Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
JailMind
Nikke Knakkertton
Viestit: 175
Liittynyt: To Syys 03, 2020 6:55 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja JailMind »

Minkälaisia nämä paljut olivat?
Muovia?
Peltiä?
Oliko kantta?
Minne ja milloin tyhjenettiin?
Oliko paperia perseen pyyhkimiseen?
”Kun oppii tuntemaan pelon, tulee rohkeaksi ja oikea rohkeus on sitä, että oppii pitämään pelkonsa kurissa”.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

JailMind kirjoitti:
To Touko 19, 2022 11:39 pm
Minkälaisia nämä paljut olivat?
Muovia?
Peltiä?
Oliko kantta?
Minne ja milloin tyhjenettiin?
Oliko paperia perseen pyyhkimiseen?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paljut olivat yleensä tavallisia ämpäreitä. Peltisiä työkalupakin muotoisia oli joskus ennen näitä. Rundissa oleville oli näitä peltisiä, tai pytyn pamppu tyhjensi oven ulkopuolelta. Ei ollut kantta. Yleensä aamulla tyhjennettiin. Paperia oli.

Joskus 70- luvun puolivälin kieppeillä pelattiin sellikaverin kanssa shakkia säännöillä, että häviäjä tyhjentää paljun. Normaalisti aina vuorotellen.

Hiukan ennen noita vuosilukuja kaksi epeliä odotti käräjiä lääninvankilassa. Olivat varmoja, että pääsevät käräjien jälkeen vapaalle, niin ulostivat ja pissasivat peltisen työkalupakin mallisen paljun täyteen, aivan piripintaan lähtiessä. Eivät kuitenkaan päässeet vapaalle, ja takaisin vankilaan tullessa pamput järjestivät samaan selliin, missä täysi palju oli. En tiedä kumpi sen lopulta tyhjensi.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Yksi nopeasti pinnansa polttanut mies oli useassa eri vankilassa itseni kanssa samaan aikaan. Suuttumuksen jälkeen rauhottui. Hän ja toinen vanki joutuivat ovien auki ollessa sellissä sanaharkkaan. Toinen tietenkin poltti päreensä, mutta toinen hyppäsi kongille ja laittoi oven salvan kiinni, ettei kuumakalle pääse kimppuun. Siellä sitten rauhottui.

Olin Oulun lääninvankilassa viikonpäivät matkasellissä. Lähtiessä eri vankilasta tänne en jotenkin huomionut, että kahvia oli liian vähän, ja se loppui. Mainittu kuumakalle oli silloin putsarina maakerrassa, missä matkasellit olivat. Kerroin kahvin puutteen, mutta en pyytänyt kahvia. Tämä kuumakalle toi, en muista yhden vaiko enemmän pieniä murukahvipusseja, mitä tässä vankilassa jaettiin joka sunnuntai vangeille. Oli se tyhjää parempi.

Matkaselliläisille oli se vangeille kuuluva tunnin ulkoilu kerran vuorokaudessa. Ulkoilu oli aamulla 6.00 - 7.00, ettei edes huvittanut lähteä ulos. Jokainen ennemmin tai myöhemmin matkasellissä ollut tietää, ettei sieltä pääse toiseen matkaselliin rupattelemaan tai mihinkään muuhunkaan. Ihmettelenkin, miten tässä Vantaan vankilan kidutusmurhasta syytettyjen lisäksi, oli joku muussa matkasellissä ollut myös päässyt kiduttajien kanssa samaan matkaselliin raiskaamaan uhria. Tämä on täydellinen vankilan henkilökunnan vika!

Kun tuli päivä milloin vankivaunu lähtee kohti etelää, koottiin meitä lähtijöitä samaan selliin. Olen voinut joskus mainita, että sellissä oli 15- vuotias mustalaispoika nimeltä Vartti. Kajaanin putkassa oli jotenkin polttanut kätensä. Vankivaunussa meidät laitettiin eri koppiin, ja omassa kopissa oli lisäksi kaksi muuta. Koitin nukkua kuin koiran unta ja torkkua. Samalla kuului noiden kahden juttelu, josta en muista yhtään mitään. Vain sen, että oli tipalla alkavatko ukot homostelemaan. Toinen oli naisellinen. Joskus saunassa näin, ettei hänellä ollut muuta tatuointia kuin pakarassa pieni kukka. Kun saunan lauteet olivat täynnä kirjavia ukkoja, erottui tatuoimaton joukosta.

