http://dst.samizdat.info/2008/01/29/2845/ kirjoitti:Vuoden uutinen löytyy Suomenmaasta
Koko internetskuhan tämän jo tietää, mutta en malta olla jakamatta riemua: Suomenmaassa uutisoitiin Kangasalan kihlakunnan poliisipäällikön ylinopeudesta vallan hurmaavalla tavalla.
Siteeraan jutun lähes kokonaisuudessaan (vaikka se pahatapaista onkin), koska pelkään Suomenmaan veppisivujen kadottavan tämän hienon tarinan lähestulkoon välittömästi.
Miten tällaista pääsee tapahtumaan, Moisio sanoo itsekin ihmettelevänsä, mutta löytäneensä useita syitä vauhdin pidolleen.
– Voisiko ajatella niin, että kun viime torstaina olin menossa Kangasalan poliisilaitokselta tilaisuuteen, missä käsiteltiin vuoden 2008 budjettia ja eräitä muita poliisin organisaatiouudistukseen liittyviä hankalia asioita. Stressi on kohtalaisen korkealla. Enkä varmaan ole ainoa, jolla poliisihallinnossa stressi on nyt korkealla. Tarkkaavaisuus ei välttämättä silloin ole kaikista parasta luokkaa, Moisio selittää Suomenmaalle.
Liikkuvan poliisin partio oli Moision mukaan virittänyt tutkansa paikkaan, jossa ei ole mitään syytä valvoa nopeuksia. Lähituntumassa ei ole risteyksiä, eikä suojateitä.
– Mikä pahinta, mittauspaikka, niin kuin se ensimmäinenkin tapaus, mutta erityisesti juuri tämä, käsittämätön valinta. Sellainen notko alamäki. Poliisin ei pitäisi mitata nopeuksia tällaisissa paikoissa. Siinä ei kerta kaikkiaan mitään vaaraa voi aiheutua. Sanon, että siinä paikassa ajaa 99 prosenttia ylinopeutta.
Moisio sanoo tietävänsä mistä puhuu, koska on tehnyt kenttätöitä liikenteen valvonnassa 41 vuotta kestäneen virkauransa alussa. Liikkuvaa poliisia Moisio kehottaa kohdistamaan nopeusvalvontansa todellisiin kaahareihin ja ohittelijoihin.
– Joka helkkarin viikonloppu minutkin ohittaa 2-3 autoa, jotka menevät kuin pullopersesiat, hän sanoo.
Moisio asuu Tampereella ja hänen mökkinsä on Virroilla. Osansa ylinopeuteen johtaneista syistä saa Moision alla ollut automaattivaihteinen Mecedes Benz 200 E, vuosimallia 2003.
– Auto on semmonen, että se ei tunne mitään nopeutta. Ihan sama ajaako sillä viittäkymppiä vai kahdeksaakymppiä. Ellei sitä suorastaan jarrua huomaa painaa, niin silloin se menee herkästi ylinopeutta. Nykyään tehdään liian hyviä autoja. Sanoinkin just muijalle, että pitääkö se vaihtaa semmoseen kottoseen, joka huomauttaa heti kolinalla, tärinällä ja muilla merkeillä vauhdista, hän sanoo.
Moision mukaan hänen ylinopeutensa kesti maksimissaan 200 metriä. Hän sanoo ottaneensa hetkeä aikaisemmin vaimonsa kyytiin ja olleensa juuri heittämässä lakkiaan ja hanskojaan takapenkille, kun Mersu ”karkasi” käsistä.
– Sanoin vaimolleni, että nyt luultavasti meidän Lapin reissu peruutetaan. Minä en ainakaan aja, kun siellä on niitä kottaraispönttöjä joka paikassa, Moisio viittaa automaattiseen kameravalvontaan.
Ylinopeuden sattuessa Moisio oli virkamatkalla. Hän uskoo, että olisi selvinnyt ilman sakkoja, jos olisi ollut liikkeellä poliisiautolla.
– Tulee helvetin kalliiksi tämä viranhoito. Tuli taloudellista tappiota ja hirveä mielipaha.
Moision mukaan tieto hänen tuoreimmasta ylinopeudestaan kulki lähes valon nopeudella.
– Miten tällainen organisaatio kuin poliisi voi vuotaa niin nopeasti. Kun tekoni tapahtui puoli kymmeneltä, niin ennen puolta päivää tästä asiasta soitettiin esimiehelleni kokouspaikalle. Täytyy sanoa, että poliisiorganisaatio vuotaa ja pahasti. Aivan käsittämätöntä, Moisio toteaa.
