Poliisin resurssien käyttö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Dandy Dandridge
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 2:33 pm

Poliisin resurssien käyttö

Viesti Kirjoittaja Dandy Dandridge »

Harvemmin olen törmännyt keskusteluun poliisin resurssien käytöstä erityisesti vanhojen rikosten suhteen. Esimerkiksi vaikka Bodomiin tai Ulvilaan laitetaan edelleen jossain määrin kai resursseja ja jos uutta tietoa saataisiin, niin varmaan enemmänkin.

Itselläni herää aina joskus ajatus, onko verovarojen käyttäminen järkevää rikokseen, jonka tekijä on mahdollisesti jo kuollut tai sitten esimerkiksi elelee tavallista elämää ja on kaikella todennäköisyydellä vaaraton ympäristölleen (jos ajatelleen että Nisse olisi esimerkiksi syyllinen)? Puhtaasti kustannus/hyötysuhteella mitattunahan rahan käyttö ei tuollaiseen ole missään mielessä järkevää.

Toki murha ei vanhene koskaan ja tätä tutkintaa täytyy jatkaa, mutta jokuhan näihinkin resursseja jakaa. Olisi mielenkiintoista tietää millä perustein ja vaikuttaako esimerkiksi julkisuus missä määrin asiaan.

Vapaata keskustelua aiheesta, olkaa hyvät.

Norman Bates
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Marras 25, 2020 10:53 pm

Re: Poliisin resurssien käyttö

Viesti Kirjoittaja Norman Bates »

Alussa julkisuus asettaa varmaan omat paineensa tutkinnalle mutta sen merkitys vähenee mitä kauemmin juttu on auki.

Yleensä juttuja avataan uudelleen kun saadaan uusia merkittäviä vihjeitä tai pitkän hiljaiselon jälkeen kokeillaan uusilla ideoilla viedä hommaa eteenpäin.

Myös tutkijoiden tai tutkinnanjohtajan vaihto yleensä nostaa jutun uudelleen pöydälle.
"Selvinpäin symppis ja humalassa huippujätkä"

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Poliisin resurssien käyttö

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Mahdetaanko niihin sitten kuinka paljon laittaa panoksia?
Varmaan lähinnä on tärkeää, että keisseihin liittyvä tieto säilyy mahdollisimman hyvin dokumentoituna sekä muukin materiaali. Myös tiedon täytyy siirtyä työntekijöiltä toiselle esimerkiksi jonkun avainhenkilön jäädessä eläkkeelle. Uusia vihjeitä tarkastellaan ja vastaavaa, mutta tuskin vanhoihin juttuihin nyt kuitenkaan kamalasti laitetaan paukkuja.

Sellainen käsitys mulla kuitenkin on, että vanhojenkin keissien osalta ihmisiä kuitenkin jututetaan niidenkin osalta. Esimerkiksi jos alamaailmaa tunteva Kelmi Kekkuli on poliisien kanssa jutuissa vaikka nyt sitten kuulustelussa tai ehkä pikemminkin tietolähdehommien kaltaisissa tilanteissa, niin kyllä sieltä poliisin suunnasta saattaa tulla kysymyksiä myös ratkaisemattomista henkirikoskeissistä tai kadoksiin jääneiden kohtaloihin mahdollisesti liittyvistä asioista. Mutta ei niitä kysymyksiä välttämättä mitenkään niihin keisseihin ankkuroida, vaan saattaa ropista kysymyksiä muodossa: "Sanooko sukunimi Kaislikko sinulle mitään? Entä sukunimi Kuralammikko? Kuulostaako paikkakunta Loskanperä yhtään tutulta?" Sellainen jututtaminen onkin hedelmällistä, koska siitä voi syntyä assosiaatioita ihan muihin juttuihin, jotka kuitenkin saattavat pitkän piuhan avulla olla yhdistettävissä siihen selvittämättömään keissiin.

Sellainen käsitys mulla on, että kyllä jotkut vanhat keissit voivat hyvinkin aueta. En ole niitä keissejä oikeastaan millään tavalla harrastanut, mutta tässä on muutama kommentti.

