Linna-sarja Ylellä - kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
tomato
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 11, 2020 10:45 pm

Linna-sarja Ylellä - kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja tomato »

Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta. Keskeisessä roolissa olevan Liljan rikoksen ketjun löysinkin henkirikoksista, mutta tietääkö kukaan, mink rikoksen tämä Linda on tehnyt? Kuulemma väkivaltarikos, ja ainakin sanoo ettei ole huumeita taustalla. Sarjassa menee mielentilatutkimukseen Ouluun. Luulee, että näin voisi saada lyhyemmän tuomion, "kun on ollut pitkään mielenterveysongelmia", mutta eikös se ole niin, että pitäisi syyntakeeton olla, ja sitten taas päätyisi toisenlaiseen hoitoon.
Haisenberg
Armas Tammelin
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 1:39 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja Haisenberg »

Laitatko linkin Liljan ketjuun? Kiinnostais kans Lindan rikos, vaikutti jotenki niin tasapainoselta :shock:
tomato
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 11, 2020 10:45 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja tomato »

Joo samaa mieltä, siksi kiinnostaa. Toki hyvin ahdistuneen oloinen.

Liljalla sitten astetta ahdistavampi rikos.

https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... =2&t=24540
inka
Jane Marple
Viestit: 1036
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 5:54 pm
Paikkakunta: Santa Catarina

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja inka »

Se nimi on Lilya, ei mikään lilja.
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Sejp
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Tammi 13, 2021 9:40 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja Sejp »

inka kirjoitti: Ke Helmi 09, 2022 6:50 am Se nimi on Lilya, ei mikään lilja.
Ohjelmassa hän esiintyy kyllä ihan Lilja nimellä :)
Sigmanen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 146
Liittynyt: La Joulu 19, 2020 7:12 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja Sigmanen »

no kieltämättä lilja vähän pimee..
Polttanut kaksi ihmistä elävältä ja kitisee , kun netti ei toimi sellissä :D

Kuka toi Linda on ? mikä rikos? lähti Ouluun mielntila tutkimukseen...
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Yleensä en tällaisia tv-sarjoja katsele, mutta tämän Linnan saatan katsella. Ekan jakson jo katsoin ja olihan se hieman kiinnostava. Ei mitään erityisen yllättävää kylläkään tullut vastaan ainakaan vielä. Naisten keskinäinen halaileminen ja muukin fyysinen kontakti (esim. hierominen) ärsyttää jonkun verran. Siitä sekä heidän välisistä keskusteluista tulee vahvasti joku yläastekulttuuri mieleen.

Kun monet vangit on aika nuoria ja monet tulee alamaailmasta tai muuten ongelmaisista taustoista, mitenköhän tuonne yhteisöön asettuu sellaiset naiset, jotka ovat tottuneet luksuselämään (tyyliin Sofia Belorf) tai sitten sellaiset naiset, joilla on esimerkiksi korkeakoulutus ja ihan erilainen elämänhistoria...?

Satu Andersson näkyi videolla moneen kertaan eli hän on antanut suostumuksensa videon tekemiselle niin, että hän näkyy videolla kasvojen kera. Saa nähdä kuullaanko ja nähdäänkö Satua myöhemmin enemmän.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
papauno
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 15, 2022 12:17 am

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja papauno »

Onko kellään tietoa kuka tuo Australialainen Jane on?
Balsamica
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 18, 2021 12:03 am

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja Balsamica »

Mielenkiintoinen sarja. Elämäkoulu loistaa osassa vangeista aika kirkkaasti.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Sigmanen kirjoitti: To Helmi 10, 2022 3:56 pm no kieltämättä lilja vähän pimee..
Polttanut kaksi ihmistä elävältä ja kitisee , kun netti ei toimi sellissä :D
Joo, erikoinen tyyppi :? Liljan tekemän rikoksen luonteesta kuvittelin, että hän olisi jotenkin vähäjärkinen tms. Olen katsonut vasta kaksi jaksoa kokonaan ja hieman kolmatta. Niissä tämä kyseinen Lilja on jo useampaan kertaan paasannut vankien oikeuksista valittaen mm. selliradioiden puuttumista ja vankien kirjastopalveluista. Selliradioiden puuttuminen ainakin liittyi uuden vankilan käyttöönoton alkuvaikeuksiin. Hän ei vaikuta älyllisesti hirveän heikolta, joten olisi kiinnostava tietää, mikä sai hänet tekemään rikoksen, jonka vuoksi nyt lusii.

