonkuljettajan ammatin erityispiirteet eivät tule riittävästi otettua tarkastuksissa huomioon. Linja-auton kuljettajan ammatti on turvallisuuskriittinen, joten heidän toimintakyvystään on erityisesti huolehdittava. Ajoneuvoissa ei ole toista kuljettajaa eivätkä ajoneuvojen järjestelmät toistaiseksi pysty auttamaan riittävästi.

Kolmanneksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenne- ja viestintävirasto lisää ajoterveysohjeisiin hyperglykemian eli korkean veren sokerin tunnistamisen sekä sen aiheuttamat toimenpiteet erityisesti ammattikuljettajien osalta. Tutkinnassa ilmeni, että asiasta on mainittu ajoterveysohjeissa vain lyhyesti, vaikka ongelmasta on olemassa tutkimustietoa. Pitkäaikainen tai akuutti hyperglykemia voi heikentää tarkkaavaisuutta, havaitsemista ja tiedonkäsittelykykyä. Nämä hermoston toimintaan vaikuttavat oireilut voivat olla luonteeltaan äkillisiä tai pitempiaikaisia. Asia jää usein onnettomuustilanteissa selvittämättä, joten hyperglykemialla on todennäköisesti vaikutusta onnettomuuksiin useammin kuin on tiedossa.

Onnettomuustutkintakeskus myös suosittaa, että liikenne- ja viestintäministeriö tarkistaa linja‐autonkuljettajien terveydentilan seurantaan ja varmistamiseen liittyvät vaatimukset ja käytännöt sekä huolehtii, että toimintakyvyn menettämisen todennäköisyys ja seuraukset ovat samalla tavalla hallinnassa kuin muissa liikennemuodoissa. Huomioon tulee ottaa myös psyykkinen terveys ja väsymyksen hallinta.

Kuopion onnettomuuteen vaikutti olennaisesti kuljettajan terveydentila. Terveydentilaan liittyvät vaaralliset tilanteet nousivat esille myös Onnettomuustutkintakeskuksen vuonna 2017 julkaisemassa linja-autoille tapahtuneita onnettomuuksia käsitelleessä teematutkinnassa. Puolentoista vuoden seurantajaksolla oli 13 tapausta, joissa oli ongelmia linja‐auton kuljettajan toimintakyvyssä. Toimintakyvyn menetys on vaarallinen, koska ajoneuvo liikkuu silloin hallitsemattomasti ja toisinaan suurella nopeudella. Vaarassa ovat kuljettaja, matkustajat ja sivulliset.

- Ilmailussa, vesiliikenteessä ja raideliikenteessä kuljettajien terveydentilan seuranta on kattavampaa kuin tieliikenteen henkilökuljetuksissa. Liikennemuotokohtaiset erot ajoterveyden varmistamisessa eivät ole turvallisuuden näkökulmasta perusteltuja. Myös kuljettajien ikääntyminen lisää seurannan tarvetta. Kuljettajien terveydentilan seuranta ja varmistaminen on laitettava ripeästi kuntoon koko linja-autoalaa koskien, painottaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa
, että Väylävirasto kartoittaa tieverkolta paikat, jossa moottoritien rampin jatkeella on raskaan ajoneuvon putoamisen mahdollisuus, sekä suunnittelee niihin yhdessä kuntien ja ELY-keskusten kanssa korjaavat toimenpiteet. Niitä ovat esimerkiksi näkemäesteiden poisto, ohjaus sopivaan tilannenopeuteen, rampin ja risteyksen geometrian parantaminen sekä vauhtia hidastavat lisäkaiteet eri kohtiin.

Onnettomuuden seuraukset olivat vakavat, koska linja-auto putosi sillalta noin kymmenen metrin korkeudesta. Vastaavasti neljän ihmisen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen Heinolassa johti vuonna 1999 se, että linja-auto syöksyi alas lähes kymmenmetriseltä penkereeltä. Molemmissa tapauksissa ajoneuvoilla oli suuri nopeus niiden tultua moottoritien rampilta risteykseen. Linja-autojen suistumisia tapahtuu vuosittain kymmeniä, mutta niistä matkustajien kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on vain harvoin. Kuolemaan johtaneita vammoja ei useimmiten tapahdu edes linja-auton kaatuessa, joten erityisesti tulee estää putoamisen mahdollisuus.

