Rinkka vai käsilaukku?

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

WalkingDisaster
Javier Pena
Viestit: 1786
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 8:43 pm

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

elli72 kirjoitti:Kumpi meistä, minä vai Kulkijatar?
Kumman viestiin vastasin? ;)
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja elli72 »

:D Muovikassihan ei millään soveltuisi tällaisella punavihreällä suvakille.
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja ktaina »

kulkijatar kirjoitti:"päivän parhaat naurut sain näitä lukiessa" - Siis kuka luki näitä? Naapurin äijäkö? "päivän parhaat naurut sain naapurinäijän näitä lukiessa" tai "lukiessaan". Jos puhutaan omasta kokemuksesta, suomenkielessä sanotaan: "päivän parhaat naurut sain näitä lukiessaNI". Viittaa siis omistajuuteen, kuka tekee havainnon, subjekti.
Mitäs sä muuten täällä teet kun et tiedä rinkoista ja laukuista yhtään mitään,hyppää vaik takas sinne Bodominjärveen ni voi vaik helpottaa :mrgreen:
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Meillä itä-uudellamaalla (vaikken siellä enää asu) ei oo niin väliä miten puhuu, kun kukaan ei taida oikeasti osaa kumpaakaan kieltä. Ainakaan ne ruotsinkieliset. Pääasia, että ymmärretään edes vähän sinnepäin mitä kukin puhuu. Paitsi että sipoolaisia torikauppiaita ei kukaan ymmärrä, niillä on ihan oma kielensä, mutta ne on ihan eri torikauppiaita kun ne Silanderin ketjun torikauppiaat. :D Mä olen ehdottomasti niitä Täti Moonikoita, jotka kulkee käsilaukku heiluen ja se vyölaukku totta kai kaulan ympärillä. :D
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja skoone »

kulkijatar kirjoitti:Oletko Elli72 suomalainen? Kun käytät näköjään kirjakieltä niin mikset käyttäisi oikeaa sellaista eikä mamu- kieltä: "itsellä" tarkoittaa jostain toisesta, jolla on myös itse, siis minä", jos puhutaan omasta itsestä suomenkielessä sanotaan "itselläNI".
Tein eilen analyysin nikistäsi, mutta se kai sensuroitiin, kun sitä ei tänne ilmestynyt.
No, kertaus on opintojen äiti. Ehdottaisin sitä, siis kertausta, sinullekin, kun tuolla toisessa ketjussa itselläsi oli outoja selityksiä potentiaalin eli modus ehtotavan käyttöön.

Nikkisi -tar -pääte (olisi muuten -tär, jos nikkisi sisältäisi ainoastaan neutraaleja vokaaleja e tai/ja i tai jos sanavartalossa olisi ä, ö tai y) osoittaa, että asut kehäteitten ulkopuolella. Samoin intosi käyttää omistusliitteitä eli posessiivisuffikseja on hieman vanhahtava tapa. Kehäkolmosen sisäpuolella on jo monta kymmentä vuotta ollut tapana jättää nuo mainitsemani liitteet ja liitepartikkelit pois. Kieli kun pyrkii kehittymään ns. lyhyempään suuntaan eli vähäisempään energiankäyttöön. Nikkisi olisikin nykykiessä Kulkija (vrt. tarjoilijatar > tarjoilija) ja omistusliitteitä tarvitaan vain lauseenvastikkeissa, joissa ne tietyissä tapauksissa ovat hyvinkin tarpeelliset/tarpeellisia.
Muista lähdekritiikki!
Avatar
Officer Crabtree
Hetty Wainthropp
Viestit: 468
Liittynyt: Ke Syys 18, 2013 4:15 pm
Paikkakunta: Far, far away

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja Officer Crabtree »

Possessiivisuffiksin käyttämättä jättäminen pitäisi säätää rikokseksi ja sopiva rangaistus voisi olla hirttotuomio. Se lyhytsellainen. Jonkinlainen kunnioitus suomen kieltä kohtaan.
Dixi.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja skoone »

kulkijatar kirjoitti:Oletko Elli72 suomalainen? Kun käytät näköjään kirjakieltä niin mikset käyttäisi oikeaa sellaista eikä mamu- kieltä: "itsellä" tarkoittaa jostain toisesta, jolla on myös itse, siis minä", jos puhutaan omasta itsestä suomenkielessä sanotaan "itselläNI".
Pitkän tutkinnan tehtyäni (!) olen nyt päätynyt seuraavaan lopputulemaan. Näyttää nimittäin siltä, että nykyään käytetään yleisesti sanaa "itse" minä -pronominin sijasta. Kiitos tiukkapipoisten äikänopettajien, hehän ovat saarnanneet, että on epäkohteliasta käyttää sanaa "minä" liian usein.

