Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Edellinen luonteenkuvaus taisi olla nimimerkiltä Kehä, tämän ketjun sivulla 54:
Tuttavapiiri piti poikaa omituisena. Jopa pelottavana. Oli nurkan takana kurkkija tyyppi. Yhden ystävistä tunsin ja meni pojasta takuuseen, että syytön.

Tapasin tämän pojan -90 luvun alussa. Erikoinen sälli. En heti tiennyt kenestä kyse. Kun hän sai tietää, että olin Beritin ystäviä, seurasi ravintolan vessaan. Seisoa möllötti eikä sanonut mitään ....
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Tämä Beritin exähän kopitettiin päiväksi, ja laskettiin nopeasti vapaaksi. Kun taas toinen pidätetty oli viikon tutkintavankeudessa, ja poliisi sanoi lehdessä että ehdottivat viikon jälkeen vapauttamista, "koska lainsäädäntö on mitä on".
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

Quorthon kirjoitti:
To Tammi 13, 2022 10:53 am


En myöskään ymmärrä edellä esitettyä kysymystä hilpeän miehen henkilöllisyydestä, koska vain toinen pidätetyistä oli uhreille sukua. Ihan mielenkiintoista kyllä viitata isäänsä termillä: "sukulainen" :shock:
Väännetään rautalangasta, jotta sinäkin ymmärrät. Totta kai puheet sukulaisten kuolemasta viittaavat suoraan mallipoikaan. Qui88:n kirjoitus oli kuitenkin niin kiinnostava, että haluaisin varmistuksen, että kyseessä todellakin oli M.R. Jos on Qui88 todella on ollut hänen kanssaan tekemisissä murhan ja pidätyksen välisenä aikana, on tuo ylipäätään todella kiinnostava viesti, koska täällä on hyvin vähän kirjoitellut hänet henkilökohtaisesti tavanneita henkilöitä. Lähinnä on Margitin kertomus verisistä sukista, joka mitä ilmeisimmin liittyy Rytköseen. Mielelläni kuulisin Quilta kaiken mahdollisen hänen käytöksestään noina aikoina. Tuo on myös merkittävä juttu, että kirjoittaja on myös pitänyt pojan käytöstä erikoisen hilpeänä jo ennen kuin tiesi M.R:n sukulaisten tulleen tapetuiksi.

Oli miten oli, odotellaan Qui:n palaamista linjoille.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Tuolloin vielä määrättiin helposti rauhoittavia lääkärissä, jos oli sukulainen vaikkapa kuollut. Kummallinen hilpeys saattaisi silläkin selittyä
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

OK, kiitos tarkennuksesta! Olisi tosiaan mukava kuulla lisää. Ja se on varmaa, että myös valheellisia huhuja M.R:stä on tässä ketjussa ollut. Ja ihmisiä, jotka selvästi ovat sekoittaneet jonkun muun henkilön häneen. Joten sikälikin hyvä pointti. Itse olettaisin, ettei tuollaisia voi puhua tietämättä kenestä puhuu, mutta käytäntö on osoittanut toisin. Kyllä ihmiset joskus puhuvat ihan silkkaa paskaa. Eli olisi hyvä saada tarkennus. Joku esim. väitti vuosia sitten tässä ketjussa Mika Rytkösen vaihtaneen sukunimeä ja paikkakuntaa, joka ei ole totta.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Qui88
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2022 1:05 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Qui88 »

100% varmuus on henkilöstä, uhrin poika. Tämä tapaus on vanha, vaivannut mieltä kaikki nämä vuodet. Mitään syytä minulla ei ole tulla tänne satuilemaan. Tämän viimeisen keikan jälkeen emme ole tavanneet.

Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

Qui88 kirjoitti:
To Tammi 13, 2022 7:43 pm
100% varmuus on henkilöstä, uhrin poika. Tämä tapaus on vanha, vaivannut mieltä kaikki nämä vuodet. Mitään syytä minulla ei ole tulla tänne satuilemaan. Tämän viimeisen keikan jälkeen emme ole tavanneet.
Kiitos tiedosta. Vaikuttiko siltä, että hän olisi saanut rauhoittavia lääkkeitä? Se oli Murhelilta hyvä pointti, ja niitä hän on todennäköisesti tapauksen jälkeen syönyt, oli syyllinen tai ei. Mikäs tämä keikka oli tarkemmin, minkälaista työtä? Näit siis tuolloin R:n viimeistä kertaa? Miksi ette enää kohdanneet uudelleen? Lopettiko hän kyseiset hommat? Ja voitko jotain tarkentavaa kertoa siitä, mitä hän kertoi jostain yllättäen käyttöönsä saamastaan autosta? Ja lopuksi, oletko myöhemmin ollut tekemisissä sen henkilön kanssa, jolle oli kertonut sukulaistensa tulleen tapetuiksi? Kertoiko tuo henkilö esimerkiksi huomanneensa hilpeyttä käytöksessä?

