Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
aivoriihi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:16 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

"Ei onnistunut talla kertaa" vaikuttaisi silta, etta humalaisia naisia sinne on ennenkin viety ja pesaa saatu=raiskattu. Nain naisen perspektiivista katsoen, ei ole helppoa laitapuolen/humalaisen/jollain muulla tavalla yhteiskunnasta pikkasen lipsahtaneen naisen lahtea raiskaussyytteita nostamaan, varsinkaan, jos omat muistikuvat ovat yhta hataria kuin Hellulla.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson

Harhoja
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2011 11:00 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Harhoja »

aivoriihi kirjoitti:
Ma Huhti 19, 2021 1:38 pm
"Ei onnistunut talla kertaa" vaikuttaisi silta, etta humalaisia naisia sinne on ennenkin viety ja pesaa saatu=raiskattu. Nain naisen perspektiivista katsoen, ei ole helppoa laitapuolen/humalaisen/jollain muulla tavalla yhteiskunnasta pikkasen lipsahtaneen naisen lahtea raiskaussyytteita nostamaan, varsinkaan, jos omat muistikuvat ovat yhta hataria kuin Hellulla.
Jotenkin näin minäkin olen päätynyt kommentin tulkitsemaan, vaikka väistämättä tulee mieleen voisiko tekijä tarkoittaa, ettei tappaminen onnistunut tällä kertaa. Tässä tapauksessa Hellun ja mahdollisesti myös -89 vuoden uhrin lisäksi olisi joku, joka olisi päässyt hengestään saman tekijän toimesta jo aikaisemmin.

Tuosta olen myös samaa mieltä, että raiskaussyytteen nostaminen ei varmasti ole helpoimmasta päästä, noiden mainitsemiesi syidenkin vuoksi. Lisäksi luotto poliisiin ei ehkä ole vahvimmasta päästä, jos elämä on kerennyt jo kolhia vähän kovemmin.

Turskajaba
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 7:55 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Turskajaba »


Annabelle
Sabrina Duncan
Viestit: 363
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Törmäsin taas mediassa tähän Järvenpään sarjamurhaaja-keissiin pari vikkoa sitten. Siinä kohtaa yllättäen mieleeni palautui 1990-luvun alussa kokemani tapaus. En ole aiemmin sitä kokemaani tapausta oikeastaan ajatellut siitä näkökulmasta, että kohtasinko tuolloin sarjamurhaajan, varmaankaan siitä syystä, että naiset kohtaavat paljon jopa hengenvaarallisia ahdistelijoita. Olin nuori, enkä jäänyt murehtimaan. En ollut (en ole) alkoholisti tai "laitapuolen kulkija", vaan "hyvän", vakavaraisen keskiluokkaisen perheen raikulityttö, mutta ehkäpä verissäni on se tieto, että naisten kohtaamiin tilanteisiin ei edes poliisi välttämättä suhtaudu kovin vakavasti, varsinkin jos uhrina on nuori nainen. 1990-luvulla tämä oli vielä enemmän totta kuin tänään. Tämän vuoksi en kertonut kokemuksestani kenellekään. Ajattelin, että "oma vika". En myöskään halunnut perheeni "joutuvan vaikeuksiin" (nuoren ja naiivin ihmisen ajattelutapa).

Nyt näin asian toisesta näkövinkkelistä, koskapa ikää on enemmän - ja ehkä myös viimeaikainen tasa-arvoisempi ajattelutapa on levinnyt myös minunkin verisuonistooni ja koen olevani oikeutettu ja turvassa puhumaan siitä mitä koin - ilman syytöksiä. Siis - asiaan: olin liftaamassa etelästä kotiini kohti Oulua. Olin Raahen kohdalla. Minut otti kyytiin isolla, korkealla lava-autolla kulkeva mies, jolla oli työhaalarit päällään. Auto oli sellainen, jossa on edessä vain yksi penkkirivi, ja sitten on se ulkona oleva lava, jossa voi säilyttää ehkäpä työkaluja. Ja nyt tässä kohtaa muistutan, että koska tapahtumasta on 30 vuotta aikaa, niin oikeastaan mikä tahansa kohta tässä muistelussani voi olla väärin - paitsi ne kohdat, että liftasin, joku otti kyytiin, oma olotilani, mies kääntyi hiekkatielle, ropeloi auton lavalta jotakin pitkää, metallista esinettä, ja pääsin pakenemaan, ja tekijä etsi hetken minua.

