Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

tj_eme kirjoitti:
To Joulu 19, 2019 3:06 pm
Ja toiseksi uskon, että kuten tässäkin tekijä on jollain tasolla tuntenut Lukkarisen.
Yksi keskeinen ero tällä ja Lukkarisen keissillä on siinä, että Massey oli 20-vuotias tehdessään teon, kun taas Hellun kohtaama tekijä on ollut 30-40-vuotias. Ero on sen takia merkittävä, että nämä nuoremmat henkilöt useammin etsivät uhrin lähipiiristään, kun taas vähän vanhemmat, yli 25-vuotiaat etsivät pääsääntöisesti itselleen täysin vierasta uhria.
Lukkarisen surman tekotapa viittaa tähän anger excitation/sadistic-tyyppiin, joka etsii itselleen tuntematonta uhria. Myös kyttääminen baarien edustoilla ja rautatieasemilla viittaisi siihen, että tekijä etsi itselleen vierasta uhria...

Vauvafoorumille oli muuten tullut viesti, jonka kirjoittaja saattaisi antaa tietoja, joiden perusteella saan hänen kuvaamansa henkilön nimen selville.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Aatafiina
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 06, 2019 1:44 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Aatafiina »

Minun kyyditsijä taas ei ihan vastaa Vauva-foorumin henkilön kuvausta, mutta kyllähän niitä kaikenlaisia ajeluttajia maa päällään kantoi. Tutkailin sen ajan automalleja ja minusta tällä Tikkurilan "lastenistuinkuskailijalla" oli ehkä viininpunainen Peugeot 304 -70 luvun joku malli tai vastaava muun merkkinen. Ja lastenistuin oli asetettu apukuskin puolelle takapenkkiä, joten kyytiinnousija sen varmasti ensimmäisenä näki.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Dazu. En onnistu laittamaan yksityisviestiä.

En yhtään ihmettele, jos tämä tapaus ei ratkea.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

tuo 304 Pösö on kyllä mun nähdäkseni/tietääkseni ollut aika harvinainen auto täällä Suomessa tai ainakaan näiltä kulmilta joilta ite oon niin en muista yhtään, pari 505:sta oli ja nekin taksina, et jos auto tosiaan ollut tuo niin useempikin saattas muistaa.
Loppujen lopux tämä tai joku muu selvittämätön juttu saattaa saada ihan uutta pontta hyvinkin pieneltä vaikuttavsta yksityiskohdasta.
Mua hämää tuo lastenistuin, joku pakkomielle lienee ollut että kyytiintulija varmasti sen havannoi, ei se nyt niin hankala olis ollu irrottaa, tuohon aikaan ainakin oli suht "nopeita" malleja, nykysin taitaa olla vähän eri.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

vanhoja riskosjuttuja kun kattelee ja lueskelee niin monesti vuosia junnannut tutkinta on yhtäkkiä saanut uutta pontta kun joku on osannut katsoa asioita vähän eri kantilta tai sitten joku odottamaton sattuma avannut asioita.
En nyt kiinnittäisi liikaa huomiota tuohon autoon koska havainto/määritelmä ei ole varma mutta pääasia että asioita tuodaan esille

Kardemumma

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kardemumma »

Murhaaja on voinut olla tekohetkellä vaikka 63-vuotias. Mikään tosiseikka ei takaa tekijän olleen 30-40-vuotias. Ainoa varma asia on tämä yksi raato siellä tienposkella hiekkakuoppien läheisyydessä. Muusta ei ole näyttöä. Kaikenlaista kyyditsijää ja muuta surkeaa runkkaria on tämmöiset yöelämältään vilkkaat maaseutukunnat täynnä. Viime vuosikymmenellä jäi kiinni joku taksina esiintynyt raiskari, jolla oli aivan sama toimintakaava. Oli myöskin asioinut ja jopa asunut suhteellisen lähellä Järvenpäätä. En jaksa millään uskoa, että 90-luvun alussa Järvenpäässä on ollut vain yksi kyyditsijärunkkari. Näitä autoraiskauksia on tapahtunut tiuhaan tahtiin niin pitkään kuin autoja on ollut. On täysin mahdollista, että se raato on jonkun paikallisen maanviljelijän luomus ja se kadonnut on lähtenyt jonkun toisen matkaan. 90-luvun alun Järvenpäässä on varmasti liikkunut enemmän kuin yksi, vaarallinen ihminen.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Mariangel kirjoitti:
To Joulu 26, 2019 12:47 am
Dazu. En onnistu laittamaan yksityisviestiä.