Paljon kyselen, johtuen siitä että on erittäin kiintoisaa, että täällä kirjoittelee henkikö joka on tuon pääepäillyn mitä ilmeisimmin tavannut, ja vieläpä juuri murhien jälkeen. Ei tässä välttämättä mitään mullistavaa ilmene tai aukea, mutta kaikki tiedonmurut käyttäytymisestään ja puheistaan kiinnostavat.

Ps. Osaatko sanoa, kuinka kauan tarkalleen noista murhista oli, kun tapasitte tuolla keikalla?

Qui88
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2022 1:05 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Qui88 »

En huomannut käytöksessä mitään, mikä rauhoittaviin viittaisi, teki työnsä rutiinilla. Enkä muista tuliko paikalle omalla autolla vai toisen mallin kyydillä, yhdessä kuitenkin saapuivat. Karmivaa oli, että surmatyö oli niin tuore, vasta uutisoitu. Minun päätökseni oli se, ettei työsuhde jatkunut enää. Toisen mallin kanssa jatkoin yhteistyötä. En usko, että minulla on tähän keskusteluun enempää lisättävää.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Qui88 kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 12:01 am
En huomannut käytöksessä mitään, mikä rauhoittaviin viittaisi, teki työnsä rutiinilla. Enkä muista tuliko paikalle omalla autolla vai toisen mallin kyydillä, yhdessä kuitenkin saapuivat. Karmivaa oli, että surmatyö oli niin tuore, vasta uutisoitu. Minun päätökseni oli se, ettei työsuhde jatkunut enää. Toisen mallin kanssa jatkoin yhteistyötä. En usko, että minulla on tähän keskusteluun enempää lisättävää.
Kiitoksia sinulle
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Rauhoittavien sijaan itselle tuli lähinnä mieleen jotkut pintaliitopiireissä suositut viihdehuumeet. Sopisi hyvin tähän profiiliin velkaisesta jet set-elämään yli varojensa mieltyneestä kaverista.

Kokonaista palapeliä on vaikea tästä rakentaa. Siksi juttu onkin yhä pimeänä. Osa siihen liittyvistä käsityksistä on varmasti harhautuksia tai harhoja. Esim. Paanasen kirje on juuri tällainen, koska sen pohjalta voisi kuvitella asialla olleen henkilön, joka haluaa houkutella Veikon johonkin tapettavaksi, ja sitten missaakin tilaisuuden, ja päättää panna koko perheen hengiltä kotonaan? Ei se oikein sovi kuvaan.

Ehkä Paanasen kirje ei liity murhiin, ja siten tuo oletus suunnitelman muuttamisesta tai muualla tappamisesta on koko ajan ollutkin väärä. Rytkösellä oli paljon asiakkaita, mahdollisuus tällaiselle samalla viikolla sattuneelle yhteydenotolle on aina olemassa. Bisnesten takia ei koko perhettä olisi tapettu, ja homma olisi voinut olla hoidettavissa muutenkin siistimmin. Uskon sittenkin, että kaikki piti tappaa, ja se olisi tehty joka tapauksessa näin. Paanasen kirje oli joko harhautus tai viaton sattuma. Motiiveja oli useita, kosto sekä raha. Näin minä sen näkisin.

Niin ja uskon myös, että poliisi tietää tekijän. Tai siis, arvaa. Juttu on vaan pakko palauttaa 5 vuoden välein mediaan, siinä toivossa että joku tappajan uskottu murtuisi kertomaan jotain. Outoahan sekin olisi, jos ei edes sitä tehtäisi.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Poliisien puheista "lähipiiristä", olen itse ymmärtänyt että vanhin poika on ollut, ja on, mielenkiinnon kohteena.

