Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ensinnäkin, kaikki terveydenhuoltoalan ihmiset eivät ole virkasuhteessa. Viralla ja toimella on eronsa.
Itse olen lukenut lapsella olleen ravisteluvammoja, jotka eivät siis liity kylkiluihin mitenkään, vaan vaurioittavat aivoja.
Ravisteluvammat muistuttavat esimerkiksi auto-onnettomuuden törmäysvammoja, koska pään heilahdusliike äkkipysähdyksessä aiheuttaa samanlaisen aivojen nopean edestakaisliikkeen kallon sisällä.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

Belagile
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Joulu 17, 2020 1:42 am

Re: Tappoepäily Kihniössä 9/2020 - pariskunta vangittu ja vapautettu

Viesti Kirjoittaja Belagile »

Hermione kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 10:06 am
Belagile kirjoitti:
Ke Joulu 30, 2020 2:55 am
Sen mitä itse tiedän tapauksesta, on todella vaikea todistaa jommankumman vanhemman aiheuttaneen kuolemaan johtaneet vammat. Järki sanoo että lapsi on tapettu mutta se ei tuomioon johda ilman todisteita koska on olemassa mahdollisuus onnettomuudellekin.
Tämä ja nimimerkin viimeisin kirjoitus minkä Ruusumaa on lainannut yllä olevaan viestiin. Sinun tietolähteesi on rikollinen, kai tiedostat sen? Etkä itse ole juurikaan parempi, kun sinun on pakko tulla internetin keskustelupalstalle pätemään, että "minäpä tiedän tästä casesta". Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on virkarikos ja jokainen salassa pidettävissä asioista juoruilija murentaa omalla panoksellaan luottamusta julkisen viran haltijoihin, jollaisia myös terveydenhuollon henkilökunta on.

Ja kuten itse kirjoitit. On olemassa onnettomuuden mahdollisuuskin. Vauvojen käsittely voi olla todella vaikeaa ja kömpelöä varsinkin jos äiti ei ole vielä toipunut synnytyksestä. Synnytyksestä voi jäädä monenlaisia vaurioita jotka haittaavat toimintakykyä, jaksamista ja koordinaatiota hyvinkin pitkään.

Minä haluan lähtökohtaisesti ajatella ihmisistä hyvää ja uskon, että tässä on tapahtunut onnettomuus, ja osa vammoista on voinut syntyä elvyttämisen seurauksena. Mikäli kyseessä on onnettomuus, niin se kalvaa näitä vanhempia lopun ikäänsä, ja uskon heidän syyttelevän itseään ihan riittämiin ilmankin, että saavat tuntemattomien ihmisten vihat niskaansa.
Meillä on selkeästi vähän eri käsitys pätemisestä.. Vaitiolovelvollisuudesta ja sen rikkomisesta tässä tapauksessa oli puhetta ja ajattelin vain kertoa että sitä on rikottu myös minun tiedon mukaan.

Ihan yhtälailla pätemiseksi voisi lukea sinun moralisoinnin siitä että tiedänhän tietolähteeni olevan rikollinen. Mä kyllä tiedän mitä kuuluu vaitiolovelvollisuuteen mutta minä en sitä ole rikkonut joten ihan turhaan sä mulle siitä kiukuttelet.
Asiahan tuli mulle keskustelun yhteydessä (mikä ei koskenut tätä tapausta edes) niin etten voinut laittaa ennakoivasti sormia korviin ja huutaa ”laaalaaalaaaa en kuule mitään” 🙄 Minun ongelma ei ole terveydenhuollon työntekijöiden luotettavuus tai sen puute.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Hermione kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 4:08 pm
Vammojen laadusta ei anneta tarkempaa tietoa julkisuuteen koska asia ei edennyt oikeuteen saakka. Tilanne nyt vain on tämä.

Itse en epäile ollenkaan etteikö tämä kuolemantapaus ole tutkittu niin perusteellisesti, kuin mahdollista, kun kesti näinkin pitkään saattaa esitutkinta päätökseen. Näyttöä tahallisuudesta saati motiiveja tahallisuuteen ei ole saatu, jolloin tosiaan onnettomuuden, vahingon jne, mahdollisuus on jäänyt vaihtoehdoksi. Näköjään tämä kiukuttaa ihmisiä aivan hirvittävästi, aiheuttaen sen että somekeskustelu saattaa hyvinkin poikia lisää tutkittavia rikoksia.

