Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Ultra-Violence
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2023 7:34 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ultra-Violence »

Tuomo Koho = Vain Havaiji-perseet rannalla.

Pentti Ylösjoki = Vain maksulliset naiset tiukalla kannalla.

Kimmo Huhta-Aho = En poikaa pidättää uudelleen taho

Jukka Kallio = Mikä latva-laho
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja ABC »

Näinköhän tämä vielä voisi selvitä? Kaikki asiaan osalliset tuntuvat edelleen pelkäävän jotain, sellaiset fibat itse sain podcastin perusteella. Veikon perintösotkuista olisi mielellään kuullut lisääkin, minulle ainakin jäi epäselväksi jäikö omaisuudesta lopulta paljon mitään perittävää vai joutuivatko pojat peräti maksumiehiksi. Niinhän ei pitäisi tapahtua, jos kaikki on hoidettu ajoissa ja kunnolla.

Yo. lehtileikkeessä on pari kiinnostavaa seikkaa. Aiemminkin ketjussa on tosin ollut tieto, että vaikka pääovi oli lukittuna, takaovi (jutussa kuistin ovi, vaikka ei siellä kuvien perusteella ollut kuistia) taas ei ollut lukittu, vaikka olikin varmaan illalla suljettu. Muistaakseni tästä on aiemmin ketjun alkuaikoina väännettykin, että kuka sen avasi, tekijät vaiko joku aiemmin päivällä. Toinen seikka jutussa on varmistus että toinen murhaväline oli veitsi, ainakin veitsenä teon yhteydessä mainitusta teräaseesta tuossa puhutaan, vaikka kirvestä on myös esitetty. Kolmas seikka on autohavainto eli lähistöllä oli murhan aikaan nähty tumma auto, jota poliisi tosin vaikuttaa pitävän mahdollisena mustikanpoimijoiden autona.

Tässäkin jutussa, kuten Tulilahden tapauksessa, pidetään naapurin koiran haukkumattomuutta jotenkin todistusvoimaisena. Enpä tiedä tuosta - eihän se koira kai kaikkia niitä mustikanpoimijoitakaan haukkunut?
Every ship must sail a world.
Osmium
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2022 8:27 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Osmium »

Antti Koski katosi Helsingissä keväällä 1985.Miehellä oli bisneksiä mm. Auto-ja maanrakennusalalla, mutta myös lainasi rahaa, sekä peri saataviaan tarvittaessa kovaotteisesti, (käteistä saattoi olla suuria summia mukana) aivan kuten Veikko R. Antti K:n kohtaloksi on arveltu henkirikosta(ruumis hävitetty) . Hänen tuttavapiiriinsä kuului myös kultasurmista tuomittu Y.Tani. Antti K:sta oma osio täällä kadonneet osiossa, jäänyt vähälle huomiolle jostain syystä.
Avatar
poliisikoiran pentu
Sabrina Duncan
Viestit: 373
Liittynyt: Pe Elo 03, 2018 9:03 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja poliisikoiran pentu »

ABC kirjoitti: La Huhti 01, 2023 1:25 am Tässäkin jutussa, kuten Tulilahden tapauksessa, pidetään naapurin koiran haukkumattomuutta jotenkin todistusvoimaisena. Enpä tiedä tuosta - eihän se koira kai kaikkia niitä mustikanpoimijoitakaan haukkunut?
Itse en antaisi mitään painoarvoa sille, haukkuiko tämä koira vai ei. Ei siis todistusarvoa puoleen tai toiseen. Ei normaali koira hauku keskellä yötä kaikkia mahdollisia ääniä ja pidä näin talonväkeä hereillä.
spiderman83
Sabrina Duncan
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 9:56 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja spiderman83 »

On tosiaan vähän kaukaa haettua tuo koiran haukkumisella spekulointi, ettei olisi haukkunut kun tekijä oli tuttu sille. Korkeintaan tuo todistaa ettei tekijä liikkunut ihan sen aitauksen lähettyvillä eikä ulkona ollut meteliä. Mutta eihän tällaista kukaan oletakaan vaan tekijän epäillään tulleen vastakkaiselta puolelta naapuria metsästä ja paenneen myös sinne. Koira ei pimeässä kymmenien metrien päästä erota vierasta ja tuttua.

Koiran nimi oli muuten Pirre, eli narttu ilmeisesti. Rodultaan se oli kuvan perusteella Tanskandoggi.
Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1805
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

HEMMETTI! Olisiko lex verisure ollut sittenkin oikeassa?

