Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
jokke78
Nikke Knakkertton
Viestit: 154
Liittynyt: To Loka 22, 2009 4:15 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja jokke78 »

Mielestäni Lukkarinen on hyvinkin voitu tappaa löytö paikalla.
Mielestäni asiaa tukisi se seikka, että laukku löytyi myös tuolta paikalta. Olisiko asetellut laukun puun juurelle ja ollut samalla asialla kuin Hellu, eli pissaamassa. Pissaamis teoriaa tukee, myös löytöpaikka, joka 20 metriä tieltä. Harva sitä heti tien varteen tarpeensa päästää. Ja olisiko Lukkariselta voinut löytyä samantyylinen vamma niskan seutuvilta, kuin mikä Hellulle tuli, josta päätelty tuo, että voisi olla sama tekijä kysymyksessä.
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2012 11:54 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ernesti Säkävaara »

jokke78 kirjoitti:Mielestäni Lukkarinen on hyvinkin voitu tappaa löytö paikalla.
Mielestäni asiaa tukisi se seikka, että laukku löytyi myös tuolta paikalta. Olisiko asetellut laukun puun juurelle ja ollut samalla asialla kuin Hellu, eli pissaamassa. Pissaamis teoriaa tukee, myös löytöpaikka, joka 20 metriä tieltä. Harva sitä heti tien varteen tarpeensa päästää.
Poliisi on tutkimuksissaan tullut siihen tulokseen, että Lukkarista ei ole surmattu löytöpaikalla. Poliisin mukaan ruumis oli tuotu katoamispäivän ja löytöpäivän välisenä yönä kyseiseen metsään, eli poliisi on päässyt tutkimaan ruumista ja sen löytöpaikkaa tuoreeltaan, joten poliisin näkemykseen voi kyllä tämän asian suhteen luottaa. Tuo sinun virtsausteoriasi tussahtaa jo siihen tosiasiaan, että ruumiin vieressä/alla olisi pitänyt olla kusilammikko ja Lukkarisella housut kintuissa. Lukkarisella oli löydettäessä vaatteet päällä ja koska poliisi on tullut siihen tulokseen, että Lukkarinen on tapettu muualla, niin pomminvarmasti edes virtsantippaa ei löytöpaikalta ole löytynyt, ainakaan vainajan virtsaa.
daemons1982
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 20, 2012 7:05 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja daemons1982 »

Mihin aikaan Lukkarisen ruumis löydettiin? Eli tekijällä meni ruumiin kätkentä "taskulamppuhommiksi", kuten epäilin tapahtuneen kun Lukkarisen ruumis "kätkettiin" maastoon kerran yöllä! Raahattiinko Lukkarisen ruumis löytöpaikalle vai pääsikö siihen paikkaan viereen autolla, jollei löytöpaikka ole sama kuin tekopaikka? Tekijällä oli varmasti tarkoitus kätkeä Lukkarisen ruumis, mutta jostakin syystä hän ei sitä tehnyt: "pelästyi jotakin". Käsilaukku jäi johonkin kannon tai pensaan oksaan väliin lavastusmielessä ja ehkäpä siitä tekijän ois pitänyt jokin "hautamuistomerkki" tehdä ja siksi se jäi toteuttamatta. Haantie saattaa olla kuitenkin jossakin "moreenisemmassa hiekkakuopassa" ja se alue on hyvin laaja siellä Hausjärvellä. Taitaa jopa Suomen suurimmat hiekkavarannot löytyä juuri sieltä päin. Toinen taitaa löytyä ihan toisaalta eli Porin Yyterin hiekkarannat. Hiekkakuoppia on tosin varmasti muuallakin päin kuin Hausjärvellä. Tuskin tekijä on hiekkaan sitä Haantietä kaivanut vaan ennemminkin "moreenisempaan" eli metsäisempään maastoon. Eihän Lukkarinenkaan löytynyt ihan hiekan päältä vaan metsästä..ylempää josta ei oltu koskaan kaivettu hiekkaa!?

Lumessa oli varmasti joitakin jälkiä mutta mitä jälkiä, jos kerran huhtikuussa tapahtui!? Mitä jälkiä löytyi?

