Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
norma.jennings
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: Su Joulu 18, 2022 7:39 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja norma.jennings »

snufkin kirjoitti: Su Tammi 15, 2023 1:26 am Mjoo siis sanotaan näin, että jos tekijät olisi olleet ulkopaikkakuntalaisia, niin täähän olisi selvinnyt todennäköisemmin. Siksihän Runarkin oli helppo syytösten kohde, koska ajatus, että pahuus tulee oman yhteisön ulkopuolelta on paljon helpompi hyväksyä.

Etenkin tuohon aikaan, ennen kuin kaupungistuminen lähti todella käyntiin, oli voimassa yhteisöllisiä arvoja enemmän kuin nykyään. Ihmiset tunsi toisensa kylillä ja kynnys paljastaa joku oman yhteisön sisältä oli korkeampi. Tää on ollu mulle selvä koko sen ajan, kun mä olen tähän tapaukseen perehtynyt: on ollut silminnäkijöiden valehtelua ja kaikenlaisia huhuja tietojen pimittämisestä. Happosen tapaus jo osoitti miten vahvasti pelolla ja auktoriteetilla sillä alueella manipuloitiin ihmisiä, jos kyseessä oli paikallisten maine.

Joten, jos nuo ulkopaikkakuntalaiset olisi olleet oikeasti syyllisiä, niin en kyllä usko, että olisi jäänyt silminnäkijähavainnoista kiinni, koska he olisivat olleet nimenomaan yhteisön ulkopuolisia ja siten helppoja kohteita. Varmasti olisivat kyläläiset innosta pinkeänä osoittaneet, että nuo oli ne syylliset. Ja, jos sotkamolaiset kerran olivat mopolla liikenteessä, niin varmaasti heistä olisi havaintoja murhayöltä, koska olisi joutuneet liikkumaan Kauhasten yms. lähitalojen ohi leirintäalueelle.

Nuo mopotyypit taisi olla myös yli 30-vuotiaita ja pidän todennäköisempänä nuorempaa henkilöä.
Laasti kirjoitti: La Tammi 14, 2023 11:40 pm Kuka sitten olisi vahva paikallinen ehdokas? Veljekset L, saunaseurue jonka Koikkalainen väitetysti tunnisti (oliko tätä porukkaa edes olemassa?) vai henkilö TK, joka käyttäytyi omituisesti ja oli telonut kätensä pahemman kerran (äiti antoi alibin).
Mä oon toki jo useasti omat epäilykseni tuonut esille joten en hirveän yksityiskohtaisesti jaksa lähteä kommentoimaan. TK on mun käsityksen mukaan ollut jollain tavalla osallinen tai vähintään tietoinen kuka sen murhan teki. Oikeudessa virnuilu, Helsinkiin muuttaminen ja siellä alkoholisoituminen ja rikoskierteeseen joutuminen jo itsessään soittaa hälytyskelloja. Alibin kirje ja eräs paikalliskertomus myös viittaa häneen. Ikä ja asuinalue myös sopii profiiliin.

Tuo saunaseurue kuulemma oli ollut joitain nuoria poikia siis vielä nuorempia kuin tuokkoset joten jättäisin heidät pois laskuista.

Mun mielestä todennäköisin tapahtumakulku liittyy edelleen siihen hejacin härän postaamaan aikalaisilta kuultuun tarinaan johon liittyy T.K, tämän, tuntematon tuttu joka asui kohtuu matkan päässä Tulilahdesta ja joku kolmas tuntematon henkilö. Näistä tuntemattomista toinen tiesi Lyytikäisten lapiosta ja saunaprojektista. En koskaan saanut tietää keitä nämä tuntemattomat kaksi olivat, mutta sen tiedän, että toinen heistä oli kavahtanut tyttöjen hautapaikkaa ennen kuin sitä oli löydetty ja välttänyt "risukasasta" puhumista tuon jälkeen. Ja saattoivat kuulema olla ns. paremmista piireistä.


En ole asiassa juuri sen viisaampi kuin 2-3 vuotta sitten, kun asiaa tuli tutkittua. Oon kuitenkin 90% varma, että tekijä oli paikallinen ja peittelyyn osallistui useampi henkilö.
Oliko tässä härän postauksessa jotain selitystä teolle tai motiivia tms?