Joku tuolla somen puolella otti esille sen, että vauva oli käytetty neuvolassa vain muutama päivä ennen elottomaksi menoa. 3kk ikäisenä annetaan pneumokokki, rotavirus ja virusrokote. Vakavat haittavaikutukset ovat hyvin, hyvin harvinaisia, mutta ne ovat mahdollisia. Suurin osa rokotetuista selviää ilman oireita tai pienellä kuumeilulla, mutta silti, joillekin rokotukset voivat aiheuttaa vakavampia haittavaikutuksia. Ja ei, minä EN ole rokotevastainen, mutta olisi älyllistä epärehellisyyttä kiistää vakavien haittavaikutuksien olemassaolo kokonaan.

Kannattaisi varmaan itse kunkin keskittyä omaan elämäänsä sekä läheistensä hyvinvointiin ennemmin kuin tähän caseen, joka on viranomaistahoilta loppuun käsitelty.
Että rokotteesta/rokotteista voi seurata ravisteluvammoja, jotka tappavat pienen lapsen? Menehän muualle skitsoilemaan :x

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Tampereen Tyttö kirjoitti:
To Marras 11, 2021 12:09 am
Ensinnäkin, kaikki terveydenhuoltoalan ihmiset eivät ole virkasuhteessa. Viralla ja toimella on eronsa.
Itse olen lukenut lapsella olleen ravisteluvammoja, jotka eivät siis liity kylkiluihin mitenkään, vaan vaurioittavat aivoja.
Ravisteluvammat muistuttavat esimerkiksi auto-onnettomuuden törmäysvammoja, koska pään heilahdusliike äkkipysähdyksessä aiheuttaa samanlaisen aivojen nopean edestakaisliikkeen kallon sisällä.
Virkasuhteessahan ei tänä päivänä juuri muut ole, kuin lääkärit. Muut vakityösuhteet ovat toimia.

Vaitiolovelvollisuus sen sijaan on, vaikka olis vain päivän keikkalainen. Se on myös opiskelijoilla, sivareilla, laikkareilla ym.

Ravisteluvammoista oon samaa mieltä, jotain on aivoissa tapahtunut jos ensin on jäykkä ja sitten veltostuu.

Noihin kylkiluihin on takerruttu vähän liikaakin, murtuneeseen kylkiluuhun tuskin kuolee edes vauva. Selvästi on päässä ollut jokin paha vaurio.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Elizabeth kirjoitti:
Ke Marras 10, 2021 4:54 pm


Nimet ja naamat on tosiaan tullut jo reilu vuosi sitten selville. Löytyy taatusti tästäkin ketjusta ja mitä tuohon face keskusteluun ni jossain enempi kuraa niskaansa sai tämä syyttäjä!

Ja tämä keissi ei ole tosiaan ainoaa sorttia. On ennenkin ravistelijat jätetty ilman syytteen nostamista:

https://www.ess.fi/paikalliset/23856
Todella ihmettelen tuota, miten kukaan äiti tai isä voisi suojella puolisoa, joka on vahingoittanut omaa lastaan. Se on luonnotonta. Oma lapsi (normaalisti käyvällä ihmisellä) menee aina kaiken ja kaikkien muun edelle.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Hermione »

ruusumaa kirjoitti:
To Marras 11, 2021 8:40 am
.
.
Ravisteluvammoista oon samaa mieltä, jotain on aivoissa tapahtunut jos ensin on jäykkä ja sitten veltostuu.

Noihin kylkiluihin on takerruttu vähän liikaakin, murtuneeseen kylkiluuhun tuskin kuolee edes vauva. Selvästi on päässä ollut jokin paha vaurio.
Syyttäjän olisi ehkä tosiaan pitänyt saattaa tämä case oikeuden arvioitavaksi - kuitenkin kyse on vauvan kuolemaan johtaneesta tapahtumasta. Nyt syyttäjän ansiosta juttu jäi tavallaan leijumaan ilmaan. Aika paljon on yhden ihmisen vastuulla. Kuolemansyynselvitys on salainen mutta jotain pieniä juttuja on tuotu esille, jotka ainoastaan herättävät lisää kysymyksiä.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Hermione kirjoitti:
To Marras 11, 2021 12:26 pm
ruusumaa kirjoitti:
To Marras 11, 2021 8:40 am
.
.
Ravisteluvammoista oon samaa mieltä, jotain on aivoissa tapahtunut jos ensin on jäykkä ja sitten veltostuu.

