Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Kun myrskylyhty kerran on olevinaan niin asiantuntijaa, koska on muutaman kerran istunut Scanian hytissä...
Sitten varmaan tajuat myös sen että se rekan lastikin vaikuttaa siihen miten pystyt hidastamaan tai yhtäkkiä tekemään väistöliikkeitä.
On vähän eri asia onko lastina 10.000 KG suomalaista kurkkua vaiko 50.000 KG rautaa
Ettei pelkästään ne hemmetin ajovalot vaikuta kaikkeen, älä jaksa jauhaa sitä itteensä!
Sitten varmaan tajuat myös sen että se rekan lastikin vaikuttaa siihen miten pystyt hidastamaan tai yhtäkkiä tekemään väistöliikkeitä.
On vähän eri asia onko lastina 10.000 KG suomalaista kurkkua vaiko 50.000 KG rautaa
Ettei pelkästään ne hemmetin ajovalot vaikuta kaikkeen, älä jaksa jauhaa sitä itteensä!
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Se nyt on vähän erijuttu väistellä 1500kg henkilöautolla kuin 30 000kg kuorma-autolla. Toki, jos on vähän tyhmempi ei asiaa välttämättä ymmärrä, kun ovathan ne molemmat autoja. Eikä siinä silloin varmaankaan ole ketään ollut ajoradalla tappelemassa, kun muutenhan autot olisivat joutuneet pysähtymään, tai henkilöt olisivat hyppineet konepellin yli, eikö?myrskylyhty kirjoitti:En ala väittelemään missä on parhaat valot. Olen Scanian hytissä matkustanut. Näkyvyys korkealta hytistä on hyvä ja valot on kyllä voimakkaat vakiona. Totuus on että ilman rekkakuskia onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Kaksi aiemmin ennen onnettomuutta ohi ajanutta ihmistä on osanneet väistää tätä parkissa ollutta autoa. Toinen totuus on se että nämä yliajajat pääsee aina ehdollisella oli syytön tai ei. Autohan on Suomen paras murhaväline. Vältät aina yliajaessa ehdottoman. Ihmishenki ei maksa kuin 50 päiväsakkoa kuskille.Sabatti kirjoitti:Kyllä siinä saabissa ei ole sen paremmat valot vakiona kuin missään muussakaan autossa.
Lopeta myrskylyhty paskan puhuminen.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Hieman aiheen ulkopuolelta mutta sitä sivuten...
Jokin aika sitten jossain jutussa rekkakuski avautui häntä suututtavista ohituspaikkaa kyttäävistä henkilöautoilijoista jotka kärkkyvät siellä rekan perässä, rekkakuski oli sitä mieltä että ne rekan perässä ajavat eivät ymmärrä kuinka nopeasti tuollainen iso rekka pysähtyy äkkitilanteen tullessa joten on vaarallista ajella siellä rekan perässä liian lähellä, tämän rekkakuskin rehellisen väitteen mukaan iso rekka pysähtyy jopa nopeammin kuin henkilöauto (pitää muutes paikkansa, täysjarrutuksessa se rekka pysähtyy kuivalla asvaltilla melkein kuin seinään)
ja sitten samassa avautumisessaan sama rekkakuski kuitenkin muisti kirota myös ne henkilöautoilijat jotka kiilaavat eteen eivätkä ymmärrä ettei tuollainen iso rekka hetkessä pysähdy eikä hidasta niin kuin joku henkilöauto.
Kyllähän se rekan pysähtymisnopeus ja väistöliikkeen nopeus on pääasiassa ihan siitä kuljettajan reaktioista ja valppaudesta kiinni aivan niin kuin henkilöautollakin, se rekkakuski vaan joutuu tarkemmin harkitsemaan sen onko aivan pakko tehdä nopea hätäjarrutus tai väistöliike, kun usein siitä saattaa aiheutua vahinkoa joko lastille tai itse autolle, ja sen nopean väistöliikkeen seuraus saattaa olla metsään ajautuminen, mutta se etteikö rekka pysähtyisi tarvittaessa nopeastikin tai pystyisi väistämään on mielestäni jonkinlainen urbaanilegendaksi verrattavissa oleva uskomus, vaikka se rekka painaakin moninkertaisesti henkilöautoon verrattuna on sen rekan renkaissa sitä kitkapinta-alaa myös moninkertainen määrä sen henkilöauton renkaisiin verrattuna. Nopea väistöliike rekalla onkin sitten eri asia, senkin pystyy tekemään mutta siitä seurauksena saattaa olla se että vaikka väistettävä este pelastuu niin heijausliikkeen seurauksena se väistävä rekka tuhoutuu.
