Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

joo asia työn alla..luulen kyllä, että käy niin että tuomiolle asti ei ketään saada. on eräs henkilö, johon monen puheissa jäljet johtaa, tunnustuksen vois saada mut eipä se riitä. konkreettista näyttöä varmaan tarvis olla. niin ja tämä henkilö mulla oli tilaisuus nähdä tässä mutta passasin kun oli muuten hieman, sanosko hankala paikka. eli henkilö on elossa.

Inhorealisti

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

Bleriot kirjoitti:Itse asiassa viimeinen havainto ei kai ole Kuninkaankadulta (sellaista ei mielestäni Kankaanpäästä löydy) vaan Kuninkaanlähteenkadulta, jonka lähistöltä Helenan ruumiskin löytyi. Kun mainitsit edellisessä viestissäsi jo useampiakin juttuja (Hannele/Järvenpään sarjamurhaaja, Raisan katoaminen sekä vielä Ulvilakin), niin kysyisin, että mitä tarkoitat/haet liittämällä kaikki nämä Helenan juttuun? Minä ainakin putosin kärryiltä.. OK, kauttarantain ja kiertämällä "yhdistäväksi tekijäksi" sait lääkärin, mitä sitten? Lisäksi kyselet lisätietoa kansalle, mutta mistä??
Oletko Bleriot kysellyt siltä Helenan tunteneelta kaveriltasi lisää taustatietoja? Vuosi sitten puhelit, että sieltä suunnalta voisi irrota jotain.

Kärryiltä putoamisesi on täysin ymmärrettävää. Olen kertonut siihen liittyvät syyt jo edellisessä viestissäni sinulle. Tuollaisia viestejä varten Jumala kehitti kaksi korvaa: toisesta sisään, toisesta ulos...

Inhorealisti

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

Vekku11 kirjoitti:joo asia työn alla..luulen kyllä, että käy niin että tuomiolle asti ei ketään saada. on eräs henkilö, johon monen puheissa jäljet johtaa, tunnustuksen vois saada mut eipä se riitä. konkreettista näyttöä varmaan tarvis olla. niin ja tämä henkilö mulla oli tilaisuus nähdä tässä mutta passasin kun oli muuten hieman, sanosko hankala paikka. eli henkilö on elossa.
Älä missään nimessä hautaa asiaasi, vaan työstä vaan. Kenties tuomio olisi jo liikaa pyydetty, mutta kyllähän tämän mittaluokan asiaan olisi hyvä saada selvyys. Kannattaa toisella kerralla tavata tuo henkilö vaikka väkisin, eihän sitä koskaan tiedä, mitä pintaa raaputtamalla saattaa ilmetä. Ja mikäli tapaatte pystybaarissa, anna eurojen laulaa, jos ymmärrät mitä tarkoitan...

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

täytyy työstää...harmi että vaaka69 on hävinnyt palstalta. hänhän epäili isänsä osallisuutta asiaan kovasti. semmonen käsitys mullakin on että mahdollinen tekijä oin syntynyt 50 luvun taitteessa, mahdollisesti -49.

Inhorealisti

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

Vekku11 kirjoitti:täytyy työstää...harmi että vaaka69 on hävinnyt palstalta. hänhän epäili isänsä osallisuutta asiaan kovasti. semmonen käsitys mullakin on että mahdollinen tekijä oin syntynyt 50 luvun taitteessa, mahdollisesti -49.
Oletko lukenut ketjun läpi? Muistaakseni jossain välissä siellä mainitaan, että kyseisen epäillyn liikkeet olisi tutkittu ja hän ei olisi se etsitty henkilö. Mutta juu harmi tosiaan tuo vaaka69:n poissaolo. Itsekin taisin jossain viestissä huhuilla häntä tänne takaisin, mutta liekö mies unohtanut koko sivuston.

strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Näin tosiaan on, että Vaaka69:n epäilemä tyyppi on käyty poliisin toimesta läpi eikä syyllinen löydy siltä suunnalta.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

juu näin se taitaa olla, että ko. tyyppi ei olis teon takana. Mutta hyvin vahva epäilys asian suhteen Vaakalla olikin. eikä ne epäilykset välttämätt'ä silti haihdu vaikka poliisit toteiskin että ei. mutta niin olen ymmärtänyt, että poliisinkin papereissa tekijä on elossa, siinä käsityksessä olen itsekin. olis enempi aikaa niin kääntäsin vielä enempi kiviä.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

olisko kellään, joka kuului Helenan kaveripiiriin aikoinaan "heittää" ees etunimiä kehiin että kenen kanssa Helena mahdollisesti seurusteli? o toki vanha asia, mutta jos ny jollain olis tietoo.. auttas meikäläistä tässä taustatyössä.