Ei minusta tuommoista tekoa perheeseen kuulumaton tee. Eikä tuollaista tehdä minkään bisneksen takia. Jos joku liiketoimi, hämäriin, olisi ollut syynä niin Veikko siinä vaan olisi mennyt. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen.

spiderman83
Sabrina Duncan
Viestit: 371
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 9:56 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja spiderman83 »

Kiitos paljon minunkin puolestani nimimerkki Qui88:n rohkeudelle postata tänne. Juuri sinun kaltaisia keskustelijoita tämä ketju tarvitsisi; taidat olla toinen kirjoittaja tässä satojen viestien ketjussa jolla on ollut joku kontakti epäiltyyn henkilöön.

Itseäni kiinnostaisi tietää, missä mainoksissa kyseinen epäilty on esiintynyt, jotta voisin löytää kunnon kuvan hänestä.

Korpisoturi
Jane Marple
Viestit: 1030
Liittynyt: La Joulu 31, 2016 9:29 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Korpisoturi »

Qui88 kirjoitti:
To Tammi 13, 2022 7:43 pm
100% varmuus on henkilöstä, uhrin poika. Tämä tapaus on vanha, vaivannut mieltä kaikki nämä vuodet. Mitään syytä minulla ei ole tulla tänne satuilemaan. Tämän viimeisen keikan jälkeen emme ole tavanneet.
Toivomukseni on, että et vetäytyisi pois heti 3 viestin jälkeen, vaan jäisit tänne hetkeksi kommentoimaan.

Voisitko avata mitä tarkoitat tuolla hilpeydellä? Siis rivien välistä lukien tarkoittanet, että hän oli ihmeellisen hyväntuulinen olosuhteisiin nähden (läheisiä tapettu lähiaikana)?

Millainen kuva sinulle muuten hänestä muodostui?
LexVeritakseen liittyen todettua: "Ääni sille Rissaselle mitä se yks mielisairaalasta karannut Minfolainen kailottaa. Ääni siksi, jotta se vatipää ilmestyy tännekkin"

Korpisoturi
Jane Marple
Viestit: 1030
Liittynyt: La Joulu 31, 2016 9:29 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Korpisoturi »

Quorthon kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 12:37 pm
Rauhoittavien sijaan itselle tuli lähinnä mieleen jotkut pintaliitopiireissä suositut viihdehuumeet. Sopisi hyvin tähän profiiliin velkaisesta jet set-elämään yli varojensa mieltyneestä kaverista.

Kokonaista palapeliä on vaikea tästä rakentaa. Siksi juttu onkin yhä pimeänä. Osa siihen liittyvistä käsityksistä on varmasti harhautuksia tai harhoja. Esim. Paanasen kirje on juuri tällainen, koska sen pohjalta voisi kuvitella asialla olleen henkilön, joka haluaa houkutella Veikon johonkin tapettavaksi, ja sitten missaakin tilaisuuden, ja päättää panna koko perheen hengiltä kotonaan? Ei se oikein sovi kuvaan.

Ehkä Paanasen kirje ei liity murhiin, ja siten tuo oletus suunnitelman muuttamisesta tai muualla tappamisesta on koko ajan ollutkin väärä. Rytkösellä oli paljon asiakkaita, mahdollisuus tällaiselle samalla viikolla sattuneelle yhteydenotolle on aina olemassa. Bisnesten takia ei koko perhettä olisi tapettu, ja homma olisi voinut olla hoidettavissa muutenkin siistimmin. Uskon sittenkin, että kaikki piti tappaa, ja se olisi tehty joka tapauksessa näin. Paanasen kirje oli joko harhautus tai viaton sattuma. Motiiveja oli useita, kosto sekä raha. Näin minä sen näkisin.

Niin ja uskon myös, että poliisi tietää tekijän. Tai siis, arvaa. Juttu on vaan pakko palauttaa 5 vuoden välein mediaan, siinä toivossa että joku tappajan uskottu murtuisi kertomaan jotain. Outoahan sekin olisi, jos ei edes sitä tehtäisi.
Viihdehuumet ainakin aiheuttavat hilpeyttä. Huumeita sivuten: lisäksi ei lainkaan mahdotonta, että itse teko olisi tehty huumeen alaisena.

Paanasen kirje on kyllä outo. Jos niitä ei aiemmin ole tullut (vastaavia), niin olisi melkoinen sattuma, että about silloin tuollainen lävähtää laatikkoon kun tapahtuu kolmoissurma.

