Still love kirjoitti: ↑Pe Touko 05, 2023 4:44 pm
Keskisarjan Tulilahti , tutkimuksia naismurhista -kirjassa oli paljon uutta tietoa. Mielenkiintoista oli paneutua aina sivun kirjoituksen lähdeluetteloon, joka heti sivun alareunassa. Tähän tuli aika paljon käytettyä aikaa. Tulipa pohdittua kaikenlaista liittyen, esim. silminnäkijälausuntojen, havaintojen ja kuultavana olleiden osalta.
Täytyy lukea uudelleen epos jossain vaiheessa ajan kanssa, heräsi niin paljon mietteitä ja mahdollisia skenaarioita jo lähteistöön liittyen. Mielenkiintoista oli ekat silminnäkijähavainnot tytöistä Heinävedellä liittyen/yhdistyen Tuokkospoikiin.
Kirja on selkolukuinen ja kerronta rennon soljuvaa asiapitoisuutta unohtamatta. Teemulla on kirjailijana varsin erilainen, mutta harvinaisen onnistunut tyyli ulosanniltaan.
Tätä on sivuttu palstalla aiemminkin. Katsoin eilen YouTube -videon, jonka tekijä vieraili alueella syksy-yönä. Alueella oli niin pimeää, ettei taskulampun valossa tahtonut kulku onnistua. Syksyllä tietysti pimeys on eri tasoa kuin kesällä. Jäin silti miettimään, mitä kaikkea tekijä (t) on alueella tehnyt surmien jälkeen. Ja millä valaistuksella, jossain vaiheessa yötä on ollut täysin pimeää...
Kirjaa lukiessa pohdin, että 27.7.-59 aurinko laski klo 21.03, jos miettii aikajanaa Tuokkospoikien osalta:
monelta menivät paikalle ja monelta pois, mitä kaikkea tapahtui ja missä järjestyksessä kuulusteluiden tiedot huomioiden. Pitäisi mennä 27.7. alueelle samoihin kellonaikoihin (huomioiden, että tuolloin kellonaika oli 1h jäljessä) ja rekolla selvittää, onko kaikki Keijon kuulusteluissa kertoma mahdollista. Asettua Einen asemaan, miettiä että jos olisi Einen housuissa niin antaisiko Keijon istua tuohenhaun jälkeen viereen, antaisiko pitää kättä kaulalla, pitäisikö Keijon kanssa hellehattuja päässä notskilla. Antaisiko Keijon kaiken jälkeenkin ymmärtää, että kiinnostusta on molemmin puolin edelleen. Ikään kuin Eineä ei olisi yhtään häirinnyt Keijon väkisin pussailut.
Olisiko kaikki mahdollista, ja myös aikajanallisesti. Ehkä jo viimeistään siitä alkaen reko, kun pojat lähtivät tyttöjä seuraamaan. Alueella notskin teko, sen jälkeen kahden tuohilipon tarpeiden haku ja teko, toisella kertaa mimmi mukana metsän siimeksessä :mikähän valaistus on ollut, miten nähty kulkea. Onko Keijon kertoma mahdollista ylipäätään, vaikkapa sekin, miten tarkkaan ja seikkaperäisesti hän on tuonut esille varsin paljon asioita kuulusteluissa tyttöjen tarvikkeisiin liittyen. Onko näkyvyys ollut sitä luokkaa, että kun on tyttöjen pyöriltä hakenut juttuja, hellehattua sun muuta, niin alueella on oikeasti edes nähnyt vielä siihen aikaan.
Keijo on toisaalta ihmeellisen tarkoin, joskin ripotellen kertonut, miten asiat etenivät ja mikä tilanne oli heidän paikalle mennessään (teltta pystytetty etc.)