Nyt moni käyttää siis itseä minän sijasta ja taivuttaa sen kuten minä -pronominin. Minä - minulla, itse - itsellä ! Eihän kukaan sano minullaNIkaan :D
Muista lähdekritiikki!
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

skoone kirjoitti: Nyt moni käyttää siis itseä minän sijasta ja taivuttaa sen kuten minä -pronominin.
Itse ainakaan käytä :!: Mitään käytä! :wink: :roll:
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja skoone »

ktaina kirjoitti:No sitähän mä täsä oon miettinyt että rinkka käsilaukku vai vyölaukku,luulen että kaikki on ollut sillee olan yli selässä ja vyötäröllä :mrgreen: onko täällä muuten joku joka käyttää vyölaukkuu sillee päänympärillä :oops:
ktaina, auta ihmeessä. En kestä enää noita keskusteluja Päivin katoamisesta. Nyt ne alkavat keskustella varmaan kuinka paljon kukin nostaa pankkiautomaatilla. Siis 20 egeä? Voiko niinkin vähän sieltä nostaa ;) ? Ja laittavatko setelin sitten rinkkaan vai rintsikoihin...
Muista lähdekritiikki!
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Taas se alko,eräällä jäänyt nauha ny pahasti päälle alkaa ole jo myötähäpeä tässä :oops:
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja ktaina »

skoone kirjoitti:
ktaina kirjoitti:No sitähän mä täsä oon miettinyt että rinkka käsilaukku vai vyölaukku,luulen että kaikki on ollut sillee olan yli selässä ja vyötäröllä :mrgreen: onko täällä muuten joku joka käyttää vyölaukkuu sillee päänympärillä :oops:
ktaina, auta ihmeessä. En kestä enää noita keskusteluja Päivin katoamisesta. Nyt ne alkavat keskustella varmaan kuinka paljon kukin nostaa pankkiautomaatilla. Siis 20 egeä? Voiko niinkin vähän sieltä nostaa ;) ? Ja laittavatko setelin sitten rinkkaan vai rintsikoihin...
:) :) :) taisit käydä siel just kun mäkin ja aattelin että apuuuuva :mrgreen:Maijulainen ei oo vielä päässy rahapähkäilyyn sillä on vieläkin rinkat ja käsilaukut selvittämättä.
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

ktaina kirjoitti: :mrgreen:Maijulainen ei oo vielä päässy rahapähkäilyyn sillä on vieläkin rinkat ja käsilaukut selvittämättä.
:mrgreen:TiiaStiina ei oo vielä päässyt edes rinkkoihin ja reppuihin asti eikä kai pääsekään eikä Nela-ketjussa koskaan päässyt wienereihin asti. Mutta niinhän se on että nopeet syö hitaat - ja ne repussa olevat eväät kai sitten myös? :?:
ktaina
Adrian Monk
Viestit: 2874
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Hitaasti hyvä tulee :mrgreen:
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

pikas.so kirjoitti: En voi vastustaa kiusausta ajatella, että jos rajan ylityksiä salakuljetuksella on tapahtunut Venäjältä Suomeen, niin miksi ei päinvastoin.

Ymmärrän kyllä, jos ei haluta ajatella heitä loikkareiksi.
No voi Venäjä! :D Edes Niinistölle ja Putinille ei tullut mieleen torpata Suomesta loikkaavien aikeita Venäjälle..mutta onneksi Pikas.so itsekin ymmärtää lopuksi, miksi näin "ei haluta ajatella". Tästä "loikasta" tuli mieleen vähän suurempi loikka ja kun pääsiäinenkin on. Olisko mahdollista, että kadonnut on tosiaan ollut jossakin malmin hautausmaan kaivetussa kuopassa, mutta tempaistu "Ylös"? Voisiko näin tapahtua muutoinkin kuin pääsiäisen aikaan? :mrgreen: Hyvää pääsiäistä kaikille tasapuolisesti, uskontoon, ihonväriin ja elämänkatsomukseen katsomatta! :)
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
pikas.so

Re: Rinkka vai käsilaukku?

Viesti Kirjoittaja pikas.so »

Ehkä loikkaaminen terminä olisi sittenkin pitänyt laittaa sitaatteihin.

Poepporoo, sinä senkin passi ja hammasharja. Viittasin myös salakuljetukseen ja juutas takerrut loikkaamisiin pääsiäisen kustannuksella. Putin ja Niinistö eivät varmaankaan tiedä, että sinä tiedät kuinka maat makaa.
Vastaa Viestiin