Kaksoissurma Oulun Tuirassa v.1997

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
iimarre
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2007 10:05 am

Kaksoissurma Oulun Tuirassa v.1997

Viesti Kirjoittaja iimarre »

Onkohan se Oulun Tuirassa surmatun vanhan pariskunnan tapaus jo selvinnyt? Muistaakseni poikaa epäiltiin. Aikaa on kulunut about 15 vuotta, jos oikein muistan.

Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Juu eipä ole selvinnyt. Mutta eipä läheskään ainut henkirikos Oulussa, joka on selvittämättä.
Tässähän poliisi pystyi vedota "huonoihin lähtökohtiin". Vanha pariskunta löytyy tapettuina omasta kodistaan ja muistaakseni muutaman viikon päästä itse teosta. Tekijä oli saanut etumatkaa reippaasti.
Tämä lieneekin sitten ainut henkirikos Oulussa, johon kytillä on "puolustus" miksei ole selvinnyt.
Entäs sitten nämä tyyliin päivän valossa tapahtuneet henkirikokset Oulussa, jotka vieläkin selvittämättä?

patela

Viesti Kirjoittaja patela »

Aariel kirjoitti:Juu eipä ole selvinnyt. Mutta eipä läheskään ainut henkirikos Oulussa, joka on selvittämättä.
Tässähän poliisi pystyi vedota "huonoihin lähtökohtiin". Vanha pariskunta löytyy tapettuina omasta kodistaan ja muistaakseni muutaman viikon päästä itse teosta. Tekijä oli saanut etumatkaa reippaasti.
Tämä lieneekin sitten ainut henkirikos Oulussa, johon kytillä on "puolustus" miksei ole selvinnyt.
Entäs sitten nämä tyyliin päivän valossa tapahtuneet henkirikokset Oulussa, jotka vieläkin selvittämättä?
Lempisen pariskunnan murhat on selvittämättä edelleen. Muita selvittämättömiä tappoja/murhia on ainakin Jarmo Kettusen murha, josta aloitin oman topicin.

Alkoholisoituneen Pehkosen murha, tapahtumapaikkana Kastellin kartano ja jonka tekijäksi on epäilty jossain yhteydessä Kettusen murhaajaakin.

Taksiautoilija Tauriaisen murha 1948.

Taispa jäädä ikuisesti Jukka Pirneksen tappajatkin tunnistamatta alamaailman välienselvittelyissä, ja liekkö Ismo Ahteenkin ampuja lopullisesti selvinnyt?

McAbre
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Väli-Suomi

Viesti Kirjoittaja McAbre »

patela kirjoitti: ja liekkö Ismo Ahteenkin ampuja lopullisesti selvinnyt?
Ampuminenko se oli? Olen ollut luulossa että puukotus ja Valmerin edustalla.

patela

Viesti Kirjoittaja patela »

McAbre kirjoitti:
patela kirjoitti: ja liekkö Ismo Ahteenkin ampuja lopullisesti selvinnyt?
Ampuminenko se oli? Olen ollut luulossa että puukotus ja Valmerin edustalla.
Eipä ollut puukotus. Ismo ammuttiin Valmerissa Merikosken kadulla ja välittömästi siitä otettiin kiinni pari venkulaa, joilta sitten löydettiin ruutijäämiä käsistään. Kumpikin syytti toisiaan, ja minulle jäi käsitys että poliisi ei pystynyt päättämään kumpaa venkulaa syytettäisiiin.

Minä en tiedä tarkasti, miten juttu ratkesi, muistelen että ketään ei tuomittu.

Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Tuo Tuiran pariskunnan juttu kiinostaa kyllä minuakin...

Ei kait siitä vielä 15v ole, mä nimittäin asuin silloin ihan siinä melkeen samoissa kerrostaloissa.

Sillon kyllä kylmäsi jonkunverran kun sen tapauksen jälkeen kävi kaikenlaisia turvalukko kauppiaita ja vetosi ettää tällaisella ja tällaisella turvaketjulla olisi sekin teko ehkä estynyt.

Mä en oikeen edes mistään mitään tietoa nähnyt siitä tapauksesta, muuta ku huhupuheita, pidetty kait aika pimeänä poliisin taholta tiedotus?

Kauhean raakoja huhuja siitä silloin kuulu, mitä mielikuvituksellisimpia skenaarioita ja kauhu juttuja esitettiin kahvipöydissä.

Onko kellään tietoa esim. tekotavasta?

Hevosmiesten tietotoimisto juttuja mullakin on pilvinpimein ja kaikki erinlaisia...tietenkin.

Itseäni ihmetytti että esim. meidän talosta ei poliisi käyny ketään tietääkseni jututtamassa vaikka puolen talon parvekkeista näkyy sinne asuntoon(en tiedä kyllä varmasti mikä ikkuna se oli..huhuja siis nämäkin) tai ainakin se talo ja piha näkyy, kun matkaa oli tuskin 100m ja ne talot on sellasia olikohan 7 kerroksisia että populaakin asuu aika tavalla, parkkipaikatkin on vierekkäin, tie vaan välissä.

