Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Ross Sullivan kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 5:09 pm

Hankenin drop-out tietystikään ei rinnastu Hankenin käyneeseen, mutta Hankenin käyneistä ihan vitun harva on istunut päivääkään vankilassa (tai edes putkassa).

Muistan, että pesämies viittaisi jutussa nimenomaan G&T, mutta en ole varma, kuten jo mainitsinkin. En tiedä onko sillä niin väliäkään, kun ilmeistä satua tuo pääosin taitaa olla muutenkin. Että tämä pikkunilkki-Boman olisi muka ollut joku kahteen tunnettuun rikostapaukseen "linkittyvä" yleistietäjä, niin kissan vitut. Uskokoo ken haluaa.
No jos isä on edesmennyt nosturiyrittäjä ja äiti joku kanslisti, niin ei siinä nyt missään Bättre Folken ytimessä olla. Toki olet varmaan Hankenin putkasuhteen suhteen aivan oikeassa. :mrgreen:

Ja ei viitannut jutussa GinTonicciin, puhui vaan "pojista". GT oli mainittu jutussa, mutta en tulkinnut sitä niin, että he olisi "pojat". Käsittääkseni olivat narkkibisneksessä, mutta eivät ns. sormenkatkojia.

Se mökinpoltosta tietäminen tekee asian mielenkiintoiseksi, olkoon Boman kuinka pikkunilkki hyvänsä. Näitä poltettavia mökkejä pitäisi kai olla vähintään viisi, ennenkuin asia olisi teistä mielenkiintoinen.

Kyllä mä luulen, että toi pakottava talousmotiivi yhdistettynä johonkin yhteiseen rikokseen Veikon kanssa on ihan hyvä linja. Ei se Veikko mikään kirkkoherra ole ollut, jos haluaa esittää supersankaria ja raahata rattijuoppoja poliisille niskasta. Pitänyt itseään kylän kunkkuna, ja halunnut kerätä vihamiehiä. Taisi mennä kovisleikit liian syviin vesiin.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1991
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Eikös noilla Pesämiehen antamilla tiedoilla olisi meidänkin "haarukoida" tämä yrittäjä josta puhuu? Eli olleet samassa oikeudenkäynnissä, syytettyinä? Tapahtunut ennen Alibin juttua, ja kyseinen firma oli jonkinlainen maansiirtofirma? Olisi mielenkiintoista tietää, onko kyseessä se Varis? Onkohan hän saanut vakuutuskorvauksia palaneesta mökistä?
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1739
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Quorthon kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 5:33 pm
Ross Sullivan kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 5:09 pm

Hankenin drop-out tietystikään ei rinnastu Hankenin käyneeseen, mutta Hankenin käyneistä ihan vitun harva on istunut päivääkään vankilassa (tai edes putkassa).

Muistan, että pesämies viittaisi jutussa nimenomaan G&T, mutta en ole varma, kuten jo mainitsinkin. En tiedä onko sillä niin väliäkään, kun ilmeistä satua tuo pääosin taitaa olla muutenkin. Että tämä pikkunilkki-Boman olisi muka ollut joku kahteen tunnettuun rikostapaukseen "linkittyvä" yleistietäjä, niin kissan vitut. Uskokoo ken haluaa.
No jos isä on edesmennyt nosturiyrittäjä ja äiti joku kanslisti, niin ei siinä nyt missään Bättre Folken ytimessä olla. Toki olet varmaan Hankenin putkasuhteen suhteen aivan oikeassa. :mrgreen:

Ja ei viitannut jutussa GinTonicciin, puhui vaan "pojista". GT oli mainittu jutussa, mutta en tulkinnut sitä niin, että he olisi "pojat". Käsittääkseni olivat narkkibisneksessä, mutta eivät ns. sormenkatkojia.

Se mökinpoltosta tietäminen tekee asian mielenkiintoiseksi, olkoon Boman kuinka pikkunilkki hyvänsä. Näitä poltettavia mökkejä pitäisi kai olla vähintään viisi, ennenkuin asia olisi teistä mielenkiintoinen.

Kyllä mä luulen, että toi pakottava talousmotiivi yhdistettynä johonkin yhteiseen rikokseen Veikon kanssa on ihan hyvä linja. Ei se Veikko mikään kirkkoherra ole ollut, jos haluaa esittää supersankaria ja raahata rattijuoppoja poliisille niskasta. Pitänyt itseään kylän kunkkuna, ja halunnut kerätä vihamiehiä. Taisi mennä kovisleikit liian syviin vesiin.
Lainaamani "2 nikin kirjoitus" ei ole mikään lainaus siitä alkuperäisestä Alibin jutusta, vaan nikkien oma "muistaminen", joka pääpiirteittäin on sellainen, kuten itsekin kirjoituksen muistan. Mielestäni siinä alkuperäisesssä jutussa nimenomaan rinnasti G&T:n "pojiksi". Kolmannen kerran, että mahdollisesti valemuisto. Parempi olisi, jos jollain olisi "kopioitavissa" tämä alkuperäisjuttu, niin ei tarvitse muistella. Lisäksi tämä alkuperäisjuttu on mielestäni uudelleenjulkaistu lähes sellaisenaan myöhemmässä alibissa ainakin kertaalleen.

"Se mökinpoltosta tietäminen tekee asian mielenkiintoiseksi, olkoon Boman kuinka pikkunilkki hyvänsä. Näitä poltettavia mökkejä pitäisi kai olla vähintään viisi, ennenkuin asia olisi teistä mielenkiintoinen." No on se mielenkiintoinen, mutta saattanut olla "yleisesti tiedossa" Kirkkonummen/Espoon hämäräliikemieskuvioissa. En usko sitä, että joku "mafiamies" vittu kasuaalista kertoisi jollekin "pikkunilkille", että "juu mehän se hoidettiin".