Noihin kylkiluihin on takerruttu vähän liikaakin, murtuneeseen kylkiluuhun tuskin kuolee edes vauva. Selvästi on päässä ollut jokin paha vaurio.
Syyttäjän olisi ehkä tosiaan pitänyt saattaa tämä case oikeuden arvioitavaksi - kuitenkin kyse on vauvan kuolemaan johtaneesta tapahtumasta. Nyt syyttäjän ansiosta juttu jäi tavallaan leijumaan ilmaan. Aika paljon on yhden ihmisen vastuulla. Kuolemansyynselvitys on salainen mutta jotain pieniä juttuja on tuotu esille, jotka ainoastaan herättävät lisää kysymyksiä.
Kyllä ehdottomasti. Syytekynnys on alempi verrattuna tuomitsemiskynnykseen, joten on aivan normaalia ja toimivaa systeemiä että osa syytteistä hylätään.
Asian saattaminen oikeuden arvioitavaksi olisi ollut tärkeää ensinnäkin syyttäjän omalta kannalta ajatellen, ja toiseksi se olisi ollut vähin mitä olisi pitänyt tehdä kuolleen vauvan kohtalon asianmukaiseksi selvittämiseksi. Poliisi oli jo tehnyt oman osansa asiallisesti.

Ihan maallikkonakin ajattelen että tuollaiset tyypilliset pahoinpielyvammat tapaturman seurauksena ovat varsin epätodennäköisiä.

LeChatNoir
Armas Tammelin
Viestit: 71
Liittynyt: La Joulu 10, 2016 7:44 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja LeChatNoir »

Syyttäjän päätös tuntuu väärältä ja tekijä ansaitsisi tuomion. Mutta toisaalta ymmärrän, miksi tuohon ratkaisuun päätyi. On varmaan ollut varma, ettei tuomiota tule. Tästä tapauksesta en tiedä, mitä on tapahtunut, mutta jos tilanne on esimerkiksi sellainen, että molemmat vanhemmat on ollut yksin vauvan kanssa ennen kuolemaa eli molemmilla on ollut mahdollisuus pahoinpidellä vauvaa toisen vanhemman näkemättä ja olla kertomatta siitä. Kumpikaan ei myönnä, että on itse tehnyt, ei voi kertoa nähneensä toisen tehneen tai edes kertoneen siitä. Vauvan ravistelu yhdessä tehtynä ei ehkä ole oikeudessa uskottava. Kumpaako vastaan syytteet pitäisi nostaa, kun toinen voi olla täysin syytön ja tietämätön koko ravistelusta? Jos molempia syytettäisiin, kummanko oikeus voisi tuomita, jos tekijä voi olla kumpi tahansa?

Maanasukas
Lauri Hanhivaara
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2021 10:15 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Maanasukas »

LeChatNoir kirjoitti:
To Marras 11, 2021 1:12 pm
Tästä tapauksesta en tiedä, mitä on tapahtunut, mutta jos tilanne on esimerkiksi sellainen, että molemmat vanhemmat on ollut yksin vauvan kanssa ennen kuolemaa eli molemmilla on ollut mahdollisuus pahoinpidellä vauvaa toisen vanhemman näkemättä ja olla kertomatta siitä. Kumpikaan ei myönnä, että on itse tehnyt, ei voi kertoa nähneensä toisen tehneen tai edes kertoneen siitä. Vauvan ravistelu yhdessä tehtynä ei ehkä ole oikeudessa uskottava. Kumpaako vastaan syytteet pitäisi nostaa, kun toinen voi olla täysin syytön ja tietämätön koko ravistelusta? Jos molempia syytettäisiin, kummanko oikeus voisi tuomita, jos tekijä voi olla kumpi tahansa?
Kyllä tällainen tilanne olisi loppu omalle avioliitolleni, kummastuttaa kuinka puoliso voi tällaista antaa anteeksi toiselle tai suojella toista puhumattomuudella kuulusteluissa. Kuinka voi yhteiselo enää yhdessä jatkua tämän jälkeen jos toinen vanhemmista on kuoleman aiheuttanut?