Jokin aika sitten jossain jutussa rekkakuski avautui häntä suututtavista ohituspaikkaa kyttäävistä henkilöautoilijoista jotka kärkkyvät siellä rekan perässä, rekkakuski oli sitä mieltä että ne rekan perässä ajavat eivät ymmärrä kuinka nopeasti tuollainen iso rekka pysähtyy äkkitilanteen tullessa joten on vaarallista ajella siellä rekan perässä liian lähellä, tämän rekkakuskin rehellisen väitteen mukaan iso rekka pysähtyy jopa nopeammin kuin henkilöauto (pitää muutes paikkansa, täysjarrutuksessa se rekka pysähtyy kuivalla asvaltilla melkein kuin seinään)
ja sitten samassa avautumisessaan sama rekkakuski kuitenkin muisti kirota myös ne henkilöautoilijat jotka kiilaavat eteen eivätkä ymmärrä ettei tuollainen iso rekka hetkessä pysähdy eikä hidasta niin kuin joku henkilöauto.
Kyllähän se rekan pysähtymisnopeus ja väistöliikkeen nopeus on pääasiassa ihan siitä kuljettajan reaktioista ja valppaudesta kiinni aivan niin kuin henkilöautollakin, se rekkakuski vaan joutuu tarkemmin harkitsemaan sen onko aivan pakko tehdä nopea hätäjarrutus tai väistöliike, kun usein siitä saattaa aiheutua vahinkoa joko lastille tai itse autolle, ja sen nopean väistöliikkeen seuraus saattaa olla metsään ajautuminen, mutta se etteikö rekka pysähtyisi tarvittaessa nopeastikin tai pystyisi väistämään on mielestäni jonkinlainen urbaanilegendaksi verrattavissa oleva uskomus, vaikka se rekka painaakin moninkertaisesti henkilöautoon verrattuna on sen rekan renkaissa sitä kitkapinta-alaa myös moninkertainen määrä sen henkilöauton renkaisiin verrattuna. Nopea väistöliike rekalla onkin sitten eri asia, senkin pystyy tekemään mutta siitä seurauksena saattaa olla se että vaikka väistettävä este pelastuu niin heijausliikkeen seurauksena se väistävä rekka tuhoutuu.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
rekka pysähtyy huomattavasti äkäisemmin kuin henkilöauto, tai hitosti hitaammin kuin henkilöauto riippuen mm. vauhdista ja lastista. Pelkkä nuppi pysähtyy kaupunkivauhdeissa kuin kallioleikkaukseen paniikkijarrutuksessa, mutta silloinkin vasta viiveellä siitä kun painetaan jarrua. Ei isolla viiveellä, mutta viiveellä kuitenkin.
Isommalla kuormalla kuski voi päättää nopeista liikkeistä vain muutoksen käynnistämisestä, ja sen jälkeen kuljettajasta muututaan matkustajaksi, joten väärää päätöstä ei enää korjata.