Kuudentena turvallisuussuosituksena Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenne- ja viestintävirasto edistää aktiivisesti kansainvälisessä yhteistyössään sitä, että markkinoille jo vakiintuneet törmäysvaroittimet, hätäjarrutusjärjestelmät, kaistavahdit ja kuljettajan vireystilaa valvovat laitteet yleistyvät linja-autoissa. Linja-autoille on suuren onnettomuuden mahdollisuuden vuoksi perusteltua vaatia enemmän turvallisuusvarusteita kuin muihin ajoneuvoluokkiin.

Linja-autoliikenteessä suuren henkilömäärän turvallisuus on myös huomattavan paljon kuljettajan varassa. Inhimilliseen toimintaan liittyy kuitenkin virheen mahdollisuus, jota tieliikenteen ajoneuvoissa torjutaan muita liikennemuotoja vähemmän tekniikan avulla. Rautateillä käytetään junien automaattista kulunvalvontaa. Ilmailussa ja merenkulussa hyödynnetään tekniikan lisäksi sitä, että ohjaamossa tai komentosillalla on apuna toinen ammattilainen. Törmäysvaroittimella ja automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä olisi ollut mahdollisuuksia estää tapahtunut onnettomuus tai lieventää sen seurauksia. Ajoneuvotekniikan kehittyminen on yleisesti parantanut liikenneturvallisuutta. Esimerkkejä ovat lukkiutumattomat jarrut, turvatyynyt ja ajonvakautusjärjestelmät. Hyvää kehitystä on syytä vauhdittaa.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1509
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Nostetaas ketju, kun tätä tapausta käsitellään tänään oikeudessa.
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1509
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Helsingin Sanomien uutinen, lähinnä esitutkintamateriaalista otteita.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007621958.html
”Minua pelotti hänen kyydissään” – Kuopion turma­bussin matkustajat kertovat poliisin esi­tutkinnassa kuljettajan ajotyylistä ennen tuhoisaa kolaria

Useat lauluryhmäläiset ovat kertoneet poliisille huomanneen linja-auton kuljettajan ajotyylissä epävarmuutta. Matkanjärjestäjänä toiminut matkustaja oli matkan aikana päättänyt pyytää uutta kuljettajaa kotimatkalle.

Linja-auto syöksyi kaiteen läpi sillalta rautatielle Kuopiossa perjantaina 24. elokuuta 2018.­KUVA: TIMO HARTIKAINEN / LEHTIKUVA

Anne Kantola HS, Susanna Reinboth HS
16:19
USEAT Kuopion turmabussin matkustajat kertovat poliisin esitutkinnassa huolestuneensa kuljettajan ajotavasta jo kauan ennen tuhoisaa kolaria.

Elokuussa 2018 ryhmä ruotsinsuomalaisia lähti Kalixista viikonloppureissulle kohti Kuopion kylpylähotelli Rauhalahtea. Tilauslinja-auton kyydissä oli 21 Kalixin laulukerholaista ja bussin kuljettaja.

Puoli kolmelta linja-auto suistui moottoritien poistumisrampin päässä olevalta sillalta kaiteen läpi junaraiteelle. Neljä ihmistä kuoli ja useat loukkaantuivat onnettomuudessa.

Tapauksen käsittely alkoi maanantaina Pohjois-Savon käräjäoikeudessa. Linja-autonkuljettajaa syytetään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja 13 törkeästä vammantuottamuksesta.

Julkiseksi tulleen poliisin esitutkinnan mukaan monet auton kyydissä olleista olivat tunteneet matkan aikana epävarmuutta kuljettajan ajo-otteista.

Useampi kyydissä ollut on kuvaillut kuljettajan ajaneen kovaa vauhtia koko ajan. Eräs matkustajista on kuulusteluiden mukaan viimeisen taukopaikan jälkeen huutanut kuskille ja pyytänyt tätä hiljentämään.

Kuljettajan mukaan auton jarrut pettivät onnettomuustilanteessa. Onnettomuustutkintakeskuksen tekemän selvityksen mukaan linja-autosta ei löytynyt teknistä vikaa, joka olisi ollut turman syynä.

