Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Tessu kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 7:06 pm

Ja sellastakin asiaa kannatta varoa kuin peruuttamista kun melkeen aina on syyllinen peruuttaja ei häneen törmääjä,sellasenjkin tapauksen olen kuullut että ylinopeutta ajava törmäsi auton kylkeen kun se peruutti pihaan,yllättäen olikin syyllinen peruuttaja ei nopeuden ylittäjä,eika hassua eikö?
Käsittääkseni pihaan peruuttamiset tapahtuu pääsääntöisesti taajama-alueilla joissa on 40 rajoitus. Tällöin muu liikenne antaa tilaa. Pihasta peruuttajan on tietenkin väistettävä kaikkea, kuten pihasta pois ajavakin tekee.

Tästä tosin olisi hyvä saada ihan virallinen tulkinta.

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1529
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kyseinen peruuttaminen ei tapahtunut 40 alueella eikä kaupungissa vaan asfaltoidula kylätiellä 50 km alueella,oli poika päästelly kurvista ulos kovempaa ja pitkää mustaa viirua jääny kun jarruttanu,silti syyllinen oli pihalle peruuttaja.
Ensin oli poliisikin todennu et nopeutta oli ja poikakin jopa sanonu et ei saanu pysähtyy,kunnes poliisi kysy peruuttajalta et hei mitäs sä muuten tiellä poikittain olit??
Kun kertoi peruuttaneen pihaan muuttuikin juttu täysin,että näin erikoisia on kolarit,aina ei asia olekkaan päivänselvä vaikka kuljettajat oliskin.

Musta-Pekka2016
Neuvoja-Jack
Viestit: 594
Liittynyt: To Syys 08, 2016 1:18 am

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka2016 »

Ainoa oikea tuomio olisi ollut kuolemantuottamus mopopojan vanhemmille jonka lisäksi olisivat joutuneet maksamaan hirmuiset korvaukset bemarikuskille kärsimyksestä. On meinaan kuskin elämä mahdollisesti pilalla sekä työkyvytön. Sen mukaan korvaukset vanhemmille.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Tessu kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 7:32 pm
Kyseinen peruuttaminen ei tapahtunut 40 alueella eikä kaupungissa vaan asfaltoidula kylätiellä 50 km alueella,oli poika päästelly kurvista ulos kovempaa ja pitkää mustaa viirua jääny kun jarruttanu,silti syyllinen oli pihalle peruuttaja.
Ensin oli poliisikin todennu et nopeutta oli ja poikakin jopa sanonu et ei saanu pysähtyy,kunnes poliisi kysy peruuttajalta et hei mitäs sä muuten tiellä poikittain olit??
Kun kertoi peruuttaneen pihaan muuttuikin juttu täysin,että näin erikoisia on kolarit,aina ei asia olekkaan päivänselvä vaikka kuljettajat oliskin.
Tuo onkin mielenkiintoinen tapaus.Tieliikennelaki edellyttää ajamaan paitsi nopeusrajoituksen mukaisesti, myös ajamaan sellaista tilannenopeutta, että ajoneuvon pystyy pysäyttämään näkyvällä osuudella. Peruuttaja ei pysty noin vain luikahtamaan alta pois.

Jos itselleni kävisi noin että liian suurta tilannenopeutta ajanut kolahtaisi kylkeen kun olen aloittanut pihaan peruuttamisen jo ennen kuin ketään muuta tiellä liikkujaa on näköpiirissä, ja poliisi toteaisi tilanteen minun syykseni, niin käyttäisin asian oikeusasteissa arvioitavana uudelleen. Yksittäinen poliisipartio ei taida ryhtyä arvioimaan ylinopeuksia tai suorittaa muuta teknistä tutkintaa.

Kertomassasi esimerkiksi onnekasta oli se, että ilmeisesti ainoastaan peltiä hajosi. Mopojonnet kun kolistelee peltilehtien kanssa niin kyllä siinä on riski käydä kuten tälle mopojonnelle jonka elämä päättyi bemarin kylkeen.

