Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

aga
Adrian Monk
Viestit: 2754
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja aga »

Juu, Varsinais-Suomessa on varsin yleistä myös tuo ketä-sanan "väärinkäyttö", mutta siitä oli keskustelua jo aiemmin tässä ketjussa joten älköömme puhuko siitä nyt sen enempää "uutena aiheena". (itse olen tottunut ko. ilmaisuun ja ehkä jopa käytän sitä joskus, vaikea sanoa kun ei niin tarkkaile omaa puhettaan) Luokallamme Turussa oli yksi pohjoisesta muuttanut, joka sanoi, että särähtää ko. sana tosi pahasti korvaan kun sillä korvataan "kuka"-sana.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja joey »

rapier kirjoitti:
Damien kirjoitti:^Taitaa olla taas P-Pohjanmaalaiset syyllisinä.
Ei ole Pohjois-Pohjanmaalaiset syyllisiä. Kuulin "ketää" väärinkäytettävän ensimmäistä kertaa erään itähelsinkiläisen toimesta. Täällä ei moiseen langeta.
Minä syyttäisin ensisijaisesti lounaissuomalaisia. Osoitan syytöksestä vavahtelevalla sormellani etenkin Turkua.
Kakira
Sabrina Duncan
Viestit: 360
Liittynyt: To Touko 14, 2009 9:17 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Kakira »

joey kirjoitti: Minä syyttäisin ensisijaisesti lounaissuomalaisia. Osoitan syytöksestä vavahtelevalla sormellani etenkin Turkua.
Ketä sulle niin on uskotellu? :mrgreen:
ELÄ ja anna toisten elää
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja joey »

Kakira kirjoitti: Ketä sulle niin on uskotellu? :mrgreen:
Emmää tiär ketä se ol, mut kyl se nii sanos!
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja rapier »

joey kirjoitti:
rapier kirjoitti:
Damien kirjoitti:^Taitaa olla taas P-Pohjanmaalaiset syyllisinä.
Ei ole Pohjois-Pohjanmaalaiset syyllisiä. Kuulin "ketää" väärinkäytettävän ensimmäistä kertaa erään itähelsinkiläisen toimesta. Täällä ei moiseen langeta.
Minä syyttäisin ensisijaisesti lounaissuomalaisia. Osoitan syytöksestä vavahtelevalla sormellani etenkin Turkua.
Niin, en tuon itähelsinkiläisen juurista oikeastaan paremmin tiedä. Sen sijaan tunnen erään umpihelsinkiläisen, joka on pennusta asti kasvanut Helsingissä kahdessa melko keskeisessä kaupunginosassa (Katalla ja Nokalla). Hän ei ole koskaan käyttänyt "ketää" väärin. Ei myöskään viljele venäläisperäisiä sanoja, vaikka hyvin ne tuntee. Selkosuomea puhuu.
Paskanen tukka
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Anile »

"Ei hyvää päivää" :x
kaelma
Susikoski
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Huhti 21, 2008 9:50 pm
Paikkakunta: etelä-Karjala

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja kaelma »

Howler kirjoitti:Haa! Olen löytänyt uuden ärsykin: "kuka" sana korvattuna "ketä" sanalla. ("Kuka tietää?" -> "Ketä tietää?") Jossain oli kylläkin selitetty, että se on jonkun alueen murretta, mutta jos ei kirjoita murteella koko tekstiä niin miksi tuo sana vaan? :evil:
Katselin tuossa MM - uinteja eilen, ja jos en väärin kuullut niin Jani Sievinen käytti tuota "Ketä" -ilmaisua. Eikös hän ole Vihdistä. Onko alunperin sieltä vai sinne muuttanut? Itse olen ajatellut "Ketä" -sanan johonkin lounais-Suomen suuntaan.
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Anile »

"Arvot kohdallaan" :roll:
Hexan
Agentti Scully
Viestit: 675
Liittynyt: La Heinä 11, 2009 9:14 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Hexan »

Treffi-ilmoituksissa: "itsestään huolta pitävä". Mitä se tarkoittaa? Sitä että käy suihkussa kerran viikossa vai kenties useammin? Että on hiukset kammattu ja henki ei haise kissankuselle? Riittääkö että on puhtaat vaatteet vai pitääkö lisäksi olla muodikkaat?