Isommalla kuormalla kuski voi päättää nopeista liikkeistä vain muutoksen käynnistämisestä, ja sen jälkeen kuljettajasta muututaan matkustajaksi, joten väärää päätöstä ei enää korjata.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Juujuu 30t pysähtyy nopeammin kuin 1,5t kyllä kyllä ja tavara juna pysähtyy niin nopeasti, että liikkuu jarruttaessa taaksepäin luoden aikaportin menneisyyteen. Ei ehkä pitäis kommentoida, jos ei fysiikanlaeista ole tietoakaan..damfin kirjoitti: Kyllähän se rekan pysähtymisnopeus ja väistöliikkeen nopeus on pääasiassa ihan siitä kuljettajan reaktioista ja valppaudesta kiinni aivan niin kuin henkilöautollakin, se rekkakuski vaan joutuu tarkemmin harkitsemaan sen onko aivan pakko tehdä nopea hätäjarrutus tai väistöliike, kun usein siitä saattaa aiheutua vahinkoa joko lastille tai itse autolle, ja sen nopean väistöliikkeen seuraus saattaa olla metsään ajautuminen, mutta se etteikö rekka pysähtyisi tarvittaessa nopeastikin tai pystyisi väistämään on mielestäni jonkinlainen urbaanilegendaksi verrattavissa oleva uskomus, vaikka se rekka painaakin moninkertaisesti henkilöautoon verrattuna on sen rekan renkaissa sitä kitkapinta-alaa myös moninkertainen määrä sen henkilöauton renkaisiin verrattuna. Nopea väistöliike rekalla onkin sitten eri asia, senkin pystyy tekemään mutta siitä seurauksena saattaa olla se että vaikka väistettävä este pelastuu niin heijausliikkeen seurauksena se väistävä rekka tuhoutuu.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Pysähtymismatkaan vaikuttaa sen massan lisäksi myös kitka ja jarrujen teho, junia tähän nyt on turha vertailla kun niiden pyörät eivät ole kumia.Wileda kirjoitti: Juujuu 30t pysähtyy nopeammin kuin 1,5t kyllä kyllä ja tavara juna pysähtyy niin nopeasti, että liikkuu jarruttaessa taaksepäin luoden aikaportin menneisyyteen. Ei ehkä pitäis kommentoida, jos ei fysiikanlaeista ole tietoakaan..
Toki se henkilöauto optimitilanteessa pysähtyy nopeammin kuin rekka, mutta se optimitilanne osuu harvoin kohdalle normaalissa liikenteessä.
Tässä hyvä esimerkkivideo oikeasta tositilanteesta joka tulee ennalta arvaamatta eteen, tuosta voi jotain päätellä siitä kuinka nopeasti se rekkakin pysähtyy jos kuljettaja on valppaana ja rekan jarrut kunnossa.
https://youtu.be/HnCU20Cu0fs
Ei liiku videossa rekka taaksepäin, mutta ei viedä eteen juossutta lastakaan pois ruumisautolla.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Kyllähän se tyhjänä pysähtyy, kuormattuna penska olis ollu entinen. Vähän epärehellinen mainosvideo Volvolta, mutta sitähän se mainostaminen on. Ei se renkaiden pinta-ala auta kovinkaan paljoa, kun massaa on henkilöautoon nähden 20-40 x enemmän.damfin kirjoitti:Pysähtymismatkaan vaikuttaa sen massan lisäksi myös kitka ja jarrujen teho, junia tähän nyt on turha vertailla kun niiden pyörät eivät ole kumia.Wileda kirjoitti: Juujuu 30t pysähtyy nopeammin kuin 1,5t kyllä kyllä ja tavara juna pysähtyy niin nopeasti, että liikkuu jarruttaessa taaksepäin luoden aikaportin menneisyyteen. Ei ehkä pitäis kommentoida, jos ei fysiikanlaeista ole tietoakaan..
Toki se henkilöauto optimitilanteessa pysähtyy nopeammin kuin rekka, mutta se optimitilanne osuu harvoin kohdalle normaalissa liikenteessä.
Tässä hyvä esimerkkivideo oikeasta tositilanteesta joka tulee ennalta arvaamatta eteen, tuosta voi jotain päätellä siitä kuinka nopeasti se rekkakin pysähtyy jos kuljettaja on valppaana ja rekan jarrut kunnossa.
https://youtu.be/HnCU20Cu0fs
Ei liiku videossa rekka taaksepäin, mutta ei viedä eteen juossutta lastakaan pois ruumisautolla.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Mainosvideo on housuissas, ja vieläpä huono sellainen, lue tuon videon kuvaus ja kommentteja. Ihan aidossa liikennetilanteessa kuvattu video, ja vaikka tuon perusteella Volvon jarruja voi kehuakkin niin tuosta tapauksesta jopa Volvon edustajat ovat kommentoineet että kuljettajan reaktiot pelasti pennun hengen eikä niinkään ne Volvon jarrut. Ja auto ei ollut tyhjä.Wileda kirjoitti:Kyllähän se tyhjänä pysähtyy, kuormattuna penska olis ollu entinen. Vähän epärehellinen mainosvideo Volvolta, mutta sitähän se mainostaminen on. Ei se renkaiden pinta-ala auta kovinkaan paljoa, kun massaa on henkilöautoon nähden 20-40 x enemmän.damfin kirjoitti:Pysähtymismatkaan vaikuttaa sen massan lisäksi myös kitka ja jarrujen teho, junia tähän nyt on turha vertailla kun niiden pyörät eivät ole kumia.Wileda kirjoitti: Juujuu 30t pysähtyy nopeammin kuin 1,5t kyllä kyllä ja tavara juna pysähtyy niin nopeasti, että liikkuu jarruttaessa taaksepäin luoden aikaportin menneisyyteen. Ei ehkä pitäis kommentoida, jos ei fysiikanlaeista ole tietoakaan..
