Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Masako34
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 12:12 pm

Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Masako34 »

Euroopan neuvoston kidutuksen vastaisen komitea vaatii, että Suomi huolehtii vankeinhoidon ja rikostutkinnan eriyttämisestä. Taustalla on huoli poliisin painostuksesta.

Suomella ei ole kansainvälisesti ottaen erityisen hyvää mainetta ihmisoikeusasioissa. Paljusellien poisto kesti kohtuuttoman kauan, vankiloiden kunto on ylipäänsä heikko ja oikeudenkäynneillä on taipumus venyä pitkiksi. Ei siis kannata poliitikkojen lähteä osoittelemaan kuantanaamoja muualla, kun oma pesäkin on siistimättä.

TS:n Jussi Orellilta jälleen hyvää toimittajantyötä.


Puutteisiin yritetty puuttua useaan otteeseen

Poliisivankilat eivät kelpaa tutkintavankien majapaikoiksi

JUSSI ORELL


http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:


Poliisivankilan selleistä ei löydy ylimääräisiä mukavuuksia.

Tyyny ja patja eivät lievitä ankeutta

Turun Sanomat


http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Nuo Turun Eerikinkadun tutkintavankilan tilathan on hienot kun vertaa niihin tiloihin joita itse olen nähnyt! :mrgreen:
Alexandra5
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 9:27 am

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Alexandra5 »

:shock: Hyvä ja ajankohtainen aihe. Olen itse joutunut kokemaan KRP:n myllytyksen tutkintavankina, keinona käytettiin lapseni huostaanottoa, joka tapahtui kun minut pidätettiin. Poliisi 'kiristi' puhumaan, vedoten joka tavalla lapseeni, joka tuolloin oli 2 -vuotias. En pystynyt puhumaan, koska olen pienestä pitäen kasvatettu siihen, ettei ikinä 'vasikoida'. Kuulin kuulustelijan suusta mm: "lapsesi on sinulle vain taakka, jotta saat nauttia elämästä, kerro nyt niin pääset lapsesi luokse", jne...Olin poliisivankilassa vain kaksi viikkoa, jonka jälkeen sain hyvän ajajani myötävaikutuksella siirron paikalliseen lääninvankilaan ja mahdollisuuden tavata tytärtäni. Olin pakkokeinoin eristetty, eli yhteydenpito vain lähiomaisiin. Asunnokseni sain nk. 'karhunkopin', jossa wc vedetään ulkopuolelta, vettä ei tule, valot sammuvat vain ulkopuolelta, ruokailin yksin, yms, yms...10 viikkoa olin eristettynä em. tavalla. Ja vain koska en puhunut muita mukaan. Eli missä on vapaus valita? Eihän ketään saa pakottaa puhumaan toisen päälle asioita, mikäli ei halua sitä tehdä. Onnekseni tapahtuneesta on pian 9 vuotta aikaa ja se elämä on taakse jäänyttä. :D
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Alexandra5 kirjoitti::shock: Hyvä ja ajankohtainen aihe. Olen itse joutunut kokemaan KRP:n myllytyksen tutkintavankina, keinona käytettiin lapseni huostaanottoa, joka tapahtui kun minut pidätettiin. Poliisi 'kiristi' puhumaan, vedoten joka tavalla lapseeni, joka tuolloin oli 2 -vuotias. En pystynyt puhumaan, koska olen pienestä pitäen kasvatettu siihen, ettei ikinä 'vasikoida'. Kuulin kuulustelijan suusta mm: "lapsesi on sinulle vain taakka, jotta saat nauttia elämästä, kerro nyt niin pääset lapsesi luokse", jne...
Elämä on täynnä valintoja :?
KRP ei ole varmaan pitänyt sinua kopissa tuota aikaa selvittääkseen jotain auton luvatonta haltuunottoa tai myymälävarkautta :wink:

Mielestäni olet itse valintasi tuossa tilanteessa tehnyt ja kantanut niiden seuraukset, eikä sinun pitäisi nytkään vinkua asiasta.

