Enon rekkaturma vuonna 2010 - 6 kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Luckyone
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Helmi 29, 2008 6:40 pm
Paikkakunta: Suomi

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

Satu L kirjoitti:Vielä kysymys tepolle;
Kuvitellaan tilanne, Volvo (henkilöauto) ja Toyota (henkilöauto) ajavat etuajo-oikeutettua tietä, nopeusrajoitus 60 km/h, tuossa järjestyksessä. Tiessä on keltainen viiva, siitä huolimatta Toyota (kuljettajana rahtarin ex-vaimo) lähtee ohittamaan Volvoa (kuljettajana vapaalla oleva rahtari). Juuri kun autot ovat rinnakkain, tulee risteävältä tieltä STOP-merkin takaa täysperävaunu eteen ja molemmat henkilöautot törmäävät sen kylkeen. Täysperävaunun kuljettaja menettää henkensä välittömästi.

Volvon vauhti oli 65 km/h ja siinä oli peräkärry jonka oikea suuntavilkku ei toiminut.
Toyotan kuljettaja puhalsi 0,38 promillea.
Täysperävaunu ei ajanut ylinopeutta, kuormatila oli tyhjä ja kuski selvinpäin.

Kuka on syyllinen turmaan? :roll:
En ole Teppo, mutta uskoisin alkoholia nauttineen olevan syyllinen. Miksi ? Koska liikenteessä suomen lainsäädännöllä aina on alkoholia nauttinut syyllinen, vaikka kuinka olisi ajanut oikein. Olenko tässä väärässä ? Lakia lukeneet voi toki korjata kirjoittamani.
jussir2004
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: To Touko 24, 2007 11:56 pm

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja jussir2004 »

Paitsi jos selvin päin ajava on rekkamies, etenkin jos sattuu olemaan 3000kg ylikuormaa ja 3km/h ylinopeutta ja vaikka kännissä ajava henkilöautokuski tulisikin kolmion takaa.. :twisted:
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Luckyone kirjoitti:Koska liikenteessä suomen lainsäädännöllä aina on alkoholia nauttinut syyllinen, vaikka kuinka olisi ajanut oikein. Olenko tässä väärässä ? Lakia lukeneet voi toki korjata kirjoittamani.
No vaikka peräänajotilanteessa, jos rattijuopon perään ajaa selväpäinen kuski, niin kyllä se selväpäinen on silti pääsääntöisesti syyllinen peräänajoon. Peräänajetun rattijuoppous käsitellään sitten omana asianaan.
"Yöperho on koteloitunut"
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

jussir2004 kirjoitti:Paitsi jos selvin päin ajava on rekkamies, etenkin jos sattuu olemaan 3000kg ylikuormaa ja 3km/h ylinopeutta ja vaikka kännissä ajava henkilöautokuski tulisikin kolmion takaa.. :twisted:
Voisiko joku fysiikkaa lukenut laskea paljonko tuo on lisäliike-energiaa tuo 3000+3? Ja joku autoilusta ymmärtävä paljonko se meinaa rekan käytökseen eri tilanteissa?

Ei sillä, että se tähän tapaukseen ehkä vaikuttikaan perhosen siiveniskua enempää, mutta noin muuten kaiken mutu-tuntuvansiltäettä-tiedon pohjaksi.
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Kesti 3 tuntia, kun luin ajatuksella kaikki aiheeseen liittyvät kirjoituksenne. En voi sanoa kuin että huh, huh! Jopas on tekstiä :shock:

Isäni on ajanut rekka-autoa siitä saakka kun on saanut kortin, eli n. 30 vuotta. Hänelle ei ole koskaan sattunut mitään suurempia onnettomuuksia, mutta hän on moneen kertaan kironnut eräät henkilöautoilijat. Useimmiten tullaan väärää kaistaa suoraan kohti ja juuri ennen törmäystä vaihdetaan omalle kaistalle. Sopii vain miettiä onko kyse itsemurhakandidaateista. Tämä tosin ei liittynyt aiheeseen oikeastaan mitenkään, pointtini oli lähinnä se, että kun henkilöauto ja rekka-auto joutuvat törmäyskurssille, jälki on sen mukaista ja harvemmin henkilöauton kuljettaja tai kyydissä ollut säästyy hengissä (riippuen toki tilanteista).

Muistan ikuisesti isäni sanat: "Älä koskaan lähde risteyksestä rekan eteen kiihdyttämään, koska rekkaa on huonompi saada pysähtymään kuin henkilöautoa". Ja tätä ns. sääntöä olen totellut siitä lähtien kun kortin olen saanut!
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Lucic
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Elo 18, 2010 3:13 am

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja Lucic »

Luckyone kirjoitti:
Satu L kirjoitti:Vielä kysymys tepolle;
Kuvitellaan tilanne, Volvo (henkilöauto) ja Toyota (henkilöauto) ajavat etuajo-oikeutettua tietä, nopeusrajoitus 60 km/h, tuossa järjestyksessä. Tiessä on keltainen viiva, siitä huolimatta Toyota (kuljettajana rahtarin ex-vaimo) lähtee ohittamaan Volvoa (kuljettajana vapaalla oleva rahtari). Juuri kun autot ovat rinnakkain, tulee risteävältä tieltä STOP-merkin takaa täysperävaunu eteen ja molemmat henkilöautot törmäävät sen kylkeen. Täysperävaunun kuljettaja menettää henkensä välittömästi.