Siis, mies otti minut kyytiin. Minulla tuli heti se olo, että nyt tämä oli virhe minulta. Liftasin paljon noina vuosina, enkä muista vastaavaa, niin voimakasta hetken intuitiota koskaan ennen kokeneeni. Mies oli hyvin hiljainen, sulkeutunut, koin oloni hankalaksi, vaikka itsekin osaan olla kyllä hiljaa, eivätkä niin sanotut hiljaiset hetket keskustelussa vaivaa minua. Pyysin päästä kyydistä pois siis. Mies ei sanonut mitään, vaan jatkoi ajamista. Kauan emme kerinneet ajaa, kun hän yllättäen kääntyi rantatieltä pois (tiesi että olen Ouluun menossa) metsäiselle hiekkatielle. Mies ajoi sitä noin parisataa metriä ja pysähtyi, hyppäsi autosta ja meni sinne autosa taakse ja kuulin, kuinka hän ropeloi siellä metalliesineitä, ne kalahtivat toisiaan vasten. Ajattelin, että tämä ei ole normaalia ja hyppäsin autosta ulos. Mies huusi minulle, että "älä mene, tule takaisin". Sattumalta olen nuorten maajoukkueen pikajuoksija, siis "entinen" jo tuolloin tavallaan, sillä olin alkavan urani juuri lopettanut. Joten juoksen - no, hyvin lujaa.

Juoksin siis sen hiekkatien sinne päätielle takaisin. Se oli muistaakseni iltapäivän aikaa, oli valoisaa ja tiellä oli kova ruuhka. Juoksin tien yli ja hyppäsin sinne leveään ja syvään ojaan piiloon. Mies ajoikin siitä ohitseni. Tajusin, että tulee varmasti u-käännöksellä vielä takaisin, koskapa noin perääni hiekkatiellä huuteli, joten jäin sinne ojaan piiloon. Sattumalta olen myös hyvin pienikokoinen, joten koetin vielä tehdä itseni sitäkin näkymättömämmäksi. Ja hänhän tuli takaisin, oli tehnyt käännöksen vähän matkan päässä. Sitten mies ajoi vielä kerran ohitseni. Siinä sitten odottelin vielä. Ei palannut enää, oli vissiin jatkanut sinne Ouluun, tai sitten vaan kerkesin alta pois, ajattelinkin siinä, että "nyt tai ei koskaan, nousen tästä ja hyppään kyytiin ja turvaan"... olin hyvin peloissani ja nousin ylös ja tielle suoraan liftaamaan, ja luojan lykky, siihen tuli ihan heti puolen minuutin sisään (harvinaista liftatessa) poikajoukko, joka kyseli, että mitä ihmettä minulle on sattunut, ja veivät minut Ouluun asti, vaikka olivat vaan Lumijoelle matkalla.

Tämä sattui siis vuosien 1989-1995 välillä. Valitettavasti tarkka vuosi on ihan mahdoton hahmottaa. Olen sitä koettanut selvittää muistellen ja ujuttaen tätä tapahtumaa muihin elämäni tapahtumiin, mutta liftasin noina vuosina paljon. Ennen vuotta 1989 en liftannut, ja homman olen lopettanut tuolloin vuonna 1995 varmuudella.

