Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3251
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

damfin kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 9:44 am
meitzi kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 1:11 am
damfin kirjoitti: La Tammi 27, 2024 11:54 pmEsimerkiksi tässä tapauksessa kun asia ei kuulunut virallisesti pelastuslaitokselle, niin vaikka pelastuslaitoksen nettisivuilta löytyy ohjeet mihin asiassa pitää ottaa yhteyttä
Kun ilmoittaja ei ole halukas toimimaan ohjeiden mukaisesti, niin mitä käytännön keinoja pakottamiseen olisi käytössä?
Mistä tiedät että hän ei ollut halukas toimimaan ohjeiden mukaisesti, ehkä hän ei tiennyt mistä ne ohjeet löytyisi?
vaikka pelastuslaitoksen nettisivuilta löytyy ohjeet mihin asiassa pitää ottaa yhteyttä, ei hätäkeskus vaivautunut soittajalle sitä neuvomaan
Tiedätkö siis hätäkeskuksen yrittäneen neuvoa ilmoittajalle mihin hänen pitäisi soittaa?
Nuo väitteet on vaan arveluita eikä mihinkään faktoihin perustuvia, ei siis voi puhua tiedosta.



Mutta tämä veikkaus sentään pitää paikkansa:
meitzi kirjoitti: La Tammi 27, 2024 11:36 pm Vahva veikkaukseni on kuitenkin siihen suuntaan, että joensuu ei ole helsingissä.
qurqo kirjoitti: To Loka 26, 2023 9:01 pm Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10722
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja damfin »

Kummisetä kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 12:47 pm
damfin kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 9:44 am
meitzi kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 1:11 am
Kun ilmoittaja ei ole halukas toimimaan ohjeiden mukaisesti, niin mitä käytännön keinoja pakottamiseen olisi käytössä?
Mistä tiedät että hän ei ollut halukas toimimaan ohjeiden mukaisesti, ehkä hän ei tiennyt mistä ne ohjeet löytyisi?
vaikka pelastuslaitoksen nettisivuilta löytyy ohjeet mihin asiassa pitää ottaa yhteyttä, ei hätäkeskus vaivautunut soittajalle sitä neuvomaan
Tiedätkö siis hätäkeskuksen yrittäneen neuvoa ilmoittajalle mihin hänen pitäisi soittaa?
Nuo väitteet on vaan arveluita eikä mihinkään faktoihin perustuvia, ei siis voi puhua tiedosta.



Mutta tämä veikkaus sentään pitää paikkansa:
meitzi kirjoitti: La Tammi 27, 2024 11:36 pm Vahva veikkaukseni on kuitenkin siihen suuntaan, että joensuu ei ole helsingissä.
Niin, mielestäni tuo lause:
Kun ilmoittaja ei ole halukas toimimaan ohjeiden mukaisesti
viittasi siihen että meitzillä olisi jotain faktaa tiedossaan.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja meitzi »

damfin kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 11:41 am Entä jos hän ei tiennyt ohjeita vaan luuli että asia hoituu soittamalla 112:een?
Niitä ohjeita tyrkytetään, mutta ihmisiä ei varsinaisesti velvoiteta lähtemään esimerkiksi lunnijahtiin, ja osaa ihmisistä ei tosiaan kiinnosta, miten yksittäisten luonnonlajien edustajille käy. Ainakaan sen vertaa, että esimeriksi koittaisi itse pyydystää laatikkoon tai katsella missä on, kunnes joku tulee laatikon kanssa paikalle.

Ei toi nyt sen vakavampaa ole. Lunni ei kuollut ainakaan vielä sukupuuttoon
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Avatar
Wildchild79
Sabrina Duncan
Viestit: 367
Liittynyt: Su Kesä 18, 2023 10:21 pm

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja Wildchild79 »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: To Tammi 25, 2024 3:48 pm

Pääsi innokas konstu kerrankin ampumaan elävää maaliin, joka ei ollut hänellekään liian vaarallinen. :(
Itärajalle vaan treenaamaan. Sieltä ei mitään uhanalaista ole tulossa
Ennen vaadittiin yrittämään, mutta nykyään opetetaan vaatimaan - Sotaveteraani Gunnar Kotiranta 103-v
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10722
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja damfin »

meitzi kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 1:04 pm
damfin kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 11:41 am Entä jos hän ei tiennyt ohjeita vaan luuli että asia hoituu soittamalla 112:een?
Niitä ohjeita tyrkytetään, mutta ihmisiä ei varsinaisesti velvoiteta lähtemään esimerkiksi lunnijahtiin, ja osaa ihmisistä ei tosiaan kiinnosta, miten yksittäisten luonnonlajien edustajille käy. Ainakaan sen vertaa, että esimeriksi koittaisi itse pyydystää laatikkoon tai katsella missä on, kunnes joku tulee laatikon kanssa paikalle.

Ei toi nyt sen vakavampaa ole. Lunni ei kuollut ainakaan vielä sukupuuttoon
Kyllä minä luulen että hyvin yleinen käsitys ainakin tähän asti on ollut se että jos näet villieläimen pulassa niin pitää soittaa 112:een eikä yrittää itse pyydystää eläintä.