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1529
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Todella juu onneksi ei henkiä menny tai vammauduttu,siksi tuon kerroinkin että jokainen meistä miettisi kun liikkuu että vaikka olenkin oikeassa niin ainaha voin väistää.
itse olen monet kolarit saanut estettyä kun olen päässyt vielä joko jarruttamaan tai väistämään,ei ole hyötyä jos sitten joutusin teholle ja siellä vielä kynsin hampain pidän kiinni et oikeessa olin ja jalat ei toimisikaan!
Jokainen meistä tekee virheitä mutta se että tekee niitä tahallisesti ei ole liikenteessä hyvä,jospa itse olen väärässä myönnän sen kyllä jos tilanne on täysin selvä.
Ei se kova vauhti vaan äkkipysähdys,sitä sietää miettiä,nyt vanhempana kummasti on miettinykkin.

Insattsgruppen
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Loka 04, 2016 1:42 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Insattsgruppen »

damfin kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 2:25 pm
Insattsgruppen kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 10:41 am
Mutta sen olen monesti nähnyt että autoilijat kurvaa mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden eteen. Monesti. Enkä ymmärrä miksi he tekevät sitä. Ajattelevatko että auto on nopeampi, mopo/mc ei kulje lujaa, mopo/mc saa nätisti väistää koska täältä tullaan.
Minäkin olen nähnyt sen että autoilija kurvaa moottoripyörän tai mopon eteen, ja näin teen itsekin, minä en rupea arvioimaan sitä että se moottoripyörä saattaakin tulla 180km/h mittarissa siinä kuudenkympin tai kahdeksankympin risteysalueella, eli katson sen etäisyyden ja arvioin kerkeänkö sujuvasti kääntyä siitä edestä sillä edellytyksellä että se pyörä tulee rajoitusten mukaista nopeutta, ja jos taas se mopo/moottoripyörä tosiaan tulee reilua ylinopeutta niin sitä kuskia saa sitten minun puolestani vituttaa ja harmittaa se että joutui jarruttamaan, se on ihan hänen ongelmansa, mitäs kaahasi.

Kyllä niissä moottoripyörissäkin yleensä nopeusmittari on, ja sitä kannattaa silmäillä varsinkin silloin kun risteysalueelle tulee, ei autokuskia kiinnosta ihastelle kuinka mahtavaa vauhtia se moottoripyörä siitä risteyksen läpi pärähti vaikka suuri osa moottoripyöräkuskeista ilmeisesti niin luuleekin, olen nähnyt monen vielä oikein kiihdyttävän siinä risteysalueella auton havaitessaan... ilmeisesti ajattelevat että siellä autossa saattaa joku nainen istua haaveilemassa nahkahousuisesta prätkämiehestä kiitävän pyöränsä selässä. :lol:
Mutta nyt onkin kyse siitä kun autoilijat tulevat mopojen ja moottoripyörien eteen aiheuttaen vaaratilanteita. Siis pakottavat näitä pyörän päällä jarruttamaan ja/tai väistämään, eli juurikin kyse siitä etteivät osaa arvioida pyörän etäisyyttä, nopeutta ja lähestymisvauhtia.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Insattsgruppen kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 8:37 pm
Siis pakottavat näitä pyörän päällä jarruttamaan ja/tai väistämään, eli juurikin kyse siitä etteivät osaa arvioida pyörän etäisyyttä, nopeutta ja lähestymisvauhtia.
Muiden tienkäyttäjien etäisyyden arviointi on oleellista, mutta suurin nopeus mainitaan rajoitusmerkeissä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

sikapäivät2020 kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 11:37 am
Likeavirgin kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 12:50 pm
Jos autoilijan syyllisyyttä mietitään niin uutisessa puhutaan hiljentämisestä.. naisella oli kuitenkin kaiketi edessään kolmio?

