Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Olisi mukava tietää,mikä on kiusaajan vanhempien asema.Ja onko laiminlyöntiä esim "läsnäolossa" ja lapsen huomioimisessa.Alkoholin käyttö,ja/tai uraputkessa kiitäminen saattaa aiheuttaa mm. sitä.Ja nykyään monet katselee töiden jälkeen illat telkkaria tai tietokonetta,välillä murahdetaan jotain tai sanotaan joojoo.Ei siinä lapsi tunne kovin tervetulleeksi itseään,jos pienestä asti näin on.
Joistain koulukiusatuista on muuten tullut melkoisen mulkkuja.Ja joistain ei.Toisiin jää pahat jäljet,toiset maksaa takaisin loppuikänsä-milloin kenellekin.Itsekin tekisi mieli nähdä eräs entinen opettaja,-oikeastaan kaksi.Hampaankoloon jäi jotain...molemman aineen numerot putosivat myös neloseen.
Opettajissa on edelleen joitain "asenteellisia", vaikka yrittävät sen piilottaa.Eiköhän se ole aika luontaista ihmiselle,asettua jommalle kummalle puolelle ainakin ajatuksissaan,vaikka joutuisi toimimaan näennäisesti oikeudenmukaisesti.
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Joo, jotenkin tuo ryhmädynamiikka ja hierarkia, mitä Lassie pyrki tuomaan esiin, on tässä keskeistä. En muista yhtäkään kiusaajaa kouluajoilta, joka ei olisi ollut suosittu..yleensä näitä piirteitä/ominaisuuksia/mielenkiinnonkohteita ainakin heissä: urheilullisuus, hyvännäköisyys, sopusuhtaisuus, nopea huumori(mikä oli kyllä ihan paskaa mutta upposi suureen yleisöön), sellainen kielellinen "lahjakkuus", millä pystyy nopeasti keksimään sanottavaa ts.esiintymistaitoisuus, tietysti täytyi olla myös tarvittava määrä merkkivaatteita, eli aivan rutiköyhästä perheestä ei ponnisteta kiusaajaksi.

Ehkä suositut oppilaat keräävät sitten ympärilleen sitä klaania, oppilaat ja opettejat mukaan lukien?
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Daddy Slam
Agentti Scully
Viestit: 669
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2019 3:54 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Daddy Slam »

Keijo ei tiedä, eikä väitä, mutta vahva on kutina että miesopettajan luokassa tapahtuu vähemmän kiusaamista kuin naisopettajan.
Miehen auktoriteettia kunnioitetaan enemmän jo evolutiivisista syistä.

Respect my authority
ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Daddy Slam kirjoitti:Keijo ei tiedä, eikä väitä, mutta vahva on kutina että miesopettajan luokassa tapahtuu vähemmän kiusaamista kuin naisopettajan.
Miehen auktoriteettia kunnioitetaan enemmän jo evolutiivisista syistä.

Respect my authority
Ei vaan mikään kovin miesmäinen duuni, paitsi poikien liikunnan opettaja ja tekninen työ(onks tällaista ees enää nykyään).
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja dazu »

