Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Yx2
Poliisikoira Rex
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2020 3:31 pm

Re: Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Viesti Kirjoittaja Yx2 »

Oliskos nuo rahat laitettu syötiksi?
Tiedetty että toi pöllii mutta pöllitään mekin.
Yrittäjä vie ja kaikki voittaa paitsi RAY.

Ei taida koko 12k potti ollakaan "varkaalla" vaan jakautunut isommalle jengille.
Varkaasta saatiin sopivasti syyllinen.
Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Joosua kirjoitti: La Syys 12, 2020 8:56 pm
Jarkallas kirjoitti: La Syys 12, 2020 4:09 pm Mun edellisen viestin pari viimestä lausetta sai mut tajuaan vielä yhden jutun. Jos rahoja on jatluvasti säilytetty takahuoneessa eikä asianmukasesti mutta kuitenkin "muutaman kuukauden" välein on tehty tilitykset RAYlle. Kyllähän jo ensimmäisen tilityksen yhteydessä RAY/kuka ikinä huoltsikalta automaattirahat hakeekaan(?) näkee että rahoja säilytetään väärin ja tähän olisi käsittääkseni puututtu.

Tää ei kyllä oo mikään läpihuutojuttu "tyhmä yrittäjä, hyväuskonen työntekijä, manipuloiva supliikkimies". Tässä on aika paljon outoa nyt kun tätä on miettinyt.

Joosua, kun sulla on kokemusta huoltsikoista, oliko ikinä sellasta että huoltamon väki olisi kiikuttanut automaattien rahoja itse pankkiin? Mul ei ole kokemusta, koska baari/täyspotti peleissä rahat jäi aina työpaikalle lukkojen taa kun kassa oli laskettu ja lähdetty kotiin, enkä tiedä kuka ne lopulta pankkiin vei.
Kiersin seitsemällä eri liikenneasemalla, en siis Nesteellä, ja näytti siltä että aika säännöllisesti kävi vartiointiliike salkkuja hakemassa joten en usko että rahaliikennettä muuten hoidettiin. En myöskään koskaan nähnyt kenenkään henkilökuntaan kuuluvan lähtevän salkku kädessä. Ne on aika isoja joten olisin huomannut.
Mutta sitten on myös ns kauppiasasemia. Ne ovat yrittäjävetoisia. Siellä käytännöt voi hyvinkin vaihdella, niistä en tiedä. Minä siis olin ketjun asemilla, mutta saman logon alla oli myös ns kauppiasasemia. Ne erosi jo siinä että sieltä ei muut saanut mitään henkilökunta-alennuksia. Näissä paikoissa voi yrittäjällä olla paljon itsenäisempi valta toimia. Tällaisia voi olla Nesteelläkin, ja jutussahan puhuttiin yrittäjästä. Normiasemalla on liikenneaseman päällikkö suurin boss. Eli tilanne voi olla kuten muullakin liikeyrittäjällä.
Voi perseen perse. Kirjotin tähän yksityiskohtasia juttuja pitkästi mutta onnistuin kadottaan koko tekstin. :(

Laitan lyhyesti pointtini nyt sitten kun en jaksa uutta sepustusta tehdä. (pitää alkaa kirjottaan näitä muistioon ja kopsaan tänne)

Kun olin RAY koulutuksessa meille esiteltiin automaattien toimintaa. Muistaakseni automaattien kanssa toimittiin sillä lailla että automaatti on etäyhteydessä RAY:lle ja kone ilmottaa kun kassalipas alkaa täyttyä ja sitten ukot/akat lähtee hakemaan kassalipasta. Yrittäjällä ei ole mitään tarvetta avaimeen jolla saisi automaatin saati kassalippaan auki. Peliautomaattien kassoja ei tarvitse laskea koska kone tietää paljonko siellä on rahaa sisällä.

Luultavasti vartiointiliike hakee kassalippaan kun se on tarpeeksi täynnä, niinkuin Joosua sanoi. Joka tapauksessa sen lippaan hakee joku muu kuin yrittäjä.

Eli tämä homma haisee! Harmi että lähtötiedot on niin hatarat, ei tiedetä edes mikä huoltamo on kyseessä. Tuskin monia just tää keissi edes kiinnostaa koska summa on mitätön isossa mittakaavassa. Itseäni tää kiinnostaa koska itsellä on tuo vanha RAY kytkös. Ja nyt alkoi kiinnostaa vielä lisää koska vaikka en kaikkea niin pitkän ajan päästä muistakkaan, oon lähes varma tosta mitä sanoin että peliautomaatteja ei yrittäjä edes pysty avaamaan. Olisiko täällä ketään ex tai nyk. RAYlaista??

Ooteena että baareissa kassa laskettiin baarin työntekijän kanssa yhdessä ja siinäkin oli monenlaisia järjestelyjä ja sääntöjä että rahan katoaminen olis mahdollisimman epätodennäköstä ja varastaminen vaikeeta. Esim jos kassa ei täsmännyt myynteihin +/-5euroa pomo soitti joka kerta ja kyseli miksei täsmää. Todella tarkkaa touhua siis RAY:lla.
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works
Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Yx2 kirjoitti: Su Syys 13, 2020 3:18 pm Oliskos nuo rahat laitettu syötiksi?
Tiedetty että toi pöllii mutta pöllitään mekin.
Yrittäjä vie ja kaikki voittaa paitsi RAY.