Raiteille pudonnut bussin takaosa murskaantui pahoin. Kuvassa bussia ollaan nostamassa pois.
Raiteille pudonnut bussin takaosa murskaantui pahoin. Kuvassa bussia ollaan nostamassa pois.­KUVA: POLIISI

LINJA-AUTO lähti matkaan ajopiirturin mukaan seitsemältä aamulla Kalixista. Matkustajat kuvailevat matkan kulkua tasaiseksi Ruotsista lähdettäessä.

Ensimmäinen tauko pidettiin Tupoksen ABC-huoltoasemalla kymmenen aikaan aamulla. Pysähdyksen jälkeen useampi matkustaja kertoi huomanneensa kuskin ajotyylissä huolestuttavia piirteitä.

”Hän ajoi ilmeisesti melko lähellä keskiviivaa, sillä vastaantulevat autot sivuuttivat meidät todella läheltä. Lisäksi kuljettaja ajoi ilmeisesti vähän väliä reunaviivojen päällä, sillä kuulin monta kertaa tärinää, joka aiheutuu reunaviivojen päälle ajamisesta. Mielestäni kuljettaja ajoi myös melko kovaa vauhtia”, eräs kyydissä olleista kertoo esitutkinnassa.

Monet kyydissä olleet kuvailivat kuljettajan ajotyyliä seilaavaksi ja epävarmaksi.

”Heti alkumatkasta kuljettajan ajaminen oli jollakin tapaa epävarman oloista. Matka jatkui, samoin jatkui kuljettajan epävarmanoloinen ajo. Minua ihan pelotti hänen kyydissään.”

Matkustajat olivat keskenään puhuneet kuskin voinnista. Matkanjärjestäjänä toiminut mies kävi kysymässä kuskilta, onko tällä kaikki hyvin, johon kuljettaja on vakuutellut kaiken olevan kunnossa.

Myös bussin etuosa vaurioitui pahoin.­KUVA: POLIISI

Kyydissä olleet kertovat ohitustilanteista, joissa kuljettaja on tehnyt nopeita liikkeitä ja ajanut hyvin lähellä edellä olevia kulkuneuvoja.

Poliisi on kuullut myös todistajaa, joka oli ajamassa moottoritiellä kohti Kuopiota.

”Jossakin Kasurilan Shellin ja Kehvon välillä tavoitin linja-auton, joka lähti edestäni ohittamaan isoa yhdistelmää tai kuorma-autoa. Ohitustilanteessa linja-auton kuljettaja näytti tekevän jonkinlaisen äkkiliikkeen. Bussi ajautui vasemman ajokaistan vasempaan laitaan yli reunaviivan pientareelle. Pientareelta nousi pöly, ja bussi huojui.”

Poliisi on kuullut myös toista autoilijaa, joka kertoo nähneensä samantyylisiä ohitustilanteita. Todistajan mukaan näytti siltä, ettei kuski hahmota ajoneuvon paikkaa tiellä.

LINJA-AUTON kuljettaja kertoo poliisille nukkuneensa hyvät yöunet ennen ajomatkaa ja tunteneensa olonsa muutenkin hyväksi.

”Minulla oli koko matkan aikana normaali olo. En tuntenut väsymystä kuin vasta sairaalassa. Minulla oli Cola Light -pullo mukana koko ajan ja siitä join.”

Kuljettaja kiistää kuulusteluissa ajaneensa ylinopeutta tai seilanneensa kaistoilla, kuten osa matkustajista on kertonut.

Esitutkinnan mukaan kuljettaja ei ole kuullut matkustajien esittämää kritiikkiä hänen ajotyylistään matkan aikana.

”En kuullut, että matkustajat olisivat kritisoineet minun ajoa. Päinvastoin. Joku mies kehui minua ja matkanjärjestäjää. Matkanjohtaja saattoi jossain vaiheessa kysyä minun vointiani, mutta en muista varmaksi. Kukaan ei puuttunut ajamiseeni.”

Kuulusteluiden mukaan matkustajat olivat toivoneet vauhdin hidastamista ajon aikana. Matkanjärjestäjä oli sanonut soittavansa bussiyhtiöön ja toivovansa uutta kuljettajaa kotimatkalle.

”Kuulin, että nämä miehet olivat jo päättäneet, että sama kuljettaja ei enää aja meitä takaisin Kuopiosta”, eräs matkustajista kertoi kuulustelussa.

