Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Usein on spekuloitu sillä ajatuksella, että JSM:lla olisi ollut jotain vikaa jaloissa, mutta itselleni tuli mieleen, että ehkä hänellä onkin ongelmia selän kanssa? Se selittäisi vahvat lääkkeet (joita tuohon aikaan sai helpommin kuin nykyään), ja sen ettei olisi kyennyt jahtaamaan Meriläistä pitkin metsiä
Voi voi, kun päättyi elämän koi

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1542
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Kun katsoo Haantien Kadonneet-jakson, niin itse saan sellaisen kuvan, että tekijä jätti omasta tahdostaan Meriläisen henkiin, tuli ehkä ikään kuin järkiinsä kesken teon. Jaksossa kerrotaan Meriläisen tajunnan sumentuneen hänen saatua teräaseesta päähänsä. Meriläinen on kuitenkin jotenkin havainnut yöaikaan tekijän heittäneen käsilaukun ulos autosta, joten Meriläisen on täytynyt olla vielä tässä vaiheessa lähellä autoa eikä säntäämässä pakoon pitkin metsiä.

Itse asiassa hieman epäilen sitäkin mahdollisuutta, että Meriläinen on ollut tajuton, kun tekijä on vienyt käsilaukun hänen luoksensa (vähän samaan tapaan kuin Lukkarisen käsilaukku oli aseteltu siististi puun juurelle). Ja "eipä onnistunut tällä kertaa" voisi sekin sittenkin olla hänen traumatisoituneessa tilassa kuvittelema tapahtuma tekijän toiminnasta.

Muistaakseni joskus, ennen kuin aloin kirjoitella tälle foorumille, selvitin Haantien nyttemmin olevan kuolleeksi julistettu, mutta että hän on ollut virallisesti elossa vielä 2010-luvulla. Siis jos oikein muistan.

Jos tänne joku kirjoittelisi periaatteessa vain poliisin tekijän tiedossa olevia yksityiskohtia tapahtumasarjasta, niin poliisi tietenkin kiinnostuisi. Tällöin poliisin olisi otettava sellainen mahdollisuus huomioon, ettei kyse ole vain onnistuneesta arvauksesta vaan itse tekijästä. Aivan varmasti poliisi ei paljastaisi tällaista epäilyä kovin nopeasti kirjoittelijalle, vaan ensin käytettäisiin salaisia pakkokeinoja, ehkä jopa peitetoimintaa tietoverkossa. Eiköhän se olisi kuitenkin huomattavasti taitavampaa kuin Ylilauta-trollien yritykset houkutella riistakameraan yms.

Minulla itselläni on täysin varma alibi, kun ikä ei riittäisi lähellekään olemaan JSM. Uskoisin poliisin saavan jo tekstianalyysilla henkilöllisyyteni selville, jos olen arvaillut em. yksityiskohtia oikein.

Avatar
Peugeotti
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: To Syys 23, 2021 4:00 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Peugeotti »

JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:32 pm
Kun katsoo Haantien Kadonneet-jakson, niin itse saan sellaisen kuvan, että tekijä jätti omasta tahdostaan Meriläisen henkiin, tuli ehkä ikään kuin järkiinsä kesken teon. Jaksossa kerrotaan Meriläisen tajunnan sumentuneen hänen saatua teräaseesta päähänsä. Meriläinen on kuitenkin jotenkin havainnut yöaikaan tekijän heittäneen käsilaukun ulos autosta, joten Meriläisen on täytynyt olla vielä tässä vaiheessa lähellä autoa eikä säntäämässä pakoon pitkin metsiä.

Itse asiassa hieman epäilen sitäkin mahdollisuutta, että Meriläinen on ollut tajuton, kun tekijä on vienyt käsilaukun hänen luoksensa (vähän samaan tapaan kuin Lukkarisen käsilaukku oli aseteltu siististi puun juurelle). Ja "eipä onnistunut tällä kertaa" voisi sekin sittenkin olla hänen traumatisoituneessa tilassa kuvittelema tapahtuma tekijän toiminnasta.