Tutkinnanjohtaja kommentoi äsken Ylellä:"Muutama vuosi sitten vapautettu pitkää tuomiota istunut mies pidätetty epäiltynä Kirkkonummen kolmoisMURHASTA. Syyllistynyt aiemmin mm. rystömurhaan. Niemen podcast poikinut ratkaisevan vihjeen."
Hapetan kyttätyyliin
M. Paananen
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2023 3:08 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja M. Paananen »

Joo, kuulin samaa! Rissaselle kyydin antanut taksikuski A. Prilli uskalsi viimein avautua!!!!! Mahtavaa!!!!!
Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1805
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

M. Paananen kirjoitti: Pe Maalis 31, 2023 8:48 am
Murheli kirjoitti: To Maalis 30, 2023 11:00 pm En ole vielä ihan kaikkia viestejä ehtinyt lukea, mutta kirjoitan nyt tässä välissä, etten unohda ajatustani.

Eikö muille tullut tuosta Podcastista mieleen sitä, että myös tämä liikekumppani Varis olisi varsin potentiaalinen tekijä ehdokas? Sopivasti menetti muistinsakin, ihan sillä tasolla, ettei enää tiennyt Veikolta ja itsellään olleen yhteisiä bisneksiä? Pelissä taisi olla isot rahat, kun jutussa vihjattiin, että onnistui puhumaan 2,4 miljoonaa velkaa Veikon niskoille (eli perikunnan). Tähän sopisi hyvin sekin, että Veikon poika epäilisi häntä, ja olisi siksi ollut kirvestä "lahjaksi" viemässä. Myös tuo mökin poltto tarjous vuonna 1988 saattaisi hyvin olla tullut häneltä. Olisi mielenkiintoista tietää, onko Varikselta joskus palanut mökki?
Joo, sitähän mä yritin aiemmassa viestissäni sanoa. Juurikin noilla sanoilla. Hukkuu vissiin Rissas-skeidan sekaan.

Myös Pölönen koki Rytkösen mainitsemisen selvästi häiritsevänä: "Mitä tää nyt on????". Luulikohan joutuvansa uudeksi Nisse Gustafssoniksi. :mrgreen:

Spekuloin myös aiemmin Variksen, exän, Pölösen ja "Espoolaisen yksityisyrittäjän" hoitaneen homman porukalla.
"Rissas-skeida" on osuva ilmaisu. Teletapin edesottamuksiin perehdyttyäni olen myös tullut siihen käsitykseen, että on jopa mahdollista, että Muukkosen murhaaja on jäänyt tuntemattomaksi. Vaikuttaisi olevan juurikin "kilikalihassuttelija", jolla pari kertaa menny överiksi. Kilikalihassuttelua on ollut Muuralankin keikka.
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4100
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Hyvä nähdä, että Rissanen kiinnostaa edelleen palstan älykköjä. Niin pitää ollakin, ettei Rissanen pääse hukkumaan Rissas-skeidan alle.
Spekuloin myös aiemmin Variksen, exän, Pölösen ja "Espoolaisen yksityisyrittäjän" hoitaneen homman porukalla.
Tarkoitatko, että kerättiin jonkinlainen kolehti hitmanille (Rissaselle?) vai toteutettiinko ihan se käytännön surmatyökin talkoohengessä?

Todella hieno spekulaatio, ei siinä mitään.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Osmium
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2022 8:27 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Osmium »

devil_doll kirjoitti: Ke Maalis 29, 2023 5:10 pm
Osmium kirjoitti: Ke Maalis 29, 2023 11:50 am Edelleenkin tällä tapauksella on ajallinen yhteys samana vuonna keväällä tapahtuneisiin kultasurmiin. Veikkohan pyöri ralliporukoissa aikoinaan, aivan kuten kultasurmista tuomittukkin. Veikko perheineen surmattiin ennen oikeudenkäyntiä kultasurmista. Oikeudenkäynti oli Kirkkonummella myöhemmin saman vuoden syksynä. Mikäli veikko tunsi/tiesi tuon kultasurmasta tuomitun, on hänellä voinut olla jotakin tietoa ja siksi oli pakko hiljentää. Kultasurmaajahan ei koskaan tunnustanut, että olisi teon takana. Uhkailu kiihtyi kesänmittaan juuri ennen tuota oikeudenkäyntiä. Ja vaikka veikkoa kuulusteltiinkin osallisuudesta mahdollisiin kultasurmiin, niin jos veikko oli jotenkin mukana siinä, niin eihän hän voinut muuta sanoa kuulusteluissa kuin, että ei tiedä mitään ks. Tapauksesta tai olisi itse lirissä. Tai toisaalta jos tiesi jotakin olennaista vaikkei itse osallistunutkaan kultasurmiin.
Kiinnostava ajatus tämä yhteys Kultasurmiin.
Kultasurmien ketjusta:
Nurmijärven Lepsämässä asunut japanilainen diplomi-insinööri Yoshio Tani murhasi Siuntiossa 21. huhtikuuta 1990 kaksi suomalaista liikemiestä: Juhani Komulaisen ja Turkka Elovirran ampumalla heitä niskaan. Uhrit olivat ostamassa Tanilta 200 kilon kultaerää 5,5 miljoonalla markalla.
...
Murhenäytelmä kietoutui väitetyn kulta-aarteen ympärille. Poliisin tutkijat olivat kuitenkin vakuuttuneita siitä, ettei tätä kultaa ollut olemassakaan. Murhaaja oli keksinyt sen ympärille tarinan ryöstääkseen liikemiesten rahat.

