Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Asia erikseen on sitten kuinka tarkasti Hellun laukkua edes tutkittiin, koska kyseessä oli siinä vaiheessa oli vielä yksittäistapaus törkeän pahoinpitelyn ja tapon yrityksen välimaastossa. Onko tietoa millä nimikkeellä Hellun tapausta alettiin tutkia ja muuttuiko nimike matkalla? No toivottavasti laukku on tutkittu ja lisäksi olisi pitänyt tutkia Hellun vaatetus kuitujen/muiden jälkien saamiseksi, mutta näitä ei välttämättä ole tutkittu kun ei ole tiedetty tulevaa. Jos tekijällä olisi ollut esim. metsästyskoira, niin autossa olisi voinut olla koiran karvoja jotka olisivat tarttuneet laukkuihin tai vaatetukseen. Aika paljon on seikkoja joilla tapaukset olisi voitu teknisesti yhdistää ilman että niitä voisi suoraan tekijään yhdistää. Pia-surmissahan uhreista löytyi metallipalloja joita syntyy hitsauksen sivutuotteena. Samanlaisia metallipallojahan löytyi lopulta tekijän auton tavaratilasta ja tekijä oli ollut metallifirmassa töissä.

metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

metsätonttu kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 11:26 am
tj_eme kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 8:14 am
Jostain selittämättömästä syystä pölähti mieleen nämä jutut aamukävelyllä. Siinä iski ajatus, että voisikohan olla niin, että poliisilla on sormenjälkiä Lukkarisen ja Haantien laukuista. Siis saman henkilön selittämättömiä sormenjälkiä, joiden voisi ajatella kuuluvan tekijälle. Tämähän yhdistäisi Haantien ja Lukkarisen tapaukset jotakuinkin tehokkaasti toisiinsa. Tottahan niillä lienee sormenjälkiä ainakin Lukkarisen laukusta, koska melko outoa olisi ollut, jos niitä ei olisi siitä etsitty. Siinä olisi myös näyttöä, jos tekijä joskus alkaa löytymään.


Hautala taisi kommentoida kadoneet-jaksossa, että ei tiedä vaikka tekijä olisi jo ollut niiden kymmenien asiassa kuultujen joukossa. Tämä kommentti ei kyllä viittaa siihen, että tallessa olisi tekijän DNA:ta tai sormenjälkiä. K
Tämä komentti ei ollutkaan Hautalan vaan Ismo Kopran komentti IS-Rikos-TV:n videolla.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000933115.html

tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Itse olen ajatellut lähinnä niin, että poliisin sitkeä ja vähän outo väite Lukkarisen ja Haantien tapausten idioottivarmasta kytkennästä voi perustua muuhunkin kuin mutuun. Se joku voisi olla samanlaiset sormenjäljet laukuissa. Lukkarisen laukku on tutkittu varmasti ja todennäköisesti Haantienkin.

metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

tj_eme kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 1:47 pm
Itse olen ajatellut lähinnä niin, että poliisin sitkeä ja vähän outo väite Lukkarisen ja Haantien tapausten idioottivarmasta kytkennästä voi perustua muuhunkin kuin mutuun. Se joku voisi olla samanlaiset sormenjäljet laukuissa. Lukkarisen laukku on tutkittu varmasti ja todennäköisesti Haantienkin.
Itse arvioin niin, että Lukkarinen ja Meriläinen (Hellu) on kytketty tiukasti yhteen ja Haantie sopii samaan profiiliin. Suurella varmuudella voi sanoa, että Lukkarisen ja Meriläisen laukut ovat olleet tekijän autossa ja tekijä on niitä siirtänyt/heittänyt eli on ollut kontaktissa niihin, mutta Haantien laukku ei välttämättä ole ollut lähelläkään tekijää sen perusteella mitä poliisi on julkisuuteen kertonut tosin ei sitä voi poissulkeakkaan, koska Haantien liikkeistä Järvenpään ja Hyvinkään väliltä ei ole havaintoja. Poliisin lähtökohta (päätutkintalinja) on, että kaikki tapaukset liittyvät toisiinsa, mutta ovat lisäksi puhuneet kahden tekijän mahdollisuudesta, mutta ei kolmen. Oma oletukseni on, että poliisi pystyy varmuudella (teknisen näytön perusteella?) kytkemään Meriläisen ja Lukkarisen samaan tapaukseen, mutta Haantien vain profiloimalla, jolloin siinä voi teoreettisesti olla eri tekijä. Tämä tekninen näyttö ei sitten välttämättä ole kuitenkaan biometrinen näyte jos Kopra pitää mahdollisena, että tekijää olisi voinut olla puhuteltujen joukossa tai sitten kaikilta epäilyiltä ei ole sormenjälkiä otettu. Toivottavasti jotain sormenjälkiä tai vastaavaa olisi saatu, mutta se tarkoittaa sitten sitä, että pääepäillyt ei toistaiseksi ole sopineet näytteeseen, koska tekijää ei ole saatu selville.

