Käräyttäisitkö rattijuopon?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Käräyttäisitkö rattijuopon?

En
2
4%
Kyllä, jos ei ole tuttu/läheinen
6
11%
Kyllä, joka tapauksessa
39
74%
Mahdollisesti kyllä, mahdollisesti en
6
11%
 
Ääniä yhteensä: 53

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tuli tällainen galluppi mieleen tehdä kun katsoin Karpon parhaista http://www.youtube.com/watch?v=RjeTkYOk ... re=related
2-osainen sarja, toinen osa löytyy kun ensimmäisen on katsonut. Vaikka poliisi vakuuttaa ettei käräyttäjän nimeä kerrota, on asiassa vielä tänäkin päivänä porsaanreikä joka kannattaa muistaa, halutessaan, esitutkinnan valmistuttua rattijuoppo saa haltuunsa jos ymmärtää pyytää, itseään koskevan esitutkintapäytäkirjan johon poliisi kirjaa ilmoittajan nimen, esimerkiksi: Ilmoittaja, Meikäläinen Maija Onerva, 010140-2233, Maijantie 1, 00000 Maijala, puh. 06-1234567, lisäksi selostuksessa saa rattijuoppo lukea tyyliin: "Maija Meikäläinen ilmoitti että naapurissa asuva Kalle Virtanen oli horjunut ja vaikuttanut huomattavan humalaiselta ja lähtenyt ajamaan autolla Hevonperää kohti.." eli ikävä tosiasia on että vaikka poliisi ei ilmoittajan nimeä kerro koskaan, niin rattijuoppo saa sen tietää halutessaan! Itse olen pari kertaa epäillyn rattijuopon käräyttänyt kun olen ollut varma että kuljettajan ajokunnossa on toivomisen varaa (punaisia päin ajamiset ja kaistalla seilaaminen ym..) yhdessä mieleen tulevassa tapauksessa en usko kuljettajan olleen humalassa vaan ilmeisesti oli jokin sairaus ja/tai lääkitys, kyseessä oli noin 60-vuotias vanhempi rouva. Koskaan en ole näistä jälkeenpäin kuullut että onko jääneet kiinni jne..
Lisäksi kiinnostaa sellainen että oletko itse tai onko joku tuttavapiirissäsi kärynnyt ratista? (vai kehtaako kukaan myöntää..)
Viimeksi muokannut matlockb, Pe Touko 20, 2011 9:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Kyllä, joka tapauksessa. Perusteena muille mahdollisesti aiheutuva vahinko.

En ole koskaan kärynnyt ratista, en ole ajanut kännissä. En ole myöskään kuullut kenenkään läheiseksi luettavan tuttavani kärynneen. Puolituttujen kyllä.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Myös itse käräyttäisin vaikka olisi kuinka läheinen, tosin en käräyttäisi mutu-tuntumalla, eli haluan olla varma että on kännissä liikkeellä tai havaitsen tuntemattoman auton tekevän selkeästi virheitä ja ajelevan holtittomasti niin kyllä käräyttäisin. Samoin käräyttäisin kaaharin, rinnastan kaaharit törkeään rattijuopumukseen vaikka olisivat kuinka selvinpäin.
Karpon ohjelma on tehty 1984 jolloin ei kännyköitä ollut ja perinteistä lankapuhelintakaan ei edes joka talossa tuolloin ollut, nykyään lähes jokaiselta autoilijalta löytyy kännykkä millä soittaa poliisille tarvittaessa.
Myönnän että itseni on kerran käräytetty mutta pyöreän nollan puhalsin, joku oli epäillyt minua humalaiseksi, ilmeisesti olin pari kertaa jostain syystä horjahtanut ja lähtenyt autolla liikenteeseen ja joku epäili sitten rattijuopoksi no eipä siinä mitään enempää kun selvinpäin olin ja ajokortti ym kunnossa niin se oli vaan että hyvää matkaa.
Yksi tuttava tulee mieleen joka on kärynnyt 2 kertaa tavallisesta ratista (toinen vähän yli 0,5 ja toinen muistaakseni 0,8 eli ei umpikännissä eikä vahingoittanut toisia ihmisiä eikä autoja vaan jäi muistaakseni ilmiannon vuoksi kiinni) ja kerran kortitta ajosta mutta viimeisimmästä ratista on jo yli 20 vuotta aikaa ja kun toisen kerran jälkeen sai 1980-luvun lopulla kortin takaisin ei ole saanut edes ylinopeussakkoja, eli ilmeisesti on ottanut opikseen, sitten puolituttuja on useita jotka ovat kärynneet.
Viimeksi muokannut matlockb, Pe Touko 20, 2011 9:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Blues »

