Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

Mielenkiintoista kuitenkin että poliisi on sanonut vielä uskovansa siihen että murhaaja jää kiinni/saadaan selville. Tuskin kuitenkaan lämpimikseen tuollaista puhuvat? Kertokaas tälle amatöörille miten jo kuollut ihminen saadaan varmistettua tekijäksi johonkin rikokseen 🤔

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

Thesjoart kirjoitti:
Ti Tammi 11, 2022 7:42 pm
Mielenkiintoista kuitenkin että poliisi on sanonut vielä uskovansa siihen että murhaaja jää kiinni/saadaan selville. Tuskin kuitenkaan lämpimikseen tuollaista puhuvat? Kertokaas tälle amatöörille miten jo kuollut ihminen saadaan varmistettua tekijäksi johonkin rikokseen 🤔
Aika yleisesti poliisi kertoo uskovansa, että teko voi vielä ratketa näissä pimeissä tapauksissa. Se ei sinänsä vielä tarkoita mitään. Sillä voi olla se psykologinen vaikutus, että se mahdollisesti ratkaiseva vihje ei jää saapumatta sen takia, että poliisi kertoisi että tämä tapaus ei ole tule todennäköisesti ratkeamaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1542
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

BorisKoo kirjoitti:
Ma Tammi 10, 2022 11:26 pm
Hei!
Sanottakoon alkuun että olen uusi täällä, ja tämä on ensimmäinen viestini.
Muuan vuosi sitten tapahtui, tai oli mahdollisesti tapahtua jotain joka jäi mieleen. Tätä ketjua lukiessani nuo asiat palasivat mieleeni ja halusin jakaa asian oli siitä apua tai ei, luultavasti ei.
Vuonna 2014 syksyllä puolisoni matkusti junalla ja hänellä oli vaihto Riihimäellä. Hän joutui odottelemaan junaa siellä tovin. Hän kertoi sitten illemmalla soiteltaessa että joku normaalipituinen viidessäkymmenissä oleva mieshenkilö oli häntä lähestynyt tuolla asemalla ja kysellyt kaikenlaista. Esimerkiksi minne olet menossa ja että hän voi tarjota kyydin kun ollaan samaan suuntaan menossa, eli järvenpäähän. Puolisoni oli tietenkin kieltäytynyt kyydistä mutta oli pannut merkille että mies jäi vielä "haahuilemaan" hetkeksi asemalle.
Mies oli kuitenkin ehtinyt poistua paikalta ennenkuin puolisoni juna oli saapunut, ja puolisoni näki miehen nousevan ehkä pakettiautoon taikka isoon farmariin. Tuntomerkkejäkin miehestä osasi sanoa muutamia mutta niistä lisää jatkossa

Mielestäni on erittäin outoa käytöstä mennä juna-asemalle kyselemään nuorilta naisilta, taikka keneltäkään muultakaan kyydin tarvetta. Kun siellähän odotetaan junaa :?:
Muistan että tämä asia painoi mieltäni silloin ja asiaa jo silloin vuonna 2014 googleteltuani sainkin tietoon nämä tässäkin ketjussa aiheena olevat tapahtumat. Onko yhteyttä vai ei, en tiedä. Mutta mielestäni erittäin hämärää käytöstä silti.
Miksi en silloin tuonut asiaa esille? En osaa vastata muuta kuin että se jäi. Se unohtui. Nyt asia palautui mieleeni kun löysin tämän sivun uudelleen kiitos Ylen rikos-podcastin.
Tervetuloa foorumille!

Viime vuonna poliisi on arvioinut tekijän 20-50-vuotiaaksi Lukkarisen murhan aikoihin vuonna 1991. Vuonna 2014 viisikymppinen ei siis ole poissuljettu henkilö JSM:ksi ikänsä puolesta.