Ajattele itsesi tutkijoiden sijaan ja mieti olisitko tehnyt jotain toisin, jos tutkittavana olisi jonkun ihmisen teot, josta et isommin tykkää/välitä ja tarkoitus on selvittää käsillä oleva kupru lain suomissa puitteissa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Alexandra5
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 9:27 am

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Alexandra5 »

:D En suinkaan 'vingu' asiasta, kerroin vain tosiasioita. En tainnut valittaa, enkä maininnut tekstissäni että olisin syyttömänä kokenut kertomani? Oli kyse vain siitä, mitä painostukeinoja poliisi käyttää saadakseen ihmisen puhumaan. Ei pidä heti ottaa valituksena, jos kertoo vain tosiasioita, asioita mitä poliisi tekee tässä hyvinvointivaltioissamme, maassa missä voit menettää kaikki ihmisoikeutesi.... :shock:
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Damien »

Alexandra5 kirjoitti::D En suinkaan 'vingu' asiasta, kerroin vain tosiasioita. En tainnut valittaa, enkä maininnut tekstissäni että olisin syyttömänä kokenut kertomani? Oli kyse vain siitä, mitä painostukeinoja poliisi käyttää saadakseen ihmisen puhumaan. Ei pidä heti ottaa valituksena, jos kertoo vain tosiasioita, asioita mitä poliisi tekee tässä hyvinvointivaltioissamme, maassa missä voit menettää kaikki ihmisoikeutesi.... :shock:
Ei nyt ehkä kaikkia ihmisoikeuksia vaikka niitä välillä rikotaankin.
Mutta näin tapahtuu joka ainoassa valtiossa.Myös hyvinvointivaltioissa.
Poliisin painostus ja kuulustelumenetelmät saattavat hieman arveluttaa asianosaisia,
mutta kuten sanottua, sitä saa mitä tilaa.
Eipähän meillä ainakaan kiduteta kuulusteltavia. :lol:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Alexandra5 kirjoitti:Ei pidä heti ottaa valituksena, jos kertoo vain tosiasioita, asioita mitä poliisi tekee tässä hyvinvointivaltioissamme, maassa missä voit menettää kaikki ihmisoikeutesi.... :shock:
Sä et ole kuule tainut edes nähdä, mitä todelliset ihmisoikeus rikkomukset on.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Damien »

Noniin.Unohdinpa nyt mainita että jokaisella on myös oikeus käyttää kuulusteluissa
avustajaa tai omaa asianajajaansa.Tälläkin vain varmistetaan kuulusteltavan asemaa.
Ihmisen psyyke voidaan tosin pidättämisellä koittaa murtaa mutta omista
kokemuksistani olen huomannut että kun puhuu suunsa puhtaaksi, pääsee sieltä hyvin pian pois.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1328
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Damien kirjoitti:Noniin.Unohdinpa nyt mainita että jokaisella on myös oikeus käyttää kuulusteluissa
avustajaa tai omaa asianajajaansa.Tälläkin vain varmistetaan kuulusteltavan asemaa.
Ihmisen psyyke voidaan tosin pidättämisellä koittaa murtaa mutta omista
kokemuksistani olen huomannut että kun puhuu suunsa puhtaaksi, pääsee sieltä hyvin pian pois.
Toki suunsa puhtaaksi puhumalla pääsee kopista nopeammin poijes, Suomessa vain on aika heikko toi todistajansuojelu, niin ei se hirveesti houkuttele puhumaan muista. Tyossa Alexsandran jutussa saa hyvin kuvan siitä miten poliisi yrittää kuulustelutilanteissa iskeä siihen heikoimpaaan kohtaan, jotta saataisiin epäilty puhumaan mahdollisimman paljon ajattelematta mitä seurauksia siitä saattaa olla vaikka sitten sille pienelle lapselle pahimmassa tapauksessa, kun ollaan saatu äiti murtumaan ja vasikoimaan muita, niin ei kumminkaan sitten ajatella toisin päin asioita rikolliset voivat myös hyvinkin kostaa sen lapsen kautta vasikoinnin (en nyt väitä, että näin tehtäisiin) niin mikä on sitten moraalisesti oikein ja mikä ei se kai jää jokaisen omaksi päätettäväksi.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

jamppa kirjoitti:[niin mikä on sitten moraalisesti oikein ja mikä ei
Se on oikein, että ihmiset eivät rikosrötöstelisi.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Damien »