Sillon nuorena menevänä miehenä paljo jääny tollaisia tapauksia miettimään tai niistä kiinnostunut ja tuirassa muutenkin sattu ja tapahtu.

Muistelen että jossain välissä sillon tuoreeltaan kyseltiin jostain miestä joka kantoi työkalupakkia tai työkalusalkkua, muistaako kukkaan mittään?

patela

Viesti Kirjoittaja patela »

Kyseltiin metallisalkkua kantavaa kokohaalariin pukeutunutta miestä.

Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

patela kirjoitti:Kyseltiin metallisalkkua kantavaa kokohaalariin pukeutunutta miestä.

Aivan...

Tästähän lähti tietenkin villejä huhuja että uhreja olisi kidutettu ties millä työvälineillä.

Muistelen että tekotapaa kuvailtiin erityisen julmaksi ja että teko olisi tapahtunut keskellä päivää, niin että mies olisi lähetenyt kauppaan tms. ja sillävälin tekijä olisi tullut paikalle ja surmannut naisen ja odotellut sitten miestä ja hänen saapuessaan pistänyt senkin kylmäksi ja että mies oli ollut asioillaan ihan vaan hetkisen...en tiedä, nämäkin niitä keskiolutkuppilan tietotoimiston uutisia.

Jotenkin mulle on jäänyt kuva että tuosta tapauksesta ei kyllä ole tiedotettu paljon mitään, kait epäiltynäkin on joku/joitain ollut?

Yksi huhu oli että joku perheenjäsen olisi teon tehnyt ja sittemmin kuollut ja asian tutkinta olis jäänyt siihen.

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Muistan, että vihjailtiin sukulaisen olleen asialla.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

vasikka
Javier Pena
Viestit: 1848
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Kaiken järjen mukaan tavallisen eläkeläispariskunnan pitäisi olla epätodennköistä joutua muuten tapatuiksi kotonaan. Liekö sitten epäilyille muita perusteita kuin se, että ei ole muutakaan epäiltyä.

Tampereen Tyttö kirjoitti:Muistan, että vihjailtiin sukulaisen olleen asialla.

Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Poikaahan ne villit huhuht ainakin tiesi epäiltävän.

En koskaan ollut kiinnittänyt huomiota pariskuntaan tai tiennyt ketä olivat, joten en tiedä heidän "tavallisuudestaan" tai taustoistaan.

Muistaako joku ajankohtaa, vois kattella vaikka vanhoja lehtiä, Oululaiseen tyyliin kaleva ei jutusta paljoa revitellyt ja poliisin tehottomuus vaietaan kuoliaaksi tiukkaan oulu tyyliin, eikä yleisölle anneta mitään tietoa mistään, paitsi osoite ja onko "kukkaan nähäny mittä eppäilyttäävää"- kysymys.

Suomessa jutut pitäis "vuotaa" jenkkityyliin julkisuuteen tekotapoja ja lehden toimittajien omia epäilyjä ja tutkimuksia myöten "peruskatteellinen naapurinkyttäys kansa" tietää aina jottain kun älytään kysyä ja vetää oikeasta narusta.

patela

Viesti Kirjoittaja patela »

Kallenkuja Tuirassa tapahtumapaikka. Poikaa epäiltiin, ja huhut väittivät että suku oli kieltänyt pojan osuuden murhiin. Minkähän kokoinen ja tapainen Lempisen poika on?

Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

En muista ainakaan että yhdistäisin poikaa keneksikään naama tutuksi, kun en pariskuntaakaan tiennyt.

En tiedä oliko orikinaali tuiralaisiakaan, itsekkin muutin sittemmin pois Oulusta ja koko keissii vähän unohtunut.

Muistaakseni tapauksesta poliisi-tv:ssäkin oli juttua.

Kallenkuja oli tapahtumapaikka, itse asuin silloin siinä kuivastiellä...oliskos se ollu 90 loppupuolta kun tapahtui?

McAbre
Sabrina Duncan
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 9:57 pm
Paikkakunta: Väli-Suomi

Viesti Kirjoittaja McAbre »

patela kirjoitti: Alkoholisoituneen Pehkosen murha, tapahtumapaikkana Kastellin kartano ja jonka tekijäksi on epäilty jossain yhteydessä Kettusen murhaajaakin.
Tästä olen kuullut sen verran, että Kastellin kaduilla ja kujilla kuiskittiin syyllisenä kulmakunnan kylähullu A:ta. Nythän tuo kartanokin on jo purettu.

patela

Viesti Kirjoittaja patela »

McAbre kirjoitti:
patela kirjoitti: Alkoholisoituneen Pehkosen murha, tapahtumapaikkana Kastellin kartano ja jonka tekijäksi on epäilty jossain yhteydessä Kettusen murhaajaakin.
Tästä olen kuullut sen verran, että Kastellin kaduilla ja kujilla kuiskittiin syyllisenä kulmakunnan kylähullu A:ta. Nythän tuo kartanokin on jo purettu.
Kylähullu yhdistettiin tapaukseen sen takia ,että poliisi laittoi etsintään poikkeuksellisen vaaleatukkaisen henkilön. Kylähullulla ei ollut mitään tekemistä Pehkosen silpomisen kanssa,

Vastaa Viestiin