Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja poikani »

Ilta-Sanomat kirjoitti:Yhtäkkiä pääkallosta puuttui puolet – Henry Keisala, 37, joutui uskomattomaan tilanteeseen lenkillä: näin hänellä menee nyt

On kulunut yli kaksi vuotta siitä, kun tamperelainen Henry Keisala sai aivovamman oudoissa olosuhteissa.

Faye Lawson

19:30

JUHANNUKSEN jälkeinen tiistai vuonna 2018 sujui Tampereen Rautaharkon alueella Keisalan perheessä kuin mikä tahansa normaali arkipäivä. Henry Keisala, 37, palasi töistä kotiin. Anoppi oli kylässä. Kahvittelun jälkeen urheilullinen mies päätti lähteä juoksulenkille.

Se, mitä seuraavaksi tapahtui, on kaukana normaalista.

Keisalan muistikuvat iltapäivän tapahtumista loppuvat siihen, kun hän sitoi lähtiessään lenkkareita jalkaan. Joitakin hetkiä myöhemmin hänet löydettiin läheltä kotia vakavasti vammautuneena.

– Naapuri löysi minut keskeltä tietä kotikadulla ja minulla oli päässä kaksi nyrkin kokoista pattia. Olin ollut ilmeisesti jollain tavalla tajuissani, mutta hirmu sekava, en ollut pystynyt puhumaan mitään, Keisala kertaa järkyttävää päivää.

Keisala kiidätettiin kadulta pikaisesti sairaalaan. Henry oli saanut kesken lenkin voimakkaan iskun päähänsä, minkä vuoksi hän menetti muistinsa ja sai vakavan aivovamman.

Ensimmäiset viikot Keisala kulki täysin pimennossa, tietämättä vakavasta tilanteestaan yhtään mitään.

Kovan iskun takia Keisalan aivot olivat siirtyneet kallon sisällä kaksi senttiä oikealle. Tärähdys aiheutti aivoverenvuodon ja aivojen turpoamisen. Turvotuksen takia Henryltä piti poistaa puoli pääkalloa, jotta aivoille saatiin tilaa. Myöhemmin puolet kallosta rakennettiin biolasista.

– Silloin alussa joku lääkäri sanoi mulle, että jos olisin ollut vanhempi ihminen tai huonommassa kunnossa, niin siihen olisi tarina loppunut. Lääkäri ihmetteli, että tulin omin jaloin ovesta sisään. On se vakava paikka ollut.

Se, mitä kohtalokkaalla lenkillä tapahtui, on edelleen yli kaksi vuotta myöhemmin täysi mysteeri. Poliisi tutki tapahtumaa pahoinpitelynä, mutta tutkinta keskeytettiin huhtikuussa 2019.

– Tämä on täysin pimennossa. Tässä on tehty kaikki mahdolliset tutkintatoimenpiteet, muun muassa jututettu naapurustoa, mutta asiaan ei ole saatu mitään selvyyttä, rikosylikomisario Jari Kinnunen Sisä-Suomen poliisista kertoo.

Reilun kahden vuoden aikana ei ole myöskään löytynyt yhtäkään epäiltyä tekijää.

– Onhan se erittäin epätodennäköistä ja outoa, että ei tule yhtään mitään. Yleensä ihmisiä on liikkeellä ja ihmiset näkevät ja ilmoittautuvat mediaherätysten kautta. Tähän ei ole tullut mitään sellaista mihin voisi tarttua, Kinnunen sanoo.

Vammojen perusteella lääkärit pitävät varmana, että Keisala joutui lenkillä nimenomaan hyökkäyksen kohteeksi.

– Olen puhunut asiasta lääkäreille monet kerrat, ja he ovat kertoneet, että tuollainen vamma ei aiheudu millään muulla tavalla kuin ulkoisella voimalla ja nimenomaan lyönnistä, Keisala kertoo.

Lenkkitossujen laittamisen ja sairaalasta heräämisen välinen aika on Keisalalle edelleen täysin pimennossa.

– Se on niin mysteeri, kun ei ole mitään havaintoja kellään. Nyt kun olen tehnyt itsekseni kävelylenkkejä tässä naapurustossa, niin olen aika ajoin toivonut sitä, että tulisi joku hetki, että muistaisin, mitä on tapahtunut, mutta ei.

Keisala haluaa yhä uskoa, että tapaus selviää.