En yhtään ihmettele, jos tämä tapaus ei ratkea.
Onnistuiskohan se niin, jos minä lähetän sinulle yksityisviestin ja sinä luet sen ja sitten vastaat siihen? Oletko sinä tuo, joka kirjoitteli vauvafoorumille tuosta kyydityksestä?

Tuo kiinnostaa nyt, että vauvafoorumilla kuvatulla kyyditsijällä olis ollut huomiotaherättävät kiharat hiukset ja mahdollisesti Ford Taunus Coupe. Nämä asiat sopii yhteen Tuusulassa asuneeseen epäiltyyn. Kyseessä neljän lapsen isä.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

Onko tämä kiharatukkainne tyyppi vielä hengissä tai vaikuttaako vähänkään samoilla seuduilla kuin tuolloin. Jos on ollut vähänkään juorua/huhua että tämmönen tyyppi ja vielä Taunus coupella olisi kyyditellyt niin kyllä jollain välähtää varmasti kun asia on sekä täällä että vauvafoorumilla..
mielenkiintoista.
oliskohan tolla suunnalla ketään noihin aikoihin taksia ajanutta henkilöä vielä tavoitettavissa7mahdollisuus ottaa yhteyttä.yleensä "kopilla" on tiedetty kaikki kylän asiat.
tuskinpa tämmönenkään ihan huomioitta on jäänyt?

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Kiiitos Dazu, jos viestiä laitat.

Varmasti kaikkialla erikoisia kyyditsijöitä on riittänyt. Itse en lastenistuinta pidä minään, enkä auton merkkiä/mallia myöskään.

Tuon henkilön tuntomerkit kiinnostavat.
Niistä hän ei ole päässyt eroon.

Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Ei liian tarkkoja tietoja itsestä kyselijöille!!!!Varovaisuutta yksityisviesteissä sitten!!!

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Smirre kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 11:43 pm
Ei liian tarkkoja tietoja itsestä kyselijöille!!!!Varovaisuutta yksityisviesteissä sitten!!!
Mitä tarkoitat, Smirre?

Smirre
Jack Bauer
Viestit: 929
Liittynyt: Su Syys 25, 2011 11:16 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Lue ajatuksen kanssa Mariangel ! Jos antaa liian tarkkoja tietoja itsestään,ja toisesta ei tiedä mitään.Eikö se ole liian uskaliasta?Kuinka voimme tietää toisen perimmäiset motiivit?Oikeasti.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

^Minulle voi ihan vapaasti kertoa vaikka omat pankkitunnuksensa, koska mitkään kirjoittajien henkilökohtaiset asiat eivät minua kiinnosta. ;)

Mutta nyt tuli vauvapalstan kautta tunnistus yhdestä henkilöstä. Tunnistin tämän sukellusta harrastavan neljän lapsen isän liittyen tuohon vauvafoorumille kirjoittaneen naisen kokemukseen, minkä hän on ilmoittanut poliisillekin... Tuusulalainen yrittäjä siis kyseessä... Isänsä on ollut alueella erittäin merkittävässä asemassa.
Tämä mies on tunnistettu postanneen autossaan baarien edessä Järvenpäässä 90-luvun alussa. On vuonna 1992 hyökännyt henkilön kimppuun puukon kanssa tilanteessa, mikä on liittynyt tähän postaamiseen ja ollut tästä syystä poliisin kanssa tekemisissä. Mies on ollut useaan otteeseen kiinniotettuna ja kuulusteltavana tekoihin liittyen...
Lapsistaan kaksi asuu pysyvästi ulkomailla ja käsittääkseni vain yksi lapsista asuu pysyvästi Suomessa. Vaimosta ei ole mitään tietoja.