Aina!
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Aina ja kerran olen saanut aihettakin tehdä. Silloin oli sivullisillakin todella suuri riski jäädä alle.
Nanika ga tooku matteiru to

jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Ehdottomasti käräyttäisin, sillä ei ole mtn väliä jos vaikka vaan epäily, se ei maksa vaivaa jos poliisi puhalluttaa ja tarkastaa sen ajokunnon. Mun entinen isäpuoli tappoi aikoinaan kahdella eri kerralla 2 naista kun ajoi kännissä, uskon ukon palavan helvetissä nykyään. Mä vihaan rattijuoppoja yli kaiken ja musta joka kerta kun joku kuolee ratissa istuvan kusipään takia pitäisi tuomita murhasta samantien. On todella itsekästä toimintaa :(
Life. It´s just fucking thing after nother...

Andy-Setä
Jack Taylor
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:23 pm
Paikkakunta: Hilversum

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Andy-Setä »

Kyllä. Aina, kun aihetta ilmenee. Olen muutaman kerran noista soittanutkin. Jatkossa noudatan samaa käytäntöä.
Kalliit työkalut korvaavat puuttuvan ammattitaidon.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

jenni82 kirjoitti:Mä vihaan rattijuoppoja yli kaiken ja musta joka kerta kun joku kuolee ratissa istuvan kusipään takia pitäisi tuomita murhasta samantien. On todella itsekästä toimintaa :(
Ikävä kyllä suomen nk. "oikeuslaitos" ei edes pidä selkeitä murhia murhina vaan jopa tappoina ja kuolemantuottamuksina :(

Ja sitten omana mielipiteenäni olen sitä mieltä että on aivan sama onko rattijuopolla ajokorttia vai ei, puolestani pitköön korttinsa mutta istukoon ajokieltoajan linnassa! Tosin linnat täyttyisivät eikä Suomi edelleenkään ole ulkoistanut vankeinhoitoa Venäjälle. Eikä niitä kortteja pahemmin syynätä sitten tuolla tien päällä, puhallusratsioitahan ne vain on eikä korttia katsota sen ihmeemmin.

Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8116
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Tämä galluppi on sieltä helpoimmasta päästä vastata. Jokaisessa tapauksessa käräyttäisin.

Maamme on jo muutenkin niin täynnä rattijuoppoja että jos vain tulee omalta osalta eteen tilanne jossa on mahdollisuus estää jonkin rattijuopon toimia(tuttu tai tuntematon), niin toimisin siten ettei kyseinen henkilö pääsisi ajamaan/jatkamaan ajeluaan.