Hellun tappoyrityksen ja Lukkarisen ruumiin löytymisen välillä on 100 metriä matkaa ja tekojen aikaero on 2 kuukautta. Miten voi olla mahdollista että joku osaisi samaan paikkaan toteuttamaan tekojansa, jos Hellun ja Lukkarisen tapauksissa olisi eri tekijä? Tuskin sitä osataan niin tarkoin määritellä edes lehtitietojen perusteella, missä Hellua on koitettu aluksi murhata!!

Murhaaja on poistanut Haantieltä korut tai sitten kaivanut erittäin syvän kuopan Haantielle. Siellä missä Hellu koitettiin murhata ja missä Lukkarinen surmattiin on käynyt niin monta ihmistä jo miinaharavan kanssa, että Haantie olisi varmasti löytynyt jos olisi ollut ollut yllään metalliset korut. Murhaaja on saattanut olla siinä mielessä fiksu että on poistanut kaikki koruesineet Maaritilta tai sitten kätkenyt Haantien jonnekin toisaalle maastoon tai ajanut jonnekin lähimmän vesistön reunalle ja heittänyt sinne. Luulisi että tekijällä olisi suuri haave kätkeä Haantiekin sinne missä muita koitti murhata ottamatta kantaa siitä että Lukkarinen sieltä löydettiin!

Lukkariselle on tarjonnut tai pakkojuottanut joku viinaa, jotta on päätynyt tollaiseen silmittömyyden tilaan? Ehdotettiinko Hellulle autossa seksiä? Sitä ei lue ainakaan yleisissä kirjoituksissa tai Kadonneissa ei sellaisesta kerrota. Lukkarinen löytyi 100 metriä siitä, jossa Hellu aiottiin tappaa. Sen me tiedämme! Järjen käytöllä ajattelen, että on varmasti sattuman kauppaa ettei Hellun ja Lukkarisen kohdalla olisi kyse samasta tekijästä (100 metrin ero 2kk:n aikana)!?

Hellun surmaaminen jäi yritykseksi, Lukkarinen oli "puoliyritys" ja Haantien kohdalla tekijä kykeni toteuttamaan tekonsa mitä ilmeisemmin loppuun asti, eikä siksi ole tullut enää tietoon Keski-Uudenmaalta tällaisia naisiin kohdistuneita hirmutekoja!
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Tilan käytön takia en nyt lainaa viestejä, mutta mieleeni tuli että. Metsäiseen maisemaan hautaamista saattaa rajoittaa jo yksin se että puiden juuret asettaa esteensä kaivamiselle (vrt bodom paikkana). Metsäinen maisema, varsinkin heti talven loppumisen jälkeen, on vieläkin hankalampi kaivaa kuin ihan puhdas hiekkaharju. Tulee selllainen vaikutelma että, vaikkakaan tekijä ei ollut päättänyt tappamansa henkilön nimeä, hän oli päätänyt tappaa jonkun naisen. Asia, jonka tekijä oli unohtanut, oli Tuula Lukkarisen kohdalla uhrin hävitystavan suunnittelu.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2207
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Tuo laukku toistuu kaikissa kolmessa tapauksessa. Kadonneissa kerrottiin jo vuonna 2007, että mies heitti puukotuksen jälkeen Hellun laukun ulos autosta ennen kuin kaasutteli pois. Haantien laukku taas löydettiin Hyvinkään Martinasta, mutta itse Haantiestä ei ole tietoakaan. Minulle uutena asiana tuli tuosta murharyhmän jaksosta se, että Lukkarisenkin ruumiin vierestä löytyi hänen laukkunsa.

Onko laukun jättäminen osa modus operandia? Laukun jättäminen löydettäväksi voi kertoa myös siitä yksinkertaisesta asiasta, että miehellä on ollut tarve penkoa laukkua. Laukusta voi löytyä jotakin sellaista, mitä amerikkalaiset sarjamurhaajat keräävät palkinnoksi uhristaan, jotta voivat fiilistellä murhia myöhemmin niin halutessaan. Onko esimerkiksi ajokortti tai jotakin vastaavaa kadonnut kaikkien kolmen naisen käsilaukusta?

Joka tapauksessa laukun jättäminen löydettäväksi voi olla miehen viesti siitä, että minä olin taas asialla.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

hannu hanhi kirjoitti:Tuo laukku toistuu kaikissa kolmessa tapauksessa. Kadonneissa kerrottiin jo vuonna 2007, että mies heitti puukotuksen jälkeen Hellun laukun ulos autosta ennen kuin kaasutteli pois. Haantien laukku taas löydettiin Hyvinkään Martinasta, mutta itse Haantiestä ei ole tietoakaan. Minulle uutena asiana tuli tuosta murharyhmän jaksosta se, että Lukkarisenkin ruumiin vierestä löytyi hänen laukkunsa.

