Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
kuusenalla
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2024 9:00 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja kuusenalla »

CSI kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:29 am
kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:20 am
CSI kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:09 am

En nimittäin näe mitään järkevää selitystä sille, miksi äidin puhelimen lataus olisi ollut vähissä, JOS olisi ollut yksikin pankki jäljellä,jossa potkua. Se reissun ainoa toimiva puhelin pidetään hengissä ennenkaikkea. Sähkövarauksen kannalta on fiksumpaa siirtää se puhelimen akkuun kuin pitää sitä siellä pankissa - jolla ei tasan varmasti soiteta yhtään mihinkään - tai vastaanoteta puhelua.
Virtapankit antavat aika huonosti virtaa kovassa pakkasessa. Osa pankeista ei suostu lataamaan puhelinta ollenkaan kylmässä.
[...]
Paljon turvallisempi tapa on pitää puhelin lentotilassa ja käyttää sitä muutenkin mahdollisimman vähän, jotta siinä riittää virtaa vielä hätäpuheluun.

Pidäppä se puhelin lentotilassa niin pepa ei pysty soittamaan sinulle takaisin. Ei kovin fiksu moovi.

Siksipä se varaus siirretään virtapankista puhelimeen koska se nyt vain on fiksumpaa niin. Juurikin heikko toimivuus kylmässä on yksi syy toimia ennakoivasti. Virtapankin voi muuten laittaa taskuun ja puhelimen kans. Kyllä se siellä latautuu - ellei ne varusteet ole sitten tossakin kohtaa kehnosti mietittyjä ja pankki + puhelin pääsivät jäähtymään tossa kelissä.

Äidillä näytti olevan aika vanha Android puhelin käytössä (5+ vuotta vanha). Missähän kunnossa siinä akku oli? Meinaan että jos tosiaan oli oltu järkeviä eli tuvalta klo 10.00 lähtiessä oli 100% varaus, niin miten 4h myöhemmin oli jo tilanne sellainen, että akun kestoa piti miettiä?
Ei sitä tietenkään enää sitten pidetä lentotilassa, kun sillä on soitettu häkeen! Mutta on ihan mahdollista, ettei akun kesto ollut kovin hyvä. Se kuitenkin olisi riittänyt paremmin, jos lentotilaa olisi käytetty häkepuhelun soittoon asti. Lentotila on käytännössä helpompi tapa säästää akkua kuin latailu kesken kaiken. Sen pankin laittaminen taskuun ei ole ihan niin yksinkertaista vetovaljaiden kanssa, joita taas on pakko pitää päällä ahkiota vedettäessä. Valjaat tulevat aika pahasti takin taskujen päälle. Puhelimen juuri ja juuri saa taskuista esille valjaiden kanssa. Virtapankkia voisi vetovaljaiden kanssa käytännössä käyttää siten, että virtapankki ja puhelin laitetaan reppuun kädenlämmittimen kanssa johonkin eristettyyn pussiin, mutta epäilen, ettei tällaista viritystä ollut mukana.

Juuri puhelinten heikon akunkeston takia somekuvien ottamiseen erillinen kamera on ihan fiksu veto, vaikka osa täällä epäileekin sellaisen käyttöä. Jos puhelimen pitää olla koko pakkaspäivän yhteydessä tukiasemaan, latailla heikon verkon kautta ties mitä dataa, ottaa kuvia ja vielä toimia navigointivälineenä, siinä on viisi vuotta vanhalla puhelimen akulla tekemistä. Siksi ainakin minä pidän vaelluksilla puhelinta lentotilassa. Se on ihan tarkoituksellinen turvallisuusratkaisu ja tämän kikan ovat minulle opettaneet kokeneemmat vaeltajat.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:45 am Sen pankin laittaminen taskuun ei ole ihan niin yksinkertaista vetovaljaiden kanssa, joita taas on pakko pitää päällä ahkiota vedettäessä. Valjaat tulevat aika pahasti takin taskujen päälle. Puhelimen juuri ja juuri saa taskuista esille valjaiden kanssa. Virtapankkia voisi vetovaljaiden kanssa käytännössä käyttää siten, että virtapankki ja puhelin laitetaan reppuun kädenlämmittimen kanssa johonkin eristettyyn pussiin, mutta epäilen, ettei tällaista viritystä ollut mukana.
Ei pidä käyttää takintaskuja vaan esim. kengurupussi kaulalla. Reppu on hankalahko mutta toki noin viriteltynä sen olisi voinut tehdä kuten esitit.

kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:45 am Juuri puhelinten heikon akunkeston takia somekuvien ottamiseen erillinen kamera on ihan fiksu veto, vaikka osa täällä epäileekin sellaisen käyttöä.
Ei tässä enää mitään epäillä vaan tiedetään asia: instan kuvat eivät olleet millään digikameralla otettuja vaan vanhahkolla android puhelimella.

Muuten: Miksi tämä ihminen olisi yhtä-äkkiä jotain fiksuja vetoja tekemään ruvennut kun muuten meno oli vähän sellaista "sinnepäin"?

---

Matkapuhelimet ovat nykyään niin halpoja, että ehdottomasti mukana olisi pitänyt olla kylmässä luotettavaksi todettu android peruspuhelin. Sen ainoa virka olisi ollut olla täyteenladattuna odottamassa hätäkäyttöä. Siis kolmantena puhelimena kahden käyttöpuhelimen lisäksi. Virtapankkeja olisi saanut olla 7 x 20000 mAh. Yksi joka päivälle varapäivät mukaanlukien.
Viimeksi muokannut CSI, To Tammi 18, 2024 1:00 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
kuusenalla
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2024 9:00 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja kuusenalla »

CSI kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:37 am
Mitä väliä sillä on, alkoiko vyöry 2 metriä sinne tai 3 metriä tonne suuntaan? Ei niin mitään silläkään. Kumpikin joutui vyöryyn ja kuoli. Siinä se.

Miksi käytätte valtavan määrän energiaa ja kirjoitusmerkkejä sellaisen mylläämiseen, millä ei ole loppupeleissä oikeastaan mitään merkitystä?
Eri ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Minusta hiihtovaelluksen turvallisuuden kannalta on hyvinkin kiintoisaa, kuinka vaarallisessa paikassa hiihtäjät olivat, varsinkin kun tästä oli tullut uutta tietoa (Rauhalan haastattelu IS:ssa 13.1. ja häkepuhelun tarkempi sijainti HS:ssa, ja langassa oli lisää kuvia kurusta + aiemmista vyöryistä). Ei tähän ole pakko osallistua.

Voitaisiinhan täällä keskustella vaikka äidin horoskooppimerkin vaikutuksesta hänen luonteeseensa ja päätöksentekokykyynsä, kuten vauva.fi:ssa. :D
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10724
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja damfin »

Miekinkö kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 9:18 pm
damfin kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 6:19 pm
Lainasin kuvaasi ja merkkasin siihen oman summittaisen arvioni lumivyöryalueesta ja nuolilla lumen liikkeen suunnan.
Äidin löytöpaikka voisi viitata siihen että äiti ehkä on opetetun mukaisesti pyrkinyt "uimaan" lumivirran mukana ja siitäkin syystä päätynyt pidemmälle, jos on/olisi tajuissaan pysynyt niin ollut lähellä ettei ole onnistunut pelastumaan, ehkä tajunta ja voimat hiipuneet ihan viime metreille eikä ole enää onnistunut jättämään päätään pinnalle tai tekemään käsillään hengitysreikää siihen päälleen kertyneeseen 50 senttiseen lumeen.IMG_2394.jpeg
Melkolailla samanlaisen kuvan piirsin jo useampi kymmenen sivua sitten.
Nappasitko idean siitä minun about 100 viestiä sitten piirtämästäni kuvasta...?
kuusenalla
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Tammi 09, 2024 9:00 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja kuusenalla »

