Onko jossain kerrottu, että purjeveneessä oli naisia? Lukemissani uutisissa on sanottu vain, että veneessä oli neljä aikuista ja kaksi lasta. Henkiin jääneiden aikuisten sukupuolesta ei ole puhuttu mitään.Arvuutteleva kirjoitti:Uutta tietoakin on tullut... sillä aikaa kun kinastelette
"Airiston veneturman kuolonuhrit olivat veneessä matkustajina, uutisoi Yle. Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa tiedon STT:lle.
- Selvillä on, ketkä olivat ruorissa. Purjeveneen kapteeni on elossa, Nurmi kertoi STT:lle torstaina.
---
Kuolleiden veljesten lisäksi purjeveneessä oli kaksi aikuista ja kaksi lasta. Moottoriveneessä oli kaksi aikuista."
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotima ... /ar-AAFw4Y
Tämähän laittaa pohdinnat taas vähän uusiksi. Tähän astiset spekulaatiot ovat lähteneet siitä, että jompikumpi aikuisista miehistä ohjasi, olivat siksi veneessä paikassa joka vaurioitui moottoriveneen törmätessä purteen ja kuolivat sen seurauksena.
Kuka sitten ohjasi? Opetteliko jompikumpi lapsista veneen hallintaa aikuisten opastamana, vai toimiko toinen naisista kapteenina? Siellähän oli myös loukkaantuneita kuolleiden lisäksi - olivatko veljekset ulompana neuvomassa selän takana, kun ohjaamassa oli mahdollisesti kokemattomampi?
Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuoli
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
-
- Javier Pena
- Viestit: 1865
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 3:38 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Onhan.CharlesBronson kirjoitti:No ei noissa mitään on/off-kaasua ole.THS kirjoitti: Riippumatta kaasukahvoista, ei kenenkään päälle saa ajaa. Todellinen merikarhu osaa säätää on/off kaasua oikealle nopeudelle.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Fox:
Onko jossain kerrottu, että purjeveneessä oli naisia? Lukemissani uutisissa on sanottu vain, että veneessä oli neljä aikuista ja kaksi lasta. Henkiin jääneiden aikuisten sukupuolesta ei ole puhuttu mitään.
MTV Uutisten tietojen mukaan surmansa saaneet veljekset olivat veneellä perheidensä kanssa. Veneessä oli heidän lisäkseen kaksi pientä lasta ja kaksi naista. Toinen lapsista loukkaantui lievästi."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/air ... #gs.ukcp05
Onko jossain kerrottu, että purjeveneessä oli naisia? Lukemissani uutisissa on sanottu vain, että veneessä oli neljä aikuista ja kaksi lasta. Henkiin jääneiden aikuisten sukupuolesta ei ole puhuttu mitään.
MTV Uutisten tietojen mukaan surmansa saaneet veljekset olivat veneellä perheidensä kanssa. Veneessä oli heidän lisäkseen kaksi pientä lasta ja kaksi naista. Toinen lapsista loukkaantui lievästi."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/air ... #gs.ukcp05
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Mikähän tässä nyt on niin surullista? Sekö, että lapselliset juttusi siitä, että isolla moottoriveneellä ei voi ajaa kuin plaanissa, saivat täyden tyrmäyksen. Ja väite siitä, että muiden merelläliikkujien kannalta on jopa turvallisinta, että suuret veneet ajelevat kapeikotkin vauhdikkaasti plaanissa.sendas kirjoitti:Voi voi, surullista.
Ensinnäkin tyhjäkäyntiä voi harjoittaa niin veneellä tai autolla niin vaihde silmässä kuin vapaallakin.... vaikkapa kytkin pohjassa liikennevaloissa.
Tietääkseni tyhjäkäynti ei ole millään tavalla sidoksissa vaihteeseen vaan on moottorin x kierrosluku, jolla kaasupolkimeen ei tarvitse koskea, moottorin kuitenkin pysyessä nätisti käynnissä.
Uistellessa voi vaikkapa ihan hyvin liruuttaa tyhjäkäynnillä tuntejakin kerrallaan, mutta sehän on sinulle täysin utopiaa?
Tiedätkö mikä on Python-Drive tai missä on vaikkapa vannasputki? Niin juuri, sen verran ymmärretään veneilystä, ei lisättävää.
Tässä ei ole muuta surullista on sinun asenteesi ja käyttäytymisesi täällä. Toivottavasti osaat käyttäytyä asiallisemmin merellä.
Isokin vene voi ja saa puksutella rauhassa muutaman solmun nopeudella, jos miehistö niin haluaa, eikä siihen tarvita erityisiä perusteita. Jos joku siellä takana hermostuu, niin hänellä on korjattavaa asenteessa.
