Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

"Ruumiinavauspöytäkirjat vahvistivat epäilykset, Helenalle oli tehty seksuaalista väkivaltaa. Kuolema oli seurausta väkivallasta, jota yhdyntään pääsemiseksi oli käytetty"
Tämä lainaus EuroJR:n kirjoituksesta sivulta 1, olen tämän kyllä muuallakin nähnyt.
mutta jos Helena olis ollu raskaana niin ajattelisin että patologi olis asian huomannu varsinkin jos abortti oli ihan justiinsa tehty, siitä en sitte osaa sanoa olisko asia tullut julkisuuteen. Mulle ei oo tullu tietoa että olis ollu raskaana..
Mutta jos olis ollu ja tämä mun ehdokkaani olis sen saanu tietää esim tuona yönä ja vielä sen, ettei olis muksun isä niin se olis kyllä 1 mahdolinen laukaiseva tekijä sille mitä sitte kävi.
Se pitää kuitenkin muistaa että Helena ei ollu mikään ihan pikkutyttö ja varsin söpö.
Jonkin verran on juttua että poikakavereita olis matkan varrella ollu useempikin mutta tästä mulla ei oo varmuutta,

sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Ruumiinavauspöytäkirjan teki lääkäri.

poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Ehkä raiskaus ei ole riittänyt, koska tekijä on saanut "kiksit"nimenomaan tappamisesta? Ja tuo lekuri-ajatus..luulisi, että uhri olisi tapettu tällaisen toimesta jossakin näkymättömmissä ja tod.näk.uhri hävitetty..?
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

juu lekurihan sen pöytäkirjan, pahoittelen virhettä.
Mut pointti täs on se, että en ole saanut tietooni että olis ollu raskaana mutta toisaalta jos olis ollu niin se tietyllä tavalla olis voinu olla se viiminen niitti.
mustasukkaisuus ja hallitsematon vihanpurkaus, mahdollinen raahaaminen, autolla yliajo kenties ja eikös niitä vaatteitakin ollu paiskottu..entuudestaan Helenan tuntenut henkilö.
vs
ns. tuntematon tyyppi/lekuri?
olen vahvasti ensin mainitun kannalla kunnes saan tietoa joka muuttaa asian muuksi.

väkisinkin tulee mieleen Anni Törnin tapaus.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja dazu »

Kyllä tämä homma on varmasti tehty aikalailla pikaistuksissa. Helena tosiaan tansseissa varmaankin kohdannut jonkun tyypin ja sieltä lähteneet kohti Helenan kotia. Matkalla tullut vähän riitaakin ja lopulta tämä mies on sitten yrittänyt raiskata ja raiskannut Helenan siellä puistoalueella ja siinä yhteydessä myös tappanut.
Siinä on varmaan tosiaan yritetty raiskata ja olisiko Helenan tekemä vastarinta johtanut henkirikokseen... Näin luulisin...

Ikävän luonteenlaadun omaava henkilö kyseessä, kun on tarvinnut tappaa. Melko varmasti väkivaltainen naisia kohtaan muutenkin...
Vekku11 kirjoitti:Omalaatuista mielenlaatua. psykopaattisuutta tai jotain mitä ei tunista kuin Lauerma tai joku muu alan asiantuntija.
Minun mielestäni raiskaajat ovat yleensäkin aika häiriintyneitä kusipäitä ja heistä varmaan yli 80% on psykopaatteja, sosiopaatteja, tai narsisteja. Kun tässä puhutaan henkilöstä, joka on raiskauksen yhteydessä vielä tappanut uhrin, niin eipä tällä tekijällä varmastikaan mitään omaatuntoa ole ollut olemassa.