"Bättre Folke" Kirkkonummella on erilainen kuin esim. Espoossa tai stadissa. Aikoinaan kaikkein pahimmat (kovimmat ainakin) kaverit Kirkkonummella olivat suomenruotsalaisia.

Btw, Kirkkonummella sattuu ja tapahtuu...(siis "vanha" juttu jo)

https://yle.fi/a/3-12350147

Uhria en tiedä, mutta ampuja on ravintoloitsija ja entinen (reilu) poke. Pokena asiallinen ja sovitteleva. Jotenkin vaikea uskoa, että olisi ampunut ilman todellista uhkaa (en tosin tiedä tapauksesta enempää).
O-etyyli-S-2-di-isopropyyliaminoetyylimetyylifosfonotiolaatti

Still love
Roger Murtaugh
Viestit: 881
Liittynyt: Su Syys 02, 2018 12:00 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Still love »

Ketjussa on aiemmin pohdittu, oliko aikanaan vangittu mies kaksosten isä.
Alibi nro 9/90 on juttua surmasta. Juttua kirjoittaessa (2.8.-90) ruumiinavausraportti ei ollut vielä tullut.

Otsikon "Ensimmäinen pidätys " alla lukee maininta monesta suusta kuuluneesta huhuista, kun paikkakunta kuuli surmasta:
- "Beritin entinen aviomies varmaan"
Saman otsakkeen alla lukee heti edellisen perään:
" Harmaalla pakettiautolla, Toyota Hiacella, liikkunut 39-vuotias mies joutui otetuksi kiinni, kuulusteltavaksi ja saman tien pidätetyksi. Noin vuorokauden sisällä tutkijoille selvisi, ettei kysymyksessä sittenkään tainnut olla oikea henkilö. Ainakaan tämä ei tunnustanut, joten poliisi päästi hänet vapaaksi."
Ja edelleen: "Kyläläisten käsityksen mukaan pidätetyllä olisi voinut olla veritekoon riittävä motiivi."

Myöhemmin eri otsakkeen alla lukee seuraavasti:
"Tässä tapauksessa ensimmäiseksi vaikuttimeksi epäiltiin mustasukkaisuutta. Beritin tiedettiin asuneen useita vuosia pidätetyn miehen kanssa ennen Veikko Rytkösen puolisoksi ryhtymistään. Tästä suhteesta jäivät kaksoset: 9-vuotiaat tyttö ja poika."

(alleviivaukset omia merkintöjä)

Täällä on mainittu, ettei MR lisäksi muilla olisi tiedossa, etteivät kaksoset ole kotona. No, ainakin kaksosten isällä oli tieto, jos lapset hänen luo menivät.

Routalempi
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 11:17 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Routalempi »

↑↑

Ai, shaakeli! Nyt on hyvää shittiä (tuo Pesämieheen liittyvä spekulaatio, josta lainasin vain ingressin verran. Ei nimimerkkien päättelyt).

Lähtee menemään sivuraiteille heti löytöpäivämäärässä, joka ei ollut sunnuntai 29.7., vaan tiistai 31.7. Mutta samapa tuo, ei anneta sen haitata.

Mulla on omakohtaista kokemusta tällaisista ihmisistä, jotka tykittävät mottipäistä paskaa ulos suustaan sen minkä ehtivät. Heille nautinto on se, että joku uskoo heitä - edes hetken.

En kuulu heihin, mutta kokeillaan, osaanko näytellä tätä genreä.

P.S. Olen niin ikään varma siitä, että Veikolla oli kädet sotkussa, mutta motiivina surmaan en siihen usko.

”No, sit se kesämies tosiaan soitti mulle Ruotsiin. Mä olin Stokiksessa dallaamassa, Slussenilla, kun mun Mobira Cityman 900 alkoi soida. Sieltä kuului vain, että ”hundra tusen, Rytkönen, Kyrkslätt”. No, mä menin kapakkiin ottaan pari mellakkaa ja mietin, että puhuttiinko nyt kruunuista vai markoista. Soitin takaisin ja sanoin, että kyllä mä tän teen. Unohdin taas kysyä, että kruunuja vai markkoja, ja kaikki muut yksityiskohdat. Sitten mun Huddingen-asunnon portaille oli tuotu kirje Matti Paanaselta. Siinä luki, että budjetti on pieni ja palkkio on kruunuissa, eikä tekovälineeseen ole varaa. Mun pitäisi katsoa keittiön laatikoista jotain kättä pidempää - niin, ja kirves pitäisi olla autotallissa. Avain oli kuulemma oven edessä maton alla. Sit ne ohjeisti mua vielä, että pitää olla tunnetta teossa mukana, koska se näyttäis hyvältä.

Ei siinä mitään, mä lähdin laivalla Suomeen ja kelasin vain, että kuinka kliffaa on aloittaa hitmanin ura tällä tavalla. Tuumasin, että seuraavan keikan mä tekisin jo ampuma-aseella, koska elokuvissakin ne aina ampuu uhrin. Kesämies oli Laihialta kotoisin, joten ehkä se vähän sniiduili budjetin kanssa, mutta ei siinä mitään. Kyllä mä tän skulaisin. Gröhn ja Tahvanainen oli mua vastassa punaisella Golfilla. Näin sivusilmällä, että Tani suunnitteli jotain keikkaa Porin Matin kanssa siinä terminaalin ulkopuolella, mutta me jatkettiin suoraan Kirkkonummelle, eikä jääty rupattelemaan. Päästiin Volsiin ja nousin jo autosta ulos, niin Tahvanainen sanoo vielä, että ”ootas, mulla on jotain sulle”.

