Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Muistavatko Never ja Rundi tai kuka hyvänsä, mitä tarkoitti käytännössä sanoa; istua kakku rullalle? Tai kun tuomio meni rullalle?

Käsittääkseni tämä on mahdollista vieläkin.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Clarence kirjoitti:
Ma Maalis 14, 2022 8:01 pm
Muistavatko Never ja Rundi tai kuka hyvänsä, mitä tarkoitti käytännössä sanoa; istua kakku rullalle? Tai kun tuomio meni rullalle?

Käsittääkseni tämä on mahdollista vieläkin.
Juu kyllä ja se meni lusijan piikkiin.
Tai jos apukalle tai joku muu teki laskennallisen virheen, silloin oli mahdollisuus hakea jotain korvausta Vahosta.
Muistelen tuollaista...

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Never »

Clarence kirjoitti:
Ma Maalis 14, 2022 8:01 pm
Muistavatko Never ja Rundi tai kuka hyvänsä, mitä tarkoitti käytännössä sanoa; istua kakku rullalle? Tai kun tuomio meni rullalle?

Käsittääkseni tämä on mahdollista vieläkin.
Kyllä on tuttu sanonta.Eli mikäli minulla oli jo valmiina lainvoimainen vapaajalan tuomio tai sitten valitus hovissa tuomio on rullalla.Sitten joudun istumaan vangittuna uutta tuomiota se rullalla oleva tuomio yhdistellään uuteen.Mikäli hovissa oleva tuomio ei ehdi päätökseen tuomioni aikana ja minua istutetaan läänillä odottelemassa hovin päätöstä saattoikin käydä niin että valitukseni meni läpi eli tuomioni lyheni pienemmäksi mitä tutkarina olin ollut tai syyte hylättiin kokonaan istuin kakkua rullalle.Jotenkin näin muistelen,vaikeaselkoisesti kyllä selitin.No Clarence oikaisee.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Ma Maalis 14, 2022 11:29 pm
Clarence kirjoitti:
Ma Maalis 14, 2022 8:01 pm
Muistavatko Never ja Rundi tai kuka hyvänsä, mitä tarkoitti käytännössä sanoa; istua kakku rullalle? Tai kun tuomio meni rullalle?

Käsittääkseni tämä on mahdollista vieläkin.
Kyllä on tuttu sanonta.Eli mikäli minulla oli jo valmiina lainvoimainen vapaajalan tuomio tai sitten valitus hovissa tuomio on rullalla.Sitten joudun istumaan vangittuna uutta tuomiota se rullalla oleva tuomio yhdistellään uuteen.Mikäli hovissa oleva tuomio ei ehdi päätökseen tuomioni aikana ja minua istutetaan läänillä odottelemassa hovin päätöstä saattoikin käydä niin että valitukseni meni läpi eli tuomioni lyheni pienemmäksi mitä tutkarina olin ollut tai syyte hylättiin kokonaan istuin kakkua rullalle.Jotenkin näin muistelen,vaikeaselkoisesti kyllä selitin.No Clarence oikaisee.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oma kokemus oli, kun olin tutkintolaisena useamman kuukauden, ja hovioikeus antoi välipäätöksen: Clarence on heti vapautettava aiheettomasta tutkintavankeudesta. Istuin kuitenkin jo valmista tuomiota. Tältä tuomiolta myöhemmin vapauduin. Sitten tuli alas tämä "välipäätös tuomio", joka oli tippunut hovissa. Olin eri asiasta tutkintolaisena ja tämä valmis tuomio oli jo tullut täytäntöönpanokelpoiseksi, eli istuin jo sitä taas. Tutkintolaisuus loppui ja olin vankeusvanki. Sijoitusvankilassa sitten johtokunta päätti, että heti siviiliin. Siviiliin pääsin, mutta olin istunut pikkusen rullalle.

Kaksi eri kertaa on tullut eri hovioikeuksista välipäätös: Päästettävä heti vapaalta vastaamaan. Tuo tietää yleensä, että juttu vähintään tulee tippumaan. Toisen kerran pääsin vapaalle, toisen en, koska olin muista vangittuna.

Saattoi olla vaikeaselkoista, mutta: Odottaa vankilassa hovin päätöstä, joka jostain syystä siellä venyy. Kun tulee alas, on jo vapautumispäivä mennyt hiukan ohi. Tässä on yksi esimerkki. Mielestäni on vieläkin mahdollista.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Never »

Ymmärrän kyllä mitä Clarence tarkoittaa.Eli kun istutaan rullalle,lusitaan pitempään kuin olisi tarvinnut.Tätä aiemmassa vastauksessani yritin tuoda esiin,vaikeaselkoisesti.Muistini mukaan rullalle istuminen ei ollut mitenkään harvinaista varsinkaan ns taparikollisten piirissä.Ja kyllä kai se on edelleen mahdollista mutta siitä voi käsittääkseni vaatia korvausta valtiolta.