Hiljentämisestään huolimatta nainen ei huomannut liikenteenjakajan kohdalta lähestynyttä mopopoikaa ollenkaan.

Vaikka mopo olisi ollut mopo niin tämä nainen olisi silti rikkonut velvollisuuttaan väistää kolmion takaa tullessaan muuta liikennettä. Tilanne olisi ollut muuten sama, mutta mopoilija olisi ehtinyt jarruttaa.

Eli, kun nainen jättää väistämisvelvollisuutta noudattamatta kyseessä ei ole edes rikesakon veroinen suoritus. On se jännä :roll:
Näissä vehkeistä,ei ole edes uutena ollut kunnon pitäviä jarruja.Puhumattakaan kun vauhti kasvatetaan virittämällä.Ovat hengenvaarallisia laitteita.Jotka pitäisi ehdottomasti saada hävitettyä maailmankartalta.Toinen on niiden havaittavuus liikenteessä.Kuski mopoineen häviää taustapeileistä tmv.Faktaa on myös se että varmasti joka toinen on kaikelta osin, jarruista ja valoista lähtien epäkunnossa.
Ei kai niitä kauheasti enää liikenteessä ole kun nuorimmatkin on yli 20 vuotta vanhoja. Ne rumpujarrut ei sitten jossain vaiheessa enää täyttäneet uudistuneita direktiivejä ja tuonti Eurooppaan loppui ja ilmeisesti valmistuskin. Mulla on semmoinen muistikuva että PV oli mopoksi ihan hyvä ajettava, ainakin 90-luvun alun mittapuulla. Niitä oli paljon tuohon aikaan, eikä niistä yksikään ainakaan meilläpäin vakiotällingissä ollut vaan kulkivat aika railakkaasti. Ei onneksi kenellekään sattunut mitään, mutta kyllähän tuollainen kevyt laite satasen vauhdissa tietysti riskaabeli härveli on.

siiantaika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1357
Liittynyt: Su Loka 18, 2020 6:58 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Hermione kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 8:00 pm
Tessu kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 7:32 pm
Kyseinen peruuttaminen ei tapahtunut 40 alueella eikä kaupungissa vaan asfaltoidula kylätiellä 50 km alueella,oli poika päästelly kurvista ulos kovempaa ja pitkää mustaa viirua jääny kun jarruttanu,silti syyllinen oli pihalle peruuttaja.
Ensin oli poliisikin todennu et nopeutta oli ja poikakin jopa sanonu et ei saanu pysähtyy,kunnes poliisi kysy peruuttajalta et hei mitäs sä muuten tiellä poikittain olit??
Kun kertoi peruuttaneen pihaan muuttuikin juttu täysin,että näin erikoisia on kolarit,aina ei asia olekkaan päivänselvä vaikka kuljettajat oliskin.
Tuo onkin mielenkiintoinen tapaus.Tieliikennelaki edellyttää ajamaan paitsi nopeusrajoituksen mukaisesti, myös ajamaan sellaista tilannenopeutta, että ajoneuvon pystyy pysäyttämään näkyvällä osuudella. Peruuttaja ei pysty noin vain luikahtamaan alta pois.
Peruuttamiset varsinkin maantiellä ovat vähän ihmeellisiä. Kerran itselläkin nousi hieman pulssi kun edessä ajanut traktori pysähtyikin kirjaimellisesti keskelle maantietä ja lähti peruuttamaan piha-alueelle. (Kyseinen tienpätkä oli ainakin reilun kilometrin mittainen täysin suora ja tasainen pätkä.) Traktorit kun kulkevat muutenkin älyttömän hitaasti ja kirkaan auringon takia oli vaikeuksia erottaa peruutusvalot, niin kesti siinä muutama sekunti tajuta, että mitä hittoa siinä tapahtuu. Satasen rajoitus.