Sitten se kaivoi molemmista jaloistaan tennissukat ja sujautti niihin LV:n palasaippuan. Nyt mulla oli melkoinen hyrrä, jolla mä pärjäisin, kun vain pääsin inessiiviin. Vaikka Veikolla olis ollut Mauser tähdättynä mua kohti, mä tunsin olevani voittamaton. Pääsin ongelmitta sisään ja etenin makuuhuoneeseen. Sit mulle iski paniikki. En mä halunnut tappaa niitä ainakaan niiden nukkuessa. Niinpä mä aloin töniä Veikkoa hereille. Voi että se nukkui sikeästi, mutta heräsi lopulta ja pomppasi pystyyn. Se nosti jo oikean kätensä ylös, mutta mä tartuin siihen ja salamannopeasti toisella kädellä myös alaselästä kiinni. ”Veksi, nyt tanssitaan. Tää on meidän ilta. Berit, hyräile jotain kappaletta”, mä skiiasin ja sit me lähdettiin. Berit hyräili wienervalssia värisevällä äänellä, kun sitä pelotti niin vietävästi. Mutta Veksi vei mua miehekkäin ottein. Olihan se nussinut lähes jokaista kirkkonummelaista naista ja osasi myös tanssin askeleet. Mä sain olla sen kamarineito ja kurtisaani, ja nautin joka sekunnista. Aina siihen asti, kunnes Veksulipeksuli alkoi talloa mun varpaille, Bertsa ei pysynyt sävellajissa ja vauvakin alkoi itkeä äänekkäästi. Sit mä päätin, että nyt pistän ne kaikki kylmäksi. Mulla oli virtaa vielä hyvin, joten aloitin sukkasaippualla. Heti eka heilautus osui Veikkoa hyvin leukaan. Sanoin sille, että odota siinä ja lähdin hakemaan keittiöstä lisää välineitä. Pari tuntia se jumppa kesti.

Golfista oli meinannut jo bensa loppua, kun se hörpötti tyhjäkäyntiä siinä pihassa. Vähän Gröhn ja Tahvanainen ihmettelivät, kun tulin aivan läkähtyneenä takaisin autolle. Otin vielä pienen bonuksen talosta lähtiessä, kun Veksin kirjetelineessä oli kakskyt donaa käteistä tarjolla. Tahvanainen ei huolinut enää sukkiaan takaisin, kun ne oli ihan veressä. Vietiin sitten ne Veksin eksälle pesuun. Mika soitti tiistaina mulle, kun olin jo palannut Huddingeen. Se kiitteli kovasti ja sanoi soittaneensa naapuri Ponkilaiselle, että mitään ei sitten saanut kommentoida julkisuuteen. Ponkilainen ja sen koira lupas kertoa korkeintaan muunneltua totuutta, joten kaikki oli hyvin.”

Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1739
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

^"Mulla on omakohtaista kokemusta tällaisista ihmisistä, jotka tykittävät mottipäistä paskaa ulos suustaan sen minkä ehtivät. Heille nautinto on se, että joku uskoo heitä - edes hetken."

Mahdollisia päivämäärävirheitä en muista Alibin alkuperäisjutusta enkä kaikkia muitakaan virheitä. Tämän ketjun Sivun 38 kahden nikin "referaatti" alkuperäisjutusta on pääpiirteittäin oikein (joku voisi sen jutun linkittää, niin ei tarvitse muistella). Ainoa oma lisäykseni on se, että mielestäni (nyt neljännen kerran: saattaa olla valemuisto) jutussa "pojiksi" nimettiin nimenomaan G&T.

Pesämiehen mukaan ukko Ruotsista hoiteli "pojat", kun olivat alkaneet "kiristämään" ja "pojat" hoitelivat Veikko Rytkösen. Lisäksi "teettäjä" olisi hänelle tosiaan kasuaalisesti todennut, että näin on käynyt. Lisäksi mökinpolttamisen osalta kuten referoin.

Ja juu, minunkin mielestäni pesämiehen jutut ovat kesämiehen sarjassa.
O-etyyli-S-2-di-isopropyyliaminoetyylimetyylifosfonotiolaatti

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

En tiedä olenko pikkumainen, mutta mun mielestä KAIKKIEN pitäisi kuunnella tuo keväällä julkaistu viimeinen johtolanka-podcast, jos haluavat ottaa tähän keskusteluun osaa.

Mutta korjataan nyt vielä tän kerran:

BERITIN PIDÄTETTY EX OLI SAMA MIES KUIN KAKSOSTEN ISÄ. TÄMÄ PALJASTETTIIN PODCASTISSA LOPULLISESTI. SPEKULOINTI AIHEESTA VOIDAAN SIIS LOPETTAA. KIITOS.

Pesämiehen osalta voidaan lopettaa vääntö muutoin, mutta se ALKUPERÄINEN ARTIKKELI pitäisi päästä näkemään. Olen varma, etteivät G & T olleet ne "pojat".
Pesämiehen mukaan ukko Ruotsista hoiteli "pojat", kun olivat alkaneet "kiristämään" ja "pojat" hoitelivat Veikko Rytkösen.
Ei, vaan pojat hoitivat Veikon perheen, ja Veikko kiristi yrittäjää velkansa (ja ehkä jonkun muunkin?) nojalla. GT ei liittynyt tähän asiaan. Mainittiin vaan, että heilläkin oli yhteys tähän samaiseen murhailijayrittäjään.