Ei taida koko 12k potti ollakaan "varkaalla" vaan jakautunut isommalle jengille.
Varkaasta saatiin sopivasti syyllinen.
Joku todella outo juttu tässä on. Väitän edelleen että yrittäjällä ei ole peliautomaattiin avainta, miksi olisi? Kun automaatti menee epäkuntoon niin RAY:n huoltomies tulee sen korjaamaan ja vain hänellä on avain jolla kone aukeaa. Peliautomaatti aukeaa samallailla kuin esim. limsa-automaatti. Yrittäjällä ei ole mitään asiaa aukomaan peliautomaatteja tai koskemaan automaatin sisällä olevaan kassalippaaseen.

Pikku ooteena että siellä peliautomaatin sisällä oli ainakin 2000-luvun alussa sellanen ihan tavallinen pöytätietokone sisällä joka niitä pelejä pyörittää. Tästäkin syystä yrittäjällä ei ole mitään asiaa peliautomaatin sisuksiin. Eikös niin että tää mitä selitän on ihan maalaisjärkeenkin käypää? (huom. kuitenkin että mun muisti on siks hatara koska näistä on niin kauan aikaa, en voi vannoa todeksi sanomaani mutta näin muistan)

Emme taida saada tähän enempää selvyyttä. Väitän että tämä koko uutinen on aivan käsittämätön eikä tää tapahtuman kulku ole edes mahdollinen. Mitä ihmettä tässä sitten on tapahtunut? :D Eikö täällä olis ketään ex tai nyk. RAYlaista joka vois ottaa kantaa näihin mun sepustuksiin?
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2950
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Niillä asemilla joilla työskentelin, henkilökunta kyllä hoiti peliautomaattien tyhjennyksen. Näin tätä monta kertaa. Luulen että tätä suoritti vain esimiestehtävissä olevat. On luultavaa että automaateista tosiaan on laskuri josta selviää paljonko laite tuottaa.

Eli kokemukseni mukaan on jutussa kuvattu tilanne täysin mahdollinen. Mutta siitä eteenpäin, kun rahat on viety toimistoon, on toiminta ilmeisesti muuttunut täysin holtittomaksi. Syystä tai toisesta. Ja näin on rikos tullut mahdolliseksi.
Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Re: Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Joosua kirjoitti: Ma Syys 14, 2020 11:34 am Niillä asemilla joilla työskentelin, henkilökunta kyllä hoiti peliautomaattien tyhjennyksen. Näin tätä monta kertaa. Luulen että tätä suoritti vain esimiestehtävissä olevat. On luultavaa että automaateista tosiaan on laskuri josta selviää paljonko laite tuottaa.

Eli kokemukseni mukaan on jutussa kuvattu tilanne täysin mahdollinen. Mutta siitä eteenpäin, kun rahat on viety toimistoon, on toiminta ilmeisesti muuttunut täysin holtittomaksi. Syystä tai toisesta. Ja näin on rikos tullut mahdolliseksi.
Oon todella yllättynyt. Mutta niinkun sanoin jo, muisti osaa olla hatara ja lisäks mulla ei koskaan ollut mitään oikeeta tekemistä automaattien kanssa töissä. Herää kysymys minkä vitun takia RAY on noin tymä? Luulin jo järkeilleeni tän homman. :oops:

Eikö tosiaan oo foorumilla nykysiä tai entisiä rahislaisia jotka vois valottaa asiaa? En epäile sun sanaas Joosua, oon vaan jotenkin yllättynyt. Kai innostuin siitä kun haistelin tässä suurta puhallusta. :mrgreen:

Summien pitäis olla satoja tuhansia niin jotain saattais kiinnostaa. Tähän en pysty enää oikein sanoon mitään. Ehkäpä se yrittäjä sitten on vaan ollut tampio.
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2950
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tampereen seutu: Kanta-asiakas kavalsi huoltoasemalta rahaa

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Raha-automaattiyhdistyksen huoltomies toki kävi myös peliautomaatteihin liittyen. Mutta ne tapahtuivat kun mm joku automaatti vaihdettiin tai tarvittiin korjausta. Muistan kun yhdellä pohjois-helsinkiläisellä asemalla, jossa toisinaan työskentelin, oli asiakas lorauttanut hyvin sokeroidut kahvit koneen päälle ja napit jumittuivat ja osia piti vaihtaa. Kyllä niihin koneisiin muitakin korjauksia huoltomies teki, jos vaikka oli jollain asiakkaalla oli palanut käämit ja oli lyönyt näytön rikki. Mutta tosiaan rahojen tyhjennykset hoiti päällikkö/vuoropäällikkö-porras. Monissa automaateissa taitaa olla nykyisin mahdollista maksaa kortilla joten käteisen käyttö varmasti pienenee vähitellen. (automaattien käyttö ei ole tuttua koska edes yhtä peliä en ole pelannut. Joskus harvoin olen aikoja sitten pajatsoon kolikon napauttanut)

Mutta ei ole ihme jos tämä keissi aiheuttaa hämmästelyä. Näin vähäjärkistä toimintaa erittäin harvoin missään näkee. Sopisi hyvin moneen koulutukseen esimerkiksi: "Ei näin".
Vastaa Viestiin