Jukka Ruohonen, Ylöjärvi 1995

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
siivikkala
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 12:22 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja siivikkala »

minä ainakin uskon ,että teon takana on ollut ne virolaiset!joita asui ylöjärvella paljon tohon aikaan ja yksi virolais poika kävi samaa koulua kuin jukka.Ne virolaiset kävivät metsäkylän metsissä vetämässä huumeita ja silloin oli aivan yleistä huvia heitä kaydä vakoilemessa :P

C Starling
Alibin satunnaislukija
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 9:10 am

Viesti Kirjoittaja C Starling »

Muistanko oikein tuon ruumniin löytöpaikan, että oli elovainiolle johtavan ylikulun paikkeilla? Ja liittyikö juttuun joku nuoriso-ohjaaja? Tai epäiltiin liittyvän.
Tapahtumasta kauan, yksityiskohdat ihan kadoksissa.

Lisäämpä toisen ylöjärveläisen murhatapauksen tähän ketjuun.
Muistaa
ko kukaan mitään yksityiskohtia vanhan kuruntien varrella tapahtuneesta murhasta. Talo on nyttemmin purettu, oli siinä antaverkantiehaaran kohteilla, missä oli puutyö oy, nyt jokin pesula tms.
Uhri oli kaiketi joku antiikkikauppias?

Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

siivikkala kirjoitti: Ne virolaiset kävivät metsäkylän metsissä vetämässä huumeita...
Ahaa! Kun minä olin vielä töissä Ylöjärven Perloksella, siinä entisessä kännykkätehtaassa, niin tehtaan autoparkkipaikkaan tehtiin automurtoja useita kertoja vuosina 2002-03. Joten tehtaan johdon oli pakko tilata vartiointipalvelu ja tehdä rikosilmoitus poliisille. Yksi työtoveri sanoi minulle, että ne olivat niitä Metsäkylän huumeveikkoja, jotka tarvitsivat epätoivoisesti rahoja vaikkapa myymällä pöllittyjä tavaroita. Sittemmin Metsäkylän huumevillitys loppui lähes kuin leikaten.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5171
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

C Starling kirjoitti:Muistanko oikein tuon ruumniin löytöpaikan, että oli elovainiolle johtavan ylikulun paikkeilla? Ja liittyikö juttuun joku nuoriso-ohjaaja? Tai epäiltiin liittyvän.
Tapahtumasta kauan, yksityiskohdat ihan kadoksissa.
Olisiko sekoitettu Nokialla tapahtuneeseen nuoriso-ohjaaja Markku Mallatin surmaan? Tapahtui samoihin aikoihin ja on yhä selvittämättä.

Lisäämpä toisen ylöjärveläisen murhatapauksen tähän ketjuun.
Muistaa
ko kukaan mitään yksityiskohtia vanhan kuruntien varrella tapahtuneesta murhasta. Talo on nyttemmin purettu, oli siinä antaverkantiehaaran kohteilla, missä oli puutyö oy, nyt jokin pesula tms.
Uhri oli kaiketi joku antiikkikauppias?
Taas mietin, että voisiko olla sellainen tapaus, josta täällä myös oma topic, Antiikkikauppiaan surma Tampereella. Tekijä oli Ylöjärveltä. Ja useamman surman teki. Doctorin alustama, en nyt muista tarkkaa otsikkoa.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

betty
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 6:03 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja betty »

Tampereen Tyttö kirjoitti:
C Starling kirjoitti:Muistanko oikein tuon ruumniin löytöpaikan, että oli elovainiolle johtavan ylikulun paikkeilla?Ja liittyikö juttuun joku nuoriso-ohjaaja? Tai epäiltiin liittyvän.
Tapahtumasta kauan, yksityiskohdat ihan kadoksissa.
Olisiko sekoitettu Nokialla tapahtuneeseen nuoriso-ohjaaja Markku Mallatin surmaan? Tapahtui samoihin aikoihin ja on yhä selvittämättä.