Ja joo, kyllä tuon yrittäjän henkilöllisyyden selvittäminen on mahdollista.

Toki näiden juttujen ympärillä pyörii aina ihmisiä, jotka saavat kiksit siitä kun heidän tarinoitaan uskotaan. Se on selviö. Mutta painotan edelleen, että Veikolle tehty mökinpoltto-tarjous EI ollut yleisessä tiedossa Pesämiehen siitä kertoessaan 1998. Tämä jättää mahdollisuuden sille, että tarina olisi totta.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Still love
Roger Murtaugh
Viestit: 881
Liittynyt: Su Syys 02, 2018 12:00 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Still love »

^^^
Rytkönen raahasi rattisaaliit ja muut lainrikkojat poliisin nenän eteen. Mies ei kuitenkaan avautunut poliisille pelkonsa syystä, josta oli varsin vaisu muutenkin. Tuntuu erittäin kummalliselle, pistoolit housun puntissa piti kuitenkin tallustella ja pelko taisi olla kova. Tuskin aiheettomasti, koska henkihän hältä lähtikin. Tämän johdosta on hankala keksiä muuta vaihtoehtoa -Beritin eksän lisäksi- kuin sellaista, että jokin Veikon touhuissa ei kestänyt päivänvaloa. Veikko tunnettiin rehtinä ja kovasti työtä tekevänä miehenä. Ehkäpä päivänvaloa kaihtava asia oli vaikka veronkiertoa tai muuta taviksesta yleensä vähäpätöisempää rikettä...

Ihan koko stooria en jaksanut tavata, vaikka hyvää sanan käännettä olikin. :D
Joillakin ihmisillä on pakonomainen valehtelun ja juttujen keksimisen tarve. Tällöin suuria juttuja kerrotaan totena vähän kuin päivätyönään tai sivutyönä vähintäänkin.
Pesämaasta en tiedä, oliko hänellä tällaista oireistoa. Kertomansa mukaan tulee ensimmäisenä mieleen vaikkapa nykyään nimeä Raimo Tienhaara (TeeHoo) tottelevan miehen velipoika. Hieman lukenutkin velipoikansa on pitänyt julkisuudesta varsin matalaa profiilia. Veljekset jäivät v. 1992 kiinni huumeliigan pyörittämisestä -sillä kertaa. Tämä velipoika on espoolainen, hänellä on ollut joskus 90-luvun alussa alan yritys, josta Pesämaa puhuu. (Lisäksi autokauppa-alan yritystä jossain vaiheessa, mistä tuli aikanaan lukiessa nyt tarkemmin muistamatta jonkin yrittäjän henkirikosta ja katoamistapausta äkkiseltään mieleen ehkä -vaihtoehtoina ukkeliin liittyen.) Äijä tuli jossain vaiheessa ainakin poliisille tunnetuksi siitä, että raivaa esteet ja kilpailijat tieltänsä, tavalla tai toisella, mutta ei varsinaisesti likaa omia käsiään. Myös rahaa sälli lainaili, korkojen kera tietysti, ym. mukavaa. Lisäksi harrasteena oli antaa näitä polttourakoita välillä, maksaa pimeänä mutta hyvin, ja nyysiä vakuutusyhtiöltä markat pois. Tämä toimeksiantaja ei keinoja kaihtanut, se ainakin tuli selväksi, kun aikanaan hänen edesottamuksiin tutustuin. (Varsin vähälle huomiolle jäänyt kaveri murhainfo- palstalla, ja kaksikosta GT, ainakin ensimmäisellä oli jotain liitosta tähän roistoon.)
Mutta... jos leikitellään että tämä variantti olisi totta, sellainen yksi pieni mutta: jos Pesämaalla itsesuojeluvaisto ja järki on pelannut haastatteluhetkillä, ja miehessä henki pihissyt vielä pitkäänkin jutun jälkeen, tämä hypoteesi kumoutuu aika lailla nolliin.

Jos oletetaan, että Pesämaa ei luottanut poliisiin, mutta halusi lehden kautta kertoa kaihertamaan jääneen tietonsa... olisiko tämä ollut sitten mitenkään toimiva ratkaisu? Ainakaan Pesämaan pojalla ei ollut syytä pelätä toimeksiantajaa, jos juttunsa oli totta -johon varsin skeptisesti suhtaudun.

Mulla on lehti, jossa tuo Arin haastettelu. Jos juttu sattuu tulemaan nenän eteen "muita arkistotietoja" etsiessä kunhan olen saanut muuton hoidetuksi loppuun ja tuhannet lehdet ojennukseen, voin laittaa. Siinä ei lisäinfoa tarinaan eikä muihinkaan kiintoisiin juttuihin äkkiseltään muisteltuna ollut. Juttu ei ainakaan ollut lehdessä vm -98, koska ko.vuoden lehtiä ei itseltäni löydy - vaan esim. V. 1990-1991 (tai 92-93) lehdessä.

Lausahduksesta Veikon suusta "kyllä minä oman väkeni tunnen"... Toisin kuin joku täällä aiemmin kirjoitti, itselleni tämä lausahdus tarkoittaa viitettä työn kautta tutuksi tulleeseen väkeen; sen takia, miten tottunut sanontaa kuulemaan, mutta myös siksi, mitä Veikon suusta ei ilmennyt asiaan liittyen. Eli tietoa, ketä pelkäsi. Itse asiassa ainut, jonka Veikon tiedämme nimenneen, on Beritin ex.
Lausahdus voisi tarkoittaa työntekijää tai yritysosakasta.

