Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sitä kyllä ihmettelen miten kuljettajan kollega on julkisuuteen vakuutellut tämän olleen harkitsevainen ja ammattitaitoihin. Tyhmempikin tajuaa, että yli 4t painavalla ajoneuvolla kaahailussa 160 km/h nopeudessa on sellaisia riskejä, mitä kukaan ei selätä oli taidot mitkä hyvänsä.
Ei ole ihmettelemistä.
Noissa hommissa ajetaan aina reilua ylinopeutta. Kuuluu työnkuvaan.
Kuljettajat ovat kokeneita ja hyvin koulutettuja autolla ajoon kovissakin nopeuksissa. Lainaus IS: Poliisit olivat toimineet vuosia Vilksin henkivartijoina
Poliisin mukaan turmassa kuolleet poliisit olivat työskennelleet useamman vuoden Vilksin henkivartijoina ja saaneet tehtävään koulutuksen turvallisuuspoliisissa.
Seuraajat huomataan koska hekin joutuisivat ajamaan reilua ylinopeutta.
Väijytystä eteen ei ole helppo järjestää kun siirtymät mennään reilulla nopeudella.
Suomessakin: Poliisi saa ajaa virka-autolla ylinopeutta muutenkin kuin hälytysajona, kun tehtävän luonne sitä vaatii.
Ylinopeus ilman hälytyssireeniä on poliisille sallittua tehtävän sitä vaatiessa.
Sitä kyllä ihmettelen miten kuljettajan kollega on julkisuuteen vakuutellut tämän olleen harkitsevainen ja ammattitaitoihin. Tyhmempikin tajuaa, että yli 4t painavalla ajoneuvolla kaahailussa 160 km/h nopeudessa on sellaisia riskejä, mitä kukaan ei selätä oli taidot mitkä hyvänsä.
Ei ole ihmettelemistä.
Noissa hommissa ajetaan aina reilua ylinopeutta. Kuuluu työnkuvaan.
Kuljettajat ovat kokeneita ja hyvin koulutettuja autolla ajoon kovissakin nopeuksissa. Lainaus IS: Poliisit olivat toimineet vuosia Vilksin henkivartijoina
Poliisin mukaan turmassa kuolleet poliisit olivat työskennelleet useamman vuoden Vilksin henkivartijoina ja saaneet tehtävään koulutuksen turvallisuuspoliisissa.
Seuraajat huomataan koska hekin joutuisivat ajamaan reilua ylinopeutta.
Väijytystä eteen ei ole helppo järjestää kun siirtymät mennään reilulla nopeudella.
Suomessakin: Poliisi saa ajaa virka-autolla ylinopeutta muutenkin kuin hälytysajona, kun tehtävän luonne sitä vaatii.
Ylinopeus ilman hälytyssireeniä on poliisille sallittua tehtävän sitä vaatiessa.
No eihän se koulutus mitään takaa niinkuin nähtiin. Eikä tuollainen isorenkainen tankki ole hallittavissa ääritilanteissa, kun ei sitä sellaisen massan kanssa ole tehty kovaa ajettavaksi. Suomessahan jotkut autot menivät kieltoon poliisilta, kun olivat kevytpanssaroineet niin huolella, ettei mennyt läpi enää katsastuksista ja asetuksista
Mitkä seuraajat havaitaan? Entä, jos joku ajaa muuten vaan ylinopeutta, tai haluaa mennä ohi?
Hieman ihmetyttää miten tuo silminnäkijän kertoma räjähdys ja savu on ohitettu keskusteluissa ja uutisissa jotakuinkin kokonaan. Jos rengas "räjähtää" eli puhkeaa ei siitä fysiikan lakien mukaan tule mitään savua.
Kyllä se riekaleinen rengas 150+ vauhdissa kummasti käryää. Siitä nyt puhumattakaan jos kuski paniikkilukkojarruttaa lisäksi.
Itsellä 60km/h vauhdissa ( 5km kerkesin ajaa syksyllä eli rengas hyvin viileä vielä) renkaan sivu repesi ja kyllä kummasti sieltäkin savua /karyä tuli vaikka vedin tiensivuun heti ,kun rupesi vatkaamaan takapyörä (ei liity latten vatkaamiseen)
Jos minä askartelisin jotain suojattuun autoon, olisi se jotain tyyliin c4:sta raidetankoon ja etä-sytyttimellä. Se alue on vaikea suojata ja ohjaavien pyörien menetettyä yhteys ohjauspyörään saa aikaan ”jänniä” tilanteita kuljettajalle, kun mikään toimenpide ei johda mihinkään järkevään….auto menee ihan minne sattuu, mutta ei välttämättä mihinkään muualle kuin etupyörät ristissä penkalle.