Lisäämpä toisen ylöjärveläisen murhatapauksen tähän ketjuun.
Muistaa
ko kukaan mitään yksityiskohtia vanhan kuruntien varrella tapahtuneesta murhasta. Talo on nyttemmin purettu, oli siinä antaverkantiehaaran kohteilla, missä oli puutyö oy, nyt jokin pesula tms.
Uhri oli kaiketi joku antiikkikauppias?
Taas mietin, että voisiko olla sellainen tapaus, josta täällä myös oma topic, Antiikkikauppiaan surma Tampereella. Tekijä oli Ylöjärveltä. Ja useamman surman teki. Doctorin alustama, en nyt muista tarkkaa otsikkoa.
Ymmärsin että Jukka Ruohonen löydettiin päinvastaiselta - Nokian puolelta Vanhaa Vaasan tietä. Tästä tapauksesta kuulin vielä vajaa kymmenen vuotta sitten mielenkiintoisia huhuja. Nämä toiset mainitsemasi murhat ajoittuvat 1960- luvun alkupuolelle. Olivat niin suuri tapaus, että ovat jääneet silloisen lapsen mieleen.

jokke78
Nikke Knakkertton
Viestit: 154
Liittynyt: To Loka 22, 2009 4:15 pm
Paikkakunta: Nokia

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jokke78 »

Tämä on minullekkin tuttu tapaus. Kävin tuolloin juuri samaa ylä-astetta luokan pari alempana. Olinpa tapauksen tiimoilta jopa poliisikuulusteluissakin. Tässä jotain mitä jutusta muistan. Nämä siis kuten minä ne muistan. Saattaa olla että muistini tekee tepposia vuosien jälkeen mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Rudeksi kaveria siis kutsuttiin. Oli siis koulukiusattu hieman yksinkertainen ja luokalleenkin muistaakseni oli jäänyt joten oli muita hieman vanhempi. Hieman sellainen reppana. Pukeutui usein metrohousuihin ja vihreään pilottiin. Minulla oli sellainen käsitys että oli vähän sellainen "kovis" olevinaan varsinkin nuoremmilleen johtuen ehkä kiusaamisen johdosta ryvettyneen itsetunnon kohottamisesta. No joka tapauksessa kaikki Ruden tiesivät.

Hänen ruumiinsa löytyi vaasantien vierestä teollisuusalueelta. Muistaakseni pinomäentieltä ojan pohjalta paleltuneena ja metanolia verestä. Lauantaiaamuna aamuvuoroon menevä työläinen hänet löysi. Tyhjä pullo löytyi jostain lähistöltä myöhemmin päivällä.

Ruden pipo ja hanskat löytyivät Shell huoltoasemalta joka sijaitsee vaasantien toisella puolella noin 200m päässä löytöpaikalta. Shell oli 24h joten epäiltiin että hän on käynyt siellä lämmittelemässä yön tunteina.
Ruden rahapussi sitten taas löytyi myöhemmin tuolta elovainiontien rautatiesillan kupeesta, n.1km Ruden löytöpaikasta. Tässä oli muistaakseni sellainen seikka vielä että juuri kun poliisi tiedotti että tapauksen tutkintaa hieman rauhoitellaan niin lompsa löytyi kuin lisätäkseen lisää vettä myllyyn. Huhuttiin että joku olisi sen sinne vienyt myöhemmin mutta saattoi olla että se tuli myös esiin kevään sulattamien lumien alta.

Ruden repusta oli siis myös kuukausia aiemmin löytynyt muistaakseni pöytäviinapullo joka oli sisältänyt metanoolia. Sen löysivät toiset oppilaat jotka sitten sen välitunnilla joivat ja olivat tosiaan menettää näkönsä kuten joku aiemmin mainitsi. Teholle joka tapauksessa joutuivat. Kyseessä oli sellainen noin 5 hengen hippiporukka jotka pistivät jo silloin silmään pukeutumisensa vuoksi. Se oli siihen aikaan epätavallista pukeutua -70 luvun tyyliin. Sellainen porukka joka pukeutui kaikki samaantyyliin ja olivat aina kimpassa. Osa oli tyttöjä ja osa poikia.
Tähän vielä sellainen seikka että olimme juuri kemian tunnilla kun opettajamme tuli kyseisin pullon kanssa kiirellä luokkaan välitunnin jälkeen jolloin aine oli juotu ja rupesi lämmittämään ainetta ja m uistaakseni kiehumispisteen mukaan selvitti että kyseessä oli metanolia.