Eiköhän omat penskat Veikko olisi pistänyt ruotuun, jos olisivat silmille hypelleet? Tuskin olisi MR:stä laskenut visiitille ja työkaluja lainaillut tälle, en usko alkuunkaan.
Tekotapa ilmentää henkilökohtaista raivoa/kostoa/vihaa. Jos kyseessä on ollut palkkamurha, on kyllä varsin onnistuvasti teetetty. Tuohon aikaan ei erittäin todennäköisesti vauvaa olisi tapettu välillisestikään tuollaisessa tapauksessa.
Se, että vauvan annettiin kuolla, kertoo että tekijästä löytyy psykopaatin ominaisuuksia. Tuskinpa hänellä omatunto moisen vuoksi kolkuttaa- kun ei omaatuntoa ole.

Eikö muista ole varsin kummallista, että Veikko ei kertonut, ketä hän pelkää? Tämä on huomion arvoinen asia.
Ainut kenen oli maininnut, oli vaimonsa exä. Huomion arvoinen seikka tämäkin.
Entäs hän, kenelle maininta oli tehty. Kuinka luotettava toveri hän oli?
Joka tapauksessa tekijä tai työn teettäjä on ollut joku hyvin tuttu ainakin jommalle kummalle aikuisuhreista, ja käynyt asunnossa aiemmin. Tiennyt jonkin verran elintapoja. Mahdollista exän aktiivisella seurannalla ja vierailulla kotona väen ollessa poissa.

Surma on haluttu (tai jouduttu, johon äsken annettiin täällä ihan hyvä skenaario velkaeräpäivän muodossa) toteuttaa varsin henkilökohtaisella ja riskaabelilla tavalla. On syytä pohtia, miksi tekoa ei tehty vaikkapa lyömällä Veikkoa tilauskeikalla pesäpallomailalla takaraivoon? Miksi molemmat aikuiset piti tappaa? Miksi otettiin kaikin puolin valtava riski tekemällä surmatyö Rytkösen kotona? Miksi surmat tehtiin niin henkilökohtaisella tavalla? Kolme viimeisintä saattaisi olla se tapauksen tärkein seikka.
Elokuun alussa valmistellussa Alibin 9/90 lehdessä oli maininta, että mitään huomion arvoista ei ole varastettu, koska penkomisen jälkiä ei ole.
Selvisi kuitenkin myöhemmin, että keittiön laatikostoja oli auottu kuin olisi etsitty jotain... muistikirja ja samassa metalliastiassa säilytetyt rahat astioineen oli viety.
Tekijä kyllä takuulla tiesi, että nämä ovat keittiössä, ja varta vasten niitä etsi. Ei ryöstölavastusta vaan yritetty peitellä ennemminkin ryöstöjäljet. Eiköhän ainakin rahalla ollut ratkaiseva merkitys tässä surmassa, kun oli jääty ne mukaan etsimään. Exä todennäköisesti ei olisi tehnyt tätä, hänelle olisi riittänyt omin käsin toteutettu surmatyö.
Veikko tappamalla muualla, ei olisi päästy käsiksi niin helpolla keittiökaappien sisältöön.
Toisaalta, väen ollessa poissa kotoa, olisi ollut mahdollista visiteerata noutamalla rahat ja muistikirja. Jos ei rahan saannilla ollut pikainen ja välitön kiire...
Kyllä tästä saa sen kuvan, että tekijä tunsi vihaa molempia uhreja kohtaan, ja oli rahan ja/tai muistikirjan tarpeessa. Onkohan lie ollut muuta, vaikkapa erääntynyttä suurta laskua teetetystä (hinaus - tms.) työstä muistikirjan ja rahojen lomassa?

Entäs se Podcastin mies, kuka oli kokenut vesivahingon, josta syytti Veikkoa? Juttu päätyi oikeuteen saakka, ja mies otti jälleen takkiin. Hieman jäi kuva, että sen sortin mies, joka vie tuollaisen asian oikeuteen saakka, vaikka on ollut kuitenkin itse se varsinainen tunari "tein itse ja säästin" - hommissaan, saattaisi hyvinkin padota vihaa ja kokea oikeutettuna kostoreissun. Ehkä vilkkaalla mielikuvituksella on osuutta asiaan, mutta podcastia vesivahinkoäijän kohdilla kuunnellessa mieleen tuli, että... ja hieman myöhemmin vesivahingon kärsi Rytkösten perhe "korkojen kera".
Viimeksi muokannut Still love, Ke Kesä 07, 2023 1:56 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1991
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Olikohan vaarana, että Veikko kuljetti muistikirjaa välillä mukanaan? Jos olisi tappanut Veikon muualla, eikä muistikirja olisikaan mukana, olisi se todennäköisesti päätynyt poliisille, ja siellä olleet tiedot myös. Uhan on tarvinnut kyllä olla todella varteenotettava Veikon mielestä, koska ei vaikuta yhtään normaalilta toiminnalta että hinausyrittäjä, joka tekee keikkoja mihin aikaan vain, yrittää saada kaveriaan vaimon turvaksi kotiinsa hinauskeilan ajaksi. Veikko taisi tietää hyvinkin, että tappaja haluaa muistikirjan, mutta luuli itsestään liikoja
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1739
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Murheli kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 1:50 pm
Olikohan vaarana, että Veikko kuljetti muistikirjaa välillä mukanaan? Jos olisi tappanut Veikon muualla, eikä muistikirja olisikaan mukana, olisi se todennäköisesti päätynyt poliisille, ja siellä olleet tiedot myös. Uhan on tarvinnut kyllä olla todella varteenotettava Veikon mielestä, koska ei vaikuta yhtään normaalilta toiminnalta että hinausyrittäjä, joka tekee keikkoja mihin aikaan vain, yrittää saada kaveriaan vaimon turvaksi kotiinsa hinauskeilan ajaksi. Veikko taisi tietää hyvinkin, että tappaja haluaa muistikirjan, mutta luuli itsestään liikoja
Ihan oiva havainto/kysymys. Vähän oudolle tuntuu kuitenkin sellainen logiikka, että "ei hemmetti tapetaan se Veikon ämmä (ja jopa vauva) samalla että saadaan muistikirja". Aika kovaa on hinta ja "meksikolaista alamaailmaa" tällainen toiminta. Jotenkin ei istu Suomeen.