Poliisi ei tarkkoja yksityiskohtia ole paljastanut, joten nämä spekuloinnit perustuvat epätäydelliseen informaatioon.

Siinä on samankaltaisuutta, että tekijä jätti sekä Meriläisen, että Lukkarisen laukut tekopaikalle. Haantien laukkua ei jätetty tekopaikalle, mutta eipä Haantietäkään ole löydetty.

Kahden tekijän teoriassa poliisi ei ole mielestäni selkeästi kertonut, että olisivatko toimineet yhdessä vai erikseen, joten siinäkin jää vaihtoehtoja. Itse oletan, että Haantien kohdalla on olemassa tutkintalinja, jossa pidetään auki eri tekijän mahdollisuutta, mutta se ei ole poliisin julkisuuteen antamien lausuntojen perusteella todennäköisin vaihtoehto. Joku toimittaja voisi tietysti pyytää näihin poliisin kommentteihin yksiselitteiset tarkennukset. Luulen, että niitä voidaan hyvinkin tarkentaa, kun niitä on jo kommentoitu.

metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Yksi yhdistävä näyttö Lukkarisen ja Meriläisen tapauksissa voisi olla renkaan jäljet tapauksilla puoli vuotta eroa, toinen n. Marraskuun puolivälissä ja toinen n. Huhtikuun puolivälissä. Jonkinmoinen mahdollisuus on, että alla on ollut saman vuodenajan renkaat, tosi voivat olla eri vuodenajan renkaatkin. Lukkarisen löytöpaikan vierestä löytyi renkaanpainauma ja todennäköisesti marraskuussa ajaminen kyseisessä maastossa jättää jälkiä maahan. Yksi mahdollinen skenaario on, että on löydetty jäljet, jotka ovat yhteneväiset. Toki tapahtumapaikka sitoo tapaukset vahvasti yhteen, mutta teoriassa on mahdollista, että on jotain yhteensitovaa teknistä näyttöäkin siitä ei ole kuitenkaan julkisuuteen kerrottu millään tavalla paitsi renkaan kuvaa Lukkarisen löytöpaikalta näytettiin Kopran toimesta IS-Rikos-TV videolla.

Joakim J
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Helmi 05, 2016 7:02 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Joakim J »

Todella hyvää pohdintaa on tullut tässä parin kuukauden aikana, kun itse en ole foorumilla käynyt!

Niin, ”Haantiellä oli mukanaan uusi, vain kaksi viikkoa aikaisemmin ostettu musta käsilaukku”. Ei tuota asiaa olisi tuotu esille jos sillä ei olisi merkitystä. Ehkä laukku on pahastikin rispaantunut, kenties yhteenoton seurauksena. Eipä tainnut olla muutakaan esinettä millä mahdollisesti puolustautua... Kuituja jää aina!

Myrkynkeittäjä
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: La Elo 15, 2020 2:38 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Myrkynkeittäjä »

Pakko liittyä itsekin keskusteluun, vaikka en ollut aiemmin kuullut näistä Hausjärven murhista.