Onko laukun jättäminen osa modus operandia? Laukun jättäminen löydettäväksi voi kertoa myös siitä yksinkertaisesta asiasta, että miehellä on ollut tarve penkoa laukkua. Laukusta voi löytyä jotakin sellaista, mitä amerikkalaiset sarjamurhaajat keräävät palkinnoksi uhristaan, jotta voivat fiilistellä murhia myöhemmin niin halutessaan. Onko esimerkiksi ajokortti tai jotakin vastaavaa kadonnut kaikkien kolmen naisen käsilaukusta?

Joka tapauksessa laukun jättäminen löydettäväksi voi olla miehen viesti siitä, että minä olin taas asialla.
Jos passia, kuvallista kelakorttia, henkilökorttia tai ajokorttia ei puutu, on mielestäni selvää että ainoa syy, jonka tähden tekijä on laukkuja penkonut, on se että hän toivoo löytävänsä jotain jossa on naisen tuoksu. Mielestäni säälittävä luuseri ressukka, jolle oikeat ihmissuhteet on vaikeita, hakisi juuri tuon tyylin sotasaalista, pelkkä kuvallinen kelakortti taiajokortti ei tuollaista paljon lämmitä.
Mielenkiintoista olisi tietää onko siveellisyysrikostutkinnalla tai väkivaltatutkinnalla, jo ennen tätä juttukokonaisuutta, ollut tutkittavanaan jotain sellaista joka olisi viitannut siihen etä p.o. tyylisunnan edustaja olisi ollut asialla siirtyen aste asteelta vakavempiin juttuihin siten että, lopuksi vain uhrin henki on riittänyt.
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2012 11:54 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ernesti Säkävaara »

Katselin tuon murharyhmän sarjamurhajakson nyt toiseen kertaan areenasta, mutta eipä se kyllä mitään lisävaloa tähän juttuun tuonut. Olen samoilla linjoilla haastatellun kanssa siitä, että Hellun liittäminen tähän juttuun tökkii nimenomaan tekotavan suhteen. Anatomian tuntijan toiminta kertakaikkiaan oli niin kökköä ja amatöörimäistä, ettei se vaan mitenkään istu samaan formuun kylmäverisen "suolestajan" toiminnan kanssa. Se lääninrajan ylitysteoria taas herätti lähinnä myötähäpeää. Jokainen lääninrajojen lähellä asuva tietää, että semmosella keinotekosella rajalla ei ole kyllä hevonpaskan merkitystä, enkä usko, että kukaan rajan lähellä asuva kuvittelisi olevansa jotenkin "ulkomailla" rajan ylitettyään, en minä ainakaan.

Mitä enemmän tätä miettii, sen enemmän tämä herättää kysymyksiä, mikä toki tällaisessa tapauksessa sangen luonnollista onkin. Vaikka minä en oikein sarjamurha ajatukselle ole lämmennytkään, niin kyllähän minä kuitenkin tiedostan varsin hyvin sen, että poliisi on varsin vakaasti yhden tekijän teorian kannalla. Minulla on ainoastaan palstoilta ja mediasta luetut kirjoitukset oman ajatteluni tukena, kun taas poliisilla on mappikaupalla tutkinta-aineistoa, sekä kasapäin haastateltuja/kuulusteltuja ihmisiä pönkittämässä heidän näkemystään. Harmi vaan, että heidän aineistostaan ei meikäläiselle heru edes murusia.

Erityisesti haluttaisi kuulla sen/ne todisteet, jotka yhdistää Maarit Haantien Hikiän soramonttuun. Jotain konkreettisia todisteita on pakko olla, koska poliisi kerran pitää kaikkia kolmea yhdistävänä tekijänä myös kyseistä soramonttua.

Pohdituttaa kovasti sekin, että jos kerran kyseessä on yksi ja sama kaveri, niin miksi ihmeessä hän vei Lukkarisen ruumiin samaan paikkaan, missä hän on muutama kuukausi aikaisemmin yrittänyt tappaa Hellun. Hänhän ei voinut tietää, mitä kaikkea poliisi hänestä tiesi hellun kertomusten, sekä paikalta hankitun todistusaineiston pohjalta. Siitä huolimatta, vaikka kaveri tiedostaa, että poliisi edelleen tutkii hänen tekemää tappoyritystä, kaveri roudaa poliisille lisää todistusaineistoa samaan paikkaan. Ei vaikuta kovin järkevältä touhulta. Jos olisin ollut itse vastaavassa tilanteessa, niin pomminvarmasti olisin roudannut ruumiin täysin päinvastaiseen suuntaan.