Kaikki turmassa kuolleet istuivat bussin takaosassa.­KUVA: POLIISI

PUOLI kolmen aikaan iltapäivällä linja-auto nousi moottoritien poistumisrampille huomattavassa vauhdissa.

Poliisin tekemän teknisen tutkimuksen mukaan linja-auton ajonopeus on ollut noin minuuttia ennen törmäystä 92 kilometriä tunnissa, josta nopeus on hidastunut 84 kilometriin tunnissa.

Linja-auto törmäsi ensin väistöliikkeiden jälkeen punaisissa valoissa seisseisiin henkilöautoihin. Tämän jälkeen auto ajautui liikenteenjakajaan ja siitä edelleen kohti kaidetta ja alas kiskoille.

Törmäyksiin viittaavat jäljet ovat piirtyneet ajopiirturiin 51–43 kilometrin tuntivauhdeissa. Suurin törmäysjälki on kohdalla, jolla ajonopeus oli 40 kilometriä tunnissa. Tämä on todennäköisesti hetki jolloin auto putosi raiteille.

Useiden matkustajien kertomuksien mukaan auton vauhti tuntui kiihtyvän moottoritien rampilla hetkeä ennen kuin se törmäsi liikennevaloissa olleisiin autoihin.

Piirturiin on jäänyt jälki kiihdytyksestä 60 kilometriin tunnissa. Tämän jälkeen vauhti hidastuu törmäykseen saakka.

Yksi matkustajista kuvailee hetkeä ennen törmäystä kuulustelupöytäkirjassa: ”Siinä vaiheessa tuli yhtäkkiä aivan hiljaista parin kolmen sekunnin ajaksi. Tämä aika käsittää sen kun auto lentää kaiteen läpi ja osuu keulallaan kallioon. Tätä ennen bussissa oli kuitenkin kova huuto ja paniikki.”

”Tuon hiljaisen hetken aikana kukaan ei sanonut mitään. Kaikki olivat täysin hiljaa. Linja-autokaan ei pitänyt ääntä. Hiljainen hetki kesti siihen saakka kunnes bussin keula osui kallioon ja tämän jälkeen perä tuli myös maahan.”

KULJETTAJAN mukaan hän yritti jarruttaa rampille tullessaan, mutta auton jarrut eivät toimineet.

”Jarrupolkimen taakse on saattanut mennä joku este, joka on estänyt minun jarruttamiseni.”

Teknisen tutkimuksen mukaan ajoneuvon jarrut ovat olleet kunnossa, mutta niissä on ollut puutteita. Poliisin pöytäkirjan mukaan ne eivät olisi läpäisseet katsastusta.

Poliisi on myös kysynyt, mistä turma kuljettajan mielestä johtui.

”Olen tätä pohtinut. Minun vikaani tässä on mielestäni se, että en ole tarpeeksi paljon tiputtanut nopeutta koko matkalla ramppia ylös.”

Kuljettajan vastauksesta on salattu osa. Salatussa osassa viitataan ilmeisesti hänen pitkäaikaissairauteensa. Sillä on kuljettajan mukaan ollut osuutta asiaan.

”Ilman tätä olisin varmasti saanut auton jarrutettua ihan normaalisti.”

Kuljettajan takana ollut matkustaja kertoo, että hetkeä ennen tippumista kuljettaja oli kääntynyt heitä kohden ja huutanut jarrujen pettäneen.

Poliisi on kuulusteluissa kysynyt matkustajilta, tunsivatko he jarrutusta ennen törmäyksiä. Useimmat eivät ole kertoneet huomanneensa jarrutusta, vaan auto on päinvastoin kiihdyttänyt.

”En tuntenut missään vaiheessa minkäänlaista jarrutusta eikä ilmajarrujen ääntä ei kuulunut”, eräs matkustajista kertoo.

MAANANTAINA alkaneessa oikeudenkäynnissä käydään läpi sitä, onko bussinkuljettajan terveydentila ja vireystila vaikuttanut onnettomuuteen. Ja sitä, aiheutuiko onnettomuus kuljettajan tuottamuksesta ja onko tuottamus ollut törkeää.

Syyttäjän mukaan turma johtui linja-auton kuljettajan törkeästä huolimattomuudesta.