Itselleni sattui 90-luvun puolivälissä Tuusulan ja Nurmijärven rajalla, lähellä aiemmin mainittua Terrisuontietä, pelottava takaa-ajo. Olin itse tuolloin vasta lukiolainen, mutta minulla oli pitkät, tummat hiukset niin kuin uhreilla. Olin yksin kävelyllä ja eräästä autosta lähti perääni mies, joka juoksi perässäni metsään asti. Seutu oli minulle tuttua, joten sain takaa-ajajan karistettua tiheässä metsikössä. Mies oli muistikuvieni mukaan vähän vanhempi eikä auto ollut samanlainen kuin muut ovat kuvailleet, joten ehkä tapaukseni ei liity mihinkään. Selvää on kuitenkin, ettei miehellä ollut hyvät mielessä ja tuskin oli ensimmäistä kertaa jahtaamassa naisia. Tiedä häntä, mitä olisi tehnyt jos olisi kiinni saanut - en halua edes ajatella.

Jaoin kokemukseni nyt KRP:lle kaiken varalta, jos siitä olisi apua tämän tai jonkin muun asian selvittelyssä. Olisi mielenkiintoista tietää, minnepäin Rusutjärveä tässä ketjussa v. 2012(?) mainitut naiset oli kuljetettu Korsosta. Joku hullu siis sielläkin päin on joskus operoinut.

metsätonttu

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Myrkynkeittäjä kirjoitti:
La Elo 15, 2020 3:07 pm
Pakko liittyä itsekin keskusteluun, vaikka en ollut aiemmin kuullut näistä Hausjärven murhista.

Itselleni sattui 90-luvun puolivälissä Tuusulan ja Nurmijärven rajalla, lähellä aiemmin mainittua Terrisuontietä, pelottava takaa-ajo. Olin itse tuolloin vasta lukiolainen, mutta minulla oli pitkät, tummat hiukset niin kuin uhreilla. Olin yksin kävelyllä ja eräästä autosta lähti perääni mies, joka juoksi perässäni metsään asti. Seutu oli minulle tuttua, joten sain takaa-ajajan karistettua tiheässä metsikössä. Mies oli muistikuvieni mukaan vähän vanhempi eikä auto ollut samanlainen kuin muut ovat kuvailleet, joten ehkä tapaukseni ei liity mihinkään. Selvää on kuitenkin, ettei miehellä ollut hyvät mielessä ja tuskin oli ensimmäistä kertaa jahtaamassa naisia. Tiedä häntä, mitä olisi tehnyt jos olisi kiinni saanut - en halua edes ajatella.

Jaoin kokemukseni nyt KRP:lle kaiken varalta, jos siitä olisi apua tämän tai jonkin muun asian selvittelyssä. Olisi mielenkiintoista tietää, minnepäin Rusutjärveä tässä ketjussa v. 2012(?) mainitut naiset oli kuljetettu Korsosta. Joku hullu siis sielläkin päin on joskus operoinut.
Minkälainen auto hänellä sitten oli? Onko mieleesi jäänyt tuntomerkkejä henkilöstä hiukset, pituus, vaatetus jne. Mihin aikaan vuorokaudesta tämä tapahtui? Oliko arkipäivä vai viikonloppu? Tapahtuma-alue ja vuosi 95 sinänsä on mielenkiintoisia. Jos tämä sattuisi liittymään JSM:ään, niin mahdollisesti voisi antaa viitteitä henkilön asuinaluueesta varsinkin jos on tapahtunut arkipäivänä. Onko KRP ottanut yhteyttä vihjeesi jälkeen?