Kiinnostavaa kyllä päästä lukemaan Keskisarjan kirjaa, muuten tuntuu, että tästä aiheesta keskustelu junnaa paikallaan. Ehkä se ja toinenkin keväällä ilmestyvä Tulilahti-kirja tuo jotain uutta näkökulmaa aiheeseen... Toivottavasti.
Der Fanhder
Harjunpää
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 12:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

norma.jennings kirjoitti: Su Tammi 15, 2023 4:08 pm Ja, jos sotkamolaiset kerran olivat mopolla liikenteessä, niin varmaasti heistä olisi havaintoja murhayöltä, koska olisi joutuneet liikkumaan Kauhasten yms. lähitalojen ohi leirintäalueelle.
Toistan nyt tässä itseäni mutta Linnea Kauhanen näki tyttöjen perässä leirintäalueelle ajaneen kaksi yhdellä mopedilla liikkunutta miestä -ellei sitten muuttanut tätäkin lausuntoa.
norma.jennings kirjoitti: Su Tammi 15, 2023 4:08 pm Nuo mopotyypit taisi olla myös yli 30-vuotiaita ja pidän todennäköisempänä nuorempaa henkilöä.
Iät olivat 33v. ja 39v. Profiloinnin mukaan tekiijä muistaakseni oli:

- 30 - 40v.
- rikollista tausta
- paikallistuntemusta omaava

Kaksi ensimmäistä täsmäisi näihin mopoilijoihin mutta ei muihin pääepäiltyihin Runaria luunottamatta -kolmas kohta taas paikallisiin.

En muuten oikein ymmärrä miksi paikallinen tekijä olisi ottanut riskin varastamalla lapion, kun olisi sen kohtuullisen matkan päästä kotoaan voinut noutaa -eihän ruumiita tiettävästi haudattu saman tien. Ulkopaikkakuntalainen taas olisi joutunut ottamaan sieltä mistä nopeimmin saa.

Snufkinin analyysin tuon ajan kyläyhteisöstä allekirjoitan kyllä täysin.
Mies joka tiesi liikaa
Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

Snufkin: Tietääkö Hejacin nimimerkki Härkä, keitä ne TK:n lisäksi tarinaan kuuluvat kaksi tuntematonta henkilöä olivat?
Onko käsityksesi mukaan enää elossa olevaa henkilöä, joka tietää tapauksen syylliset? Esim. TK:n sisko, tai joku muu aikalainen?
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Der Fanhder kirjoitti: Su Tammi 15, 2023 5:49 pm Toistan nyt tässä itseäni mutta Linnea Kauhanen näki tyttöjen perässä leirintäalueelle ajaneen kaksi yhdellä mopedilla liikkunutta miestä -ellei sitten muuttanut tätäkin lausuntoa.
Mä en muista hirveästi noista lausunnoista. Oon sivuuttanut kaikenlaiset jutut jotka liittyi mopomieheen tai mopomiehiin, koska yhdessä vaiheessa oli selvää, että ihmiset vaan keksi niitä päästään tai muuten vaan muisti väärin, koska median ajojahti oli koko ajan menossa siihen suuntaan, että syyllinen oli oltava mopolla liikkunut ulkopaikkakuntlaainen.

Muistan kuitenkin T.K:n lausunnon siitä, kun hän näki kotitalon pihastaan tyttöjen kulkevan leirintäalueelle klo 21 aikoihin. Hän ei maininnut mitään mopomiehistä. Ei muistaakseni maininnut salaparikaan nähneensä mopomiehiä tai mopoa. Lyytikäisen Laurikin oli mennyt nukkumaan muistaakseni 10 maissa eikä maininnut mopon äänestä mitään. Hän toisaalta puhui veneen äänestä muistaakseni puol 11 aikaan yöllä ja edelleen on epäselvää kenen veneestä oli kyse, koska tuokkoset saapuivat aikaisemmin ja lähtivät myöhemmin.

Jos sotkamon miehet oli liikkuneet mopolla, niin luulisi, että se ääni sentään olisi jäänyt jonkun mieleen.

L.K:hon en tosiaan hirveästi luottaisi sillä hän sanoi nähneensä tyttöjen poistuneen alueelta murhayötä seuranneena päivänä.