Minun mielestäni sinun puolisosi pitäisi kertoa tietonsa poliisille, sillä se on ainoa taho, jolla on mahdollisuus tehdä monimutkaisia tietokantahakuja eri rekistereihin. Tarkoitan tällä sitä, että pelkkä pakettiauton/farmari väri (jos puolisosi sitä muistaa) saattaa auttaa tekijän haarukoimisessa, vaikka se ja puhuttu vaalea, porrasperäinen henkilöautokin olisivat olleet tekijän sukulaisten nimissä autorekisterissä. Yleensäkin jos kyseessä todella on JSM, niin puolisosi tiedoista voi olla monessa muussakin mielessä ratkaisevaa apua juttukokonaisuuden selvittämisessä.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Jo sikälikin varmaan kannattaa kertoa, koska ei tiedetä edes sitä, miksi teot ovat loppuneet. Jos onkin ollut ulkomailla, tai vaikka vankilassa muusta syystä, ja nyt vapautumisen jälkeen käynnistellyt toimintaa uudelleen
Voi voi, kun päättyi elämän koi

-Xena-
Scooby-Doo
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Marras 22, 2021 5:58 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja -Xena- »

Toivottavasti tämäkin ratkeaisi. Ei ole hetkeen tästäkään kuulunut mitään.
Vain ne jotka rakastavat
näkevät polun siellä
missä muut näkevät muurin.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

"Viime vuonna poliisi on arvioinut tekijän 20-50-vuotiaaksi Lukkarisen murhan aikoihin vuonna 1991. Vuonna 2014 viisikymppinen ei siis ole poissuljettu henkilö JSM:ksi ikänsä puolesta."

Mihin tämä perustuu?
Pahoittelen huonoa lainausta.

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1542
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Mariangel kirjoitti:
To Tammi 13, 2022 2:54 am
"Viime vuonna poliisi on arvioinut tekijän 20-50-vuotiaaksi Lukkarisen murhan aikoihin vuonna 1991. Vuonna 2014 viisikymppinen ei siis ole poissuljettu henkilö JSM:ksi ikänsä puolesta."

Mihin tämä perustuu?
Pahoittelen huonoa lainausta.
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/3848116 kirjoitti: Tekijä oli tapahtumien aikaan arviolta 20–50-vuotias mies.
Haantien Kadonneet-jaksossa poliisi oli profiloinut tekijän 30-40-vuotiaaksi. Ei sekään poissulje vuonna 2014 viisikymppistä henkilöä.

Hikari
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Su Touko 30, 2021 5:53 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hikari »

Mies on nyt 70v ja asuu Hyvinkäällä.Ei näytä vaan poliisilla olevan enää kiinnostusta koko asiaan.

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1542
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Hikari kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 10:34 am
Mies on nyt 70v ja asuu Hyvinkäällä.Ei näytä vaan poliisilla olevan enää kiinnostusta koko asiaan.
Jos näin todella on, niin voit kirjoittaa valtakunnansyyttäjälle siitä, ettei poliisi hoida virkatehtäviään. Todisteet on hyvä myös kertoa, jos sellaisia on olemassa.

Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

Hikari kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 10:34 am
Mies on nyt 70v ja asuu Hyvinkäällä.Ei näytä vaan poliisilla olevan enää kiinnostusta koko asiaan.
Oletko varma että tämä tyyppi voisi olla JSM? Onko poliisi kuulustellut häntä vielä koskaan 🤔

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

Hikari kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 10:34 am
Mies on nyt 70v ja asuu Hyvinkäällä.Ei näytä vaan poliisilla olevan enää kiinnostusta koko asiaan.
Moi. Saako kysyä onko epäiltysi asunut koko ikänsä Hyvinkäällä??.

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

Moi pitkästä aikaa. Mulla on pyörinyt mielessä tämä lause: Oli sattuman kauppaa ettei Lukkarisen tapaus selvinnyt jo heti alkuunsa. Tämä isännän tuulenkaatojen tsekkaus on ollut mielessä. Jospa sen suhteen jotenkin suunnitelmat muuttuivat tai jos oli nähnyt jotain mutta ei mennytkään tsekkaamaan.
Joku mainitsi ettei JSM voinut käydä normaalissa työssä? noh mites 2 vuorotyö siinä kun aina pitkä viikon loppu kun aamu vuoro vaihtuu ilta vuoroon.

Katselin tässä selvittämättömien surmien ja kadonneiden joita ei ole löydetty tapahtuma aikoja niin aikas paljon keskittyy esimerkiksi heinä elokuulle.