Muistaakseni joskus, ennen kuin aloin kirjoitella tälle foorumille, selvitin Haantien nyttemmin olevan kuolleeksi julistettu, mutta että hän on ollut virallisesti elossa vielä 2010-luvulla. Siis jos oikein muistan.

Jos tänne joku kirjoittelisi periaatteessa vain poliisin tekijän tiedossa olevia yksityiskohtia tapahtumasarjasta, niin poliisi tietenkin kiinnostuisi. Tällöin poliisin olisi otettava sellainen mahdollisuus huomioon, ettei kyse ole vain onnistuneesta arvauksesta vaan itse tekijästä. Aivan varmasti poliisi ei paljastaisi tällaista epäilyä kovin nopeasti kirjoittelijalle, vaan ensin käytettäisiin salaisia pakkokeinoja, ehkä jopa peitetoimintaa tietoverkossa. Eiköhän se olisi kuitenkin huomattavasti taitavampaa kuin Ylilauta-trollien yritykset houkutella riistakameraan yms.

Minulla itselläni on täysin varma alibi, kun ikä ei riittäisi lähellekään olemaan JSM. Uskoisin poliisin saavan jo tekstianalyysilla henkilöllisyyteni selville, jos olen arvaillut em. yksityiskohtia oikein.
Hyviä ajatuksia sinulla tuossa, kiitos puolestani. Itse en ole kirjoittelemassa täällä esimerkiksi sen vuoksi, että haluaisin epäillyn henkilöni tulevan poliisien tietoisuuteen tätä kautta, se on poliisien asia, mitä tiedoillaan tekevät tai koonnostaako heitä ylipäätänsä lähteä tutkimaan vihjeitäni. Tulin palstalle puhtaasta mielenkiinnosta ja halusta, että rikoksen tekijä saataisiin kiinni oli hän sitten kuka tahansa. En tietenkään ajatellut, että omat kykyni riittäisivät tuollaiseen, mutta koska tälläkin palstalla on parhaillaan muutama sata katsoja, voisi avoimista spekulaatioista olla apua, sille, että joku hoksaisi ennenpaljastuneita yhteyksiä tapahtumaketjun suhteen ja se toisi kenties tekijän lähemmäksi paljastumistaan. Muutenkin "kiva" yrittää selvittää tapahtumien kulkua, jotta saisi mahdollisimman hyvän kuvan mitä tapahtui esim. tuona kohtalokkaana surmayönä. Spekuloimalla saataisiin mielestäni asennettua rajat mahdollisuuksille. Se, että minullakin on epäilty henkilö on vain lisämauste, joka ilmeni vasta, kun olin rekisteröinnyt itseni tänne. Sinullakin on mielestäni hyviä näkökulmia asiaan ja toivottavastimekin inspiroisimme muitakin asiasta kiinnostuneita mukaan keskusteluihin. Monikaan palstaa satunnaisesti seuraava ei viitsi kirjoittaa tai rekisteröityä foorumille, jos viestit täällä olisivat pelkkää jankutusta ja kinaa kirjoittajien kesken, vai mitä?

Minua saa epäillä ja kuulustella vaikka mistä, vaikea uskoa, että kiinni jäisin jostain mitä en ole tehnyt. :lol:
Nää kommentiti olivat kaikille teille rakkaat lukijani, saa kommentoida vapaasti ja esittää omia näkemyksiään näistäkin aiheista, en minä pure. Thank You Thank You, ottakaa iisisti :mrgreen:
"Only the good die young. All the evil seem to live forever."

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:32 pm
Kun katsoo Haantien Kadonneet-jakson, niin itse saan sellaisen kuvan, että tekijä jätti omasta tahdostaan Meriläisen henkiin, tuli ehkä ikään kuin järkiinsä kesken teon. Jaksossa kerrotaan Meriläisen tajunnan sumentuneen hänen saatua teräaseesta päähänsä. Meriläinen on kuitenkin jotenkin havainnut yöaikaan tekijän heittäneen käsilaukun ulos autosta, joten Meriläisen on täytynyt olla vielä tässä vaiheessa lähellä autoa eikä säntäämässä pakoon pitkin metsiä.