Mopo-Ukko
Lauri Hanhivaara
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Joulu 18, 2019 11:52 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Milloin tuli mahdolliseksi anoa korvausta liikaa tai syyttömänä lusitusta tuomiosta?

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Never »

Mopo-Ukko kirjoitti:
Ti Maalis 15, 2022 4:41 pm
Milloin tuli mahdolliseksi anoa korvausta liikaa tai syyttömänä lusitusta tuomiosta?
Lain voimaanastumisen tarkkaa päivämäärää en tiedä mutta jos sinut on syyttömästi vangittu tai tuomittu voit anoa vapauden menetyksestä korvausta jos olet istunut poliisivankilassa tai tutkintavankeudessa yli vuorokauden ajan. Tämä teksti on n vuodelta 2018-2019. Muistaakseni korvausta täytyy anoa kolmen kuukauden sisällä vapauduttuasi.Anomukseen on ihan oma kaavake olemassa ja tämä löytynee Valtiokonttorin sivuilta.

Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Never »

Eli kysymyksessä on ns koppikorvaus.Ne ovat kai yleistyneet/lisääntyneet viimevuosina.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Never kirjoitti:
Ti Maalis 15, 2022 5:31 pm
Eli kysymyksessä on ns koppikorvaus.Ne ovat kai yleistyneet/lisääntyneet viimevuosina.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuossa omassa kakun rullalle menemisessä olisi johtokunta voinut antaa tyssit, johon olin varautunut, mutta ei antanut. Lisäksi jännitti se kun oli
3 kk tullut hovista alas, että huomaavat sen. Ennen 70- luvulla kun vapaanjalan juttu tuli hovista alas, se oli 1 kk,n lääninhallituksessa ennen toimeenpanoa.

Ennen koppikorvausta oli myös nimitys rautarahat.

Lienee tympein juttu lähihistoriassa kun nämä kaksi epeliä murhasivat Espanjassa nuoren suomalaisnaisen. Toinen sai elinkautisen, toinen taisi olla nuorena henkilönä ja sai joka tapauksessa 9- vuotta. Meni muutaman päivän vapautuminen yli, mutta en tiedä saiko korvauksia(?) Tämä mikä istui 3 vuotta, oli vapauduttuaan julkaissut tytöstä ilkeitä juttuja facebookissa. Poliisit pidättivät pojan, 3 vrk ja vapautuminen. Kuitenkin uhrin mollaaminen ja uhrin vanhempien kiusaaminen loppui.

Rundi
Martin Beck
Viestit: 782
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Tämähän voisi olla tottakin.

https://www.youtube.com/watch?v=I270Xmop0IY

Rikosten jälkeen ottaa relasti. Joku hörhö olisi voinut ollakin tuon tyylinen.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

80- luvulla lomalla Manner- Espanjassa olimme kaverini kanssa syömässä kaupungin suomalaisravintolassa. Ruokana perunat ja lihapullat, ja kuppilan radiosta kuului Rentun ruusu. Tuolla reissulla itseltä loppui rahat, olin arvioinut niiden menon väärin. Muuan suomalainen mies lainasi minulle pyytämättä 1500 markkaa, ja lupasin laittaa kotimaassa takaisin. Niin luonnollisesti tein kun palasin Suomeen.

Viimeisin vankilakokemus oli Ruotsista Långholmenin vankilasta, joka oli muutettu hotelliksi. Tämä kahden päivän kakku meni kohtuullisen hyvin. Puretun keskusvankilan muurit olivat ainakin osittain jäljellä. Siinä oli myös köysi missä kiipeilyn helpottamiseksi oli laitettu solmuja. Tuollaisesta vanki, kuka karkaa on kyettävä menemään yli sekunneissa. Ennen ei Suomessa ollut natolankaa vaikeuttamassa, mutta nyt on. Kokeilin Långholmenilla köydellä nousua, mutta vaikeaa oli.

80- luvulla Keski-Ruotsissa meitä oli kolme matkalla etelämmäksi. En tiedä nukahtiko kuski rattiin, vai oliko mustaa jäätä, mutta auto alkoi pyöriä ja lensi perä edellä pöpelikköön. Kukaan ei loukkaantunut, mutta auto kärsi vaurioita. Hinaaja hinasi meidät lähikaupunkiin, josta myös katsoimme yöpaikkaa. Poliisilaitoksella olisi saanut olla putkassa yötä, mutta se ei sopinut minulle. Jotenkin tuolta vain pääsimme pois. Paluumatkalla tuli kyllä pientä sapiskaa virkavallalta, mutta muuten meni kohtalaisesti. Kun ennen meni laivalla Naantalista Kapellskäriin, sai auton ilmaiseksi mukaan.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Ainakin ennen oli ihmisiä, ketkä olivat siviilissä ja vankilassa toisten kiusana. Siviilissä he tekivät pieniä rikkeitä, ritsauksista autovarkauksiin ja tietenkin ryöstöihin. Muuan tällainen ainakin 30- vuotta jo silloin istunut sanoi; ettei häntä ole rullattu koskaan. Kerroin sen kaverille ja kaveri sanoi: Eihän sillä ole mitä rullata!