Toisaalta Paanasen-kirje voisi kuitenkin olla ollut sellainen viimeinen yritys saada pelkästään Veikko tapetuksi. Ja tosiaan outoa, että mutka mukana kuljeksii ja joku ampunut tuulilasiinkin, mutta sitten kuitenkin Rytkösille päässyt ilmeisesti tyyliin "kammalla" sisään.

Todennäköisesti tekijä tuntenut talon niin hyvin, että tiennyt rahan säilyttämisestä ja muistikirjan myös.
O-etyyli-S-2-di-isopropyyliaminoetyylimetyylifosfonotiolaatti

Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1739
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Quorthon kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 12:51 pm
En tiedä olenko pikkumainen, mutta mun mielestä KAIKKIEN pitäisi kuunnella tuo keväällä julkaistu viimeinen johtolanka-podcast, jos haluavat ottaa tähän keskusteluun osaa.

Mutta korjataan nyt vielä tän kerran:

BERITIN PIDÄTETTY EX OLI SAMA MIES KUIN KAKSOSTEN ISÄ. TÄMÄ PALJASTETTIIN PODCASTISSA LOPULLISESTI. SPEKULOINTI AIHEESTA VOIDAAN SIIS LOPETTAA. KIITOS.

Pesämiehen osalta voidaan lopettaa vääntö muutoin, mutta se ALKUPERÄINEN ARTIKKELI pitäisi päästä näkemään. Olen varma, etteivät G & T olleet ne "pojat".
Pesämiehen mukaan ukko Ruotsista hoiteli "pojat", kun olivat alkaneet "kiristämään" ja "pojat" hoitelivat Veikko Rytkösen.
Ei, vaan pojat hoitivat Veikon perheen, ja Veikko kiristi yrittäjää velkansa (ja ehkä jonkun muunkin?) nojalla. GT ei liittynyt tähän asiaan. Mainittiin vaan, että heilläkin oli yhteys tähän samaiseen murhailijayrittäjään.

Ja joo, kyllä tuon yrittäjän henkilöllisyyden selvittäminen on mahdollista.

Toki näiden juttujen ympärillä pyörii aina ihmisiä, jotka saavat kiksit siitä kun heidän tarinoitaan uskotaan. Se on selviö. Mutta painotan edelleen, että Veikolle tehty mökinpoltto-tarjous EI ollut yleisessä tiedossa Pesämiehen siitä kertoessaan 1998. Tämä jättää mahdollisuuden sille, että tarina olisi totta.
Olen samaa mieltä, että ketjuun osallistumisen edellytys pitäisi olla vähintään Niemen podcastin kuunteleminen kerran pari. Lisäksi olen samassa käsityksessä, että pidätetty exä oli kaksosten isä. En kuitenkaan pitäisi Niemeä jumalana. Väittää sarjassa muutenkin sellaisia asioita, jotka eivät vaan voi pitää paikkaansa.

Älä sitten väännä pesämiehestä tai kesämiehestä. Lisäksi on mielestäni melkoinen sivuseikka ovatko "pojat" G&T vai ei. Jopa hauskempaa olisi, että kesämiehen mukaan hänellä olisi sisäpiiritietoa kahdesta kuuluisasta suomalaisesta selvittämättömästä henkirikoksesta. Olkoon pojat jore ja pera. Varmaa on, että teettäjätaho ei ole jollekin helvetin pikkunilkille eksplisiittisesti ilmoittanut ykistyskohtia teettämästään kolmoissurmasta.

"Veikolle tehty mökinpoltto-tarjous EI ollut yleisessä tiedossa Pesämiehen siitä kertoessaan 1998. Tämä jättää mahdollisuuden sille, että tarina olisi totta."

Sitten voidaan tutkia "yleisesti tiedossa" -ilmauksen merkitystä. Niemen podcastissa haastateltu Veikon kaveri, joka asiasta kertoo ei ole ymmärtääkseni ollut mitenkään erityisen läheinen Veikko Rytköselle. Ei vitussa ole ollut ainoa henkilö, jolle Veikko asiasta kertonut. Sana kiirinyt nopeasti.
O-etyyli-S-2-di-isopropyyliaminoetyylimetyylifosfonotiolaatti

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Ross Sullivan kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 5:58 pm
Olen samaa mieltä, että ketjuun osallistumisen edellytys pitäisi olla vähintään Niemen podcastin kuunteleminen kerran pari. Lisäksi olen samassa käsityksessä, että pidätetty exä oli kaksosten isä. En kuitenkaan pitäisi Niemeä jumalana. Väittää sarjassa muutenkin sellaisia asioita, jotka eivät vaan voi pitää paikkaansa.

Älä sitten väännä pesämiehestä tai kesämiehestä. Lisäksi on mielestäni melkoinen sivuseikka ovatko "pojat" G&T vai ei. Jopa hauskempaa olisi, että kesämiehen mukaan hänellä olisi sisäpiiritietoa kahdesta kuuluisasta suomalaisesta selvittämättömästä henkirikoksesta. Olkoon pojat jore ja pera. Varmaa on, että teettäjätaho ei ole jollekin helvetin pikkunilkille eksplisiittisesti ilmoittanut ykistyskohtia teettämästään kolmoissurmasta.