CSI kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:58 am
kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:45 am Sen pankin laittaminen taskuun ei ole ihan niin yksinkertaista vetovaljaiden kanssa, joita taas on pakko pitää päällä ahkiota vedettäessä.
Ei pidä käyttää takintaskija vaan esim. kengurupussi kaulalla. Reppu on hankalahko mutta toki noin viriteltynä sen olisi voinut tehdä.
kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:45 am Juuri puhelinten heikon akunkeston takia somekuvien ottamiseen erillinen kamera on ihan fiksu veto, vaikka osa täällä epäileekin sellaisen käyttöä.
Ei tässä enää mitään epäillä vaan tiedetään asia: instan kuvat eivät olleet millään digikameralla otettuja vaan vanhahkolla android puhelimella.
Epäilys kohdistui siis yleensä siihen, voiko vaikka järkkäriä käyttää pakkasessa. Voi ja oikein hyvin voikin. Instakuviin oli tosiaan otettu puhelimella kuvia, sitä en kiistä.

Kengurupussi ei oikein toimi, koska kaulassa on yleensä kartta ja kompassi. Mikään heiluva pussi ei muutenkaan toimi hiihtäessä. En ole kenenkään talvivaeltajan nähnyt tuollaista viritystä käyttävän missään, vaikka UKK:ssa tulee vastaan kyllä aika paljon kaikenlaista hiihtäjää. Virtapankkeja on yleensä mukana 2 tai max 3, ei seitsemää. Olen viikon vaelluksenkin lataillut puhelinta käytännössä yhdellä 20 000 mAh pankilla - se riittää ihan hyvin. Varapuhelin on ihan hyvä veto, mutta jos retkitoverilla on jo puhelin, sekin toimii varapuhelimena.

Näin siis ainakin omilla talvivaelluksillani. Ymmärrän siis äitiä tässä oikein hyvin. Olisihan hän voinut toki täydentää virtaa puhelimeen vaikka Rihmakurussa, mutta me nyt taidamme olla yhtä mieltä siitä, että hänen olisi pitänyt lähteä tunturista muutenkin pois viimeistään tuolla - Rihmakurunkin kautta pääsee alas, vaikka siinä toki jonkinlainen vyöryvaara on myös.
Korento
Alibin satunnaislukija
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2014 2:35 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Korento »

Myös minua kiinnostaa lumivyöryn mahdollinen lähtöpaikka suhteessa hätäpuhelun soittopaikkaan. Muutenkin olisi kiva keskittyä tähän caseen, eikä siihen mitä joku toinen pitää turhana spekulaationa, oli kyse sitten vyörypaikasta tai pojan toppatakin materiaalista.
Alien Alien
Harjunpää
Viestit: 290
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 5:09 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Alien Alien »

Korento kirjoitti: To Tammi 18, 2024 1:15 am Myös minua kiinnostaa lumivyöryn mahdollinen lähtöpaikka suhteessa hätäpuhelun soittopaikkaan. Muutenkin olisi kiva keskittyä tähän caseen, eikä siihen mitä joku toinen pitää turhana spekulaationa, oli kyse sitten vyörypaikasta tai pojan toppatakin materiaalista.
Komppaan Korentoa kympillä! Vaikka samaa asiaa jauhettaisiin sata kertaa eri vinkkelistä, on se ihan ok. Jos itselle asia selvää kuin pläkki, niin siirtyy eteenpäin/nostaa jotain muuta aihetta esille. En ymmärrä miksi kenellekään olisi oikeus päättää, milloin joku aihe saa toisia kiinnostaa/olla kiinnostamatta. Aiheellinen ja asiallisesti esitetty kriitiikki myös paikallaaan.
Toiseja nikkejä dumaava kirjoitus on vain puuduttavaa luettavaa ja antaa ikävän kuvan kirjoittajasta itsestään. Tapauksen pohtimiselle siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä.
taukki
Harjunpää
Viestit: 309
Liittynyt: Ti Huhti 30, 2013 2:32 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja taukki »