Tuli mieleen teoria mikä olisi laukaissut tämän JSM:n tarpeen surmata kyydittävä nainen. Olisiko nimi joka viittaisi aiempaan jo tehtyyn surmaan tai päivämäärä esmes nimipäivä tällöin ihan sama kuka on ollut kyydissä sillä kertaa. Varmaan jonkinlainen esittely on tehty jsm:n ja kyydittävän välillä.
Tämä teoria että kyydittävän nimi laukaisee tarpeen surmata kyydittävä tai henkilön jonka JSM on esimerkiksi saattanut kotiin,perustuu siihen että JSM on toiminut jo 70 luvulta lähtien.Teorian pohjaksi voin laittaa oman kyyditykseni 70 luvun puolessa välissä. Juurikin naimisiin mennyt mies pyörähtää aseman parkkiin ja tulee juttelemaan kanssani ja pyytää ajelulle jonka aikana vihjaa hänellä olevan mestan Lopella johon voitaisiin mennä. Tämä tapahtui Tampereen kupeessa noin 40 km etelään sijaitsevalla pienellä paikkakunnalla. Nyt olen miettinyt mistähän mies ajeli kun asemalle tuli. silloinhan tiet olivat vielä ajettavia mut nykyään osa on muutettu kävelyteiksi. Taisi miekkonen tietää mistä ajella.

PS: Missä on Peugeotti?

Voisiko olla
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 5:10 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Voisiko olla »

Vihdoin sain luotua tänne tunnukset, olen lukenut sivuja jo useamman vuoden ja tätä pyöritellyt mielessä kauan. Nyt sen jotenkin sain kirjoitettua, toivottavasti ei kovin sekava teksti, tästä on kuitenkin jo niin kauan.
Olen viime vuosina miettinyt tätä tapausta paljon ja itse epäilen, että olin murhaajan kanssa samaan aikaan koulussa, ainakin tämä henkilö olisi kyennyt niihin.
Opiskelin Tuusulassa 90-luvun alussa oppilaitoksessa, jossa luokallamme oli ikäjakauma 16-60v. Itse olin koulun alkaessa 16v. Luokallani oli silloin noin 30-35 vuotias mies, kiharat ruskeat hiukset, ehkä permanentti? Erikoiset vanhahtavat vaatteet. Kengissä korot, tiukkoja leveälahkeisia housuja, välillä tuulipuku. Housujen lahkeet monesti liian lyhyet. Mies oli erikoinen ja pelottava, silmissä välillä hullun kiilto. Hän manipuloi heikompia naisia ja näytteli eri rooleja, välillä käytti rooliasuja, esim. peruukki jossain koulun tehtävissä. Muistan että me muut oppilaat olimme ihan ihmeissään että mitä tapahtuu.
Hänen auto, minkä muistan, oli tumman violetti vanha taunus, porrasperäinen. Myöhemmin, noin vuonna 1992 hän vaihtoi auton vaaleaan, mutta sitä en muista tarkemmin, vanha ja porrasperäinen kuitenkin. Minulla oli siihen aikaan pitkät tummat kiharat hiukset. Tämä mies ahdisteli minua ja seurasi kerran kotipihaan asti, kuljin kouluun pyörällä. Hän lähti, kun säikähti isoa koiraamme ja äitini oli myös kotona. Hän muistaa tapauksen hyvin.
Mies myös ajeli autollaan paljon, muistan nähneeni usein ainakin Järvenpäässä ja Keravalla. Hänellä oli erikoinen tyyli ajaa autoa, saattoi sammuttaa liikennevaloissa ja startata kun vaihtui vihreät.
Hänellä oli pienet lapset, muistaakseni tyttö ja poika, eli autossa turvaistuin.
Tämän miehen vaimo oli siihen aikaan äitini työkaveri. Vaimolla oli alkoholiongelma ja tämä mies hakkasi häntä. Äitini näki monta kertaa mustelmat.
Mies sekosi vähitellen. Äitini työpaikalla, missä mies kävi silloin kun hänen vaimonsa oli töissä, kaikki pelkäsivät miestä, koska hän käyttäytyi niin oudosti.
Mies valmistui koulusta juuri ja juuri, vaikka valitimme hänestä opettajille useasti. Mutta hän ei koskaan ollut työelämässä. Tietääkseni ei ollut koskaan poliisien kanssa tekemisissä. Väitti muistaakseni olevansa uskovainen/uskoon tullut entinen alkoholisti.
Suhtautuminen koulussa naisiin oli erikoista, miesten kanssa ei ollut juuri tekemisissä. Tuskin on enää elossa, vaimo on ainakin jo kuollut useita vuosia sitten ja jos tämä mies on vielä elossa, niin voi olla jossain hoitolaitoksessa. Naisen kuoleman jälkeen katosi Uudeltamaalta.