Piia Ristikankaretta ei kannata tähän yhdistää. Tapausten välillä on aivan liikaa aikaa ja välimatkaa. Jos Piia Ristikankareen tapaus liittyy johonkin muihin henkirikoksiin, niin katsoisin mieluummin Sari Liinaharjan tapausta, kuin tätä Helena Jämiäluoman tapausta.
Sen sijaan pari tapausta, joissa on paljon yhteneväisyyksiä Jämiäluoman tapauksen kanssa on Argillanderin ja Poussun tapaukset Helsingin Oulunkylässä 1983-1984. Samaa näissä kolmessa tapauksessa on se, että uhrit oli raiskattu, hakattu hengiltä, teko oli tapahtunut puistossa yöllä ja uhrin tavarat oli levitelty ympäriinsä rikospaikalle ja kauemmaksikin. Argillanderin ja Poussun tapauksilla on keskenään sama tekijä.
poepporoo kirjoitti:Ehkä raiskaus ei ole riittänyt, koska tekijä on saanut "kiksit"nimenomaan tappamisesta? Ja tuo lekuri-ajatus..luulisi, että uhri olisi tapettu tällaisen toimesta jossakin näkymättömmissä ja tod.näk.uhri hävitetty..?
Joo, tämä ei ole varmasti ollut sellainen juttu, että joku lääkäri olisi suunnitellusti surmannut Helenan. Eihän sitä ruumista ylipäätään kukaan ole mistään sinne tekopaikalle edes kuljettanut, vaan ruumiin löytöpaikka on tekopaikka. Tapauksessa on siis ollut vain yksi rikospaikka... Siellä puistossa ei ole mitään gynekologiaa harjoitettu. Tekijän gynekologin taidot ovat olleet ihan perinteisen luolamiehen tasolla ja hän on jättänyt Helenaan omaa siemennestettään, josta ollaan yritetty saada DNA.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

No tekotavassa Argillander ja Poussu on lähellä mutta sitte nämä oli kaiketi ulkoiselta olemukseltaan ja käytökseltään aikalailla eri tyyppisiä kuin Helena.
Tämä mun tekijäehdokas ei tietääkseni ole ainakaan asunut Helsingissä.
Laitan tähän nyt surmaan liittyen yhden jutun mikä ei oo mun mielestä ollut missään. Eli surma olis tehty nailonsukalla. toki on myös käytetty jotain tylppää esinettä tuohon kallovammaan ja muuten, mutta on siis mahdollista että ensin kuristettiin sukalla.
tämä vois selittää asiaan liittyen esim. sen että kukaan ei kuullut mitään..
Tämä vois selittää myös sen ettei Helena päässyt pakenemaan/päästi tekijän lähelle. ja mitä tulis tekijän päästämiseen liki niin tunsivat kyllä toisensa.
Sellaista tietoa ei ole että Helena olis raskaana ollut mutta kuten sanottua niin en voi varmaksi sanoa.

Ciccarelli
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: Su Maalis 27, 2011 8:45 pm
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Ciccarelli »

Vekku11 kirjoitti:No tekotavassa Argillander ja Poussu on lähellä mutta sitte nämä oli kaiketi ulkoiselta olemukseltaan ja käytökseltään aikalailla eri tyyppisiä kuin Helena.
Tämä mun tekijäehdokas ei tietääkseni ole ainakaan asunut Helsingissä.
Laitan tähän nyt surmaan liittyen yhden jutun mikä ei oo mun mielestä ollut missään. Eli surma olis tehty nailonsukalla. toki on myös käytetty jotain tylppää esinettä tuohon kallovammaan ja muuten, mutta on siis mahdollista että ensin kuristettiin sukalla.
tämä vois selittää asiaan liittyen esim. sen että kukaan ei kuullut mitään..
Tämä vois selittää myös sen ettei Helena päässyt pakenemaan/päästi tekijän lähelle. ja mitä tulis tekijän päästämiseen liki niin tunsivat kyllä toisensa.
Sellaista tietoa ei ole että Helena olis raskaana ollut mutta kuten sanottua niin en voi varmaksi sanoa.
Viittaat ilmeisesti Ilkka Kiviojaan? Hän tosiaan vapautui kahdesta nailonsukkamurhasta(oikeuden mielestä tappoja) vuonna 1972.. mihin aikaa vuodesta, sitä en tiedä
Tairetahan olla Härmän asemalla, kunoon verta seinäs!