Itse asiassa hieman epäilen sitäkin mahdollisuutta, että Meriläinen on ollut tajuton, kun tekijä on vienyt käsilaukun hänen luoksensa (vähän samaan tapaan kuin Lukkarisen käsilaukku oli aseteltu siististi puun juurelle). Ja "eipä onnistunut tällä kertaa" voisi sekin sittenkin olla hänen traumatisoituneessa tilassa kuvittelema tapahtuma tekijän toiminnasta.
Täytyypä katsoa tuo jakso jossain vaiheessa uudelleen. En itse muista esitettiinkö asia niin, että Meriläinen olisi havainnut laukun heiton itse vai kuuluiko se osana kertomukseen siksi, että laukku löytyi paikalta ja tekijän on se siten täytynyt ulos heittää jos Meriläinen on sen autoon jättänyt. Tuo tekijän kommentti on sitä vastoin selkeästi väitetty olevan Meriläisen kuulema.

Varmaan tässäkin on eri skenaariota mahdollista ja aika monipuolisesti niitä on täällä esitetty aina sinne asti, että Meriläinen olisi salannut tekijän henkilöllisyyden. Itse uskon, että Meriläinen on kertonut asioista niin hyvin kuin muistaa. Ketään ei ole tainnut esittää sitä spekulaatiota, että tekijä olisi jättänyt Meriläisen henkiin ja päästänyt pakoon syöttääkseen tutkinnalle väärää informaatiota (vain kirjoitinkohan siitä itse joskus, pohdin sitä, mutta pidin niin epätodennäköisenä, että saatoin jättää kirjoittamatta). Esimerkiksi että auto ei ollut tekijän oma, lasten istuin ei ollut oma, hän ei normaalisti postannutkaan Järvenpäässä, syötti väärää informaatiota Meriläiselle. Peruukkia joku on kyllä ehdottanut. Kadonneet jaksossa poliisi toki pohti, että nämä ulkoiset asiat ja jutut olisivat voineet olla myös harhautusta ja päätelmä oli, että tekijä olisi tällöin älykäs. Vaikka tätä olisi yrittänytkin, niin ei todennäköisesti olisi pystynyt peittämään ulkonäköänsä kovin hyvin uskottavalla tavalla, joten tuollaista "lavastusta" olisi kohtuu vaikea kontrolloida ilman, että tekee virheitä tai herättää epäilyksiä. Eli poliisi on todennäköisesti pohtinut myös tätä tahallista harhautus vaihtoehtoa, mutta pitänyt sitä epätodennäköisenä.

JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:32 pm
Muistaakseni joskus, ennen kuin aloin kirjoitella tälle foorumille, selvitin Haantien nyttemmin olevan kuolleeksi julistettu, mutta että hän on ollut virallisesti elossa vielä 2010-luvulla. Siis jos oikein muistan.
Ok, tämä meni itseltäni ohi. Haantiellä saattaisi siis olla hautakin vai mitenköhän tälläisissä tapauksissa yleensä toimitaan?
JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:32 pm
Jos tänne joku kirjoittelisi periaatteessa vain poliisin tekijän tiedossa olevia yksityiskohtia tapahtumasarjasta, niin poliisi tietenkin kiinnostuisi. Tällöin poliisin olisi otettava sellainen mahdollisuus huomioon, ettei kyse ole vain onnistuneesta arvauksesta vaan itse tekijästä. Aivan varmasti poliisi ei paljastaisi tällaista epäilyä kovin nopeasti kirjoittelijalle, vaan ensin käytettäisiin salaisia pakkokeinoja, ehkä jopa peitetoimintaa tietoverkossa. Eiköhän se olisi kuitenkin huomattavasti taitavampaa kuin Ylilauta-trollien yritykset houkutella riistakameraan yms.
Joo, en usko, että täällä on ketään syytä alkaa epäillä ja kaikki teoriat on ihan tervetulleita. Ja minun puolesta tänne sopii tulla kirjoittamaan epäiltynä olleetkin ja vaikka tekijäkin jos ballsit riittää, on hengissä ja osaa lukea sekä kirjoittaa tai ainakin kirjoittaa. Poliisi antaa varmaan tunnustustilanteissakin tunnistajan kertoa vapaasti mitä tapahtui ja sitten tekee tarkentavia kysymyksiä. Mielestäni poliisi on onnistunut pitämään yksityiskohdat niin hyvin salassa, että en itse ainakaan kykenisi antamaan uskottavaa teoriaa jossa kaikki yksityiskohdat osuvat ja vaikeaa se olisi varmaan muillekin.
JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:32 pm
Minulla itselläni on täysin varma alibi, kun ikä ei riittäisi lähellekään olemaan JSM. Uskoisin poliisin saavan jo tekstianalyysilla henkilöllisyyteni selville, jos olen arvaillut em. yksityiskohtia oikein.
Joo, en ole sinua epäilemässäkään. Enkä ketään muutakaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