Pari vuotta sitten ajoin poikani kanssa rantatietä pitkin Ouluun bussilla. Poika nukkui jo pitkältä matkalta etelästä, mutta itse en voinut nukahtaa, ennen kuin kohtaan tuon vanhan traumani uudelleen. Ja siinähän se oli hiekkatie. ihan samannäköinen kuin tuolloin 30 vuotta sitten.

Vielä yksi juttu muuten: minulla on suomalaiseksi aivan epätavallisen tumma tukka. Minua usein luullaankin ulkomaalaiseksi... vaikka mitään yhteyttä tähän Järvenpään surmaajaan on tässä minun tapauskessani aivan mahdoton osoittaa mitenkään. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa tämän ylös tähän - niin, koska on takuulla monia naisia, joita joko Järvenpään murhaaja tai sitten joku muu kiinnijäämätön murhaaja on ahdistellut. Nämä olisi hyvä nyt puhua julki.
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto

tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 906
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Tämäkin tarina kerto ositä tosiasiaa, että epäilyttävällä tavalla käyttäytyviä henkilöitä oli ja on edelleen tuhansin. Sen vuoksi peruskäytöksen epäilyttävyys ei vielä kerro oikeastaan mitään siitä, onko henkilö voinut olla asialla vai ei. Jo pelkästään suorakulmiossa Järvenpää - Hyvinkää - Riihimäki oli taatusti ainakin sata henkilöä, jotka suhtautuvat naisiin epäterveesti, liikkuvat autolla ja tilaisuuden tullen tekevät pahojaan naisille. Murhaajiksi näitä ei kuitenkaan yllä kuin harva.

On kyllä mahdollista, että autolla kulkeva, aikaansaava kaveri on puuhaillut samankaltaisia muuallakin Suomessa kuin Jäken sarjiksen alueella. Itse asiassa kiinni jäämättömyys minusta viittaa siihen mahdollisuuteen selvästi. Ties vaikka olisi hajauttanut harrastuksensa hyvinkin laajalle.

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 816
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

Jos oletetaan, että havainto Lukkarisesta Riihimäellä pitää paikkansa, niin yksi avoin kysymys on mikä oli Lukkarisen motiivi mennä Riihimäellä katoamisiltana. Kun puhutaan luotettavahkosta havainnosta, niin se sulkee pois sen, että hän olisi ollut Riihimäellä tuttavan seurassa ja tuttava olisi kertonut asiasta poliisille. Jos havainto olisi sellainen, niin puhuttaisiin täysin varmasta havainnosta. Lisäksi kerrotaan, että havainto olisi tehty klo 16-18 välisenä aikana. Tarkoittaako tämä sitä, että tämä on pidempi aikainen havainto vai havainto osuu tuohon aikahaarukkaan. Jos Lukkarinen on ollut esimerkiksi Riihimäen keskustan baarissa juomassa kaljaa, niin havainto voi olla pidempi aikaisempikin. Miksi Lukkarinen olisi mennyt sitten Riihimäelle kaljoittelemaan jos hän ei ole ollut tutussa seurassa, joka havainnon voisi/olisi voinut vahvistaa. Oliko Lukkarisella tapana käydä Riihimäellä baareissa yleensä vai oliko käynti Lahden kaltainen päähänpisto, jonka Lukkarinen oli hieman aiemmin tehnyt ystävänsä kanssa? Verrattuna Järvenpäähän ja Hyvinkääseen, niin Riihimäen rautatieasemassa on se ero, että asemarakennuksessa oli jo silloin asemaravintola. Voisiko tämä olla seikka mikä Lukkarisen on Riihimäelle houkutellut?

Miten Lukkarinen on Riihimäelle sitten saapunut. Jonkun kyydissä vai junalla vai jollain muulla tavalla? Lukkariselta tavaroista ei ole ainakaan ilmoitettu löytyneen käytettyä junalippua Riihimäelle. Tosin lipun voi aina heittää pois paitsi jos se on meno-paluu. Toki tekijäkin voisi lipun hävittää.