En muuten oikein ymmärrä miksi paikallinen tekijä olisi ottanut riskin varastamalla lapion, kun olisi sen kohtuullisen matkan päästä kotoaan voinut noutaa -eihän ruumiita tiettävästi haudattu saman tien. Ulkopaikkakuntalainen taas olisi joutunut ottamaan sieltä mistä nopeimmin saa.
Mun mielestä pienempi ihmettelyn aihe on se, että miksi paikallinen hakisi vieraan lapion kuin, että miksi ulkopaikkakuntalainen ylipäänsä jäisi vieraalle paikkakunnalle hautaamaan naisia ja piilottamaan tavaroita. Toisinsanoen ensimmäinen on mun mielestä helpommin selitettävissä kuin jälkimmäinen.

Vielä, kun huomioidaan se, että siellä on hääritty useampana päivänä. Muistaakseni vielä yksi ruumiista tai ruumiit on ensin raahattu johonkin puun alle ja myöhemmin viety hautapaikkaan.

Lapion hakeminen Lyytikäisten pihasta viittaa paikallisen tapauksessa siihen, että ei a) asiaan ei haluttu liittää omia työkaluja, b) jälkiä haluttiin ohjata muualle c) hakija tiesi lapion sijainnista ja d) haudat haluttiin kaivaa nopeasti.

Toi mua kyllä toki häiritsee, että jos ne mopomiehet on todistetusti olleet paikalla Elina H.:n yöllä kuulemaa keskustelua seuranneena aamuna. Mut mä en oo nyt silti täysin vakuuttunut, että ne ketkä puhui yöllä ja ne ketkä Haavisto näki aamulla ovat samat henkilöt.

Sotkamostahan on 250km Heinävedelle, niin aika oudolta kuulostaa, että nää tyypit ois käyttänyt niin paljon aikaa siivotakseen rikospaikkaa Heinävedellä.

HS yli 60v. sitten:
Välittömästi ruumislöydön jälkeen ryhdyttiin entistä tehokkaammin etsimään kahta yhdellä mopedilla tyttöjen katoamisen aikoihin Tulilahden seuduilla liikkunutta mieshenkilöä, jotka saatiinkin eilen kello 14.00 aikaan pidätetyiksi Hirvensalmella.

Molemmat miehet ovat työmiehiä ja toinen on noin 30- ja toinen noin 40-vuotias. He ovat kotoisin Sotkamosta. Miehet ovat tunnustaneet liikkuneensa heinäkuun 28. päivänä Heinävedellä. Koska tutkimukset ovat vielä kesken, ei lehtemme halua antaa pidätettyjen nimiä julkisuuteen.
Mikkelin lääninrikospoliisikeskuksesta kerrottiin tänä iltana, että Hirvensalmen Syväsmäessä perjantai-iltana murhatöihin epäiltyinä pidätetyt kaksi sotkamolaista miestä vapautetaan maanantaina aamupäivällä Mikkelin poliisin suojista, koska heidän alibinsa murhayönä on todettu paikkansa pitäviksi ja he ovat näin ollen syyttömiä.

Vähän vaikea tähän mitään sanoa, jos kerran poliisi on todennut alibit paikkansa pitäviksi.

http://hejac.com/forum/viewtopic.php?t=41&start=50


Mulla jäi vielä epäselväksi, että kenen havaintojen perusteella noita sotkamolaisia alettiin etsimään ja miten Haaviston kuulema tai näkemä yhdistettiin näihin kahteen. Hänhän käsittääkseni antoi lausunnon pk-seudulla vasta, kun luki lehdestä tapauksesta.
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Stobbart kirjoitti: Ma Tammi 16, 2023 12:25 am Snufkin: Tietääkö Hejacin nimimerkki Härkä, keitä ne TK:n lisäksi tarinaan kuuluvat kaksi tuntematonta henkilöä olivat?
Onko käsityksesi mukaan enää elossa olevaa henkilöä, joka tietää tapauksen syylliset? Esim. TK:n sisko, tai joku muu aikalainen?
Tuossa vielä se Härän kertomus. Mulla ei tämän enempää tietoja ole. Elossa olevista aikalaisistakaan en osaa sanoa, kun en ole juttuun perehtynyt vuosiin. T.K:n sisko oli muistaakseni elossa 2019.
härkä kirjoitti: Kun tytöt lähestyivät Heinävettä , on heidät kuulemani mukaan pantu merkille Kermankoskella ennen kirkonkylän keskustaa.

Havainnon tekijät olisivat olleet XA ja XB. Heistä XA asui kohtuumatkan päässä Tulilahdesta.