Avatar
Peugeotti
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: To Syys 23, 2021 4:00 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Peugeotti »

Äsken luin muutama kymmenen sivua sitten näkemyksiä Tuulan löytöpaikan suhteen, että löytöpaikka olisi sittenkin oikealla puolella kankaa pääuraa Hikiäntieltä katsottuna. Tulin, tänään siihen ajatukseen myös, koska legendan mukaan Pietilä oli tulossa tiluksiltaan tielle/uralle, kun ruumiin löysi. Pietilän palstahan alkaa vasta poikittaisuran jälkeen, joten hän olisikin tullut uraa kohti Kurun sunnasta? Ei tämä paljon muuta lopputulemia varsinkaan, kun aikakoneeni hajosi pahemman kerran maastoajossa, enkä tiedä saanko sitä enää kuntoon :lol: (saa nauraa), mutta siksi nimenomaan olisin halunnut vaikkapa parempia kuvia alueesta, jotta olisin voinut itsekin hahmotella, mikä olisi ollut mahdollista ja mikä ei.
"Only the good die young. All the evil seem to live forever."

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

riihitonttu kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 am
90-luvun alussa Voitie oli vielä auki koko matkalta ja sitä pääsi Hikiäntieltä Kuruntielle ja se oli kunnon hiekkapohjainen tie.
-Mielenkiintoinen tämä Voitie. Oliko vilkaskin liikenne sillä Silloin 90 luvun alussa. Oliko asutusta Voitien varrella tuolloin 90luvun alussa?

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

Wolff kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 5:01 pm
riihitonttu kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 am
90-luvun alussa Voitie oli vielä auki koko matkalta ja sitä pääsi Hikiäntieltä Kuruntielle ja se oli kunnon hiekkapohjainen tie.
-Mielenkiintoinen tämä Voitie. Oliko vilkaskin liikenne sillä Silloin 90 luvun alussa. Oliko asutusta Voitien varrella tuolloin 90luvun alussa?
Hiljainen tiehän se on ollut, mutta ajoi siinä varmasti jonkin verran muitakin kuin tienvarren asukkaat. Suurinpiirtein siellä on ollut sama määrä taloja kuin nytkin, luultavasti täysin sama. Myös Nastakiventien päässä oli silloin asuttu maatalo. Nykyisin autio, mutta vieressä on pari vapaa-ajan asuntoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1542
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

riihitonttu kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 3:23 pm
JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:32 pm
Muistaakseni joskus, ennen kuin aloin kirjoitella tälle foorumille, selvitin Haantien nyttemmin olevan kuolleeksi julistettu, mutta että hän on ollut virallisesti elossa vielä 2010-luvulla. Siis jos oikein muistan.
Ok, tämä meni itseltäni ohi. Haantiellä saattaisi siis olla hautakin vai mitenköhän tälläisissä tapauksissa yleensä toimitaan?
Muistin väärin. Saamieni tietojen mukaan Haantie on edelleen virallisesti elossa, mikä tarkoittaa sitä, etteivät omaiset ole hakeneet kuolleeksi julistamista. Ainakin 2000-luvulla ihmisiä on julistettu kuolleeksi jo viiden vuoden kuluttua katoamisesta.

