Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
RoboCop

Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja RoboCop »

Jatkoa ketjusta: viewtopic.php?f=15&t=749&start=1080 T. Mode

Hauki
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 9:13 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Elli72 kirjoitti
Sairaanhoitaja joutuu kyllä osallistumaan ruumiinavaukseen, mutta pääsee ainoastaan sivusta seuraamaan ja aika monen metrin päästä (nimimerkillä kokemusta asiasta on). Samoin joutuu opiskelemaan anatomiaa. Mutta eipä sillä kirjoista luetulla anatomialla ole mitään käytännön hyötyä jos on tarkoitus alkaa ihmistä leikkelemään. Tai sitten ruumiinavauksen seuraamisella.
No, tästä voisimme tietysti jatkaa vääntämistä loputtomiin. Itse ko alaa harjoittavana ajattelisin niin, että ei välttämättä rivisaikkari ilman muuta osaa ammattimaista silpomista ja vatsanavaamista tehdä, eikä tunne siihen mielenkiintoakaan :shock:
Mutta ammatti tarjoaa kyllä sen tyyppiseen toimintaan suuntautuneelle mahdollisuudet, on tarjolla lääkeaineita, on tarjolla kirurginvälineitä, ja väitän, on myös perustason tietoa jne. On tilaisuus käsitellä vainajia, olla mukana toimenpiteissä, joita voi hyödyntää omassa toiminnassaan.( Riippuu tietysti toimipaikasta ) Harjoitella on voinut jonkinlaisllla eläinuhreilla ennenkin tai ollut sian teurastuksessa, jolloin avaaminen sujuu kyllä, ei siinäkään ole tarkoitus suolia puhkoa.

En usko, että tuolla viittauksella anatomian tuntemukseen ole sentään välttämättä viitattu mihinkään kirurgitasoiseen tietämykseen, kun olen tullut huomanneeksi, että kaikki kansalaiset eivät välttämättä tiedä edes kaikkien elinten sijaintia omassa kehossaan.

Voi siis olla tai olla olematta, mutta en jättäisi ko. ammattikuntaa pois laskuista, kuten en oikeastaan mitään muutakaan ammattikuntaa. Eli voi, viittaan sian teurastukseen, olla vaikka maanviljelijä, sillonhan nuo huhutut lampaatkin selittyisivät helposti :roll:

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Tuohon sairaanhoitajan anatomian tietämykseen sen verran - mistä sitten epäilykseni muinoin heräsikin tähän asiaan, koska ryhdyin sitä tarkistamaan - kysyin keskussairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan sairaanhoitajalta, joka oli mukana myös lasten korvaputkituksissa, että miten monta kitarisaa on ihmisellä? Hän vastasi, että kaksi. Tämän jälkeen olen suhtautunut ko. asiaan hyvin varauksella.

Mutta ehkä se ei ole tosiaankaan - tuo anatomian tietämys - vain ammatista kiinni, kuten edellä todetaankin.

Itse olen sitä mieltä, että viittauksella on enemmän merkitystä kuin vain mainittu "anatomian tuntemus". Eli viittaa kirurgitasoiseen toimenpiteeseen - kuin konsanaan kirurgin arvio Lahden pernaan suoritetusta veitsen kierrosta Ulvilan surman yhteydessä.
Alethes doksa meta logu

Hauki
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 9:13 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Ootko varma, että muistat oikein ja kysyit kitarisasta, etkä nielurisoista, jotka ovat parillinen risa :lol:

Harmi todella, että tarkempaa tietoa ei ole, miksi viitataan tuohon anatomian tuntemukseen, sehän selvästi supistaisi epäilyjen joukkoa, jos olisi kyse tarkemmasta työstä, kuin vatsan avaamisesta kuoleman jälkeen. Rohkenen jopa epäillä, että jos kyse olisi huippuosaamisesta, olisi epäiltyjen joukko jo niin pieni, että käry olisi käynyt.

Aavistelin, kuten moni muukin, että tappajalla on ollut jokin muu kontakti uhreihin, mutta tietysti se, että mitään kontaktia ei olisi löydettävissä, heikentää syyllisen kiinnijäämisen riskiä.