Toinen kysymys on miksi poliisi on tuonnut Riihimäkeä tekijän mahdollisena asuinalueena vasta vuoden 2017 jälkeen julkisuudessa täsmällisemmin ilmi. Onko Lukkarisesta tehty havainto ilmoitettu vasta silloin vai jo huomattavasti aiemmin?

Miksi poliisin mediallekkin kertoma vahva tutkintalinja on nyt Riihimäki. Perustuuko se vain Lukkarisesta tehtyyn havaintoon vai onko poliisilla muitakin viitteitä asiasta. Itseäni on ainakin Lukkarisesta tehty havainto Riihimäellä pohdittanut. Meriläisen ja Haantien tapauksissa tekijä on ollut liikkeellä yöaikaan ja todennäköisesti postaamassa sopivia uhreja ja mahdollisesti vielä rautatieasemilta (Järvenpää ja Hyvinkää). Lukkarinen ei täysin istu tähän profiiliin alkuillan havaintoineen. Itselläni on siitä noussut mieleen, että olisiko Lukkarinen törmännyt tekijään sattumalta Riihimäellä, kun tekijä on liikkunut siellä normaaleissa askareissa eli tekijä ei ole ollut liikkeellä silloin tarkoituksellisesti etsimässä sopivaa uhria. Tämä tietysti pohjautuu hyvin hatariin olettamuksiin, kun ei tiedetä mihin kellonaikaan ja missä Lukkarinen on tekijän seuraan joutunut. Voi olla toki, että poliisilla on enemmän perusteita pitää Riihimäkeä nyt mielenkiintoisimpana asiana tapaukseen/tapauksiin liittyen.

Edelleen iso kysymys on se, että onko tekijästä saatu DNA-jälki vai ei. Ilman sitä on hyvin vaikea enää saada riittävää näyttöä tekijästä. Oletettavasti tekijä ei tule itse asiasta avautumaan ellei näyttö ole riittävän vahva jos silloinkaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

Turskajaba
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 7:55 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Turskajaba »


JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Ilmeisesti Lukkarinen ei tavannut viimeisenä päivänään Riihimäellä ketään tuttavaansa eikä sukulaistansa. Mitä ihmettä hän sitten Riihimäellä teki? Mitä hän teki muutama viikko aiemmin Lahdessa.

Jos Järvenpäästä/Tuusulasta halusi vuonna 1991 matkustaa Lahteen junalla, niin kuljettiin Riihimäen kautta ja käsittääkseni junaa oli aina myös vaihdettava Riihimäellä. Ei sekään ole mahdotonta, että hän oli aiemmin matkustanut junalla Riihimäelle, josta liftattiin autokyyti Lahteen. Spekuloituna näillä tiedoilla, sillä Lukkarisella muistaakseni oli kaveri mukanaan Lahden reissulla. Kaveri lienee kertonut poliisille tarkemmin reissun yksityiskohdista.

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

riihitonttu kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 9:36 am
Edelleen iso kysymys on se, että onko tekijästä saatu DNA-jälki vai ei. Ilman sitä on hyvin vaikea enää saada riittävää näyttöä tekijästä. Oletettavasti tekijä ei tule itse asiasta avautumaan ellei näyttö ole riittävän vahva jos silloinkaan.
En olisi aivan näin pessimistinen. Ajatellaanpa, että Haantien ruumis löytyisi jonkin suvun kesämökkitontin alueelta esimerkiksi Pohjois- tai Etelä-Karjalasta. Poliisi ottaa koko suvun perusteellisiin kuulusteluihin ja tutkimuksiin. Seuraa kotietsintöjä, henkilökatsastuksia yms. Kun ruumis on löytynyt, niin kielenkannatkin aukevat. Joku saattaa aivan hyvin yhtäkkiä muistaa, kuinka tietyllä suvun jäsenellä oli 1990-luvun alussa vaalea auto, jossa takapenkillä lasten turvaistuin tms.