– Siis totta kai haluaisin, että se selviää, mutta olen ollut miettimättä ja asettamatta mitään toiveita, koska ei tälle tapahtuneelle enää mitään voi. Selviää tai ei, niin ei se mun tilannetta muuta miksikään.

Keisala on luvannut ratkaisevasta vihjeestä tuntuvan rahapalkkion.

VIHA. Sen kanssa Keisala on joutunut kamppailemaan kaikki päivät järkyttävän tapahtuman jälkeen.

– Kyllä se kieltämättä vituttaa aivan saatanasti, kun se mieleen tulee.

Hyvän terapeutin ja läheisten avulla viha hellittää kuitenkin vähitellen.

– Vihan tunne on jollain tasolla helpottanut, mutta se on vieläkin työn alla. Olen yrittänyt olla miettimättä koko asiaa, koska olisi helppo katkeroitua ja hautoa vihaa. Ei se muuta tapahtunutta miksikään. Se on tapahtunut ja sillä selvä.

Pelkoa Keisala ei sen sijaan ole tuntenut.

– Ei mulla pelkoja ole. Lähinnä se on niin, että olen valmistautunut, jos liikun tuolla, että yksikään ihminen ei mene minun ohi ilman, että tiedän miten läheltä tai missä asennossa se menee. Sitten se vielä korostuu, jos mulla on tytär mukana.

KOHTALOKKAAN kesäkuisen päivän tapahtumat vaikeuttavat edelleen Keisalan jokapäiväistä arkea. Vaikean aivovamman sivutuotteena tuli epilepsia. Viimeisin epilepsiakohtaus tuli heinäkuussa.

Kuva

Epilepsian lisäksi Keisala kärsii tasapaino-ongelmista, puolieroista ylä-ja alaraajoissa, kovasta päänsärystä sekä muistihäiriöistä.

– Suurin yksittäinen asia, mitä tuosta jäi, on väsymys. Se on sellainen tappava väsymys. Väsymys tuntuu siltä kuin verho laskettaisiin silmien eteen.

Väsymyksestä huolimatta Keisala noudattaa tunnollisesti fysioterapeutin antamaa treeniohjelmaa.

– Juoksemaan en pysty, koska tärinä tuntuu päässä tosi epämiellyttävältä. Mutta käyn kävelylenkeillä ja teen monenlaista jumppaa fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Omasta motivaatiosta se ei ainakaan ole kiinni.

Kovasta treenistä huolimatta Keisala joutuu ehkä hyväksymään sen, että osa vammoista on tullut jäädäkseen.

– Tuo mun vamma on niin vakava, että onhan se pieni ihme, että pystyn tässä järkeviä puhumaan ja kävelen tässä edes takaisin.

Rankkojen aikojen keskellä Keisala on ammentanut voimaa perheestään ja läheisistä ystävistään.

– Oma perhe, äiti, sisarukset ja vaimo ja etenkin tuo pieni 2-vuotias Isla-tyttö ovat auttaneet jaksamaan. Tyttö on ollut se suurin motivaattori, että haluan olla niin normaali isä kuin voin olla.

Oli niitäkin hetkiä, kun ajatuksista tuli mustia.

– Kyllä mä välillä ihan rehellisesti ajattelin niin, että parempi ja helpompi olisi ollut, kun olisi jäänyt siihen. Mutta sitten taas katselen tuota pientä likkaa, joka tuossa vipeltää, niin sitten on vähän huono omatunto, että on edes jossain kohtaa niin ajatellut.

Keisala tietää, että jos vammautuminen on hänelle itselleen vaikeaa, se on sitä myös läheisille.

– Puolisolle tämä on ollut ehkä jopa kauheampaa kuin mulle. Enhän mä tiedä niistä vaikeimmista hetkistä mitään, mutta hän on joutunut elämään ne kaikki läpi. Että tuleeko tuo toinen lakanan alla pois vai mitä tapahtuu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006648689.html

"– Kyllä se kieltämättä vituttaa aivan saatanasti, kun se mieleen tulee." Siinä on peittelemätön kommentti!

Hienoa, että mies on toipunut sentään noinkin hyvin.

