Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
MissMonk
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 109
Liittynyt: La Touko 02, 2015 4:42 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja MissMonk »

Harmi kun lasilapsi poisti kommenttinsa. Mitä se sit siitä motiivista sanoi, että hänen epäilemällään tekijällä olis ollut selkeäkin motiivi jota ei vaan tiedetty?

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

MissMonk kirjoitti:
Ti Touko 10, 2022 7:42 pm
Harmi kun lasilapsi poisti kommenttinsa. Mitä se sit siitä motiivista sanoi, että hänen epäilemällään tekijällä olis ollut selkeäkin motiivi jota ei vaan tiedetty?
Niin, kuulemma vahva motiivi jota ei kaikki tienneet.

Mutta ei se kommenttien poisto sikäli haittaa, että viestejä lainailtiin ja kaikki olennainen jäi ainakin minulle mieleen.

Hän sanoi olleensa Beritin perhetuttu ja leikkineensä kaksosten kanssa. Piti Veikkoa ja Beritiä molempia mukavina ihmisinä. Sanoi että epäiltynsä palasi paikkakunnalle asuttuaan muualla, ja sai tietää Beritin uudesta onnesta pari viikkoa ennen murhia. Koki vahvaa yhteyttä Beritiin, ja oli mustasukkainen. Teki fyysistä työtä, ja oli karismaattinen, mutta arvaamaton, huumeisiin menevä ja epävakaa ihminen. Teki murtoja ja varkauksia. Asiasta tietäneet ihmiset pelkäsi häntä ja vaikeni.

Tiivistettynä, hänen mukaansa teko liittyi nimenomaan Beritiin ja uhrit itse olivat syyttömiä kohtaloonsa, joku ei vaan kestänyt heidän onneaan. Hänellä oli vahva käsitys siitä, että kirjeen kirjoittaja olisi ollut tämän tekijän kaveri, jonka kanssa he ikäänkuin yhdessä häiritsivät perhettä. Sanoi tekijän kuolleen, mutta kirjeen kirjoittajan olevan elossa.

Minulle jäi sellainen tunne, että kirjehomma oli melko vahvaa spekulointia, joka perustui olettamukseen, mutta tekijän/epäillyn kohdalla tiesi mistä puhui.

Ei itse uskonut ensimmäisenä pidätetyn olleen tekijänsä, mutta kertoi syntymävuoden olleen sama, eli 1955, minkä takia alkoi itsekin miettimään, että JOS kyseessä olisi sama mies, niin vapautettiin varmaan koska riittävää motiivia ei ilmennyt. On tietysti hyvin mahdollista, että mies oli sama. Volkkarien korjaus on tietysti fyysistä työtä. Mutta tämä epäiltynsä EI ollut asunut Beritin kanssa avoliitossa, minkä takia oletti että kyseessä on eri miehet, koska lehdissä raportoitiin ensimmäisen pidätetyn olleen ex-avomies.

Siinä se mitä viesteistään muistan. Selaamalla taaksepäin ja katsomalla lainauksiaan löytyy ehkä jotain pieniä lisiä.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

MissMonk
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 109
Liittynyt: La Touko 02, 2015 4:42 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja MissMonk »

Mikä tää motiivi voisi olla, ja voisiko Beritin elämässä olla ollut joku henkilö (jonka kanssa jotakin on tapahtunut..) ja josta monikaan ei ole tiennyt?
Mietin oisko se autonhinauskeikka Veikolle tehty harhautuksena, jotta mahdollinen "exä, ahdistelija mikä lie(murhaaja)" olisi silloin saanut otettua kontaktia Beritiin. Ehkä jotenkin epäonnistunut yrityksessään, tai muutoin Berit varmaan olisi käyttäytynyt erilailla, pelokkaasti, ahdistuneesti lopun aikansa.
Jospa Beritiä onkin kiristetty, ja siitä on vain tämä pieni joukko tiennyt/aavistellut, mutta ei ole uskaltanut kertoa hataria tietojaan poliisille?