Sakotettu poliisipäällikkö ihmettelee tutkapartion sijoittamista
Aamulehti 30.01. - 21:37 (Luotu: 20:06)
Valvonta: "Ylinopeutta seurattiin notkossa, jossa ei ole risteystä eikä suojateitä"
Ylinopeudesta sakot saanut poliisi on jälleen lehtien palstoilla. Kangasalan poliisipäällikkö Mauri Moisio ajoi viime viikolla Tampereella ylinopeutta tutkaan. 50 kilometrin tuntinopeusalueella hänelle mitattiin 81 kilometrin tuntinopeus. Pari vuotta aikaisemmin hän sai ylinopeussakon Kangasalla.
Tiistain Suomenmaa julkaisi Moision haastattelun, jossa hän kertoo tapahtuneesta.
Jutussa hän kehottaa kohdistamaan nopeusvalvonnan todellisiin kaahareihin ja ohittelijoihin. Hänen sanotaan peruuttavan lomansa Lapissa, koska siellä on "kottaraisenpönttöjä" joka paikassa. Näillä hän tarkoittaa automaattista nopeudenvalvontaa.
Keskiviikon Uutispäivä Demari paheksuu pääkirjoituksessaan haastattelua. Lehti toivoo, että poliisijohdolle opetettaisiin,että kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Mauri Moisio, onko Suomenmaan juttu teille tuttu?
- Ei ole.
Ovatko esimiehet ottaneet juttujen jälkeen yhteyttä?
- Ei ole kukaan vaivautunut ottamaan yhteyttä. Paateron (Länsi-Suomen läänin poliisijohtaja) kanssa puhuttiin, kun asia tuli ilmi.
Oliko sakotus mielestänne oikein?
- On vaikea kommentoida. Olen tehnyt kenttätyötä nuoremmasta konstaapelista lähtien ja tehnyt poliisityötä laidasta laitaan. En voi käsittää, että sellaisen paikkaan tullaan tutkaamaan. Molemmista suunnista alamäki, ei risteystä, ei suojateitä. Siinä otetaan nopeuksia. Siinä ei ole mitään yhteyttä liikenneturvallisuuden lisäämiseen.
- Tietysti minun täytyy se ymmärtää.
- Olen myöntänyt tapahtuneen ja sakon saanut. Eniten minua närästää se, että käytetään sanontaa kaahaaminen. En mielestäni ole koskaan kaahannut enkä mielestäni siinäkään tapauksessa kaahannut. Olin ottanut matkustajan pysäkiltä kyytiin 300 metriä ennen niin sanottua kaahaamista.
- Mikä tällä merkitys liikenneturvallisuuden kannalta on. En puolustele omaa tekoani. Se on tapahtunut eikä sille mitään voi. Ihmisen, joka sakon saa, pitää mieltää, että se on tullut asiasta.
- Ennen vanhaan puhuttiin paljon, että sakko pitää myydä asiakkaalle, että se menee kohdalleen ja hän tuntee tehneensä vääryyttä.
Oliko tutka liikkuvan poliisin partion?
- Se oli Tampereen laitoksen liikenneryhmä.
Ovatko asiakkaat huomautelleet?
- Ei ole pottuiltu. Olen saanut muutaman sähköpostiviestin, jossa otetaan kantaa positiivisesti kommenttiini, että valvonnassa pitäisi olla järkeä.
- Meikäläisen asemassa oleva ihminen ei voi ottaa kantaa, koska se tulee heti omaan nilkkaan.
Onko muuta, joka kiusaa teitä tässä asiassa?
- Toinen asia, mikä minua hirveesti mietittää, eikä ole valjennut. Ylinopeus tapahtui 9,35. Tieto siitä oli levinnyt julkisuuteen jo puolilta päivin vaikka asia ei ollut juridisesti julkinen.
Aiotteko ruveta tutkituttamaan tätä vuotoa?
- Ensimmäisen sakotuksen jälkeen minua kehotettiin peräämään asiaa. Tulin tulokseen, että en rupea penkomaan. Nyt on mietintämyssy päällä. Eihän tämä lopu ellei siihen joku puutu.
Länsi-Suomen läänin poliisijohtaja Mikko Paatero, pidättekö pahana, että poliisiorganisaatiosta tulee tietoja julkisuuteen?
- On huono asia, jos julkisuuteen menee asioita, jotka eivät ole julkisia. Julkisiksi ne tosin tulevat jossain vaiheessa ja niiden pitää tulla. Pidän huonona, jos keskeneräisiä asioita tuodaan julki.
Aiotteko olla yhteydessä poliisipäällikkö Moisioon?
- Täytyy katsoa, mitä siinä on. En pidä asiallisena tällaista kannanottoa tässä tilanteessa.
- Jos jostain jää kiinni, on huono paikka arvostella liikennevalvontaa. Poliisi tekee omaa tehtäväänsä. Johdon tehtävä on tehdä strategiat, missä valvontaa on.
Miten suhtaudutte siihen, että poliisi saa julkisuudesta lisää rangaistusta?
- Se kuuluu tähän ammattiin. Tietyissä ammateissa julkisuusaste on korkeampi. Se pitää hyväksyä vaikka se olisi kuinka raskasta.
Tero Kuronen