Hovioikeus: Kuljettajan työ poliisissa ei ole lieventävä asianhaara - poliisin ajokouluttaja sai ylinopeussakot.
YLE 22.6.2021:
Lue tästä tarkasti selostettu oikeusjuttu kokonaan: https://yle.fi/uutiset/3-11994268Hovioikeus palautti poliisin ajokouluttajan sakot, jotka käräjäoikeus kumosi aiemmin – keskimääräistä parempi ajotaito ei voi vaikuttaa lieventävästi ylinopeussakkoihin
Hovioikeus palautti poliisin ajokouluttajan ylinopeussakot. Aiemmin käräjäoikeus oli kumonnut poliisin antamat sakot. Hovioikeus katsoi, että hyvä ajotaito ja työ poliisina eivät ole perusteita selvitä ylinopeudesta ilman sakkoja.
TATU KUUKKANEN
22.6. 19:15
Hovioikeus on palauttanut poliisin ajokouluttajan vapaa-ajallaan ylinopeudesta saaman sakkorangaistuksen, jonka käräjäoikeus oli aiemmin kumonnut.
Asiaa käsiteltiin Itä-Suomen hovioikeudessa, koska syyttäjä oli valittanut Pohjois-Savon käräjäoikeuden päätöksestä. Tuomio annettiin viime perjantaina.
Käräjäoikeus oli helmikuussa kumonnut poliisin antaman sakkomääräyksen ylinopeutta ajaneelle kuljettajalle, koska käräjäoikeus piti poliisimiestä keskimääräistä parempana kuljettana.
Poliisin ajokouluttajana työskentelevä keski-ikäinen mies sai sakot, koska hän ajoi henkilöautolla 101 kilometriä tunnissa 80 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella Lapinlahdella viime kesänä.
Ylinopeuden mittasi automaattinen kameravalvonta, kansankielellä peltipoliisi.
Käräjäoikeuden päätöksestä nousi Savon Sanomien mukaan(siirryt toiseen palveluun) kohua, kun monet suomalaiset ilmoittivat pitävänsä itseään keskimääräistä parempina kuljettajina ja olevansa siten oikeutettuja ajamaan ylinopeutta, jos kerran poliisitkin saavat vapaa-ajallaan tehdä niin.
Alle 20 kilometrin ylinopeuksista määrätään tavallisesti liikennevirhemaksu. Yli 20 kilometrin tuntinopeuden ylinopeuksista määrätään sakkoja, koska tuolloin teko tulkitaan usein liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Tämä on poliisin käytäntö, hovioikeus toteaa päätöksessään.
( ... )
Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen sanoo, että tapaus on mielenkiintoinen rikosoikeudellisesti, mutta ei selkeä ennakkotapaus.
Hovioikeuden päätös ei siis anna selkeää ja yksiselitteistä vastausta siihen, missä olosuhteissa yli 20 kilometrin ylinopeus on tai ei ole liikenneturvallisuuden vaarantamista.
– Joissakin tapauksissa on annettu tuomioita liikennerikkomuksista ja joissakin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Linja ei ole selvä, Tolvanen sanoo.
Kyse on Tolvasen mukaan siitä, oliko näissä olosuhteissa teko omiaan aiheuttamaan vaaraa, eli liikennerikkomuksen ja liikenneturvallisuuden vaarantamisen rajanvedosta. Tämä on aina tulkintaa ja monen asian summa.
( ... )
.