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 816
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

JasseHames kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 12:16 am
riihitonttu kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 9:36 am
Edelleen iso kysymys on se, että onko tekijästä saatu DNA-jälki vai ei. Ilman sitä on hyvin vaikea enää saada riittävää näyttöä tekijästä. Oletettavasti tekijä ei tule itse asiasta avautumaan ellei näyttö ole riittävän vahva jos silloinkaan.
En olisi aivan näin pessimistinen. Ajatellaanpa, että Haantien ruumis löytyisi jonkin suvun kesämökkitontin alueelta esimerkiksi Pohjois- tai Etelä-Karjalasta. Poliisi ottaa koko suvun perusteellisiin kuulusteluihin ja tutkimuksiin. Seuraa kotietsintöjä, henkilökatsastuksia yms. Kun ruumis on löytynyt, niin kielenkannatkin aukevat. Joku saattaa aivan hyvin yhtäkkiä muistaa, kuinka tietyllä suvun jäsenellä oli 1990-luvun alussa vaalea auto, jossa takapenkillä lasten turvaistuin tms.
Toki jos sattumalta löytyy tai joku ulkopuolinen puhuu, mutta jos halutaan kotietsinnässä löytää pitää olla riittävä syy epäillä tekijää, jotta kotietsintä voidaan suorittaa kenenkään tontilla. DNA osuman kanssa kotietsintälupa ylittyy reippaasti, muuten voi olla vaikea saada riittävää näyttöä enää.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

Veijo Neste
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: La Maalis 20, 2021 7:00 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Veijo Neste »

JasseHames kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 11:47 pm
Ilmeisesti Lukkarinen ei tavannut viimeisenä päivänään Riihimäellä ketään tuttavaansa eikä sukulaistansa. Mitä ihmettä hän sitten Riihimäellä teki? Mitä hän teki muutama viikko aiemmin Lahdessa.

Jos Järvenpäästä/Tuusulasta halusi vuonna 1991 matkustaa Lahteen junalla, niin kuljettiin Riihimäen kautta ja käsittääkseni junaa oli aina myös vaihdettava Riihimäellä. Ei sekään ole mahdotonta, että hän oli aiemmin matkustanut junalla Riihimäelle, josta liftattiin autokyyti Lahteen. Spekuloituna näillä tiedoilla, sillä Lukkarisella muistaakseni oli kaveri mukanaan Lahden reissulla. Kaveri lienee kertonut poliisille tarkemmin reissun yksityiskohdista.
Tämä Lahti-näkökulma on mielenkiintoinen. Ei ole aiemmin tullutkaan ajateltua tätä tästä näkökulmasta. Oliko Tuulalla Lahdessa joku tuttu, joka mahdollisesti vielä tänä päivänä osaisi avata asiaa. Olivatko esim. puhelimessa sopineet tapaamisesta tuolloinkin 17.4. ja sitten tulikin mutkia matkaan…

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

riihitonttu kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 12:24 am
JasseHames kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 12:16 am
riihitonttu kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 9:36 am
Edelleen iso kysymys on se, että onko tekijästä saatu DNA-jälki vai ei. Ilman sitä on hyvin vaikea enää saada riittävää näyttöä tekijästä. Oletettavasti tekijä ei tule itse asiasta avautumaan ellei näyttö ole riittävän vahva jos silloinkaan.
En olisi aivan näin pessimistinen. Ajatellaanpa, että Haantien ruumis löytyisi jonkin suvun kesämökkitontin alueelta esimerkiksi Pohjois- tai Etelä-Karjalasta. Poliisi ottaa koko suvun perusteellisiin kuulusteluihin ja tutkimuksiin. Seuraa kotietsintöjä, henkilökatsastuksia yms. Kun ruumis on löytynyt, niin kielenkannatkin aukevat. Joku saattaa aivan hyvin yhtäkkiä muistaa, kuinka tietyllä suvun jäsenellä oli 1990-luvun alussa vaalea auto, jossa takapenkillä lasten turvaistuin tms.
Toki jos sattumalta löytyy tai joku ulkopuolinen puhuu, mutta jos halutaan kotietsinnässä löytää pitää olla riittävä syy epäillä tekijää, jotta kotietsintä voidaan suorittaa kenenkään tontilla. DNA osuman kanssa kotietsintälupa ylittyy reippaasti, muuten voi olla vaikea saada riittävää näyttöä enää.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin kotietsinnän voi pakkokeinolain mukaan suorittaa, kunhan on niin sanotusti syytä epäillä henkilöä ja kun etsinnällä voidaan olettaa löytyvän seikka, jolla voi olla merkitystä tutkittavan rikoksen selvittämisessä. Syytä epäillä -kynnys on itsessään todettu oikeuskäytännössä hyvin matalaksi, lähes olemattomaksi. Kun tutkittava rikos on niinkin vakava kuin murha, niin käytännössä kotietsinnän edellytyksien katsotaan yleensäkin täyttyvän hyvin vähäisestä.