Toki se henkilöauto optimitilanteessa pysähtyy nopeammin kuin rekka, mutta se optimitilanne osuu harvoin kohdalle normaalissa liikenteessä.
Tässä hyvä esimerkkivideo oikeasta tositilanteesta joka tulee ennalta arvaamatta eteen, tuosta voi jotain päätellä siitä kuinka nopeasti se rekkakin pysähtyy jos kuljettaja on valppaana ja rekan jarrut kunnossa.
https://youtu.be/HnCU20Cu0fs
Ei liiku videossa rekka taaksepäin, mutta ei viedä eteen juossutta lastakaan pois ruumisautolla.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Kappas vaan, kaupunkinopeudessa ilman kuormaa tosiaan pysähtyi sangen nopeasti. Sitten on vähän toisenlaisia esimerkkejä, joissa ei ajeta tahallaan päin, eikä kaadeta huvikseen.
Joitakin esimerkkejä:
https://www.youtube.com/watch?v=0Qp95zFJebs
Joitakin esimerkkejä:
https://www.youtube.com/watch?v=0Qp95zFJebs
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Javier Pena
- Viestit: 1865
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
https://youtu.be/FqAlEJWYY64damfin kirjoitti: Mainosvideo on housuissas, ja vieläpä huono sellainen, lue tuon videon kuvaus ja kommentteja. Ihan aidossa liikennetilanteessa kuvattu video, ja vaikka tuon perusteella Volvon jarruja voi kehuakkin niin tuosta tapauksesta jopa Volvon edustajat ovat kommentoineet että kuljettajan reaktiot pelasti pennun hengen eikä niinkään ne Volvon jarrut. Ja auto ei ollut tyhjä.
Siinä vähän realismia peliin. Ei siellä missään näytetä, että rekassa olisi ollut lastia. Kulkee ne tyhjänä tienpäälläkin.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 969
- Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 5:53 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Miten tämä höpötys rekan tai minkään muunkaan jarrutusmatkoista liittyy ketjuun? Aiemmin on jo todettu, ettei rekka ollut ehtinyt edes jarruttaa.
-
- Alokas
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Heinä 26, 2019 6:15 pm
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Juuri niin, turha pohtia jarruttelua kun sitä ei ehtinyt edes tapahtua. Rekkamiestä ei voi syyttää, kyllä syyllinen on henkilöauto kuski kun pysähtyi tielle eikä piitannut muista ihmisistä ollenkaan vaan aiheutti omalla teollaan paljon kärsimystä.Rubiskreebeli kirjoitti:Miten tämä höpötys rekan tai minkään muunkaan jarrutusmatkoista liittyy ketjuun? Aiemmin on jo todettu, ettei rekka ollut ehtinyt edes jarruttaa.
Kyllä pitäisi tuomio olla sen mukainen että tuntuu, oli niin törkeä temppu.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Suurin syyllinen on kuitenkin se kaksikko joka pakotti kuljettajan pysähtymään moottoriliikennetielle päästäkseen auton ulkopuolelle selvittelemään välejään ja toilailemaan ajokaistalle, toivottavasti saavat sellaisen tuomion että tuntuu.Erik kyynhakkel kirjoitti:Juuri niin, turha pohtia jarruttelua kun sitä ei ehtinyt edes tapahtua. Rekkamiestä ei voi syyttää, kyllä syyllinen on henkilöauto kuski kun pysähtyi tielle eikä piitannut muista ihmisistä ollenkaan vaan aiheutti omalla teollaan paljon kärsimystä.Rubiskreebeli kirjoitti:Miten tämä höpötys rekan tai minkään muunkaan jarrutusmatkoista liittyy ketjuun? Aiemmin on jo todettu, ettei rekka ollut ehtinyt edes jarruttaa.
Kyllä pitäisi tuomio olla sen mukainen että tuntuu, oli niin törkeä temppu.