Treworer
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 11:01 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Treworer »

Oulussa pääsi välillä ohimennen joskus näkemään muita esim ulkoilun jälkeen ja suihkun yhteydessä, ennen koronaa ku pääsi vielä ruokalaan silloin saatto kerätä naapurisellissä kahvit juomaan säkällä.. muuten ei matkaselleissä oikein päässyt liikkumaan.
Edit typo
Allekirjoitus

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Treworer kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 9:12 am
Oulussa pääsi välillä ohimennen joskus näkemään muita esim ulkoilun jälkeen ja suihkun yhteydessä, ennen koronaa ku pääsi vielä ruokalaan silloin saatto kerätä naapurisellissä kahvit juomaan säkällä.. muuten ei matkaselleissä oikein päässyt liikkumaan.
Edit typo
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jonkun visiitin Oulussa tehneenä kiinnostaa, missä siellä on nykyisin ruokala, matkasellit ja sauna? 70- luvulla ruoka jaettiin selleihin.

Vielä 70- 80- luvulla Oulun lääninvankila taisi olla paras lääneistä. Tuskin on nykyään.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Ma Touko 23, 2022 5:08 pm
Treworer kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 9:12 am
Oulussa pääsi välillä ohimennen joskus näkemään muita esim ulkoilun jälkeen ja suihkun yhteydessä, ennen koronaa ku pääsi vielä ruokalaan silloin saatto kerätä naapurisellissä kahvit juomaan säkällä.. muuten ei matkaselleissä oikein päässyt liikkumaan.
Edit typo
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jonkun visiitin Oulussa tehneenä kiinnostaa, missä siellä on nykyisin ruokala, matkasellit ja sauna? 70- luvulla ruoka jaettiin selleihin.

Vielä 70- 80- luvulla Oulun lääninvankila taisi olla paras lääneistä. Tuskin on nykyään.
70- ja 80- luvuilla Oulua ja Vaasaa ylistettiin parhaimmiksi lääneiksi. Vapauksia.
Mutta sitten oli erinäisiä karkuruus juttuja, kun jotkut kusi omiin muroihinsa ja käytännöt luonnollisesti kiristyivät.

Itse en ole ollut oikeastaan kuin Nokalla. Mutta kerran Turun läänillä pari kolme yötä ja siirto Nokalle.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Never »

Olin tuossa 70- luvun puolivälin paikkeilla Köyliössä ja se oli minun mielestäni ihan kohtuu mesta lusia.
Vielä silloinkin siellä vaikuttimena oli se tulipalo missä kuoli oliko se 16 vankia,pääosa sakkolaisia,yksi kuolleista olisi päässyt seuraavana aamuna siviiliin.Vittumaisin mesta on ehdottomasti itselläni olut Turun lääni.Oon ollut siellä venttaamassa hovin päätöksiä ihan riittävästi.Se saattoi johtua myös turkulaisista,siellä silloin yhdellä oli kerralla nämä Salora-ukot Nordell ja tv- Nurmi ,sitten Siitoin ja Hammarkin odotteli tuomiotaan sekä Kakolaan siirtoaan.Turku on pers....tä

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Ti Touko 24, 2022 7:48 pm
Olin tuossa 70- luvun puolivälin paikkeilla Köyliössä ja se oli minun mielestäni ihan kohtuu mesta lusia.
Vielä silloinkin siellä vaikuttimena oli se tulipalo missä kuoli oliko se 16 vankia,pääosa sakkolaisia,yksi kuolleista olisi päässyt seuraavana aamuna siviiliin.Vittumaisin mesta on ehdottomasti itselläni olut Turun lääni.Oon ollut siellä venttaamassa hovin päätöksiä ihan riittävästi.Se saattoi johtua myös turkulaisista,siellä silloin yhdellä oli kerralla nämä Salora-ukot Nordell ja tv- Nurmi ,sitten Siitoin ja Hammarkin odotteli tuomiotaan sekä Kakolaan siirtoaan.Turku on pers....tä
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aika nuorena 70- luvulla vankilan ulkoilussa kuulin ensimmäisen kerran Köyliön vankilan tulipalosta, jossa 16 vankia kuoli. Vanhat hörhöt kertoivat, ja luulin, että vedättävät minua. Väitin vastaan, mutta he kertoivat tuosta surkeasta tapauksiesta yksityiskohtia, että pakko oli uskoa. Itse en ole koskaan ollut Köyliössä, mikä oli ennen useiden nuorten vankien `välitilapaikka´, ennen tulevia laitoksia.