Tämän aiheen kohdalla olemme huomanneet, että tiedotusvälineissä on vääriäkin tietoja. En muuten ymmärrä, miten joidenkin on tätä (siis yleensäkin tiedotusvälineiden julkaisemia vääriä tietoja) niin vaikeaa sisäistää enkä viittaa nyt tämän ketjun kirjoittajiin. Silti laitan tämän: "- - maanomistaja löysi Tuula Lukkarisen pahoin silvotun ruumiin Hausjärven hiekkakuopan läheisyydestä, vajaan 100 metrin päässä paikasta, jossa muutama kuukausi aiemmin hyökättiin Hellun kimppuun." - Keski-Häme, Loma-lehti, 13.07.2017, nro 28, s. 8.

Mielenkiintoinen kysymys on, miten toimittaja Tanja Lupari on päätynyt kirjoittamaan juttuun em. etäisyyden tapahtumien välille. Jos toimittaja on rikoskomisario Olli Töyräksen koulukaveri, niin se voisi selittää asiaa. Eli tieto ei olekaan välttämättä väärä.

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

Wolff kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 9:28 pm
Taisin sekoittaa nyt Voitien nastakiventiehen. Nastakiventietä ajoin takaa. onko lähellä autiotilaa nuo vapaaajan asunnot.
Ne on siinä ihan vieressä, ennen autioitunutta tilaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

tj_eme
Jack Bauer
Viestit: 909
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 1:22 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja tj_eme »

Pistetään pieni fiktioteksti jatkeeksi näille hyvin virkistäville uusille spekulaatiolle ja arveluille. Tästä ei tarvitse vetää hernettä nenään, koska kyseessä on fiktio. Sitä voi miettiä olisiko se mahdollista, mutta kaikkihan on mahdollista, kunnes totuus selviää.

Kaksi nuorta ihmistä muuttaa joskus kaukaisella 1950-luvulla maaseutu Suomesta töiden perässä etelään ja he asettuvat alueelle, jonka tunnemme nyt Järvenpään ja Tuusulan raja-alueena. Perheeseen alkaa syntyä lapsia ja niitä syntyy paljon. On poikia ja tyttäriä molempia useita.

Töitä riittää, mutta isän alkoholin käyttö ja kiivas luonne tekee perhe-elämästä useinkin rankkaa ja nykypäivänä sanottaisiin, että henkistä ja fyysistä väkivaltaa esiintyy haitallisessa määrin. Lapset kuitenkin kasvavat ja pysyvät kodin piirissä.

Suuressa lapsikatraassa keskimmäiset veljet joutuvat kantamaan kotilolojen raskautta tavallista enemmän, mutta toisaalta vanhempien sisarusten olemassaolo tukee heitä. Muutamalle keskimmäiselle veljelle alkaa kuitenkin kehittyä piirteitä, joita pitäisimme nykyaikana haitallisina tai merkkeinä häiriintyneestä kehityksestä. Perheen dominoiva isä ei kuitenkaan näe tätä niin, vaan pitää asioita toisaalta “pojat on poikia” juttuna ja toisaalta varsinkin väkivaltataipumuksia miehekkäinä. Nämäkin pojat pitävät vanhempia sisaruksia pääasiassa esikuvina ja turvallisina henkilöinä, mikä kantaa porukkaa normaalina.

Teini-iässä veljekset ovat jo kehittäneet hälyttävää käytöstä. Vanhemmalla on hyvin kiinteä suhde päihteisiin ja alkoholin lisäksi kokeilussa on mukana muutakin. Nuorempi paitsi ihailee vanhempaa veljeään ja alkaa kehittyä väkivaltaisempaan suuntaan. Reilu kymmenen vuotiaana hänelle löytyy ahdistusta purkavana ja osittain statusta rakentavana harrastuksena väkivallan käyttö puolustuskyvyttömiä vastaan. Kansakoulun neljäsluokkalaisena hän osaa jo luoda uuteen puolustuskyvyttömään oppilaaseen suhteen muutamassa päivässä. Kun toinen luottaa häneen, hän haluaa näyttää “yhden hienon paikan” välitunnilla. Kun toinen tulee sitä katsomaan, lapsen raivolla hän hakkaa maahan luottavaisen “kaverinsa” ja huomaa, että tämähän tuntuu helvetin hyvältä. Toisen pelko ja hätä kasvattavat omaa egoa.