Nyt näyttää, että nämä paljon uutisoinnissa olleet nuoret katujengiläiset tulevat olemaan jopa pahempia. Kingailevat kaduilla ja jos mahdollista, vankiloissa. Mitä olen nähnyt nykyajan "vailla suuntaa olevia", he ovat hyvin hetkellisiä ja hajanaisia. Nupiksessa oli 70- luvulla enemmän vankeja, mutta heidän fyysinen ja psyykkinen kuntonsa oli parempi. Nyt voi jossain vankilan nuoriso-osastolla olla 18- vuotias, joka on jo loppuunpalanut.

Tämä 30- vuotta istunut mies ei tehnyt tutkintolaisena koskaan töitä, eikä hänelle tullut siviilistä rahaa. Se tietää sitä, että tällainen pummaa sieltä mistä saa. Tuli joskus meidän selliin muki kädessä kysyen kahvia. Kahvin saatuaan halusi tupakan tai kääriä sätkän. Siinä samassa pyysi laittamaan nauhuriin mieleistä musiikkia antaen kasetin. Tämän pienen nautintohetken loputtua poistui. Toisaalta hänessä oli jotain hauskaa, niin se ei häirinnyt. Hänellä oli myös muita keneltä pummata.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Pikkupoikana tuossa 60- luvulla halutti usein urheilukentälle, missä oli toimintaa, toinen oli elokuviin. Suurin este noihin menossa oli rahapula. Kentällä oli joku tapahtuma lapsille, mutta en jaksa muistaa mikä. Sinne pääsyn kuitenkin muistan. Mies oli viemässä sisälle lapsiaan ja joukossa olleita tuttujen lapsia. Miehellä oli kaikkien liput kädessä, että saa antaa ne ovenvartijalle, joka päästää porukan ohi. Satuin hyvään saumaan ja menin tuohon sakkiin kuin olisin kuulunutkin, ja kävelin joukon mukana portista sisään. Lipunottaja ei huomannut mitään, katseli vaan meidän joukkoa ja kädessään olevia lipunkantoja, huomasin kun vilkaisin nopeasti sivuttain taakse. Tämä lipunottaja ei sanonut mitään, ja itse menin hakemaan parhaan mahdollisen istumapaikan.

Joku joskus elvisteli, etteivät hänen kaverit olleet niitä, jotka grillillä pelottelivat ihmisiä. Minun kaverit kyllä oli joskus näitä pelottelijoita. Myöhemmin joistakin tuli nimimiehiä, vielä suuremmasta osasta tunnettuja, ketä jahdattiin saartorenkaassa ja helikopterit pörräsivät taivaalla.

Clarence
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2015 12:24 am

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Clarence »

Muuan mies -76 odotti mielentilaa. Sieltä miehen tie vei Niuanniemeen. Ilmeisesti ei vaikea tapaus, sillä 80- luvun alussa oli vankilassa. Never, Rundi tai joku muu voi oikaista nämä tiedot, jos on oikaistavaa. Niuasta vapautuminen ei ole helppoa. Monesti se tapahtuu siirrolla lievempään mielisairaalaan, ja vapaudessa täytyy jonkun olla takuussa henkilöstä. Lisäksi kun oli ollut vapaudessa oliko kaksi vuotta, niin saattoi rikoksesta joutua vankilaan. Usein täyttä ymmärrystä vaille. Joka tapauksessa tämä mies oli tutkintolaisena 80- luvun alussa. Kävi kahvilla minun kämpässä ja jutteli vähän Niuan oloistaan. Kertoi, että mielisairaalan suljetulla osastolla ovet ovat yhtä paljon auki kuin vankilan avo-osastolla. En tiedä pätikö tämä joka vankilaan, mutta noihin aikoihin suurinpiirtein.

Suljetussa vankilassa elimistökin oppii vuorokausirytmiin. Ovien auki ollessa hoitui isommat tarpeet. Viimeisellä reissulla olin ollut kiinni jotain kaksi vuotta, niin pääsin ensimmäiselle lomalle. Jotkut ennen lomaa veikkasivat, että pieleen menee. Ei mennyt pieleen vaan tulin takaisin kuten lomalapussa oli. Tuolloin juotiin useassa kodissa siviilissä pannukahvia. Olin juonut Nessiä pari vuotta ja lomilla siviilikahvia, niin siitä tuli ongelma kun olin palannut lomilta. Vankilan tippaiita antoi jonkin pillerin, niin jo alkoi olla kaikki niinkuin pitikin.

Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 264
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Rikoksen jälkeen - ajatukset, fiilikset

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Clarence kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 1:05 pm
Never, Rundi tai joku muu voi oikaista nämä tiedot, jos on oikaistavaa. Niuasta vapautuminen ei ole helppoa.
NiuVasta, ei niuasta.

Vastaa Viestiin