Bleriot
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 8:09 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Bleriot »

Inhorealisti kirjoitti:
Bleriot kirjoitti:Itse asiassa viimeinen havainto ei kai ole Kuninkaankadulta (sellaista ei mielestäni Kankaanpäästä löydy) vaan Kuninkaanlähteenkadulta, jonka lähistöltä Helenan ruumiskin löytyi. Kun mainitsit edellisessä viestissäsi jo useampiakin juttuja (Hannele/Järvenpään sarjamurhaaja, Raisan katoaminen sekä vielä Ulvilakin), niin kysyisin, että mitä tarkoitat/haet liittämällä kaikki nämä Helenan juttuun? Minä ainakin putosin kärryiltä.. OK, kauttarantain ja kiertämällä "yhdistäväksi tekijäksi" sait lääkärin, mitä sitten? Lisäksi kyselet lisätietoa kansalle, mutta mistä??
Oletko Bleriot kysellyt siltä Helenan tunteneelta kaveriltasi lisää taustatietoja? Vuosi sitten puhelit, että sieltä suunnalta voisi irrota jotain.

Kärryiltä putoamisesi on täysin ymmärrettävää. Olen kertonut siihen liittyvät syyt jo edellisessä viestissäni sinulle. Tuollaisia viestejä varten Jumala kehitti kaksi korvaa: toisesta sisään, toisesta ulos...
En muistanutkaan, että olen saman nimimerkin kommenteista kysellyt ennenkin.. En ole kovin aktiivinen palstalla, joten en kaikkia "vakkareita" tunne..

Ja tästä tapauksesta, pahoittelut todellakin, kuten mainitsin niin tällä palstalla vierailut ovat jääneet todella vähiin viime aikoina. :| Tutustani, joka surman aikaan oli noin Helenan ikäinen kankaanpääläinen nuorimies, irtosi lähinnä yleisluontoisia juttuja jotka eivät taida juttua viedä eteenpäin. Helenan hän tunsi "moikkausasteella", ja kuten muistelin niin tanssilavalla olivat joskus tanssineetkin. Noista kuulusteluista ja tuon ajan huhuista kun kyselin, niin tuo "paremman piirin syyllinen"-huhu oli kuulemma liikkunut jo heti murhan jälkeen. Siitä, mistä huhu olisi lähtöisin ei hän osannut sanoa. Eli ei suurta apua..

Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Inhorealisti kirjoitti:
Vekku11 kirjoitti:joo asia työn alla..luulen kyllä, että käy niin että tuomiolle asti ei ketään saada. on eräs henkilö, johon monen puheissa jäljet johtaa, tunnustuksen vois saada mut eipä se riitä. konkreettista näyttöä varmaan tarvis olla. niin ja tämä henkilö mulla oli tilaisuus nähdä tässä mutta passasin kun oli muuten hieman, sanosko hankala paikka. eli henkilö on elossa.
Älä missään nimessä hautaa asiaasi, vaan työstä vaan. Kenties tuomio olisi jo liikaa pyydetty, mutta kyllähän tämän mittaluokan asiaan olisi hyvä saada selvyys. Kannattaa toisella kerralla tavata tuo henkilö vaikka väkisin, eihän sitä koskaan tiedä, mitä pintaa raaputtamalla saattaa ilmetä. Ja mikäli tapaatte pystybaarissa, anna eurojen laulaa, jos ymmärrät mitä tarkoitan...
Vai että väkisin täytyisi tavata! Eiköhän jokaisella ihmisellä ole oikeus saada olla ihan rauhassa, että väkisin seuraan liitytään. Vai haluatko sinä, että joku tuppautuu seuraasi väkisin eikä lähde pois pyynnöistä huolimatta. Ei näissä spekulaatioissa sinällää pahaa ole, mutta niin pitkälle ei saisi mennä, että aletaan ihmisten elämää omien epäilyksien takia haittaamaan.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

No sen verran tähän väliin, että kyseinen henkilö on kaukainen sukulainen. ja tilaisuus, jossa oli tää tyyppi mahdollista nähdä oli tätini hautajaiset tässä jokunen aika sitten..en missään nimessä ole tätä epäilyä keksinyt omasta päästä.
on täs pikkusen edistytty asiassa..palaan asiaan...

Inhorealisti

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Inhorealisti »

Rusty kirjoitti: Vai että väkisin täytyisi tavata! Eiköhän jokaisella ihmisellä ole oikeus saada olla ihan rauhassa, että väkisin seuraan liitytään. Vai haluatko sinä, että joku tuppautuu seuraasi väkisin eikä lähde pois pyynnöistä huolimatta. Ei näissä spekulaatioissa sinällää pahaa ole, mutta niin pitkälle ei saisi mennä, että aletaan ihmisten elämää omien epäilyksien takia haittaamaan.
*kämmen naamalle* :roll: Voi elämän kevät! Olet selvästi lukenut liikaa erään vatipään viestejä, kun pitää viestissä takertua yksittäiseen sanaan ja alkaa porata sitä. Selvästikin kaltaisellesi lahjakkuudelle asia pitäisi vääntää rautalangasta, mutta pelaan lottoa ja yritän verbaalisesti:

"Tehdä jotakin vaikka väkisin" - Etkö todellakaan ole kuullut käytettävän tuota fraasia aikaisemmin? Siinä ei tarkoiteta vastentahtoista toimintaa, vaan tekoa, jonka suorittamista pidetään välttämättömän tärkeänä. Esim. "Minun piti sinä iltana saada maalausurakka päätökseen vaikka väkisin."