Artikkelissa on lisää kuvia, jos ne nyt jotakuta kiinnostavat.
????? ?? ??????.
Basilika
Poliisikoira Rex
Viestit: 250
Liittynyt: Su Heinä 26, 2020 7:52 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja Basilika »

Luin tästä jutusta tänään, ja mulle tuli mieleen se jenkeistä kotoisin oleva teinien "peli" (kuka muistaa nimen?) jota pelataan liikkuvasta autosta niin että pelaaja istuu avoimessa sivuikkunassa ja yrittää pesäpallomailalla lyömällä rikkoa esim. postilaatikkoja ja muuta tielle osuvaa, joista saa tietyn määrän pisteitä. Kaikki varmaan nähneet jossain opiskelijoista kertovassa leffassa tätä. Sekopäisimmät laskevat pisteitä siitä että osuu ihmiseen. Tätä peliä pelaavat mm. kirjassa Harry Quebertin tapaus, sillä seurauksella että yksi keskushahmoista saa päähänsä elinikäiset vammat.

Voi olla että keksin tämän päästäni, mutta mulla on joku muistikuva että Suomessakin ois joku poikaporukka keksiny tätä soveltaa ja siitä ois aikoinaan ollu Iltalehdessä tai IltaSanomissa, hajottivat ainakin autojen sivupeilejä ja muuta?

Tuollainen "autosta pesismailalla" selittäis mun mielestä tän täydellisesti. Juoksevaa ihmistä on todella vaikea lyödä millään jollet itsekin ole jossain liikkuvassa vekottimessa/ ole joku liikkuva vekotin.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Junien aikataulut ja kulkeminen tuolla osuudella lienee poissuljettu. Tiedän tapauksen, jossa nuori mies lenkkeili tuttua reittiä, jossa junaradan ylitys. Hänelläkin oli kuulokkeet korvilla. Juna tuli ilmeisesti yllätyksenä ja töytäisi niin että henki lähti.
Ainoa ulkoinen vamma tuli toiseen jalkaan.
Huomaamatta tällaista ei taida helposti tapahtua ja tapahtuma selvitettäisiin.
Polkupyöräilijän kanssa tapahtunut onnettomuus tai tahallinen teko saattaisi olla mahdollista. Jos uhri on vaikuttanut selvinneen tilanteesta, ei itsekin säikähtänyt fillaristi ole jäänyt selvittelemään tapahtunutta.
Tai sitten tosiaan Hervannan Kiinalaisnaisen surmaajan tyyppinen kaveri on aktivoitunut.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6467
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Hervannan kiinalaisnaisen tai Tesoman vuosi sitten tapahtunut vakava väkivallan tilanne, kyllä mansessa hulluja riittä.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1154
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Tuntuu riittävän. Aloin miettiä yhden kirjoittajan ajatusta, että olis jostain autosta tai muusta koneesta osunut joku kappale. Miksei vois olla mahdollista
peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 572
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja peteme »

Kyllä tässä on voinut vaikka osua pakettiauton peili tai kevyt kuorkin tavarakopin reuna. Olettaen että on lähdetty juoksee katsomatta tien yli tai risteyksessä kuorkki kääntynyt ja boxin reuna osunut kaaliin.
RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2171
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Selvästi älli vedetty pois. Harvemmin normaalille ihmiselle käy näin. Rakennusalalla virolaisten suosiman keinon, palkkojen maksamatta jättämisen ja muun rottailun lomassa voi päätyä tämmöiseksi lättäpääksi.
peteme
Neuvoja-Jack
Viestit: 572
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 7:10 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja peteme »

https://youtu.be/_5fT9cch26o
Tälläinen tuli kans mieleen että ovet auki ajeltu jakeluautolla ja takaraivoon osuma.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja dazu »

Vuosien ajan jengi on arvuutellut tästä keissistä, että onko autotieltä lentänyt kivi päähän, vai onko jakeluautolla ajeltu ovet auki. Tämän iltaisessa Ratkaisematon tapaus -ohjelmassa kerrottiin, että Keisalaa oltiin lyöty kahdesti tylpällä esineellä päähän ja, että hänet oltiin hakattu perusteellisesti. Koko kroppa oli täynnä pahoinpitelyjälkiä. Lisäksi oli jälkiä, jotka sopivat kiinnipitojäljiksi.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Myrskylintu
Sofia Karppi
Viestit: 405
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 12:56 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja Myrskylintu »