Marsalkka kirjoitti:Se on oikein, että ihmiset eivät rikosrötöstelisi.
Puhut vähän mutta asiaa. :lol:
Kun ei rötöstele, ei joudu pidätetyksi, hirveiden ihmisoikeusrikkomusten uhriksi,
poliisin painostamaksi, vasikoimaan toisia yms...Tai sitten on käynyt todella paska tuuri. :mrgreen:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Damien kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:Se on oikein, että ihmiset eivät rikosrötöstelisi.
Puhut vähän mutta asiaa. :lol:
Kun ei rötöstele, ei joudu pidätetyksi, hirveiden ihmisoikeusrikkomusten uhriksi,
poliisin painostamaksi, vasikoimaan toisia yms...Tai sitten on käynyt todella paska tuuri. :mrgreen:
Ja rikosrötöstelijästä ei ole kyllä oikein hyväksi äidiksi. Eli on hyvä, että poliisit muistuttavat lapseen liittyvistä asioista rikosrötöstelijä-äitejä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Parempi olisi ryhtyä poliisiksi. Voisi rikosrötöstellä ja hakata ja pahoinpidellä, uhkailla, kiristää, varastaa, ja valehdella ilman mitään pelkoa kiinnijäämisestä ja oikeuden eteen joutumisesta. Ja kävi mitä kävi, niin yleinen mielipide ainakin on aina puolellasi, koska poliisi on täydellisen hyvyyden ruumiillistuma, joka urheasti ja aina yhtä rehdisti päivästä toiseen suojelee meitä vähäpätöisempiä ihmisparkoja ympäröivän maailman pahuudelta.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

katupoika kirjoitti:Parempi olisi ryhtyä poliisiksi. Voisi rikosrötöstellä ja hakata ja pahoinpidellä, uhkailla, kiristää, varastaa, ja valehdella ilman mitään pelkoa kiinnijäämisestä ja oikeuden eteen joutumisesta. Ja kävi mitä kävi, niin yleinen mielipide ainakin on aina puolellasi, koska poliisi on täydellisen hyvyyden ruumiillistuma, joka urheasti ja aina yhtä rehdisti päivästä toiseen suojelee meitä vähäpätöisempiä ihmisparkoja ympäröivän maailman pahuudelta.
Niin kuin sanotaan - "Alan valinta kysymys". :wink: :lol:
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Tutkintavanki altis poliisin painostukselle

Viesti Kirjoittaja Damien »

katupoika kirjoitti:Parempi olisi ryhtyä poliisiksi. Voisi rikosrötöstellä ja hakata ja pahoinpidellä, uhkailla, kiristää, varastaa, ja valehdella ilman mitään pelkoa kiinnijäämisestä ja oikeuden eteen joutumisesta. Ja kävi mitä kävi, niin yleinen mielipide ainakin on aina puolellasi,
Hohhoi...Esimerkkejä tästä?Muita kun katkeria linnastooreja? :mrgreen:
katupoika kirjoitti:koska poliisi on täydellisen hyvyyden ruumiillistuma, joka urheasti ja aina yhtä rehdisti päivästä toiseen suojelee meitä vähäpätöisempiä ihmisparkoja ympäröivän maailman pahuudelta.
Jonkunhan se on tehtävä kun Teräsmiestä ei ole lähistöllä.Feel free to join. :wink:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Vastaa Viestiin