Huomionarvoista on sekin, että Suomessa kotietsintälupaa ei haeta oikeusistuimelta, vaan edellytyksien täyttyminen on aluksi poliisin omassa harkintavallassa. Jälkikäteen kotietsinnän laillisuuden voi tarkistuttaa oikeusistuimelta, mutta suvun omistaman kesämökin tapauksessa on eräs huvittava näkökulma: kukaan muu suvun jäsenistä tuskin lähtisi ruumislöydön jälkeen kyseenalaistamaan kotietsinnän edellytyksiä paitsi itse murhaaja.

Olen tällä viikolla jatkanut omia tutkimuksiani epäilemästäni henkilöstä. Aiemmin on ollut puhetta puolustusvoimien suorittamasta tiedusteluharjoituksesta hiekkakuopan lähialueella, ja onko se liittynyt Lukkarisen murhan tutkintaan. On spekuloitu myös sitä, olisiko tieto harjoituksesta voinut vaikuttaa tekijän toimintaan, vaikka siitä ei kerrottu mediassa.

Äskettäin selvisi, että epäilemäni henkilön toisen vanhemman vuosia sitten edesmennyt veli on ollut korkea-arvoinen poliisivirkamies Hämeen lääninhallituksen poliisihallinnossa ja sittemmin Lukkarisen murhan aikaan jopa sisäministeriössä. Tämä ei tietenkään todista mitään, mutta jokainen saa muodostaa oman käsityksensä siitä, kuinka paljon tavallista kansalaista paremmat mahdollisuudet epäilemälläni henkilöllä on ollut ainakin teoriassa saada tietoja salassapidetyistä asioista. Toki siinä on kysessä ilmiselvä virkarikos, jos tuollaisia asioita menee ulkopuolisille möläyttelemään.Yleisen elämänkokemuksen perusteella toisaalta tiedetään, että sellaista tapahtuu koko ajan.

Lisäksi hänen isänisänsä on syntynyt Hausjärvellä Karan kylässä. Sekin on varmaa, että em. poliisivirkamies on asunut lapsuudessaan Riihimäen seudulla. Lopetan omat tutkimukseni heti, jos ilmenee, että epäilemälläni henkilöllä on Lukkarisen murhan maa-alueisiin selvä yhteys, ja vien asian KRP:n tietoon.

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Veijo Neste kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 12:08 pm
JasseHames kirjoitti:
Pe Huhti 23, 2021 11:47 pm
Ilmeisesti Lukkarinen ei tavannut viimeisenä päivänään Riihimäellä ketään tuttavaansa eikä sukulaistansa. Mitä ihmettä hän sitten Riihimäellä teki? Mitä hän teki muutama viikko aiemmin Lahdessa.