Hyvän jutun tuosta tutkimuksesta oli Lassie linkittänyt tänne... Hierarkisuuteen liittyen mulle tuli mieleeni tämä "hovi"-juttu, mikä liittyy psykopatiaan ja narsismiin. Eli näillä tietynlaisilla persoonallisuuksilla on sellainen taipumus ja kyky rakentaa ympärilleen hovi, porukka, joka tukee ja myötäilee tätä psykopaattia, tai narsistia. Jos olet psykopaatin kanssa eri mieltä jostain asiasta, niin saat välittömästi psykopaatin hovin kimppuusi...
Tällä minun ala-asteajan psykopaattikiusaajallani oli tällainen hovi jo ala-asteella. Sitten koko luokka tavallaan rakentui sen hovin ympärille hierarkiaksi.
Tuon tutkimuksen suhteen ala-asteluokkani oli sikäli poikkeava, että se oli eliittiluokka, jossa oli huippuoppilaita. Myös tämä psykopaatti oli erittäin hyvä koulussa. Hän oli matemaattisesti lahjakas ja hänen ympärillään olevassa porukassa oli myös samanhenkistä matemaattista porukkaa.
Tosiaankin psykopaatti oli meidän luokan kuningas, selvästi parhaassa asemassa ryhmässä... Hänen asemansa kuitenkin muuttui, kun opettaja vaihtui ja sitämyöten myös rehtori vaihtui... ja ala-asteen päättyessä olin itse jo suunnilleen yhtä hyvässä asemassa luokan hierarkiassa ja koko hierarkia oli taittunut.
Tämä meidän edellinen opettaja, joka oli myös koulun johtajaopettaja, oli natsihenkinen vanha akka, jonka mukaan kiusatut olivat itse syyllisiä kiusatuksi tulemiseensa ja, että vahvimmat yksilöt selviytyvät. Hän antoi omalla toiminnallaan suoranaista taustatukea kiusaamiselle. Kerran sain kaksi tuntia jälki-istuntoa, kun tämä kiusaaja potkaisi kesken englannintunnin täpöjä munille ja parkaisin. Jälki-istunto tuli tästä parkaisusta, koska se oli ollut kuulemma luonnotonta ja häirinnyt opetusta.
Uusi rehtori oli mies ja hän vihasi tätä kiusaajaa erityisen paljon ja kiusaajan ja minun konflikti siirtyi kiusaajan ja rehtorin väliseksi kofliktiksi. Sitten alkoikin kyllä nopeasti tämän uuden rehtorin ulossavustaminen ja paskanpuhuminen kiusaajan vanhempien toimesta.

Ylä-asteella jouduin kiusatuksi ihan uusien naamojen toimesta. Täällä tietyt alueet olivat tunnettuja näistä pahoista pojistaan... Niitä tuli sitten ylä-asteelle ja sitämyöten väkivaltaista kiusaamista. Seiskaluokan kevätlukukauden puolella yksi kaveri alkoi tällaisen ärhentelyn, niin aloin alussa pistämään tälle vastaan ja otettiin pari kertaa aikalaillakin yhteen. No sieltä tuli sitten kerran välitunnin loppuessa ja ympäristön hiljennyttyä kuusi-seitsemän jätkää mun ympärille ja yksi vetää stiletin esiin ja sanoo, että nuole kengät. Se oli merkki siitä, että enää mun ei tarvinnut pistää vastaan, jos käydään kimppuun. Tästä porukasta se pahin jätkä puukotettiin muutama vuosi myöhemmin... hänen kuolinpesälleen tuli kirje kaverin kämppään, kun kaveri oli muuttanut tämän puukotetun sukulaisen entiseen asuntoon.
Tämä tyyppi taas, joka oli tässä minuun kohdistuneessa kiusaamisessa tehnyt aloitteen, tapasi läpi ylä-asteen käydä vähän kaikkien kimppuun. Hakkasi tyttöjä, hakkasi opettajia... Sitten oli ollut yksi hämärä tilanne, että oli mahdollisesti raiskannut yhden tytön...

Ei tällaisten kiusaajien vanhemmille kannata mennä mitään puhumaan, sieltä annetaan omalle lapselle vaan sellainen sellaista palautetta, että "hyvää työtä olet tehnyt, pistänyt tälle pullamössölle jauhot suuhun".
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
aga
Adrian Monk
Viestit: 2754
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja aga »

Lassie kirjoitti:En laita siksi suoraa linkkiä äidin tilille, koska hän on pysynyt anonyyminä valtamedian uutisoinneissa, joskin FB:ssä hän on postannut aiheen julkisena ja se onkin jees tietoisuutta levittämään.
Hän postasi tekstin aluksi vain FB-kaveriensa nähtäväksi, mutta eräs kehotti laittamaan sen kaikille näkyväksi ja hyvä niin.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja dazu »