Jokatapauksessa kyseinen henkilö sopii pääpiirteiltään tähän "anger excitation/sadistic" sarjamurhaajan profiiliin.
Vauvafoorumin nainen kirjoitti:Olenkohan ollut tämän tyypin autossa 90-luvun alussa? Muistan kun olin tulossa Zapatasta ja haahuilin siinä parkkipaikalla, niin minulle tarjosi kyytiä tuollainen kiharahiuksinen mies. Menin tietenkin tyhmyyksissäni kyytiin kun noin ystävällinen mies oli, mutta yhtäkkiä mies lähtikin ajamaan ihan eri suuntaan kuin missä asuin ja vei minut pienen kaupan taakse. Hän ei puhunut koko matkan aikana oikeastaan mitään, mutta hänen kädet tärisi ja hänellä oli silmissä kiiluva katse.
Olin vain vähän humalassa ja vaikka pelotti kamalasti, niin jotenkin aloin siinä sitten vaan kehumaan miestä ystävälliseksi ja niin kiltiksi kun oli minua kotiin viemässä, ja vähän kuin sinisilmäisenä vain ihmettelin, että mitä me täällä kaupan takana tehdään ja että voisitko olla niin kiltti että veisit minut kotiin. Pidin siis sen yltiöpositiivisen asenteen vain päällä ja kehuin miestä jopa komeaksi ja nuo kehut kiltteydestä ja ystävällisyydestä jotenkin sulatti tuon miehen niin että hän lähtikin viemään minua pois sieltä kaupan takaa. En siis uskaltanut hypätä autosta ulos kun ajattelin että sitten ainakin saa minut kiinni ja tappaa kun lähimailla ei ollut ketään.

Mutta kun ajettiin kotiinpäin niin hän ajoi koko ajan hiljaa matelemalla ja välillä pysäytti auton ja huomasin että hän oikein pidätteli itseään ettei tekisi minulle mitään pahaa ja hänen kädet vapisi ratisssa. Lopulta kun oltiin lähellä kotiani niin sanoin että voi jättää minut tähän ja onneksi hän jätti. Vielä silloinkin kiitin häntä ystävällisyydestä, ja sain hänet hymyilemään, mutta edelleen hänen kädet vapisi mutta se kaikista pahin silmien palo ja kiiluminen oli poissa.
Tuli mieleen että kun joku kirjoitti täällä siitä adrenaliinista, niin tuo mies oli näköjään täysin sen vallassa kun sai hänet vapisemaan noin.

Kun pääsin kotiin niin sitten vasta aloin oikein minäkin vapisemaan kun tajusin kunnolla tilanteen, enkä tuon jälkeen vieraisiin kyyteihin ole mennyt.
Vauvafoorumin nainen kirjoitti:No olisipa kiva kuulla niistä muistakin epäillyistä, että olisiko joku näistä tämä minun kuskini. En ole mikään autojen asiantuntija koskaan ollut, mutta, olen tähän asti ajatellut, että se oli joku vanha jenkkiauto minkä kyydissä olin, sillä se auton nokka oli niin leveä. Ei siis mitenkään tavallinen auto ollut eikä todellakaan mikään uusi.
Noista vaihtoehdoista mitkä luettelet, niin tuo Ford Taunus näyttää hyvinkin paljon siltä mitä muistan, mutta vain tuo Ford Taunus Coupe, sillä minun silmään tuo näyttää jenkkiautolta vaikka ei sitä olekaan, ja jotenkin muistan, että siinä oli kahta väriä.
Siis se auto oli joku vanha farmari tai coupe, mutta ei missään nimessä mikään porrasperä tai sedan. Enkä muista nähneeni tai kiinnittäneeni huomiota lastenistuimeen.