"Veikolle tehty mökinpoltto-tarjous EI ollut yleisessä tiedossa Pesämiehen siitä kertoessaan 1998. Tämä jättää mahdollisuuden sille, että tarina olisi totta."

Sitten voidaan tutkia "yleisesti tiedossa" -ilmauksen merkitystä. Niemen podcastissa haastateltu Veikon kaveri, joka asiasta kertoo ei ole ymmärtääkseni ollut mitenkään erityisen läheinen Veikko Rytköselle. Ei vitussa ole ollut ainoa henkilö, jolle Veikko asiasta kertonut. Sana kiirinyt nopeasti.
En pidä Niemeä jumalana, mutta oletan, että jos puhutaan siitä, minkä niminen henkilö on ollut pidätettynä, niin Marko Niemi ei asiasta valehtele. Hänen omat tulkintansa voivat jäädä tulkinnanvaraisiksi, mutta hän sanoo aivan selkeästi että kyseessä on sama mies joka asui Beritin kanssa avoliitossa, oli kaksosten isä ja sanoi saunassa firman pikkujouluissa tappavansa Veikon. Piste. Mielestäni sinulla on vähän sitä vikaa, että vähättelet muita ja haluat uskoa liikaa omiin teorioihisi. Mutta suurimmalla osalla näiden foorumien kirjoittajista sitä vikaa on paljon enemmän, joten älä ota tätä itseesi.

Me ei tiedetä kuinka moni tietää Veikon saamasta erikoistarjouksesta. Siitä voidaan varmaan olla samaa mieltä. Itse ajattelin asiaa sen verran syvällisesti, että tämä hyvin selvästi Ruotsalaisittain Suomea puhunut mökinpoltosta kertonut tuttu oli ehkä Veikon ex-vaimon (joka oli Svedu) kautta silloin läheinen mies, mutta ei sitten enää läheinen 1988 jälkeen, kun ex-vaimon kanssa erosivat. Silloinhan hän kertoi siitä kuulleensa, muttei sitten enää Veikkoa nähneensä. Tämä on tietysti minulta puhdas olettamus, joka tuli väkisinkin mieleen.

Kyllähän pikkunilkille on voitu kertoa, jos on pikkunilkki alun pitäenkin haluttu palkata tappohommiin. Lopultahan tällaisesta keskustelusta ei ole mitään todisteita. Kuten sanoin, yksityisyrittäjä Espoosta on voitu kuulustellakin, mutta ilman muistikirjaa tai fyysisiä todisteita miehelle ei paljoa ole mahdettu. Jos on edes osattu ottaa tosissaan epäiltynä.

Painotan edelleen: tuo mökinpoltto-yhteys jättää ilmaan sen kysymyksen, että olisiko Pesämiehen tarina sittenkin totta. Joka pitäisi tutkia juurta jaksain.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1739
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Quorthon kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 6:11 pm
Ross Sullivan kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 5:58 pm
Olen samaa mieltä, että ketjuun osallistumisen edellytys pitäisi olla vähintään Niemen podcastin kuunteleminen kerran pari. Lisäksi olen samassa käsityksessä, että pidätetty exä oli kaksosten isä. En kuitenkaan pitäisi Niemeä jumalana. Väittää sarjassa muutenkin sellaisia asioita, jotka eivät vaan voi pitää paikkaansa.

Älä sitten väännä pesämiehestä tai kesämiehestä. Lisäksi on mielestäni melkoinen sivuseikka ovatko "pojat" G&T vai ei. Jopa hauskempaa olisi, että kesämiehen mukaan hänellä olisi sisäpiiritietoa kahdesta kuuluisasta suomalaisesta selvittämättömästä henkirikoksesta. Olkoon pojat jore ja pera. Varmaa on, että teettäjätaho ei ole jollekin helvetin pikkunilkille eksplisiittisesti ilmoittanut ykistyskohtia teettämästään kolmoissurmasta.

"Veikolle tehty mökinpoltto-tarjous EI ollut yleisessä tiedossa Pesämiehen siitä kertoessaan 1998. Tämä jättää mahdollisuuden sille, että tarina olisi totta."

Sitten voidaan tutkia "yleisesti tiedossa" -ilmauksen merkitystä. Niemen podcastissa haastateltu Veikon kaveri, joka asiasta kertoo ei ole ymmärtääkseni ollut mitenkään erityisen läheinen Veikko Rytköselle. Ei vitussa ole ollut ainoa henkilö, jolle Veikko asiasta kertonut. Sana kiirinyt nopeasti.
Oletan, että jos puhutaan siitä, minkä niminen henkilö on ollut pidätettynä, niin Marko Niemi ei asiasta valehtele. Hänen omat tulkintansa voivat jäädä tulkinnanvaraisiksi, mutta hän sanoo aivan selkeästi että kyseessä on sama mies joka asui Beritin kanssa avoliitossa, oli kaksosten isä ja sanoi saunassa firman pikkujouluissa tappavansa Veikon. Piste.

Me ei tiedetä kuinka moni tietää Veikon saamasta erikoistarjouksesta. Siitä voidaan varmaan olla samaa mieltä. Itse ajattelin asiaa sen verran syvällisesti, että tämä hyvin selvästi Ruotsalaisittain Suomea puhunut mökinpoltosta kertonut tuttu oli ehkä Veikon ex-vaimon (joka oli Svedu) kautta silloin läheinen mies, mutta ei sitten enää läheinen 1988 jälkeen, kun ex-vaimon kanssa erosivat. Silloinhan hän kertoi siitä kuulleensa, muttei sitten enää nähneensä. Tämä on tietysti minulta puhdas olettamus, joka tuli väkisinkin mieleen.