Lassie kirjoitti:Siellä ei laajamittaiseen kiusaamiseen puututtu, silloin oli ajankuvaan ja paikkaan nähden opettajilla valllalla muodikas "kiusaajat ovat piileviä lahjakkuuksia"- ideologia ja kiusaaminen vähäteltiin
Tuon suhtautumisen muistan ylä-asteelta. Siellä osa opettajista piti näitä väkivaltaisia kusipäitä jonain piilevinä lahjakkuuksina. Vanhemmat vetää kamaa kotisohvalla ja poika hakkaa toisia koulussa, niin tottakai tämä poika oli piilevä Einstein... Se oli sellaista vääränlaista sosiaalidemokratiaa. Naisopettajista oli kyse...
Samanlaista kuviota olen nähnyt sitten aikuisiällä tässä ilmiössä, kun naiset rakastuvat renttuihin, narkkareihin ja linnakundeihin. Näitä narkkeja kuvaillaan "elämän päähänpotkimiksi" ja, että muut eivät voi edes ymmärtää, kuinka kamala heidän elämä on ollut...

Aikuisiällä olen törmännyt sitten monesti siihen ajattelumalliin, että me kiusatut olisimme jotain psykopaatteja, että se kiusaaminen olisi muokannut kiusatusta psykopaatin. Jokelan ja Kauhajoen keissien jälkeen oli jopa jonkinlaista suoranaista vainoa havaittavissa ja jo ylioppilaskirjoituksissa vuonna 2004 oli joku tällainen essee tarjolla, missä esitettiin koulukiusatut ja huonossa sosiaalisessa asemassa olevat nuoret jonain aikapommeina, joihin tulisi soveltaa ennaltaehkäiseviä keinoja.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Onpa ollut virkistävää ja hienoa lukea ketjusta entisten kiusattujen avautumisia ja ylipäätään ketjusta sitä meininkiä, että kiusaaminen tuomitaan eikä leikitä coolismi-leikkiä täällä/tässä ketjussa. Etenkin kun joukkokiusaaminen voi pesiytyä myös nettipaikkaan ja paikasta tulla ns. sairas häirikköpaikka, jossa dominoiva ryhmä muuntaa normitodellisuudeksi, ryhmäkonsensukseksi ja cooliudeksi linjansa ja muiden totuuden oman etunsa ja valtansa nimissä.

Niin koulussa kuin muuallakin käytössä on ns. häpäisemisen keino: kiusaaja ja kiusaajamieliset kääntävät kohteensa totuuden uhriutumiseksi ja uhripisteiden keräämiseksi, jotta oma toiminta taikka muiden bullyjen toiminta saisi jatkua häiriöttä (he siis uhriuttavat itsensä, yhyy emmekö saa kiusaa, miksi ei miksi ei, yhyy en ole oppinut tapoja, ja narratoivat itsensä oon tosi kova kun kiusaan-tyyliin) JA jotta oman ja Co:n vastuuta ei olisi, lisäksi tietenkin vänkyröidään minkä keritään kuten murtopuuhista kiinni jääneet rikolliset: olin ihan läpällä tällä seuduin, tää on syrjintää, tää juttu on niinku fifty-fifty että asukas asui 1.kerroksessa niin omaa vikaansa.

Jos vallalla on cool kiusaamislinja, silloin ihmiset eivät avaudu vaikeista aiheista samoin, se vaatii rohkeutta ja se ei ole aina kannattavaakaan eikä hyödytä mitään, koska asia käännetään dominanssilinjan mukaiseen konsensukseen.