Kuljettajan näkemyksen mukaan turmaan ovat vaikuttaneet liikenneolosuhteet, kuten rampin lyhyys, nopeusrajoitusta ilmaisevien liikennemerkkien puute, moottoritien ja rampin väliin kasvanut puusto ja auringonpaisteen aiheuttama häikäisy.

Kuljettaja kiistää syyllistyneensä asiassa törkeisiin rikoksiin. Hän myöntää syyllistyneensä perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä perusmuotoisiin kuolemantuottamuksiin ja vammantuottamuksiin.
Viimeksi muokannut Neo7, Ma Marras 16, 2020 8:19 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1509
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Iltalehden uutinen ensimmäisen päivän jälkeen.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5289 ... 4e8d4bfa1a
Kuopion turmakuski väittää surreensa läheistään – matkanjohtaja huolestui käytöksestä: ”Mikä sinua vaivaa?”

Tänään klo 15:43
”Ei tässä siitä ole kyse”, bussikuski tiuskaisi väsymyksestä kysyneelle matkanjohtajalle.
Kuopion turmakuskia syytetään törkeistä kuolemantuottamuksista ja vammantuottamuksista käräjäoikeudessa.
Eläkeikäinen kuljettaja kiistää törkeän tekomuodon. Hän kertoi poliisille itkeneensä ratissa.
Kuolonuhrit olivat 62-71-vuotiaita.

Video: Tältä Kuopion onnettomuuspaikka näytti elokuussa 2018.

Kuopion bussiturman eloonjääneiden kuulustelut kertovat huolesta ja hädästä jo jonkin matkaa ennen neljän ihmisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Tapahtumat sattuivat 24. elokuuta 2018.

Kuski ajoi varttuneiden karaokelaulajien matkaseuruetta Ruotsin Kalixista kohti Kuopiota. Matka oli alkanut jo aamuseitsemän aikaan ja sujunut Järvi-Suomeen asti suhteellisen moitteitta. Pohjois-Savoon tultaessa eläkeikäisen kuljettajan otteissa alkoi olla nykimistä ja epävarmuutta.

Matkanjohtajana toiminut mies huomasi, että auton pyörät kävivät välillä tien reunakarhennusten päällä. Kuski ohitti pakettiauton ja kuorma-auton vaarallisen oloisesti ja roikkui ennen ohitusta varsin lähellä edellä ajavan perää. Naismatkustaja kehotti kertaalleen kuskia ajamaan hiljempaa ja ihmetteli, mihin miehellä on kiire.

Matkanjohtajakin puuttui asiaan.

– Minä kysyin sitten kuljettajalta, että oletko väsynyt vai mikä sinua vaivaa, mies kertoi.

– Hän tiuskaisi minulle, että nyt ei ole siitä kysymys. Hän ei muuta sanonut. Olin jo tehnyt itse päätöksen, että tämän kuskin mukana me ei lähdetä kotiin. Olisin soittanut perillä Kemin Liikenteelle, että hankkii uuden kuljettajan.

(Kuva)
Linja-auton renkaanjäljet näkyvät poliisin ilmakuvassa. POLIISI

Mies selviytyi, vaimo ei

Kuljettaja itse väitti poliisille, että oli onnettomuushetkellä surrut vastikään edesmennyttä sukulaistaan. Muun muassa tutut paikat saivat hänet muistelemaan läheistään niin, että kyyneleet kihosivat silmiin.

(Kuva)
Onnettomuuden törmäykset ja auton heittelehtiminen näkyvät ajopiirturin käyrässä. POLIISI

Kello 14.38 kuljettaja nousi moottoritien rampilta Kolmisopentielle ja kohti siltaa. Onnettomuuspaikalle jäi mustia renkaanjälkiä merkkaamaan linja-auton reittiä. Matkustajat kertoivat kovista töyssyistä ja äänistä, kun auto jyräsi liikenteenjakajan päältä.

Uhreilla oli kuulusteluissa erilaisia kokemuksia ja muistikuvia turmasta. Yksi murheellisimmista kohtaloista oli miehellä, joka painautui bussin lattialle ja pystyi myöhemmin kävelemään autosta omin jaloin pois. Hän huomasi loukkaantuneen vaimonsa, joka kuitenkin piti silmiään auki ja oli tajuissaan.