Lähellä Tulilahtea asui myös XC , jonka kaverin on XA:n sanottu olleen.
Ainakin XA tiesi lapion sijainnista ja saunarakennusprojektista Lyytikäisten pihassa.
härkä kirjoitti: XC on kuulemani mukaan TUK.
Muilta osin en avaa tuota julkisesti. Enkä voi tehdä sitä myöskään " salaisissa kansioissakaan " täällä .

Kuulema on Heinävedeltä ja on osittaista aikalaistietoa.
härkä kirjoitti:Kuten XC , on myös XA saman kuuleman mukaan muuttanut pian tapauksen jälkeen Helsingin seudulle.
XB:n osalta tarina ei kerro sen enenpää.
Luultavasti XAon kuollut. XB:stä ei ole varmuutta. Tai ollut vajaat 10 vuotta sitten.
härkä kirjoitti: Kuuleman mukaan ainakin yksi henkilö kavahti hautapaikkaa ennenkuin löytö tehtiin.
Kyseinen henkilö oli vähätellyt ja välttänyt " risukasasta " puhumista kohta tapahtuneen jälkeen.
härkä kirjoitti: Kavahtaja kuuluu X-ryhmään , muttei ole TUK. Tämä siis kuulemani mukaisesti.
Varmastikin myös TUK on ko.reittiä kulkenut.
härkä kirjoitti: Kyllä tuntuisi , että joitakin on suojeltu.
Mutta ovatko sitten TK , tai muut ryhmästä X tai es. Lyytikäiset suojelun arvoisia ?
Tuskin tuokkosetkaan.
Ne pari muuta , joista edellä mainitsin ja joista olen paikalliselta taholta kuullut saattaisivat olla.
härkä kirjoitti: Tuo crashin laittama HS:n uutinen muurarista ei oikein sovi TK:n asuinpaikkaan.
TK asui liki sitä Tuliniemen ja lahden risteystä.
Se voisi sopia yhteen ryhmään X kuuluvasta. Etäisyys 1 km Tuliniementien risteyksestä voisi sopia.
Tuo muurari nimike ei tullut esille ainakaan merkittävästi , kun asiasta minulle kerrottiin. Tämä kaveri jokatapauksessa tiesi lapiosta Lyytikäisten pihassa.
Miksei olisi voinut vaikka sopimut alustavasti saunan muurauksesta ??
härkä kirjoitti: Myös tämä henkilö muutti pois Heinävedeltä tapahtuneen jälkeen. Ei heti , mutta seuraavan syksyn aikana. Muutti PK-seudulle , mutta oli tiettävästi vaikuttanut myös Lahden suunnalla.
Vaimoa hänellä ei kylläkään ollut. Kuullun mukaan.
Oli tehnyt kuuleman mukaan lähestymisyrityksiä puoliväkisin paikallisia tyttöjä kohtaan.
Sikäli HS:n jutussa voisi olla virhe.
Tosiaan huomioitava yhteys Alibin kirjeeseen on tuo paikka josta tapahtumat saivat alkunsa. Alibin kirjeen alku:
"Olen odottanut, että joku muu paikkakuntalainen alkaisi puhua suutaan puhtaaksi, mutta se näyttää olevan turha luulo. Tämän vahvistaa parinkymmenen vuoden vaitiolo siltä suunnalta. Kerron mitä Tulilahdessa todella tapahtui.

Kohtalokas tapahtumaketju alkoi tuona heinäkuisena tiistai-iltana vuonna 1959 Heinäveden Kerman kylällä . Kaksi maantien varressa seisoskelevaa paikkakuntalaista miestä näki kahden kevyesti pukeutuneen nuoren naisen ajavan tietä pitkin polkupyörillä"
Härän kuulema kertomus alkaa Kermankoskelta. Mulle on aina pistänyt silmään tuo, koska kyseinen paikka ei nähdäkseni ole korostunut muuten tutkintaan liittyen. Mä oon käsittänyt, että siellä on joku nuorisoporukka kokoontunut tms.
Avatar
norma.jennings
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: Su Joulu 18, 2022 7:39 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja norma.jennings »

Kiitos Snufkin, kun jaksoit kaivaa esiin vanhempia kirjoituksia. <3 Meinaa vähän unohtua yksityiskohdat ajan mittaan, pitäisi tehdä varmaan aivan jokin oma kansionsa Tulilahdelle. Jahka ehtii... Tai jonkinlainen kooste.