Olen ollut koulussa, jossa minulla oli paljon kavereita eikä minua kiusattu, puolustin kiusattua. Sitten olin koulussa, josta mainitsin häirikkökouluna (se oli häirikkökoulun maineessa, kuitenkin normaalikoulu) ja siellä minua kiusattiin laajamittaisesti ja rankasti 3 vuotta. Syynä oli koulumenestys ja epämuodikkuus. Mitään pahaa en kiusaajille sanonut, olin kasvatettu kiltteyteen. Mikään reagointitapa reagoimattomuudesta läpällä vaan- yms keinoihin (oikeassa kiusaamisessa ei ole kyse huumorista, kiusaaja/t eivät halua kuulla sinun läppiäsi eikä tarkoitus ole jakaa kanssasi hauskuutta) ei toiminut, se mitä en tehnyt niin ilkeyttä ja rikollisuuteen päin menevää toimintaa. Oli henkistä (nimittelyt, eristämiset, halveksunta, passiivisaggressiivinen satuttaminen) ja paikoin fyysistä väkivaltaa (kaadettiin roskakori päälle väkivalloin, hierottiin räkäliinaa päin, pojat hyökkäsivät joukolla pahoinpitelemään sain taisteltua takaisin - se tuntui helpommalta kuin muu laajamittainen kiusaaminen), seksuaalisen väkivallan uhkaus rikollisalkuiselta häiriköltä jne. Välitunnilla vessassaolemiset olivat tuttua puuhaa välillä. Itkin lähes joka päivä koulun jälkeen. Minulla ei ollut ketään, kesäisinkään ei mitään. Tämä kiusaajaporukka sai tosiaan yhden tekemään itsemurhan, vaikka häntä ei edes kiusattu laajamittaisesti. Sen jälkeen he leikkivät jotain helvetin soihtukulkuetta ja eikun meno jatkumaan. Opettajat miesrehtoria myöten olivat täysin lapatossuja, osa pelkäsi häiriköitä ja tosiaan se coolius ja maton alle- suhtautuminen oli silloin vallalla.

Sen koulun jälkeen tuli eteen eri koulut ja kaikki oli toisin. Kiusaamista ei enää esiintynyt.

Joten se, että kiusaaminen sentään tuomitaan on jees.

Mutta uskomatonta on se, että edelleenkään Suomessa ei ole, kuten Ruotsissa on, mahdollista siirtää kiusaajaa toiseen kouluun . Ensiksi kiusaajat pitäisi voida laittaa muutaman viikon määräaikaiseen erotukseen, huoltajiin sitä ennen yhteydet ja katsominen tuleeko tulosta jos ei niin määräaikaiserotuksiin ja sen jälkeen tilanteen kartoitus ja sopeuttaminen takaisin taikka jos ei onnistu, siirto muuhun kouluun ja jos on liian pitkä koulumatka niin vanhemmat järjestäkööt kotiopetuksen taikka matkat. Uusi huoltajille suunnattu sakkolaki voisi myös paljolti auttaa vanhempia sanomaan tosissaan jälkipolvelleen, että nyt jätät rauhaan.

Edit. linkki aiheesta.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
Ori Jorhonen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: To Maalis 27, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: itäpuoli

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Ori Jorhonen »

Rouhia kirjoitti:Aika siistiä kun kiusaustopikissa lähdetään ad hominem-linjalle (aikuisoletettu...) kun joku on erimieltä. Sinänsä jos joku rupeaa puukoilla uhkailemaan niin ei se ole mitään kiusaamista vaan laiton uhkaus. Itse ratkoin kiusaamisongelmat pätkimällä turpaan. Pahimmat käärmeet toki väänsi niistä syyt mun niskoille, mutta jälki-istunnot ja koulustaerotukset oli pieni hinta. Kyllä niille jäi joku muistijälki kuitenkin ja lähiössä respektiä tarvitsee aina. Tyttöjen jutuista en tiedä, mutta pojilla on aina joku järjestys. Se miten se hankitaan muuttuu iän myötä. Moni aikuinen unohtaa, että peruskoulussa on koko ikäluokka edustettuna. Ne pahimmat ääliöt katoaa sun kuplasta kun hoidat koulut.
No mutta aiheutitko mielestäsi kiusaamisongelmat itse? Mä ainakaan en. Olin ala-asteella kiltti ja hiljainen poika, silti tai ehkä siksi jouduin yhdelle tyypille silmätikuksi. Olin helppo uhri nöyryytettäväksi.