Thesjoart
Hetty Wainthropp
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 12:06 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Thesjoart »

Voisiko olla kirjoitti:
Ti Tammi 18, 2022 6:57 pm
Vihdoin sain luotua tänne tunnukset, olen lukenut sivuja jo useamman vuoden ja tätä pyöritellyt mielessä kauan. Nyt sen jotenkin sain kirjoitettua, toivottavasti ei kovin sekava teksti, tästä on kuitenkin jo niin kauan.
Olen viime vuosina miettinyt tätä tapausta paljon ja itse epäilen, että olin murhaajan kanssa samaan aikaan koulussa, ainakin tämä henkilö olisi kyennyt niihin.
Opiskelin Tuusulassa 90-luvun alussa oppilaitoksessa, jossa luokallamme oli ikäjakauma 16-60v. Itse olin koulun alkaessa 16v. Luokallani oli silloin noin 30-35 vuotias mies, kiharat ruskeat hiukset, ehkä permanentti? Erikoiset vanhahtavat vaatteet. Kengissä korot, tiukkoja leveälahkeisia housuja, välillä tuulipuku. Housujen lahkeet monesti liian lyhyet. Mies oli erikoinen ja pelottava, silmissä välillä hullun kiilto. Hän manipuloi heikompia naisia ja näytteli eri rooleja, välillä käytti rooliasuja, esim. peruukki jossain koulun tehtävissä. Muistan että me muut oppilaat olimme ihan ihmeissään että mitä tapahtuu.
Hänen auto, minkä muistan, oli tumman violetti vanha taunus, porrasperäinen. Myöhemmin, noin vuonna 1992 hän vaihtoi auton vaaleaan, mutta sitä en muista tarkemmin, vanha ja porrasperäinen kuitenkin. Minulla oli siihen aikaan pitkät tummat kiharat hiukset. Tämä mies ahdisteli minua ja seurasi kerran kotipihaan asti, kuljin kouluun pyörällä. Hän lähti, kun säikähti isoa koiraamme ja äitini oli myös kotona. Hän muistaa tapauksen hyvin.
Mies myös ajeli autollaan paljon, muistan nähneeni usein ainakin Järvenpäässä ja Keravalla. Hänellä oli erikoinen tyyli ajaa autoa, saattoi sammuttaa liikennevaloissa ja startata kun vaihtui vihreät.
Hänellä oli pienet lapset, muistaakseni tyttö ja poika, eli autossa turvaistuin.
Tämän miehen vaimo oli siihen aikaan äitini työkaveri. Vaimolla oli alkoholiongelma ja tämä mies hakkasi häntä. Äitini näki monta kertaa mustelmat.
Mies sekosi vähitellen. Äitini työpaikalla, missä mies kävi silloin kun hänen vaimonsa oli töissä, kaikki pelkäsivät miestä, koska hän käyttäytyi niin oudosti.
Mies valmistui koulusta juuri ja juuri, vaikka valitimme hänestä opettajille useasti. Mutta hän ei koskaan ollut työelämässä. Tietääkseni ei ollut koskaan poliisien kanssa tekemisissä. Väitti muistaakseni olevansa uskovainen/uskoon tullut entinen alkoholisti.
Suhtautuminen koulussa naisiin oli erikoista, miesten kanssa ei ollut juuri tekemisissä. Tuskin on enää elossa, vaimo on ainakin jo kuollut useita vuosia sitten ja jos tämä mies on vielä elossa, niin voi olla jossain hoitolaitoksessa. Naisen kuoleman jälkeen katosi Uudeltamaalta.
Tervetuloa palstalle Voisiko olla 😀

Nyt kyllä täsmää hyvin monet tuntomerkit tähän tyyppiin, oletko jo kertonut miehestä poliisille? Entä muistatko vielä hänen nimensä?

Voisiko olla
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 5:10 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Voisiko olla »

Kiitos! Nimi ei unohdu koskaan. Olen pari vuotta sitten laittanut sähköpostia poliisille ja henkilön nimen, mutta siihen ei koskaan vastattu mitään. Ehkä en osannut kertoa tarpeeksi yksityiskohtaisesti silloin, olin juuri lukenut lehtijutun tapauksesta ja vihjeistä ja tajusin että sopii tähän henkilöön.

Vastaa Viestiin