Vekku11: mukava kuulla, että edistystä on tapahtunut. Eikä sillä nyt niin suurta väliä ole, syntyykö asiassa jotain vai ei. Kuvitteellinen jännitys on hauskaa jo sinänsä.

Bleriot: ei huolta, en niin hengenvakavasti ota näitä juttuja. Paremmalla onnella sitten jossain toisessa tapauksessa, eiks jee?! ;)

mamma71
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 10:43 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Luin koko ketjun jo toistamiseen läpi. Täytyy taas todeta, että täällä on monia hyviä kirjoittajia, jotka ovat todella paneutuneet aiheeseen. Itselläni ei ole kovin paljon annettavaa tähän ketjuun, mutta yhden asian haluan tuoda esille.

Tavattiin tuossa jokin aika sitten (taitaa olla jo yli vuosi) muutama pariskunta. Iältään laidasta laitaan. Keskustelu käsitti lähes kaikkea politiikasta rikoksiin. Itselläni jäi eniten mieleen eräs n. kolmenkympin tietämillä ollut nainen. Kun tuli puhetta rikoksista, hän sanoi hyvin topakasti, että jos hänen miehensä tai joku lapsista syyllistyisi johonkin rikokseen (henkirikostakaan ei oltu suljettu pois) hän ei ikimaailmassa kertoisi kenellekään. Jos olisi ainoa joka tietäisi. Ei missään vaiheessa. Hän kuulemma suojelisi perhettään. Hoh! Tuli pienehkö väittely asiasta, mutta olen aika varma, että hän ei ole ainoa lajiaan. Kun näitä ratkaisemattomia katoamisia ja henkirikoksia miettii, varmasti on samankaltaisia tapauksia muitakin.

Kun sitten kysyin syytä tähän, hän vastasi, että ei haluaisi perheensä hajoavan. Hän on naimisissa ja suojelee miestään, mies tekisi samoin hänelle. Kysyin sitten, että entä jos teille tulisi joskus ero. Ei varmaankaan silloinkaan sanoisi mitään, ellei sitten joku varta vasten kysyisi.

Tuolla tekstissä osuikin silmääni jossain artikkelissa kohta, jossa poliisi sanoi, että vihjeitä tulee, mutta ne ovat sellaisista henkilöistä, jotka on jo aikanaan tutkittu. Siis aikanaan. Miksei heitä voisi jututtaa uudestaan? Saattaisi alibit yms. olla muuttuneet vuosien saatossa, tai kertomukset ylipäätänsä. Palstallahan tuo nimim. vaaka69 epäili omaa isäänsä, joka oli ollut kuulusteluissakin aikoinaan. No miksei tuota samaa asiaa voitaisi kysellä nykypäivänäkin. Jos on tuollaisia yllä mainitsemiani vaimoja tms. ollut tuolloin, saattaa tilanne olla nykypäivänä eri. Jotkut eivät tietojaan kysymättä kerro.

Sitten vielä kermaksi kakun päälle ihan ufo heitto, anteeksi jo etukäteen, jos joku vetää herneen nokkaan, mutta onko täysin poissuljettu, että tuon henkirikoksen olisi tehnyt nainen? Jos tämä tytteli olikin vaikkapa hieman miehiin menevä ja sopivasti harrastanut rajua seksiä hieman ennen henkirikosta, voisi olettamana olla raiskaus. Tuo vanhempi mieshenkilö, joka hänen seurassaan nähtiin on voinut olla vaikka joku poka. Mustasukkainen vaimo tai muuten vaan häiriintynyt nainen voisi henkirikoksen tehdä.

Ilmeisesti siis poliisin mielestä tekijöitä on yksi, vaikka muutamassa kommentissa toisista ketjuista puhuttiin useammasta tekijästä. Raiskauksen on voinut suorittaa yksi, mutta mukana on voinut olla muitakin. Aina joku tietää asiasta, vähintäänkin tekijä itse.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

No melkein mikä vaan on tässä mahdollista, mut kyl se melkein aina menee niin että mitä isompi joukko olis ollu kyseessä niin jollain hermo pettä jossain vaiheessa, vaikka "vahingossa". olisin kovin kiinnostunut saako mistään ikähaarukkaa tuolle vanhemmalle miehelle/oliko kyseessä Helenaa lyhyempi henkilö? ja jossain oli maininta että tapaukseen liittyisi mahdollisesti Ford Anglia-merkkinen auto, valkoinen? osa liikkuvasta "tiedosta" ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta niin täällä kuin hejacinpuolella on muutama oikein hyvä profilointi.

Mirtsi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 8:42 pm

Re: Helena Jämiäluoman murha Kankaanpäässä 1972!

Viesti Kirjoittaja Mirtsi »

Minun äitini tunsi Helenan ja piti häntä rauhallisena, mukavana ja kauniina naisena. Paljon olemme äitini kanssa tästä puhuttu ja hän on kertonut paljon mitä sillon puhuttiin ja keitä epäilivät ja keitä poliisi epäili....
Viimeksi muokannut Mirtsi, Pe Loka 04, 2013 6:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Surullista.

Vastaa Viestiin