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

MissMonk kirjoitti:
Ti Touko 10, 2022 10:27 pm
Mikä tää motiivi voisi olla, ja voisiko Beritin elämässä olla ollut joku henkilö (jonka kanssa jotakin on tapahtunut..) ja josta monikaan ei ole tiennyt?
Mietin oisko se autonhinauskeikka Veikolle tehty harhautuksena, jotta mahdollinen "exä, ahdistelija mikä lie(murhaaja)" olisi silloin saanut otettua kontaktia Beritiin. Ehkä jotenkin epäonnistunut yrityksessään, tai muutoin Berit varmaan olisi käyttäytynyt erilailla, pelokkaasti, ahdistuneesti lopun aikansa.
Jospa Beritiä onkin kiristetty, ja siitä on vain tämä pieni joukko tiennyt/aavistellut, mutta ei ole uskaltanut kertoa hataria tietojaan poliisille?
Minulla kävi sama silloin mielessä kun lasilapsen juttuja luin, että jospa se kuuluisa "Paanasen kirje" olisi ollut yritys saada Veikko muualle - että päästään Beritin kanssa jonkinlaiseen kahdenkeskiseen kanssakäymiseen. Ja kun tämä ei tavalla tai toisella johtanut mihinkään, niin mentiin murhavisiitille.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

SuomenColumbo
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 1:04 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja SuomenColumbo »

Mulla on semmoinen tunne, että tää murhaaja on työskennellyt myös samalla alalla kuin surmattu, eli rakennusalalla.

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Keskustelin keissistä sattumalta ulkomaalaisen ystäväni kanssa eilen lasillisen ääressä. Tuon hänen ajatuksensa tähän keskusteluun, koska onhan kaikki muutkin täällä arvioineet kaikenlaista. Keissi tuli puheeksi sattumalta, kun hän itse mainitsi pitävänsä puistattavana, että jotkut asuvat rakennuksissa joissa on tapettu ihmisiä.

Kun kuvailin uhreista kerrottua, hän sanoi Rytkösen vaikuttavan melko mulkulta. Mutta samalla sanoi, että tulee mieleen että juuri se on varmaan ajanut poliiseja isolta osin tutkimuksissa väärään suuntaan. Nimittäin paanasen kirjeestä hänelle tuli ensin mieleen, että on haluttu saada Veikko pois paikalta että päästäisi Beritin kimppuun. Toki piti kirjettä selkeänä harhautuksena, ei aitona.

Olimme yhtä mieltä siitä, että kaikkien tappamiseen motiivi löytyisi paremmin Beritin exältä kuin Rytkösen puolelta. Hän mainitsi myös, että suomen kaltaisissa olosuhteissa tällä tavalla tehty teko tuskin on organisoitua toimintaa, tai summittainen isku. Eli tekijä on tuttu. Rahan merkitystä motiivissa piti korkeintaan sivuseikkana.

Hänen mielestään kaikki poliisin puheet uusista näkökulmista ja mielenkiintoisista vihjeistä ovat vain painostusta tekijää kohtaan, ja muistutusta jollekin asiasta tietävälle tulla kertomaan siitä ennemmin tai myöhemmin. Jostain syystä Huhta-Aho sanoikin olevansa entistä varmempi, että näin tapahtuisi...
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

SuomenColumbo kirjoitti:
Ke Touko 25, 2022 4:15 am
Mulla on semmoinen tunne, että tää murhaaja on työskennellyt myös samalla alalla kuin surmattu, eli rakennusalalla.
Mulla myös on sellainen tunne, että mikäli paljastuisi esim. Rissasen olleen satunnaisissa apumies-raksaduuneissa niihin aikoihin, niin se voisi olla aihe selvittää hänen mahdollisia yhteyksiään mm. Rytköseen.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Viimeaikainen uutisointi:

Helmikuussa 2019 IL teki jutun, jossa tutkinnanjohtaja Huhta-aho sanoo uskovansa, että tapaus tulee ratkeamaan. Huhta-aho on sanonut aiemmin Ilta-Sanomille, että ”hyvin mielenkiintoisia näkökulmia on poliisille aivan viime aikoina kerrottu”.

Kesäkuussa 2020 mtv3 uutisoi poliisin uskovan, että rikos vielä ratkeaa.