Väkivalta tuonkin asian loppujen lopuksi ratkaisi. Oli liikuntatunti kuudennella luokalla, pelattiin jääpalloa. Mä vietin lapsena jokaisen mahdollisen hetken jäällä ja olin erittäin nopea ja taitava luistelija. Mun kiusaaja oli myös ja siksi pelattiin eri puolilla, ettei tule epäsuhtaa. Tein maalin, mikä ei vissiin sopinut tyypin pirtaan. Taklasi mut rumasti takaapäin. Kundi oli siis 12-vuotiaana jo aikamiehen kokoinen, 180 cm rikki ja varmasti mua 30 kiloa painavampi. Silloin vain riitti, nousin jäästä, luistelin luokseen ja löin kaksin käsin jääpallomailalla päähän. Oltiin vielä yläaste samalla luokalla, mutta ei kiusannut enää koskaan.

Lasten ei pitäisi joutua tilanteeseen, missä ollaan jo niin epätoivoisia, että kiusaamisen lopettamiseksi tehdään hengenvaarallinen teko, kuten mä jouduin tekemään.
just just.
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Fire »

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006233139.html
Tiedotteen mukaan kaikki Oulun peruskoulut ovat laatineet suunnitelman kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumisesta. Suunnitelmassa on määritelty mitä kiusaaminen tarkoittaa ja millaisia ovat ennaltaehkäisevät toimet.

– Ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi järjestyssääntöjen läpikäynti oppilaiden kanssa, tehokas välituntivalvonta, koulupoliisien pitämät ennaltaehkäisevät tunnit, hyvinvointiin liittyvät säännölliset kyselyt oppilaille, huoltajille ja henkilökunnalle, luokkahenkeä vahvistavat harjoitukset ja kummiluokkatoiminta, kaupunki tiedottaa.

Turvallisuusjohtamisen tiimin toiminnasta vastaavan valmiuspäällikön, rehtori Jari Haapalaisen allekirjoittaman tiedotteen mukaan oppilaita kannustetaan kertomaan huolenaiheensa opettajille. Myös huoltajia ohjeistetaan, miten epäillyssä koulukiusaamistapauksessa tulee toimia. Suunnitelmaan on kirjattu yksityiskohtaisesti, miten koulu toimii kiusaamistapauksissa.

Sääntöjen mukaan koulun opettajan tai rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.
Aika ihmeelliset säännöt Oulun kouluissa. Kyllä väkivallasta tulee ilmoittaa poliisille. Varsinkin virassa toimivien opettajien ja rehtoreiden.
Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Ihmiset usein tuntuvat pitävän vakavana kiusaamisena vasta fyysisenä väkivaltana ilmenevää kiusaamista. Jatkuva henkinen kiusaaminen on myös vakavaa, ohessa poliisin sivulta ohjeistusta koululaisille:
Kiusaaminen

Kiusaamista ei saa hyväksyä. Jos sinua kiusataan, keskustele asiasta vanhempiesi ja opettajiesi kanssa. Voit kysyä neuvoa myös poliisilta.

Jatkuva tahallinen kiusaaminen voi olla henkistä väkivaltaa, joka johtaa toisen terveyden vahingoittamiseen siinä missä fyysinenkin väkivalta. Yleinen kielenkäyttö saattaa joskus olla hyvinkin värikästä, mutta kannattaa pitää mielessä, ettei kaikki ole sallittua.

Valheellisten tietojen levittäminen tai toista häpäisevien asioiden kertominen voi olla rangaistavaa, jos teot täyttävät rikoslaissa määritellyn kunnianloukkauksen tunnusmerkit. Toisen oppilaan tai opettajan kunnianloukkaukseen voi syyllistyä esimerkiksi kirjoittamalla luokkajulkaisuun jutun, jossa väitetään perättömästi toisen syyllistyneen sellaiseen tekoon, joka voi saattaa hänet halveksimisen alaiseksi.