Tani oli jo jonkin aikaa kaupitellut 500 kilon kultaerää, jonka hän kertoi olevan peräisin Saksan sodanaikaisilta keskitysleireiltä. Se oli surmatuilta juutalaisvangeilta kerättyä hammaskultaa. Kullan omistivat natsiupseeri, joka oli äskettäin kuollut, Ehrnrooth ja hän itse.

Natsien kadonneella kulta-aarteella on olemassa historiallinen pohja. Tätä Natsi-Saksan ulkomaisilta hallituksilta, yrityksiltä ja yksityisiltä henkilöiltä ryöstämää valtavaa omaisuutta on sodan jälkeen yritetty jäljittää muun muassa sveitsiläisistä pankeista.

Kultakauppaa olivat välittämässä liikemiehet Michael Preisfreund, Juha Natunen, Yrjö Wasiljev, Markku Nylund ja tuusulalainen Juha-Pekka Hakala. Ostajia kullalle olisi ollut. Heitä tuli Suomeen ulkomailtakin. Kaupat kaatuivat kuitenkin aina siihen, että ostajat halusivat tehdä sopimuksen avoimesti pankissa. Tani ei tähän suostunut.

Turkulainen kultakauppias Turkka Elovirta oli tuorein ostajaehdokas. Mukana kauppaa välittämässä ja tulkkina oli helsinkiläinen liikemies Juhani Komulainen.
Tani tuomittiin yksin ja oli sen mukaan yksin tekemässä rikosta, mutta silti tuossa mainitaan kokonainen joukkio muita kultaa kaupitelleita? Miten tämä on mahdollista? Kultasurmien eräs kommentoija myös kertoo, että Tanilla todella oli ainakin yksi harkko, ja että hän olisi upottanut isomman määrän lahteen kauppojen ajaksi. Minusta on kummaa että ulkomaita myöten kullalla olisi ollut kiinnostuneita ostajia, jos sitä ei koskaan ollut olemassa. Ei ehkä 200 kiloa, mutta varmasti ainakin tuo yksi harkko oli.

Joka tapauksessa juttuun oli alkujaan sotkeutunut useita ihmisiä, ja puolet saaliista oli kadoksissa aina 1999 asti. 2,5 milliä sai varmasti monen pikkurikollisen sukat pyörimään jaloissa. Ja mitä sille yhdelle alkuperäiselle harkolle tapahtui, kai sekin oli jonkin arvoinen?

Asianajaja Variksella oli Rytkösen kuolinpesän velkoja setviessään ja poikia edustaessaan aitiopaikka Rytkösen raha-asioihin ja kontakteihin. Ehkä hän sai selville jotain, jonka merkityksen tajusi vasta tämän podcastin yhteydessä? Sitä paitsi Tani on kai edelleen hengissä. Mitä jos se kulta onkin oikeasti olemassa, ja Rytkonen oli ollut tai tiesi kuka sitä oli kuskaamassa, sehän painaa ihan helvetisti?
Joo en tiedä, mutta melkoinen "kato" käynyt rahamiehillä sen tanin lähettyvillä, A. Koski katosi mystisesti ja Rytkösen tapaus, kyllä joku yhteys voi olla ja varmaan onkin. Sitten tuo hiljaisuus, ettei kukaan hiisku mitään, taitaa olla isot monot vastassa, ei uskallus riitä. Podcastissa se muistinmenetys tuossa aikataulussa on paskapuhetta noin iäkkäältä ihmiseltä. (Totaalisesta muistinmenetyksestä ei toivu parissa viikossa, että voi jutella puhelimessa haastattelijan kanssa. ) ja miten se haastattelijakin onnistui tyrimään sen ekan nauhoituksen?
Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1805
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

LexVeritas kirjoitti: La Huhti 01, 2023 5:50 pm ^Hyvä nähdä, että Rissanen kiinnostaa edelleen palstan älykköjä. Niin pitää ollakin, ettei Rissanen pääse hukkumaan Rissas-skeidan alle.
Spekuloin myös aiemmin Variksen, exän, Pölösen ja "Espoolaisen yksityisyrittäjän" hoitaneen homman porukalla.
Tarkoitatko, että kerättiin jonkinlainen kolehti hitmanille (Rissaselle?) vai toteutettiinko ihan se käytännön surmatyökin talkoohengessä?