Meinaan vaan, että kohtaamisnopeus (ja kohtaamiseen kuluva aika) on ihan eri, jos traktori on pysähtynyt tielle kuin että jos se ajaa sen normaalin 30–40 km/h, mitä ne traktorit nyt kulkevatkaan. Mutta sitä ei välttämättä ihan heti tajua, kun satasen vauhdista se näyttää joka tapauksessa seisovan paikallaan. Enkä ole stadilaisena siis erityisen kokenut kuljettaja varsinkaan maantiellä, että jos tekee mieli haukkua, niin ihan vapaasti sitten.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Virdon kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 1:22 am
Sitä mitä auton kuljettaja näki tilanteessa varsinkin kun olisi ollut vielä jotain onnettomuuden estämiseksi tehtävissäkin, ei voi kukaan tietää täällä Minfossa. Jos autoilijalla on 100%:n mahdollisuus havainnointiin ja siten olisi pitänyt kyetä tämä onnettomuus estämään, niin mopoilijalla olisi ollut sama 100%:n mahdollisuus pitää ajokkinsa valot kunnossa ja ajaa vain sallittua nopeutta. Mainittiinhan asiaan liittyvissä uutisoinneissakin asiantuntijan todenneen että hiljaisemmalla nopeudella onnettomuus olisi voinut olla vältettävissäkin samassa tapahtuman olosuhteessa. Siis lähinnä mopoilijan toimesta.

Ymmärrän että kaksipyöräisillä on aika varovainen oltava omaltakin osaltaan isompien ajoneuvojen keskellä kulkiessa. No, sitä varovaisuuttahan ei tämän mopoilijan toimissa ollut kyllä ollenkaan ja kuitenkin sitä suuremmalla syyllä olisi pitänyt olla. Samat yllättävät tilanteet ne edessä voivat liikenteessä olla ajoneuvon rengasmäärästä huolimatta.

Kyllä tuoreimmiltakin kuskeilta pitää voida edellyttää ihan samat ennakoinnit ja toiminnat liikenteen seassa kuin mitä muiltakin. Liikenne ja tilanteet ovat samat iästä ja kokemuksesta riippumatta, "harjoittelijakaistoja" ei ole. Se että muiden kuuluisi ennakoida toisen ajama ylinopeus, ei voisi olla oikein. Ajettu reilu ylinopeus ei ainakaan helpota sen enempää omaa kuin muidenkaan mahdollisuuksia reagoida tällaisissa kohtaamisissa mahdollisimman vahingottomasti.
Käännetäänpä tilanne niin, että täti urheilubemarillaan olisi ajanut vastaantulevan poliisin yli näkemättä poliisi ollenkaan. Kenen olisi syy, kun kyseessä ei enää olisikaan pikkupoika mopollaan vaan valtion virkamies suorittamassa virkatehtäviä virka-ajoneuvollaan? Aivan..

Se vaan kaksipyöräisen selässä tulee yllätyksenä miten moni jättää liikenteessä huomioimatta ja huomaamatta. Eikä sekään mitään uutta ole, että ammattikuski kääntyy rekalla eteen suoralla tiellä ja joutuu jarruttamaan. Se on ihan uskomatonta, jos lakia tulkitaan niin, että vastaantulijaa ei tarvitse huomata, jos vastaantulija ei huomioi nopeusrajoituksia.. Ihan sama kasa peltiä sieltä tulee liikennesääntöjen mukaan kylläkin, eri vauhtia vaan..

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja damfin »

Likeavirgin kirjoitti:
To Touko 06, 2021 5:22 am
Käännetäänpä tilanne niin, että täti urheilubemarillaan olisi ajanut vastaantulevan poliisin yli näkemättä poliisi ollenkaan. Kenen olisi syy, kun kyseessä ei enää olisikaan pikkupoika mopollaan vaan valtion virkamies suorittamassa virkatehtäviä virka-ajoneuvollaan? Aivan..
Ainakin tietääkseni yleensä kaikki tapaukset joissa poliisi on hälytysajossa ylinopeutta ajaessaan aiheuttanut kolarin on tuomittu kolaroineen poliisin syyksi.