Kesäkuussa 2021 IL julkaisee Plus-jäsenyyden takana olevan jutun: "Kirkkonummen Kolmoissurma voi vielä ratketa".

Toukokuussa 2022 IS teki jutun, jossa Veikon läheinen toivoo jutun ratkeavan, ja Huhta-Aho sanoo edelleen uskovansa näin, jopa entistä enemmän.

Tuleeko kellekään muulle sellainen olo, että tässä on jotain tapahtumassa?
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Niin ja hesari myös pari kertaa parin vuoden sisään. Vajaat kymmenen juttua valtamediassa parin vuoden sisään, kun taas vuosina 1991-2018 ehkä viiden vuoden välein jotain pakollisia kertauksia selvittämättömien murhien listauksissa.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

spiderman83
Sabrina Duncan
Viestit: 371
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 9:56 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja spiderman83 »

Aivan varmasti poliisilla on tietty henkilö kiikarissa, todistusaineistoa yritetään hankkia lisää häntä vastaan.

Catdog
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Syys 30, 2019 3:48 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Catdog »

spiderman83 kirjoitti:
La Kesä 04, 2022 4:57 pm
Aivan varmasti poliisilla on tietty henkilö kiikarissa, todistusaineistoa yritetään hankkia lisää häntä vastaan.
Voi olla. Mutta siinä tapauksessa tuo henkilö ei olisi lasilapsen epäilty, koska se henkilö on lasilapsen mukaan kuollut. Tapaus voi poliisille ratketa jos joku puhuu, mutta keräisikö poliisi varsinaisesti todistusaineistoa kuollutta henkilöä vastaan, koska oikeuskäsittelyä ei tulisi?

Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1013
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Niin, olin tuota samaa miettimässä, että tuskin on silloin se henkilö, koska todistusaineiston kerääminen kuollutta vastaan - miten se ylipäätään suomessa menee?

Lasilapsen juttuihinhan on aina olemassa sekin helppo selitys, että hän ei vaan tiedä että epäiltynsä oli juurikin se ensimmäisenä pidätetty, ja vaikka miehestä huhuja liikkui, sai poliisi helposti varmistettua ettei hän ole tekijä. Tämä on yksi mahdollisuus.
Perhettä pieretti
Puudum järvellä 3 aikaan
Sepi metaanikaasutti
Mä en, veli
Älä velittele minua
3 jaettuna 7 on alle puolikas
Isäni isyys tutkittava
Lex Veritas Asperger Ecce Homo Troglodytis

Lasol

Syytön isäni isis-jäsenyyteen

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Quorthon kirjoitti:
Su Kesä 05, 2022 12:26 pm
Niin, olin tuota samaa miettimässä, että tuskin on silloin se henkilö, koska todistusaineiston kerääminen kuollutta vastaan - miten se ylipäätään suomessa menee?

Lasilapsen juttuihinhan on aina olemassa sekin helppo selitys, että hän ei vaan tiedä että epäiltynsä oli juurikin se ensimmäisenä pidätetty, ja vaikka miehestä huhuja liikkui, sai poliisi helposti varmistettua ettei hän ole tekijä. Tämä on yksi mahdollisuus.
Selvitettiinhän Tampereella Pasi Aaltosen tapaus, ja annettiin tiedot jopa julkisuuteen, vaikka tekijä oli kuollut. Oikeus istuntoa ei tietenkään järjestetty kuollutta vastaan, mutta joka tapauksessa tieto surmaajasta vapauttaa syyttä epäillyt epäilyiltä
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Routalempi
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 11:17 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Routalempi »

Quorthon kirjoitti:
La Kesä 04, 2022 12:27 pm
Viimeaikainen uutisointi:

Helmikuussa 2019 IL teki jutun, jossa tutkinnanjohtaja Huhta-aho sanoo uskovansa, että tapaus tulee ratkeamaan. Huhta-aho on sanonut aiemmin Ilta-Sanomille, että ”hyvin mielenkiintoisia näkökulmia on poliisille aivan viime aikoina kerrottu”.

Kesäkuussa 2020 mtv3 uutisoi poliisin uskovan, että rikos vielä ratkeaa.