Mitään muita ohjeita en ole nähnyt varsinaisesti tyrkytettävän missään, ennen tätä tapausta joka nyt sitten saattoi tuoda ykeisempään tietoisuuteen sen että 112:een soitetaan vain isojen eläinten tapauksessa.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11410
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja URSA »

Käytännöt muuttuivat jo vuonna 2021.
Pelastuslaitoksen eläinpelastusyksikkö tulee jatkossakin auttamaan pulaan joutuneita lemmikki- ja tuotantoeläimiä Helsingin alueella. Luonnonvaraisten eläinten suhteen eläinpelastusyksikkö hoitaa tulevaisuudessa tilanteet, joissa eläin aiheuttaa ihmisille vaaraa tai suurta haittaa. Eläinpelastusyksikkö ei enää hae yksittäisiä luonnonvaraisia eläimiä, elleivät edellä mainitut kriteerit täyty.
https://www.hel.fi/fi/uutiset/elainpela ... tysmalliin

Niille keskelle tietä syntyneille jäniksenpoikasille olisi riittänyt avuksi siirtää ne kauemmas tiestä odottamaan emonsa paluuta. Ei siinä poliisia tai palokuntaa tarvittu.

Epäilen lunnin tapauksessa tapahtuneen niin, että poliisit luulivat tulleensa hälytetyiksi paikalle koska lintu on niin heikossa kunnossa, ettei sitä pysty enää pelastamaan. Muutenhan asia olisi kuulunut vapaaehtoisille villieläinten auttajille tai linnun olisi voinut toimittaa itse hoitolaan.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja meitzi »

damfin kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 1:57 pm Kyllä minä luulen että hyvin yleinen käsitys ainakin tähän asti on ollut se että jos näet villieläimen pulassa niin pitää soittaa 112:een eikä yrittää itse pyydystää eläintä.

Mitään muita ohjeita en ole nähnyt varsinaisesti tyrkytettävän missään, ennen tätä tapausta joka nyt sitten saattoi tuoda ykeisempään tietoisuuteen sen että 112:een soitetaan vain isojen eläinten tapauksessa.
On toki jossain määrin mahdollista, ettei 112:sta olisi opastettu olemaan yhteydessä eläintensuojeluun, mutta pidän sitä jonkin verran epätodennäköisempänä vaihtoehtona, kuin sitä, että soittaja halusi elukan pois silmistään ja mielestään vailla minkäänlaista omaa vaivannäköä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Joensuun poliisi pyrkii urheasti suojelemaan suomineitoa vieraslajien elukkamaisilta lähentelyiltä. Poliisi halusi välttää uuden muilutuksenaikaisen kuoleman (vrt Kotkan mursu) ja ottaa papukaijalta nirrin pois humaanisti ja nopeasti.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11410
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Lunni harhautui pihaan Joensuussa – poliisi ampui sen

Viesti Kirjoittaja URSA »

Ei nämä Suomeen harhautuneet lunnit olleetkaan kovin terveitä. Tai ne eivät vain pysy kunnossa vankeudessa.
Heinolan lintuhoitolassa hoidettu lunni on kuollut

Lunni näytti jo toipuvan, mutta se menehtyikin perjantain vastaisena yönä. Lintu löytyi alun perin Pohjois-Karjalasta, jonne se oli harhautunut reitiltään.

Kuva
Lintuharrastajat ottivat tammikuussa Kontiolahdelta löytyneen lunnin hoiviinsa ja toimittavat sen Heinolan lintuhoitolaan.

10:58 • Päivitetty 11:11

Heinolan lintuhoitolassa hoidettu, Pohjois-Karjalasta löydetty lunni on kuollut. Heinolan lintuhoitola kertoi linnun menehtymisestä Facebook-päivityksessä perjantaiaamuna.

Päivityksessä kerrotaan, että lunnin vointi näytti alkuviikosta jo erittäinkin hyvältä.

– Tänään valitettavana tehtävänä on kertoa, että lunni on viime yönä menehtynyt, lintuhoitola viestittää päivityksessään.

Lunni toimitetaan tutkimuksiin Ruokavirastoon, jossa pyritään selvittämään, miksi se kuoli. Lunnia oli tarkoitus hoitaa Heinolassa kevääseen asti. Sen jälkeen lintu olisi vapautettu meren ääreen.

Suomesta on alkuvuoden aikana kerrottu löytyneen kaikkiaan neljä lunnia, joista kolme on kuollut.

Poliisi ampui yhden linnuista Pohjois-Karjalassa. Savukoskelta löytynyt lunni menehtyi hoidosta huolimatta. Ylläkselle eksynyt lunni palautettiin Jäämerelle.
https://yle.fi/a/74-20073784

Eilen juuri osui jostain silmin uutinen, jossa kehuttiin tämän kyseisen lunnin alkaneen syömään itse, mutta kai se hotki muutaman muikun liikaa tai oli oikeasti sairas.
Vastaa Viestiin