Liljasta täytyy vielä sen verran todeta, että hän sanoi, ettei elinkautista saa kuin henkirikoksesta (minusta hän ei käyttänyt murha-sanaa). Mutta voihan EK:n saada myös ainakin törkeästä maan- tai valtiopetoksesta sekä taposta, jos se luokitellaan terroristiseksi rikokseksi. Lisäksi Lilja puhui vapautumisestaan siihen malliin kuin hän voisi vain kävellä ulos 12 vuotta istuttuaan tai jopa aiemmin. Mutta armahdustahan hän joutuu anomaan ja muut päättävät hänen vapautumisesta.

Ihmetyttää, miksi Liljalle on annettu sarjassa niin iso rooli. Toki hän elinkautisvankina on kiinnostava henkilö, mutta silti. Todennäköisesti sarjan tekijät ovat etukäteen arvanneet, että Lilja tyyppinä herättää katsojissa monenlaisia ajatuksia. Mustalais-Mirella esimerkiksi on just sellainen "tavisromani", joka on ihan kiva lisä tähän vankiporukkaan, mutta hänessä ei ole mitään ihmeellistä. Aussi-Jane on ihan kiinnostava.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2472
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

papauno kirjoitti: To Helmi 10, 2022 9:11 pm Onko kellään tietoa kuka tuo Australialainen Jane on?
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000008583382.html
Australialainen Jane istuu vankeustuomiota Suomessa – yhden vangin käytös jäi pysyvästi mieleen
Erikoisin tapaus on australialainen 67-vuotias Jane, tavallisen lempeältä eläkeläisrouvalta vaikuttava nainen. Hän on päätynyt istumaan vajaan kolmen vuoden vankeustuomiota Suomessa, koska jäi kiinni huumekuriirina lentokentällä puolitoista kiloa metamfetamiinia hallussaan.

– Australiassa istuisin tästä kymmenen vuotta, Jane arvioi. Suomalainen vankila oli onni onnettomuudessa, mutta Jane myöntää, että vankeus vieraassa maassa oli aluksi shokki.
– En haluaisi kenenkään koskaan tuntevan itseään niin yksinäiseksi kuin minä tullessani tänne, hän sanoo.
– Selvisin, kun joku lopulta otti kontaktin minuun. Olin sivummalla, ja hän sanoi englanniksi "Hello". Sen jälkeen pari muutakin vankia, jotka osasivat englantia, alkoivat puhua minulle.
– Seuraavana päivänä tämä sama vanki leipoi kakun, ja antoi minulle palasen. Puhkesin kyyneliin, koska oli niin hienoa, että joku teki jotain ystävällistä minulle, Jane kertoo edelleen liikuttuneena.
papauno
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: La Tammi 15, 2022 12:17 am

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja papauno »

Sorry huonosti kysytty. Löytyykö tuomiolausumaa jostain? En itse googlesta löytänyt tapauksesta mitään.
Solttuetsivä kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 1:22 am
papauno kirjoitti: To Helmi 10, 2022 9:11 pm Onko kellään tietoa kuka tuo Australialainen Jane on?
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000008583382.html
Australialainen Jane istuu vankeustuomiota Suomessa – yhden vangin käytös jäi pysyvästi mieleen
Erikoisin tapaus on australialainen 67-vuotias Jane, tavallisen lempeältä eläkeläisrouvalta vaikuttava nainen. Hän on päätynyt istumaan vajaan kolmen vuoden vankeustuomiota Suomessa, koska jäi kiinni huumekuriirina lentokentällä puolitoista kiloa metamfetamiinia hallussaan.

– Australiassa istuisin tästä kymmenen vuotta, Jane arvioi. Suomalainen vankila oli onni onnettomuudessa, mutta Jane myöntää, että vankeus vieraassa maassa oli aluksi shokki.
– En haluaisi kenenkään koskaan tuntevan itseään niin yksinäiseksi kuin minä tullessani tänne, hän sanoo.
– Selvisin, kun joku lopulta otti kontaktin minuun. Olin sivummalla, ja hän sanoi englanniksi "Hello". Sen jälkeen pari muutakin vankia, jotka osasivat englantia, alkoivat puhua minulle.
– Seuraavana päivänä tämä sama vanki leipoi kakun, ja antoi minulle palasen. Puhkesin kyyneliin, koska oli niin hienoa, että joku teki jotain ystävällistä minulle, Jane kertoo edelleen liikuttuneena.
Avatar
Jazzo
Remington Steele
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Elo 29, 2018 3:55 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja Jazzo »