Kesäkuussa 2021 IL julkaisee Plus-jäsenyyden takana olevan jutun: "Kirkkonummen Kolmoissurma voi vielä ratketa".

Toukokuussa 2022 IS teki jutun, jossa Veikon läheinen toivoo jutun ratkeavan, ja Huhta-Aho sanoo edelleen uskovansa näin, jopa entistä enemmän.

Tuleeko kellekään muulle sellainen olo, että tässä on jotain tapahtumassa?

Tulee, mutta mennään nyt rauhassa, vuosi kerrallaan.

Loogisesti ajateltuna lienee turha haaveilla, että kukaan intoutuisi puhumaan. Sellaista painetta on vaikea saada aikaan, vaikka asianosaisten elämäntilanne olisi muuttunut merkittävästi matkan varrella. Hyvin ovat olleet vaiti tähänkin asti.

Eiköhän kasvaneet odotukset liity kehittyneempään DNA-tekniikkaan. Jos saadaan heikkolaatuisesta, sekoittuneesta näytteestä (useita eri veriä ja vettä) erotettua mahdollinen tekijä niin että se kelpaa oikeudelle, niin sitten ollaan selkeästi lähempänä kuin aiemmin. Se on varmasti vain ajan kysymys, mutta tieteen saralla asiat tuppaavat vähän kestämään.

Mitä tuohon Berit ensisijaisena kohteena –teoriaan tulee, niin se kuulostaa toki järkeen käyvältä. Veikko kuljetti perhettään mukana hinauskeikoilla, joten uhkauksen on täytynyt olla koko perhettä koskeva. Kirjeellä yritettiin saada Veikko hetkeksi erkanemaan perheestään, ja niin kävikin, mutta nämähän nyt on todettu jo moneen otteeseen täällä.

Kaksi edellytystä on täytyttävä tekijää pohtiessa. Tekijä tunsi talon, ja tiesi tilanteen täsmällisesti sinä iltana ja yönä. Kaksosia ei haluttu missään nimessä uhrata. He lähtivät silloin tavanomaisesta poikkeavalla aikataululla, joka ei pusikossa kyttäämällä selviä.

Catdog
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Syys 30, 2019 3:48 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Routalempi kirjoitti:
La Kesä 11, 2022 1:36 am
Kaksi edellytystä on täytyttävä tekijää pohtiessa. Tekijä tunsi talon, ja tiesi tilanteen täsmällisesti sinä iltana ja yönä. Kaksosia ei haluttu missään nimessä uhrata. He lähtivät silloin tavanomaisesta poikkeavalla aikataululla, joka ei pusikossa kyttäämällä selviä.
No, kyllähän kaksosten lähtö ja palaamattomuus takaisin yöhön mennessä oli mahdollista selvitä pusikostakin kyttäämällä. Eri asia on, menikö se niin.

Kun talossa oli jo muutenkin paikalla kaksi aikuista, saattoi kaksosten lähtö vain mahdollistaa teon yrittämisen, riippumatta kaksosten uhraamattomuudesta. Kaksi aikuista ja kaksi murrosikäistä olisi saattanut olla teräaseella toimineelle / toimineille liian monta ihmistä vastassa.

Jos lasilapsen epäiltyä miettii, niin kuinkakohan hyvin hänellä oli tiedossaan Beritin ex-mies, siis kaksosten isä, tunsivatko ehkä toisensa.

Onko siis julkisuudessa olevien tietojen mukaan yksi ja sama henkilö hän, johon täsmäävät seuraavat tiedot?

-Volkkareiden korjaaja, josta liikkui seudulla hurjia huhuja
-Beritin ex-heila (siis eri mies kuin kaksosten isä)
-Harmaalla Hiacella liikkunut henkilö

..joka mahdollisesti oli myös lasilapsen epäilty.

Olisi kiinnostavaa kuulla, ketä Veikon pojat ajattelevat surmaajaksi. Mutta jutun ympärillä olevan läheisten hiljaisuuden pohjalta voisi poikien arvioita saada korkeintaan ei-julkisesti.

Vastaa Viestiin