En tosin tiedä yhtään paikkaa, jossa tämä voisi muodostua ongelmaksi. Ehkä voit mainita jonkun reitin vaikka Turun saaristosta tai Ahvenanmaalta, joka olisi muiden veneilijöiden turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi vedettävä plaanissa. Voin kyllä kommentoida.
Niin, ja vannasputkea en tiedä, mutta Python-Driven saattaisin tietää, jos kerrot, mitä se tarkoittaa suomeksi.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Juurikin näin:takka kirjoitti:Isokin vene voi ja saa puksutella rauhassa muutaman solmun nopeudella, jos miehistö niin haluaa, eikä siihen tarvita erityisiä perusteita. Jos joku siellä takana hermostuu, niin hänellä on korjattavaa asenteessa.
While the finish and styling of the Targa 48 can’t be faulted, the performance is equally as impressive.
The twin 480hp Volvo diesels produce a top speed of close to 33 knots at 2600rpm, consuming about 200 litres of fuel per hour. Drop those revs back to around 2200 or so and you cut fuel consumption by around 45%, while cruising speed is still a very respectable and impressive 27 knots.
It’s in the 1800-2200rpm range that this boat provides optimum performance. Fuel economy is great and the cruising speed range of 20-27 knots can be maintained in just about any sea conditions.
Response to the throttle is remarkable for a boat of this size and manoeuvrability is excellent no matter the speed. With a total of 960hp, idle speed is quite fast (better than six knots at 600rpm). There is not much wash created at this speed, though, so the fast idle shouldn’t upset anyone in the no wash zones.
Näitä paikkoja kuulisin mielelläni minäkin, voin liittyä kommentoimaan.takka kirjoitti:En tosin tiedä yhtään paikkaa, jossa tämä voisi muodostua ongelmaksi. Ehkä voit mainita jonkun reitin vaikka Turun saaristosta tai Ahvenanmaalta, joka olisi muiden veneilijöiden turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi vedettävä plaanissa. Voin kyllä kommentoida.
Esimerkiksi turmapaikasta Nauvon toisella puolella oleva Bildholmin kapeikko ei tällainen ole, vaikka juuri tällä viikolla (turman jälkeen) siellä kaksi arvatenkin kaverusta ajoivat peräkanaa kutakuinkin turmaveneen kokoisilla paateilla muita veneitä pujotellen täysin piittaamattomalla (tilanne)nopeudella. Kiltisti muut kyllä yllättäen (peloissaan) väistivät, mutta tämä ei varmaan nyt silti mennyt ihan oikein? Tuossa varmaan nopeusrajoituskin, en ole varma kun en itse tullut väylää pitkin, mutta sehän on lähinnä ohjeellinen eikä kaikkia koske, varsinkaan parempia kuskeja jotka tuntevat vannasputket ja muut oleelliset veneilytermit...
Ehdotettuja veneajokortteja, jotka eivät juurikaan turvallisuuteen vaikuta, 10x parempi keino olisi tehdä huviveneille yleisrajoitus, esim 18 kmh (=10 kts) yhden merimailin päässä lähimmästä rannasta. Tämä loisi samalla "turvavyöhykkeen", jota pitkin voisi hitaammat veneet edetä turvassa näiltä tappajilta. Ulkomerellä saa sitten paahtaa rauhassa plaanissa, kun vaan muistaa sielläkin tähystää.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Itsellä on automaatti, ja sekään ei kulje tyhjäkäynnillä milliäkään omin avuin.Postman kirjoitti:Kokeileppa laittaa autossa vaihde ykköselle, jalka pois kaasulta ja sitten nostat hitaasti jalan kytkimeltä. Jos ei autosi moottori ole ihan mopoluokkaa lähtee se liikkeelle, moottori tyhjäkäynnillä hyrräten. Vastaava on mahdollista myös veneessä, siinä ei tosin tarvitse muuta kuin vetäistä kaasuvipu minimi asentoon, sitä kutsutaan "tyhjäkäynniksi".Anom kirjoitti:Poikkeaako veneen tyhjäkäynti paljonkin auton tyhjäkäynnistä? Autohan ei liiku omin avuin tyhjäkäynnillä yhtään mihinkään, koska siinä ei ole vetoja päällä silloin. Miten vene liikkuu tyhjäkäynnillä?
Omat uistelureissut on tehty ihan vaihde päällä minimikaasulla, eikä millään tyhjäkäynnillä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Tyhj%C3%A4k%C3%A4ynti
Tyhjäkäynti on tyhjäkäyntiä, silloin autossa tai veneessä ei ole vetoa päällä eikä se liiku omin voimin.