Mies muisteli helpottuneensa valtavasti, kun näki kumppaninsa elossa. Nainen ei kuitenkaan pystynyt puhumaan. Hän oli jo saanut kuolettavat vammat ja sulki pian silmänsä.

(Kuva)
Linja-auto meni liikenteenjakajien päältä. Onnettomuustutkija kiinnitti huomiota siihen, että pyörät olivat osuneet maahan vasta yli metrin päässä liikenteenjakajasta, mikä viittasi kovaan tilannenopeuteen. POLIISI

”Toivoin, että vyöt kestävät”

Matkanjohtaja puolestaan muisti tarkasti, miten kuljettaja huusi menettäneensä autosta jarrut. Henkilöautot lentelivät kolareissa kuin ”tulitikkulaatikot”.

– Auto rysähti kaiteeseen, ja minulle tuli mieleen, että minulla on vyöt päällä. Toivoin, että vyöt kestävät. Suojasin päätäni. Kun bussin keula osui kallioon, sen perä nousi ylemmäs ja tuli korkealta alas, mies kertoi.

Matkanjohtaja kertoi, että hänen jalkansa jäi jumiin. Mies riuhtoi itsensä irti ja putosi kahden muun uhrin päälle. Useita matkustajia jäi jumiin penkkien väleihin.

Onnettomuudessa kuolivat 62-, 66- ja 71-vuotiaat naiset sekä 65-vuotias mies. Onnettomuustutkintakeskus suositti turman jälkeen, että moottoriteiden poistumisliittymien turvallisuutta parannetaan ja että kuljettajien terveysseurantaan kiinnitetään huomiota.

SOLMU SALMINEN
Viimeksi muokannut Neo7, Ma Marras 16, 2020 8:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
delirium12
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2012 6:33 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja delirium12 »

Huonosti kävi ja ikävä onnettomuus.
Olisi kuljettajan kannattanut jäädä ehdottomasti kotiin suremaan kuollutta sukulaistaan mutta onhan se vaikeaa, kun lähtö on ollut aikaisin yöllä ja tieto kuolemasta tullut illalla niin ei oikein kerkeä reagoida ja tietää sen kuinka vaikea kuljetusalalla on jäädä pois töistä kun niitä tuuraajia ei joka kulman takana ole saatavilla.

No mutta siitä huolimatta olisi pitänyt pystyä työt hoitamaan ja tilanne on nyt tämä. Ei onnettomuudet tapahdu kello kaulassa ja onnettomuus muodostuu aina ns. Lumipallo efektin seurauksena, ja yksi asia johtaa toiseen jne.

Tuskin tulee tuomioita muuta kuin perusmuotoisista kuolemantuottamuksista ja ehdollista. Törkeänä ei vaan mene läpi.
Kuolemat ja vammautumiset on jossakin määrin/osittain aiheutunut joidenkin matkustajien laiminlyötyä turvavyö.

En tiedä oliko kuolleilla vyö vai ei mutta epäilen, että ei ainakaan kaikilla ollut.

Kuljettaja on kyllä ehdottoman ammattitaitoinen ja kokenut mutta saanut nyt osaksensa paljon mustamaalausta julkisuudessa tämän ikävän onnettomuuden johdosta.

Ihmiset on vaan sellaisia, että kun jotain tapahtuu niin aletaan puhua siihen tyyliin että "minähän jo sanoin".
On olemassa valmiiksi pureksittua tietoa lukeneita ihmisiä paljon mutta liian vähän järjellä ajattelevia. :roll:
Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1509
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

En tähän kopioi koko Iltalehden uutista, osan vain, kun on niin pitkä selostus oikeudenkäynnistä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aebc ... aef157bf08
Kuopion bussiturman oikeudenkäynti alkoi: Syyttäjä vaatii kuljettajalle yli 2 vuoden ehdotonta vankeutta

Tänään klo 8:07 (muokattu klo 16:43)
Tuhoisa onnettomuus tapahtui elokuussa 2018 Kuopiossa valtatie viiden Kolmisopen liittymässä. Kuljettaja on myöntänyt kuolemat ja vammantuottamukset sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisen, mutta kiistänyt niiden olleen törkeitä.
Kello 12.32: Kuski väitti itkeneensä ennen törmäystä

Kuljettajan ensimmäinen kuulustelu tehtiin jo sairaalassa, ja poliisi jatkoi työskentelyä toisella kuulustelukerralla. Kuljettaja kiisti edelleen väsymyksen, mutta otti nyt esiin sukulaisensa kuoleman, josta hän sai tiedon Kuopion-matkaa edeltävänä päivänä.