Olen erittäin maanläheinen kaiffari, enkä totisesti harrasta mitään korkealentoisia salaliittoteorioita, mutta josko minäkin saisin kerran heittää hieman "jamppamaisen" lennokkaamman teorian :wink:

Eli tuumasta toimeen: mitäpä jos tämä kaveri ei ollutkaan mikään sekoileva idiootti, vaan hyvinkin älykäs, jonka jokainen teko olikin ennalta tarkkaan suunniteltu. Eli Hellun pahoinpitely ja karkuun päästäminen ja maininta "ei onnistunut tällä kertaa" olikin osa etukäteissuunnitelmaa. Se oli viesti siitä, että vaikka nyt ei onnannut, niin seuraavalla kerralla onnistuu, eli jatkoa on luvassa. Niinpä hän roudasi Lukkarisen samaan paikkaan ja vieläpä sopivasti näkösälle, että se varmasti tullaan löytämään ja yhdistämään Hellun tapaukseen. Kolmannen kerran hän vie jutun vieläkin pidemmälle kätkien/hävittäen ruumiin, mutta vie tälläkin kertaa jonkun todisteen soramontulle, että poliisi ymmärtäisi hänen iskeneen jälleen. Näin hän on tehnyt ketjun alusta loppuun jäämättä kiinni ja keissi on hänen osaltaan tapissa ja mapissa. Vai onko kuitenkaan?

Mitäpä jos hän onkin jatkanut toimintaansa näihin päiviin saakka, mutta onkin vienyt surmaamis toimintansa vieläkin pidemmälle, eli ei jätä enää mitään jälkiä. Yleisesti on oltu sitä mieltä, että ketju katkesi Haantiehen, koska lisää ruumiita ei tuon jälkeen ilmaantunut, mutta mistä se tiedetään, kun ei varmaksi tiedetä sitäkään (ainakaan me tavikset), onko Haantiekään tapettu. Kuten hyvin tiedämme, Etelä-Suomessa on kadonnut naisia Haantien jälkeenkin.

Hiusten väriä on tässä jutussa pidetty yhdistävänä tekijänä, mutta mitäpä jos se sitä onkin, mutta väri väärä? Kuten Haantien Kadonneet jaksosta tiedämme, hän kävi kohtalokkaana perjantaina (kolmastoista päiväkin vielä) kampaajalla ennen juhlimaan lähtöä. Hiukset värjättiin ja tarkoitus oli saada hiuksiin punaista väriä, mutta lopputulos oli lähempänä ruskeaa, eli todennäköisesti ainakin siis jossain määrin punaruskeat. Tuula Lukkarista on luonnehdittu tummahiuksiseksi ja sitähän hän varmasti olikin, mutta siinä kuvassa jossa hänellä oli kukka päässä, hiukset olivat myös selkeästi punaruskeat. Hellun hiusten sävystä en muista mainitun mitään tarkempaa ja kuvaakaan hänestä ei ole.

Eräs kirjoittaja laittoi tähän ketjuun linkin kolmen Etelä-Suomessa kadonneen naisen ketjuun. Kahden kohdalla mainittiin, että hiukset oli värjätty punaisiksi/punaruskeiksi ja yhdestä oli kuva, jossa hänellä oli punertavaksi värjätyt hiukset. Että tällasta salaliittomeininkiä näin yöntunteina putkahteli meikäläisen mieleen :)
Kurkkumaa
Hetty Wainthropp
Viestit: 462
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 11:54 pm
Paikkakunta: Santaharju

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kurkkumaa »

Mua kiinnostaa kovasti ajatus, että uhreja olisi useampi, mutta asiat ei yhdisty, koska juoppojen naisten kohtalot jää helposti vähälle huomiolle.

Tukkapään punaisenruskea värjäys nousee esiin mielestäni vahvasti kans. Jos yhdistelmää halutaan nähdä.