Muistanko aivan väärin, vai eikös ne vallesmannin tms. paremman väen juhlatkin olleet jossain Kerman kylällä päin?
Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

En ole tapaukseen kovin syvällisesti perehtynyt, mutta sen perusteella mitä tiedän, vaikuttaa nähdäkseni hyvin todennäköiseltä että teon takana on vähintään kaksi paikallista nuorta. Kuitenkin, potentiaalisia ehdokkaita vaikuttaa olevan useita aina Tuokkosista Teuvo Kauhaseen, ja muutamaan muuhun. Sen selvittäminen ketkä tarkalleen olivat asialla, vaikuttaa liki pitäen mahdottomalta, kyllä asia olisi jo selvinnyt jos olisi selvitäkseen. Kyseessä ei siis ole Kyllikki Saaren kaltainen tapaus, jossa kaikki aihetodisteet viittaavat tiettyyn paikalliseen kaksikkoon. Tulilahdella on vahvat viitteet siihen että tekijät olivat paikallisia, ja että osallisia oli enemmän kuin yksi, mutta potentiaalisia ehdokkaita näyttäisi olevan yksinkertaisesti liikaa lopullisen totuuden selvittämiseksi.

Alibiin vuonna -89 lähetetty kirje on mielenkiintoinen, ja kyllä sen kirjoittajalla vaikuttaisi olevan asioista enemmän tietoa kuin jollain ulkopuolisella tapaukseen perehtyjällä. Kuitenkin ihmettelen, miksi hän ei ole ketään tekijöistä voinut mainita nimellä, kun kerran itse tuollaisen selonteon on nimettömänä lähettänyt, jotta asia alkaisi selviämään. Vaikuttaa, että kyseessä on enemmänkin arvaus tapahtumien kulusta, eikä kirjoittajalla ole mitään varmaa käsitystä tekijöiden henkilöllisyydestä.
Avatar
snufkin
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Touko 27, 2019 9:43 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja snufkin »

Tosiaan tuossa Alibin kirjeessä (joka on siis vuoden -85 lehdessä ilmestynyt) ja Härän kuulemassa aikalaiskertomuksessa, kutsun sitä nyt vaikka kertomus x:nä, on yhtäläisyyksiä, mutta tekijöiden osalta muutama yksityiskohta paljastaa, että ristiriitoja on:

Kertomus x:
-Kaksi henkilöä, joista kumpikaan ei ole T.K, näkee tytöt Kermankoskella
-Toinen näistä henkilöistä, joka tuntee T.K:n, asuu "kohtuu matkan päässä Tulilahdesta" ja Härän tarkentamana kohtuu voisi olla n. 1km Tulilahdentien risteyksestä (T.K:han asui lähestulkoon siinä risteyksen kohdalla)
-T.K on tämän porukan kolmas henkilö


Alibin kirje:
-Kaksi henkilöä, joista myöhemmin selviää toisen olevan Lyytikäisten lähinaapuri (kirjeessa lukee nimenomaan lähi eikä pelkkä naapuri), näkee tytöt Kerman kylällä
-T.K:hon selvästi viitataan tässä kertomuksessa olevan toinen näistä


Lisäksi Alibin kirjeessä puhutaan kahdesta tekijästä jotka molemmat olivat menossa nukkumaan samaan aittaan ja, että tämä lähinaapuri siis teki töitä tämän talon rakennusmaalla vielä sen murhaviikon. Huom. Lyytikäisten veljeskatraasta vanhin etp:n mukaan nukkui murhayönä aitassa.
Alibin kirje kirjoitti:Myöhemmin illalla sanottuaan talon emännälle menevänsä aittaan nukkumaan miehet odottivat kunnes emäntä oli vaipunut särkylääkkeiden syventämään raskaaseen uneen...
Alibin kirje kirjoitti:..Venematka takaisin sujui tyhjällä järvenselällä huomiota herättämättä. Aamukahvit juotiin emännän seurassa niin kuin ennenkin...
Alibin kirje kirjoitti: ...B jatkoi A:n luona remonttihommia vielä sen viikon ja sanoi sitten itsensä irti.
Mä saan tästä sen kuvan, että siinä puhutaan Lyytikäisten rakennustyömaasta. Sikäli se siis eroaa kertomus x:stä, että tässä ne kaksi Kerman kylällä ollutta henkilöä on olleet henkilöt jotka molemmat ilmeisesti on asuneet Tulilahden läheisyydessä. Kertomus X:ssä vain toinen Kermankoskella olleesta henkilöistä on asunut _kohtuu matkan_ päässä Tulilahdesta eikä siis ole ollut Lyytikäisten lähinaapuri.