Toki nekin tutkitaan aina tapauskohtaisesti ja selvitetään syyllisyys, mutta lähtökohtaisesti ylinopeutta ajanut osapuoli on syyllinen, tässäkin tapauksessa syyllisyys on selvitty onnettomuustutkinnalla, ja todettu että ylinopeutta ilman valoja ajanut mopoilija aiheutti onnettomuuden.

Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8116
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Likeavirgin kirjoitti:
To Touko 06, 2021 5:22 am
Virdon kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 1:22 am
Sitä mitä auton kuljettaja näki tilanteessa varsinkin kun olisi ollut vielä jotain onnettomuuden estämiseksi tehtävissäkin, ei voi kukaan tietää täällä Minfossa. Jos autoilijalla on 100%:n mahdollisuus havainnointiin ja siten olisi pitänyt kyetä tämä onnettomuus estämään, niin mopoilijalla olisi ollut sama 100%:n mahdollisuus pitää ajokkinsa valot kunnossa ja ajaa vain sallittua nopeutta. Mainittiinhan asiaan liittyvissä uutisoinneissakin asiantuntijan todenneen että hiljaisemmalla nopeudella onnettomuus olisi voinut olla vältettävissäkin samassa tapahtuman olosuhteessa. Siis lähinnä mopoilijan toimesta.

Ymmärrän että kaksipyöräisillä on aika varovainen oltava omaltakin osaltaan isompien ajoneuvojen keskellä kulkiessa. No, sitä varovaisuuttahan ei tämän mopoilijan toimissa ollut kyllä ollenkaan ja kuitenkin sitä suuremmalla syyllä olisi pitänyt olla. Samat yllättävät tilanteet ne edessä voivat liikenteessä olla ajoneuvon rengasmäärästä huolimatta.

Kyllä tuoreimmiltakin kuskeilta pitää voida edellyttää ihan samat ennakoinnit ja toiminnat liikenteen seassa kuin mitä muiltakin. Liikenne ja tilanteet ovat samat iästä ja kokemuksesta riippumatta, "harjoittelijakaistoja" ei ole. Se että muiden kuuluisi ennakoida toisen ajama ylinopeus, ei voisi olla oikein. Ajettu reilu ylinopeus ei ainakaan helpota sen enempää omaa kuin muidenkaan mahdollisuuksia reagoida tällaisissa kohtaamisissa mahdollisimman vahingottomasti.
Käännetäänpä tilanne niin, että täti urheilubemarillaan olisi ajanut vastaantulevan poliisin yli näkemättä poliisi ollenkaan. Kenen olisi syy, kun kyseessä ei enää olisikaan pikkupoika mopollaan vaan valtion virkamies suorittamassa virkatehtäviä virka-ajoneuvollaan? Aivan..

Se vaan kaksipyöräisen selässä tulee yllätyksenä miten moni jättää liikenteessä huomioimatta ja huomaamatta. Eikä sekään mitään uutta ole, että ammattikuski kääntyy rekalla eteen suoralla tiellä ja joutuu jarruttamaan. Se on ihan uskomatonta, jos lakia tulkitaan niin, että vastaantulijaa ei tarvitse huomata, jos vastaantulija ei huomioi nopeusrajoituksia.. Ihan sama kasa peltiä sieltä tulee liikennesääntöjen mukaan kylläkin, eri vauhtia vaan..
Yliajo, eli toisin sanoen siis että itse ajaisi suoraan päälle on kuitenkin mielestäni hitusen eri asia kuin että toinen osapuoli itse pamauttaa kylkeen. Ei siinä ole mitään kummallista jos toteaa että jos nyt jotkin ajoneuvot liikenteessä voivat olla tilanteesta riippuen hankalimpia havaittavia ajoissa, niin kaksipyöräiset ajokithan niitä kokonsa puolesta ovat.