Omituinen tapaus. Tapahtui käsittääkseni myöhään iltapäivällä rauhallisella omakotitaloalueella tienristeyksessä. Pitkät, suorat kadut.
Mahdollinen tekijä ei ole jälleen välittänyt pätkääkään, näkeekö joku. Mikä aika pitkälti sulkee pois sen että hän olisi samalta alueelta.
Turhauttavia caseja kun ei ole mitään todistusaineistoa, ei mitään vihjettä. Miten voi unohtaa noin täysin tapahtumat? No aivovamma tietysti varmaan vaikuttaa osaltaan. Kaatuessakin voi saada kuolettavan aivovamman, tulee mieleen esimerkiksi Perttu Häkkinen. Pertun kaatumavauhti oli noin juoksuvauhti. Olisiko joku potkaissut, tönäissyt nurin? Sitten potkaissut pari kertaa maassa, uhri lyönyt päänsä johonkin kiveen.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja dazu »

Veikkaan, että tässä on useampi, kuin yksi tekijä, koska on ollut näitä kiinnipitojälkiä. Samoille paikkeille päähän on tullut kaksi iskua, mikä viittaa mielestäni juurikin jonkin lyömäaseen käyttämiseen.
Iltapäivä ajankohtana voisi ehkä viitata road rageen. Joku kokenut, että uhri on juossut liikennesääntöjen vastaisesti ja hyökännyt kimppuun.

Muistan historiasta tilanteen, että olin juoksulenkillä ja joku yritti ajaa ylitseni vanhalla bemarilla. Tuossa oli syynä se, että lähdin ylittämään tietä juosten ehkä 150 metriä ennen bemaria. Kuski koki, että minun olisi pitänyt pysähtyä ja jäädä odottamaan, että hän ajaa siitä ensin.
Tien toisella puolella oli parkkipaikka ja kuski kääntyi perääni tuonne parkkipaikalle ja yritti osua autolla.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5166
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Myrskylintu kirjoitti: Pe Marras 04, 2022 9:09 amMiten voi unohtaa noin täysin tapahtumat? No aivovamma tietysti varmaan vaikuttaa osaltaan
Aivovamman jälkitilan haastavuutta arvioitaessa yksi tekijä on taannehtivan muistikatkoksen pituus. Minuuteista vuorokausiin. Ja siltä ajalta lähtee tosiaan ihan kaikki. Siihen päälle sitten vielä epäluotettavien, tai tarkemmin sanottuna ihan päin helvettiä olevien, muistikuvien erottaminen todellisista muistikuvista.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Tässähän uhri kertoi, että hänellä oli viimeinen muistikuva, kun hän puki lenkkikenkiä jalkaansa ollessaan lähdössä lenkille ja sen jälkeen on kaikki pimeää. Tää on sinänsä jännää, kun Bodomin keississä yksi top5 vahvimmista "näytöistä" Nils Gustafssonia vastaan oli, että tarkkarajainen muistinmenetys ei ole mahdollinen. Tästähän Hannu Lauerma antoi oman lausuntonsa. Tämä nyt kertoo lähinnä siitä, millaista paskaa syytteet NG:ta vastaan olivat.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5166
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja meitzi »

dazu kirjoitti: Pe Marras 04, 2022 11:55 pmTää on sinänsä jännää, kun Bodomin keississä yksi top5 vahvimmista "näytöistä" Nils Gustafssonia vastaan oli, että tarkkarajainen muistinmenetys ei ole mahdollinen
En ole bodomin keissin erityisasiantuntija, mutta oman aivovammani sain 1995, eikä silloinkaan mitään taannehtivia muistinmenetyksiä otettu ollenkaan vakavasti terveydenhuollossakaan.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Poliisi etsii: lenkkeilijälle aiheutettiin aivovamma Treella

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Miksiköhän nämä kiinnipidosta ja pahoinpitelystä kertovat vammat on täysin jätetty kertomatta aiemmin?
Vaikuttaa näillä tiedoilla siltä, että uhri on onnistunut jotenkin provosoimaan jotakin sekopää porukkaa. Aika ja paikka on erikoinen ajatellen, että uhri on ilmeisesti tekijöille tuntematon.
Jos olisi yhden ihmisen tekosia, niin sopivia pipipäitä on varmasti avohoidossa pilvin pimein, mutta jos enemmän kuin yksi tekijä niin veikkaisin lähinnä hölmöjä ja nuoria henkilöitä.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Vastaa Viestiin