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

No, juu olen varma, koska tuohon se kompa juuri sisältyikin - nielurisojen ja kitarisan lukumääräeroon - asia jota olin alkanut epäillä - siis tätä tietämystä. Mutta en enää muista, että miksi, mutta ilmeisesti olin havainnut jotakin epäselvyyttä ko. asiassa. No, onneksi ei ollut kuitenkaan kyse operoivasta lääkäristä. :D

Itse epäilen, että tuo anatomiantietämys liittyy myös johonkin puuttuvaan elimeen, ja sen esille ottamiseen "siistein kirurgiviilloin". Tuosta kärystä en tiedä, kun tällä menolla alkavat kohta jo tutkinnanjohtajat loppumaan. :shock:
Alethes doksa meta logu

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Niin, siis tuolla Kangasalan Raija Juutilan ketjussa käsitellään poliisin julkisuuteen vuotamaa väärää tietoa - ja lisään nyt vielä mielipiteeni tämänkin uusitun ketjun alkuun - tai ei se minun mielipide ole, vaan fakta, että Alibi uutisoi kolmesta murhasta, tekotavaltaan samanlaisesta, joka yhdistää saman tekijän tapauksiin, ja puhutaan monikkona hiekkakuoppasurmista. Alibi myös uutisoi Haantien ruumiin löytymisestä. Tietämäni mukaan Alibissa ei ole ollut korjausta näihin tietoihin, jotka eräät kirjoittajat ovat päätelleet kirjoitusvirheiksi.

Aikaisemmin oli tieto vain yhdestä murhatusta (Lukkarinen) ja yhdestä naisesta, joka oli päässyt karkuun (Hellu), mutta tässä on hetken aikaa jo ihmetelty, että miksi sitten puhutaan sarjamurhaajasta, jos todistettavasti on vain yksi ruumis, tai miksi puhutaan murhasarjasta tai hiekkakuoppasurmista monikossa?!

Veikkaan tässäkin tapauksessa käyneen niin, että joko poliisi on jättänyt kertomatta asioita, tai sitten vuotanut julkisuuteen väärää tietoa.
Alethes doksa meta logu

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kyllähän poliisi aikanaan antoi lausunnon Keski-Uusimaa -lehden verkkosivuilla ainakin (nimim. ABC sen linkitti tuonne ekaseen ketjuun):

"Poliisi uskoo saman miehen syyllistyneen ainakin kolmeen erilliseen väkivaltatapaukseen vuosina 1990–1993 Keski-Uudellamaalla. Kaikissa tapauksissa toistuu sama kaava. Mies kyyditsi naiset Järvenpäästä yöllä Hausjärven Hikiälle. Yksi naisista pääsi karkuun kesken raa`an pahoinpitelyn, yhden hän murhasi erittäin raa`alla tavalla ja yksi on yhä kateissa. Poliisi on etsinyt kadonnutta Hikiän maastosta."

Eli tälle tekijälle nyt on tainnut julkisuudessa tulla vaan nimike "sarjamurhaaja", vaikkei hän näiden julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan sitä olisikaan, jos nyt on edes näillä sama tekijä.
Mutta jos Alibin toimittaja on kirjoittanut kolmesta murhasta tämän jutun yhteydessä, olisi varmaan korjauksen paikka.

Tuo "anatomian tuntemus" siis tuotiin aiemmin poliisin toimesta esille. Poliisi kuitenkin sittemmin kuuli epäiltynä jutusta jotakuta sarjaraiskaajaa. Juttu taisi kuitenkin tyrehtyä. Olikohan tällä raiskaajalla sitten anatomian tuntemusta? Jos ei, niin ei tuo ihmiskehon tuntemus taida sitten olla mikään edellytys tekijälle.

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Itse koen sarjamurhaajaa mielenkiintoisempana maininnan Hikiän hiekkakuopan murhasarjasta, johon liittyy kolme tapausta, jotka on pystytty linkittämään yhteen ja samaan tekijään - olisikohan DNA:lla osuutta asiaan?

Toivotaan, että tästä tulee jotakin uutta tietoa tuon Tampereen tapauksen tiimoilta, ja päästään tutkimaan sitä tekemääsi listaa selvittämättömistä naismurhista ja katoamisista uusin silmin.

Niin, Alibilla korjauksen paikka, jos tieto on virheellinen, mutta tuosta korjauksesta ei ole tainnut kuulua mitään?!
Alethes doksa meta logu

hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Itse olen muuttanut käsityksiäni tästä rikossarjasta skeptisempään suuntaan. Olen ollut siinä uskossa, että poliisilla on jokin todella vahva näyttö (kuitu, DNA, sormenjälki), joka yhdistää nämä kolme tapausta toisiinsa. Mutta nyt epäilen tällaista suuresti.