Tällainen askartelu vaatisi varmasti työrauhaa, jota Vilksin turva-auton läheltä on vaikea kuvitella löytyneen. Tuskin sen luokse on noin vain hiippailtu pommi kainalossa. Ylipäätään pommi-isku, sinkoisku tms, vaatisi sen tason organisoimista jota joltain yksinäiseltä islamistisudelta tuskin löytyy. Jos toteuttajana taas olisi jokin järjestäytyneempi ryhmittymä tältä saralta, niin eiköhän teosta olisi otettu kunniakin, kuten tapana on.
Ruotsalaislehdissä on kerrottu turva-auton katsastetun muutama viikko sitten, ja kaiken olleen kunnossa. Siitä sitten vaan rakentamaan kuvitelmia katastustoimeen luikerrelleesta soluttautujasta...
Onko tuollaisella suojelussa olevalla henkilöllä käytännössä ilmanen taksi 24/7?
Jos suojelukohde haluaa lähteä kolmelta yöllä mummolaan niin henkivartijat rykäsevät panssaroidun kaaransa käyntiin ja painavat lusikka tiskissä kohteeseen?
Jonnet ei tiedä.
Ne jotka suojaushommia tekee tai ovat tehneet tietävät, että suojaushommiin kuuluu ylinopeus.
Se on yksi taktinen suojauskeino kun ajetaan esimerkiksi moottoriteillä.
Artikkeli IS: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008311676.html
Puolison tilalle tulivat vartijat
Poliisit suojelivat liki 15 vuotta oman henkensä uhalla terroristien tappolistalle joutunutta ruotsalaista pilapiirtäjää.
Lopulta he kuolivat traagisessa autoturmassa.
Silminnäkijät olivat kertoneet, että Vilksin siviilipoliisiauton vauhti olisi ollut jopa 160 km/h.
Poliisi ei ole vahvistanut tietoa. Entisen henkivartijan mukaan kovaa vauhtia ajaminen ei ole mitenkään epätavallista.
– Joskus ajetaan nopeasti, jotta päästään nopeammin perille ja pidetään tilanne kontrollissa.
Eihän sitä koskaan voi ajaa 60 km/h moottoritiellä, koska silloin herättää huomiota.
Jos rengas räjähti tuossa vauhdissa, niin ei olisi ihme, että kuljettaja menetti 4,5 tonnia painaneen erikoisajoneuvon hallinnan.
– En usko, että kukaan kuski olisi selvittänyt sellaisesta tilanteesta.
Hieman ihmetyttää miten tuo silminnäkijän kertoma räjähdys ja savu on ohitettu keskusteluissa ja uutisissa jotakuinkin kokonaan. Jos rengas "räjähtää" eli puhkeaa ei siitä fysiikan lakien mukaan tule mitään savua.
Kyllä se riekaleinen rengas 150+ vauhdissa kummasti käryää. Siitä nyt puhumattakaan jos kuski paniikkilukkojarruttaa lisäksi.
Itsellä 60km/h vauhdissa ( 5km kerkesin ajaa syksyllä eli rengas hyvin viileä vielä) renkaan sivu repesi ja kyllä kummasti sieltäkin savua /karyä tuli vaikka vedin tiensivuun heti ,kun rupesi vatkaamaan takapyörä (ei liity latten vatkaamiseen)
Kyllä tässä nyt varmasti sekoitetaan keskenään pöly ja savu.
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Kyllä se riekaleinen rengas 150+ vauhdissa kummasti käryää. Siitä nyt puhumattakaan jos kuski paniikkilukkojarruttaa lisäksi.
Itsellä 60km/h vauhdissa ( 5km kerkesin ajaa syksyllä eli rengas hyvin viileä vielä) renkaan sivu repesi ja kyllä kummasti sieltäkin savua /karyä tuli vaikka vedin tiensivuun heti ,kun rupesi vatkaamaan takapyörä (ei liity latten vatkaamiseen)
Kyllä tässä nyt varmasti sekoitetaan keskenään pöly ja savu.