Jos mahdollisesti menisi ystävyyssuhteet niin siinähän sitten menisi.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Vielä pari vuotta sitten olisin epäröinyt. Mutta yritettyäni ensimmäisen ja viimeisen kerran itse kännissä rattiin, ymmärsin peräänantamattomien ystävien tärkeyden. Joissain asioissa liika kiltteys on erityisen pahasta. Herätys on väistämättä raju, mutta tarpeellinen. :?
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

Avatar
Ahtojää
Lauri Hanhivaara
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 6:09 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Ahtojää »

Kyllä käräyttäisin. Kerran siihen olisi ollut aihettakin, kun jonain iltana edellä oleva auto ajoi oudon hiljaa, vilkutti eri suuntaan mihin kääntyi ja meni liikenteenjakajista väärältä puolelta. Joku mieshenkilö siellä muistaakseni ratissa jurrissa oli, ja joku toinen oli vänkärin paikalla. Kännykänkin kaivoin esille, mutta näppäinlukkoa avatessa jo valitti että akku on loppumaisillaan. En sitten asiasta soittanut...

Tietenkin tuollaisessa tapauksessa tulisi jälkikäteen syyllisyydentuntoja ainakin minulle, jos rattijuoppo olisi jotain ikävää aiheuttanut. Onneksi ei aiheuttanut.

Mikähän tuollaisessa tilanteessa on muuten oikea ratkaisu, sanoa hätäkeskukseen vain auton menosuunta vai kannattaisiko auton perässä ajaa ja olla koko ajan yhteydessä ja kertoa minne epäilty rattijuoppo on menossa? Omassa tapauksessani auto oli menossa asuntoalueelle/kaupunginosan keskukseen päin, joten poliisilla olisi voinut olla vaikeaa arvioida minne auto olisi mennyt. Toisaalta poliisi voi olla sitä mieltä, että rattijuopon seuraaminen on vaarallista eikä toivottua.

Noh, ainakaan ylinopeutta ajavaa ei kannata seurata, mutta mikäli joku jurripää ajaisi asuinalueella kännissä, niin miksei sitä voisi katsoa minne on menossa sen ajan kun poliisit pääsevät alueelle.

hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Aina käräytän. Muutaman kerran olen soittanut hätäkeskukseen. Viimeksi käräytin huumekuskin, joka loppujen lopuksi räsäytti kolarin. Kaveri oli autosta tullessa todella pahasti tillin tallin. Enpä olisi uskonut, että siinäkin kunnossa mennään rattiin.

Bias
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1354
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Bias »

Tiedän tapauksen, missä kaveri päätti lähteä autolla, kun jalat ei kantaneet :roll:

Käräyttäisin, olipa kyseessä kuka tahansa. Mitä läheisempi, niin sitä suuremmalla varmuudella siksikin, etten haluaisi heille sitä kohtaloa mikä känniajelusta voi pahimmillaan seurata. Sitä, että jää vielä itse henkiin, ehkä vammautuneena, ja tietää, että on tappanut/vammauttanut muita.

Nuorenpana olin kuskina yhdelle pojalle, ja tämä olisi ollut todella ritarillinen ja heittänyt minut ja kyydissä olleen tyttöystävänsä sitten kotiin, kun hänet ja auton palautimme kotiinsa. Lopulta piti nuoren miehen vanhemmat herättää ja antaa auton avaimet heille, kun kaveri ei millään uskonut, että ei voi lähteä liikenteeseen.

Tien päältä olen pari kertaa soittanut poliisille, kun autoilija ei ole sopinut kaistalleen. Sattuuhan sitä joskus selvällekin vaikka radiota räpeltäessä, mutta näissä tapauksissa kyse on ollut pidemmästä kiemurtelusta.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin

Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Kerran kaverini lähti nähteni ajamaan huppelissa. Otin puhelimen käteen ja uhkasin soittaa poliisit perään, mutta hän lähti silti, joten en soittanut. :oops:

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Käräyttäisitkö rattijuopon?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Norsula kirjoitti:Kerran kaverini lähti nähteni ajamaan huppelissa. Otin puhelimen käteen ja uhkasin soittaa poliisit perään, mutta hän lähti silti, joten en soittanut. :oops:
Näin se monella valitettavasti menee tosipaikan tullen, että ei sitten kuitenkaan sitä hyvää kaveria haluta käräyttää..

Vastaa Viestiin