Olen katsellut netistä sellaisia hiusmalleja mikä tuolla miehellä oli, mutta en ole löytänyt kuin yhden vähän samanlaisen, mutta voisin sen linkittää myöhemmin ja selittää sitten mikä on erilaista kuvassa tuohon mieheen nähden. Vai kannattaakohan näitä tuntomerkkejä tänne keskustelupalstalle edes laittaa?
Vauvafoorumin nainen kirjoitti:
Tuo tuli itselleni ihan uutena tietona, että alkup. tuntomerkkien mukaan tekijän kiharat olivat noinkin pitkät. Jostain syystä olin kuvitellut niiden olevan ihan perinteiseen maskuliinisen lyhyeen malliin leikatut. Eivät mitkään Miami Vice -säkkärät mutta kuitenkin sellaiset, että ainakin hämärässä saattoi olla vaikea hahmottaa, olivatko ne luonnonkiharat vai oliko mies otattanut permanentin.

Olkapäille ulottuvat, paksut tummat kihartuvat hiukset ovat varmaan olleet aikamoinen valtti uhreja metsästäessä. Ei mikään jokapojan hiusmalli täällä pohjolassa ja mies on ilmeisesti ollut muutenkin miellyttäväpiirteinen. Kun vielä osasi vetää alussa asiallisen ja luotettavan oloisen miehen roolia, niin äkkiäkös siinä humaltunut, ehkä seuraa kaipaamaan jäänyt nainen kyytiin lähtee.
Jos näin on noiden hiusten kanssa, niin sitten se hiusmalli on kyllä samanlainen kuin sillä jonka kyytiin menin silloin 90-luvulla Zapatan edestä. Hänelläkin oli olkapäille ulottuvat tummat kiharat hiukset, mutta kuitenkin sivulta lyhyet tai sitten ne oli kammattu niin että korvat näkyy ja taipui taakse. Muistan ne niskakiharat oikein hyvin kun peloissani tuijottelin niitä. Niissä kiharoissa oli vaan niin, että ilmaa näkyi niiden kiharakoukeroiden välistä, että se takatukka ei ollut semmoinen sillä lailla tuuhea. Olisiko sitten ollut geeliä niissä vai olivatko vain niin kiharat että siksi meni ne hiukset niin.

Siitä miehestä vielä piti sanoa, että alkuvaikutelma ulkoapäin autoon katsoessa hänestä oli jotenkin huoliteltu ja komea kun hän sieltä auton ikkunasta huitoi minua kyytiin, semmoinen keikarimainen ja se varmaan johtui niistä hiuksista, mutta sitten kun istuin kyytiin ja katselin häntä, niin se vaikutelma muuttui, en tiedä mikä sen teki, mutta hänestä tulikin vähän nuhjuinen vaikutelma, eikä sittenkään niin huoliteltu ja anteeksi nyt vaan jos sinä kyyditsijä luet tätä, niin se takatukka oli minusta typerä. :)
Sitten vielä kun luin noita aiempia kommentteja niin yksi jolle kiharahiuksinen mies tarjosi myös kyytiä, niin siinä autossa oli takapenkit jotenkin kaadettu.
Minä kirjoitin aiemmin, että tällä minun kyyditsijällä oli farmari tai coupe, mutta en todellisuudessa muista autoa ulkoapäin muuten kuin edestä kun se nokka oli niin iso, mutta se oli sisältä jotenkin avara ja sekava se auto ja siksi muistelin että se oli farmari. Jotain outoa siinä takatilassa oli ja nyt mietin, että olikohan se niin, että se oli avara takaa siksi, että ne penkit oli kaadettu. Jotenkin on hämärä muistikuva semmoisesta.

Onko tällä seudulla sitten useampi tuollaisen erikoisen hiustyylin omaava mies houkutellut ihmisiä kyytiin 90-luvulla vai oliko se sittenkin tuo murhaaja jonka kyydissä olin. Se olisi kiva tietää. Minä en kuitenkaan ole enkä ollut alkoholisoitunut, enkä tietääkseni alkoholistin näköinen. Käytiin kuitenkin viikonloppuisin ravintoloissa niin kuin muutkin nuoret ja vähän humalassa tuli oltua.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

tj_eme kirjoitti:
To Joulu 19, 2019 3:06 pm
Törmäsin You tubessa Christina A. Benjamin nimisen tytön murhaan, jossa on Lukkarisen tapauksen kanssa samanlaisia piirteitä. Uhri löytyi murhattuna ja silvottuna metsätieltä Texasissa. Löydettäessä uhrilta puuttui pää ja kädet (kämmenet) ja häntä oli puukotettu useita kertoja sekä vatsa leikattu auki. Myös nännit oli irrotettu. Silvonta oli rajumpaa kuin Lukkarisen tapauksessa, mutta aika lailla samantyylistä. Uhri oli alasti. Tässäkään ei ollut raiskausta, vaikka lopulta poliisit ilmeisesti ajattelivat, että motiivi on seksuaalisperäinen. Christina oli surmattu ampumalla ja silpominen tapahtunut kuoleman jälkeen.