Näin saattoi käydä silminnäkijällekin. Youtubesta löytyy lukuisia videoita, josta voi nähdä miltä tuollainen tilanne näyttää ja jossapa vielä selitetään miten silloin tulisi toimia. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=LOPkiGCFo_Y
Kyllä tässä nyt varmasti sekoitetaan keskenään pöly ja savu.
Näin saattoi käydä silminnäkijällekin. Youtubesta löytyy lukuisia videoita, josta voi nähdä miltä tuollainen tilanne näyttää ja jossapa vielä selitetään miten silloin tulisi toimia. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=LOPkiGCFo_Y
Tuo ei välttämättä päde tämän ketjun auton tapaukseen jossa oli ns. puhkeamattomat renkaat joilla pystyy valmistajan mukaan ajamaan rikkoutumisen jälkeenkin turvallisesti vielä ainakin 100 km/h vauhdissa ja rikkoutuneella renkaalla pystyy ajamaan 50 km matkan 80 km/h nopeudella. Silminnäkijän kertoma "räjähdyskin" on vielä selittämättä.
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Kyllä tässä nyt varmasti sekoitetaan keskenään pöly ja savu.
Näin saattoi käydä silminnäkijällekin. Youtubesta löytyy lukuisia videoita, josta voi nähdä miltä tuollainen tilanne näyttää ja jossapa vielä selitetään miten silloin tulisi toimia. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=LOPkiGCFo_Y
Tuo ei välttämättä päde tämän ketjun auton tapaukseen jossa oli ns. puhkeamattomat renkaat joilla pystyy valmistajan mukaan ajamaan rikkoutumisen jälkeenkin turvallisesti vielä ainakin 100 km/h vauhdissa ja rikkoutuneella renkaalla pystyy ajamaan 50 km matkan 80 km/h nopeudella. Silminnäkijän kertoma "räjähdyskin" on vielä selittämättä.
Ei päde ei, ja paljonhan tässä todellakin on vielä selvittämättä. En osaa sanoa, miltä tuollaisen puhkeamattoman renkaan hajoaminen näyttää tai kuulostaa, mutta jotenkin sekin varmaan on havaittavissa, ja jos renkas on tosiaan hajonnut, niin onhan se mahdollista, että kokeneelta kuskiltakin on mennyt pasmat sekaisin ja jarru pohjaan.
Ei päde ei, ja paljonhan tässä todellakin on vielä selvittämättä. En osaa sanoa, miltä tuollaisen puhkeamattoman renkaan hajoaminen näyttää tai kuulostaa, mutta jotenkin sekin varmaan on havaittavissa, ja jos renkas on tosiaan hajonnut, niin onhan se mahdollista, että kokeneelta kuskiltakin on mennyt pasmat sekaisin ja jarru pohjaan.
Tuskin kuitenkaan mitään lieskaa lentää ja tulipaloa sytyttää pelkkä renkaan puhkeaminen, kuten oikea räjähdys todennäköisesti tekisi. Mielestäni on myös selittämättä se, jos kuski on "lyönyt jarrut pohjaan" niin miksi auto on lähtenyt kääntymään jyrkästi vasemmalle. Tuossa Rangessa taitaa kuitenkin olla lukkiutumattomat jarrut.
Noissa ns. puhkeamattomissa renkaissa on sellainen rakenne ettei tipu vanteen varaan puhkeamisen jälkeen:
RunFlat systems (also known as RunFlat inserts) are bolted onto wheel rims and support the tyre when flat, allowing the vehicle to continue driving safely for up to 100kms following ballistic or terrain related tyre damage.
Roverin sivuilla kerrotaan näin:
RUN-FLAT SYSTEM
Evading extreme threats at high speeds is not a challenge thanks to a specially manufactured wheel that incorporates a run-flat system. The system has been tested for distances up to 50km at 80km/h.
Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Ei päde ei, ja paljonhan tässä todellakin on vielä selvittämättä. En osaa sanoa, miltä tuollaisen puhkeamattoman renkaan hajoaminen näyttää tai kuulostaa, mutta jotenkin sekin varmaan on havaittavissa, ja jos renkas on tosiaan hajonnut, niin onhan se mahdollista, että kokeneelta kuskiltakin on mennyt pasmat sekaisin ja jarru pohjaan.