Todella hieno spekulaatio, ei siinä mitään.
Minä olen täysin vakuuttunut, että tämä Rissas-skeida on älykön älyllistä tuotosta.

Siitä saat papukaijamerkin, että itse käytit ilmaisua "kilikalihassuttelija". Se on itse asiassa helvetin hyvä ilmaus Rissasesta.
Viimeksi muokannut Ross Sullivan, Su Huhti 02, 2023 2:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hapetan kyttätyyliin
M. Paananen
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2023 3:08 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja M. Paananen »

Ehkä murhaaja kuuli ekasta puhelusta, ja teki Taunolle niitä "leikkauksia" joillain työkaluillaan, yrittäen saada aikaan lobotomiaa muistuttavan lopputuloksen?

Ehkä hän elää ja vaikuttaa yhä tapauksen tutkintaan, ja vaientaa todistajia?
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4100
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Ross Sullivan kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 2:34 pm
LexVeritas kirjoitti: La Huhti 01, 2023 5:50 pm ^Hyvä nähdä, että Rissanen kiinnostaa edelleen palstan älykköjä. Niin pitää ollakin, ettei Rissanen pääse hukkumaan Rissas-skeidan alle.
Spekuloin myös aiemmin Variksen, exän, Pölösen ja "Espoolaisen yksityisyrittäjän" hoitaneen homman porukalla.
Tarkoitatko, että kerättiin jonkinlainen kolehti hitmanille (Rissaselle?) vai toteutettiinko ihan se käytännön surmatyökin talkoohengessä?

Todella hieno spekulaatio, ei siinä mitään.
Minä olen täysin vakuuttunut, että tämä Rissas-skeida on älykön älyllistä tuotosta.

Siitä saat papukaijamerkin, että itse käytit ilmaisua "kilikalihassuttelija". Se on itse asiassa helvetin hyvä ilmaus Rissasesta.
Nyt jää papukaijamerkki saamatta, koska en ole käyttänyt sellaista ilmaisua hänestä. Kerroin mielipiteenäni olevan tragikoomista, jos häntä pidetään hörhöilevänä kääpiökilikalisuttelijana .
Toivoisin parempaa keskittymistä kanssakirjoittajilta.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Su Huhti 02, 2023 4:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Ross Sullivan
Javier Pena
Viestit: 1805
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

LexVeritas kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 4:04 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 2:34 pm
LexVeritas kirjoitti: La Huhti 01, 2023 5:50 pm ^Hyvä nähdä, että Rissanen kiinnostaa edelleen palstan älykköjä. Niin pitää ollakin, ettei Rissanen pääse hukkumaan Rissas-skeidan alle.



Tarkoitatko, että kerättiin jonkinlainen kolehti hitmanille (Rissaselle?) vai toteutettiinko ihan se käytännön surmatyökin talkoohengessä?

Todella hieno spekulaatio, ei siinä mitään.
Minä olen täysin vakuuttunut, että tämä Rissas-skeida on älykön älyllistä tuotosta.

Siitä saat papukaijamerkin, että itse käytit ilmaisua "kilikalihassuttelija". Se on itse asiassa helvetin hyvä ilmaus Rissasesta.
Nyt jää papukaijamerkki saamatta, koska en ole käyttänyt sellaista ilmaisua hänestä.
Minä en ainakaan ole väittänyt, että olisit hänestä sitä käyttänyt.
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4100
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Ross Sullivan kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 4:05 pm
LexVeritas kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 4:04 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Su Huhti 02, 2023 2:34 pm

Minä olen täysin vakuuttunut, että tämä Rissas-skeida on älykön älyllistä tuotosta.

Siitä saat papukaijamerkin, että itse käytit ilmaisua "kilikalihassuttelija". Se on itse asiassa helvetin hyvä ilmaus Rissasesta.
Nyt jää papukaijamerkki saamatta, koska en ole käyttänyt sellaista ilmaisua hänestä.
Minä en ainakaan ole väittänyt, että olisit hänestä sitä käyttänyt.
En ole käyttänyt sitä kenestäkään enkä missään yhteydessä.

On mielestäni ilmiselvästi nähtävissä, että alat kallistua hänenlaisensa mahdollisen syyllisyyden kannalle.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Vastaa Viestiin