Kolari Seinäjoella 2022: Bemarikuskille syytteet 4 tapon yrityksestä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7675
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Kolari Seinäjoella 2022: Bemarikuskille syytteet 4 tapon yrityksestä

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Vuonna 1985 syntynyt mies jäi juopottelemaan töiden jälkeen maaliskuisena keskiviikkoiltana vuonna 2022. Hän ei tuntenut oloaan kovin humaltuneeksi, joten hyppäsi bemarinsa ratin taakse. Todellisuudessa mies oli 1,38 promillen humalassa.

Seinäjoen Ylistarontiellä kolmen auton matkustajat todistivat, miten miehen kuljettama musta maasturi koikkelehti vähän väliä vastaantulijoiden kaistalle.
Läheltä piti -tilanteita tuli useita, ja autoilijasta ilmoitettiin hätäkeskukseen. Maasturin vauhdiksi arvioitiin jopa 150–170 kilometriä tunnissa.
Sitten rysähti.

Loukkaantui vakavasti
– Kaikki tapahtui niin nopeasti, kuvaili poliisille nainen, jonka Fordiin rattijuopon kotimatka tyssäsi.
– Muistan auton etuvalot ja sen jälkeen pimeni.
Syytetty oli ajanut vastaantulevien kaistalle ja törmännyt naisen ajamaan henkilöautoon. Kun poliisit saapuivat paikalle, löytyi tuolloin 26-vuotias uhri tajuissaan, vaikkakin vakavasti loukkaantuneena autonsa sisältä.
Esitutkintapöytäkirjan mukaan mies oli vastannut paikalle saapuneille poliiseille alatyylisesti: ”Jättäkää mut vittu vaikka tähän, (...) ja antakaa vittu mun vaikka kuolla.”

Hätävilkut sillan kupeessa
Ennen törmäystä mies oli ajanut ainakin neljän kilometrin matkan, meinaten törmätä ainakin kolmeen autoon.
Yhdessä autossa oli tapahtumahetkellä kaksi 21-vuotiasta miestä. Heidän mukaansa maasturi koetti tahallaan törmätä heihin.
Kuljettaja sai täpärästi väistettyä yhteentörmäyksen väärällä kaistalla ajaneen maasturin kanssa, kaartamalla pakettiautonsa pientareelle.
– Meille jäi sellainen muistikuva, että bemaria kuljettanut mies ohjasi autonsa suoraan meitä kohti ja laittoi silmänsä kiinni. (...) Näytti siltä kuin se olisi tullut suoraa päälle, matkustaja kertoi poliisille.
Läheltä piti -tilanteen jälkeen nuorukaiset käänsivät auton ympäri ja lähtivät miehen perään. Tarkoituksena oli ottaa ylös maasturin rekisterinumero.
– Hetken aikaa ajettuani huomasinkin jo hätävilkkuja sillan kupeessa, kuljettaja kertoi poliisille.

Mies ei itse kertomansa mukaan muista tapahtuneesta mitään. Hän on myöntänyt syyllistyneensä ainoastaan törkeään rattijuopumukseen.
– Muistan ehkä etäisesti, kun olen lähtenyt töistä. Sitten olen herännyt siihen, kun auto on ollut jotenkin hullusti, mies kertoi poliisikuulusteluissa.
– Toki tunsin, että ehkä ei olisi pitänyt ajamaan lähteä, mutta kyllä se auto olisi pitänyt kotia saada.

Mies oli vangittuna kahden viikon ajan maaliskuussa 2022. Hänet määrättiin myös väliaikaiseen ajokieltoon.
Miestä syytetään törkeästä rattijuopumuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja neljästä tapon yrityksestä.
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus antaa tuomionsa myöhemmin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b5d ... dee32193c0