Jos sulla on vaihde päällä ja nostat kytkintä tarpeeksi että auto lähtee liikkeelle, niin se on vaihde päällä etenemistä riippumatta siitä painatko kaasua vai et.
Veneessä se on vielä selkeämpi, koska siinä ei ole kuin vapaa (tyhjäkäynti) tai veto (kaasu) vaihtoehtoina.
Jos se on alan termistöä, niin on aika helvetin typerää ja harhaanjohtavaa sellaista.
Rankasti meni OT:n puolelle, mutta ihmetyttää ihmisten ymmärrys, tai siis sen puute, näinkin simppelissä asiassa.
Edit: Näköjään se on jotain alan termistöä. "Idle speed".
"Response to the throttle is remarkable for a boat of this size and manoeuvrability is excellent no matter the speed. With a total of 960hp, idle speed is quite fast (better than six knots at 600rpm). There is not much wash created at this speed, though, so the fast idle shouldn’t upset anyone in the no wash zones."
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
^on sulla erikoinen automaatti .
Mun kaikki automaatit kulkevat tasaisella jos laitan D-päälle enkä paina jarrulla vastaan.
Opinpahan taas jotain uusista nettiviisaiden automaateista .
Toi vene juttukin täyttä palturia.
Huonostipa osaat käyttää kaasukahvaasi.
Siinä on nappi (ei tietysti vanhoissa vessoissa) jota painamalla saat vaikka koneesta täydet kierrokset ulos ilman että vene liikkuu mihinkään koska potkuri ei pyöri.
Saman voit tehdä tosin ilman nappiakin mutta sittenhän vene etenee kaasun käskemällä tavalla.
Näin alkeellista on perustekniikan tietäminen monella .
Mun kaikki automaatit kulkevat tasaisella jos laitan D-päälle enkä paina jarrulla vastaan.
Opinpahan taas jotain uusista nettiviisaiden automaateista .
Toi vene juttukin täyttä palturia.
Huonostipa osaat käyttää kaasukahvaasi.
Siinä on nappi (ei tietysti vanhoissa vessoissa) jota painamalla saat vaikka koneesta täydet kierrokset ulos ilman että vene liikkuu mihinkään koska potkuri ei pyöri.
Saman voit tehdä tosin ilman nappiakin mutta sittenhän vene etenee kaasun käskemällä tavalla.
Näin alkeellista on perustekniikan tietäminen monella .
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3122
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Jos sulla on D päällä, niin se tarkoitaa sitä, että olet kytkenyt vedon päälle.tötterö kirjoitti:^on sulla erikoinen automaatti .
Mun kaikki automaatit kulkevat tasaisella jos laitan D-päälle enkä paina jarrulla vastaan.
Opinpahan taas jotain uusista nettiviisaiden automaateista .
Toi vene juttukin täyttä palturia.
Huonostipa osaat käyttää kaasukahvaasi.
Siinä on nappi (ei tietysti vanhoissa vessoissa) jota painamalla saat vaikka koneesta täydet kierrokset ulos ilman että vene liikkuu mihinkään koska potkuri ei pyöri.
Saman voit tehdä tosin ilman nappiakin mutta sittenhän vene etenee kaasun käskemällä tavalla.
Näin alkeellista on perustekniikan tietäminen monella .
Tyhjäkäynti tarkoitaa sitä, että kone käy tyhjää, joutoa.
Se ei ole tyhjäkäyntiä, jos sulla on vaihde päällä.
it's my car !
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Kyllä 95% automaateista ryömii tyhjäkäynnillä. On enemmän poikkeus jos ei ryömi, joku uusi DSG tms tai sähkis?Anom kirjoitti:Itsellä on automaatti, ja sekään ei kulje tyhjäkäynnillä milliäkään omin avuin.
Tyhjäkäynti = idle = moottorin kierrosluku ilman kaasua (poljin/vipu) = minimikierrokset, jotka polttikseen säädetty, jotta ei stumppaa. Tällä ei ole mitään tekemistä vaihteen kytkemisen päällä - veneissä vaihde on vielä erillinen moottorista, ja voidaan ostaa ja asentaa erikseen, autoissa vähän integroidumpi paketti. Kyllä niin veneet kuin autotkin tällä liikkuvat hissukseen, vaihteen ollessa kytkettynä.
Tämän pitäisi olla niinkuin itsestäänselvä asia, mutta ilmeisesti ei ole.
