Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Lamminsuo kirjoitti:Yleltä vielä kertaus:
https://yle.fi/uutiset/3-10891992

Kuljettaja ei kerennyt tehdä mitään, ei väistää, ei jarruttaa.
Niin että siellä se jossain ajelee vieläkin, kunnes reaktioaika on saavutettu. Tai sitten se ei ehtinyt jarruttaa tai väistää ENNEN kuin osui tiellä toikkaroineisiin.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

meitzi kirjoitti:
Lamminsuo kirjoitti:Yleltä vielä kertaus:
https://yle.fi/uutiset/3-10891992

Kuljettaja ei kerennyt tehdä mitään, ei väistää, ei jarruttaa.
Niin että siellä se jossain ajelee vieläkin, kunnes reaktioaika on saavutettu. Tai sitten se ei ehtinyt jarruttaa tai väistää ENNEN kuin osui tiellä toikkaroineisiin.
Ei se nyt mikään ihme ole, ettei ehtinyt tehdä minkään, jos auto on ollut valoton niin rahtari on katsonut, että sinne on joku paskajenkki levinnyt tienposkeen, seuraavaksi valokeilaan onkin osunut kolme ihmistä ja yritetty väistää siinä onnistumatta. Hytti on voinut heijata jousien varassa sen verran, että on ottanut caddyyn kiinni voimakkaan ja nopean väistöliikkeen johdosta. Eihän tielle hajonnutta autoa tarvitse kovin kaukaa ohittaa..

Alibion
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:49 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Alibion »

Jos parkkaat tienlaitaan niin varoituskolmio myös omalle paikalle ja riittävän kauas että muu liikenne kerkeää reagoida.

66APE
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 4:21 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja 66APE »

Alibion kirjoitti:Jos parkkaat tienlaitaan niin varoituskolmio myös omalle paikalle ja riittävän kauas että muu liikenne kerkeää reagoida.
Moottoriliikennetielle ei saa pysähtyä. Moottoriliikennetielle ei ole jalankulkijoilla mitään asiaa. Jos pakoitettu pysähtymään - aja ajoradan ulkopuolelle, hätävilkut, kolmio, pysy kaukana ajoradasta, poistu autosta vain pientareen puoleisista ovista.

66APE
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 4:21 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja 66APE »

Marokonsoturi kirjoitti:
Alibion kirjoitti:Voi olla niinkin? Itsestä näyttää että rekka on kääntänyt ensimmäisen varoitustolpan kohdilla reilummin oikeaan laitaan ja jälki näkyy asfaltissa?
Voi se olla noinkin näköjään, kun kuvaa suurentaa. Kuva on sen verran heikkolaatuinen, ettei oikein ota selvää onko tuo vasemmalla puolella jatkuva jälki kudosnesteitä vai tummempaa uraa tiessä.. Mitähän lie tuo shaiba rekan takasen alapuolella?

Ei se jarrutusjälki ainakaan vasemmalla ole, kun näyttäisi olevan abs:t käytössä jälkien perusteella niin mustaa vanaa niillä ei saa tekemälläkään.
Ei abs/jarrutusjälki vaan nestejälki.

Paikalta tarkempia kuvia ketju ja netti pullollaan, ja videota esim:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006182211.html

Alibion
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:49 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Alibion »

Meinasin jos auto leviää tielle ym...
Toki asiaa kaikki mitä kirjoitit.

Marokonsoturi
Javier Pena
Viestit: 1865
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Marokonsoturi »

66APE kirjoitti:
Marokonsoturi kirjoitti:
Alibion kirjoitti:Voi olla niinkin? Itsestä näyttää että rekka on kääntänyt ensimmäisen varoitustolpan kohdilla reilummin oikeaan laitaan ja jälki näkyy asfaltissa?
Voi se olla noinkin näköjään, kun kuvaa suurentaa. Kuva on sen verran heikkolaatuinen, ettei oikein ota selvää onko tuo vasemmalla puolella jatkuva jälki kudosnesteitä vai tummempaa uraa tiessä.. Mitähän lie tuo shaiba rekan takasen alapuolella?

Ei se jarrutusjälki ainakaan vasemmalla ole, kun näyttäisi olevan abs:t käytössä jälkien perusteella niin mustaa vanaa niillä ei saa tekemälläkään.
Ei abs/jarrutusjälki vaan nestejälki.

Paikalta tarkempia kuvia ketju ja netti pullollaan, ja videota esim:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006182211.html
Meinasin, että abs:t on jättäneet sen ei jatkuvan nestejäljen, kun pyörät eivät mene lukkoon. Kauempana horisontissa on mustaa jälkeä mikä lienee tien ura eikä voi olla pyöristä, koska ne eivät lukkiudu.