Eipä siitäkään mihinkään vaan pääse etteikö mopoilijan ylinopeus ollut melkoisen merkittäväkin tekijä koko onnettomuudessa. Tuskin tätä olisi tapahtunut normaalilla ajonopeudella, ja edelleenkin olisi merkillistä jos risteysalueelle saapuvan ja siihen etenevän pitäisi osata varautua sinne samaan aikaan merkittävää ylinopeutta lähestyvään toiseen ajoneuvoon. Mopoilijakaan ei saanut edes jarruttamalla vältettyä mitenkään onnettomuutta, ja kuitenkin pitäisihän ajoneuvo olla pysäytettävissä nopeasti melko yllättävissäkin tilanteissa. No, mitenpä pysäytät kun on ylinopeutta ja niille nopeuksille täysin sopimaton ajokki alla. Tuommoisella ajokilla ja kuljettajan suhtautumisella ajamiseensa ehkäpä se oli muutenkin vain ajan kysymys että jotain vakavaa voisi sattua. Eipähän ole mopoilijakaan millään tavalla järkevästi tainnut ottaa huomioon että on kuitenkin saaapumassa itsekin risteysalueelle, ja mikäpä järkevämpikään reagointi siihen olisi ollut kun rauhoittaa sitä kaasukahvan vääntämistä.

Risteysalueella ei riitä pelkästään yhteen suuntaan haukankatseilu. Ylinopeus vähentää tietysti muutenkin aikaa reagointeihin, ja kenties autoilija on niinä ratkaisevina sekunteina katsonut juuri toiseen suuntaan kun kävi mitenkä kävi. Sekunnitkin voivat ratkaista ja mitä suurempi ylinopeus niin sitä vähemmän niitä vieläpä on.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

damfin kirjoitti:
To Touko 06, 2021 7:12 am
Likeavirgin kirjoitti:
To Touko 06, 2021 5:22 am
Käännetäänpä tilanne niin, että täti urheilubemarillaan olisi ajanut vastaantulevan poliisin yli näkemättä poliisi ollenkaan. Kenen olisi syy, kun kyseessä ei enää olisikaan pikkupoika mopollaan vaan valtion virkamies suorittamassa virkatehtäviä virka-ajoneuvollaan? Aivan..
Ainakin tietääkseni yleensä kaikki tapaukset joissa poliisi on hälytysajossa ylinopeutta ajaessaan aiheuttanut kolarin on tuomittu kolaroineen poliisin syyksi.

Toki nekin tutkitaan aina tapauskohtaisesti ja selvitetään syyllisyys, mutta lähtökohtaisesti ylinopeutta ajanut osapuoli on syyllinen, tässäkin tapauksessa syyllisyys on selvitty onnettomuustutkinnalla, ja todettu että ylinopeutta ilman valoja ajanut mopoilija aiheutti onnettomuuden.
Olet jälleen väärässä. Esim. Kouvolassa väärillä vihreillä hälytysajossa kolaroinut poliisi ei vaarantanut edes liikenneturvallisuutta.

Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Virdon kirjoitti:
Pe Touko 07, 2021 10:15 pm
Yliajo, eli toisin sanoen siis että itse ajaisi suoraan päälle on kuitenkin mielestäni hitusen eri asia kuin että toinen osapuoli itse pamauttaa kylkeen. Ei siinä ole mitään kummallista jos toteaa että jos nyt jotkin ajoneuvot liikenteessä voivat olla tilanteesta riippuen hankalimpia havaittavia ajoissa, niin kaksipyöräiset ajokithan niitä kokonsa puolesta ovat.