Metanoli oli siis myös syy minkä vuoksi kuulusteluihin jouduin. Minulla kun oli poliisin mukaan mahdollisuus saada kyseistä ainetta johtuen yhteyksistäni speedway piireihin jossa metanolia käytetään osana polttoainetta. Kesken tunnin toinen opetaja haki luokasta ja sitten asemalle. Siellä vain kuulusteltiin puolisen tuntia ja sitten kuvattiin videokameralla kun kävelin pitkin asemankäytäviä. Eipä siinä mitään ihmeitä ollut ja todella moni tuttu asiasta kuultavana kävi noina aikoina. Varsinkin kaikki ylöjärveläiset jotka omistivat vihreän kansitakin niin kuulusteltiin ja kuvattiin. Tuo vihreä kansitakki perustui johonkin silminnäkijä havaintoon.

Asiasta myös liikkui jos mitä huhuja ja yhdistettiinpä tapaukseen saatananpalvontakin. Tapauksen jälkeen löytyi jotain paperilappusia johon oli piiretty hautakumpu jossa oli nimikirjaimet JR. Saattoi olla ihan pilaakin tai sitten ihan vain huhuakin.
Moision koulussa asiasta ei sen kummemmin vaiettu, ei vain tiedetty yhtään sen enempää kuin muutkaan. Ihan yleisesti asiasta juteltiin eikä kukaan tiennyt mitään poikkeavaa.

Vielä vuosien jälkeen tapauksesta oli joku lehtijuttu jossain hymyssä Ruden äidistä. Hänelle Ruden kuolema oli luonnollisesti todella kova paikka. Yksinhuoltaja kun oli ja muistaakseni Rude oli ainoa lapsi. Eräs sukulainen oli Ruden äidin työkaveri ja hän usein asiasta puhui. Lehden jutun mukaan vielä vuosiakin kuoleman jälkeen kotona oli Ruden huone niin kuin se oli viimeisen kerran lähtiessä ollut ja pöydällä viikonlopun karkkipussit jotka äiti oli kauppareissulta tuonut kyseisenä päivänä.

No ikävä tapaus kaikin puolin ja puhutti kylillä silloin paljon.
Mitään vain ei ilmeisesti ole ikinä selvinnyt.
Itse luulen että tapaukseen ei liity sen ihmeemmin mitään rikosta. Ei Rudea kukaan tieten tahtoen ole yrittänyt vahingoittaa. Olisi siitä jotain selvinnyt.
Ihan omasta tahdostaa, ehkä tietämättään tai tajuamattaan juonut ainetta. Luulen myös että pullo joka Ruden repusta löytyi aikaisemmin oli Ruden itsensä hommaama jostain jonka vain koulukaverit sattumalta löysivät. Se mistä aine on peräisin niin on edelleen mysteeri. Jostain sen Rude oli joka tapauksessa haltuunsa saanut.

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5171
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Kiitos edelliselle kirjoittajalle mielenkiintoisista tiedoista.

Sitä olen vuosien varrella miettinyt, että mikä rikospoliisin mielestä yhdisti tämän Jukan tapauksen Markku Mallattiin.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

kaia
Neuvoja-Jack
Viestit: 583
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 8:27 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja kaia »

R&K kirjoitti:
Kylli kirjoitti:Anteeksi ystävät, menee hieman OT mutta näin kauempaa katsottuna (=kuultuna) Ylöjärvi vaikuttaa sangen erikoiselta paikkakunnalta.
Ylöjärvi on Suomen Pori :wink:
Onko satakunta sitten oma maansa?

betty
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 6:03 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja betty »

betty kirjoitti:
Tampereen Tyttö kirjoitti:
C Starling kirjoitti:Muistanko oikein tuon ruumniin löytöpaikan, että oli elovainiolle johtavan ylikulun paikkeilla?Ja liittyikö juttuun joku nuoriso-ohjaaja? Tai epäiltiin liittyvän.
Tapahtumasta kauan, yksityiskohdat ihan kadoksissa.
Olisiko sekoitettu Nokialla tapahtuneeseen nuoriso-ohjaaja Markku Mallatin surmaan? Tapahtui samoihin aikoihin ja on yhä selvittämättä.