Oikeasti, mehän kaikki tiedämme että se tarkoittaa suomeksi: "Läskit älkööt vaivautuko". Ilmoittaja ei siis diggaa läskejä. Mutta tässäkin tulee ongelmia: osa miehistä luulee ihan tosissaan, että esim. 170 cm pitkän naisen normaalipaino on välillä 45-60 kg. Myöskään liian lihaksikas nainen ei saa olla, eikä miehellä sallita mahaa, vaikka olisi sitten niitä lihaksiakin.

Oikeasti "itsestään huolta pitävä" tarkoittaa siis sitä, että ulkonäkösi tulee miellyttää ilmoittajaa, muuten saat osaksesi nyrpistelyä tai suoranaisesti paskaa kohtelua. Ja vastausta kysymykseen, kelpaako ilmoittajalle, ei oikeasti voi tietää kuin Miss Suomi/Mr. Finland. Muut älkööt vaivautuko.
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
Kakira
Sabrina Duncan
Viestit: 360
Liittynyt: To Touko 14, 2009 9:17 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Kakira »

^ On tuo huomattavasti kohteliaampi tapa ilmoittaa että "rumat älkööt vaivautuko" kuin nuoruusvuosilta kirjeenvaihtoilmoituksen lopussa seisoi: Rillipäät älkööt vaivautuko! :mrgreen:
Tuon tyylisissä ilmoituksissa, jos hakijalla on kovat vaatimukset, täytyy hakijankin olla sitten aika "hyvän näköinen". Millainen sellainen sitten on, on katsojan silmissä... :roll:
ELÄ ja anna toisten elää
Hexan
Agentti Scully
Viestit: 675
Liittynyt: La Heinä 11, 2009 9:14 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Hexan »

^Onko sillä kohteliaisuudella niin väliä, kun lopputulos on sama, ja kuitenkin tietää mitä toinen ajattelee? Sitä paitsi sellasia persoonallisia ilmoituksia olisi kivempi lukea: sanottais rehellisesti suoraan, mitä haetaan: ei rillipiruja, lautoja, rimppakinttuja, liikkuvia läskitiskejä tai yksinkertaisesti vaan rumia, kiitos! Tai: ensisijaisesti etin vaan p****a, mutta jos sattuisitkin olemaan maailmankaikkeuden paras ruuanlaittaja, poikkeuksellisen varakas tai esiintynyt Playboyssa miss marraskuuna, niin myös pidempi yleiskoneen pesti on periaatteessa mahdollinen!
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Ongelmanuori
Tätä en mitenkään voi ymmärtää. Sen käyttö usein huvittaa minua, mutta vakavammin pohtien, mitä hittoa se tarkoittaa?

Ei tuon ikäisenä tarvitse seurustella
Onko joku näin sanovista itse parisuhteessa? Jos olette, saisitte vähän miettiä, miltä kumppanistanne tuntuu, jos hän todella välittää sinusta ja sinä olet hänen kanssaan vain, koska olet sen ikäinen, että sinun tarvitsee!
zatulee
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2008 6:51 pm

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja zatulee »

ÖKY

Mistä tällainen sana oikein on tullut ja mitä se oikeasti tarkoittaa? Sen olen ymmärtänyt, että siihen liittyy jotain hienoa ja kallista. Vai? Hirveä sana, jota varsinkin lehdistössä viljellään ahkerasti.

Ökyauto
Ökytalo
Ökyhäät

Muita ärsyttäviä sanoja ovat typerät lyhenteet esim.

ylppärit=ylioppilaskirjoitukset
sisukset=sisätautien osasto (käytetään runsaasti hoitoalalla, kuten myös->)
kirra=kirurginen osasto
leikkuri=leikkausyksikkö

Muutoinkin kaikki ammattisanastot ovat yleensä aika kamalia ja ärsyttäviä.
-Tuuli käy heidän ylitseen...
Lumienkeli
Martin Beck
Viestit: 830
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 6:01 pm
Paikkakunta: Hells Ladder

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Lumienkeli »

zatulee kirjoitti: kirra=kirurginen osasto
Kirran poli! ARGH!

"Ota itsees niskasta kiinni". Ärsyttää monestakin syystä :twisted:
Koiruus
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 9:46 pm
Paikkakunta: Dogville

Re: Ärsyttävät ilmaisut tai sananparret

Viesti Kirjoittaja Koiruus »

Pahimpia on:

mäkkäri
maikkari
loppupeleissä
R-kioskin mainos, nopeaa ja mukavaa on asiointi
One nation under dog
Vastaa Viestiin