Myös nimitteleminen voi olla kunnianloukkausta. Sosiaalisessa mediassa voi syyllistyä ajattelemattomuuttaan viestintärauhan rikkomiseen lähettelemällä häirintäviestejä tai toisen yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen jos toimittaa lukuisten ihmisten saataville toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan aiheuttaen teollaan vahinkoa ja kärsimystä loukatulle.
https://www.poliisi.fi/neuvot/kiusaaminen
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
Puhelinkortti
Jack Bauer
Viestit: 969
Liittynyt: Ma Helmi 15, 2010 3:09 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

dazu kirjoitti:
Lassie kirjoitti:Siellä ei laajamittaiseen kiusaamiseen puututtu, silloin oli ajankuvaan ja paikkaan nähden opettajilla valllalla muodikas "kiusaajat ovat piileviä lahjakkuuksia"- ideologia ja kiusaaminen vähäteltiin
Tuon suhtautumisen muistan ylä-asteelta. Siellä osa opettajista piti näitä väkivaltaisia kusipäitä jonain piilevinä lahjakkuuksina. Vanhemmat vetää kamaa kotisohvalla ja poika hakkaa toisia koulussa, niin tottakai tämä poika oli piilevä Einstein... Se oli sellaista vääränlaista sosiaalidemokratiaa. Naisopettajista oli kyse...
Samanlaista kuviota olen nähnyt sitten aikuisiällä tässä ilmiössä, kun naiset rakastuvat renttuihin, narkkareihin ja linnakundeihin. Näitä narkkeja kuvaillaan "elämän päähänpotkimiksi" ja, että muut eivät voi edes ymmärtää, kuinka kamala heidän elämä on ollut...

Aikuisiällä olen törmännyt sitten monesti siihen ajattelumalliin, että me kiusatut olisimme jotain psykopaatteja, että se kiusaaminen olisi muokannut kiusatusta psykopaatin. Jokelan ja Kauhajoen keissien jälkeen oli jopa jonkinlaista suoranaista vainoa havaittavissa ja jo ylioppilaskirjoituksissa vuonna 2004 oli joku tällainen essee tarjolla, missä esitettiin koulukiusatut ja huonossa sosiaalisessa asemassa olevat nuoret jonain aikapommeina, joihin tulisi soveltaa ennaltaehkäiseviä keinoja.
Hämmästyttävä määrä koulukiusattuja on eräässä moottoripyörakerhossa. Asioita tuntevat palstalaiset tietänevät mitä kerhoa tarkoitan.
Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Uutispäivitys, julkaistu tänään klo 17.13 Iltalehdessä.

Äidin julkaisema kiusaustapaus herätti oululaiset – turvallisuusjohtamisen tiimi ohjeistaa kouluja


Oulun kouluissa puututaan kiusaamiseen perusopetuslain mukaisesti, tiedottaa sivistys- ja kulttuuripalvelut.
Oululaisäidin ilmi tuoma tyttären kiusaaminen on saanut Oulun sivistys- ja kulttuuripalvelut hereille. Tänään julkaisemassa tiedotteessa painotetaan, että kaupungissa toimii turvallisuusjohtamisen tiimi, joka ohjeistaa kouluja kaikissa turvallisuuteen liittyvissä asioissa ja on tarvittaessa mukana kiusaamistapausten selvittelyssä.

Turvallisuusjohtamisen tiimi ja koulut työskentelevät tiiviissä yhteistyössä Oulun koulupoliisien kanssa.

Tiedotteen mukaan kaikki Oulun peruskoulut ovat laatineet suunnitelman kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumisesta. Suunnitelmassa on määritelty mitä kiusaaminen tarkoittaa ja millaisia ovat ennaltaehkäisevät toimet.

– Ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi järjestyssääntöjen läpikäynti oppilaiden kanssa, tehokas välituntivalvonta, koulupoliisien pitämät ennaltaehkäisevät tunnit, hyvinvointiin liittyvät säännölliset kyselyt oppilaille, huoltajille ja henkilökunnalle, luokkahenkeä vahvistavat harjoitukset ja kummiluokkatoiminta, kaupunki tiedottaa.

Turvallisuusjohtamisen tiimin toiminnasta vastaavan valmiuspäällikön, rehtori Jari Haapalaisen allekirjoittaman tiedotteen mukaan oppilaita kannustetaan kertomaan huolenaiheensa opettajille. Myös huoltajia ohjeistetaan, miten epäillyssä koulukiusaamistapauksessa tulee toimia. Suunnitelmaan on kirjattu yksityiskohtaisesti, miten koulu toimii kiusaamistapauksissa.

Sääntöjen mukaan koulun opettajan tai rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.

Oululaisäiti julkaisi Facebookissa 4.9. kertomuksen tyttärensä koulukiusaamisesta. Päivitys on kerännyt nopeasti tuhansia tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja.
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006233139.html

Laitan oheen Il:n kommenttikentästä opettaja-nimimerkkisen kommentin:

" Olen lähes 25 vuoden ajan ollut opettajana laatimassa milloin mitäkin suunnitelmaa milloin mitäkin asiaa varten. A4-materiaalia tai tiedostoja on syntynyt ja ne ovat jääneet kaappeihin/tiedostoihin ja tietysti toimintasuunnitelmassa ne mainitaan. Kuitenkin kaikki jatkuu niin kuin ennenkin, pääasia on, että byrokratia puoli on hoidettu ja voidaaan todeta, että ei meidän koulussa tai meillä tämä on hoidossa... "

----------------

Tuosta anteeksipyytämisestä vielä. Se että jälkeenpäin esim. aikuisina sanotaan anteeksi ei pyyhi pitkällistä kiusaamista ja sen vaikutuksia mihinkään. Mutta se on silti merkityksellistä, jos se sanotaan aidosti katumuksella. Näähän on harvassa, mulle tuli syvästi pahoittelemaan 2 poikaa/miestä, toinen oli itku kurkussa ja hän oli iso tyyppi - hän oli kaikista eniten pahoillaan. Halattiin muistaakseni. Kukaan tytöistä ei tullut koskaan pyytämään anteeksi.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
aga
Adrian Monk
Viestit: 2754
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja aga »

Kirjoittakaa ja itkekää blogiinne noista ikävistä kiusaamiskokemuksistanne, eiköhän voitaisi puhua täällä aiheena olevasta tapauksesta ja nykypäivästä, miten nykyään asiat menee ja miten nyt siihen voisi vaikuttaa.

Ja joo, muakin kohtaan ollut nihkeää kiusaamista yläasteella.
Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Oulussa hakataan lapsia kouluissa - poliisi ei kommentoi

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Juuri kun päästiin sanomasta, että tässä ketjussa ei ilmene pilkkaamista.. Sinä aga, et kommenttisi sisällöksi laittanut uutista keissiin etkä muuta kuin itkemisesi muiden seteistä.

Editoin tähän uutisen.
Kiusaajan erottaminen määräajaksi riittää – OAJ ei lämpene vieläkään Ruotsin mallille

Opetusalan ammattijärjestön mielestä oppilaat ja heidän vanhempansa ovat avainasemassa koulukiusaamisen selvittelyssä.

Opetusalan ammattijärjestö (OAJ) on edelleen sitä mieltä, että kiusaajan siirtäminen toiseen kouluun ei ole hyvä ratkaisu ongelmatilanteissa. Oppilaan erottaminen määräajaksi on OAJ:n mukaan riittävän tehokasta Suomessa.