Lisäämpä toisen ylöjärveläisen murhatapauksen tähän ketjuun.
Muistaa
ko kukaan mitään yksityiskohtia vanhan kuruntien varrella tapahtuneesta murhasta. Talo on nyttemmin purettu, oli siinä antaverkantiehaaran kohteilla, missä oli puutyö oy, nyt jokin pesula tms.
Uhri oli kaiketi joku antiikkikauppias?
Taas mietin, että voisiko olla sellainen tapaus, josta täällä myös oma topic, Antiikkikauppiaan surma Tampereella. Tekijä oli Ylöjärveltä. Ja useamman surman teki. Doctorin alustama, en nyt muista tarkkaa otsikkoa.
Ymmärsin että Jukka Ruohonen löydettiin päinvastaiselta - Nokian puolelta Vanhaa Vaasan tietä. Tästä tapauksesta kuulin vielä vajaa kymmenen vuotta sitten mielenkiintoisia huhuja. Nämä toiset mainitsemasi murhat ajoittuvat 1960- luvun alkupuolelle. Olivat niin suuri tapaus, että ovat jääneet silloisen lapsen mieleen.
Sain selville nimen, mutta en tiedä mihin sen voisi luotettavasti ilmoittaa?

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8169
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Minkä nimen sait selville betty? Tässä ketjussa on useampaakin juttua käsitelty, niin mihin niistä liityvä nimi kyseessä ja miten liittyvä?
Piilohomot on in.

betty
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 6:03 pm

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja betty »

Nimen, joka liittyy Jukka Ruohosen kuolemaan. Kyseinen henkilö tietää paljon enemmän kuin on koskaan edes arvattu. Tätä silloista nuorta henkilöä oli kai poliisi #puhuttanut#, mutta hän näytti jo silloin valinneen ammattinsa eikä #laulanut kytille#.

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8169
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Onks tieto toisenkäden tietoa? Luultavasti kännipäissään elvistelee tehneensä jotain kun päässyt elämänsä kohokohtaan, eli kuulusteluihin aikanaan. Näitä höpöhöpö elviksiähän on viikonloppuisin kapakat täynnä. Mut jos on sulle itse kertonut niin heitä vinkki poliisin puhelimeen, niin ne jatkokuulustelee jos aihetta on. Mut tää juttu taitaa olla metenolikuolema jossa ei ole rikosta tapahtunut ollenkaan, jos Jukka on itse metanolin hankkinut.
Piilohomot on in.

Katruska
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: To Elo 28, 2008 7:24 pm

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Katruska »

Meille kertoi tästä tapauksesta aikoinaan historian opettaja, oli juuri silloin tullut moisiolle, kun ensimmäinen myrkytystapaus tapahtui.
Opettajien kesken pidettiin selvyytenä, että joku/jotkut oli laittanut pullon Jukan reppuun ja toivoneet tämän sitä juovan. Kävi vahinko ja jotkut (muistelisin opettajan puhuneen 2 pojasta) muut olivat pullon sieltä löytäneet ja sitä juoneen.
Opettaja ei itse tuntenut Jukkaa, mutta kertoi, että monet silloiset opettajat olivat puhuneet, tätä aina kiusattavan ja pojan olleen hiljainen, arka ja syrjäänvetäytyvä.

Toinen pullo oli sitten koitunut Jukan kohtaloksi. Opettajilla oli kuulemma ollut vahva epäilys syyllisistä ja siitä ettei Jukka olisi vapaaehtoisesti pullosta juonut.

Muistelisin myös opettajan kertoneen, että ensimmäisen pullon ohella olisi ollut joku muukin pullo, joka oli oppilailta takavarikoitu ennen kuin mitään ehti tapahtua, mutta tää on vain hataraa muistikuvaa tuosta historiantunnista, jolloin joku tästä Ruohosen tapauksesta kysyi. :oops:

Multa pitäisi myös löytyä jostain anopin vanha vhs jossa poliisitv:ssä pyydetään Jukan seurassa ollutta miestä ilmoittautumaan poliisille.