Ei jaksa lukea satoja viestejä mutta eiköhä tässä ole vaa että 300e kirjekurssin käynyt äippä lähtenyt kohti tuntematonta lapsensa kanssa.
Miekinkö
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2021 3:06 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miekinkö »

damfin kirjoitti: To Tammi 18, 2024 1:05 am Nappasitko idean siitä minun about 100 viestiä sitten piirtämästäni kuvasta...?
Varmaksi en osaa sanoa, mutta väittäisin idean tulleen kurusta otetuista kuvista eri vuodenaikoina, netin "Pyhäkurun länsirinne on vyöryherkin"-bongauksists yhdistettynä vyörykuviin kurusta. Plus toki puhtaasti siitä, millaiset maastonmuodot tuolla kurussa on. Ratkaisevin oli kuitenkin poromiehen kommentti siitä, että häkepuhelu tuli niiltä main mistä vyöry yleensä laukeaa. Ja en itse asiassa jaksanut edes tarkistaa miten kauan sitten oman ensimmäisen versioni laitoin, heitin lonkalta useampi kymmenen sivua sitten.
Avatar
Miss Holmes #1
Christopher Lorenzo
Viestit: 1561
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tämäpä juuri!

Mä veikkaan, että omaisia kiinnostaa ja mietityttää missä meni vikaan. Ja he haluaisivat tietää sen.

Varmasti ahdistaa tuo hälyn C-luokitus, mutta kuten moneen kertaan on todettu, oli se käytännössä A -luokan tehtävä; paikalliset ymmärsivät tilanteen ja lähtivät liikkeelle heti.

Kaikkia varmasti kiinnostaa mikä meni ns vihkoon.
Koko alkumatka oli selvitty HYMYSSÄSUIN ja lopulta käy näin. Tavallaan ”viimemetreillä”.

Mä en usko mitenkään siihen, että suunnistusvirhe olisi ollut noin katastrofaalinen.
Kyllä siinä on täytynyt tapahtua jotain muuta odottamatonta sään lisäksi.

He ovat kuitenkin selviytyneet tuosta ’kesäreitistä’ tuohon saakka päiviä kunnialla.

Eiköhän tuo keli ollut se merkittävin tekijä.

Ja kiitos tuosta ”mannaryynikertomuksesta”.
En ole itse koskaan ollut vyöryssä, vaikka läheltä olen pieniä nähnyt.
Itse en olisi osannut noin hyvin kuvailla.

Laattavyöry on hirmuinen katsottunakin. Ja sellainen irtolumivyöry todella vie ne hapet. Vaikka olisit turvallisella etäisyydellä. Se ilman ”imu” on jotain järkyttävää.

Minä en missään nimessä syyllistä äitiä. Hän on erittäin todennäköisesti tarjonnut lapselleen, lapsen halusta mielettömän ’seikkailun’, joka ikävä kyllä päättyi näin💔

Tässä on niin helkkarin monta tekijää, jotka sössivät teissun lopun.

Varmasti viimeiseen hengenvetoon asti äiti on miettinyt poikaansa, ei sometilejään.

Mä oikeasti arvostan vanhempia, jotka vie lapsensa muuallekin kuin Prismaan ja leikkipuistoon.
Elämään oppii oikeasti, kun näkee ja kokee maailmaa.

Niin tyhmää laitttaa RIP, mutta laitan kuitenkin. Suurilla sydämillä.❤️❤️
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Cadi John
Olivia Benson
Viestit: 744
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2023 3:05 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Tammi 17, 2024 9:41 pm Äitinä väittäisin ihan sydämestä, että lapsen perään lähdetään ja silloin unohtuu vaara. Sitä ei edes ajattele.💔
Sitä paitsi noissa olosuhteissa äiti on voinut luulla pojan lähteneen vain liukuun.