Nuo pysähtymismatkat eivät toki liity tähän tapaukseen muuten kuin sillä tavalla että niistä näkee millä tavalla rekka pysähtyy silloin jos kuljettaja on valppaana ja hereillä, se ettei kuljettaja tässä tapauksessa kerennyt edes aloittamaan jarrutusta viittaisi toisaalta siihen että hänen huomionsa ja ajatuksensa on hetkellisesti ollut jossain muualla kuin autonsa edessä olevassa näkymässä. Toki moottoriliikennetiellähän ei lain mukaan pitäisi tulla eteen mitään yllättävää, eli silloinhan pitäisi voida rauhassa viestitellä kavereille tai katsoa olisiko facessa mitään mielenkiintoisia päivityksiä.
Se etteikö rekan kuljettaja olisi millään voinut havaita pysähtynyttä autoa on kukkua, normaalitilanteessa ja tarkkaavaisena ollessaan sen kyllä havaitsee, mutta turha syytellä kuljettajaa kun emme tiedä tarkalleen mitä on juuri sillä hetkellä tapahtunut, onko jonkun vastaan tulleen auton valot häikäisseet juuri pahimmalla mahdollisella hetkellä, onko jokin muu saanut kuljettajan hetkeksi katsomaan jonnekin muualle kuin eteensä, onko aivot olleet "lepotilassa" ja kuljettaja tajunnut tilanteen hieman viiveellä (näitä sattuu ainakin itselleni ajatuksissani ajaessa, näkee tilanteen mutta ei heti reagoi siihen), joka tapauksessa suurin syyllinen tähän onnettomaan onnettomuuteen on kylläkin ollut autossa riidelleet ja auton ulkopuolella riitelyä jatkaneet ihmiset, eli sikäli syylliset ovat jo rangaistuksensa saaneet, ikävä vain että tilanteeseen viattoman chryslerin kylki sai kipeää ja autojen kuljettajat saivat todennäköisesti pitkään kestävät traumat tapauksesta.
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Jos oikein ymmärsin, niin toinen maksoi hengellään ja toinen tyttöystävänsä hengellä. Tyttöystävän hengellä maksanut tietysti varmaan saa jotain muutakin.damfin kirjoitti:Suurin syyllinen on kuitenkin se kaksikko joka pakotti kuljettajan pysähtymään moottoriliikennetielle päästäkseen auton ulkopuolelle selvittelemään välejään ja toilailemaan ajokaistalle, toivottavasti saavat sellaisen tuomion että tuntuu
Onhan se rekkakuski varmaan pysäköidyn auton nähnyt, mutta mistään ei voi tietää missä kohtaa se näki ne tiellä olijat ja mihin suuntaan käänsi rattia ne havaittuaan.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Luumäki; 2 kuoli erikoisessa onnettomuudessa vt6:lla
Varmaa tietoa riidan syystä ja riitelijöistähän tuskin on muilla kuin paikalla olleilla, mutta minulla on vahva käsitys siitä että riita on hyvin mahdollisesti voinut syntyä myös juuri näiden henkensä menettäneiden välille.meitzi kirjoitti:Jos oikein ymmärsin, niin toinen maksoi hengellään ja toinen tyttöystävänsä hengellä. Tyttöystävän hengellä maksanut tietysti varmaan saa jotain muutakin.damfin kirjoitti:Suurin syyllinen on kuitenkin se kaksikko joka pakotti kuljettajan pysähtymään moottoriliikennetielle päästäkseen auton ulkopuolelle selvittelemään välejään ja toilailemaan ajokaistalle, toivottavasti saavat sellaisen tuomion että tuntuu
Onhan se rekkakuski varmaan pysäköidyn auton nähnyt, mutta mistään ei voi tietää missä kohtaa se näki ne tiellä olijat ja mihin suuntaan käänsi rattia ne havaittuaan.
Toinen oli kova venäjä/lada fanaatikko, ja toinen amerikkalaisia autoja ja vanhaa jenkkityyliä fanittava tulisieluinen nainen, profiilissaan puhuu tulesta sisällään eli siitä voisi kenties päätellä jotain hänen luonteestaan. Tällainen kaksikko jenkki autossa jossa kuljettajan paikalla kaiken lisäksi sen lada-fanin tyttöystävä saattaa hyvin helposti synnyttää kiivaankin sananvaihdon autojen ja elämäntyylien eroavaisuuksista.