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

Moi pitkästä aikaa....Minulla on ihan oma kokemus erään henkilön kyydistä Lopelle päin joskus 70 luvun puolissa väliä, olisi mielenkiintoista tietää minne hän olisi minut siellä vienyt...kaveri oli ammatiltaan asemoija kirjapainossa jossa työssä käytti skalpellia sillä leikattiin silloin filmiarkkia jolle ja josta asemoitava sivu koottiin, hän käytti myös reprokameraa ja muistaakseni harrasti valokuvaustakin, jos näin oli niin olisiko jossain kuvia...törmäsin tähän kaveriin noin 20 vuotta sitten uudestaan ja tunnistin hänet ja hän minut. Hän oli muuten palomies sivutoimeltaan ollut toiminnassa mukana kait pojan klopista asti. Harmikseni sain selville etä mies on menehtynyt noin kymmenkunta vuotta sitten...mies käveli luokseni eräällä asemalla ja hetken juteltuaan kysyi lähenkö ajelulle, no minä lähin kun aattelin jotain hyötyväni, mutta huomattuaan että en ollutkaan sellainen kuin olisi halunnut hän palautti minut takaisin asemalle noh ehdin maistella hänen pullostaan kirkasta mutta oksensin...ehkä onneksi...mäntymetsät muistan olleen reitin varrella ennen kuin päätti tuoda minut harmistuneena takaisin.. hän kun luuli ottaneensa kyytiin tytön johtuen puoleen selkään ulottuvasta tukastani. no niin miettikääpä nyt mitä taitoja on palomiehellä...mitä mahdollisuuksia toimensa puolesta....palataan....asiaan.. nimeä en kerro sen tietää KRP.....heh, meinasi vallan unohtua, mies asui silloisen eukkonsa kanssa Hikiällä, oli muuten menossa naimisiin silloin kun minut kyytiinsä pyysi,, outoa...sukulaisia Helsingissä Missäköhän kävi Graaffisen alan koulunsa...

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poikani »

Myrkynkeittäjä kirjoitti:
La Elo 15, 2020 3:07 pm
Pakko liittyä itsekin keskusteluun, vaikka en ollut aiemmin kuullut näistä Hausjärven murhista.

Itselleni sattui 90-luvun puolivälissä Tuusulan ja Nurmijärven rajalla - -
Tervetuloa keskusteluun. Hyvä, että otit KRP:iin yhteyttä, ja hyvä että vältyit 1990-luvulla joltakin pahalta. Autot vaihtuvat ja silminnäkijöillä on erilaisia käsityksiä ihmisten iästä. Hiustyyli, parran ajaminen, vaatetus - kaikki tuollaiset vaikuttavat myös.

Kun et ollut aiemmin kuullut näistä rikoksista, mitä kautta nyt sait niistä tietää?
????? ?? ??????.

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

Moi, avaan hieman: olen ollut täällä minfossa aiemmin nimimerkillä isoäiti...mutta tuli muutakin elämää ja salasananikin katosi. Mutta nyt olen WOLFF. Tuo aiemmin kertomani tarina on tosi juttu.....ajattelin nyt paljastaa kyyditsijäni ammatit ja asuin paikan,,olisiko hepun sv ollut 19t52..hänhän ei enää ole ikävä kyllä elossa rip 2010.

Mustasurma

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mustasurma »

Wolff kirjoitti:
Su Elo 23, 2020 12:43 pm
.mies käveli luokseni eräällä asemalla ja hetken juteltuaan kysyi lähenkö ajelulle, no minä lähin kun aattelin jotain hyötyväni, mutta huomattuaan että en ollutkaan sellainen kuin olisi halunnut hän palautti minut takaisin asemalle noh ehdin maistella hänen pullostaan kirkasta mutta oksensin...ehkä onneksi...mäntymetsät muistan olleen reitin varrella ennen kuin päätti tuoda minut harmistuneena takaisin.. hän kun luuli ottaneensa kyytiin tytön johtuen puoleen selkään ulottuvasta tukastani. no niin miettikääpä nyt mitä taitoja on palomiehellä...
Tummennus minun. Ei siis ottanut tässä tapauksessa naista kyytiin?

Mustasurma

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mustasurma »

Isoäidillä olikin munat? Vai miksi ei kelvannut. Kerro ihmeessä jatkoa..