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

No Kiviojaan vain siinä mitä tulee mahdolliseen tekotapaan. Näähän oli sillain jo ehkä unohtunut eikä Kiviojan linnaan joutumisen jälkeen tämäntyyppisiä kai ollut eikä Kiviojan vapautumisen jälkeenkään? Sikäli mielenkiintone ykstyiskohta että Kivioja vapautui juuri 1972(en tiedä kuukautta minäkään) mutta en usko että olis ollu tuolla suunnalla noihin aikoihin vaikka vapaalla oliskin ollu.
en sitten tiedä eroaako kuristamisen käsillä/sukalla näkyminen ruumiinavauksessa? tai kiinnittääköä siihen niin huomion jos kallossa ne vakavimmat vammat.
Mua on tässä hämännyt erityisesti että mitään avunhuutoja ei kuulunut ja toisalta tuo väkivallan määrä.Tapahtumien kulku on voinuty olla erilaine mitä itekki tästä ajatellut mikäli tuo sukkateoria pitää paikkansa.
ja se omatunto,se kyllä tekijältä puuttuu kokolailla tyystin.

JohnGood
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 11:03 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja JohnGood »

Tähän ilmeisesti ei ole tullut mitään uusia tietoja hetkeen. Itse tapausta seurannut täällä useasti (vasta pari päivää sitten sain tehtyä omat tunnarit). Joitakin epäkohtia on jutussa välillä ollut täälläkin keskustelussa, mutta ei mitään sellaista mikä oleellisesti liityis tekoon, tekijään jne.... Itse muistan kuulleeni tapauksesta ensimmäisen kerran juurikin 80-luvun loppupuolella ja Helenan kotitalolla. Ja juurikin tämän vuoksi asia on kovasti kiinnostanut itseä. Jonkin verran perillä Helenan perhetaustoista jne... mutta en muista koskaan kuulleeni pienintäkään vihjettä että tekijä olisi tiedossa. tekotavasta jne... jotain palasia sieltä täältä. Jos jotain uutta ilmenee niin mielenkiinnolla seuraan asiaa ja odottelen niitä.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

No olin kans just nostamas tätä kun ei mitään uutta oo aikoihin tullu.
mut joo, tää kylä kiinnostas erityisesti monestakin eri syystä ja tekijä voi yhä olla hengissä.
Eräs tilaisuus 6 vuotta sitten niin tää yx mahdollinen tekijä oli siellä mut ite en ollu. kuulin sitte kyllä et tavallisesti suht rehvakkaasti esintyvä äijä ei ollu oikein oma ittensä ja muija kyhnäs vierellä koko ajan.
niinpä.
miksi näin jos mitän salattavaa ei ole.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

Strangeloven profilointi tekijästä vuosien takaa osuu kyllä mahdolisesti hyvinkin kohdilleen.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

ko profilointi sivulla 8

wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Kimmo Heinonen on käyttänyt sanontaa, että koko Kankaanpään kaikki miehet on kuulusteltu. Sen tekijänkin kuulustelu heillä on, mutta se vain pitäisi osata poimia sieltä kuulustelujen joukosta.

Tämä tapaus vaatii dna:n kehittymistä vielä tarkemmaksi. Vielä on mahdollista, että tämä tapaus selviää.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

Niinpä on.
Kyllä kai tässä sentään vielä yrittää kannattaa.
Onkohan noita strangeloven ja muutaman muunkin esittämään profilointiin vedoten kovin montaa kankaanpään yössä tuolloin todistetusti ollutta henkilöä enää jalkeilla?
Sellaista joka pystyisi tuollaiseen, jolle Helena oli enemmän kuin vaan se grillimyyjä..
Jos ei siitä joukosta löydy niin sitten mahdollisuudet että selkii taitaa olla vähäset, jos kuitenkin toisin niin ehkä.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

niin ja olen toki tietoinen et kuulusteltu on koko Kankaanpään äijät ja muutama muu päälle.Mut kyl toi teko on niin raaka ollut et normijampalla olis jo hermo pettäny. Meininki on kuitenkin edelleen et tekijä olis hengissä.
saattas tietty olla et se hermo jollain tavalla pettäny tai avautunu asiasta jotenkin muuten,
mut jos jollain on muistikuvia Helenasta ja tuosta ajasta ja/tai kenen kanssa liikkui mitä vaan niin voi kyllä laittaa luottamuksella mulle yv:nkin jos ei tänne niitä voi laittaa.

Vastaa Viestiin