Fiktiosta leivotaan faktaa.

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

BlackFriday
Poliisikoira Rex
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 7:52 pm
Paikkakunta: Kotham City

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja BlackFriday »

No, nytkö Hänen Kuninkaallinen Nimimerkkinsä nukahti, vai joko ystävälliset sedät valkoisissa puvuissa ottivat huomaansa ja veivät lepäämään? :mrgreen:
Hmm. Kuulostaa mielenterveysongelmaiselta kakkapyllyltä!
ny rillataan @ murobbs: "En puutu tuohon sherlockointiin mutta nyt tässä ketjussa alkaa olla oikeanlaista otetta. Vähän kuin murha.info mutta järkevillä ihmisillä."
Asterix76
Alibin satunnaislukija
Viestit: 62
Liittynyt: La Joulu 15, 2012 7:10 pm

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja Asterix76 »

Siru83 kirjoitti:No mitäs kyttäät viestejäni vitun idiootti?
Trollin kasetti ei kestä? :D
"Vaimoni jalka kun tuli taas kohti kasvojani niin heittolaukauksella ammuin häntä sääreen. Se oli kaunis sääri, siinä rytäkässä se lyhenikin kahdella sentillä." - Urho "Uki" Kukkamaa
Avatar
Officer Crabtree
Hetty Wainthropp
Viestit: 468
Liittynyt: Ke Syys 18, 2013 4:15 pm
Paikkakunta: Far, far away

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja Officer Crabtree »

Ei taida olla kaikki kasetit koteloissa? :lol:
Dixi.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Postasin tämän ensin tuonne Siru-ketjuun, mutta tänne tämä kyllä kuuluu (Pyydän samalla tuon vanhan postaukseni poistoa.

Ainakin minua tympii lukea ketjuja (ja melkeinpä koko minfoa), varsinkin uusien henkirikosten ketjuja, jotka menevät välillä pelkäksi Facebook-analysoinniksi. Vaikuttaa siltä, että monet lukevat Facea niin kuin piru raamattua ja uskovat kaiken sieltä lukemansa, ja postaavat ne sitten tänne minfoon kauhealla tohinalla omia tulkintoja tehden esim. jonkun henkilön kuvassa näkyvästä esineestä tyyliin "oho, huh, siinä yhessä kuvassa oli ihan varmaan vasaran varren osa..." ja joku vastaa"..kyllä se mun mielestäkin oli vasaran varsi.." ja siten jää vasaranvarsipotaskajuttu elämään. etc. Henkilöiden valkokuvista tehdyistä "profiloinneista" puhumattakaan.

Kaipaan sellaista kunnollista keskinäistä keskustelua ja ajatusten vaihtoa ja pohdintaa ja spekulointia niin kuin täällä oli ennen.
Toiveeni onkin, voisiko sitä Facebookstalkkailua ja analysointia jättää vähemmälle ja keskittyä niihin asioihin, joita tulee julki oikeasti?
Tai sitten FB-fanaatikot voivat mennä sinne Facebookiin ja perustaa sinne kullekin rikokselle oman FB-spekulointiryhmän. Ja, luulenpa, että läheskään kaikkia muitakaan minfolaisia ei kiinnosta facebookista raportointi, tuskin olen ainoa.
Itse asiat hulkkuvat kaiken maailman naamakirja-analysointiin, ja sieltähän ei saa mihinkään vakavaan asiaan mitään oikeaa todellista lisävalaistusta.

Mm. tuossa Kotkan Villen tapauksessakin on sivukaupalla pelkkää Face-kommentointia ja puutaheinääpäätelmiä, jotka näyttävät muuttuvan faktaksi alta aika yksikön.