Kovin kauaa ei mene tästä, kun vanhempi veli vie nuoremman alkoholin maailmaan. Kolmetoistavuotiaana on ja tavallista juoda olutta ja viinejä muutaman vuoden vanhempien veljen kavereiden kanssa ja samalle näkee, miten naisia kohdellaan. Veljen puheet naisista huorina, pantavina ja kurissa pidettävinä lankeavat otolliseen maaperään.

Vanhin veljistä on tähän aikaan luonut parisuhteen erään Helenan kanssa. Suhteeseen syntyy lapsikin, mutta nuoret eivät lähde kotipiiristä syystä tai toisesta vaan jäävät asumaan kiinteään yhteyteen muun perheen kanssa. Muutaman vuoden päästä selviää, että lapsi on jonkun muun ja parisuhde purkautuu. Mutta Helena jää lähelle maantieteellisesti ja nuorempien veljien mieleen. Tapaus vahvistaa veljesten käsityksen naisista petollisina huorina, jotka kaipaavat lähinnä kuria. Vanhimman veljen nöyryytys jää maksettavaksi muille naisille ja kaivamaan mieltä.

Teinit kasvavat nopeasti ja yhtenä päivänä käy niin, että alkoholisoituneen isän käytös on liikaa. Keskimmäisistä veljistä toinen saa elämyksen, kun alkoholista jo puolustuskyvyttömänä makaavan isän suunsoiton saa loppumaan hakkaamalla äijä perinpohjaisesti. Juttu jää perhepiiriin, koska kukaan perheestä ei sitä halua tuomitakaan. Isän hakkaava veli on se, joka on oppinut tämän toimintatavan jo aikaisemmin. Vanhempi keskimmäisistä jää alakynteen, koska ei uskaltanut toimia, vaikka uhri olisi ollut otettavissa.

Voiman kasvettua, alkaa tyttöystävien nöyryyttäminen. Niitä pannaan veljen katsellessa ja jaetaan niitä veljen kanssa. Jos eivät suostu, turpaan tulee. Hyvää tuuria on, ettei niistä nouse juttuja, mutta harvoinpa nousee 70- luvun lopussa ja 80-luvun alussa. Väkivaltainen käytös, joka on suuntautunut pieniin eläimiin ja heikkoihin koulutovereihin ja naisiin alkaa suuntautua vaativampiin kohteisiin. Karjaeläinten tappaminen öisin, “tyttöystävien” lähes raiskaaminen tulevat arkipäiväksi. Kun rohkeus lisääntyy, hän havaitsee, että seksi on hyvä nöyryyttämisen keino ja pikkuhiljaa eläinten tappaminen alkaa tuntua aika miedolta ja epätyydyttävältä toiminnalta.

Helena pyörii maantieteellisesti samoissa piireissä kuin vahvaksi mieheksi kasvanut veli, ja hän kokee, että seksi Helenan kanssaan nöyryyttäisi paitsi Helenaa myös nyt heikoiksi koettuja veljiä. Vanhimman veljen johtoasemaa ei enää ole, vaan hän näyttää heikolta, koska Helena pystyi nöyryyttämään häntä. Toinen keskimmäisistä on juoppo, kuten isäkin ja siksi halveksittava. Itse asiassa kaikki heikot juopot ovat halveksittavia.

Helenan kanssa syntyy tilanne, jossa seksiä harrastetaan silloin tällöin. Tilanne on alkuun tyydyttävä, koska samalla hallitaan Helenaa ja heikkoja veljiä. Pienet piirit radanvarressa kuitenkin johtavat siihen, että tämä uhkaa paljastua ja narsistisia piirteitä omaavalle tämä on riski. Joku voisi tulkita, että seksisuhde satunnaisenakin on jonkinlainen myönnytys. Niinpä asia on saatava pois päiväjärjestyksestä.

Koska Helena tykkää viinasta ja miehistä ja pyörii Järvenpäässä, ei ole vaikeaa kohdata häntä ennemmin tai myöhemmin. Koska olet tuttu ja myös myönteisessä mielessä, ei lähestyminen asemalla ole mitenkään vaikeaa. Itse asiassa taisi olla niin, että perinteistä nöyryytystä harrastettiin ja sen jälkeen otettiin kovemmat otteet käyttöön. Tarkoituksena ei ollut tappaa, vaan jatkaa nöyryytyssuhdetta ja saada turpa pysymään kiinni. Paikka oli tuttu, koska Ridasjärvellä on pyöritty ja toinen keskimmäisistä on ollut työssä alueella.