1. Tahvanainen & Gröhn: Tätä keissiä olen vähemmän itse pohtinut, mutta joskushan tästä aina kuulee jotain.

2. Kyllikki Saari: Tämä on ikivanha juttu, eikä ehkä ikinä selviä sinänsä, mutta en liene ainoa, jonka käsityksen mukaan Kyllikin jutun ympärillä on ollut muutakin hämärää. Ja siitä muusta hämärästä saattaa jotain vielä poikiakin.

3. Raisa Räisänen: Tämän jutun ratkeamista toivon kovasti. Tahtoisin tähän kirjoittaa pari lausetta lisää, mutta pidänpä nyt kuitenkin suuni kiinni.

4. Kirkkonummen vesisänkykeissi: Isän, äidin & vauvan kolmoiskuolema kotonaan Kirkkonummella vesisänkyyn mitä ilmeisemmin ulkopuolisen tekijän toimesta. Tämä keissi on aika paljon mietityttänyt, vaikka en ole perehtynyt juttuun yhtään.

5. Piia RIstikankare: Toivoisin myös Piian kohtalon selviävän. Pidän mahdollisena, että jutusta saadaan ainakin jotain tietoa vielä, vaikkei keissi välttämättä kokonaan ratkeaisikaan.

6. Tulilahden kaksoismurha vuonna 1959: Tästä jutusta samat sanat kuin Kyllikin keissistä.

7. Hausjärven hiekkakuoppasurmat: Tämä on kiinnostava stoori. Jonkin verran olen tätä pohtinut.


Jos pitäisi veikata, miten näiden kanssa käy, niin tässä on mun rivi:

1. Rikos saadaan selvitettyä.
2. Rikos jäänee hämärän peittoon, mutta keissin ympäriltä paljastuu muita juttuja.
3. Rikos ratkeaa ainakin osin, ehkä jopa kokonaan. Sitä en osaa sanoa, löydetäänkö vainajaa.
4. Tämän ratkeamista en lähde veikkaamaan. Sellainen 50/50 fiilis.
5. Tämän osalta on myös 50/50-fiilis, mutta toivon jutun ratkeavan.
6. Tämä juttu ei ehkä sataprosenttisesti selviä koskaan, mutta jotain uutta voi tulla esiin.
7. En pidä mahdottomana, etteikö tämäkin voisi selvitä.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

muistikapseli
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2021 10:10 pm

Re: Poliisin resurssien käyttö

Viesti Kirjoittaja muistikapseli »

^ eikös tuo ykköskohta käytännössä ole selvitetty?
Tuomio oli vapauttava ja sittemmin Svenski on jo veivinsä heittänyt, eli kaveria ei enää oikeuden eteen saada.

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Poliisin resurssien käyttö

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

muistikapseli kirjoitti:
La Kesä 19, 2021 10:50 am
^ eikös tuo ykköskohta käytännössä ole selvitetty?
Tuomio oli vapauttava ja sittemmin Svenski on jo veivinsä heittänyt, eli kaveria ei enää oikeuden eteen saada.
Olihan Volkanin juttukin selvitetty, mutta silti nuijittiin uusi murhatuomio vuosien perästä. Mutta enhän minä tietystikään mistään mitään tiedä.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

muistikapseli
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2021 10:10 pm

Re: Poliisin resurssien käyttö

Viesti Kirjoittaja muistikapseli »

H.Moilanen kirjoitti:
La Kesä 19, 2021 1:34 pm
muistikapseli kirjoitti:
La Kesä 19, 2021 10:50 am
^ eikös tuo ykköskohta käytännössä ole selvitetty?
Tuomio oli vapauttava ja sittemmin Svenski on jo veivinsä heittänyt, eli kaveria ei enää oikeuden eteen saada.
Olihan Volkanin juttukin selvitetty, mutta silti nuijittiin uusi murhatuomio vuosien perästä. Mutta enhän minä tietystikään mistään mitään tiedä.
Mikäli tapauksesta jotain tietäviä uskoo, niin sen kummempaa mystiikkaa ei tapauksesta löydy, kun kumminkin yhdellä ampujalla mennään ja henkilökohtaisella motiivilla.
Toki joku saattaa tunnontuskissaan johonkin avunantoon tunnustaa, mutta epäilen kyllä vahvasti.

Vastaa Viestiin