On erittäin harvinaista Suomessa, että kylmätään sivullisia bisneskuvion takia. Mielestäni tässä kuitenkin on se vaihtoehto, että tekijä on tullut siihen tulokseen, että Veikkoa ei muuten pysty yllättämään. Ollut valmis siihen, että sviulliset saavat kärsiä. Toki Berit voinut olla kohde muutenkin.

Poliisin kommentteihin:

Toisaalta poliisi tainnut aiemmin kommentoida, että on vahva epäily tekijästä, mutta toisaalta kuulleet mielenkiintoisia uusia näkökulmia muutama vuosi sitten. Jotenkin jäänyt hieman sellainen vaikutelma, että epäiltyjen kohde muuttunut, mutta mistäs sitä tietää.

Epäillyn pojan pidättämiseen:

Vaikka kallistunkin siihen arvaukseen, että ei olisi tekijä (paino sanassa kallistua): jos joku muu tekijä, niin kyllä on mielettömän vaivannäön ja kyttäämisen tehnyt vs tekijä olisi epäilty poika. Pojanhan ei olisi tarvinnut muuta tehdä kuin napata avain mukaan silloin viimeisellä käynnillä ja lisäksi tiennyt, että 2 lasta vloppuna poissa. Jos taas ulkopuolinen tekijä, niin tämä olisi huomattavasti suuremman työn takana (siis ajoittaa sopivaan hetkeen ja saada avain/tunkeutua sisään).

Lisäksi: tämähän jälkeenpäin näyttäisi siltä, että ensin on Beritin exä otettu hetkeksi talteen vähän sellaisena "nyt nopeasti jotain"/"tuohan se todennäköisin tekijä on", mutta pojan osalla pidättämistä on varmasti jo ehditty pohtia eri kanteilta. Minä en usko hetkeäkään, että olisi pidätetty pelkästään jonkin kuolinilmoituksen takia, vaan varmasti sovellettu kokonaisharkintaa. Olisi kiinnostavaa nähdä kuulustelupöytäkirjat ja tietää perusteet tarkasti ja myös miten pidätysviikko sujui (ei ainakaan tunnustanut). Lisäksi tämä sormenjälki/-jäljet makkarissa ei välttämättä ole sellaisessa paikassa, jos sen odottaisi olevan. Samaan aikaan todettava kuitenkin, että vaikka taidettiin pitää viikko, niin tämä pakkokeino tapahtui melko kevyen syytä epäillä -perusteella eikä todennäköisin syin -perusteella.

Sitten tosiaan ihan sekin, että olisi tuollainen teko kontollaan, mutta sitten ei enää myöhemmin tekisi mitää isommin kriminaalia. Varmaan aika harvinaista sekin, kuten sivullisten kylmääminen bisneskuvioiden takia.
LexVeritakseen liittyen todettua: "Ääni sille Rissaselle mitä se yks mielisairaalasta karannut Minfolainen kailottaa. Ääni siksi, jotta se vatipää ilmestyy tännekkin"

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Tuli vaan mieleen, että ehkä poliisi on halunnut olevinaan työntää epäilyjen kohdetta uuteen suuntaan, koska heillä on tämä ykkösepäilty telekuuntelussa, ja he haluavat yrittää saada hänet puhumaan ohi suunsa. Saada hänet ajattelemaan, että asia on vanhentunut ja tutkimukset olisivat muualla.

Eihän tuo Bodomin murhaajakaan sortunut mihinkään sen kummempaan myöhemmin, jos ei muutamaa kännisekoilua lasketa. Psykopaattihan uskoakseni osaa varjella omaa statustaan ja päätään, jos ei muita rakasta, niin itseään. Eli selvittyään tuollaisesta tajuaa olleensa onnekas. Olen itse tuntenut psykopaatin, joka sortui kahteen rikokseen eikä tiettävästi uusinut kumpaakaan koskaan. Perheessähän dynamiikka muuttuu jos jäsenet kuolee, ja vastaavaa tilannetta ei ainakaan samassa muodossa synny uudelleen. Alttius vastaavanlaiseen käyttäytymiseen vastaavassa tilanteessa varmasti säilyy, mutta niiden syntyminen on jo sattumankauppaa, johon vaikuttaa paljon esim. elämäntyylikin.

Ja jos on tuohon malliin heilunut hilpeänä ympäriinsä koko elokuun 1990, niin ei ihme että otettiin talteen. Näitä ilmiantoja lie tullut enemmänkin.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Vastaa Viestiin