/OT:nä tuosta metsäkylän jutusta vielä, että mun rinnakkaisluokalla oli poika, joka kuulemma oli sen kätkijän poika, ja sukunimi kyllä viittasi viroon päin, tiedä sitten pitikö paikkansa, kun en koskaan kehdannut asiaa häneltä suoraan udella./
Ihminen tuntee vain itsensä, tarkkaile jokaista..

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Kötti »

jokke78 kirjoitti:Tämä on minullekkin tuttu tapaus. Kävin tuolloin juuri samaa ylä-astetta luokan pari alempana. Olinpa tapauksen tiimoilta jopa poliisikuulusteluissakin. Tässä jotain mitä jutusta muistan. Nämä siis kuten minä ne muistan. Saattaa olla että muistini tekee tepposia vuosien jälkeen mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Itselläni ei ole henkilökohtaista kosketuspintaa tähän tapaukseen, mutta muistan tapauksen hyvin Poliisi-TV:stä. Yritän muistella tapausta.
jokke78 kirjoitti:Hänen ruumiinsa löytyi vaasantien vierestä teollisuusalueelta. Muistaakseni pinomäentieltä ojan pohjalta paleltuneena ja metanolia verestä. Lauantaiaamuna aamuvuoroon menevä työläinen hänet löysi. Tyhjä pullo löytyi jostain lähistöltä myöhemmin päivällä.

Ruden pipo ja hanskat löytyivät Shell huoltoasemalta joka sijaitsee vaasantien toisella puolella noin 200m päässä löytöpaikalta. Shell oli 24h joten epäiltiin että hän on käynyt siellä lämmittelemässä yön tunteina.
Ruden rahapussi sitten taas löytyi myöhemmin tuolta elovainiontien rautatiesillan kupeesta, n.1km Ruden löytöpaikasta. Tässä oli muistaakseni sellainen seikka vielä että juuri kun poliisi tiedotti että tapauksen tutkintaa hieman rauhoitellaan niin lompsa löytyi kuin lisätäkseen lisää vettä myllyyn. Huhuttiin että joku olisi sen sinne vienyt myöhemmin mutta saattoi olla että se tuli myös esiin kevään sulattamien lumien alta.
Muistelen, että Poliisi-TV:ssä epäiltiin sitä, että jokin noista rahapussi, pullo jne. olisi tuotu löytöpaikalle jälkikäteen?
jokke78 kirjoitti:Asiasta myös liikkui jos mitä huhuja ja yhdistettiinpä tapaukseen saatananpalvontakin. Tapauksen jälkeen löytyi jotain paperilappusia johon oli piiretty hautakumpu jossa oli nimikirjaimet JR. Saattoi olla ihan pilaakin tai sitten ihan vain huhuakin.
Moision koulussa asiasta ei sen kummemmin vaiettu, ei vain tiedetty yhtään sen enempää kuin muutkaan. Ihan yleisesti asiasta juteltiin eikä kukaan tiennyt mitään poikkeavaa.
Itsekin muistan jonkin hautakumpupiirroksen Poliisi-TV:ssä. Taisi olla tämän Jukan äiti, joka vetosi katsojiin tapauksen selvittämiseksi. Hän (Jukan äiti siis) muistaakseni totesi, että tähän liittyy sairaita asioita (esim. hautakumpupiirrokset).

Tämän jutun yhteydessähän taidettiin mainita, että seudulla tapahtui outoja asioita, kuten esim. pommi&räjähde jossakin huoltoaseman tms. WC:ssä (joku oli menossa WC-koppiin ja oven avattua pamahti, sillä oveen oli kytketty vetosytytin).
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

pillius
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2015 2:55 pm

Re: Jukka Ruohonen, Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja pillius »

kuka on Markku Mallatti?

Muutamia epäkohtia tunnistan muisteluista.

Pullo ei ollut Jukan hommaama. Siitä olen melko varma. En tiedä miksi se hänen repussaan oli. Ihmetteli itsekin hän sitä aikanaan.

Vastaa Viestiin