Rubiskreebeli
Jack Bauer
Viestit: 966
Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Marokonsoturi kirjoitti:Meinasin, että abs:t on jättäneet sen ei jatkuvan nestejäljen, kun pyörät eivät mene lukkoon. Kauempana horisontissa on mustaa jälkeä mikä lienee tien ura eikä voi olla pyöristä, koska ne eivät lukkiudu.
Ainakin henkilöautojen pyörät lukkiutuvat jarrutuksessa kun nopeus vähenee tiettyyn pisteeseen. Ei ABS-järjestelmä "toimi" pysähdyksiin asti. Syy tähän on se, että kun auto liikkuu hitaasti niin sillä ohjattavuudella ei enää voiteta yhtä paljon kuin maksimijarrutuksella. Rekkojen jarruista en tiedä toimivatko samalla periaatteella, mutta voisin kuvitella kun perusteet siihen on ihan samat kuin henkilöautossakin.

Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3877
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja CSI »

Rubiskreebeli kirjoitti:
Marokonsoturi kirjoitti:Meinasin, että abs:t on jättäneet sen ei jatkuvan nestejäljen, kun pyörät eivät mene lukkoon. Kauempana horisontissa on mustaa jälkeä mikä lienee tien ura eikä voi olla pyöristä, koska ne eivät lukkiudu.
Ainakin henkilöautojen pyörät lukkiutuvat jarrutuksessa kun nopeus vähenee tiettyyn pisteeseen. Ei ABS-järjestelmä "toimi" pysähdyksiin asti. Syy tähän on se, että kun auto liikkuu hitaasti niin sillä ohjattavuudella ei enää voiteta yhtä paljon kuin maksimijarrutuksella. Rekkojen jarruista en tiedä toimivatko samalla periaatteella, mutta voisin kuvitella kun perusteet siihen on ihan samat kuin henkilöautossakin.
No niin, nyt se kostautuu kun et ottanut fysiikkaa lukiossa / tulit nukkuneeksi ne tunnit.

Henkilöauton pyörän jarrutuskitka EI OLE maksimit lukkiutuneena.

Kerrataanpas sieltä fysiikasta liukukitka vs. lepokitka, kumpi olikaan suurempi.

Pyörivän pyörän alla on sitten se lepokitka vaikuttamassa. Siihen koko ABS-systeemin paremmuus jarrutuksessa perustuu. Ohjattavuus on vain lisäboonusta.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."

Alibion
Lauri Hanhivaara
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:49 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Alibion »

No onhan tämä topicci selvä peli...rekkamies syytön ja kaikki tieto mitä onnettomuudesta on viittaa Amerikanraudan kuskin sekä tiellä toikkaroiden matkustajien syyksi.
Niinkuin onkin ja rekan kuski jo päästetty kotimaahansa. Surullinen ja täysin järjetön onnettomuus..joka vaikuttaa monien ihmisten elämään mutta kepeät mullat menehtyneille...

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja damfin »

CSI kirjoitti:
Rubiskreebeli kirjoitti:
Marokonsoturi kirjoitti:Meinasin, että abs:t on jättäneet sen ei jatkuvan nestejäljen, kun pyörät eivät mene lukkoon. Kauempana horisontissa on mustaa jälkeä mikä lienee tien ura eikä voi olla pyöristä, koska ne eivät lukkiudu.
Ainakin henkilöautojen pyörät lukkiutuvat jarrutuksessa kun nopeus vähenee tiettyyn pisteeseen. Ei ABS-järjestelmä "toimi" pysähdyksiin asti. Syy tähän on se, että kun auto liikkuu hitaasti niin sillä ohjattavuudella ei enää voiteta yhtä paljon kuin maksimijarrutuksella. Rekkojen jarruista en tiedä toimivatko samalla periaatteella, mutta voisin kuvitella kun perusteet siihen on ihan samat kuin henkilöautossakin.
No niin, nyt se kostautuu kun et ottanut fysiikkaa lukiossa / tulit nukkuneeksi ne tunnit.

Henkilöauton pyörän jarrutuskitka EI OLE maksimit lukkiutuneena.

Kerrataanpas sieltä fysiikasta liukukitka vs. lepokitka, kumpi olikaan suurempi.