Itseä jäi häiritsemään, että miksi tämän Linjan kämmen oli jatkuvasti sensuroitu. Jokin kielletty tatuointi? Muiden tatskat kyllä näytettiin ja otettiin jopa lähikuvia.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Jazzo kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 11:54 am Itseä jäi häiritsemään, että miksi tämän Linjan kämmen oli jatkuvasti sensuroitu. Jokin kielletty tatuointi? Muiden tatskat kyllä näytettiin ja otettiin jopa lähikuvia.
Kiinnostava huomio, mä en hoksannut tuollaista. Mä luulen, että näille vangeille on tuotantoryhmän puolesta annettu oikeus laittaa rajoja sen suhteen, mitä heistä videolla näkyy ja mitä ei näy. Esimerkiksi yhdessä kohdassa, missä naiset menevät tupakalta takaisin sisään, romani-Mirellan alavartalo oli sensuroitu. Oletettavasti se johtui siitä, että hän ei ollut pukeutunut romanihameeseen (se iso samettihame), eikä kyseinen asia saanut näkyä televisiossa, koska muut romanit olisivat voineet sen nähdä. Erityisesti hame on ongelma suhteessa vanhempiin romaneihin. Mirella sanoikin ohjelmassa, että hän ei voi tavata sukulaisiaan (vanhempiaan?), koska vankilassa ei saa käyttää romanihametta. Kolmosjaksolla näytetään Mirellan vapautuminen, jolloin hänellä on samettihame yllään.

Mitä taas tulee Liljan käteen, hän on saattanut ties mistä syystä päättää, ettei hänen käsitatska saa näkyä televisiossa. Lilja vaikuttaa ehdottomalta tyypiltä, joka sanelee sääntöjä. Voisin kuvitella, että tällaisessa tapauksessa tuotantoryhmän yksinkertaisesti kannattaa pomppia Liljan sääntöjen mukaan, jotta ohjelma saadaan purkkiin. Voin tietysti olla väärässä ja tatskan sensuroimiselle voi olla parempikin syy.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Linna-sarja Ylellä, kertoo Hämeenlinnan naisvankilasta

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

papauno kirjoitti: Pe Helmi 11, 2022 10:12 am Sorry huonosti kysytty. Löytyykö tuomiolausumaa jostain? En itse googlesta löytänyt tapauksesta mitään.
En minäkään löytänyt. Jane saattaa olla naisen lempinimi, joten sillä nimellä etsiminen ei edes välttämättä auta. Helsinki-Vantaalla hän oli kärynnyt 1,5 kilosta metamfetamiinia. Onkohan tuota edes uutisoitu? Juttu meni käsittääkseni hoviin. Oikeuden asiakirjoja jutusta saattaisi saada käsiin.

Jane vaikuttaa todella tavalliselta englanninkielisen maailman roinamuulilta. Ne on iät ja ajat käyttäneet senioreita vaikka kuinka paljon muulihommissa. Toki sitä tekee muutkin nykyään, mutta brittien, aussien ja vastaavien keskuudessa se on vanhanaikainen tyyppirikos. Jane on just stereotyyppinen omassa sarjassaan isoine takapuolineen, neulomisharrastuksineen ja kyynelehtimisineen. Veikkaan että Jane on ainakin alkoholia vetänyt aika paljon elämässään, enkä todellakaan usko, että metamfetamiinin salakuljetus Suomeen olisi hänen ensimmäinen rikos. Nämä enkunkieliset roistot saattavat ensin suunnitella kämppänsä remontin ja sitten laskea, millaisilla muulikeikoilla ne uudet kaakelit, kukkaboorditapetit ja messinkiset vetimet rahoitetaan. Sitten vaan perässä vedettävän matkalaukun kanssa lennolle tai laivalle. Kun jäävät kiinni, niin kyynelehtivät viranomaisille ja kertovat olevansa vain heikosti koulutettuja eläkeläisiä, jotka eivät ole ymmärtäneet mistään mitään. Vankilassa Jane on saanut lempinimen "granny" ja tippa linssissä hän kertoo, kun joku vanki oli hänelle ystävällinen. Joo, ihan söpöä. Ainakaan kolmen ensimmäisen jakson aikana Jane ei ole yhtään avannut, miksi hän ryhtyi muuliksi. Päin vastoin. Hän puhuu koko ajan omanapaisesti. "Onneksi kärähdin Suomessa, koska Australiassa olisin istunut tästä kymmenen vuotta. * Olen niin yksinäinen. * Tekstiilitöissä päivät kuluvat nopeammin. * Muut vangit ovat kiusanneet minua sanallisesti ja se teki todella kipeää. * Rakkaani ovat niin kaukana. Jne." Toki omanapaisia ne muutkin vangit ovat :lol: ...
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Vastaa Viestiin