Olen tuntenut montakin palossa kuolleen miehen poikaa. Jatkoivat palossa palaneen isänsä jälkiä. Yksi tulipalosta selvinnyt on jopa 80- luvulla piipahtanut meillä kylässä. Eri vuosikymmenellä kesällä yksi mielenterveysongelmainen sytytti kolmosella verhot tuleen. Onneksi asia huomattiin heti, eikä suurempaa vanhinkoa tullut. Rauhallisena pidetty ylivartija oli todella vihainen ja kireä, kun tätä ongelma tapausta vietiin rundiin.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Ma Kesä 06, 2022 9:02 pm
Never kirjoitti:
Ti Touko 24, 2022 7:48 pm
Olin tuossa 70- luvun puolivälin paikkeilla Köyliössä ja se oli minun mielestäni ihan kohtuu mesta lusia.
Vielä silloinkin siellä vaikuttimena oli se tulipalo missä kuoli oliko se 16 vankia,pääosa sakkolaisia,yksi kuolleista olisi päässyt seuraavana aamuna siviiliin.Vittumaisin mesta on ehdottomasti itselläni olut Turun lääni.Oon ollut siellä venttaamassa hovin päätöksiä ihan riittävästi.Se saattoi johtua myös turkulaisista,siellä silloin yhdellä oli kerralla nämä Salora-ukot Nordell ja tv- Nurmi ,sitten Siitoin ja Hammarkin odotteli tuomiotaan sekä Kakolaan siirtoaan.Turku on pers....tä
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aika nuorena 70- luvulla vankilan ulkoilussa kuulin ensimmäisen kerran Köyliön vankilan tulipalosta, jossa 16 vankia kuoli. Vanhat hörhöt kertoivat, ja luulin, että vedättävät minua. Väitin vastaan, mutta he kertoivat tuosta surkeasta tapauksiesta yksityiskohtia, että pakko oli uskoa. Itse en ole koskaan ollut Köyliössä, mikä oli ennen useiden nuorten vankien `välitilapaikka´, ennen tulevia laitoksia.

Olen tuntenut montakin palossa kuolleen miehen poikaa. Jatkoivat palossa palaneen isänsä jälkiä. Yksi tulipalosta selvinnyt on jopa 80- luvulla piipahtanut meillä kylässä. Eri vuosikymmenellä kesällä yksi mielenterveysongelmainen sytytti kolmosella verhot tuleen. Onneksi asia huomattiin heti, eikä suurempaa vanhinkoa tullut. Rauhallisena pidetty ylivartija oli todella vihainen ja kireä, kun tätä ongelma tapausta vietiin rundiin.
70- luvulla ja 80- luvun puolella itse en osunut tilanteisiin, joissa olisi puhuttu Köyliön palosta enää.
Jotenkin vaiettu ja ajallaan unohdettu tapaus, omituista kyllä.
Se mitä Köyliöstä kuulin ja tiesin, olen lukenut enemmänkin siviili juttuina. Jotkut lehdet siitä kirjoitti ajoittain.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Olin juuri täyttänyt 18-vuotta, mutta kuppilaan oli ikäraja 21- vuotta. Menin sinne toisen miehen papereilla. Henkilökunta ihmetteli kovasti, koska oikea paperien omistaja oli aika paljon eri näköinen. Myivät kuitenkin, ja meillä oli ilo ylimmillään. Pois lähtiessä annoin portsarille ruhtinaalliset juomarahat. Portsasi nauraa hykerteli, ottaen joka pennin vastaan. En vielä tuntenut miestä paremmin, mutta paremmin tuntevat valistivat jälkeenpäin: Ei auta tätä portsaria voitelu!