Kävi kuitenkin niin surkeasti, että toinen keskimmäisistä oli päässyt selville suhteesta Helenaan. Se vaati paljon puhetta huorista ja niiden käsittelystä. Ja myös sen näkökulman, että niitä pitää panna. Koska päihdekierteessä olleen toisen naisensaanti oli ollut huonoa jo jonkin aikaa, oli kuitenkin ymmärrettävä selitys, että sehän on juuri se juttu. En häpäissyt meitä, enkä antanut periksi vanhasta nöyryytyksestä vaan pistin sen maksamaan siitä. Se saadaan pitämään turpansa kiinni.

Huonoksi onnekseen Tuula Lukkarinen oli näille kavereille ulkonäkötuttu, samoilla kulmilla asuva ja vahvasti halveksittava henkilö. Eläinrakas, mielenterveysongelmainen ja alkoholiongelmainen. Viinakaupan oven edessä hän tapasi ennen aukioloaikaa toisen näistä etäisesti tutuista hepuista. Ei taida handeli olla auki, mutta mulla on juotavaa ja voin tarjota kyydin kotiin päin. Lähetään juomaan ja haetaan broidi mukaan. Mennään johonkin mestoihin juopotellaan ja ajellaankin. Tarkoituksena on näyttää, että näin Helenoita käsitellään.

Illan myötä käy niin, että Tuula ei ehkä suostukaan, lyödään päähän astalolla ja nainen on tajuton. Alkaa käydä keskustelu, mitä tälle tehdään ja heikompi alkaa haastamaan vahvempaa, että et taida ollakaan niin kova jätkä. Tätä ei voi hyväksyä ja vahvempi päättää näyttää. Viedään tajuton ämmä kuopille ja näytän, mitä näille tehdään. Ajetaan molemmille tutuille kuopille ja tajuton ruho vedetään yhdessä autosta ulos. Heikompi katsoo peloissaan, kun vahvempi silpoo avuttoman naisen. Vahvemman yliote on lopullinen ja heikomman kantti ei kestä enää mitään. Vahvempi tulee vahvemmaksi.

Muutama vuosi tämän jälkeen vahvempi on ollut Zapatan remonttia tekemässä ja tutustunut siellä Haantien poikaystävään. Hän tietää jo, että päihteet eivät ole mitään. Ne tekevät heikoksi, mutta väkivalta tekee vahvaksi. Työmaalla on käynyt selväksi, että yhden duunikaverin avokki on pahanlaatuinen juoppoämmä. Kun kapakan synttäreille kutsutaan koko remonttiremmi ja sama kaveri taas kertoo, ettei akka pääse sisään, kun on niin kännissä, syntyy ajatus, että se ansaitsee kunnon käsittelyn. Selvinpäin oleva työkaveri lähtee bileistä ja tietää duunikaverinsa avokin. Kadulla odottava nainen on helppo uhri, lähdetään heittämään pieni selviämiskierros ja pääset sitten messiin. Miehesi sanoi, että se olisi tarpeen. Ajellaan vähän, käydään ehkä Martinassakin ihan tavan vuoksi. Tällä kertaa juoppo veli ei ole mukana ja homma voidaan tehdä kunnolla ilman näyttämisen tarvetta.

Toinen muuttui puliksi ja sossun asiakkaaksi ja toinen...

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

tj_eme kirjoitti:
La Loka 23, 2021 2:05 am
Vanhin veljistä on tähän aikaan luonut parisuhteen erään Helenan kanssa. Suhteeseen syntyy lapsikin, mutta nuoret eivät lähde kotipiiristä syystä tai toisesta vaan jäävät asumaan kiinteään yhteyteen muun perheen kanssa.
Hyvä tarina!
Oliko tällä fiktiivisen Helenan lapsella tässä tarinassa etunimeä ja/tai syntymävuotta?
Oliko tarinan miehillä minkäänlaista entisyyttä poliisin kanssa?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

Hikari
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Su Touko 30, 2021 5:53 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hikari »

Nyt on vihje jätetty. Ei muuta kun odottelemaan.

