Kas, sain kuin sainkin luettua myös kakkosketjun loppuun. Vielä pitäisi koluta läpi myös hejacissa käyty keskustelu. Toivottavasti tämä keskustelu ei ole vielä kokonaan tyrehtynyt, vaikka hiljaista on viime aikoina ollut. Tuskinpa konkareille ajatuksissani on mitään uutuusarvoa, kun asiaa on käyty jo niin taidokkaasti ja perinpohjaisesti läpi, että siihen on vaikea uutena tuoda enää mitään uutta.
Mutta laitanpahan kuitenkin jotain, kun aihe itseänikin niin kiinnostaa.
- Ruunarilla tuskin on mitään tekemistä varsinaisten murhien kanssa. Mitä enemmän olen lukenut aiheesta, niin sitä vähemmän Ruunari minua oikeastaan kiinnostaa. Se Ruunarista.
- Epäilen itsekin, että tekijä todennäköisesti löytyy jo täällä moneen otteeseen mainitusta porukasta: L:n veljekset, T.K., Tuokkospojat, A.H., taikka ne rokkonaamat. Tai sitten heistä jokainen jollain lailla kietoutuu tapaukseen joko tekijän, auttajan tai salailijan roolissa. Koikkalainenkin varmaan tiesi jotain, muttei ollut mukana jutussa. Samaten näiden miesten läheiset ovat varmasti tienneet enemmän, mutta eivät ole uskaltaneet sanoa mitään. En minäkään uskaltaisi sanoa, jos asuisin pienessä metsätorpassa 1950-luvun Heinävedellä, vain muutama vuosikymmen sodista ja muilutusliikkeistä, tietäen, että kyseinen läheinen on väkivaltainen, arvaamaton, äkkipikainen ja tunnekylmä yksilö, joka voi tehdä ihan mitä vain. Nyt se olisi eri asia, jos voisin taata itselleni täyden anonymiteetin, yksityistietojen täydellisen salaamisen, poismuuton minne päin tahansa Suomea tuosta noin vain.
- Uskon myös, että teon ratkeamattomuus liittyy jotenkin olennaisesti Heinäveden aiempiin tapahtumiin ja paikan yleistunnelmaan. Viitaten tietenkin Happoseen ja pitäjällä asuneisiin tiettyihin sukuihin ja muiluttajiin, ja nämä lienevät syyt, miksi asiasta pelättiin puhua. Ja pelätään edelleen.
Perustelut melko samankaltaiset, mitä monet täällä ovat jo tuoneet esiin, esimerkiksi Snufkin ansiokkaasti ja monet muutkin tietysti.
Murhayöstä jotain ajatuksia:
Minua kiinnostaa murhaajan erityinen kiinnostus Eineen. Aivan lukemiseni alkuaikoina tuli ensimmäisenä mieleen, että olisiko tekijä jollain lailla Einelle tuttu ja tästä syystä Eine oli erityisesti kohteena? Voisiko teko olla kosto tai kauna liittyen tekijän ja Einen taustoihin, sukuun, you name it. Toisaalta taas ehkä ei kuitenkaan, koska molempia tyttöjä oltiin riisuttu, mutta Riittaa vain häpyalueelta. Onko tekijälle kenties käynyt ilmi, että Riitalla onkin ollut kuukautiset, joten se ehkä on vienyt kiinnostuksen mihinkään yhdynnän suuntaiseen. Jossain ruumiinavauspöytäkirjassa tms. muistan lukeneeni, että Riitan siteestä löytyi veren lisäksi myös ulostetta. Ja Riittako mahdollisesti oli ollut käymälässä niihin aikoihin, kun tapahtumasarja on alkanut? Hieman kiusaantuneena kirjoitan jotain näin epäolennaista, mutta jos hänellä oli jäänyt käymälässä käymiset ikään kuin kesken, eikä ole ehtinyt viimeistelemään hommaa. Ja siitä syystä ulostetta on jäänyt siteeseen saakka. Tullut jotenkin kiire pois sieltä? Jospa on vaikka kuullut Einen huudon ja on rientänyt apuun? Tekijä