Kysyin asiaa myös mieheltäni: hän sanoi hyvin.
Päätös ei lähde aivoista, vaan selkäytimestä.
Alkaa nyt kuulostaa jostain Harlekiini-kirjasarjasta. Itse olet laittanut tänne lumivyöryn laajuudesta piirroksia monta kappaletta. Niiden mukaan äiti ja poika olisivat olleet tosi kaukana toisistaan jos vyöry olisi vienyt pojan ja äiti syöksynyt perään.

Mistä muuten sen tietää vaikka äiti olisi ensin joutunut vyöryyn? Turha alkaa romantisoda tätä casea.
Cadi John
Olivia Benson
Viestit: 744
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2023 3:05 pm

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Tammi 18, 2024 2:31 am

Mä oikeasti arvostan vanhempia, jotka vie lapsensa muuallekin kuin Prismaan ja leikkipuistoon.
Elämään oppii oikeasti, kun näkee ja kokee maailmaa.
Mä arvostan vanhempia jotka tekevät lasten kanssa yhdessä asioita lasten ehdoilla. On väärin arvostella vanhempaa jos vie ”vaan” leikkipuistoon. Tämmöinen vanhempi saattaa olla läsnä lapselleen enemmän kuin tämmöinen joka vie pyöräileen 4-vuotiasta lastaan ja hiihtämään talvella vaarallisille alueille.

Elämään oppii muutenkin kuin hiihtämällä hiki hanurissa. Tällä pojalla oli vielä paljon näkemättä äidin mieltymysten vuoksi. Hän ei vielä nähnyt maailmaa just saying. Latuja ja pyöräteitä sekä metsiä kyllä. Miksei voi nauttia valmiista laduista turvallisilla alueilla lasten kanssa ja itse tehdä aikuisten kanssa tuollaisia reissuja.
Haxxter
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Kesä 24, 2016 1:11 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja Haxxter »

Mä oikeasti arvostan vanhempia, jotka vie lapsensa muuallekin kuin Prismaan ja leikkipuistoon.
Elämään oppii oikeasti, kun näkee ja kokee maailmaa.
Täytyy sanoa, että itse arvostan enemmän vanhempia, jotka ajattelevat lastensa terveellisyyttä turvallisuutta ensisijaisena tavoitteena.

Mielestäni kokonaisuudessaan todella erikoinen perhe, jossa lapset on pienestä pitäen asetettu vaaraan esim ajattamalla muutaman vuoden ikäistä lasta 130 km tienpientareella kaiken liikenteen seassa tai viety 12 vuotias ennätyspakkasiin Lapin pakkashelvettiin. Kaikkia perheen tempauksia emme ole edes nähneet. Tervettä ei ole sekään, että isä pakottaa poikaansa hiihtämään joihinkin idioottimaisiin sääntöihin vedoten lapsen haluista välittämättä. Jos lapsi ei halua hiihtää, niin siten ei hiidetä PISTE.

Säätiedot olivat tiedossa, mutta edes pojan turvallisuus ei saanut perhettä keskeyttämään tai muuttamaan matkaa. Meidän perheen 3 lapsen turvallisuus ja terveellisyys on aina ollut prioriteetti nro 1. Kaikki lapset harrastavat säännöllisesti liikuntaa,heidän kanssaan harrastetaan, matkaillaan, käytetään kulttuurielämyksissä, pelataan, leikitään, mutta kaikessa toiminnassa lasten terveellisyys ja turvallisuus on se tärkein asia, riskejä pohditaan joka tilanteessa. Lapsia ei pakoteta mihinkään. Itse olen henkeen ja vereen kamppailulajien harrastaja ja olisin halunnut, että lapseni harrastavat kamppailulajeja, mutta kun tyttö sanoi 12 vuotiaana , että haluaa lopettaa judon, niin päätöstä kunnioitetiin ja tytön laji vaihtui, vaikka emme asiasta pitäneet. Tyttö pärjäsi judossa hyvin, mutta ei lasta pakoteta, jos hän ei halua. Ihan oikeastiko esiteini-ikäinen halusi lähteä ennätyspakkasiin Lappiin hytisemään ja kerrottiinko hänelle oikeasti matkan riskit?