Volvon vauhti oli 65 km/h ja siinä oli peräkärry jonka oikea suuntavilkku ei toiminut.
Toyotan kuljettaja puhalsi 0,38 promillea.
Täysperävaunu ei ajanut ylinopeutta, kuormatila oli tyhjä ja kuski selvinpäin.

Kuka on syyllinen turmaan? :roll:
En myöskään ole Teppo,mutta mikäli joku ajoneuvo lähtee ohitustilanteeseen keltaisilla sulkuviivoilla,niin syyllisestä ei ole epäselvää.
Ilmoitan heti,että en ole kahlannut koko viestiketjua läpi,mutta mielestäni tässäkin(kuten Konninkangaalla) syytetään syyttä rekkakuskia.Ok,ilmeisesti oli ylikuormaa se about.3000kg. ja jonkin verran ylinopeutta sallittuun,mutta siltikin uskallan väittää,jotta tulos olisi ollut sama,mikäli rekalla olisi ollut sallittu nopeus.(kyseessä olevalle n.3000kg:n ylikuormalle en itse laske lopputulokseen vaikuttavaa vaikutusta) Ja en ole mikään fysiikanmaisteri,mutta ilmeisesti noilla km/h olisi voinut olla turmaan mahdollisesti vaikuttavia asioita..? Who knows..?
Oma,jo nyt edesmennyt isäni, jäi aikoinaan täyden kivilastissa olevan rekan(täysperävaunullisen) murjomaksi lähes saman kaltaisessa onnettomuudessa ja ilmoitti vaan yksiselitteisesti,että ei havainnut tulevaa rekkaa,vaikka katsoi molempiin suuntiin useasti.Tästä onneksi selvittiin vain muutamalla luunmurtumalla sekä ratin työntyessä pään läpi muutamalla hampaan menetyksellä.Mutta ilmeisesti ihminen voi yksinkertaisesti "olla huomaamatta" lähestyvää ajoneuvoa.Mikälie syy,siitä ilmeisesti tohtorit vieläkin väittelevät.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Itsekin meinasin jäädä n. viikko sitten alle, kun olin lähdössä kolmion takaa isommalle tielle vasemmalle kääntyen. Tosin päälle olisi tullut "vain" E-sarjan Mersu, mutta kipiää olis tehny ja on sitä rekankin eteen meinattu joskus mennä. Niin vain sitten kai käy, kun satoja tuhansia kilometrejä ajaa ja nimenomaan ennemmin tai myöhemmin, onneksi usein kerkiää autoilu loppua ennen sitä "myöhempää". Lieviä kolareitahan sattuu melkein kaikille jossakin vaiheessa ja läheltäpitejä useinkin ja kuinka montaa emme vain edes tajua, kun liippaa liki ja on sekunneista kiinni.
nevermind
Nikke Knakkertton
Viestit: 172
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 12:03 am
Paikkakunta: JKL

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja nevermind »

Väsyneenä voi tietysti sokea piste vaikuttaa, tarkkaavaisuus ei yön ajelujen jälkeen oo ollut enää parhaimmillaan ja yksinkertaisesti ole nähnyt lähestyvää rekkaa. Kyydissä olijoille voinu olla aikamoinen shokki kun auto lähtenyt liikkeelle :shock:
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja vandt »

Satu L kirjoitti:Vielä kysymys tepolle;
Kuvitellaan tilanne, Volvo (henkilöauto) ja Toyota (henkilöauto) ajavat etuajo-oikeutettua tietä, nopeusrajoitus 60 km/h, tuossa järjestyksessä. Tiessä on keltainen viiva, siitä huolimatta Toyota (kuljettajana rahtarin ex-vaimo) lähtee ohittamaan Volvoa (kuljettajana vapaalla oleva rahtari). Juuri kun autot ovat rinnakkain, tulee risteävältä tieltä STOP-merkin takaa täysperävaunu eteen ja molemmat henkilöautot törmäävät sen kylkeen. Täysperävaunun kuljettaja menettää henkensä välittömästi.

Volvon vauhti oli 65 km/h ja siinä oli peräkärry jonka oikea suuntavilkku ei toiminut.
Toyotan kuljettaja puhalsi 0,38 promillea.
Täysperävaunu ei ajanut ylinopeutta, kuormatila oli tyhjä ja kuski selvinpäin.