(Oi niitä aikoja, kun Facebook oli vielä vain pilkahdus Mark Zuckerbergin muodossa hänen isänsä silmäkulmassa.)
Sherlock Holmes Jr
Alibin satunnaislukija
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 11:40 pm

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja Sherlock Holmes Jr »

Jane T kirjoitti:Toiveeni onkin, voisiko sitä Facebookstalkkailua ja analysointia jättää vähemmälle ja keskittyä niihin asioihin, joita tulee julki oikeasti?
Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Olen itse satunnaiskäyttäjä, ja aktivoidun oikeastaan vain silloin kuin tulee jokin huomattavaa julkisuutta saanut "tavallisten" ihmisten keskuudessa tapahtunut rikos. Aktiivikäyttäjille nuo ketjut ovat varmasti aika rasittavia.

Ongelman alkulähde ei kyllä mielestäni ole Facebook, vaan se että ketjuun joko trollataan tarkoituksella tai sitten laitetaan jotain aivan posketonta huhupuhetta. Ja suuri osa näistä satunnaiskäyttäjistä uskoo nämä trollaukset ja huhut.

Facebookista voi löytyä jotain rikoksen olosuhteisiin liittyvää relevanttia tietoa. Eli ihan kaikkea nyt ei kuitenkaan voi laittaa Facebookin syyksi.
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Petrus kirjoitti:Kävin joskus kesällä muistaakseni tän laukkusurmaajan Facessa, ja siellä tais olla että kihloissa henkilön Kia-J. S. kanssa... Nyt ilmeisesti laukkusurmaajalla jo uusi mimmi, ainakin FB mukaan.
Tuossa yllä näyte Facebook-hölynpölystä. Lainaus on Sami Väliahon surma-ketjusta
Sami Väliahon surma Jyväskylän Säynätsalossa 23.11.2013

Mitä helkatin merkitystä ja järkeä tuollaisella postauksella on? Mitä tekemistä postauksessa mainitulla laukkusurmaajan parisuhde-asialla on aiheen kanssa? Joo, joo, ymmärrän kyllä, että liittyy tuohon naiseen, mutta eihän tuossa enää keskustella lainkaan itse aiheesta.
Ja tuota koko postauksessa mainittua asiaa ei edes olla tarkistettu mistään ja stalkkauskin on kesältä, hah! Ja sitten spekuloidaan taas FB-spekulointeja ....
Aivan naurettavaksi pelleilyksi on mennyt osa keskusteluista. Tosi harmittavaa.

Eikö osalla kirjoittajista ole ollenkaan lähdekritiikkiä ja kykyä pohtia omilla aivoillaan, kirjoittaa omin sanoin?
WalkingDisaster
Javier Pena
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 8:43 pm

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

annaanna kirjoitti:Haa, mutta mitä ^tähän sanoisi Jane T, jos ketjuun enää palaisi :D .

Iäkäs ihminen.

Nimittäin "materiaalisten"spekulointien spekuloinnin lisäksi kekseliäs ihmismieli on kehittänyt "immateriaalisten" tuulestatemmattujen väiteiden spekuloinnin! Omasta mielestäni tämän "toistaiseksi-missään-esiintymättömien-spekulointien" eli tuulesta temmattujen väitteiden spekuloinnin peittoaa vain tämä itse esittämäni tuulestatemmattujen väitteiden spekuloinnin kritisointi.

Ksusha ja vareksenpoikanen ovat paikallistuntemuksineen mielestäni päätelmissään oikeassa, eksyminen pienehkölle metsäalueelle melko epätodennäköistä, ylipäänsä ajatus vieraitten ihmisten pihoille ja metsäänmenosta pilkkopimeällä tuntuu oudolta, mutta etsinnöistä vastaaville todennäköisiltä, jopa ainoilta mahdollisuuksilta?
Näin ollaan tässä aiheessa päästy sitten aivan äärilaitaan. Faktaa leivotaan jo spekuloinneista, joita kukaan ei tosiaan ole edes spekuloinut.

Lähde: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 83#p604050

Ja ihan suotta Jane T mitään anteeksi keltään pyytelit. Samaa mieltä kanssasi olevia löytyy. Aika paljonkin, uskoisin.
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Fiktiosta leivotaan faktaa.

Viesti Kirjoittaja Jane T »

^ Kiitos WD!
Vastaa Viestiin