Pyörivän pyörän alla on sitten se lepokitka vaikuttamassa. Siihen koko ABS-systeemin paremmuus jarrutuksessa perustuu. Ohjattavuus on vain lisäboonusta.
Tuossa taas yksi sitkeästi elävä urbaanilegenda.
Testattu tosiasia kuitenkin on että varsinkin kuivalla asfaltilla auto pysähtyy nopeammin lukkiutuvilla jarruilla kuin abs-jarruilla, abs-jarrujen tarkoitus on tuoda ohjattavuutta ja turvallisuutta varsinkin liukkailla alustoilla mutta kuivalla asfaltilla pysähtymismatka yleensä kasvaa.
Siksi joissain autoissa abs-jarrutkin lukkiutuvat ns. paniikkijarrutuksessa eli jarrupolkimen voimakas pohjaan polkaisu "rikkoo" abs-toiminnon ja saa jarrut lukkiutumaan.
Ja ettei menisi pelkäksi hatusta vedetyksi jankkaamiseksi niin tuossa jotain aiheesta:
https://yle.fi/uutiset/3-9187351
ABS-jarrujen ja ns. tavallisten lukkiutuvien jarrujen ero tulee esiin konkreettisesti, kun testiradalle pääsee Joel Laakkonen.

Hänen autonsa lähtee hätäjarrutuksessa kylki edellä sivuluisuun, mutta Laakkonen saa kuitenkin pidettyä ajokkinsa testiradalla.

– Ei taida olla abseja autossa, Vartiainen tuumaa. – Suunta säilyy kuitenkin oikeana.

Toisaalta auto pysähtyy parikymmentä metriä aikaisemmin kuin ABS-jarruilla varustettu.

– Pyörä jarruttaa koko ajan, mutta autoa ei voi ohjata.

ABS-jarrut tuovat turvallisuutta ajamiseen, mutta jarrutusmatka voi pidentyä radikaalisti. Tämä kannattaa aina muistaa, Vartiainen teroittaa.Jarrutettaessa lopputulos riippuu muun muassa renkaiden kunnosta ja ajoradan kunnon tuomista yllätyksistä.

aumari
Vic Mackey
Viestit: 1976
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja aumari »

Marokonsoturi kirjoitti:
Alibion kirjoitti:Kun katsoo tarkkaan ja suurentaa kuvaa näkee että jälki tiehen on tullut oikean puolen renkaasta.
? Vana näkyy jatkuvan melkein rekalle asti ja nimenomaan vasemmalla puolella rekkaa. Ei oikealla.
Kun katsoo oikein tarkkaan niin tuo vana kääntyy oikealle, eli on oikean puoleisen renkaan jälki. Tuo vasemman renkaan takana oleva "juova" hämää, veikkaisin vasemman eturenkaan jäljeksi tai muuksi tiessä olevaksi jäljeksi.

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja fangs »

myrskylyhty kirjoitti: En ala väittelemään missä on parhaat valot. Olen Scanian hytissä matkustanut. Näkyvyys korkealta hytistä on hyvä ja valot on kyllä voimakkaat vakiona. Totuus on että ilman rekkakuskia onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Kaksi aiemmin ennen onnettomuutta ohi ajanutta ihmistä on osanneet väistää tätä parkissa ollutta autoa. Toinen totuus on se että nämä yliajajat pääsee aina ehdollisella oli syytön tai ei. Autohan on Suomen paras murhaväline. Vältät aina yliajaessa ehdottoman. Ihmishenki ei maksa kuin 50 päiväsakkoa kuskille.
Totuus on että ilman pimeällä moottoriliikennetiellä toikkaroivia ihmisiä onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Miten vitussa joku voi puolustaa sellaista vastuunvälttelykulttuuria, että mitä vaan voi tehdä ja kaikki aina muiden vika. Vaikka mennä moottoritielle jalkaisin hillumaan ja sitten ihmetellään kun joku ajoi päälle. Totta vitussa joku ajaa sun päälle jos tarpeeksi kauan tanssit jossain pimeällä satasen alueella. Jos on pakottava syy pysähtyä niin varoituskolmio ja hätävilkut, ja ihmiset pysyy hyvänen aika pois ajokaistalta tai jos ei pysy niin saa kirjata vaikka itsemurhaksi koko homman koska riskit on taatusti tiedossa vähän tyhmemmälläkin ja jopa lada-fanilla. Niinkin päin helvettiä kuin tuo auto oli tässäkin tapauksessa pysäköity, niin kenellekään ei olisi edes käynyt mitään jos olisivat pysyneet autossa sisällä tai muuten vaan poissa ajokaistalta. Kyse olisi pelkistä omaisuusvahingoista eikä asia kiinnostaisi meistäkään yhtään ketään.