Jos Järvenpäästä/Tuusulasta halusi vuonna 1991 matkustaa Lahteen junalla, niin kuljettiin Riihimäen kautta ja käsittääkseni junaa oli aina myös vaihdettava Riihimäellä. Ei sekään ole mahdotonta, että hän oli aiemmin matkustanut junalla Riihimäelle, josta liftattiin autokyyti Lahteen. Spekuloituna näillä tiedoilla, sillä Lukkarisella muistaakseni oli kaveri mukanaan Lahden reissulla. Kaveri lienee kertonut poliisille tarkemmin reissun yksityiskohdista.
Tämä Lahti-näkökulma on mielenkiintoinen. Ei ole aiemmin tullutkaan ajateltua tätä tästä näkökulmasta. Oliko Tuulalla Lahdessa joku tuttu, joka mahdollisesti vielä tänä päivänä osaisi avata asiaa. Olivatko esim. puhelimessa sopineet tapaamisesta tuolloinkin 17.4. ja sitten tulikin mutkia matkaan…
Ja junalippujen löytymättömyydestä ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Lähijunilla pystyi aivan viime vuosiin asti matkustaman mielettömän helposti pitkiäkin matkoja pummilla (älkää kysykö, miten, älkääkä kysykö, mistä tiedän). Voin olla aivan väärässäkin, mutta käsittääkseni ennen Kerava-Lahti-oikoradan rakentamista lähijunia liikennöi myös Riihimäki-Lahti-radalla. Täten Lukkarinen on voinut reissata pummilla lähes koko matkan Tuusulasta Lahteen.

tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 906
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Lukkarisen meneminen Riksuun päivän aikana ja muukin ajankäyttö päivän aikana on mielemnkiintoinen juttu. Ei ole kunnon havaintoja oikein mistään. Hän oli aika huomiota herättävän oloinen värikkäine vaatteineen ja hyvin pitkine hiuksineen. Luulisi, että julkisilla liikkuessa olisi havaintoja tullut. On edelleen mahdollisuuksien rajoissa, että hän olisi tavannut tekijän Järvenpäässä Alkon nurkilla, mutta voi ihan hyvin olla toisnkin. Voi olla niinkin, että päivä on kuulunut jonkun ihan viattoman kanssa ja murhaaja on tullut vastaan vasta myöhäisellä. Silti luulisi, että päivästä olisi jäänyt haaviin havaintoja enemmän. Juttuhan oli iso ja tuore tuolloin, joten näkijöitä olisi pitänyt olla.

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 816
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

tj_eme kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 2:10 pm
On edelleen mahdollisuuksien rajoissa, että hän olisi tavannut tekijän Järvenpäässä Alkon nurkilla, mutta voi ihan hyvin olla toisnkin. Voi olla niinkin, että päivä on kuulunut jonkun ihan viattoman kanssa ja murhaaja on tullut vastaan vasta myöhäisellä. Silti luulisi, että päivästä olisi jäänyt haaviin havaintoja enemmän. Juttuhan oli iso ja tuore tuolloin, joten näkijöitä olisi pitänyt olla.
Maaliskuussa julkaistujen tietojen mukaan Lukkarisesta olisi havainto myös Järvenpäästä klo 15. Nämä uudet havainnot eivät ole ns.100% varmoja. Eli Lukkarinen olisi kuitenkin ollut Järvenpään alueella klo 15:sta asti. Jos hän on ollut jonkin ihan viattoman henkilön kanssa, niin miksi tämä henkilö ei olisi kertonut siitä poliisille. Vai onko kyseessä sen luokan alkoholiongelmainen/syrjäytynyt, että asia jäänyt kertomatta siitä syystä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007854666.html kirjoitti: "Aarnisalo ei paljasta, missä vaiheessa tutkintaa havainnot ovat tulleet poliisin tietoon tai mitä kautta. Joka tapauksessa ensimmäisen havainnon mukaan Lukkarinen oli vielä kello 15 aikaan Järvenpään keskustassa.

Mutta sitten: seuraavan havainnon mukaan Lukkarinen oli kello 16 ja 18 välisenä aikana Riihimäellä kaupungin keskustassa."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

Vastaa Viestiin