Esim. lähdimme viimekesänä Turkkiin perheen kanssa. UV tasoja seurattiin, max auringossaoloaltistus tarkistettiin UV-apista, asetettiin säännöt päivälle, etteivät lapset altistu liialle UV säteilylle, pienimmälle 3 vuotiaalle täysin peittävät UV suoja 50 vaatteet ja lasit. Aikuisina vastasimme järjestelyistä, missä liikutaan, kauanko ollaan ulkona, milloin taksilla, milloin uidaan varjossa ym. Lasten terveellisyys ja turvallisuus on aikuisten vastuulla. En edes halua pohtia miten tämä perhe olisi halunnut "karaista" lapsiaan, eikä luovuttaa tietenkään saa.
Viimeksi muokannut Haxxter, To Tammi 18, 2024 8:39 am. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:59 am
CSI kirjoitti: To Tammi 18, 2024 12:37 am
Mitä väliä sillä on, alkoiko vyöry 2 metriä sinne tai 3 metriä tonne suuntaan? Ei niin mitään silläkään. Kumpikin joutui vyöryyn ja kuoli. Siinä se.

Miksi käytätte valtavan määrän energiaa ja kirjoitusmerkkejä sellaisen mylläämiseen, millä ei ole loppupeleissä oikeastaan mitään merkitystä?
Eri ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Minusta hiihtovaelluksen turvallisuuden kannalta on hyvinkin kiintoisaa, kuinka vaarallisessa paikassa hiihtäjät olivat, varsinkin kun tästä oli tullut uutta tietoa (Rauhalan haastattelu IS:ssa 13.1. ja häkepuhelun tarkempi sijainti HS:ssa, ja langassa oli lisää kuvia kurusta + aiemmista vyöryistä). Ei tähän ole pakko osallistua.
Siis on jo pitkään tiedetty, että puhelu tuli Pyhäkurusta. Siis itse kurusta. Pyhäkurun vaarallisuus taas on jopa täällä tiedetty hetkestä nolla lähtien - jopa silloin kun ei vielä edes tiedetty mitä on tapahtunut.

Hiihtäjäpiireissä Pyhäkurun tietäminen on luokkaa että osaa sentään sukset jalkaan laittaa eli niin basicia kuin vain olla voi.

En nyt edelleenkään pääse kiinni mikä siinä fetisismissä jankata vyörypaikan "tarkasta" alusta on kun sitä ei tainnut edes lumivyöryexpert-poliisi kyetä selvittämään vaikka paikanpäällä sentään oli.

Eikä sillä oikeastaan ole mihinkään mitään merkitystä, oliko joku jossain metrin sinne tai kaksi tänne.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Viesti Kirjoittaja CSI »

kuusenalla kirjoitti: To Tammi 18, 2024 1:14 am Kengurupussi ei oikein toimi, koska kaulassa on yleensä kartta ja kompassi. Mikään heiluva pussi ei muutenkaan toimi hiihtäessä.
Edes perusmuotoisena ("lenkki kaulan ympäri") se pussi ei hiihtäessä heilu yhtään mihinkään - vähintään takin allahan se on .

Pusseja on lisäksi kaikenlaisia, myös sellaisia joissa on joustava lenkki rinnan ympäri. On myös varusteliivejä jne.

Tuskinpa sinä siellä UKK-puistossa olet jokaisen vastaantulevan hiihtäjän takin mennyt aukaisemaan ja kopeloinut, joten se siitä argumentistasi taas.

Eikä tarvitse tästäki aloittaa jotain loputonta jankkausta. Sinun käsityksesi parhaasta tavasta on sinun käsitykseksi, minun käsitykseni minun ja aivan yhtä oikein kuin omasi.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Vastaa Viestiin