Hikari
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Su Touko 30, 2021 5:53 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hikari »

Mariangel kirjoitti:
Ke Loka 20, 2021 10:16 pm
Hyvinkäällä nuoruuteni 90-luvulla viettäneenä sanon, että tosiaan ei ollut ainakaan mikään yleisesti tiedossa oleva kutupaikka tuo hiekkakuoppa.

Poikien kyydissä tuli oltua, mutta ei koskaan kukaan 'minnekään Hikiän perämettiin' menoa edes ehdottanut. Lähinnä hyvinkääläiset kaipasivat veden ääreen, Sääksi, Usmi, ym. Kauniita paikkoja ja maisemia.

Toki nämä vain omia kokemuksiani ja muistojani.
Olihan Hyvinkään lentokenttä ja rutikka kutupaikkoja

riihitonttu
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 3:32 pm

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja riihitonttu »

JasseHames kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 9:32 pm
Tämän aiheen kohdalla olemme huomanneet, että tiedotusvälineissä on vääriäkin tietoja. En muuten ymmärrä, miten joidenkin on tätä (siis yleensäkin tiedotusvälineiden julkaisemia vääriä tietoja) niin vaikeaa sisäistää enkä viittaa nyt tämän ketjun kirjoittajiin. Silti laitan tämän: "- - maanomistaja löysi Tuula Lukkarisen pahoin silvotun ruumiin Hausjärven hiekkakuopan läheisyydestä, vajaan 100 metrin päässä paikasta, jossa muutama kuukausi aiemmin hyökättiin Hellun kimppuun." - Keski-Häme, Loma-lehti, 13.07.2017, nro 28, s. 8.

Mielenkiintoinen kysymys on, miten toimittaja Tanja Lupari on päätynyt kirjoittamaan juttuun em. etäisyyden tapahtumien välille. Jos toimittaja on rikoskomisario Olli Töyräksen koulukaveri, niin se voisi selittää asiaa. Eli tieto ei olekaan välttämättä väärä.
Jos etäisyys olisi alle 100 metriä jäätäisiin pääuran oikealle puolelle jos Hellun paikka on edelleen siellä hiekkamontussa. 150 metriä riittäisi sinne aiemmin kaavailluille paikoille pääuran vasemmalla puolella. 100 metriä riittäisi sinne nippanappa jos mitataan montun vasemmasta reunasta eikä keskipisteessä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tonttu
Tontut on kuvattu hyväntahtoisiksi olennoiksi.
Riihitonttu
Riihitonttu korjasi ihmisen tekemät virheet
https://www.youtube.com/watch?v=V8xb5uywGsY

Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Järvenpään sarjamurhaaja (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

riihitonttu kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 11:17 pm
Wolff kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 9:28 pm
riihitonttu kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 5:49 pm


Hiljainen tiehän se on ollut, mutta ajoi siinä varmasti jonkin verran muitakin kuin tienvarren asukkaat. Suurinpiirtein siellä on ollut sama määrä taloja kuin nytkin, luultavasti täysin sama. Myös Nastakiventien päässä oli silloin asuttu maatalo. Nykyisin autio, mutta vieressä on pari vapaa-ajan asuntoa.
Okei. Taisin sekoittaa nyt Voitien nastakiventiehen. Nastakiventietä ajoin takaa. onko lähellä autiotilaa nuo vapaaajan asunnot.
Ne on siinä ihan vieressä, ennen autioitunutta tilaa.

Kiitos riihitonttu infosta. Tarkoitatko autio tilalla pelto aukean reunassa kulma tontilla olevaa rakennusta jonka pihapiirissä luhistuneita rakennuksia. Hikiäntieltä tultaessa oikealla puolella tietä.
Oliko tämä tila asuttu Haantien katoamis ajankohtana,tämä tieto kiinnostaa. Satelliittikuvista olen tsekannut tätä autiota tilaa.

Vastaa Viestiin