Mutta, koska molemmat kertomukset alkaa Kermankoskelta/Kerman kylältä ja molemmissa on uskoakseni osana T.K, niin pidän todennäköisenä, että kyseessä on sama kertomus, mutta yksityiskohdat henkilöistä on vain jotenkin menneet sekaisin. Ehkä siihen peittelyyn on osallistunut useampi kuin kaksi henkilöä mikä on vaikuttanut sekaannukseen.
norma.jennings kirjoitti: Ti Tammi 17, 2023 9:41 am
Muistanko aivan väärin, vai eikös ne vallesmannin tms. paremman väen juhlatkin olleet jossain Kerman kylällä päin?
Sen verran oon tuosta saanut ongittua tietoa, että ne ketkä niihin juhliin osallistui on olleet tuokkosiakin nuorempia. Ehkä siis n. 15-17-vuotiaita. Ei oikein sovi siis profiiliin.

Huomionarvoista on myös, että kertomus x:ssä eikä alibin kirjeessä viitata noihin juhliin.
Der Fanhder
Harjunpää
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 12:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

snufkin kirjoitti: Ma Tammi 16, 2023 10:41 pm Mun mielestä pienempi ihmettelyn aihe on se, että miksi paikallinen hakisi vieraan lapion kuin, että miksi ulkopaikkakuntalainen ylipäänsä jäisi vieraalle paikkakunnalle hautaamaan naisia ja piilottamaan tavaroita. Toisinsanoen ensimmäinen on mun mielestä helpommin selitettävissä kuin jälkimmäinen.
Argumenttisi on vahvempi -myönnetään.
snufkin kirjoitti: Ma Tammi 16, 2023 10:41 pm Toi mua kyllä toki häiritsee, että jos ne mopomiehet on todistetusti olleet paikalla Elina H.:n yöllä kuulemaa keskustelua seuranneena aamuna. Mut mä en oo nyt silti täysin vakuuttunut, että ne ketkä puhui yöllä ja ne ketkä Haavisto näki aamulla ovat samat henkilöt.
Öhmanin teoksen mukaan Elina siis näki aamulla 30.7 leirintäalueelta lähitiessä kaksi huomiota herättävän epäsiistiä miestä, ja syyttäjän julkaiseman tiedoksiannon mukaan heidät onnistuttiin identifioimaan -ja tämän kaiketi itse siis myönsivät- mutta heillä oli alibi murhayölle. Miesparin saama alibi siis ikään kuin mitätöi öisen keskustelun -siis JOS olivat öiset hiipparit. Itse kertoivat saapuneensa Heinävedelle 28.7. ja yöpyneensä Tulilahden läheisessä ladossa, josta jatkoivat aamulla Niinimäen kautta Varkauteen vammojaan hoidattamaan. Kuitenkin he ovat taas olleet Tulilahdella 30.7. -tässä on jonkinmoista ristiriitaa päivämäärien suhteen elleivät sitten vain ole palanneet takaisin.

Mielestäni se tosiasia, että öinen miespari -keitä sitten olivatkaan- saapui paikalle mopedilla(eikä veneellä, kuten täällä on aiemmin annettu ymmärtää) viittaa vahvasti siihen etteivät tekijä (tai jälkien peittelijät, jos olivat eri henkilöt) suinkaan olleet aivan läheltä; lähitalojen asukkailla ei olisi ollut tarvetta saapua paikalle huomiota herättävän äänekkäästi mopedilla, kun asuivat aivan lyhyen kävelymatkan päässä.

Nämä mopoilijat siis pidätettiin vihjeiden perusteella Hirvensalmella heinätöissä, koska heitä oli pidetty "epäilyttävinä" ulkoisen olemuksensa perusteella -ja ehkä myös sinisen Soliferinsa. Alibin antoi Liperiläinen pienviljelijä Mononen, jonka pelolla nämä käsittääkseni olivat olleet töissä ja lähteneet 28.7. Alibi on annettu yli neljä viikkoa tapahtumien jälkeen, enkä tiedä perustuuko päivämäärä vain muistikuviin, vai onko jotain mustaa valkoisella. Laastilla olisi Karjalaisen lehtijuttu tästä, toivottavasti sen joskus tänne postaa.
Mies joka tiesi liikaa
Laasti
Harjunpää
Viestit: 330
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