on halunnut Einen ja on nähnyt tilaisuutensa tulleen, kun Riitta on lähtenyt käymään 100 metrin päässä käymälässä. Tekijä on ehkä sanonut kaverilleen, että pidä vahtia ja estä Riitan tulo teltalle päin joksikin aikaa. Tällöin on alkanut Einen riisuminen, veitsellä uhattuna, ja "jos huudat, niin...". Riitta taasen on havahtunut käymälässä ollessaan vieraisiin askeliin tai ääniin teltan suunnalta päin. Rientäessään apuun Riitta onkin kohdannut matkallaan miehen, joka on yrittänyt estää tämän tulon Einen avuksi. Tai mies on katsonut, että hänkin haluaa osansa huvista, mutta Riitta onkin pistänyt siihen malliin hanttiin tai pyrkinyt huutamaan, että siksi hänet on heti lyöty hiljaiseksi, vähän liiankin kovaa. Teltassa ollut tekijä on keskeyttänyt aikeensa kuullessaan epämääräisiä kahakan ääniä käymälästä päin, ja tilannetta tarkistaessaan Eine on pinkaissut pakoon täyttä vauhtia suota päin. Ja juuri tätä kirjoittaessani lintu lensi yhtäkkiä sisään taloon, sydämeni jätti lyönnin välistä...
Toisaalta, ajatuksia herättää myös maininta Riitan kuolonkankeudesta, josta myös on ollut jo jotain puhetta täällä. Jos kuolonkankeus alkaa 2-6h kuluttua kuolemasta, Riitta olisi haudattu aikaisintaan 2h kuoleman jälkeen. Tämä sitten ei ole toteutunut Einen kohdalla, eli voisi olettaa, että hän on kuollut Riitan jälkeen ja/tai reilusti myöhemmin? Kauhistuttaa ajatus, jos hän on kuollut vasta muutama tunti myöhemmin Riitan jälkeen. En oikeastaan halua edes miettiä tässä skenaariossa Einen viimeisiä tunteja, se olisi jo aivan liikaa.
Tekijöistä ajatuksia:
Kun aloin aivan alusta lukemaan juttua oli heti ensimmäinen ajatukseni, että Runar tuskin on tekijä ollut. Paikallinen tekijä, mahdollisesti useampi. Tekijän on täytynyt tuntea alue ja maasto hyvin. Katsellessani videoita ja kuvia Tulilahdesta mietin, etten osaisi suunnistaa kyseisellä alueella edes päiväsaikaan saati yöhämärässä, taikka lähteä tarpomaan umpimähkään jonkun talon ja lapion löytämisen toivossa. Ei-ei, kyllä tekijä(t) ovat tunteneet alueen läpikotaisin, tietäneet, mistä lapion löytää, mihin päin lähteä. Ensimmäinen epäilykseni oli se ns. yksinkertaisin selitys, eli tuokkospojat. Nyt kun olen lukenut enemmän, niin en ole enää niin vakuuttunut heistäkään. Toisaalta he sopivat tekijöiksi, toisaalta ei. Viestin alkuosiossa mainitsin tosiaan ne, keitä pääasiassa epäilen. Uskon että T.K. liittyy jotenkin olennaisesta tapaukseen, muttei välttämättä ole päätekijä. Niin kuin monet muutkin ovat vastaavaa pohdiskelleet aiemmin tässä ketjussa. Elina Haaviston yöllisestä kokemuksesta haluaisin kuulla ihan kaiken mahdollisen, muunkin kuin tuon keskustelun, liekö hänkään enää keskuudessamme. Lisäksi haluaisin tietää enemmän tästä suurikokoisesta miehestä matkalla leirialueelle, jonka kihlapari ja Ruunari ilmoittivat nähneensä. Saatoin hetkellisesti jähmettyä kauhusta lukiessani siitä ensimmäistä kertaa. Outoa on myös, että Lyytikäisen Lauri oli kuullut moottorin ääntä iltasella, mutta myöhempiä huutoja sitten ei. Oletan, että huutoa ei kauheasti ehtinyt olla, tai sitten asiaa peitellään kuulleiden joukossa.