Jämähdän usein miettimään, miksi Keijo muisti niin tarkkaan tiettyjä asioita ja yksityiskohtia? Miksi Keijo vieraili alueella tarkastaen oliko tuokkoset kelvannut mukaan? Miksi Keijo oli kosketellut tyttöjen lähestulkoon joka tavaraa -paitsi "juuri sitä" mitä ehdottomasti eniten olisi halunnut versus jatkuvat lähentelyt ja ahdistelut ja teltan neljän minuutin epätoivoinen anelu kaiken liiveille väkisin uinnin jälkeenkin. Jos käytös on ollut noinkin röyhkeää, että urho sujahtaa kutsumatta lukuisten lähentely -yritysten jälkeen telttaan pötköttelemään ja vaatii viereen, toistuvasti, niin kyllä tässä on liian suuri ristiriita Keijon muuhun kertomaan. Kuinka herrasmiehenä on tehnyt notskia, hakenut vilttiä, kun tytöillä ollut kylmä, kuinka on tehty toista tuohilippoa, kannettu viltit takaisin telttaan... Se nyt on ainakin itselleni selvää, että Keijo oli päättänyt saada pillua. Ei tietysti hänestä syyllistä surmaan tee, ja eihän siinäkään mitään, halut on ihan luonnollista. Mutta Keijon taktiikka ei ollut mitenkään toimiva, ja ehkäpä hänen on täytynyt ymmärtää se itsekin jossain vaiheessa. Oliko tytöt mukavia lähentely-yrityksiin asti, ja sen jälkeen ylpeitä ja koppavia? Vai mistä Keijon näinkin ristiriitaiset puheet tytöistä?
Lopuksi kaikesta avuliasuudesta huolimatta on jätetty rantaan muovimukit, kattila, veitsi ja hellehatut. Tuohilippojakin Keijo on käynyt katsomassa rannasta, kelpasivatko mukaan, eli nekin jätetty rantaan santaan ilmeisesti. Miksi tytöt eivät tuoneet hellehattuja, tai vaikka Heikki, kun Keijo kanniskeli viltit kuitenkin teltalle lopulta.
Miksi tietyt tavarat otettiin alunperin alueelta, mm.hellehatut ja kengät. Miksi tiettyjä tavaroita, esim. keksipaketin kääreetkin oli piilotettu erikseen?
Keijolle oli varattu Eine ja Heikille Riitta. Miksi kuulusteluissa Keijo muisti mitä vaatetta Riitalla oli ollut päällä? Jos Eine kiinnosti, niin miksi Riitan vaatetus jäi mieleen?
Riitalla oli löydettäessä villasukat jalassa, toisaalta Keijo kuulusteluissa kertonut, että tytöillä paleli. Hän oli urhoollisesti hakenut viltit tytöille tästä syystä. Eli villasukatkin ovat olleet jaloissa ehkä jo iltanuotiolla.
Kirjassa oli kohta, josta kävi ilmi että Ruuskanen ja Pelkonen eivät uskottavasti ole voineet välttyä kuulemasta tyttöjen kateissaolosta jo aiemmin. Myös tuotiin esille, kuinka poijaat pitkään välttelivät Pölläkässä ollessa kotopuoleen menoa ihmeellisellä tyylillä, ennen kuin sinne lopulta sitten menivät ja kertoivat tavanneensa tytöt Tulilahdella. Tämä jos mikä, kiinnitti omaa huomiota.
Myönnän, että kirjan luettua eka kertaa ymmärsin,
miksi
aikalaispoliisit ja esim. niinkin fiksu minfolainen kuin Paccasucco, olivat/ovat niin helkkarin sinnikkäästi vakuuttuneita Runarin syyllisyydestä, saati
miksi
se olisi edes varteenotettava vaihtoehto. Kirjassa oli tiivistettynä Öhmanin ansiokkaasta teoksesta Runariin liittyen tärkeimmistö tähän Tulilahden tapauksen yhtymäkohtiin nojaten. Itselleni ihan uutta, varsin hämmästyttävääkin, kuitenkin validia asiaa Runarista. Tiivistelmä avasi myös faktaa siihen, miksi mm. minun ja Skoonen aiemmin pohtimat skenaariot eivät pidä paikkaansa liittyen Runarin hyökkäykseen pyörällä kulkenutta sukulaisnaistaan kohtaan.
En nosta Runaria silti kaksoissurman syylliseksi omaan top10 listaan, mutta en jättäisi välttämättä mahkuista pois ihan täysin häntäkään kuitenkaan.