^Litteroin jutun tänne heti, kunhan töiltäni kerkeän. Nyt sellasta settiä menossa sorvin äärellä, että oksat pois. Lupaan käydä myös jossain vaiheessa kevättä tonkimassa vanhoja lehtiä asian tiimoilta.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ABC »

Aiempaa ketjuista löytyi tieto, että esitutkinta-aineisto olisi luettavissa Mikkelissä tai KRP:n Vantaan toimipisteessä:
Mikkelin kansallisarkisto:
Pirttiniemenkatu 8, 50100 Mikkeli

KRP:
Jokiniemenkuja 4, 01370 Vantaa.
Mitä ilmeisimmin sekä Öhman että Keskisarja ovat käyneet sitä lukemassa, sillä ei kummallakaan mitään pääsyä salattuun aineistoon olisi. Joten siitä vain sitten... Itse en juuri nyt ehdi, joku teistä ehtinee ensin (vantaalaiset ja mikkeliläiset hep!).
Every ship must sail a world.
Renault
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Loka 07, 2019 10:13 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Renault »

^ Tuollahan se Keskari on varmasti pyörinyt tämän Tulilahti -tapauksen tiimoilta. Samoin käynyt haastattelemassa vielä elossa olevia tapauksen aikalaisia Heinävedellä.
No, helmikuussa sitten nähdään mitä uutta saanut kasaan, vai onko Keskari keksinyt jonkun "yllättävän" syyllisen mallia Kyllikki Saaren juttu...
Der Fanhder
Harjunpää
Viestit: 323
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 12:42 am

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

Tuli sitten luettua Keskisarjan kirjaa 24 ensimmäistä sivua, kun ilmaiseksi sai. Mitään mullistavaa ei noilta lehdiltä löytynyt, mutta ihan mukavasti Keskisarja kuivailee tuon aikaista suomalaista maalaismiljöötä.

Mielenkiintoisinta on ruumiinavaukset suorittaneen lääkärin kompetenssin kyseenalaistaminen arvioittamalla sen tulokset eräällä nykyisellä oikeuslääkärillä, jonka mukaan esim. mahdollisesta raiskauksesta ei voidaan ruumiiden perusteella sanoa mitään varmaa. Myös puolustusjälkien puuttumiseen uhreista kiinnitetään erityistä huomiota.

Sisällysluettelossakaan ei mikään otsikko yllätä, mutta silmiin pistivät ainakin "Elinan uni" ja "Modus operandi", joten ehkä jonkinlaista psykologista analyysiakin on luvassa.

Jäädään odottelemaan...
Mies joka tiesi liikaa
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Taisi olla niin, että Holmströmistä leivottiin syyllistä mutta häneen luotettiin todistajana leiripaikan tapahtumille. Jokseenkin ristiriitaista ja sekavaa.

"Tulilahden leirialueella oleskelustaan Holmström kertoi, että hän oli sivussaolijana seurannut Eine Nyyssösen ja Riitta Pakkasen seurustelua Keijo Ruuskasen ja Heikki Pelkosen kanssa. Holmström painotti erikoisesti sitä seikkaa, että Keijo Ruuskasen ja Heikki Pelkosen käyttäytyminen Nyyssöstä ja Pelkosta kohtaan oli ainakin hänen mielestään väkivaltaista ja että Pelkonen ja Ruuskanen olivat kovasti yrittäneet halailla ja pussailla Nyyssöstä ja Pakkasta. Näköalatasanteella istuneen pariskunnan lisäksi hän väitti nähneensä isokokoisen miehen kävelemässä leirintäalueen suuntaan. (ko. pariskunta kertoi myös nähneensä tuntemattoman miehen alueella).
Tähän lausuntoon nojaten viranomaiset tulivat siihen johtopäätökseen, että Holmströmin lausunto sisälsi tutkinnan kannalta sellaisia seikkoja, jotka hän olisi voinut todeta ainoastaan paikan päällä Tulilahden leirintäalueella murhien aikaan. Kaikki nämä lausunnot Runar Holmström kuitenkin kiisti myöhemmin poliisikuulusteluissa."


Olen edelleen sitä mieltä, että naiset houkuteltiin saunomaan saareen. Mitään todistetta siitä ei tietenkään tiettävästi ole.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

En tiedä, että onko tätä aiemmin postattu tänne.

Kuva
Vastaa Viestiin