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

Moi. No juurikin näin. Olin murrosikäisenä hieman tyttömäinen ja pitkätukkainen joten mies oli erehtynyt minun suhteeni. silloin elettiin 70 luvun puolta väliä. Kun seisoskelin yksinäni aseman edessä niin erehtyi jo siinä vaiheessa kun oli autostaan ohi ajaessaan minut huomannut ja tytöksi luullut ja siksi ajanut autonsa aseman parkkiin, sitten poistui autosta ja käveli luokseni kanssani juttelemaan ja pyysi ajelulle. No ajeltiin Lopelle päin ja maistelin hänen autonsa hansikas lokerossa olleesta pullosta jossa oli kirkasta raakaa viinaa, no huono olo siitä tuli ja oksensin sivuikkunasta ulos ja sotkin hiukan oveakin...Kyllähän hän puheestani varmaan minut pojaksi tunnisti jossain vaiheessa ehkä jo hetikin kun tuli luokseni juttelemaan. Niin hän ajoi autonsa aseman parkkiin ja käveli luokseni juttelemaan, auto oli valkoinen Porchea muistuttava Wolksvagen. Kun huomasin auton ajavan aseman ohi aattelin että tuollaista autoa ei ennen ole täällä näkynyt, samassa auto kääntyikin aseman pihaan ja ajoi parkkiin josta heppu käveli luokseni.. Kuitenkin hän kysyi minulta et lähtisinkö ajelulle ja minä lähdin ja Lopelle oli tarkoitus kuulemma mennä mutta hän toikin minut takaisin asemalle oksentamisen jälkeen,tosin hieman eri reittiä ja samalla kertoi olleensa sukulaisensa luona käymässä sillä paikkakunnalla joka oli lähellä tamperetta oleva pieni kunta silloin,Jos oikein muistan niin hän kysyi että pääseekö asemalle jotain muuta reittiä ja neuvoin hänelle sen.. Hmm, matkan pituutta jonka ehdimme ajella en osaa arvioida mutta muistan mäntymetsän kohdassa johon pysähdyimme kun minulle tuli huono olo. siinä vaiheessa hän sanoi minulle että luuli minua tytöksi, tämä tilanne oli syöpynyt mieleeni ja kuva miehestä ja kas kummaa törmäsin häneen 90 luvun lopulla eräällä työpaikalla ja tunnistin ja hän minut mutta ei ollut ihan varma alkuun mutta kerran kun kuskasi minua töistä kotiin tokaisi perääni kun olin avaamassa auton ovea poistuakseni autosta et: oksensi ja vielä mun autooni. tämä lausahdus ei liittynyt mitenkään aiempaan keskusteluumme ja se hiukan säväytti minua mutta vastasin vain että minä menen kapakkaan.. Oletan että reaktioni hänen lausahdukseensa paljasti minut...mutta varmisti myös minulle sen että sama mies kyseessä kuin silloin seitsemän kymmentä luvulla..kerran ohi kulkiessaan tokaisi minulle että olen merkitty mies, no nyt hän makaa maan mullissa eräällä hautausmaalla...Kun olin isoäitinä täällä aiemmin en tiennyt oliko mies elossa vai kuollut joten piti olla hiukan muuta kuin olin,,hänhän olisi tunnistanut tämän kertomukseni välittömästi jos olisi sen lukenut..oli hankala homma itellekki vihjailla tekijästä mutta nyt eri juttu ja siksi ammatit toin esille..lisäksi mies oli eronnut ja oli löytänyt uuden kumppanin. exään oli puheistaan päätellen tulehtuneet välit...Vielä tarkennus et matkalla silloin seitkyt luvulla ei tapahtunut mitään seksuaalista ei edes yritystä joten heppu kyllä muuten huomasi harmikseen minut pojaksi, hän vaikuttikin harmistuneelta.

RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2085
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Jalo Seppänen? Ainakin auto täsmää.

Vastaa Viestiin