Eipä siitäkään mihinkään vaan pääse etteikö mopoilijan ylinopeus ollut melkoisen merkittäväkin tekijä koko onnettomuudessa. Tuskin tätä olisi tapahtunut normaalilla ajonopeudella, ja edelleenkin olisi merkillistä jos risteysalueelle saapuvan ja siihen etenevän pitäisi osata varautua sinne samaan aikaan merkittävää ylinopeutta lähestyvään toiseen ajoneuvoon. Mopoilijakaan ei saanut edes jarruttamalla vältettyä mitenkään onnettomuutta, ja kuitenkin pitäisihän ajoneuvo olla pysäytettävissä nopeasti melko yllättävissäkin tilanteissa. No, mitenpä pysäytät kun on ylinopeutta ja niille nopeuksille täysin sopimaton ajokki alla. Tuommoisella ajokilla ja kuljettajan suhtautumisella ajamiseensa ehkäpä se oli muutenkin vain ajan kysymys että jotain vakavaa voisi sattua. Eipähän ole mopoilijakaan millään tavalla järkevästi tainnut ottaa huomioon että on kuitenkin saaapumassa itsekin risteysalueelle, ja mikäpä järkevämpikään reagointi siihen olisi ollut kun rauhoittaa sitä kaasukahvan vääntämistä.

Risteysalueella ei riitä pelkästään yhteen suuntaan haukankatseilu. Ylinopeus vähentää tietysti muutenkin aikaa reagointeihin, ja kenties autoilija on niinä ratkaisevina sekunteina katsonut juuri toiseen suuntaan kun kävi mitenkä kävi. Sekunnitkin voivat ratkaista ja mitä suurempi ylinopeus niin sitä vähemmän niitä vieläpä on.
Olet sikäli oikeassa, että ihan puhdas yliajo ei ollut kyseessä, mutta lähestulkoon kuitenkin, kun toinen ajoneuvo kääntyy toisen eteen ilman oikeutta tehdä niin. Tuollainen 15-vuotias pojankoltiainen ei vielä ymmärrä, etteivät muut välttämättä noudata tieliikennelakeja ellei vanhemmat ole opettaneet, että aja niin kuin jokainen yrittäisi tappaa sinut liikenteessä..

Sekään ei ole mitenkään sanottua, että urheilubemarissaan mamma olisi edes käyttänyt sitä suuntamerkkiä. Bemarit ovat siitä tunnettuja, että unohtuu usein ellei aina.

Jos suuntamerkki on unohtunut näyttää niin tilanne on tullut pojalle eteen kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sama kuin autolla ajaisit 80km/h ja joku työntää suoralla tiellä kolmion takaa eteen. Mitäpä siinä teet? Enää siinä vaiheessa.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Nurmijärvi: Mopopoika kuoli, kun auto kääntyi eteen – bemarikuskin syytteet hylättiin

Viesti Kirjoittaja damfin »

Likeavirgin kirjoitti:
Ke Touko 12, 2021 4:40 am
damfin kirjoitti:
To Touko 06, 2021 7:12 am
Likeavirgin kirjoitti:
To Touko 06, 2021 5:22 am
Käännetäänpä tilanne niin, että täti urheilubemarillaan olisi ajanut vastaantulevan poliisin yli näkemättä poliisi ollenkaan. Kenen olisi syy, kun kyseessä ei enää olisikaan pikkupoika mopollaan vaan valtion virkamies suorittamassa virkatehtäviä virka-ajoneuvollaan? Aivan..
Ainakin tietääkseni yleensä kaikki tapaukset joissa poliisi on hälytysajossa ylinopeutta ajaessaan aiheuttanut kolarin on tuomittu kolaroineen poliisin syyksi.

Toki nekin tutkitaan aina tapauskohtaisesti ja selvitetään syyllisyys, mutta lähtökohtaisesti ylinopeutta ajanut osapuoli on syyllinen, tässäkin tapauksessa syyllisyys on selvitty onnettomuustutkinnalla, ja todettu että ylinopeutta ilman valoja ajanut mopoilija aiheutti onnettomuuden.
Olet jälleen väärässä. Esim. Kouvolassa väärillä vihreillä hälytysajossa kolaroinut poliisi ei vaarantanut edes liikenneturvallisuutta.
Todettiinko onnettomuuden syyksi ylinopeus?

Vastaa Viestiin