Minusta tuossa on aika lujasti yhtenevyyksiä Lukkarisen tapauksen tekotapaan.

Tähän löytyi tekijä Jason Massey. Nuori mies, jolla oli hyvin sairaita pakkomielteitä. Hänellä oli erittäin laaja eläinrääkkäystausta ja lopulta jopa löydettiin laatikko, jossa oli kymmenittäin irrotettuja eläinten päitä ja Jasonin päiväkirjoja täynnä silpomisfantasioita. Uhriksi valikoitunut Christina oli Jasonille jollain tasolla tuttu vähintään Christinan velipuolen kautta. Jason murhasi tämän velipuolenkin samalla. Tapaus on vuodelta 1993 ja ajallisesta yhteydestä huolimatta en ole niin sekaisin, että luulisin Jasonin operoineen Järvenpäässä.

Poliisi arveli, että Jasonista olisi tullut sarjamurhaaja ilman kiinnijäämistä.

Tämä keissi muistuttaa hyvin paljon omaa teoriaani Lukkarisen surmaajasta. Erityisesti tuo rankka eläinrääkkäystausta on sellainen, että sen uskon liittyvän Lukkarisen surmaajan taustaan. Teko on Lukkarisen tapauksessa hyvin voinut olla ensimmäinen. En millään usko, että tuollaisen tekijä lopettaisi yhteen ilman pakottavaa syytä. Eli jos on hengissä ja vapaana, on mielestäni siirtänyt toiminnan jonnekin. Ja toiseksi uskon, että kuten tässäkin tekijä on jollain tasolla tuntenut Lukkarisen.

Massey jäi kiinni vihjeiden, auton sekä kuitu- ja hiusanalyysien perusteella. Kuolemantuomio napsahti suhteellisen helposti, kun ennen tuomion määräämistä oli löydetty laatikollinen irtopäitä ja Masseyn silpomisfantasiat kirjallisina. Hänen trofeeharrastuksensa ei nauttinut valamiesten arvos-tusta. Massey ei ollut päihdeniilo ja eikä ollut herättänyt liikaa huomiota aikaisemmin käytöksellään.
Kävin myös lukemassa tästä tapauksesta. Ruumiin silpominen on todennäköisesti ollut hyvin samanlainen kuin Lukkarisen tapauksessa. Jason Masseyllä oli ollut hyvin vahvoja fantasioita ruumiin silpomisesta, mikä on todennäköisesti yhteistä Lukkarisen tapaukselle. Lukkarinen teurastettiin rituaalinomaisesti eikä sellaista kukaan keksi ilman vahvoja ja pitkään kestäneitä fantasioita.

Eroja tietysti on paljon. Lukkarisen tappoi mahdollisesti nelikymppinen mies, kun taas tämä Massey oli parikymppinen. Ei ole mitenkään yllättävää, että rikospaikkatutkinta on Yhdysvalloissa näitäkin tapauksia vertailtaessa onnistunut paremmin. Samaa aikakautta on kuitenkin eletty. Kirsikkana kakussa on vielä se, että Massey on ollut Texasin osavaltion toimesta vainaja jo pian 19 vuotta. Sen sijaan Lukkarisen murhaaja voi hyvin ja luonneprofilointi tuntien suunnittelee pyöreiden vuosien juhlimista hyvin pienessä piirissä.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Kiitos huolenpidosta Smirre.

Juu, pahoittelut etten kaikkea ole käynyt läpi. Miten tuo sota-aikainen hauta olikaan voinut jäädä JSM- tutkijoilta havaitsematta?

Vastaa Viestiin