Kyllähän pikkunilkille on voitu kertoa, jos on pikkunilkki alun pitäenkin haluttu palkata tappohommiin. Lopultahan tällaisesta keskustelusta ei ole mitään todisteita. Kuten sanoin, yksityisyrittäjä Espoosta on voitu kuulustellakin, mutta ilman muistikirjaa tai fyysisiä todisteita miehelle ei paljoa ole mahdettu. Jos on edes osattu ottaa tosissaan epäiltynä.
Minäkin oletan, mutta en ottaisi häntä tosiaan jumalana kun väittää podcastissaan kaikenlaista sellaista, joka ei pidä paikkaansa. Olen tosiaan samassa käsityksessä, että tämän Beritin exän osalta asia lienee kuten väittää.

Itse ajattelen sen verran syvällisesti, että Kirkkonummella noin 18% puhuu äidinkielenään ruotsia vielä nykyäänkin. Lisäksi aidosti kaksikielisiä on ihan hemmetisti. Jos mennään ajassa taaksepäin, niin asetelma ollut vielä vahvemmin kaksikielinen. Lisäksi ei voida tietää kuinka monelta mökinpolttaja on mökinpolttoa kysellyt. Veikko tuskin ainoa.

Jos pikkunilkki oikeasti vasikoisi "teettäjän", vaikka "teettäjä" ei jäisi kiinni, niin saisi pelätä sitä loppuikänsä. Sen verran alamaailmasta tiedän, että vasikointi on miltei pahinta mitä voi tehdä. Uskomatonta on, että "teettäjä" kasuaalista kertoisi "läpällä" yksityiskohtia kolmoissurmasta. Vielä uskomattomampaa on, että kesämies vasikoisi "teettäjästä" päästäkseen Alibiin.
O-etyyli-S-2-di-isopropyyliaminoetyylimetyylifosfonotiolaatti

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Ross Sullivan kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 6:22 pm

Minäkin oletan, mutta en ottaisi häntä tosiaan jumalana kun väittää podcastissaan kaikenlaista sellaista, joka ei pidä paikkaansa. Olen tosiaan samassa käsityksessä, että tämän Beritin exän osalta asia lienee kuten väittää.

Itse ajattelen sen verran syvällisesti, että Kirkkonummella noin 18% puhuu äidinkielenään ruotsia vielä nykyäänkin. Lisäksi aidosti kaksikielisiä on ihan hemmetisti. Jos mennään ajassa taaksepäin, niin asetelma ollut vielä vahvemmin kaksikielinen. Lisäksi ei voida tietää kuinka monelta mökinpolttaja on mökinpolttoa kysellyt. Veikko tuskin ainoa.

Jos pikkunilkki oikeasti vasikoisi "teettäjän", vaikka "teettäjä" ei jäisi kiinni, niin saisi pelätä sitä loppuikänsä. Sen verran alamaailmasta tiedän, että vasikointi on miltei pahinta mitä voi tehdä. Uskomatonta on, että "teettäjä" kasuaalista kertoisi "läpällä" yksityiskohtia kolmoissurmasta. Vielä uskomattomampaa on, että kesämies vasikoisi "teettäjästä" päästäkseen Alibiin.
Kuten sanoin, ilman todisteita se on ihan sama vaikka mäkin tunnustaisin tekemäni tuplamurhan joka päivä ohikulkijalle ruokakaupassa. Jos olisin yrittänyt palkata tuollaisen Pesämiehen, häntä voisi vaan pelotella tai värvätä lisää kertomalla asioita, joita hän ei voi todistaa.

Komppaan tässä jumalaani ( :mrgreen: ) Niemeä, ja sanon että eihän tällaisiin hommiin kysytä ketä vaan. Että pitihän hänen luottaa Veikkoon.

Ja itse siis uskon Veikon olleen kaikkea muuta kuin puhtoinen rehellisyyden perikuva.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Routalempi
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 11:17 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Routalempi »

Still love kirjoitti:
Ke Kesä 07, 2023 1:37 pm
^^^

Eikö muista ole varsin kummallista, että Veikko ei kertonut, ketä hän pelkää? Tämä on huomion arvoinen asia.
Ainut kenen oli maininnut, oli vaimonsa exä. Huomion arvoinen seikka tämäkin.
Entäs hän, kenelle maininta oli tehty. Kuinka luotettava toveri hän oli?
On kyllä. Ilmeisesti aihe oli niin arka, ettei aikalaistarinoita vain ole kuultavaksi asti.

Jotkut harvat tietävät, mutta eivät uskalla tai kehtaa puhua - miten vain. Sen toki ymmärtää, koska viisas vaikenee näissä tilanteissa. Ei siinä mitään voitettavaakaan ole. Poliisi on kaiketi evästetty näillä tositiedoilla, joten se on sentään selkeästi hyvä juttu.

Pojan pidätyksestä vielä sen verran, että kyllä se sen verran monen viikon työ oli poliisilta, että se ei ollut enää mikään ”tikulla jäätä” -tyylinen kopitus. Niinpä me täällä vain oletamme ja ihmettelemme, riittivätkö sormenjäljet makuuhuoneessa pidätykseen. Tuskin, ja se juuri osoittaa meidän ja poliisien eron, vaikka niin kovasti haluaisimme tietää.

Vastaa Viestiin