Tuskin kuitenkaan mitään lieskaa lentää ja tulipaloa sytyttää pelkkä renkaan puhkeaminen, kuten oikea räjähdys todennäköisesti tekisi. Mielestäni on myös selittämättä se, jos kuski on "lyönyt jarrut pohjaan" niin miksi auto on lähtenyt kääntymään jyrkästi vasemmalle. Tuossa Rangessa taitaa kuitenkin olla lukkiutumattomat jarrut.
Minulla oli pelkkä ääni mielessä kun ajattelin räjähdystä, mutta oliko tosiaan niin, että silminnäkijä näki räjähdyksen?
Jos oikea eturengas hajosi ja kuljettaja jarrutti, niin eikös auton käänny vasemmalle riippumatta jarrujen lukkiutumisesta?
Silminnäkijät olivat kertoneet, että Vilksin siviilipoliisiauton vauhti olisi ollut jopa 160 km/h.
Poliisi ei ole vahvistanut tietoa. Entisen henkivartijan mukaan kovaa vauhtia ajaminen ei ole mitenkään epätavallista.
– Joskus ajetaan nopeasti, jotta päästään nopeammin perille ja pidetään tilanne kontrollissa.
Eihän sitä koskaan voi ajaa 60 km/h moottoritiellä, koska silloin herättää huomiota.
Jos rengas räjähti tuossa vauhdissa, niin ei olisi ihme, että kuljettaja menetti 4,5 tonnia painaneen erikoisajoneuvon hallinnan.
– En usko, että kukaan kuski olisi selvittänyt sellaisesta tilanteesta.
Melko erikoinen lausunto, kun moottoritiellä nopeusrajoitus on 120km/h.
Ei tuollaiselle ylinopeudelle ole ollut mitään syytä, moottoritiellähän on 2 kaistaa ja, jos ajetaan reippaasti nopeampaa kuin tavan. autoilijat niin silloihan herätetään huomiota. Varsinkin isolla tankilla. Ja vielä enemmän, jos sellaisen hallinta menetetään kokonaan ja ajetaan rekan keulaan
Mutta ehkäpä henkilön turvaajilla oli hieman yliampuvat kuvat omasta pystyvyydestään, kun 15v olivat saaneet hääräillä rauhassa.
Kyllä se riekaleinen rengas 150+ vauhdissa kummasti käryää. Siitä nyt puhumattakaan jos kuski paniikkilukkojarruttaa lisäksi.
Itsellä 60km/h vauhdissa ( 5km kerkesin ajaa syksyllä eli rengas hyvin viileä vielä) renkaan sivu repesi ja kyllä kummasti sieltäkin savua /karyä tuli vaikka vedin tiensivuun heti ,kun rupesi vatkaamaan takapyörä (ei liity latten vatkaamiseen)
Kyllä tässä nyt varmasti sekoitetaan keskenään pöly ja savu.
Ei ollut pölyä , ~10-15 sek kärytti vielä tien sivussa (hiekalla ei käyty yhtään) yli 20cm pitkä repeämä renkaan sisä-sivussa , huikea kitka tulee näköjään ,kun rengas menettää muotonsa , onneksi ei sammutuspulloa tarvinnut käyttää.
Ilmeisesti tämä silminnäkijähavainto jäi vähemmälle huomiolle. Boldasin ja suurensin oleellisen kohdan. Silminnäkijä oli siis nähnyt räjähdyksen auton edessä ja autosta tulevan sen jälkeen savua ja auton osia lentäneen ympäriinsä. Pelkän renkaan räjähtämisestä eli puhkeamisesta ei kyllä mitään savua synny eikä osia lentele ympäriinsä ja savua on tullut silminnäkijän mukaan ennen törmaystä kuorma-autoon. Kaikki tämä viittaa joko jonkinlaiseen autoon asennettuun räjähteeseen auton etuosassa/pohjassa tai kyseessä voi olla drone-isku.
Räjähde vaikuttaisi todennäköiseltä. Mutta millainen ajastettu tai kauko-ohjattu räjähde toimisi tälläisestä tilanteesssa?
Renkaiden piti olla myös joitakin erikoisvalmisteisia, jotka eivät hajoaisi?
Mihin ajattelit räjähteen olleen sijoitetun? Auton pitäisi kestää 15 kilon TNT-latausta vastaava räjähdys. Täältä näkee, miltä sellainen näyttää.
Auton räjäytys ei ollut ideana, vaan enemmänkin renkaan.