- Minulle läheinen serkku oli menehtynyt yllättäen kotipaikkakunnallaan. Olen herkkä ihminen, ja serkun poismeno vaikutti minuun syvästi. En ole koskaan aikaisemmin tuntenut mitään sellaista, mies kertoi.

- Ajaessani ramppia ylös juuri ennen onnettomuutta silmäni olivat kyynelissä, hän jatkoi.

Kuljettaja muisteli myös onnettomuushetkeä väitetyn suremisensa keskellä.

- En muista rampille siirtymisestä mitään. Seuraava muistikuva on, että en saa autoa pysähtymään risteyksessä. Taisin sanoakin ääneen, että "eihän tämä pysähdy".

Kuljettaja yritti sanojensa mukaan kääntää oikealle, mutta turhaan. Törmäyksistä tai putoamisesta hänellä ei ollut muistikuvia. Seuraavaksi hän muisti tulleensa revityksi bussin ikkunasta ulos.

- Muistan, että joku huusi, että täällä haisee diesel.

Linja-auto kuvattuna putoamispaikalla kyljellään. Matkustamon vahingot näkyvät kuvassa.

Klo 11.51: Poliisin esitutkinnat julki - kuski syyttää matkustajia metelöinnistä
Itä-Suomen poliisin esitutkintapöytäkirja bussiturmasta on tullut julki. Poliisi on kuulustellut laajasti paitsi uhreja, myös bussia ajanutta lähes 70-vuotiasta miestä. Kuulusteluissa mies muisteli syöneensä riittävän hyvin ennen ajoa ja olleensa virkeä. Mies loukkaantui itsekin putoamisessa ja kertoi muistikuviensa katkenneen.

Kuljettaja suhtautui asiakkaisiinsa kriittisesti kuulustelussa.

- Matkustajat käyttäytyivät aika metelöivästi, ja heillä oli muistaakseni viinaa mukana jo valmiiksi, ja lisää he saivat Pulkkilassa. En ole 40 vuoteen tavannut sellaista ryyppyporukkaa, mies väitti.

Kuljettaja myöntää oikeudessa aiheuttaneensa suuronnettomuuden ja neljä perusmuotoista kuolemantuottamusta. Hän kuitenkin väitti kuulustelussa, että joutui vilkuilemaan asiakkaita taustapeilistä. Kuljettajan mukaan kukaan ei kritisoinut hänen ajoaan, vaan pikemminkin matkanjärjestäjä kehui häntä.

Poliisi kysyi kuskilta arviota onnettomuuden syystä.

- Minun vikaani tässä on mielestäni se, että en ole tarpeeksi paljon tiputtanut nopeutta koko matkalla ramppia ylös.

Mies kiisti ajaneensa ylinopeutta.
Lisäsin boldaukset lukemisen helpottamiseksi.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17094
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kuva poliisi / Iltalehti.
Kuva poliisi / Iltalehti.
Kuopio_bussiturma_ilmakuva.jpg (224.6 KiB) Katsottu 1263 kertaa
Savon Sanomat.
Savon Sanomat.
Kuopion_bussiturma_nosto.jpg (132.08 KiB) Katsottu 1263 kertaa
Grafiikka HS, lähde Onnettomuustutkintakeskus.
Grafiikka HS, lähde Onnettomuustutkintakeskus.
Kuopio_bussiturmassa_kuolleet.jpg (83.83 KiB) Katsottu 1263 kertaa
Kuljettaja ei edelleenkään näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Ensimmäinen selitys oli tietysti se, että jarrut pettivät:

Kuopion bussiturman kuljettaja kertoi ajaneensa kyyneleet silmissä – närkästyi, kun autosta ei löytynyt jarruvikaa

Savon Sanomat
16.11.2020 18:15

Kun kerrottiin, että jarruissa ei ollut mitään vikaa, alkoi syyttäminen lyhyestä rampista ja puutteellisista liikennemerkeistä ja -opasteista. Niiden osalta oikeudessa vielä jatketaan ja puolustus tukeutuukin tähän.
- Rampissa on moottoritien päättymistä osoittava merkki, mutta onko se liian lähellä risteystä? Myös taajamamerkin (joka samalla kertoo ilman numeroita) että nopeusrajoitus on 50 km/h on kuulemma liian lähellä risteystä.