Hellun jutut, sen mitä juopon puheita olen työn puolesta suodatellut, en pidä välttämättä uskottavana että tekijä laittoi yhtäkään nappia suuhunsa. Saattoi esittääkin niin tekevänsä? Todennäköisemmin Hellu otti itse mutta "kirkastaakseen kuvaansa" väitti toisen tehneen niin. Ehkä. Iskun takaapäin ajattelisin olleen mielummin kirveen heilaus kuin puukonisku, ellei ihan satavarmasti muuta tiedetä. Iskun tullessa"pölkky" oli humalasta niin horjakka että väisti alta ja haava vain tuli.

Sain luettavakseni Eviran tuoreet ohjeet kotiteurastajille, siellä mm. päähän iskemällä lopetettavien eläinten määrä henkilöä kohden vuorokaudessa on määritelty. Minusta isku päähän voisi olla uskottavaa ja Lukkarisen kohdallahan poliisi tietää paremmin onko niin tehty. Ja silloin kotiteurastustaitoinen olisi epäilyni alla kyllä. Näillä tiedoin mitä meille on annettu, pidän mahdollisempana kuin esim. työkseen lihoja käsittelevää.

Puhtaan fiktiivisesti: Kyseessä olisi poikapolo, jonka äiti punaisenruskeaksi (koti)värjätyssä tukassaan pakotti teurastamaan rakkaan lemmikkilampaan. Sitä mukaa kun poika kasvaa ja vanhenee, olisi mahdollista uhrienkin ikähaarukan nousta ylöspäin? Ainakin jos se oma äiti vielä elää.
Viimeksi muokannut Kurkkumaa, Ke Joulu 18, 2013 11:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EDIT: Kirjoitusvirheet, jotka huomasin vasta tekstin lähettämisen jälkeen. Esikatselusta huolimatta.
daemons1982
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 20, 2012 7:05 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja daemons1982 »

Ernesti Säkävaara kirjoitti:Olen samoilla linjoilla haastatellun kanssa siitä, että Hellun liittäminen tähän juttuun tökkii nimenomaan tekotavan suhteen.
Sinustako se olisi ollut sama tekijä, jos Hellukin olisi löytynyt kuolleena tai ollut kateissa?

Kyl vahvat epäilyt osoittavat, että tekijä joka koitti kolkata Hellun olisi mahdollisesti koittanut kolkata naisia aikaisemminkin ja siinä tekijä on EHKÄ onnistunutkin (mutta niitä ei välttämättä ole tullut vielä julkisesti tietoon tai niitä ei ole kyetty profiloimaan "Järvenpään sarjamurhiin"?) kun huusi Hellun perään: "ei onnistunut tällä kertaan". Tarkoittiko se tekijä sillä "tällä kertaa" että yrityksiä on tapahtunut aikaisemminkin tai että niitä uhreja ois ollut aikaisemmin useampia? Mietin mitä mies sillä tarkoitti?!
daemons1982
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Syys 20, 2012 7:05 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja daemons1982 »

Kurkkumaa kirjoitti:Kyseessä olisi poikapolo, jonka äiti punaisenruskeaksi (koti)värjätyssä tukassaan pakotti teurastamaan rakkaan lemmikkilampaan. Sitä mukaa kun poika kasvaa ja vanhenee, olisi mahdollista uhrienkin ikähaarukan nousta ylöspäin? Ainakin jos se oma äiti vielä elää.
Tekijä on todellakin voinut vihata omaa äitiänsä saaden siitä "elinikäisen trauman" jostakin syystä, mutta samalla on tietty isä voinut hakata äitiä ja poika joutunut seuraamaan sitä vierestä kuinka isä kohtelee äitiä ja isällä ollut aina jokin teräase jossakin peloitteena ja poika on ottanut sitten isästään mallia/oppia? Ihan vaan minun omaa spekulaatiota. Lapsi joko alkaa puolustamaan noissa tilanteissa äitiänsä (=terveen lapsen suhtautuminen asiaan) tai sitten pyrkii tuottamaan naisille tuskaa niin kuin isänsä (=sairaan lapsen suhtautuminen asiaan) on hänen lapsuudessa teettänyt pojan äidille.
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2012 11:54 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ernesti Säkävaara »