LeChatNoir
Armas Tammelin
Viestit: 71
Liittynyt: La Joulu 10, 2016 7:44 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja LeChatNoir »

Maanasukas kirjoitti:
To Marras 11, 2021 3:54 pm
LeChatNoir kirjoitti:
To Marras 11, 2021 1:12 pm
Tästä tapauksesta en tiedä, mitä on tapahtunut, mutta jos tilanne on esimerkiksi sellainen, että molemmat vanhemmat on ollut yksin vauvan kanssa ennen kuolemaa eli molemmilla on ollut mahdollisuus pahoinpidellä vauvaa toisen vanhemman näkemättä ja olla kertomatta siitä. Kumpikaan ei myönnä, että on itse tehnyt, ei voi kertoa nähneensä toisen tehneen tai edes kertoneen siitä. Vauvan ravistelu yhdessä tehtynä ei ehkä ole oikeudessa uskottava. Kumpaako vastaan syytteet pitäisi nostaa, kun toinen voi olla täysin syytön ja tietämätön koko ravistelusta? Jos molempia syytettäisiin, kummanko oikeus voisi tuomita, jos tekijä voi olla kumpi tahansa?
Kyllä tällainen tilanne olisi loppu omalle avioliitolleni, kummastuttaa kuinka puoliso voi tällaista antaa anteeksi toiselle tai suojella toista puhumattomuudella kuulusteluissa. Kuinka voi yhteiselo enää yhdessä jatkua tämän jälkeen jos toinen vanhemmista on kuoleman aiheuttanut?
No olisi kyllä. Tuossa yllä mainitsemassani tilanteessa ei toista välttämättä tarvitse suojella, vaan voi olla myös niin, että kumpikin syyttää toistaan eikä ole mitään todisteita. Tässä tapauksessa taisi kyllä olla kyse tuosta puhumattomuudesta. En tiedä miksi toista suojelee, jos niin tekee tuollaisessa tilanteessa. Ehkä voi kokea itsensä riippuvaiseksi toisesta jollain tavalla. Tai ajattelee, ettei toinen tarkoittanut tappaa. En tiedä, itse tuskin pystyisin olemaan enää missään tekemisissä. Enemmän minua kyllä oikeastaan ihmetyttää se miten oman vauvansa kuoleman aiheuttanut pystyy pitämään sen omallatunnollaan ja vaikenemaan.

Avatar
jukuripää
Christopher Lorenzo
Viestit: 1598
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:30 am
Paikkakunta: Nyhtänköljä

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja jukuripää »

Tämä keissi taisi sitten kuivua kokoon?
Toivottavasti näillä biologisilla vanhemmilla ei ole lapsensa huoltajuutta.
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Kyllä tää varmaan oli tässä, kun käräjiä ei tullut. Ellei jompikumpi vanhemmista tunnusta jossain vaiheessa.

Kyllä luulis, että eloon jäänyt lapsi on ja pysyy huostassa.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Salapoliisi Santtu
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2022 7:17 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Salapoliisi Santtu »

Vanhin lapsi on sijoitettuna muualle, samoin myöhemmin syntynyt vauva.

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Salapoliisi Santtu kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 9:22 pm
Vanhin lapsi on sijoitettuna muualle, samoin myöhemmin syntynyt vauva.
Myöhemmin syntynyt vauva?

Saiko nää siis vielä lapsen sen kuolleen jälkeen? :roll:
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Salapoliisi Santtu
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2022 7:17 pm

Re: Vauva kuoli Kihniössä 9/2020 - isä ja äiti epäiltyinä, syytettä ei nostettu

Viesti Kirjoittaja Salapoliisi Santtu »

ruusumaa kirjoitti:
To Loka 06, 2022 8:23 am
Salapoliisi Santtu kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 9:22 pm
Vanhin lapsi on sijoitettuna muualle, samoin myöhemmin syntynyt vauva.
Myöhemmin syntynyt vauva?

Saiko nää siis vielä lapsen sen kuolleen jälkeen? :roll:
Kyllä vain 😳

Vastaa Viestiin