Ota huomioon, että monessa veneessä on kaasu ja vaihde omina vipuinaan, varsinkin isommissa. Jettivehkeissä vielä jetin kauha, niin voi olla monta vipua per kone ja voipa olla vielä ihan välitystä muuttava vaihde lisänä. Tietysti pikkuveneissä kaikki koottu samaan vipuun, mutta sieltäkin ne lähtevät usein eteenpäin erillisillä kaapeleilla (vaihde ja kaasu).Anom kirjoitti:Veneessä se on vielä selkeämpi, koska siinä ei ole kuin vapaa (tyhjäkäynti) tai veto (kaasu) vaihtoehtoina.
No kyllä se on. Vaihde ja kaasu kun on eri asia.CharlesBronson kirjoitti:Se ei ole tyhjäkäyntiä, jos sulla on vaihde päällä.
Tämän pitäisi olla niinkuin itsestäänselvä asia, mutta ilmeisesti ei ole.
Viimeksi muokannut jaakok, Pe Elo 09, 2019 2:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
No jos kerran sanot niin, voit olla tätä mieltä, mutta älä ole yllättynyt, että muut eivät ole.CharlesBronson kirjoitti:Jos vaihteenvalitsin on sellaisessa asennossa, että se kytkee moottorin voiman vetäviin pyöriin, niin silloin se ei ole tyhjäkäyntiä.
99.9% vakiintunut termi idle speed = tyhjäkäynti ei ota mitään kantaa vaihteen päälläoloon tai edes koko vaihteiston olemassaoloon. On ehkä helpompi keskustella asiasta vakiintunein termein.
Googletapa nyt "idle speed" tai "engine idle" ja kerro mitä löysit vastaukseksi.
Viimeksi muokannut jaakok, Pe Elo 09, 2019 2:31 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3122
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Tyhjäkäynti, eli joutokäynti nimenomaan tarkoittaa sitä, että moottori käy tyhjänä eli joutilaana.jaakok kirjoitti:No kyllä se on. Vaihde ja kaasu kun on eri asia.CharlesBronson kirjoitti:Se ei ole tyhjäkäyntiä, jos sulla on vaihde päällä.
Tämän pitäisi olla niinkuin itsestäänselvä asia, mutta ilmeisesti ei ole.
Eli ei välitä voimaa minnekkään.
it's my car !
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Ehdotatko mikä olisi sopivampi termi, kuin vakiintunut "idle speed" tai tyhjäkäynti, kun puhutaan tilanteesta, jossa kaasu on nollilla? Edit. mainittu "idle creep" eli vaikka sitten suomeksi matelukäynti voisi olla osuvampi?CharlesBronson kirjoitti:Tyhjäkäynti, eli joutokäynti nimenomaan tarkoittaa sitä, että moottori käy tyhjänä eli joutilaana.
Termi ei varmaan muuta tilannetta, että ilman kaasua niin vene kuin auto liikkuu hissukseen aivan mainiosti?
Viimeksi muokannut jaakok, Pe Elo 09, 2019 2:30 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Näyttäisi siltä, että termejä voidaan määritellä monella tapaa. Lähtökohtaisestihan tyhjäkäynti tarkoittaa sitä, että moottori ei ole kytkettynä vetolaitteistoon. Tyhjäkäynnillä auto tai vene ei siis liikahda laiturista mihinkään.Idle creep, or idle speed, is the default speed that a vehicle with an automatic transmission will move either forward or in reverse when the change lever is in D for drive or R for reverse and the foot is taken off the brake pedal.
Yllä hieman uudempaa ajattelua, josta käytetään myös termiä "Idle Creep".
Mutta eipä näillä termeillä Airiston veneturman taikka syyllisyyden kanssa ole mitään tekemistä. Sen paremmin kuin vannasputkilla tai Cobrillakaan. Tilannenopeus, tähystäminen ja asenne ovat tämän onnettomuuden avainsanat. Kaikki viittaa siihen, että ne eivät olleet hallussa, vaikka teknistä tietoa konepajayrittäjillä todennäköisesti on ollutkin.
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Ei kyllä tyhjäkäynnissä ole vaihde kytkettynä ainakaan autoissa oman järkeni mukaan. Veneistä en tiedä.
"Those who want respect, give respect."
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3122
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
Re: Moottoriveneen ja purjeveneen törmäys Airistolla - 2 kuo
Idle speed (or idle) is the rotational speed an engine runs at when the engine is idling, that is when the engine is uncoupled from the drivetrain and the throttle pedal is not depressed.jaakok kirjoitti: Googletapa nyt "idle speed" ja kerro mitä löysit vastaukseksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Idle_speed
Pitääkö vielä suomentaakkin?
it's my car !