daemons1982 kirjoitti:
Ernesti Säkävaara kirjoitti:Olen samoilla linjoilla haastatellun kanssa siitä, että Hellun liittäminen tähän juttuun tökkii nimenomaan tekotavan suhteen.
Sinustako se olisi ollut sama tekijä, jos Hellukin olisi löytynyt kuolleena tai ollut kateissa?
Sanoinko jotain sellaista? Tekotavasta on kyse, enkä todellakaan ole tällä palstallakaan ainoa, joka näiden kahden tapauksen erilaisuutta ihmettelee. Eli todella loogisempaa olisi ollut, että tekijä olisi humauttanut päähän jollain aivan muulla, kuin puukolla. Tai sitten lyönyt puukolla jonnekkin muualle kuin päänuppiin. Ei liene mikään ylipääsemättömän vaikea tehtävä tappaa tuhdissa humalassa kusella kyykkivää naista, jos niin on päättänyt tehdä. Silti vaikka nainen oli yli kahden promillen humalassa (aamuyöstä reilusti tapahtuman jälkeen mitattu 1,9 promillea) ja saanut juuri melkoisen tärskyn päähänsä, onnistuu hän kömpimään pakoon. Tuula Lukkarinen taas on tapettu huolella, vedetty kurkku auki ja avattu ilmeisesti vatsakin. Vaikuttaako sinusta kovin samantapaiselta toiminnalta?

Kuten jo aiemmin sanoin, että vaikka en niiden faktojen pohjalta, jotka on yleisesti tiedossa, jaksa mitenkään uskoa juuri TEKOTAVAN (ja lopputuloksenkin) vuoksi, että tekijä on sama, niin olen kyllä varsin tietoinen siitä, että poliisi uskoo omien tietojensa pohjalta tekijän olevan yksi ja sama henkilö. Poliisilla on VALTAVASTI enemmän tietoa näistä tapauksista kuin minulla, sekä usean ammattilaisen tietotaito, vastaan minun amatöörimaiset pohdintani keskutelupalstoihin perustuvien tiedomurusieni pohjalta. Eli kyllä minä poliisin kannalle tässä jutussa kuitenkin loppupeleissä kallistun, mutta koska minulla ei heidän tietojaan ole, niin tottakai minä mietiskelen eri vaihtoehtoja ja tekijöiden toimintatapoja omaan päättelykykyyni nojautuen.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2207
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

jarmo.janis kirjoitti:
hannu hanhi kirjoitti:Tuo laukku toistuu kaikissa kolmessa tapauksessa. Kadonneissa kerrottiin jo vuonna 2007, että mies heitti puukotuksen jälkeen Hellun laukun ulos autosta ennen kuin kaasutteli pois. Haantien laukku taas löydettiin Hyvinkään Martinasta, mutta itse Haantiestä ei ole tietoakaan. Minulle uutena asiana tuli tuosta murharyhmän jaksosta se, että Lukkarisenkin ruumiin vierestä löytyi hänen laukkunsa.

Onko laukun jättäminen osa modus operandia? Laukun jättäminen löydettäväksi voi kertoa myös siitä yksinkertaisesta asiasta, että miehellä on ollut tarve penkoa laukkua. Laukusta voi löytyä jotakin sellaista, mitä amerikkalaiset sarjamurhaajat keräävät palkinnoksi uhristaan, jotta voivat fiilistellä murhia myöhemmin niin halutessaan. Onko esimerkiksi ajokortti tai jotakin vastaavaa kadonnut kaikkien kolmen naisen käsilaukusta?