Tunnen kyllä empatiaa läheisensä tässä onnettomuudessa menettäneitä kohtaan, mutta asiasta ei voi syyttää kuin heitä itseään. Varmaan aika perinteinen kännitappelu ja kukapa meistä ei olisi joskus tehnyt tyhmiä asioita. Itse ainakaan en voi muuta kuin kiittää hyvää tuuria siitä että olen vielä hengissä kaikkien nuorena tehtyjen päättömien tempausten jälkeen. Mutta jos en olisi, en toivoisi ketään muuta niistä syytettävän kuin itseäni. Täysin väärä aika ja väärä paikka oli nyt kyllä tälle kiistalle, ja lopputulos sitten mitä oli, Scanian kanssa ei varmaan kannata ottaa matsia.

Erik kyynhakkel
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 26, 2019 6:15 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja Erik kyynhakkel »

fangs kirjoitti:
myrskylyhty kirjoitti: En ala väittelemään missä on parhaat valot. Olen Scanian hytissä matkustanut. Näkyvyys korkealta hytistä on hyvä ja valot on kyllä voimakkaat vakiona. Totuus on että ilman rekkakuskia onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Kaksi aiemmin ennen onnettomuutta ohi ajanutta ihmistä on osanneet väistää tätä parkissa ollutta autoa. Toinen totuus on se että nämä yliajajat pääsee aina ehdollisella oli syytön tai ei. Autohan on Suomen paras murhaväline. Vältät aina yliajaessa ehdottoman. Ihmishenki ei maksa kuin 50 päiväsakkoa kuskille.
Totuus on että ilman pimeällä moottoriliikennetiellä toikkaroivia ihmisiä onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Miten vitussa joku voi puolustaa sellaista vastuunvälttelykulttuuria, että mitä vaan voi tehdä ja kaikki aina muiden vika. Vaikka mennä moottoritielle jalkaisin hillumaan ja sitten ihmetellään kun joku ajoi päälle. Totta vitussa joku ajaa sun päälle jos tarpeeksi kauan tanssit jossain pimeällä satasen alueella. Jos on pakottava syy pysähtyä niin varoituskolmio ja hätävilkut, ja ihmiset pysyy hyvänen aika pois ajokaistalta tai jos ei pysy niin saa kirjata vaikka itsemurhaksi koko homman koska riskit on taatusti tiedossa vähän tyhmemmälläkin ja jopa lada-fanilla. Niinkin päin helvettiä kuin tuo auto oli tässäkin tapauksessa pysäköity, niin kenellekään ei olisi edes käynyt mitään jos olisivat pysyneet autossa sisällä tai muuten vaan poissa ajokaistalta. Kyse olisi pelkistä omaisuusvahingoista eikä asia kiinnostaisi meistäkään yhtään ketään.

Tunnen kyllä empatiaa läheisensä tässä onnettomuudessa menettäneitä kohtaan, mutta asiasta ei voi syyttää kuin heitä itseään. Varmaan aika perinteinen kännitappelu ja kukapa meistä ei olisi joskus tehnyt tyhmiä asioita. Itse ainakaan en voi muuta kuin kiittää hyvää tuuria siitä että olen vielä hengissä kaikkien nuorena tehtyjen päättömien tempausten jälkeen. Mutta jos en olisi, en toivoisi ketään muuta niistä syytettävän kuin itseäni. Täysin väärä aika ja väärä paikka oli nyt kyllä tälle kiistalle, ja lopputulos sitten mitä oli, Scanian kanssa ei varmaan kannata ottaa matsia.
Se on juuri näin, rekkakuski ei ole syyllinen millään muotoa. Jos syyllistä pitää hakea niin kyllä ne henkilöautosta löytyy, kuski tietenkin pääsyyllinen kun pysäytti moottoritielle ja päästi siten ihmiset ulos humalassa kinaamaan. Tappelupukarit ei välttämättä edes ymmärtänyt että ovat moottoritiellä vaikka ei se heidän syyllisyyttä pienennä, ja eipä se heille enää mitään merkitsekään.

Ihmettelen vain h-auto kuskin toimintaa.

Avatar
myrskylyhty
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: To Kesä 28, 2018 4:01 pm

Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla

Viesti Kirjoittaja myrskylyhty »

Fangs vie sille ryssälle vaikka vuoden rekkakuski palkinto minun puolesta.
"Olin sitä mieltä, että ketään ei tapeta, asiat pitää selvittää muuten." -Metsuri

Vastaa Viestiin