Todennäköisesti Hellun ja Lukkarisen tapauksia yhdistävät yksinkertaisesti kaksi asiaa. Tietysti tärkein asia on sama hiekkakuopan ympäristö, jonne heidät kärrättiin. Molemmista tapauksista on tehty luonnollisesti profiloinnit, jotka kaikesta päätellen sopivat yhteen.

Haantien kohdalla pitkään tälläkin palstalla ajateltiin, että hiekkakuopalta on täytynyt löytyä jotakin hänen omaisuuttaan, koska häntä on hiekkakuopalta tuloksetta etsitty. Kopra viime kesän haastattelussa kuitenkin kiisti tällaisen. Olisiko siis myös Haantien linkittämiseen kevyemmät perusteet? Eli Haantie oli ongelmineen samanlainen kuin Hellu ja Lukkarinen, lisäksi hän katosi Bermudan kolmion (Hyvinkää-Riihimäki-Järvenpää) alueella. Haantie on ehkä liitetty ketjuun jonkinlaisten todennäköisyyksien perusteella. En enää jaksa uskoa mihinkään sitovaan ja varmaan näyttöön.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Sirpa kirjoitti:....- tai ei se minun mielipide ole, vaan fakta, että Alibi uutisoi kolmesta murhasta, tekotavaltaan samanlaisesta, joka yhdistää saman tekijän tapauksiin, ja puhutaan monikkona hiekkakuoppasurmista. Alibi myös uutisoi Haantien ruumiin löytymisestä. Tietämäni mukaan Alibissa ei ole ollut korjausta näihin tietoihin, jotka eräät kirjoittajat ovat päätelleet kirjoitusvirheiksi.
Sirpa nyt on taidettu siirtää ulkoruokintaan, mutta onko jollakulla tietoa siitä, missä Alibin numerossa on kerrottu kolmesta murhasta? Asiaan voisi sitten pyytää selvennystä Alibin toimittajalta.

hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Ailar kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:....- tai ei se minun mielipide ole, vaan fakta, että Alibi uutisoi kolmesta murhasta, tekotavaltaan samanlaisesta, joka yhdistää saman tekijän tapauksiin, ja puhutaan monikkona hiekkakuoppasurmista. Alibi myös uutisoi Haantien ruumiin löytymisestä. Tietämäni mukaan Alibissa ei ole ollut korjausta näihin tietoihin, jotka eräät kirjoittajat ovat päätelleet kirjoitusvirheiksi.
Sirpa nyt on taidettu siirtää ulkoruokintaan, mutta onko jollakulla tietoa siitä, missä Alibin numerossa on kerrottu kolmesta murhasta? Asiaan voisi sitten pyytää selvennystä Alibin toimittajalta.
Se oli yhdessä viime lokakuun numerossa. Ostin kyseisen irtonumeron, mutta olen jo saanut hävitettyä lehden.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kiitos, Hannu Hanhi! Tämä tieto riittää minulle.

tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 906
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Hannun muutos skeptisempään suuntaan ei minua ihmetytä. Sen verran heikkoa on asian eteneminen ollut. Poliisi on hyvin voinut tehdä johtopäätöksensä aika keveinkin perustein. Sisäinen organisatorinen ja sosiaalinen paine virallisen totuuden mukaan elämiseen on sen jälkeen voimakas.

Minä toivon, että uudet tutkijat voivat paremmin kyseenalaistaa tähän astisen pääteoria, koska sellaisina hetkinä yleensä keksitään jotain uutta.

Edelleen olen myös sitä mieltä, että panoksista suurin osa kannattaisi laittaa Lukkarisen tapaukseen, koska siinä sentään on ollut uhri tutkittavaksi, vaikkei tekopaikkaa koskaan ole löytynytkään. Poliisillahan varmaan on kuitenkin aika laaja materiaali käytössään.

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Tämä rikos(sarja) alkaa olla sen verran iäkäs, ettei sen tutkintaan varmaankaan juuri uhrata varoja. Uudet tutkijat voivat olla tj_emen tapaan skeptisempiä sarjamurhaajan olemassaolon suhteen tai ainakin ovat todenneet, etteivät voi kuin levitellä käsiään, ellei paikalle ilmaannu uusia tietolähteitä tai todisteita. Tapauksen potentiaaliset muut uhrit ja todistajat ovat elämäntyylinsä takia monet olleet pois pelistä ajat sitten. Voi jäädä ikuiseksi arvoitukseksi, oliko tässä sarjamurhaaja asialla vai ei.