Joka tapauksessa laukun jättäminen löydettäväksi voi olla miehen viesti siitä, että minä olin taas asialla.
Jos passia, kuvallista kelakorttia, henkilökorttia tai ajokorttia ei puutu, on mielestäni selvää että ainoa syy, jonka tähden tekijä on laukkuja penkonut, on se että hän toivoo löytävänsä jotain jossa on naisen tuoksu. Mielestäni säälittävä luuseri ressukka, jolle oikeat ihmissuhteet on vaikeita, hakisi juuri tuon tyylin sotasaalista, pelkkä kuvallinen kelakortti taiajokortti ei tuollaista paljon lämmitä.
Mielenkiintoista olisi tietää onko siveellisyysrikostutkinnalla tai väkivaltatutkinnalla, jo ennen tätä juttukokonaisuutta, ollut tutkittavanaan jotain sellaista joka olisi viitannut siihen etä p.o. tyylisunnan edustaja olisi ollut asialla siirtyen aste asteelta vakavempiin juttuihin siten että, lopuksi vain uhrin henki on riittänyt.
Kuvallinen henkilökortti on ollut amerikkalaisilla sarjamurhaajilla hyvin suosittu talteen kerätty "palkinto" murhasta. Uhrin kasvokuvan näkeminen ilmeisesti tuo sairaita lisäkiksejä.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Taaskaan en tilan säästämiseksi lainaile viestejä, mutta seuraavaa.
Ei tuo uhrien samaan paikkaan vieminen kiinnijäämisriskistä huolimatta nyt mitään uutta ole. Mä en nyt laita esimerkkejä, koska en niitä ulkoa muista enkä nyt ehdi setviä, mutta ainakin muutamat amerikkalaiset sarjamurhaajat on suosineet samaa paikkaa/aluetta uhriensa hävittämisen kerta toisensa jälkeen. Paikalla voi olla tappajalle joku symboolinen ja hyvin voimakkaasti vetoava merkitys jota tekijä ei vaan voi vastustaa. Jotkut on jopa käyneet hautaamiensa uhrien luona uudestaan ja uudestaan toteuttamassa perversioitaan lopulta kiinnijäämiseen vieneen toimintamallin/toistuvuuskuvion paljastaen.
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Jokaiselta rikospaikalta taltioidaan rikollisen "käsiala", jolla tarkoitan tässä yhteydessä
tekotapaa, valittua paikkaa, rikoksen kohdetta jne. Mielestäni Hellun, T. Lukkarisen ja M. Haantien tapauksissa tekijä voi olla yksi ja sama henkilö, vaikka Hellu jäikin henkiin. Perustelen väitettäni sillä, että teot tehnyt henkilö on voinut olla ties millaisessa kunnossa
(humalassa, lääkkeiden/huumeiden vaikutuksen alaisena, psykoosissa jne.) kussakin tapauksessa. Lisäksi teot tehnyt henkilö on voinut treenata taitojaan tekojen välillä.
jarmo.janis kirjoitti:Taaskaan en tilan säästämiseksi lainaile viestejä, mutta seuraavaa.
Ei tuo uhrien samaan paikkaan vieminen kiinnijäämisriskistä huolimatta nyt mitään uutta ole. Mä en nyt laita esimerkkejä, koska en niitä ulkoa muista enkä nyt ehdi setviä, mutta ainakin muutamat amerikkalaiset sarjamurhaajat on suosineet samaa paikkaa/aluetta uhriensa hävittämisen kerta toisensa jälkeen. Paikalla voi olla tappajalle joku symboolinen ja hyvin voimakkaasti vetoava merkitys jota tekijä ei vaan voi vastustaa. Jotkut on jopa käyneet hautaamiensa uhrien luona uudestaan ja uudestaan toteuttamassa perversioitaan lopulta kiinnijäämiseen vieneen toimintamallin/toistuvuuskuvion paljastaen.
Onkohan tämä ko. paikka ollut joskus nuorison suosiossa tavalla tai toisella, kuten esim.:

* moporalliratana?
* ryyppäyspaikkana?
* paikkana, jossa piliksenajajat käyvät tarpeillaan, ryypyllä jne.?
* jne.

Tarkoitan sitä, että tyyppi tai tyypit, jotka ovat näiden tekojen takana, ovat olleet nuoruudessaan esim. ryyppäämässä ko. paikalla.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Kötti kirjoitti:quote]

Onkohan tämä ko. paikka ollut joskus nuorison suosiossa tavalla tai toisella, kuten esim.:

* moporalliratana?
* ryyppäyspaikkana?
* paikkana, jossa piliksenajajat käyvät tarpeillaan, ryypyllä jne.?
* jne.

Tarkoitan sitä, että tyyppi tai tyypit, jotka ovat näiden tekojen takana, ovat olleet nuoruudessaan esim. ryyppäämässä ko. paikalla.
Aivan realistinen ajatus joskin tutkinnallisesti toivottoman vaikea, ellei maanomistajan tekemien tutkintapyyntöjen ja tutkintojen kautta olla saatu nimiä. Sitten voi taas tulla se loputon nimi johtaan tutkinnassa uuden nimen paljastumiseen ilman että murhaaja välttämättä on nimien joukossa. Eikä murhaaja takuulla, jos hänestä on tehty paikaan sidottu aiempi ilmoitus, ainakaan mun logiikan mukaan olessaan vähänkään ajattelemaan kykenevä tapa uhreja paikassa johon hänen nimi liitetään.
Vastaa Viestiin