Kuka on syyllinen turmaan? :roll:
Varsinainen syyllinen on STOP-merkin takaa tullut rekkakuski, koska tulee STOP-merkin takaa eteen. Volvokuski on syyllistynyt ylinopeuteen, jos sen katsotaan vaikuttaneen tuohon kolariin, on hän siihen osasyyllinen. Toyotan kuljettaja syyllistyy vielä kovempaan ylinopeuteen, koska ohittaa ylinopeutta ajavan. Lisäksi hän ohittaa ohituskieltoalueella. Hän ei ole syyllistynyt kuitenkaan rattijuopumukseen noilla lukemilla. Eikä hän tuota rekkaa STOP-merkin takaa eteen siirrä. Jos hänen ylinopeutensa ja ohitusvirheensä katsotaan vaikuttaneen itse onnettomuuteen, on hän osasyyllinen.

Aivan kuin tässä käsittelemässämme tapauksessa. Pääsyyllinen on kolmion takaa tullut, rekkakuski on syyllistynyt ainakin ylikuormaan, ehkä ylinopeuteenkin. Sitä sitten tutkitaan, onko näillä rikkeillä ollut minkälaista vaikutusta itse onnettomuuteen.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

nevermind kirjoitti:Kyydissä olijoille voinu olla aikamoinen shokki kun auto lähtenyt liikkeelle :shock:
Tuota asiaa olen miettinyt muutaman kerran onnettomuuden jälkeen. Miettikää sitä tunnetta, kun huomaatte, että auto jonka kyydissä istut, lähtee kääntymään risteyksestä ja näette että toisesta suunnasta tulee monta kertaa suurempi auto ja tiedätte jäävänne sen alle ettekä voi tehdä mitään! :roll: Kaikki tuo on tietysti tapahtunut niin äkkiä, ettei välttämättä ole ehtinyt edes ajattelemaan tulevaa tilannetta, mutta kuitenkin. Kyllä nousee karvat pystyyn :? Onneksi osuma on ilmeisesti ollut suurimmalle osasta porukkaa heti-tappava.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 757
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Millä hakusanalla FB.stä löytää jonkun yhteisön joka on näille uhreille tarkoitettu?
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

AutumnForever kirjoitti:Millä hakusanalla FB.stä löytää jonkun yhteisön joka on näille uhreille tarkoitettu?
Ainakin hakusanalla: enon kuolonkolari in memoriam 14.8.2010

:cry:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck
Viestit: 834
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 8:52 pm

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Ylinopeutta oli rekalla lopulta enemmän kuin lievästi:
Kuusi kuoli - onnettomuus pääosin selvitetty

Poliisi on pääpiirteittäin selvittänyt henkilö- ja kuorma-autojen liikkeet ennen kuuden henkilön kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta Joensuun Enossa lauantaina 14. elokuuta.

Punainen Seat-henkilöauto ajoi Uimaharjun suunnasta Eno-Lieksa-tien ns. Romppalan risteykseen väistämättä Lieksan suunnasta risteystä lähestynyttä, puutavaralastissa ollutta rekka-autoa.

Henkilöautolla oli risteyksessä liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus.

Rekka törmäsi henkilöauton oikeanpuoleiseen kylkeen. Henkilöautossa oli tapahtumahetkellä kuusi henkilöä, joista viisi menehtyi välittömästi tapahtuneessa törmäyksessä.

Auton kuljettaja menehtyi myöhemmin vammoihinsa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa. Henkilöautossa oli kyydissä yksi henkilö yli sallitun henkilömäärän.

Poliisin suorittamissa tutkimuksissa on selvinnyt, että henkilöauton kuljettajan veren alkoholipitoisuus on tapahtuma-aikana ollut alle rangaistavuuden rajan, joka on 0,5 promillea. Rekka-auton kuljettajalla ei ollut veressä alkoholia tapahtuma-aikana.

Keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion suorittamissa tutkimuksissa on selvinnyt, että rekka-auto on lähestynyt turmaristeystä 88 km/t, ja kuorma-auton aloittaessa voimakkaan jarrutuksen sen nopeus on ollut 87 km/t.

Tapahtumapaikassa on nopeusrajoituksena 60 km/t.

Rekka-auton suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on 80 km/t. Rekka-auton ajopiirturi sekä nopeusrajoin on ollut tarkastettu säännösten mukaisesti.

Poliisi on jatkanut asian tutkintaa kuulemalla useita henkilöitä.

Kuulustelut jatkuvat edelleen, ja poliisi uskoo esitutkinnan valmistuvan lähiviikkojen aikana.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... os=hl-ko-1
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Rekkakuski syyllinen.

Kuudenkympin nopeus olisi vähentänyt oleellisesti törmäysvoimia ja auto olisi kerinnyt kääntyä nokka menosuuntaan, vaikka ajoikin eteen. Ja ajoi eteen, kun oletti rekan ajavan 60km/h? Siltikin riskieteenajo kyllä.

Suurin syyllinen sattuma.
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Kuusi kuoli kolarissa

Viesti Kirjoittaja vandt »

Eikös henkilöauto ollut menossa suoraan? Näin mie oon koko ajan käsittänyt. Eli olisi vissiin ehtinyt alta pois kerran jos toisenkin, jos olisi rekka ajanut rajoitusten mukaan.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Vastaa Viestiin