Suomessakin on varmasti ollut sarjamurhaajia, mutta harvan asutuksen ja pienen väestöpohjan vuoksi heitä on vähän ja he harvoin jättävät tarpeeksi todisteita. Esimerkki tutkintaongelmista: USA:ssa on niin paljon porukkaa ja piilottelu helppoa, että sarjamurhaajat voivat huoletta noudattaa omaa tyyliään; lisäksi suuressa väestössä on enemmän ääripäitä; Suomen kaltaisessa maassa sen harvinaisen halukkaan sarjamurhaajan on muunneltava tyyliään ja mieluiten hukattava ruumis, jotta ei jäisi kiinni, koska itsensä esittelyä on syytä välttää, eikä piilottelu ole helppoa.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

tj_eme kirjoitti:Hannun muutos skeptisempään suuntaan ei minua ihmetytä. Sen verran heikkoa on asian eteneminen ollut. Poliisi on hyvin voinut tehdä johtopäätöksensä aika keveinkin perustein. Sisäinen organisatorinen ja sosiaalinen paine virallisen totuuden mukaan elämiseen on sen jälkeen voimakas.

Minä toivon, että uudet tutkijat voivat paremmin kyseenalaistaa tähän astisen pääteoria, koska sellaisina hetkinä yleensä keksitään jotain uutta.

Edelleen olen myös sitä mieltä, että panoksista suurin osa kannattaisi laittaa Lukkarisen tapaukseen, koska siinä sentään on ollut uhri tutkittavaksi, vaikkei tekopaikkaa koskaan ole löytynytkään. Poliisillahan varmaan on kuitenkin aika laaja materiaali käytössään.
Lueskelin vanhoja lehtijuttuja vähän uudessa valossa. Hautalan kuoleman jälkeen Kopran kommentoinnissa on tapahtunut muutos. Kopra esimerkiksi toteaa, että ei hiekkakuopalta ole löydetty mitään Haantielle kuuluvaa. Tässä ei ole mitään suoraa ristiriitaa Hautalan kommentointiin, mutta tyyli on Hautalaa selvästi skeptisempi. Kommentin voi jopa tulkita niin, että "ei meillä oikeasti ole mitään todisteita Haantien päätymisestä hiekkakuopille, uhriprofiili ja katoamispaikka nyt vain sattuvat sopimaan yhteen Hellun ja Lukkarisen kanssa". Hautalahan itse aikanaan totesi, että mitään havaintoja Haantien joutumisesta kuopalle ei ollut, vaikka hän oletti Haantien sinne autolla joutuneen. Sen perusteella pidin varmana, että Haantien omaisuutta on kuopalta löytynyt, mutta tämä teoria on Kopran suulla selkeästi romutettu.

Kopra yllätti kaikki myös sanomalla, että mielenkiintoisesta epäillystä huolimatta heillä ei ole nyt aikaa muiden kiireiden vuoksi tutkia asiaa tarkemmin. Tämä voi olla toki hämäämistä. Toisaalta jos Kopra oikeasti uskoisi epäillyn olevan sarjamurhaaja, hän varmasti pitäisi kiirettä asian selvittämisessä. Jos sarjamurhaaja olisi viisikymppinen tai hieman yli, hän voisi olla edelleenkin hyvin vaarallinen. Kopra ilmoitti myös, että Hautalan kuoleman jälkeen asia otetaan tarkasteluun puhtaalta pöydältä.

Yksi mielenkiintoinen piirre tutkinnassa on, että Kopra on ollut tutkinnanjohtaja, mutta lähes kaiken tiedotusvastuun hän siirsi Hautalalle. Oliko sarjamurhaajateoria Hautalan kuningasajatus, jota KRP:n kollegat eivät täysin nielleet? Ilmeisesti muiden poliisien mielenkiinto ylipäätään tätä tapausta kohtaan oli paljon pienempi kuin Hautalalla, joten Hautalan annettiin olla oman teoriansa kanssa julkisuudessa.

Tietysti yksi vaihtoehto on, että sarjatappajasta on ihan riittävästi todisteita. Tällöin voi Kopran kommenttien perusteella todeta, että tämän asian selvittely hautautui Hautalan hautautumisen myötä.

Vastaa Viestiin