Ilta oli yllätyksiä taynnä, ja minut rullattiin. Rullaaja oli mies kenen papereilla olin sisällä. Taksilla asunnolle mennessä väänsin juttua: Anna rahat takaisin. Ei ottanut kuuleviin korviin. Maksoi kuitenkin minun rahoista kyydin. Asunnon pihalla syntyi rähinä. Joitakin ihmisiä tuli paikalle, ja tyyppi koitti selittää asiaa omaksi edukseen. Hain autotallista kättä pitempää pelokkeeksi, mutta sen nähdessä taksinkuljettaja tämä epeli kyydissään painoi kaasua.

Myöhemmin tämä kaverin rullaaja koitti selittää asiaa, ettei hän vienyt rahoja. Selitti ja selitti, mutta turhaan. Kaikki oli tuhlannut ja oli sipissä. Haki baarista nälkäänsä lasin piimää. Eipä ollut kuitenkaan kaksinen ukon elämä. Oli linja-autoasemalla ja siellä pihalla linja-autojen välissä kuikuili huhuillen: Clarence, pist pist, tule tänne. Menin ja tämä epeli kertoi uusimman huolensa. Oli vienyt kaikki yhden viinanmyyjän myyntiviinat, 10 pulloa. Nyt ei uskaltanut olla ihmisten ilmoilla ja sai ajolähdön paikkakunnalta. Joitakin vuosia myöhemmin kuoli, en nyt muista missä ja miten.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Rundi »

*poistettu hymiö*tm
Viimeksi muokannut Rundi, Pe Kesä 24, 2022 1:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Rundi »

*poistettu chat*tm

Nessit
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 6:27 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Nessit »

Ehkä tähän aiheeseen sopiva juttu menneisyyden juhannukselta.

Oltiin parin kaverin kanssa sovittu, että lähdetään Lauttasaaresta juhannusajelulle sellaisella pikkusen vajaa 10 metrisellä paatilla. Eväät ja kolme ukkoa kyytiin, silmänilosta vastasi kaverin tuore ja varsin nuori vaimo. Ajatus oli pyörähtää perinteisesti kaivarinrannassa, mutta aika nopeesti kävi ilmi, ettei navigointi tai ylipäätään veneen hallinta ollut kenelläkään hallussa. Vedettiin sitten yhtä venettä seuraten ja päädyttiin Kustaanmiekan läpi Kruunuvuoren selälle. Siinä vaiheessa lepposa tunnelma oli kadonnut ja kaveri huusi vaimonsa kanssa naama punaisena jostain vanhoista pidoista toisilleen. Mä yritin sompaa sitä paattia kohti Skattan huoltolaituria ajatuksena hypätä siinä pois tältä retkeltä.
Ei oltu kaukana kun venepoliisi pamahti siihen viereen ja pyysi himmaamaan. Sanoivat seuranneensa meidän rimpuilua suokin edestä ja sanoivat, että huuto kuului sinne saakka. Mentiin siihen laituriin selvittelemään sitten mikä on tilanne ja tilannehan siitä tuli. Tuoreella aviomiehellä hakuja päällä, osoite Pasila, tämä veneen järkännyt jäbä myönsi siinä, ettei varsinaisesti tiedä kenen vene on, oli tullut avaimet lainaan joltain joka oli saanut ne veloista. Veneen oikea omistaja vaan oli tehnyt jo veneestä varkausilmoituksen, joten kaveri lähti myös Pasilaan.
Mulla ja sillä mimmillä ei ollut hakuja eikä mitään laitonta päällä, päästivät jatkamaan eväinemme juhannusta, mutta ilman venettä. Ihan kiva juhannus siitä sitten tulikin, seurusteltiin melkein 10 vuotta sen mimmin kanssa. 8)

*poistettu chat*tm

Marja
Martin Beck
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 7:45 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Marja »

*poistettu chat*tm

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Vuosia sitten Turussa yksi vankiloiden kanta-asukas oli vapaalla ollessaan saanut puhetaidoillaan tippaiitan mukaansa pienelle merimatkalle, pienellä veneellä. He ajautuivat ruotsinlaivan reitille ja bensa loppui. Laivasta kuuluttivat: Heti pois reitiltä! En tiedä miten siitä rannalle pääsivät, mutta tippaiita häipyi ja se juttu oli ohi. Ei tullut kysyttyä tarkempia tietoja matkasta.

Vastaa Viestiin