Kolmanneksi kuljettaja syytti outoja olosuhteita, "en ollut koskaan siellä ajanut". Neljänneksi hän syytti itkuisuuttaan, koska lähisukulainen oli kuollut.

Mitä saammekaan tänään kuulla. Mikä epäkohta on listalla viidentenä? Outo auto, matkustajien suorittama häirintä ja arvostelu, liian pitkä matka, kiire päästä perille...

Eläkeukko ei vaan ole osannut halunnut tunnustaa ja tunnistaa sitä tosiasiaa, että hänen ajotaitonsa ja vireystilansa eivät ole riittäneet turvallisen ajamisen suorittamiseen. Oletan, että myös jonkinlainen ylpeys ja sitä myötä hälläväliä asenne liikenneturvallisuuteen; poukkoilu, tarpeettomat ohitukset, liian lähellä edellä ajavaa ajaminen ovat vahvasti mukana syissä mitkä johtivat bussiturmaan.

Kahden puolen vuoden vankilatuomio olisi ihan oikein ja määrätyt korvaukset samoin. Oletan, että korvaukset tulevat tuosta putoamaan reilusti mm. heikkoon maksukykyyn vetoamalla ja että "en minä tahallani, se auto vaan ei totellut".
- Tahattomuus onkin yksi millä tämä menee lievemmäksi.

Onnea oli kuitenkin matkassa, sillä jos samaan aikaan olisi osunut pikajuna tuohon kohdalle, niin sitten puhuttaisiinkin jo kymmenistä kuolleista.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Cassandra
Rico Tubbs
Viestit: 1267
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 4:40 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

On kyllä harvinaisen selkärangaton kuski. Bussin jarrut ei toimineet, läheinenkin meni kuolemaan ja matkustajat kiristi pinnaa metelöimällä. Omassa toiminnassa ei ole vikaa :roll: Kantaisi vastuun teostaan!
Kriminologisti
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: Su Elo 04, 2019 6:09 pm

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Kriminologisti »

Onko kuskin nimi tullut missään julki? En ole onnistunut löytämään nimeä.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17094
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kuopion bussiturma - 4 kuollutta, 20 loukkaantunutta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kuva Googlemaps.
Kuva Googlemaps.
Leväselle_pohjoisen_suunnasta.jpg (76.91 KiB) Katsottu 1154 kertaa
Tässä se ramppi mistä bussi nousi ylös

Onko se sitten liian lyhyt? Ei mielestäni, sillä satasen nopeudesta (busseilla max) onnistuu vauhdin hiljentäminen ja pysäyttäminen kyllä. Rampin pituus on yli 200 metriä ja sinne on opaste hyvissä ajoin, joten sinne ajoon voi valmistautua hyvissä ajoin.
- Voi toki olla, että ramppi tuli eläkeukolle ikään kuin yllättäen ja pyytämättä, joten se toi rampille siirtymiseen omat haasteensa.

Onko siinä sitten liikenneopasteet huonot/vajavaiset. Ei mielestäni. Havaittavissa ovat, mutta voisivatko ne olla jo aiemmin?

Jos sitä ajaa ensimmäistä kertaa, niin onko vaara, että menee pitkäksi ja ajautuu lopulta sillalta alas? Ei, sillä ajettaessa on noudatettava sopivaa tilannnenopeutta ja jos on outo paikka, niin on syytä noudattaa aivan erityistä varovaisuutta.

Eläkeukko oli sekoillut polkimissa. Sai kyllä vauhtia hidastumaan rampissa, mutta lähestyttäessä risteystä ei sitten enää jalat ja pää pelanneetkaan yhteen. Heinolan bussiturmassakin kuljettaja syytti jarrujen toimimattomuutta.

Jos ramppi on niin vaarallinen, kuin mitä puolustus väittää, niin tällöinhän siinä pitäisi tapahtua onnettomuuksia useinkin, mutta en muista lukeneeni, että bussiturman yhteydessä olevissa uutisissa on näin mainittu.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Vastaa Viestiin