Oululainen äiti nosti syyskuun alussa julkisuuteen tyttärensä rankan kiusaamisen oululaisessa koulussa. Facebookissa julkaistu päivitys herätti vilkkaan keskustelun koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta, tai oikeastaan siitä, ettei kiusaamiseen puututa tarpeeksi tehokkaasti.

Ruotsissa kiusaamiseen puututaan eri tavalla. Siellä oppilas voidaan siirtää toiseen kouluun, jos muiden oppilaiden turvallisuus vaarantuu. Suomessa kiusaaja voidaan erottaa koulusta määräajaksi.

– Määräaikaista erottamista ei Suomessa käytetä juurikaan, koska se on byrokraattista ja vaatii monijäsenisen toimielimen päätöksen. Sen käyttämistä vaikeuttaa se, että osalla paikkakunnilla on vain yksi koulu. Aina kiusaamista ei myöskään pysty nimeämään vain yhden oppilaan teoksi. Kun edes määräajaksi ei kiusaajaa siirretä nytkään toiseen kouluun, mitä uutta toisi yhtä byrokraattinen menettely pysyvän siirron osalta, arvioi koulutusasianpäällikkö Nina Lahtinen OAJ:stä.

Suomessa asiaa yritettiin viedä eteenpäin kolme vuotta sitten, kun sinisten kansanedustaja Tiina Elovaara teki lakialoitteen koulukiusaamisen lopettamisesta siirtämällä kiusaaja toiseen kouluun. Aloite eteni eduskunnassa sivistysvaliokuntaan. OAJ antoi siihen lausuntonsa, jonka mukaan oppilaan pakottaminen toiseen kouluun on hallinnollisesti liian raskasta.

Lahtinen sanoo, ettei järjestön mielipide asiaan ole kolmessa vuodessa muuttunut. Jonkinlainen lakimuutos byrokratian keventämiseksi olisi silti tarpeellista.

– OAJ antaisi toimivallan erottaa oppilas määräajaksi myös rehtorille nykyisen monijäsenisen toimielimen lisäksi, jolloin raskas byrokratia kevenisi. Tämä lakimuutos olisi tarpeellinen sekä sen esille tuominen, että kiusaajan määräaikainen erottaminen on viime sijaisena keinona mahdollista, jos muu ei auta, hän sanoo.

Kiusaamisen lopettamiseen ei ole Lahtisen mukaan olemassa nopeita ratkaisuja. Avainasemassa ovat oppilaat ja heidän vanhempansa.

– OAJ pitää tärkeänä, että koko koulu yhteisönä toimii niin, ettei kiusaamista hyväksytä. Osapuolet ja heidän vanhempansa ovat avainasemassa kiusaamisen lopettamisessa. Tämän lisäksi tarvittaessa opettajan ja rehtorin ohella esimerkiksi koulupsykologi ja -kuraattori, sosiaalitoimi sekä poliisi ovat mukana etsimässä kulloinkin kyseessä olevaan tapaukseen ratkaisua.

OAJ pitää hyvänä Etelä-Karjalassa toteutettavaa mallia, jossa ennalta on sovittu poliisin ja sosiaalitoimen sekä lastensuojelun yhteistyöstä koulun kanssa kiusaamisasioissa kannatettavana.

– Aina kun kiusaamisessa mennään niin pitkälle, että kyse on rikoksesta, on poliisin rooli tärkeä, Lahtinen huomauttaa.

OAJ:lla ei ole käytettävissään tietoja Ruotsin mallin onnistumisesta. Lahtisen mukaan järjestössä pidetään tärkeänä, että kiusaamisen syyt ratkotaan ja molemmat osapuolet saavat tarvitsemansa tuen ja avun.

– Jos kiusaaja siirretään toiseen kouluun, tuon kiusaajan toimet aiemmassa koulussa loppuvat. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kiusaaminen voisi jatkua netissä tai muualla tai kohdistua uuteen oppilaaseen tai jatkua jonkun toisen oppilaan toimesta, hän toteaa.

Mirja Rintala, Oulu
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006233218.html
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.
Vastaa Viestiin